Albiinomonninen kipeäkö?

taatelitassu

tere

aamulla huomasin että toinen albiinomonniseni "makoili" kyljellään jaavansammaleen päällä ja luulin se kuolleen. Sitten huomasin, että kidukset liikkuu... Tönäisin kalaa vähän ja se lähti uimaan. Kohta se makasi siinä samassa kohdassa taas....? Laitoin sen ämpäriin ihan varmuuden vuoksi, kun en tiedä mikä sillä on. Siellä se ensin uiskenteli ja nyt vaan makaa pohjassa... Elossa on ja niin säälittää katsoa kun ei voi tehdä mitään..... Tappaa EN voi!

Onko kyseisellä lajilla jotai sairauksia mitkä on yleisiä tai jotai? Kauhean vanha se ei ole, koska on noista kahdesta se pienempi ja olen muualla nähnyt vielä isompia eli kasvaa kait vielä...

Kyseisistä kaloista ei ole kokemusta paljoa, netin kauttaa varasin kaksi albiinopartamonnia, mutta kun menin hakemaan niin ne olivatkin albiinomonnisia... Otin ne kuitenkin, kun olivat allasta lopettamassa ja kuolema olisi tullut raasuille. Aika huonosti olen löytänyt netistäkään tietoa...

Akvaarioni on 190l ja siellä on pari partamonnia, neontetroja, rubiinitetroja, seeprakaloja, miekkapyrstöjä (tiedän että on kovan veden kaloja mutta hyvin menee) ja pari taistelukalaa.

vettä vaihdan kerran pari kuussa 1/3. Arvoja en muuten tiedä, mutta pH 7 ja lämpö 22 astetta.
Ruokin kaloja pohjatableteilla ja hiutaleilla. Kasveja altaassa on suht paljon ja melkein kokonaan hiekkapohja, toisen pään nurkassa hieman soraa... Löytyy kantoa ja somistetta sekä korallia ja sisäsuodatin ja lämmitin (joka ei päällä). Nii ja yksi loisteputkilamppu.

Elikkä Apuva!

10

2813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taatelitassu

      niin ja lannoitin kasveja nestemäisellä kasvilannoitteella n. 2 viikkoa sitten mutta tuskin siitä on kaloille haittaa...

      Muutama kuukausi sitten oli pilkkutauti yhdellä miekkapyrstöllä ja lääkitsin sen ja kala parani ja muille ei tullut oireita ollenkaan, mutta albiinomonninen ei kyllä silloin ollut vielä altaassa.

      Onko se muuten parvikala? Jos se kuolee niin jää vain yksi enää... Voiko samaan altaaseen laittaa kierteisiä?

    • fish KING

      Vaihdat vettä akvaasi ahdottomasti liian vähän, oletko mittaillut nitriitti sekä nitraatti arvoja enen ja jälkeen veden vaihtojen?
      Nitriitti on kaloille myrkkyä kuten myös nitraattikin joka suurina pitoisuuksina muuttuu nitriitiksi joka on tappavaa kaloille.

      Vaikka et kertonutkaan kalojen määriä, miksi? Olisi kalojen parhaaksi vaihtaa akvan vettä viikottain n. puolet, joissakin tapauksissa jopa kahdesti viikossa mutta silloin tuo kolmannes on hyvä määrä.

      Rubiinitetralle lämpötila suositus on 28 paikkeilla, albiinomonniselle (googlettamalla löytyy tietoa) on 24-26 lämpötila aikas optimi, olisiko siinä syy ongelmiisi kalaston menetysten suhteen?
      Miekkapyrstöstä sanot; "hyvin menee" entäs kalojen mielestä??? Ne ei sulle pysty kertomaan että haluavat elää kovemmassa 10...Gdh sekä lämpötilaltaan 24-27 vedessä, asiat ei varmastikaan heidän mielestään mene hyvin hoitosi alaisuudessa.
      Taistelukaloille ehdottomasti 27-30C lämpötila!!!

      Nyt otat itteesi niskasta kiinni ja annat lemmikeillesi parhaan mahdollisen hoidon, voin sua neuvoa lisää tai sitten hankit lisä tietoa itse... mites on, kelpaako apu?

      Ruokinta määrät
      Mitä lukee valaisimen putkessa
      Valaistus aika
      Kalasi voi vielä selviytyä jos toimitaan nopeasti
      Korallia, miksi?
      Miksi lämmitin ei ole päällä???????
      Mihin lämpötila nousee kesä kuumilla helteillä????

      • taatelitassu

        nonii, tottakai apu aina kelpaa.

        Vastauksia kyssäreihin:

        Siis kalojen määrästä olit kiinnostunut:
        2 albiinomonnista (toinen nyt ämpärissä)
        tavis partamonni ja albiinopartamonni
        7 miekkapyrstöä
        n. 12 neontetraa
        n. 6 rubiinitetraa
        2 taistelukalaa
        n. 5 seeprakalaa
        3 leväbarbia.

        Ruokintamäärä: kerran päivässä hiutaleita ja pohjatapletin neljäsosia 3kpl. Yksi ruuaton päivä/vko.

        Valaisinputkessa lukee osram l. 30W/77 fluora

        valaistusaika 12h/vrk

        koralli on somisteena

        Lämmitin joskus päällä, nyt sammuksissa. Taisi jäädä vedenvaihdon yhteydessä laittamatta päälle taas... Muissa altaissani ei lämmitintä ollenkaan niin se tahtoo aina unohtua.

        Olen kokeillut arvojen mittaamista altaista mutta en vaan osaa. Jotenki sekavia ainaki nuo mun välineet mitkä tuli yhden altaan mukana. Pitäs varmaan liikkeessä käydä mittauttaan, ei vissii maksa paljoa?


      • taatelitassu
        taatelitassu kirjoitti:

        nonii, tottakai apu aina kelpaa.

        Vastauksia kyssäreihin:

        Siis kalojen määrästä olit kiinnostunut:
        2 albiinomonnista (toinen nyt ämpärissä)
        tavis partamonni ja albiinopartamonni
        7 miekkapyrstöä
        n. 12 neontetraa
        n. 6 rubiinitetraa
        2 taistelukalaa
        n. 5 seeprakalaa
        3 leväbarbia.

        Ruokintamäärä: kerran päivässä hiutaleita ja pohjatapletin neljäsosia 3kpl. Yksi ruuaton päivä/vko.

        Valaisinputkessa lukee osram l. 30W/77 fluora

        valaistusaika 12h/vrk

        koralli on somisteena

        Lämmitin joskus päällä, nyt sammuksissa. Taisi jäädä vedenvaihdon yhteydessä laittamatta päälle taas... Muissa altaissani ei lämmitintä ollenkaan niin se tahtoo aina unohtua.

        Olen kokeillut arvojen mittaamista altaista mutta en vaan osaa. Jotenki sekavia ainaki nuo mun välineet mitkä tuli yhden altaan mukana. Pitäs varmaan liikkeessä käydä mittauttaan, ei vissii maksa paljoa?

        nii ja tuolla toisella albiinomonnisella on ihan kuin viiltohaava kyljessä...??? mikä ihme se voi olla?


      • FISH king
        taatelitassu kirjoitti:

        nonii, tottakai apu aina kelpaa.

        Vastauksia kyssäreihin:

        Siis kalojen määrästä olit kiinnostunut:
        2 albiinomonnista (toinen nyt ämpärissä)
        tavis partamonni ja albiinopartamonni
        7 miekkapyrstöä
        n. 12 neontetraa
        n. 6 rubiinitetraa
        2 taistelukalaa
        n. 5 seeprakalaa
        3 leväbarbia.

        Ruokintamäärä: kerran päivässä hiutaleita ja pohjatapletin neljäsosia 3kpl. Yksi ruuaton päivä/vko.

        Valaisinputkessa lukee osram l. 30W/77 fluora

        valaistusaika 12h/vrk

        koralli on somisteena

        Lämmitin joskus päällä, nyt sammuksissa. Taisi jäädä vedenvaihdon yhteydessä laittamatta päälle taas... Muissa altaissani ei lämmitintä ollenkaan niin se tahtoo aina unohtua.

        Olen kokeillut arvojen mittaamista altaista mutta en vaan osaa. Jotenki sekavia ainaki nuo mun välineet mitkä tuli yhden altaan mukana. Pitäs varmaan liikkeessä käydä mittauttaan, ei vissii maksa paljoa?

        Kalaston muutos S.O.A.P.

        lämpötilaan; 26-27
        2 albiinomonnista (toinen nyt ämpärissä)
        tavis partamonni ja albiinopartamonni
        n. 6 rubiinitetraa
        2 taistelukalaa
        3 leväbarbia.

        lämpötilaan; 22-24
        12 neontetraa
        5 seeprakalaa
        partamonni ja albiinopartamonni
        2 albiinomonnista

        KORALLI POIS, TIÄS MITÄ MYRKKYJÄ SIITÄ LIUKENEE

        Kalat ressaavat jo -2 asteen heittelyistä mitä luulet kun sulla veden lämpötila vaihtelee tuossa sopassa -5 astetta, kalat sairastuvat ja käyttäytyvät oudosti...

        mitä kalastoa sulla on muissa altaissa, tilavuus, ja missä lämpötilassa... 22?

        Tuo viiltohaavan aiheuttajakin kannattanee selvittää!


      • taatelitassu
        FISH king kirjoitti:

        Kalaston muutos S.O.A.P.

        lämpötilaan; 26-27
        2 albiinomonnista (toinen nyt ämpärissä)
        tavis partamonni ja albiinopartamonni
        n. 6 rubiinitetraa
        2 taistelukalaa
        3 leväbarbia.

        lämpötilaan; 22-24
        12 neontetraa
        5 seeprakalaa
        partamonni ja albiinopartamonni
        2 albiinomonnista

        KORALLI POIS, TIÄS MITÄ MYRKKYJÄ SIITÄ LIUKENEE

        Kalat ressaavat jo -2 asteen heittelyistä mitä luulet kun sulla veden lämpötila vaihtelee tuossa sopassa -5 astetta, kalat sairastuvat ja käyttäytyvät oudosti...

        mitä kalastoa sulla on muissa altaissa, tilavuus, ja missä lämpötilassa... 22?

        Tuo viiltohaavan aiheuttajakin kannattanee selvittää!

        Selvitys kysymykseesi:

        240 litraisessa on:
        lehtikaloja 5(keskenkasvuisia vielä),
        verkkonuoliaisia 2,
        miekkapyrstöjä n. 10,
        keltabarbeja 3,
        leväbarbeja 5,
        partiksia 2,
        rihmoja 3,
        tulipyrstö,
        milliksiä 3.
        Lämpöasteita 23.

        100 litraisessa:
        partis,
        miekkapyrstön poikasia jokunen
        miljoonakaloja.
        Lämpöasteita 21.

        Neljännen altaan möin vasta pois ja laitoin poikaset millisaltaaseen...

        Olen suunnitellut kalaston muutosta pitempään jo mutta kun en mistään kalasta raaski luopua...=(


      • fish KING
        taatelitassu kirjoitti:

        Selvitys kysymykseesi:

        240 litraisessa on:
        lehtikaloja 5(keskenkasvuisia vielä),
        verkkonuoliaisia 2,
        miekkapyrstöjä n. 10,
        keltabarbeja 3,
        leväbarbeja 5,
        partiksia 2,
        rihmoja 3,
        tulipyrstö,
        milliksiä 3.
        Lämpöasteita 23.

        100 litraisessa:
        partis,
        miekkapyrstön poikasia jokunen
        miljoonakaloja.
        Lämpöasteita 21.

        Neljännen altaan möin vasta pois ja laitoin poikaset millisaltaaseen...

        Olen suunnitellut kalaston muutosta pitempään jo mutta kun en mistään kalasta raaski luopua...=(

        240 litraisen sopan korjaus
        - lehtikalat lämpimämpään ja suurempaan akvaarioon!
        - samoin verkkonuoliainen
        - miekkapyrstöt kovaan veteen ja väh. 25C
        - keltabarbit satalitraa suurempaan akvaarioon lehtikalojen kaveriksi
        - samoin levikset
        - partikset kestää melkein mitä vaan, 20-28, jopa kovaakin vettä
        - MITÄ RIHMOJA?
        - tulipyrstölle 2m pitkä akva ja 25C
        - milliksille kova vesi 26
        JOPA ON SOPPA, MITEN TEKISIT LEMMIKEILLESI PARHAAT OLTAVAT???

        100 PAKASTE AKVA
        - miksi pidät noin kylmää vettä trooppisilla kaloilla????

        Kuka on sua neuvonut tuon kalasto kokonaisuuden kanssa??? !!!

        Nyt olisi luovuttava monestakin kalasta, etsi faunatar.fi sivuilta tietoa kaloistasi tai googlaa nimellä ph jos et mua usko, lemmikkiesi parhaaksi täällä koitan jankuttaa ;)


    • öööööö

      Mulla on ollu noita albiinomonnisii! En mä oo huomannu tollasta, ja kaikkee muitaki monnisii mulla on ja koko ajan tulee poikasii vaikka antais poiski ! AUTS ja APUA MITÄ MÄ TEEN NOITTEN KALOJENI KANS!!!!!!

      • RRR

        Koiras ja natu erikseen niin eiköhän lopu poikasten tulo...

        ja kun ei tahdo oikeen mennä kaupaksikaan niin voi olla että joudut ne lopettamaan???


      • partiksii
        RRR kirjoitti:

        Koiras ja natu erikseen niin eiköhän lopu poikasten tulo...

        ja kun ei tahdo oikeen mennä kaupaksikaan niin voi olla että joudut ne lopettamaan???

        Joo mä laitan nimittäin mua tod. V..uttaa noiden tulo koko aja ! Ja sama juttu on albiinomonnisten kanssa ja sitte kuparimonnisten !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1393
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1133
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe