Maksa-arvot pilvissä ja sappivaivat

emmukka76

Haluan kysyä muilta kokemuksia sappikivitaudin etenemisestä.. Mulla tarina seuraava: Kivet todettiin vuosi sitten kun sain pahan kohtauksen. Sitten olin raskaana, eikä koko aikana ollut oireita, mutta nyt joululta olen saanut neljä isoa kipukohtausta ja nyt on kaksi viikkoa koskenut vatsaa oikealle puolelle lähes yhtämittaa. Lääkärit on ravattu, tulehdusta ei ole, mutta kaikki maksa-arvot ovat todella paljon koholla. Nyt odotan magneettikuvaan pääsyä ensi kuussa, mutta en jaksa enää näitä kipuja. Litalgin ei auta suun kautta juurikaan, piikillä olen joutunut tänäänkin käymään jo kaksi kertaa, niin on vähän parempi. Mitä sukallan enää syödä, kun olen todella kevyellä ruokavaliolla, ja silti koskee. Ilmavaivoja tulee samalla, ja kipu on jotenkin outoa, se ei kohdistu suoraan ylävatsaan, vaan oikealle puolelle, kylkikaareen. Välillä on pallea ihan kova, ja kipu tuntuu siinä. Onko kellään vastaavaa kokemusta, ja että KUINKA helvetin kauan kivut voi jatkua. Kipu alkaa yleensä yöllä, kun syömisestä on kulunut kuusikin tuntia. Sitten jatkuu lievempänä koko päivän. En jaksa enää, mutta lääkäri ei voi tehdä mitään kun ei ole kuumetta eikä tulehdusarvoissa mitään.

10

25833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mtt

      Taitaa lopullisesti vaiva jäädä vasta leikkaupöydälle. Sulla saattaa olla sulkukivi jossain tiehyessä. Sappi änkäytyy voimalla kiven ohi, venyttää samalla tiehyttä ja tekee kipeää kokoajan. Kun sappi ei kulje esteettä niin ainakin AFOS nousee, bilirubiini joskus myös. Magneettikuva on varjoaineella jossa sappiteiden rakenne näkyy parhaiten. Parhaimmassa tapauksessa tiehytkivi voidaan murskata ja poistaa tähystyksessä (suun kautta). Koeta nyt jaksaa ja koeta kiirehtiä hoitoa tutkimusten jälkeen!

    • meitin mammeli

      juuri sairaalassa taas kovien kipujen takia. pääsin viikko sitten kotiin vietettyäni taas 4 vrk sairaalassa. Kipu alkoi illalla ja kaksi vuorokautta sitää kestin, kunnes oli lähdettävä sairaalaan. Eli amppari vei minut. Minulla oli amylaasiarvot koholla, asat ja alat, samoin bilirubiini. Crp oli vain 20, eli juuri mitään. Sairaalassa laitettiin antibiotti tipalla, kipulääkettä sain piikkeinä. Ja yhdenm päivän oksensin koko päivän, joten olin nestemäisellä ruoalla. Mulla iso eka kohtaus oli 11/06 3 viikoa siitä, kun oli tehty sektio. Kerran sen jälkeen joulukuussa tulin kipeäksi, kun laitoin omiin jauhlihapihveihin liikaa jauhelihamaustetta. Silloin se meni onneksi ohi 800mg buranalla. Kävin viime pe kontrolleisssa noista kokeista ja just lääkäei soitti niistä ja nyt asat oli normaali, alat vielä melkin 200 ja amulaasi 86, gt arvo oli koholla. Eli rauhallinen tilanne. Ainut vaan että tuossa oikealla kylkikaaren kohdalla taas juilii, eli katotaan tuleeko taas iso kohtaus vai mitä se enteilee. V...ttaa odottaa sitä leikkaukseen pääsyä, kun lupasivat marraskuussa, että poistavat sapen viim. 2-3 kk:n kuluttua isosta kohtauksesta, mutta ei ole mitään kuulunut koko asiasta. Magneettikuvissa mulla näkyi, että siellä on kiviä monia, nyt vaan oli taas yksi mennyt haimatiehyistäläpi ja kipu johtui siitä. Onneksi ei tarvinut lähteä meikkuun niiden murskaukseen. Jos olet kipeä, soita pokkana amppari ja kun se tulee sanot että olet helvetin kipeä. Silloin pääset sairaalaan ja ne tekevät tarvittavat kuvaukst ym. heti ja tarvittaessa pääset sisälle sairaalaan josa antavat tipalla antibiottia tarvittaessa ja uoneen kipulääkettä tai sitten piikkeinä. Se kipu on niin helvetillistä, että ei sitä kannata kärsiä. Ja soitin muuten ite leikkausjonohoitajalle ja kyselin että koska leikkaus on, samoin osastolle, joten he lupasivat nopeuttaa sinne leikkaukseen pääsyä myös. Tsemppiä!! Lohduttavaa tietää, että muutkin kärvistelevät pääsiäisenä sappivaivojen kanssa =).

      • meitin mammeli

        mulakaan EI NOUSSUT KUUME kummallakaan kerralla, eikä tosiaan nyt edes crp, viimeksi se oli jotain 165.


    • :-O

      ihmetyttää, miten sinua odotutetaan vaikka maksa-arvot ovat koholla. Itse menin pari kuukautta sitten kivun vuoksi sairaalaan päivystyksen ja koska maksa-arvot olivat koholla, laittoivat ultraan samoin tein, missä todettiin sappirakko täynnä kiviä. sairaalaan ottivat sisään siltä makaamalta ja 4 vuorokautta makasin ja kellastuin. aluksi en saanut syödä pariin päivään, vaan nesteytettiin suoneen ja magneettikuvat otettiin joissa näkyi sappitiehyen tukkiva kivi. Pääsin välillä kotiin ja reilun viikon kuluttua menin takaisin sairaalaan missä tehtiin suun kautta tähystys, jossa tukkiva kivi murskattiin ja poistettiin. Tulehdusarvot eivät olleet missään vaiheessa koholla eikä kuumettakaan ollut. Edes kipuja ei ollut alun jälkeen kun ne laukaistiin litalginilla joka annettiin suoran suoneen, sattuu muuten helvetisti.Tuon ERCP toimenpiteen jälkeen keltaisuus alkoi hävitä vähitellen ja maksa-arvot laskea hiljalleen, alat oli esim. yli tuhannen... ja billirubiinit kans taivaissa kun olin niin keltainen.

      Nyt olen leikkausjonossa ja syön jatkuvasti litalginia kun vaivaa on harva se päivä, pääsiäisenä piti käydä piikilläkin, kun tabletit eivät auttaneet, enkä edes syönyt mitään erityistä. Ryuokavalio koostuukin nyt lähinä puurosta ja hedelmistä, viilistä(rasvaton tietysti)ja marjoista.

      Siis kyllä voi tehdä jotain, eli vaadit päästä leikkaukseen, ei se helvetti muuten lopu. Elän toivossa että joskus vielä voisin syödä pelkäämättä...

      Maksa-arvojen jatkuva koholla olo muuten rasittaaa maksaa, joten ne olisi saatava korjautumaan, näin minua ainakin peloteltiin. sullakin voi olla siellä joku kivi tukkeena, tai sitten niitä lähtee rakosta pitkin tiehyeitä vaeltamaan kuten kai minullakin on tehnyt useamman kerran. HAimatulehdus on myös vaarana, jos kivi tukkii haimaan menevän tiehyeen, joten vakavasta asiasta on kyse. Haimatulehdus on pahimmillaan hengenvaarallinen.

    • Menin lääkäriin syyskuussa, koska heinäkuusta asti minulla on ollut valtava kutina ympäri kehoa. En tahtonut saada nukutuksi ja raapin ihoni verille. Verikokeissa todettiin korkeat maksa-arvot. Määrättiin myös ultraäänen. Sain lääkitykseksi Atarax 25mg 2 kertaa vrkssa ja pyydettiin rasvaamaan ihoa Aqualan L rasvalla. Kutina on edelleen aivan sietämätöntä ja sanottiin vain että määrittämätön muu tai maksakirroosi. Mitään yhteyttä lääkäri ei ole ottanut. Sanoi silloin vastaanotolla, että puolen vuoden päästä uudet kokeet. En tiedä kauanko enää kestän tätä kutinaa. Kohta tulee puoli vuotta täyteen tätä vimmattua kutinaa enkä tiedä syytä siihen edelleenkään. Onko kellään ollut samanlaisia oireita? Kipuja ei ole ollut missään vaiheessa. T: Raliko

      • Anonyymi

        Eikö muuta tutkimusta ollut kuin ultraääni ?
        Ylävatsan magneettikuva yleensä myös tehdään.
        Olen kokeillut suunnilleen kaikki apteekissa myynnissä olevat voiteet s**tanalliseen
        ihon kutinaan
        ja vain yksi on yllätyksekseni tehonnut:
        Aloe Vera Gel
        siis aloeveera-geeli.
        Fantastinen tuote !

        Tuubi maksaan noin 13 euroa, sitä on apteekissa yleensä kahden eri valmistajan
        ja molemmat on yhtä tehokkaita.
        Se alkaa helpottaa noin 10-15 minuutissa ja jos ei helpota, laita toinen ohuehko kerros lisää.
        Takaan että saat lievitystä.
        Teho kestää vaihtelevasti muutaman tunnin, saa esim. yön nukuttua.
        Se on luonnontuote sitä voi käyttää kuinka
        montaa kertaa päivässä vain.

        Aloe Vera geeli lievittää kaikennäköistä: auringonpolttamaan ihoa,
        hyttysenpuremia jne. mutta sitä ei saa laittaa rikkinäiselle iholle.

        Olen käyttänyt voidetta kuutisen vuotta tyytyväisenä vaikutukseen.

        Kun saat ihosi rauhoittumaan aloeveeralla, et tarvitse Ataraxia.
        Kokeile !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö muuta tutkimusta ollut kuin ultraääni ?
        Ylävatsan magneettikuva yleensä myös tehdään.
        Olen kokeillut suunnilleen kaikki apteekissa myynnissä olevat voiteet s**tanalliseen
        ihon kutinaan
        ja vain yksi on yllätyksekseni tehonnut:
        Aloe Vera Gel
        siis aloeveera-geeli.
        Fantastinen tuote !

        Tuubi maksaan noin 13 euroa, sitä on apteekissa yleensä kahden eri valmistajan
        ja molemmat on yhtä tehokkaita.
        Se alkaa helpottaa noin 10-15 minuutissa ja jos ei helpota, laita toinen ohuehko kerros lisää.
        Takaan että saat lievitystä.
        Teho kestää vaihtelevasti muutaman tunnin, saa esim. yön nukuttua.
        Se on luonnontuote sitä voi käyttää kuinka
        montaa kertaa päivässä vain.

        Aloe Vera geeli lievittää kaikennäköistä: auringonpolttamaan ihoa,
        hyttysenpuremia jne. mutta sitä ei saa laittaa rikkinäiselle iholle.

        Olen käyttänyt voidetta kuutisen vuotta tyytyväisenä vaikutukseen.

        Kun saat ihosi rauhoittumaan aloeveeralla, et tarvitse Ataraxia.
        Kokeile !!!

        Kokeilkaa Nix 5% , voitte yllättyä.


    • Anonyymi

      Sappikivi vaivasi maksa arvo työterveystarkastuksessa reilu 600 saman tien sairaalaan . Ensin kivenpoisto suunkautta. Seuraavana päivänä koko sappi pois tähystämällä. Tämä kaikki tapahtui viikossa.

    • Anonyymi

      Eihän kukaan mitään tee, kun ei ole akuuttia.
      Jos tulehdusarvot alhaalla, eikä ole kuumetta, niin juoksutetaan vaan edestakasin, " jos ei mene ohi tai pahenee, niin tule uudestaan ". Tuota mantraa osaavat hokea.

      Potilashan se on kipeä ja huonossa kunnossa, ei siitä lääkäri kärsi, sen takia eivät mitään teekkään.

      HUS:n tyyli ainakin tuollainen.

    • Anonyymi

      Minulla oli sappikipuja monta kymmentä vuotta. Nyt helmikuussa 2022. Meni putket tukkoon. Sappirakko poistettiin. Tulehdutti haiman ja maksan.
      Elkää viivytelkö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe