Takalasinpyyhkimen takeltelu

Miten voidellaan?

V70 -04 Osaatteko sanoa mitä tehdä, kun takalasinpyyhin takeltelee. Jumittuu aika-ajoin paikalleen ja käsin auttamalla menee pätkittäin eteenpäin. CRC akselin juureen hieman auttaa, joten on ilmeisesti kuiva akselistaan. Akselin ulkopäässä on mystillinen muovinen päätylaippa, jonka alta löytyy reiällinen akselin pää. Pitäisikö siihen pruutata jotakin? Mitä? Kuinka usein? Ei kai toinen pää johdasähkölaitteisiin, jotka eivät voiteluaineita siedä? Löytyykö mistään muuten ohjeistuksia tämmöisiin pikku hommiin, joiden kanssa ei kehtaa siniselle tiskille mennä?

14

3507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 100A

      Asennusohje tässä ole hyvä,avaa ohjeen mukaan katso onko kumiholkissa halkeama(kumiosa joka akselilla lasinulkopinnalla estää kosteuden pääsyn akselille) vaihda uusi.



      Kumiholkki hinta 2,50€ sininen tiski
      Työkalut 10,13 millin lenkki/hylsy.
      Talttapäinen ruuvimeisseli.
      Vähän vaseliinia ja jos viellä lisäksi on aseöljy/ompelukoneöljyä.
      Työkesto n 30 minuuttia.
      Vaativuusluokka jos kissan osaa laskea ulos niin remppa onnistuu .

      Aloitetaan remppaa irrota takalasinpyyhin irti nosta suojamuovi ylös sen alla on 13 millin mutteri.

      MUISTA MISSÄ ASENNOSSA PYYHIN ,vaikka usenmiten se on alhaalla.

      Aukaise ja vedä pyyhin varsi varovasti pois booreista ja suojaan pois jaloista.
      Jos tiukassa voit ennen remonttia laittaa irrotusoljyä että irrotaan jos hapettunut kiinni .
      Ole varovainen niiden voimakeinojen kanssa kun lasi on kallis jos menee rikki.
      Nosta kansi auki irrota sisäpuolella aukaisu kahvan suojus yläpuolellta sillä ruuvarilla pikkuhiljaa konkotat sitä suojusta lähtee hyvin auki .
      Luukku edelleen auki nyt tartut hyvällä otteella siitä peitelevystä alatiivisteen suojanvälistä vedä itseäsi kohti reilusti ja kun nastat irti vedä alaspäin kun alhaalta irti paina sitä jarruvalon suojaa kannesta sisään päin ja laske peitelevyä maata kohti irtoaa ne yläkiinnikeet hyvin .
      Suoja taasen suojaan .
      Luukku kiinni ja ukkeli takakontiin ota se 10 millinen mukaan irrota moottorin kiinnitys pultit 3 kappaletta .
      Irrotettu moottori ,vedä moottoria itseesi päin akseli tulee lasin läpi kevyesti.
      Irrota vanha holkki ja putsaa alumiini siitä hapettumasta .
      Laita vaseliinia akselille ja sipaise kanssa sinne holkin sisään ei paljon että akseli sopii holkin sisään.
      Kiinnitä moottori ja laita pyyhkijä kiinni akseliin,siihen asentoon josta otit pois kun aloitit rempaan .
      Jos sinulla hyvää aseöljyä voit tiputtaa pari
      tippaa niihin niveliin jotka on siinä moottori hässäkässä .
      Suorita testi kokeile pesuria toimiiko hyvin ei kuulu ylimääräisiä ääniä ja ikkunasta tulee puhdas .
      Se on hyvä.
      Laitappa suoja paikalleen nurinpäin eli ylhäältä esiksi ja alhaalta viimeiseksi .Kun ylhäältä kuulu napsaus niin kiinnikeet on paikoilaan sekä alhaalla napsauset .
      Laita lopuksi kahvan suoja paikalleen.
      Remontti oli siinä
      Olette ilmeisesti säästänyt tässä ennakoivassa huollossa vähintäin sen 56 euroa.

      • Miten voidellaan?

        Kiitoksia asiallisesta vastauksesta.
        Pari tarkennusta:
        1. Onko mahdollista, että näinkin tuoreesta autosta olisi tuo holkki halki? Ja jos vaikka olisikin, niin eikö akselilla olisi silloin entistä parempi tila pyöriä, kun ahdas holkki ei kiristä?
        2.Onko sinulle selvinnyt tuo mystillisen näköisen muovi/kumitulpan tarkoitus akselin päässä? Onkohan sillä ja sen takana olevalla akselissa olevalla reiällä voitelutarkoitus?
        3.Tuo ohjeesi kuitenkin on voiteluohje (tosin perusteellinen), eikö samaan päästä jos pruutataan sinne väliin aseöljyä tai aerosolivaseliinia? tai sitten sen mystisen kumipallukan alla olevaan reikään.


      • !00A
        Miten voidellaan? kirjoitti:

        Kiitoksia asiallisesta vastauksesta.
        Pari tarkennusta:
        1. Onko mahdollista, että näinkin tuoreesta autosta olisi tuo holkki halki? Ja jos vaikka olisikin, niin eikö akselilla olisi silloin entistä parempi tila pyöriä, kun ahdas holkki ei kiristä?
        2.Onko sinulle selvinnyt tuo mystillisen näköisen muovi/kumitulpan tarkoitus akselin päässä? Onkohan sillä ja sen takana olevalla akselissa olevalla reiällä voitelutarkoitus?
        3.Tuo ohjeesi kuitenkin on voiteluohje (tosin perusteellinen), eikö samaan päästä jos pruutataan sinne väliin aseöljyä tai aerosolivaseliinia? tai sitten sen mystisen kumipallukan alla olevaan reikään.

        Suolavesi menee sinne sisään jos tehtaalla ei ole laitettu rasvoja akselille joka menee sen rungon läpi niin hapettuu paikat .Runko on muistaakseni alumiinia ja alkaa ajan myötä hapettumaan ja akseli jumittaa.Tässä hommassa ei mene kauan jos 1 tunnin saat menemään niin hyvä.Keskellä oleva reikä ei voitele sen akselin ulkopintoja.
        Vastuu on sinun jos moottori menee niin kalliiksi senkin homma tulee. Holkki jos halki niin sen kyllä näkee aivan selvästi tarkista alapuolikin.


      • jos
        !00A kirjoitti:

        Suolavesi menee sinne sisään jos tehtaalla ei ole laitettu rasvoja akselille joka menee sen rungon läpi niin hapettuu paikat .Runko on muistaakseni alumiinia ja alkaa ajan myötä hapettumaan ja akseli jumittaa.Tässä hommassa ei mene kauan jos 1 tunnin saat menemään niin hyvä.Keskellä oleva reikä ei voitele sen akselin ulkopintoja.
        Vastuu on sinun jos moottori menee niin kalliiksi senkin homma tulee. Holkki jos halki niin sen kyllä näkee aivan selvästi tarkista alapuolikin.

        Sieltä voi olla myös pyhkimenmoottorilta korkannu boorit. takasulka ku jäässä ja laittaa pyhkimen päälle tai pakittaa kun etusulat päällä, niin saattaa hajota.Näin kävi omassani.


      • poude
        jos kirjoitti:

        Sieltä voi olla myös pyhkimenmoottorilta korkannu boorit. takasulka ku jäässä ja laittaa pyhkimen päälle tai pakittaa kun etusulat päällä, niin saattaa hajota.Näin kävi omassani.

        Samaa vikaa on itelläni ton pyyhkimen kanssa ja toivon mukaan noista hyvistä ohjeista on hyötyä. KIITOS! Lisänä tohon vikaa itselläni pesurin pumppu on tehnyt tenät(ei ruiki tipan tippaa), joten miten sen vaihto/kunnostus ja missä se konkreettisesti sijaitsee?


      • 100A
        poude kirjoitti:

        Samaa vikaa on itelläni ton pyyhkimen kanssa ja toivon mukaan noista hyvistä ohjeista on hyötyä. KIITOS! Lisänä tohon vikaa itselläni pesurin pumppu on tehnyt tenät(ei ruiki tipan tippaa), joten miten sen vaihto/kunnostus ja missä se konkreettisesti sijaitsee?

        Pumppu on siellä konepellin alla samassa missä tuulilasin pesurin moootori,siinä vesisäiliössä kiinni.Tarkista pumpulta lähtevä liitos sekä tavaratilassa olevat liitokset jos takapaksi märkä niin liitin fuskaa.Tarkista myös varapyörä kotelo.Toinen käyttää pesuria ja sinä katsot toimmiiko pumppu ja mistä kohti vettä valuu.
        Onnea vian etsintään.


      • Entäs tulppa ja reikä
        !00A kirjoitti:

        Suolavesi menee sinne sisään jos tehtaalla ei ole laitettu rasvoja akselille joka menee sen rungon läpi niin hapettuu paikat .Runko on muistaakseni alumiinia ja alkaa ajan myötä hapettumaan ja akseli jumittaa.Tässä hommassa ei mene kauan jos 1 tunnin saat menemään niin hyvä.Keskellä oleva reikä ei voitele sen akselin ulkopintoja.
        Vastuu on sinun jos moottori menee niin kalliiksi senkin homma tulee. Holkki jos halki niin sen kyllä näkee aivan selvästi tarkista alapuolikin.

        Jäi vielä epäselväksi se tulpan ja reiän tarkoitus. Ja tuskin se akseli kanittaa, jos holkki on halki? (tietenkin voi vuotaa ja syövyttää)


      • 100A
        Entäs tulppa ja reikä kirjoitti:

        Jäi vielä epäselväksi se tulpan ja reiän tarkoitus. Ja tuskin se akseli kanittaa, jos holkki on halki? (tietenkin voi vuotaa ja syövyttää)

        Monissa autoissa tulee pissapojan suihku siitä akselissa olevan reiän kautta, reiän päässä suutin joka jakaa sen vesisuihkun esim Wolkissa tälläista harrastetaan.Mitä tulppaa tarkoitat sitä kääntyvä muovi suojusta vai mitä.Holkilla ei ole vaikutusta siihen takerteluun sen tehtävä on kunnossa ollessa estää sen suolaveden päässy aksellille.Tiedät varmaan laakerin jos suojus rikki ja suolavesi huuhtelee sitä pitkän talven kuinka laakerille käy.Toivottavasti apua sepustuksesta.


      • Anteeksi tyhmyyteni
        100A kirjoitti:

        Monissa autoissa tulee pissapojan suihku siitä akselissa olevan reiän kautta, reiän päässä suutin joka jakaa sen vesisuihkun esim Wolkissa tälläista harrastetaan.Mitä tulppaa tarkoitat sitä kääntyvä muovi suojusta vai mitä.Holkilla ei ole vaikutusta siihen takerteluun sen tehtävä on kunnossa ollessa estää sen suolaveden päässy aksellille.Tiedät varmaan laakerin jos suojus rikki ja suolavesi huuhtelee sitä pitkän talven kuinka laakerille käy.Toivottavasti apua sepustuksesta.

        Niinpä tietysti, pissapojan vesihän siitä reiästä tietenkin tulee. Joskus on niin pirun sokea yksinkertaisille asioille. Tuon tulpan pinnassahan on kaksi pientä pyöreää suihkun suutintakin.Kun systeemin purkaa, tulee tietenkin tulppa asettaa jälleen samaan asentoon, jotta suihkut osuvat takalasille


      • sulakkeet käryää
        Anteeksi tyhmyyteni kirjoitti:

        Niinpä tietysti, pissapojan vesihän siitä reiästä tietenkin tulee. Joskus on niin pirun sokea yksinkertaisille asioille. Tuon tulpan pinnassahan on kaksi pientä pyöreää suihkun suutintakin.Kun systeemin purkaa, tulee tietenkin tulppa asettaa jälleen samaan asentoon, jotta suihkut osuvat takalasille

        Mulla tilttaa lampunpesin (oikea) jää mihin sattuu asentoon ja tasasin väliajoin 1-3 vk käräyttää pissapojan/lampunpesinten yhteisen sulakkeen, millä moisesta ongelmasta pääsisi eroon?


      • 100A
        sulakkeet käryää kirjoitti:

        Mulla tilttaa lampunpesin (oikea) jää mihin sattuu asentoon ja tasasin väliajoin 1-3 vk käräyttää pissapojan/lampunpesinten yhteisen sulakkeen, millä moisesta ongelmasta pääsisi eroon?

        Pyyhinmootorille huoltoa.Joko ostat uuden tai sitten purat vanhan moootorin ja herkistelet sen toimivaksi ,vasenkin varmaa kiukkuttelee. Oikean puolinen muistaakseni antaa tietoa sinne vasempaan moootoriin.Sinulla ei ole mitään hävittämään siinä purku hommassa kun moootori on kummiskin hajoamassa lopulliseti jos käytät lampunpesureita.
        Kirjoita googleen lampunpesimen moottori
        tulee korjausohje.


      • pesurin pumppu
        100A kirjoitti:

        Pyyhinmootorille huoltoa.Joko ostat uuden tai sitten purat vanhan moootorin ja herkistelet sen toimivaksi ,vasenkin varmaa kiukkuttelee. Oikean puolinen muistaakseni antaa tietoa sinne vasempaan moootoriin.Sinulla ei ole mitään hävittämään siinä purku hommassa kun moootori on kummiskin hajoamassa lopulliseti jos käytät lampunpesureita.
        Kirjoita googleen lampunpesimen moottori
        tulee korjausohje.

        Rupesin tossa renkaan vaihdon yhteydessä etiskelemään takalasin pesurinpumppua (v70)... jotta olis voinut kokeilla pelittääkö se. eipä ollut ihan yksinkertainen juttu ja jäikin tekemättä. vissiin pitäis irroittaa ensiksi etupuskuri, ennenkuin pääsis käsiksi pumppuun!


      • 100A
        pesurin pumppu kirjoitti:

        Rupesin tossa renkaan vaihdon yhteydessä etiskelemään takalasin pesurinpumppua (v70)... jotta olis voinut kokeilla pelittääkö se. eipä ollut ihan yksinkertainen juttu ja jäikin tekemättä. vissiin pitäis irroittaa ensiksi etupuskuri, ennenkuin pääsis käsiksi pumppuun!

        Katsoppa sieltä alhaalta käsin jos näkyis pumppu ,voi olla niin että sähköjohdot hapettuneet tai muuta vastavaa kun ei vettä tule takalasille.Pumppu kannattaa ostaa Biltemasta on halvin vaihtoehto.Kummiskin ihmisten tekemä keksintö ,kärsivällisesti tutkien tämäkin ongelma selviää.
        Positiivista ajattelua peliin vaan


    • lassi06

      Auto: V70 mk2, vm. 2006 classic; pesunestesäiliö täynnä, pesurin moottorin hurina kuuluu painettaessa tuulilasin pesunappia, mutta nestettä ei tule mistään (lasin lamppujen) suuttimesta, eikä valu mistään auton allekaan...? takalasin pesuri toimii ja nestettä tulee... kaikki sulakkeet on ehjiä.. onko kenelläkään vinkkiä tähän mysteeriin? Kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4602
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1857
    3. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1560
    4. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      115
      1062
    5. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1026
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1011
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

      Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      913
    8. Hyvää huomenta!

      Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      852
    9. Miks et tahtonut

      Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      47
      833
    10. Mulla on tarkat korvat

      Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      808
    Aihe