Onko kukaan opiskellut ulkomailla taideaineita? Kannattaako se? Mun vanhemmat haluaisi että haen Suomessa yliopistoon opiskelemaan jotain 'järkevää' (kauppis, valtsikka), mutta itse haluaisin lähteä Englantiin tai Espanjaan opiskelemaan joko musiikkia tai suunnittelua (vaate / sisustus). Onko työllistyminen näillä aloilla todellakin aivan kiven alla? Luovuutta ja innostusta löytyy, enkä jaksaisi keskittyä opiskelemaan jotain teoreettista yliopistossa.
Kannattaako taideaineiden opiskelu?
4
2679
Vastaukset
- been there, done that...jne
Jos haluat tehdä duunia ko. alalla, niin se on siten, että ainoastaan apurahoilla voi jotain tehdä.
Jos ei halua sitten kirpputorilla myydä hienoja risuvarjostimia kahtakymmentä vuotta...
Ei siis ole työPAIKKOJA!
Ne harvat joita on, on esim. ARABIA, NUUTAJÄRVI jne.
Mutta sinne päästäkseen tulee olla valtavasti MERIITTIÄ, KOKEMUSTA, ULKOMAAN NÄYTTELYITÄ jne., eikä SUKULAISUUS_SUHDE ole koskaan tällä alalla pahasta.
Toisinaan se jopa hakkaa kaikki edellä mainitut.
Ja koulutuksen.
Mut tietty jos diggaa niin paljon taiteesta ja sen duunaamisesta, ettei voi elää ilman sitä, niin sinne vaan.
Köyhäily on nastaa, viinit ja hamput voi kasvattaa itte ja onhan siinä oma vapautensa.
Elämä on seikkailu.- ####!!!
Sinulla on mennyt purot ja vellit sekaisin.
"että ainoastaan apurahoilla voi jotain tehdä."
Taideteollisella työskentelyapurahat ovat harvassa.
"Ne harvat joita on, on esim. ARABIA, NUUTAJÄRVI jne.
Mutta sinne päästäkseen tulee olla valtavasti MERIITTIÄ, KOKEMUSTA, ULKOMAAN NÄYTTELYITÄ jne"
Ei taideteollisella alalla esim.vaatesuunnittelu järjestetä näyttelyitä vaan muotinäytöksiä, jossa esitellään uusin mallisto. Arabiassa ja Nuutajärvellä valmistetaan keramiikkaa ja lasia ja kysyjä ei ollut kiinnostunut tästä alasta.
Jos haluaa taideteolliselle alalle lahjakkuus ja sinnikkyys ratkaisee. Helpoimmin kuitenkin työllistyy, jos opiskelee arkkitehtuuria tai teollista muotoilua.
- zz-top
Taidepuolen jutuista arkkitehtuuri on se, jossa työllistyy Suomessa ehdottomasti parhaiten. Siinä voi sitten erikoistua loppuvaiheessa itseä kiinnostavaa juttuun, koska ala on laaja. Suomessahan alan opiskelijaksi pääsy on todella vaikeaa. Vinkki: opiskelu ulkomailla ja kesätöihin Suomeen.
- puolesta kannata,
mutta taidealoilla idea onkin juuri se, että mammona ei merkitse kaikkea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1079133
- 936910
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon666665Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345691Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo665463- 553591
- 503415
- 513213
Mikko "Peltsi" Peltola teki tv-sarjan Osmo-poikansa kanssa - Downin syndrooma tuo lisäväriä
Mikko "Peltsi" Peltola ja hänen 12-vuotias poikansa Osmo karistavat kaupungin pölyt jaloistaan ja suunnistavat tv:ssä ko573142- 562972