Kertokaapas konkarit että millaista liksaa ensimmäisistä alan kesätöistä olisi soveliasta odottaa ½ vuoden opiskelujen jälkeen? Tuntuu kovin hurjalta kun lukenut että palkkahaitari luistelee useille sadoilla euroilla laidasta laitaan; toisaalla tarjotaan vajaata "toimintatonnia" ja toisaalla taas ~1500e/kk, käytännössä samasta työstä. Mitä olisi hyvä odottaa/tavoitella?
Opiskelijan palkka?!?
11
1597
Vastaukset
- vuonna on
peruspalkka - 15% (ja tietty - verot päälle)!
- ...
niin ja osaisko joku sanoa, että mikä on opiskelijan palkka toisen vuoden jälkeen??
- se on
... kirjoitti:
niin ja osaisko joku sanoa, että mikä on opiskelijan palkka toisen vuoden jälkeen??
- 10% ja sitten kolmantena vuonna - 5% ! Täyden palkan saat kun on paperit kourassa!
- vähennysprosenteista
se on kirjoitti:
- 10% ja sitten kolmantena vuonna - 5% ! Täyden palkan saat kun on paperit kourassa!
Miten tuo käytännössä on? Tehyn lehdessä oli kesätyövinkkejä opiskelijalle ja siinä sanottiin, että hoitajapulan vuoksi harvoin vähennetään täysi 15%. Mutta kyllä paikassa jossa olen keikkaillut, meiltä se täysi 15% vähennetään siitä LÄHIHOITAJAN palkasta, oltiimpa me sitten sh- tai th-opiskelijoita. Kuinkas muualla?
- vuoden sh-opiskelija
vähennysprosenteista kirjoitti:
Miten tuo käytännössä on? Tehyn lehdessä oli kesätyövinkkejä opiskelijalle ja siinä sanottiin, että hoitajapulan vuoksi harvoin vähennetään täysi 15%. Mutta kyllä paikassa jossa olen keikkaillut, meiltä se täysi 15% vähennetään siitä LÄHIHOITAJAN palkasta, oltiimpa me sitten sh- tai th-opiskelijoita. Kuinkas muualla?
ja saan perushoitajan palkan 1682euroa lisät kesätyöstäni.
- te teette
vähennysprosenteista kirjoitti:
LÄHIHOITAJAN työtä alkuvaihees opintoja, ETTE sh:n! Siksi vähennetään lh:n palkasta se 15%!
Sitten kun alat tekeen sh: sijaisuuksia niin se vähennetään sh:n palkasta.
Itse olen sh opiskelija (ammatiltani lh) ja saan täyden lh:n palkan vaikka vasta olen opiskelut aloittanut! - ihan tosi
te teette kirjoitti:
LÄHIHOITAJAN työtä alkuvaihees opintoja, ETTE sh:n! Siksi vähennetään lh:n palkasta se 15%!
Sitten kun alat tekeen sh: sijaisuuksia niin se vähennetään sh:n palkasta.
Itse olen sh opiskelija (ammatiltani lh) ja saan täyden lh:n palkan vaikka vasta olen opiskelut aloittanut!Mikä on sairaanhoitajan ja lähihoitajan työkuvien ero yleensä? Monet vastuut tulevat kokemuksen, ei koulutuksen myötä. Toki on paikkakohtaista jakoa, mutta sitä et voi yleiseen palkkakeskusteluun vetää.
Ensimmäisenä tulisi mieleen tietyt lääkehuoltoon liittyvät tehtävät, lääkkeen antokuntoon saattaminen ja iv-lääkkeen antaminen sekä injektio ihoon, joita sh tekee mutta lh ei. Ja nämä meillä kyllä oli ensimmäisen puolen vuoden opintojen aikana...
Mitä muuta. Kerro? Siis ihan uteliaisuutta, mitkä ovat oleellisimmat erot lh:n ja sh:n työssä uudessa työpaikassa? - Shoops
ihan tosi kirjoitti:
Mikä on sairaanhoitajan ja lähihoitajan työkuvien ero yleensä? Monet vastuut tulevat kokemuksen, ei koulutuksen myötä. Toki on paikkakohtaista jakoa, mutta sitä et voi yleiseen palkkakeskusteluun vetää.
Ensimmäisenä tulisi mieleen tietyt lääkehuoltoon liittyvät tehtävät, lääkkeen antokuntoon saattaminen ja iv-lääkkeen antaminen sekä injektio ihoon, joita sh tekee mutta lh ei. Ja nämä meillä kyllä oli ensimmäisen puolen vuoden opintojen aikana...
Mitä muuta. Kerro? Siis ihan uteliaisuutta, mitkä ovat oleellisimmat erot lh:n ja sh:n työssä uudessa työpaikassa?sht.Haavahoidot,kipsaukset,opastukset,lääkärin kanssa neuvottelut,yleisesti lääkeasiat.Lähihoitajat lähinnä vain tekevät perushoitoa.
- totta mutta
Shoops kirjoitti:
sht.Haavahoidot,kipsaukset,opastukset,lääkärin kanssa neuvottelut,yleisesti lääkeasiat.Lähihoitajat lähinnä vain tekevät perushoitoa.
Nuo kaikki ovat paikkakohtaisia.
Edellisissä työpaikoissani sekä sairaanhoitajat että lähihoitajat ovat hoitaneet haavoja, opastaneet potilasta, osallistuneet neuvotteluihin ja lääkehoitoon, osastomme kolmesta lääkehuollon vastuuhenkilöstä kaksi oli lh/ph. Järkyttävää, jos jossain on kuvaamasilainen kahtiajako, tuohan on epäeettistä jo potilaita ajatellen.
Kipsaukset teki lääkintävahtimestari. En ole koskaan kuullut sairaanhoitajan kipsaavan jossain ihan asiaan kuuluvasti. Toki sekin on mahdollista, mutta ei lienee kovin yleinen osa sh:n toimenkuvaa.
- palkkasihteeri
Ainakin Helsinki maksaa 20-40 viikkoa opiskelleille lähihoitajaopiskelijoille lähihoitajan palkan, josta vähennetään ns epäpätevyysalennus 5-7%. Pätevän lähihoitajan alkupalkka on n 1640-1680 euron hujakoilla.
Palkka on siis joka tapauksessa yli tuon 1500 euroa. Olethan myös huomioinut, että ilta-, lauantai- ja sunnuntailisät lisäävät mukavasti ansioita. - niinpä niin
Kuopion kaupungin kotipalveluun päätyi kaksi lh-opiskelijaa, jotka olivat opiskelleet kaksi vuotta eli perusopinnot takana. Toinen haki yleisen haun ja annettujen ohjeiden mukaan. Toinen käveli pokkana sisään kotipalvelun toimistoon keskeyttämään työtään tekevän hoitajan ilman sovittua aikaa.
Ensimmäinen sai könttäsumman työstään, ja tuntipalkaksi jäi reilut viisi euroa. Siis bruttona. Toinen teki juuri samaa työtä ja samassa yksikössä, mutta eri hakureitin seurauksena; lähihoitajan palkka -5% eli tuntiliksaksi jäi yli 8 euroa.
Kylläpä ensimmäistä ketutti. Tosin, itse olin samana kesänä töissä telemarkkinoinnissa, ja tämä hieman lohdutti ystävääni =))
Seuraavana kesänä olin itse valtion leivissä valmistuneena lähihoitajana reilusti alle 1500 euron kuukausipalkalla, joka sisälsi jonkun kummallisen haastavan tai vaarallisen työn lisän, minkä lie.
Jos hoitoalalle lähtee, kannattaa keskittää ajatukset jonnekin muualle kuin palkkaodotuksiin =) Paikkakohtaisia tavoitteita voi asettaa vain puskaradion kertomien kokemusten perusteella. Vaihtelu on niin huimaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6416008Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?324094HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2962535- 1331835
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311513Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3841454Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101243- 131243
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76962- 115935