Moi!
Olen hiivakierteilijä ja syynä oletettavasti yhdistelmäehkäisypillerit ja täten muuttunut estrogeenitasapaino.
Ohjeeksi kierteeseen annettu maitohappobakteerit (sekä suun kautta että paikallisesti), ruokavalion muutos, hygienia, hyvä "ilmanvaihto", pesulle seksin jälkeen jne..
KAIKKEA kokeiltu, ja silti emme pääse hiivasta eroon. Varsinaista lääkitystä kokeiltu sekä suun kautta reseptillä että itsehoitolääkkeillä.
Hermot menee! Ainoana keinona olisi varmaan pilsujen lopetus, mutta näen kuitenkin ehkäisypillereillä olevan merkittäviä hyötyjä terveyteni kannalta.. Vaikka hiiva rasittava vaiva onkin.
Ei kai hiivakierre voi johtua jostain sukupuolitaudista? Papa aina ok, klamydiatesti otettu sekä kumppanilta että minulta. Koskaan ei kummallakaan MITÄÄN muuta kuin normaaleja hiivaoireita. Lääkäritkään eivät tilannettamme yhdistä mihinkään sp-tautiin. Aina sitä kuitenkin miettii kaikkia vaihtoehtoja.
Jotain kommentteja? En tiedä varsinaista pointtia kirjoitukselleni, lähinnä varmaan puran kiukkuani tänne...
Kiitos.
Rasittava hiivakierre!
10
3607
Vastaukset
- HIIVAprkl
Minulla ihan sama ongelma, vuoden jatkuva hiivailu alkaa rasittaa hermoja ja olen käyttänyt canesteihin yms maitohappopakteereihin suuret summat rahaa.. en tiedä miten tämän saisi pois. itsekin käytän yhdistelmäpillereitä ja olen käyttänyt jo vuosia niin epäilen että johtunee siitä, myös huono immuniteettini vaikuttaa tuohon hivailuun.. minulla hiiva hieman laantuu kun en käytä puristavia housuja ja olen juuri syönyt hiivalääkkeen tai käyttänyt sitä canesten yhdistelmäpakkausta.. mutta ikinä ei ole pois lähtenyt kokonaan oireet.. rasittavaa on..
- Minniina...
Onneksi en ole ainoa maailmassa, joka kärsii tästä kierteilystä. (Jos nyt jotain hyvää haluaa etsiä.)
Olen ihan neuvoton, samoin lääkärit tilanteeni kanssa. Ye-pillerit on kuitenkin kaikesta huolimatta niin suuria hyötyjä minulle (kirjoitin näistä esim. Beatrix*:lle tuossa alempana), joten en haluaisi niitä lopettaa.
Täytyy kai vaan kestää...? :/
- Beatrix*
Jos haluat välttämättä käyttää hormoneja, etkö voisi vaihtaa pillerimerkkiä, tai siirtyä toisenlaiseen hormonaalisen ehkäisyn muotoon? Koska et sanonut, mitä sinulta tarkalleen hoidetaan hormoneilla, on vaikea tietää, mikä sitten sopisi ja mikä ei. Mutta vaihtoehtoja kuitenkin on eri pillerimerkeistä aina laastareihin, renkaisiin ja keltarauhashormonivalmisteisiin, kuten hormonikierukkaan. Monia kuukautiskiertoon liittyvistä ongelmista voidaan hoitaa myös elämäntapamuutoksilla - kierron eliminointi ja synteettisten hormonien syöminen ei ole ainoa vaihtoehto, eikä aina välttämättä edes hyvä idea.
Oletko jo kokeillut vaihtaa kertäkäyttöiset kuukautissuojat kestoihin, kuten kuppiin tai kestositeisiin?- Minniina...
Hei vielä!
Olen vaihtanut ye-pillerimerkkiä nyt kolmesti. Kaikkien merkkien kanssa sama juttu.
Ye-pillereitä päädyin käyttämään, koska minulla oli järkyttävän runsaat kk-kivut, epäsäännöllinen kierto ja miltei sairaalloisen runsas vuoto, ja vielä paha akne. Minulle ye-pillerit siis auttavat lähinnä näihin vaivoihin. Ye-pilsujen kanssa mitään em. aikaisemmin kärsityistä vaivoista ei ole enää ilmennyt.
Tarvitsen myös luotettavan ehkäisymenetelmän.
Minipillereitä en voi vaivojeni puolesta käyttää, rengasta en itse vain osaa käyttää, ja kierukkaa ja laastaria minulle ei suositella.
Kuukautiskuppia en myöskään halua, enkä kestositeitä. Näen ne omalle kohdalla sopimattomina vaihtoehtoina. Ja hiiva pukkaa, vaikka söisinkin kaksi laattaa putkeen - siis se ei kai vältt. liity vuotosuojan valintaan.
Kaunis kiitos vastauksestasi :)
Pahoittelen, etten ensimmäisessä viestissäni ymmärtänyt jo selittää näitä kaikkia näkökulmiani.
- hiivapossu
täällä kans eräs joka kärsinyt yli 2 vuotta hiivatulehduksista...lääkkeitä on tullu popsittua joka sorttia ja kaikkee mahollista voidetta käytetty, lähinnä seksin jälkeen itselle pukkas tulehduksia (kuulemma sperman joutuminen sisuksiin lisää riskiä)...Kokeileppa seuraavaa: lopeta pillerit vähäks aikaa, jätä kaikki mahollinen sokeri pois ja vaaleet jauhot (makaroonit ja peruna myös). Hae kaupasta gefilustabuja (colon clear esim) ja syö yks verigreippi muun ruuan lisäks päivässä (itsellä ainakin tehonnut). Viimeksi kun oli paha hiivatulehdus niin hain apteekista sellaisen lääkevoiteen kuin Starogyn, ja auttoi paremmin kuin muut hiivaan tarkoitetut lääkkeet! Muista harrastaa seksiä varovaisesti ja mielellään liukasteen kanssa niin ei limakalvot kärsi!! Tsemppiä, kyllä se siitä vielä!!!
- Minniina...
Moikka!
Taidan olla ihan kamalan negatiivinen, itsepäinen ja hankala, kun sanon tähänkin viestiin etten ye-pillereitäni tahdo lopettaa :/ Minulle on niistä kuitenkin kaikesta huolimatta varmaan enemmän terveydellistä hyötyä (apu kipuihin, vuotoihin, säännöllisyyteen, akneen vuotojen siirtomahdollisuus) kuin haittaa. Ne myös toimii luotettavana ja kuitenkin aika varmana ehkäisymenetelmänä. Jokaisella jotain sivuvaikutuksia (?), minulla vuosikausien hiiva.
Mitä tuohon seksiin tulee, liukkari on kyllä käytössä jo nyt. Ja tuosta sperman vaikutuksesta ph:n muuttumiseen olen kanssa tietoinen. Siksi aina alapesulle "hommailun" jälkeen, jottei hiivat ja liukkarit jää muhimaan tuonne noin..
Apteekin gefiluskapselit oli joskus käytössä, samoin kaupan Gefilus-tuotteet - eikä mittään sen kummempaa hyötyä. Ainoana _jotenkin_ asiaan auttaneena ovat olleet emättimeen suoraan laitettavat maitohappobakteerikapselit. Ne kai pitävät ph:n normaalina, ja vahvistavat ja suojaavat limakalvoja.
Olen jo jotenkin hyväksynyt sen, että niin kauan, kuin syön ye-pillereitä, joudun painimaan hiivajuttujen kanssa. Joka päivä vaan kysyn itseltäni, että miksi MINÄ olen se, kenelle pillerit ei sovi. Tai sovi ja sovi, hyvinhän ne muuten passaa, aiheuttavat vaan tällaisen parisuhderiesan :/
Kiitos kommentistasi! Ja tuo Starogyn oli minulle ihan uusi juttu - pistän nimen nyt ehdottomasti korvan taakse!! - hiivapossu
Minniina... kirjoitti:
Moikka!
Taidan olla ihan kamalan negatiivinen, itsepäinen ja hankala, kun sanon tähänkin viestiin etten ye-pillereitäni tahdo lopettaa :/ Minulle on niistä kuitenkin kaikesta huolimatta varmaan enemmän terveydellistä hyötyä (apu kipuihin, vuotoihin, säännöllisyyteen, akneen vuotojen siirtomahdollisuus) kuin haittaa. Ne myös toimii luotettavana ja kuitenkin aika varmana ehkäisymenetelmänä. Jokaisella jotain sivuvaikutuksia (?), minulla vuosikausien hiiva.
Mitä tuohon seksiin tulee, liukkari on kyllä käytössä jo nyt. Ja tuosta sperman vaikutuksesta ph:n muuttumiseen olen kanssa tietoinen. Siksi aina alapesulle "hommailun" jälkeen, jottei hiivat ja liukkarit jää muhimaan tuonne noin..
Apteekin gefiluskapselit oli joskus käytössä, samoin kaupan Gefilus-tuotteet - eikä mittään sen kummempaa hyötyä. Ainoana _jotenkin_ asiaan auttaneena ovat olleet emättimeen suoraan laitettavat maitohappobakteerikapselit. Ne kai pitävät ph:n normaalina, ja vahvistavat ja suojaavat limakalvoja.
Olen jo jotenkin hyväksynyt sen, että niin kauan, kuin syön ye-pillereitä, joudun painimaan hiivajuttujen kanssa. Joka päivä vaan kysyn itseltäni, että miksi MINÄ olen se, kenelle pillerit ei sovi. Tai sovi ja sovi, hyvinhän ne muuten passaa, aiheuttavat vaan tällaisen parisuhderiesan :/
Kiitos kommentistasi! Ja tuo Starogyn oli minulle ihan uusi juttu - pistän nimen nyt ehdottomasti korvan taakse!!kuinka usein harrastatte seksiä?, tuli vaan mieleen kun itselläkin juuri kyseinen "homma" aiheutti tulehduksia...Otettiin sitten ihan reilu tauko (pari kk), jonka aikana isäntäkin hoiti ittensä ja aloteltiin taas hieman normaalimpaa seksielämää, niin varovaisesti kun vaan pystyy. Näissä jutuissa ainakin selviää se rakastaako kumppani tosissaan kun pakko oman terveytensä takia pitää breikkiä. Niin ja tuosta vielä että kun et suostu pillereiden popsimista lopettamaan, hiiva tuntuu olevan sellainen, että pitemmän päälle kuivattaa limakalvot aika huonoon kuntoon ja lääkkeet ei enää meinaa tehota. Itselläni meni siihen pisteeseen että en saanut enää kirvelyjen takia nukuttua ja loppujen lopuksi jatkuva hiiva aiheutti vulvodynian, joudun siihen vaivaan nyt lääkkeitä popsimaan...Kannattaa siis miettiä asioita ihan joka kannalta ja jos sulla estrogeenitaso matalalla niin pyydä lekuria määräämään siihen puikkoja, itse olen kanssa moisia käyttänyt!
- Minniina...
hiivapossu kirjoitti:
kuinka usein harrastatte seksiä?, tuli vaan mieleen kun itselläkin juuri kyseinen "homma" aiheutti tulehduksia...Otettiin sitten ihan reilu tauko (pari kk), jonka aikana isäntäkin hoiti ittensä ja aloteltiin taas hieman normaalimpaa seksielämää, niin varovaisesti kun vaan pystyy. Näissä jutuissa ainakin selviää se rakastaako kumppani tosissaan kun pakko oman terveytensä takia pitää breikkiä. Niin ja tuosta vielä että kun et suostu pillereiden popsimista lopettamaan, hiiva tuntuu olevan sellainen, että pitemmän päälle kuivattaa limakalvot aika huonoon kuntoon ja lääkkeet ei enää meinaa tehota. Itselläni meni siihen pisteeseen että en saanut enää kirvelyjen takia nukuttua ja loppujen lopuksi jatkuva hiiva aiheutti vulvodynian, joudun siihen vaivaan nyt lääkkeitä popsimaan...Kannattaa siis miettiä asioita ihan joka kannalta ja jos sulla estrogeenitaso matalalla niin pyydä lekuria määräämään siihen puikkoja, itse olen kanssa moisia käyttänyt!
Tosiaan, aivan kuten sanoit, tässä mitataan kyllä se rakkauden määrä kun hiivaprobleemien kanssa painitaan. Toistaiseksi vielä molemmat jaksettu, mutta eräätkin sodat käyty asian kanssa :/ Välillä jopa HÄVETTÄÄ, että minä olen se "huono" kumppani, joka tällaisen rumban saan aiheutettua.
Seksiä on varmaan suurinpiirtein yksi kaksi kertaa viikossa, eli ei edes mistään "pupuparista" ole kyse ;) Ja juuri hoitokertojen ajan on pidempiäkin taukoja tullut.
Tuosta estrogeenijutusta olen joskus kuullut vaihdevuosista puhuttaessa (siis itselläni ei ihan ole häthätää vielä ajankohtainen asia :D, mutta aiheesta olen lukenut kuitenkin). Eikö silloin, kun ihmisen oma luonnollinen estrogeeni-/hormonitaso laskee, saattaa naisen limakalvot kärsiä pahastikin ja tähän määrätään estrogeenihoitoa juuri paikallisesti? Täytyypä tästäkin kysyä lääkäriltä kun (taas..) seuraavan kerran pakeilleen marssin.
Sanotaan, että kun seksiasiat on kunnossa, on seksin merkittävyys parisuhteessa 10%. Kun seksi ei jostain syystä toimi, on sen merkittävyys 90%. Ja näiden asioiden kanssa painittaessa olemme kyllä huomanneet tämän väittämän todeksi :(
Ja jälleen kiitos mietteistäsi. Minua aina helpottaa niin kovin kun kuulee, ettei ole yksin painiskelemansa asian kanssa. - hiivapossu
Minniina... kirjoitti:
Tosiaan, aivan kuten sanoit, tässä mitataan kyllä se rakkauden määrä kun hiivaprobleemien kanssa painitaan. Toistaiseksi vielä molemmat jaksettu, mutta eräätkin sodat käyty asian kanssa :/ Välillä jopa HÄVETTÄÄ, että minä olen se "huono" kumppani, joka tällaisen rumban saan aiheutettua.
Seksiä on varmaan suurinpiirtein yksi kaksi kertaa viikossa, eli ei edes mistään "pupuparista" ole kyse ;) Ja juuri hoitokertojen ajan on pidempiäkin taukoja tullut.
Tuosta estrogeenijutusta olen joskus kuullut vaihdevuosista puhuttaessa (siis itselläni ei ihan ole häthätää vielä ajankohtainen asia :D, mutta aiheesta olen lukenut kuitenkin). Eikö silloin, kun ihmisen oma luonnollinen estrogeeni-/hormonitaso laskee, saattaa naisen limakalvot kärsiä pahastikin ja tähän määrätään estrogeenihoitoa juuri paikallisesti? Täytyypä tästäkin kysyä lääkäriltä kun (taas..) seuraavan kerran pakeilleen marssin.
Sanotaan, että kun seksiasiat on kunnossa, on seksin merkittävyys parisuhteessa 10%. Kun seksi ei jostain syystä toimi, on sen merkittävyys 90%. Ja näiden asioiden kanssa painittaessa olemme kyllä huomanneet tämän väittämän todeksi :(
Ja jälleen kiitos mietteistäsi. Minua aina helpottaa niin kovin kun kuulee, ettei ole yksin painiskelemansa asian kanssa.meillä ihan terveyssyistä pidetään sellaista kerran kuussa meninkiä ettei pääse pahat tulehdukset iskemään...kyllä se ajan mittaan helpottuu ja kyllähän sitä kaikkea muuta mukavaa voi tehdä että pysyy tää seksielämä vireessä vaikka itse yhdyntää ei olekkaan 8)Itsellä tätä tosiaan ollut jo 2,5 vuotta ellei pitempään, e-pillereitä tosin en ole popsinut varmaan 5 vuoteen..Juu noista estrogeenilääkkeistä sen verta,että itse olen kohta 28 v ja tuntu tosi pöljältä käyttää jotain "mummotautilääkkeitä" 8)kai niistä jonkin verran hetkellistä apua oli, mutta oli tuo vulvodynia jo alkanut vaivaamaan (diagnoosi tehtiin vasta tammikuussa) niin ei muuta kuin jatkuvaa lekurilla ravaamista ja juueientiiä-kommenttia sai kuulla monesti..väittivät jopa että yläpäässä vikaa, kun meni niin kivuliaaksi..Mutta juu asiaan, eli ota itse selvää netistä, niin minäkin tein, ja sain hoitoa ja ole päättäväinen kun menet lääkärille! Itsellä siis nyt hermoratalääkitys ja kerran kuussa otettava hiivan estolääkitys colon clear-tabut...kandee testailla luontaistuotteitakin, ne osaa neuvoo noissa jutuissa aika hyvin!!
- Siiruli
hiivapossu kirjoitti:
meillä ihan terveyssyistä pidetään sellaista kerran kuussa meninkiä ettei pääse pahat tulehdukset iskemään...kyllä se ajan mittaan helpottuu ja kyllähän sitä kaikkea muuta mukavaa voi tehdä että pysyy tää seksielämä vireessä vaikka itse yhdyntää ei olekkaan 8)Itsellä tätä tosiaan ollut jo 2,5 vuotta ellei pitempään, e-pillereitä tosin en ole popsinut varmaan 5 vuoteen..Juu noista estrogeenilääkkeistä sen verta,että itse olen kohta 28 v ja tuntu tosi pöljältä käyttää jotain "mummotautilääkkeitä" 8)kai niistä jonkin verran hetkellistä apua oli, mutta oli tuo vulvodynia jo alkanut vaivaamaan (diagnoosi tehtiin vasta tammikuussa) niin ei muuta kuin jatkuvaa lekurilla ravaamista ja juueientiiä-kommenttia sai kuulla monesti..väittivät jopa että yläpäässä vikaa, kun meni niin kivuliaaksi..Mutta juu asiaan, eli ota itse selvää netistä, niin minäkin tein, ja sain hoitoa ja ole päättäväinen kun menet lääkärille! Itsellä siis nyt hermoratalääkitys ja kerran kuussa otettava hiivan estolääkitys colon clear-tabut...kandee testailla luontaistuotteitakin, ne osaa neuvoo noissa jutuissa aika hyvin!!
Hei teille molemmille. Itsekin oon kärsinyt vulvodyniasta, mutta vaan vestibuliitti-muodossa eli aristi tuo emättimen suuaukko. Nyt on ollu jo pitkään parempi (kop-kop). Limakalvot on kuitenkin kuulemma erittäin ohuet, ja siksi niihin tuleekin hiivaa ja muita bakteeritulehduksia helposti. Ruokavaliolla tuntuu olevan suuri merkitys, mutta laihduin ihan liikaa kun olin kuukauden ilman sokeria ja vehnää.
Olen päättänyt lopettaa pillerit kunhan pääsen sterilisaatioon. Kokeilin välillä pari vuotta kondomileikkejä, mut nykyisen miehen kanssa ei onnistu (se on vanhempi ja kortsu vie liikaa tuntoa) eikä itseänikään kiinnosta. Haluan varmemman ehkäisykeinon.
Tässä mun hoitokeinot, välillä toimii, välillä ei. Lääkärin mukaan joillakin naisilla vaan jossain elämänvaiheessa on tällainen hiivakierre.
- e-pillereistä pitäis päästä eroon (Microgynon)
- syön limakalvoja vahvistamaan estrogeenia suun kautta (Ovestin 2 mg). suun kautta siksi, että mulla on pissavaivojakin (yliaktiivinen rakko)
- hiivanestolääkitys suun kautta (fluconatzol 150 mg kerran viikossa)
- yhdynnän jälkeen gynophilus-puikko emättimeen (silloin kun viitsin ja muistan)
- maitohappobakteereja myös suun kautta
- käytän vuokkoset cotton -siteitä menkkojen aikaan ja syön pillereitä yleensä 2 laattaa putkeen että menkat olis harvemmin.
Toivottavasti näistä vinkeistä on jollekin apua. Ap:lle sanoisin, että miehelle hiivalääkitys suun kautta ja ehkä kannattaa tarkistaa, ettei sillä kasva hiiva vaikka suussa (sammas näkyy valkoisena kielessä) ja tartu sulle sitä kautta. Pillerien lisäksi voisitte kokeilla kortsua vähän aikaa, siinä selviää tuleeko johtuuko se hiiva spermasta. Mulla kyllä ne yhdynnän jälkeiset gynophilukset tuntuu auttavan. Ja nyt on muuten tullu markkinoille gynolacteja, ne ei sotke niinkun gynophilus.
Jos sulla ei vielä ole, niin pyydä lääkäriltä muutaman kuukauden hiivan estolääkitys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324431Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252325Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene142317Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su512078- 321647
Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731466Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321421- 661274
- 821231
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?401054