Viinaveron korotusta vaaditaan sillä verukkeella, että alennus lisäsi kulutusta ja haittoja. Totuus vain on, että kulutus on noussut jatkuvasti jo ennen alennusta eikä alennus kehitykseen vaikuttanut muutoin kuin, että ostokset on tehty kotimaassa ja salakauppiaiden markkinat hupenivat. Nyt salakauppaa voi tehdä ainoastaan velkavivun avulla pitämällä juoppoja velkavankeudessa. Veron korotus toisi taas markkinoille lisää pimeää juotavaa ja sekö muka olisi kansalle terveellistä.
Alkoveron alennus ei lisännyt kulutusta
2
513
Vastaukset
- 89yuo
Verot ylös, kulutus alas.
Kyllä kulutuksessa jonkinlainen piikki oli, koska alennusta tiedettiin odottaa. Totta on, että kulutus on lisääntynyt tasaisesti jo ennen hinnan laskua. Toisaalta veron alentamisen jälkeinen kulutuksen kasvu on pysähtynyt ja taitaapa olla vähentynytkin.
Esimerkiksi Hyssälä ja Österberg tarkastelevat tilastoja varsin tarkoitushakuisesti. Mainitsemasi muut haitat ovat vähentyneet merkittävästi, mutta tätä ei muisteta juurikaan kertoa. On merkittävää, että ns. tilastoimattoman kulutuksen taso ei ole noussut EU:hun liittymisen jälkeen. Sitä ennen se kasvoi tasaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2057084
- 594662
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s434434- 733302
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161965Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗261717- 171680
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401583- 341469
- 1431247