Jep,ihan asiallista asiaa tähän blogiin kiitos.
itselläni berlingo 1.6,litran koneella ja ostin sen viimevuonna käytettynä jolloin siinä oli mittarissa 30tkm.nyt 55tkm. (vuosimalli 03)
harvinaisen edullinen vaihtoauto oli siis ja varusteina kattotelineet,koiraverkko,sisätilalämmitin,vetokoukku,
yms perusvarusteet.
ainut riesa oli alku matkoilla lievä nykiminen ja puutuneisuuden tunne,käytin veholla takuu huollossa ja vaihtoivat uuden ohjelman ohjausyksikköön ja sitten kaasupotentiometrin joka oli vähän rikki jo alkujaanki,..nooh mitäs muuta tällä hetkellä,no ei paljon muuta kuin että keskimmäinen pakoputki on lievästi putken kohdalta ratki ja vuotaa,50e se pönttö mutta vielä ei ole haitannu kun ensivuonna vasta katsastus,niin ja autoliike katsasti koko auton ja ei silloin mitään vikaa..
nytten on ruvenna lievää kolahtelua kuulumaan etupäästä ja se kuuluu niinkuin jousituksen mukana ja sivuttaisessa liikkeessäkin.? eli joku nyt klappaa vähäsen...
Kone on ollunna terhakka ja tein viimevuonna forte käsittelyn autoon ja ei ole ollunna pakkas ongelmia kertaakaan! ovat nimittäin solumuovilla-
tehtaalla huohotin putket käsitelleet ja niitä on kaksin kappalein eli yksi per nokka-akseli.
Renkaat taitaa kestää hyvin sillä käytössäni on vielä entiset kesärenkaat ja talvirenkaat oli kitkat ja ne vaihdoin nastarenkaiksi.
ps: helppo vaihtaa öljyt ja tarkistaa alusta kun sen verran korkea =) kiva hoppa bx vani kokemukseni jälkeenkin
Paljonko ajettu ja citroen mallien vikoja ja mitä?
14
1800
Vastaukset
- TT-Citikka
Meillä piti Berlingo samankaltaista kolahtelua, kun raidetangon pää oli väljä. Varaosa tarvikkeena 12 euroa tunti työtä ei-merkkiliikkeessä, yhteensä noin 60 euroa.
- citrixxiii
Tuo raidetangonpää vetelee viimesiään,,tossa hieman renkaita vaihtaessa katselinkin palloniveliä ja raidetangonpäitäkin ja liikuttelin ns raudalla niitä mutta en kyllä saanu klappia esille,noh pitää paneutua tohon kolahteluun jossain vaiheessa hartaammin kunhan tässä kerkeää..
Ainut minkä ajovakaudessa olen huomannu että keula tuppaa olemaan liiankevyt,sillä kitkoilla tuli todella vaarallisia tilanteita vesikelillä ja sohjolla,,huhu huh..rupesi vetämään vesi/sohjoliirtoa ja kovasti...kyllä saa tietyissä keliolosuhteissa ajaa maltilla sillä aika levottomalta vaikuttaa ajaa huonoilla keleillä..
Millainen ohjaus teillä on esim berilngossa?
mulla ei ole silleen tuntoa tossa ohjauksessa tiehen ja ratti niin sanotusti itse hakee urat yms
eli vähän kuin traktorissa..?? ihankuin vetäisi jommalle kummalle ohjausta välillä....
On ihan helpon oloiset osat vaihdella nuo pallonivelet ja raidetangonpäät ihan itsekkin.
ps: seat ibizassani (sdi diesel) kesti 100tkm ajaa vasen raidetangon pää ja oikean puolen pallonivel.että aikasta hyvin siitä pelistä,mutta sitten huomasin ennen uuden autoni vaihtoa että ibizan tukivarren puslat oli korkannu vasemman puoleisesta haarukasta ja sekös sit pitikin oikein jatkuvaa kolistelua...Autoliikkeen myyjä ei sitä tietenkään huomannu kun kävi koeajot asfaltilla ajamassa =) - TT-Citikka
citrixxiii kirjoitti:
Tuo raidetangonpää vetelee viimesiään,,tossa hieman renkaita vaihtaessa katselinkin palloniveliä ja raidetangonpäitäkin ja liikuttelin ns raudalla niitä mutta en kyllä saanu klappia esille,noh pitää paneutua tohon kolahteluun jossain vaiheessa hartaammin kunhan tässä kerkeää..
Ainut minkä ajovakaudessa olen huomannu että keula tuppaa olemaan liiankevyt,sillä kitkoilla tuli todella vaarallisia tilanteita vesikelillä ja sohjolla,,huhu huh..rupesi vetämään vesi/sohjoliirtoa ja kovasti...kyllä saa tietyissä keliolosuhteissa ajaa maltilla sillä aika levottomalta vaikuttaa ajaa huonoilla keleillä..
Millainen ohjaus teillä on esim berilngossa?
mulla ei ole silleen tuntoa tossa ohjauksessa tiehen ja ratti niin sanotusti itse hakee urat yms
eli vähän kuin traktorissa..?? ihankuin vetäisi jommalle kummalle ohjausta välillä....
On ihan helpon oloiset osat vaihdella nuo pallonivelet ja raidetangonpäät ihan itsekkin.
ps: seat ibizassani (sdi diesel) kesti 100tkm ajaa vasen raidetangon pää ja oikean puolen pallonivel.että aikasta hyvin siitä pelistä,mutta sitten huomasin ennen uuden autoni vaihtoa että ibizan tukivarren puslat oli korkannu vasemman puoleisesta haarukasta ja sekös sit pitikin oikein jatkuvaa kolistelua...Autoliikkeen myyjä ei sitä tietenkään huomannu kun kävi koeajot asfaltilla ajamassa =)On aika hyvä, mutta meillä on HDi-koneella varustettu malli eli enemmän painoa eturenkaiden päällä kuin bensavehkeessä. On meinaan aika vakaa ajettava huonossakin kelissä, tosin ajellaan myös maltillisesti, ei oo haluja ottaa turhia riskejä. Menee joka tapauksessa vakaasti eteenpäin (ei ole ESP:tä).
Meillä kesti tuo raidetangon pää melkein 100 tkm, mutta tuuristahan tuo on osittain kiinni ja ajo-olosuhteista myös. Joka tapauksessa on aikasen halpa remontti ulkopuolisellakin teetettynä. - TT-Citikka
TT-Citikka kirjoitti:
On aika hyvä, mutta meillä on HDi-koneella varustettu malli eli enemmän painoa eturenkaiden päällä kuin bensavehkeessä. On meinaan aika vakaa ajettava huonossakin kelissä, tosin ajellaan myös maltillisesti, ei oo haluja ottaa turhia riskejä. Menee joka tapauksessa vakaasti eteenpäin (ei ole ESP:tä).
Meillä kesti tuo raidetangon pää melkein 100 tkm, mutta tuuristahan tuo on osittain kiinni ja ajo-olosuhteista myös. Joka tapauksessa on aikasen halpa remontti ulkopuolisellakin teetettynä.Meillä on kyllä käytössä talvella nastarenkaat (HKPL 4), kun pitää päästä liikkeelle säässä kuin säässä.
- citrixiiii
TT-Citikka kirjoitti:
Meillä on kyllä käytössä talvella nastarenkaat (HKPL 4), kun pitää päästä liikkeelle säässä kuin säässä.
Toki painavempi kone tohon keulaan passaa huomattavasti paremmin,ja olihan tuosta kevyestä keulasta jo mainittukin tuulilasissa eli renkailla voi vaikuttaa kanssa todella paljon,esim mitään kantavampaa rengasta ei ainakaan talvikelille kannata ajatella ja eipä tuhohon vanteelle edes muuta saakkaan..
Olen myöskin ehdottomasti nastarenkaan kannattaja kun asustelen pohjoisessa mutta kitkallakin pärjää kaupungissa sekä lumikelillä..mutta tällä hetkellä siis alla oli nastat.
Tuosta 185 rengas koosta sen verran että kun katsoo rengas tilaa niin ei kauheasti sille jää tuhria tiloja,nimittäin jossain vaiheessa se repii tuota muovilokasuojaa auki...??
mieleni tekisi laittaa 14" vanteet tuohon autoon niin voisi olla parempi vaihtoehto..
On taitanut entisellä omistajalla olla alut kun katsoo miten edessä rengas on hangannu joustintuesta maalia pois,huh huh,,eli syynä liian isot renkaat..
hyvä rengaspaikka on
http://wwww.rengas-online.com citrixiiii kirjoitti:
Toki painavempi kone tohon keulaan passaa huomattavasti paremmin,ja olihan tuosta kevyestä keulasta jo mainittukin tuulilasissa eli renkailla voi vaikuttaa kanssa todella paljon,esim mitään kantavampaa rengasta ei ainakaan talvikelille kannata ajatella ja eipä tuhohon vanteelle edes muuta saakkaan..
Olen myöskin ehdottomasti nastarenkaan kannattaja kun asustelen pohjoisessa mutta kitkallakin pärjää kaupungissa sekä lumikelillä..mutta tällä hetkellä siis alla oli nastat.
Tuosta 185 rengas koosta sen verran että kun katsoo rengas tilaa niin ei kauheasti sille jää tuhria tiloja,nimittäin jossain vaiheessa se repii tuota muovilokasuojaa auki...??
mieleni tekisi laittaa 14" vanteet tuohon autoon niin voisi olla parempi vaihtoehto..
On taitanut entisellä omistajalla olla alut kun katsoo miten edessä rengas on hangannu joustintuesta maalia pois,huh huh,,eli syynä liian isot renkaat..
hyvä rengaspaikka on
http://wwww.rengas-online.com"Olen myöskin ehdottomasti nastarenkaan kannattaja kun asustelen pohjoisessa mutta kitkallakin pärjää kaupungissa"
Käys kokeilemassa tuolla etelämmässä. Itse sekä siellä, että pohjoisemmassa että nyt tässä välillä asuessa todennut että kaupungit on juuri se paikka jossa kitkoilla joutuu vaikeuksiin. Kiitos tästä kuuluu kiiltäviksi sudituille risteysalueille. Ja nollakeleille, jolloin liukastellaan märällä jäällä. Ja kun päästään niin pohjoiseen että pakkasta riittää jotakuinkin koko talven, alkaa kitkoillakin pärjätä. Ehkä se pidon puute keulalla johtuukin osittain juuri tuosta ...
Eikä tarkoitus ole ketään provosoida, on vaan tullut havaittua että nuo rengasuskomukset suomessa menee tasan väärinpäin. Pohjoisessa ajetaan "vanhojen oppien" mukaan ei nastoilla, vaikka kitkat toimis paremmin. Kun taas etelässä ollaan "edistyksellisiä" ja valitaan ne kitkat vaikka juuri tuolla nastoja tarvittaisiin.- citrixiiii
shamr0ck kirjoitti:
"Olen myöskin ehdottomasti nastarenkaan kannattaja kun asustelen pohjoisessa mutta kitkallakin pärjää kaupungissa"
Käys kokeilemassa tuolla etelämmässä. Itse sekä siellä, että pohjoisemmassa että nyt tässä välillä asuessa todennut että kaupungit on juuri se paikka jossa kitkoilla joutuu vaikeuksiin. Kiitos tästä kuuluu kiiltäviksi sudituille risteysalueille. Ja nollakeleille, jolloin liukastellaan märällä jäällä. Ja kun päästään niin pohjoiseen että pakkasta riittää jotakuinkin koko talven, alkaa kitkoillakin pärjätä. Ehkä se pidon puute keulalla johtuukin osittain juuri tuosta ...
Eikä tarkoitus ole ketään provosoida, on vaan tullut havaittua että nuo rengasuskomukset suomessa menee tasan väärinpäin. Pohjoisessa ajetaan "vanhojen oppien" mukaan ei nastoilla, vaikka kitkat toimis paremmin. Kun taas etelässä ollaan "edistyksellisiä" ja valitaan ne kitkat vaikka juuri tuolla nastoja tarvittaisiin.Jep olipa yhtenä viikkona sellaiset ihanat kelit sora tiellämme ja muuallakin jolloin kaikki oli peilikirkasta jäätä..Ajelin just silloin niillä ihanilla kitkarenkailla,,ah sitä vauhdin hurmaa,25km/h ja auto kokoajan lähtien luisumaan mäki tiellä sivulle...Hmm ei menny kauaa kun ostin nastarenkaat ja etenemiseni helpottui huomattavasti....
Totuushan on tosiaan se että pehmeä nastaton rengas ei pidä puhtaalla jäällä,vain lumella vedessä ja sohjossa,,Tosi myös tuo kaupungin luistelu juttu sillä kaupungissa ei meinaa mikään rengas saada pitoa...
Kitkoilla oli ihan siis kiva ajella peruslumikelillä mutta vielä menee aikaa ennenkuin vastaavaa ihanuutta rupean uudestaan koittelemaan mutta jos sitten nelivetoisen auton alle....
Nimittäin oli jotain niin totaallisen syvältä nuo lipsumiset ja liirailemiset berlingolla-... - ja raidetangon pää?
55 tkm:ä ja raidetangon pää jo väljä?
- Havainnot
citrixxiii kirjoitti:
Tuo raidetangonpää vetelee viimesiään,,tossa hieman renkaita vaihtaessa katselinkin palloniveliä ja raidetangonpäitäkin ja liikuttelin ns raudalla niitä mutta en kyllä saanu klappia esille,noh pitää paneutua tohon kolahteluun jossain vaiheessa hartaammin kunhan tässä kerkeää..
Ainut minkä ajovakaudessa olen huomannu että keula tuppaa olemaan liiankevyt,sillä kitkoilla tuli todella vaarallisia tilanteita vesikelillä ja sohjolla,,huhu huh..rupesi vetämään vesi/sohjoliirtoa ja kovasti...kyllä saa tietyissä keliolosuhteissa ajaa maltilla sillä aika levottomalta vaikuttaa ajaa huonoilla keleillä..
Millainen ohjaus teillä on esim berilngossa?
mulla ei ole silleen tuntoa tossa ohjauksessa tiehen ja ratti niin sanotusti itse hakee urat yms
eli vähän kuin traktorissa..?? ihankuin vetäisi jommalle kummalle ohjausta välillä....
On ihan helpon oloiset osat vaihdella nuo pallonivelet ja raidetangonpäät ihan itsekkin.
ps: seat ibizassani (sdi diesel) kesti 100tkm ajaa vasen raidetangon pää ja oikean puolen pallonivel.että aikasta hyvin siitä pelistä,mutta sitten huomasin ennen uuden autoni vaihtoa että ibizan tukivarren puslat oli korkannu vasemman puoleisesta haarukasta ja sekös sit pitikin oikein jatkuvaa kolistelua...Autoliikkeen myyjä ei sitä tietenkään huomannu kun kävi koeajot asfaltilla ajamassa =)Kyllä oma diisseliberkku käyttäytyy nastoilla juuri tuollalailla. Lumella ja sohjossa on tosi leijuvan oloinen ja ikävä ajettava. Turvallinen se kuitenkin on kun tuo nopeus putoaa automaattisesti huonolla kelillä.
- citrixiiii
lämpimien ilmojen tullessa seuraavat työt tehtävälistassa:
(Itse tekien)
Ohjaustehostimen öljynvaihto
vaihteistoöljynvaihto
jarrunesteenvaihto
Jäähdytinnesteen vaihto
ilmansuodattinen vaihto
sytytystulpat
öljyt suodatin
raitisilmasuodatin
keskipöntön vaihto tai korjaus.
Tuon kolinan selvitys ja poistaminen.
iskareitten vaihto,eli ne pakettiautoiskarit
vakioitten tilalle.
Ruosteen estokäsittely!
Ja tietysti ei pidä unohtaa säännöllisiä pesuja ja vahauksia.samoin hankinnassa OBD lukulaite vikakoodeille/tarkistuksille. - Hyvin kestää
Viime talvena vaihdettiin lämmittimen kenno.
Sitä ennen oli vaihdettu jäähdyttäjä, akku, raidetangon päät, takajarrujen levyt, MAP-anturi, käsijarrun vaijerit ja takapyörän laakeri. Lisäksi renkaita, jarrupaloja ja nesteitä.
Kilometrejä on kertynyt 250.000.
Ei paha. Oikeastaan aika normaalia kulutusosaa. - xantia -99
Olen omistanut 3 vuotta nykyisen Xantian, vuosimallia -99, 2.0i 16v. Kilometrejä on nyt 130 000, ostaessa oli 80 000 km.
Tuo vika/kuluva osa tyypittely on kyllä aika häilyvää... Tuntuu, että citikassa kuluvan osan vaihtaminen on vika, mutta muissa merkeissä kuluva osa.
Nämä on vaihdettu määräaikaishuoltojen lisäksi:
- takajousipallot
- takaäänenvaimennin
- etujarrulevyt, etujarrupalat, takajarrupalat
- huohottimen lämpövastus vaihdettu
- tyhjäkäyntimoottori puhdistettu
- takakorkeudensäätimen muovilinkku vaihdettu- äskeiseen
Unohtui koiranluut molemmille puolille eli siis kallistuksen vakaajan pystytangot.
- citrixxii
äskeiseen kirjoitti:
Unohtui koiranluut molemmille puolille eli siis kallistuksen vakaajan pystytangot.
Että eipä ole sellaista autoa vielä keksitty jossa ei milloinkaan olisi mitään..
Mielestäni kanssa ei voi sanoa että autossa nyt vika jos jarrupalat kuluu tai sitten pakoputki rupeaa pehmeämään,saati sitten että renkaat jo loppuun ajettuna...Silloin voidaan puhua OIKEASTA viasta kun kampiakseli katkeaa,laakerit pettää,kone leikkaa ennen aikojaan kiinni yms yms odottamatonta,ja kyseessä joko uusi tai kohtalaisesti ajettu auto,....
Osaan vika ilmenemiseen voi myös välittömästi auton omistaja vaikuttaa,eli miten ylipäätäänsä pitää autoaan,tekeekö huollot,puuttuuko pieniinkin
laitteiden toimimattomuuksiin ettei siirä sitä tuonnemmaksi..vai ajaa vain niin kauan että tulee isompi remontti ja viedään sitten ns ""huoltoon""
Yksi edelleenkin hyvin yleisesti laiminlyötävä huolto kohde on ilmansuodatin,,se ei ole kummainen vaihdettava eikä järin kallis mutta siitä nähden sen huoltoa venytetään...muistan edes menneeni seat ibisani jossa jo 30tkm kohdalla ilmansuodatin oli niin täynnä hiekkaa että meni jo vaihtoon...syynä vain se että paljon soratieajoa ja ilmansuodattimen putkiston typerä suunnittelu!
muuten oletteko berlingon omistajat hokasanneet että konepellissä on sille tukikepille toinenkin kohta sen ensimmäisen reijän alla kumin alla on toinen reikä eli pellin saa vielä pystympäänkin ! =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2655628Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill641874- 1801700
- 1191201
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä131131Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181521028Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71006Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j41921Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288902RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j49901