zeoliitti tms

miten pois haju

Lakanani (toisen ihmisen pesemät) haisee huuhteluaineelle niin voimakkaasti, että otin ne heti pois sängystä, kun en pystynyt nukkumaan, mutta haju tarttui peittoon patjaan ja tyynyyn tullen lakanan läpi ja aiheuttaa hengen ahdistusta ja silmien kirvelyä, eli on ilmeisesti pölyävää zeoliittia vaikka haiseekin huuhteluaineelle. Miten sen saa sänkykamppeista pois, pitääkö niitä tuulettaa pari vuorokautta, kun lakanoista ei (käsinpesussa) lähtenyt ja haisee edelleen voimakkaasti. Ei kai noita mitään koneeseen viitti laittaa, kun jos se haju jää sinnekin jumiin ja lopulta vaatteisiin.

23

3085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on tietääkseni savea tms.

      eli hajusteet haisee. Ei auta muu kuin tuulettaa tai pestä ylimääräisten huuhteluiden kanssa.

    • tuulettumaan

      Sitä en osaa sanoa, kauanko vie, ennenkuin petivaatteista tulee käyttökelpoisia, mutta ulos vienti (tuulettumaan) lienee paras tapa.

      Huuhteluaineen hajusteet ovat syynä. Mitä hajustekemikaaleja huuhteluaineessa oli, on mahdoton tietää, pitäisi ensin tietää, mitä huuhteluainetta on käytetty. Valmistajien sivuilla on tietoa mm. huuhteluaineiden koostumuksista. Hajusteet mainitaan vain sanalla 'perfume', ellei tuote sisällä hajusteraaka-aineita, jotka ovat nyt EU:ssa rajoitusten piirissä (26 kpl eniten ihoallergiaa aiheuttavaa).

      Hajusteet tarttuvat pyykkiin ja niitä on vaikea saada pois. Lakanat ulos - viikoiksi, aurinko/lämpö auttaa haihduttamaan hajusteita.
      Pesu mahdollisimman kuumassa, huuhteluun Rajamäen väkiviinaetikkaa; kuivatus ulkona; ja sama uudelleen. Ei ole takuita, että lakanoista tulee käyttökelpoisia, mutta yrittää voi.
      Kovin 'tuoksuvia' lakanoita ei kannata laittaa pyykinpesukoneeseen, hajusteet tarttuvat sinnekin ja kone pestävä.

      Yllättävän nopeasti hajusteet tarttuvat. Sen koin itse yöpyessäni vanhempieni mökillä (aitassa) - äiti oli juuri ostanut uudet peitot, mutta siskoni oli jättänyt aittaan omat lakanansa, ja koko aitta lemusi. Kannoin tilavaatteet ulos, mutta aittaan ei ollut asiaa nukkumaan. Onneksi olin ottanut mukaan oman tyynyn ja omat lakanat, ja löysin patjan, minkä kelpuutin mökin lattialle makuualustaksi. Uusi peitto 'tuoksui', vaikka se oli vain ollut samassa huoneessa (aitta) lemuavien lakanoiden kanssa. Nukuin ikkuna auki, päiväksi vein kaikki tilavaatteet ulos. Selvisin hengissä!
      Sisko 'kuuli kunniansa' ja otti opikseen.

      • niitä kannata

        Eikö luulisi auttavan kun liottaa ämpärissä muutaman päivän. Ajattelinkin ettei koneesee kannata laittaa. En viittisi ulos moneksi päiväksi viedä.


      • roskiin
        niitä kannata kirjoitti:

        Eikö luulisi auttavan kun liottaa ämpärissä muutaman päivän. Ajattelinkin ettei koneesee kannata laittaa. En viittisi ulos moneksi päiväksi viedä.

        Yritin saada perityt, hyväkuntoiset lakanat hajusteettomiksi; riippuivat ulkona tuulessa ja sateessa, myös auringossa. Pesin lähes kiehuvassa vedessä ja vein taas ulos. Lopulta luovutin ja heitin roskiin.


      • mustakin tuntuu
        roskiin kirjoitti:

        Yritin saada perityt, hyväkuntoiset lakanat hajusteettomiksi; riippuivat ulkona tuulessa ja sateessa, myös auringossa. Pesin lähes kiehuvassa vedessä ja vein taas ulos. Lopulta luovutin ja heitin roskiin.

        et ne menee lopulta kuitenkin roskiin. Oli vaan lempilakanani.

        Pesitkö lakanoitasi koneessa vai käsin?

        Liotan nyt niitä pahiten haisevia toisen ihmisen pesemiä lakanoitani muutaman päivän ämpärissä ja katson tapahtuuko niille mitään. Peiton välityksellä toisiin lakanoihin hajun hieman tartuttaneet uskaltauduin laittaa koneeseen kun tätä rulianssia muuten jaksa ja toivon ettei haju tartu koneeseen ja koneen välityksellä villa yms vaatteisiin. Aluslakanastahan se haju taas lähti ja niitä riittää roskiin heitettäväksi asti. Jos lakanat haisee koneellisen jälkee, pöyritän koneeen 90 astetta ja heitän päiväpeiton roskiin. Peiton ostin uuden, vanha tuulettuu ja menee varmaa lopulta roskiin.


      • pulsaattorikone
        mustakin tuntuu kirjoitti:

        et ne menee lopulta kuitenkin roskiin. Oli vaan lempilakanani.

        Pesitkö lakanoitasi koneessa vai käsin?

        Liotan nyt niitä pahiten haisevia toisen ihmisen pesemiä lakanoitani muutaman päivän ämpärissä ja katson tapahtuuko niille mitään. Peiton välityksellä toisiin lakanoihin hajun hieman tartuttaneet uskaltauduin laittaa koneeseen kun tätä rulianssia muuten jaksa ja toivon ettei haju tartu koneeseen ja koneen välityksellä villa yms vaatteisiin. Aluslakanastahan se haju taas lähti ja niitä riittää roskiin heitettäväksi asti. Jos lakanat haisee koneellisen jälkee, pöyritän koneeen 90 astetta ja heitän päiväpeiton roskiin. Peiton ostin uuden, vanha tuulettuu ja menee varmaa lopulta roskiin.

        Tuo tapahtui mökillä, missä meillä on ikivanha pulsaattoripesukone - pesee ja lämmittää vedenkin, mutta on huuhdeltava käsin.
        Sen rumpu on terästä, helppo pestä sisältä.
        Pesin kuumimmalla mahdollisella (lähes kiehuva vesi), mutta ei auttanut. Niitä lakanoita ei oltu käytetty eikä pesty moneen vuoteen, olivat anopin lipaston laatikossa - se lipasto menee kaatopaikalle :-).

        Nykyajan synteettiset hajustekemikaalit pysyvät pitkään. Synteettisistä kuiduista niitä on lähes mahdoton saada pois; puuvillasta ja villasta helpompi. Lakanat olivat kyllä puuvillaa, mutta 'marinoitu' varmaan vuosia hajusteilla, joten niitä ei saanut hajusteettomiksi.

        Jos sinulla on maitojauhetta, laita sitä sinne ämpäriin. En ole itse kokeillut, mutta olen lukenut, että maitojauhe-vesi-seoksessa liotus auttaisi.

        Poika lainasi kaveriltaan kerran villasukkia, kun omat kastuivat kalaretkellä. Voi mikä 'rumba' siitä syntyi - villasukat oli pesty Omolla, haistan kyllä sen. Pidin niitä ulkona varmaan kuukauden, pesin ja vein ulos. Sitten piti pestä pyykinpesukone monta kertaa..... Hajuttomiksi ne sukat eivät tulleet, mutta pestynä ja kuivattuna palautettiin omistajalleen. Enää ei lainata toisten vaatteita!

        Ruokasoodan pitäisi eliminoida 'hajuja', voit ripotella sitä koneen sisään ja laittaa luukun kiinni; peset koneen esim. seuraavana päivänä.
        Itse olen tehnyt noin.


    • Jana

      Hajut on tod.näköisesti peräisin pesuaineesta tai huuht.aineesta. Mun tietääkseni zeoliitti ei haise, vaan se on just sitä pölisevää valk. tai harmaata ainetta, joka jää vaatteiden kuituihin jaaiheuttaa esim. allergioita, ihon kutinaa ja myös tukkii pesukoneen putkistoja. Mulla itsellä luonnonmuk. pesuaineet, joiden perustana on rapsi, maissija kookosöljyt, luonnosta peräisin olevat. Todella ihanat pyykit pesun jälkeen. Myös ihottumat ovat parantuneet. Suosittelen muillekin. Jos haluat niistä tietoa, paa viestiä [email protected].

      • ruokia koneeseen

        kun on uusi. Pistin vähemmän haisevat koneeseen ja sit tyhjä koneellinen 90 astetta, sieltä tuli edellee sitä haisevaa vettä mitä oli lakanoissakin. Lakanat on suht puhtaat ja liotan niitä lempilakanoitani jotka haisee pahasti, ämpärissä. Toivottavasti ei kaikki elastiini ym vaatteet haise seuraavaksi kun laittaa koneeseen..


      • yliherkkä
        ruokia koneeseen kirjoitti:

        kun on uusi. Pistin vähemmän haisevat koneeseen ja sit tyhjä koneellinen 90 astetta, sieltä tuli edellee sitä haisevaa vettä mitä oli lakanoissakin. Lakanat on suht puhtaat ja liotan niitä lempilakanoitani jotka haisee pahasti, ämpärissä. Toivottavasti ei kaikki elastiini ym vaatteet haise seuraavaksi kun laittaa koneeseen..

        Kokeile sitä etikkaa, se pitää koneenkin hyvässä kunnossa. Sillähän suositellaan aina silloin tällöin muutenkin puhdistamaan pesukone.


      • et sitruuna koneen
        yliherkkä kirjoitti:

        Kokeile sitä etikkaa, se pitää koneenkin hyvässä kunnossa. Sillähän suositellaan aina silloin tällöin muutenkin puhdistamaan pesukone.

        puhdistuksee, mutta toiset sanoo, että sen jälkeen kaikki vaatteet haisee sitruunalle. Itseasiassa ne lakanat haisee sitruunan ja pesuaineen seokselle (tiedän, mitä pesuainetta kys. henkilö käyttää) enkä tiedä onko omistaja putsannut koneen sitruunalla ja laittanut seuraavaksi lakanani koneeseen runsaalla pesuainemäärällä varustettuna vaikkei niistä pesuainetta lähde. En käsitä sitä hajua.


      • Jana
        ruokia koneeseen kirjoitti:

        kun on uusi. Pistin vähemmän haisevat koneeseen ja sit tyhjä koneellinen 90 astetta, sieltä tuli edellee sitä haisevaa vettä mitä oli lakanoissakin. Lakanat on suht puhtaat ja liotan niitä lempilakanoitani jotka haisee pahasti, ämpärissä. Toivottavasti ei kaikki elastiini ym vaatteet haise seuraavaksi kun laittaa koneeseen..

        En mäkään ruokia pyykinpesukoneeseen laita vaan pyykinpesuainetta, joka on luonnonmukainen tuote eikä rasita luontoa, koska ainesosat haihtuu ilmaan takas luontoon joutuessaan. Jotkut haluaa suojella myös luontoa ja näillä mun käyttämillä pesuaineilla sekin on mahdollista. Mikä myös hyvä niin pesukoneeseen ei kerry zeoliittia, joka on osana lähes kaikissa muissa pyykinpesutuotteissa ja tukkii pesukoneen putkistot ajan mittaan, mitä kukaan ei myöskään varmaan halua omalle uudelle koneelleen tapahtuvan. eli vain pari vuotta niin koneesi voi olla remontin tarpeessa, jos käytät tavallisia pyykinpesujauheita. Mä olen itse tyytyväinen että löysin nämä käyttämäni tuotteet, siks haluan kertoa niistä muillekin.


      • vai tavallista etikkaa
        yliherkkä kirjoitti:

        Kokeile sitä etikkaa, se pitää koneenkin hyvässä kunnossa. Sillähän suositellaan aina silloin tällöin muutenkin puhdistamaan pesukone.

        Itse ostin väkiviinaetikka, ja valitsinko väärin, kun ei se etikan haju häviä polyesterivaatteista millään, kun olivat samassa koneellisessa tyynyliinan kanssa, joka lillusi etikassa, kävi käsinpesut läpi, haisí omituiselle ja meni siis lopulta pesukoneeseen muiden vaatteiden kanssa, siis heitänkö nämä vaatteet roskiin, kun ei haju lähde millään pois.


    • tätä

      Kuulin kerran tälläistä: Jos sietää mäntynestettä, siinä kunnon liotus ja sen jälkeen pyykkin pesu pari kertaa. Kuivaus ulkona.
      Kokeilin ja tehosi, tosin vaatteet eivät olleet vielä kovin vanhoissa pesuaineen tuoksuissa.
      Kokeilemisen arvoinen.

      • hei mullakin

        tuli mielee toi mäntysaippua ollessani tänään kaupassa pesuainehyllyllä. Ehkä voisin kokeilla, maitojauhetta en uskalla, kun en tiä haiseeko ne sitten happamalle maidolle, liotan nyt yön yli huuhteluaineessa ja jos se ei tuota tulosta, laitan mäntysaippuaa. On kyllä projekti. Koneeseen en niitä laita enkä rupee konetta erityisesti siivoomaan, ellen huomaa, että vaatteet haisee, mutta lakanat jotka sinne laitoin haisi suhteellisen vähän, eli niihin oli pölynnyt yhden yön ajan peiton välityksellä haisevat aineet.


      • rupea
        hei mullakin kirjoitti:

        tuli mielee toi mäntysaippua ollessani tänään kaupassa pesuainehyllyllä. Ehkä voisin kokeilla, maitojauhetta en uskalla, kun en tiä haiseeko ne sitten happamalle maidolle, liotan nyt yön yli huuhteluaineessa ja jos se ei tuota tulosta, laitan mäntysaippuaa. On kyllä projekti. Koneeseen en niitä laita enkä rupee konetta erityisesti siivoomaan, ellen huomaa, että vaatteet haisee, mutta lakanat jotka sinne laitoin haisi suhteellisen vähän, eli niihin oli pölynnyt yhden yön ajan peiton välityksellä haisevat aineet.

        tappelemaan lakanoideni kanssa mäntysuovilla ja etikalla vaan luovutan lakanani toiselle henkilölle. Ei minunkaan lakant ollut kuin yhden kerran toisen henkilön pesussa kuukausi sitten. Koko asuntoni haisee. Ainakaan paitaan se ei 30 asteessa tarttunu, en tiedä miten sitten 60 pestävät pussilakanat. Ehkäpä vielä pyöräytän tyhjän koneen ysikympissä, ettei tarvi hirveästi ostella uusia pussilakanoita.


      • on kuivunut
        rupea kirjoitti:

        tappelemaan lakanoideni kanssa mäntysuovilla ja etikalla vaan luovutan lakanani toiselle henkilölle. Ei minunkaan lakant ollut kuin yhden kerran toisen henkilön pesussa kuukausi sitten. Koko asuntoni haisee. Ainakaan paitaan se ei 30 asteessa tarttunu, en tiedä miten sitten 60 pestävät pussilakanat. Ehkäpä vielä pyöräytän tyhjän koneen ysikympissä, ettei tarvi hirveästi ostella uusia pussilakanoita.

        se haisee sittenkin kainaloista deodorantin ja sen lakoinihin tarttuneen hajusteen sekoitukselle.


      • tyytyväinen äiti
        on kuivunut kirjoitti:

        se haisee sittenkin kainaloista deodorantin ja sen lakoinihin tarttuneen hajusteen sekoitukselle.

        Itse olen kolme vuotta käyttänyt Amwayn Premium pesupulveria, olen erittäin tyytyväinen tuotteeseen. Allergisen lapsen ihon kutiaminen on loppunut.


      • näyttäisi olevan
        tyytyväinen äiti kirjoitti:

        Itse olen kolme vuotta käyttänyt Amwayn Premium pesupulveria, olen erittäin tyytyväinen tuotteeseen. Allergisen lapsen ihon kutiaminen on loppunut.

        google-haun perusteella.

        Amwayn liiketoiminnasta:
        http://www.amquix.info/tr/amway_fn.html

        amwayn tuotteista
        http://www.nicehouse.fi/tyohuone/keskustelu/nayta.php?id=5778

        Keskustelua aiheesta (Amwayn pyykinpesuaine, yms.)
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000003&conference=4500000000000561&posting=22000000012212681

        Kuluttajavirasto verkostomarkkinoinnista:
        http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loadFile.asp?id=3753


      • ilman zeoliittia
        tyytyväinen äiti kirjoitti:

        Itse olen kolme vuotta käyttänyt Amwayn Premium pesupulveria, olen erittäin tyytyväinen tuotteeseen. Allergisen lapsen ihon kutiaminen on loppunut.

        Saa kaikista tavallisista kaupoista. Suosittelen allergisille! Verkostomyyjien rahastuksen voi unohtaa.


      • ja edullista
        tyytyväinen äiti kirjoitti:

        Itse olen kolme vuotta käyttänyt Amwayn Premium pesupulveria, olen erittäin tyytyväinen tuotteeseen. Allergisen lapsen ihon kutiaminen on loppunut.

        Meillä pesty jo monta vuotta, matkahuoltoon tulee vaivattomasti http://www.virtasenmaalitehdas.fi/hyvapyykki.phpastia. On toiminut allergiaperheessä.


      • ei zeoliittia
        ilman zeoliittia kirjoitti:

        Saa kaikista tavallisista kaupoista. Suosittelen allergisille! Verkostomyyjien rahastuksen voi unohtaa.

        Totta mitä edellinen sanoi ja unohda verkostomarkkinoinnin rahastus! Aivan tavallisesta kaupastakin saa. Itselläni on tällä hetkellä Erisan pesuainetta, eikä siinäkään ole zeoliittia. Lv- on yhtä hyvä. :)


      • Zeoliittikin voi pölistä

      • Allerginen ja atooppinen
        Zeoliittikin voi pölistä kirjoitti:

        Hajusteton pyykinpesuaine.
        Huuhteluaine ei ole mkään välttämättömyys, vaan itse asiassa varsin turha juttu.

        zeoliiteista:
        http://kemikaalikimara.blogspot.com/2009/07/pyykinpesu-ja-rapa-ripa.html

        Olen itse vihdoinkin vaihtanut kyseisiin tuotteisiin kun iho on mennyt huonoksi ettei ole enää mitään menetettävää! Hyvin ovat toimineet. Käytän samoja vaatteita kuin ennenkin ja vanhat pesujauheet lähtevät sitten käytön myötä pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      138
      10080
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2924
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      188
      2727
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1546
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe