Billteman hiekan pesu...

hiekkis

Moi! Kävin tänään katsomassa Billtemassa hiekkapuhallushiekkaa kun olen jo pitkään ajatellut vaihtaa soran hiekkaan. Siel on kahden kokoista hiekkaa(muistaakseni 0.1-0,7 ja 0,7-1.25) ja olisin halunnut nähdä sen raekoon "livenä", mutta eipä siellä tietenkään ollut hiekkanäytteitä esillä. Olen kyllä kuullut että se hienompi hiekka oisi parempaa, mutta onko sillä käytännössä väliä kumpaa käyttää? Tiedän ettei sitä hienompaa tarvitse pestä mutta entäs sitä isompaa? pöllyääkö hiekka pitkään jos sitä ei pese?

5

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Toi 0.1... on niin sanottua nolla hiekkaa ja on ihan "pölyä" hienoa jos tykkää... 0.7... on yleisimmin käytettyä hiekkaa rae kooltaan tällaista mutta vaaleampaa sävyltään .. http://kuvablogi.com/nayta/7855/

      Et välttämättä tarvitse kierteisiä valloittamaan ja möyhimään akvaarion pohjaa jos laitat hiekkaa paksuudeltaan n. 4-5cm, etkä hanki mitään suuri juurista miekkakasvia akvaarioosi. Itse pärjäsin niin kymmenen vuotta mutta buumin painostuksen tuloksena hankin kierteisiä ja nyt kärsin niiden ylikansoituksesta, enkä voi hankkia mitään kalaa niitä syömään... tällä hetkellä mutta pallojakoja on jo tilattu ja kalastoon on tulossa muutos jotta saisin tuon kotilokannan aisoihin.

      Monet sanovat että Bilteman hiekkaa ei tarvitsisi pestä mutta itse sitä kokeilleena molemmin tavoin, olin laiska enkä hiekkaa pessyt, akvario oli samea muutaman päivän, kun halusin paksumman kerroksen, pesin hiekkaa n. tunnin kymmentä kiloa kohden, tulos oli kiitettävä eikä pölyä ollut lainkaan vaan akvan vesi pysyi kirkkaana välittömästi hiekan lisäyksen jälkeen.
      Pienellä vaivalla parempiin tuloksiin!

      Kaikki hiekat joita laitetaan akvaarion pohjalle kannattaa pesaista ja huuhdella, tulos on silmin nähtävissä!

      Minkä kokoiseen akvaan aioit hiekkaa laittaa, satalitraiseen riittää tuo 20kg säkki nippa nappa. Pidä kiinni tuosta 5cm kerroksesta.

      • hiekkis

        Mun akva on 200l. Mulla on ollu aiemmin kierteisiä ja tietty otan niit taas, mut pitäis vain hankkia niit jostain ku eläinkaupat ei o niit enää jaksanu keräillä. Ennen sain niit lähieläinkaupasta useita kymmeniä. No, pitäis laittaa viesti aqua-webbiin tai tänne harrastajille kotiloista.
        Joo, tiedän et mun pitäis ostaa pari säkkiä. Hyvä ku kerroit et se 0.1 o liian hienoa, olisin muuten ostanut juuri sitä. En edes haluais hiekkaa ku sora on mun mielestä kauniimpaa, mut kalojen takia voin sen tehdä.
        Mä en voi hankkia miekkakasvia ku mun parttikset syö sen heti. Ne rakastaa miekkakasvien makua. Se voittaa jopa salaatin, kurkun ja paprikankin.


      • RRR
        hiekkis kirjoitti:

        Mun akva on 200l. Mulla on ollu aiemmin kierteisiä ja tietty otan niit taas, mut pitäis vain hankkia niit jostain ku eläinkaupat ei o niit enää jaksanu keräillä. Ennen sain niit lähieläinkaupasta useita kymmeniä. No, pitäis laittaa viesti aqua-webbiin tai tänne harrastajille kotiloista.
        Joo, tiedän et mun pitäis ostaa pari säkkiä. Hyvä ku kerroit et se 0.1 o liian hienoa, olisin muuten ostanut juuri sitä. En edes haluais hiekkaa ku sora on mun mielestä kauniimpaa, mut kalojen takia voin sen tehdä.
        Mä en voi hankkia miekkakasvia ku mun parttikset syö sen heti. Ne rakastaa miekkakasvien makua. Se voittaa jopa salaatin, kurkun ja paprikankin.

        Mistäs päin oot??

        kierteisiä kyllä löytyy KINGiltä ja mullakin on jonkin verran ;OD


      • hiekkis
        RRR kirjoitti:

        Mistäs päin oot??

        kierteisiä kyllä löytyy KINGiltä ja mullakin on jonkin verran ;OD

        Ihan Helsingin keskustassa asustelen. 20min kävelymatkan päässä rautatieasemalta...
        Voin kyllä hakea kierteisiä läheltä keskustaa...


      • RRR
        hiekkis kirjoitti:

        Ihan Helsingin keskustassa asustelen. 20min kävelymatkan päässä rautatieasemalta...
        Voin kyllä hakea kierteisiä läheltä keskustaa...

        Ollaan lähellä tamperetta ;OD

        Postinkautta tietty vois pistellä??

        Tai sitten kyselet josko sillä suunnalla olis jollain niitä antaa/myydä???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1761
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1118
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe