Kannattaako taideaineiden opiskelu?

työttömyys?

Onko kukaan opiskellut ulkomailla taideaineita? Kannattaako se? Mun vanhemmat haluaisi että haen Suomessa yliopistoon opiskelemaan jotain 'järkevää' (kauppis, valtsikka), mutta itse haluaisin lähteä Englantiin tai Espanjaan opiskelemaan joko musiikkia tai suunnittelua (vaate / sisustus). Onko työllistyminen näillä aloilla todellakin aivan kiven alla? Luovuutta ja innostusta löytyy, enkä jaksaisi keskittyä opiskelemaan jotain teoreettista yliopistossa.

4

2706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • been there, done that...jne

Jos haluat tehdä duunia ko. alalla, niin se on siten, että ainoastaan apurahoilla voi jotain tehdä.
      Jos ei halua sitten kirpputorilla myydä hienoja risuvarjostimia kahtakymmentä vuotta...

Ei siis ole työPAIKKOJA!

Ne harvat joita on, on esim. ARABIA, NUUTAJÄRVI jne.
      Mutta sinne päästäkseen tulee olla valtavasti MERIITTIÄ, KOKEMUSTA, ULKOMAAN NÄYTTELYITÄ jne., eikä SUKULAISUUS_SUHDE ole koskaan tällä alalla pahasta.
      Toisinaan se jopa hakkaa kaikki edellä mainitut.
      Ja koulutuksen.

Mut tietty jos diggaa niin paljon taiteesta ja sen duunaamisesta, ettei voi elää ilman sitä, niin sinne vaan.
      Köyhäily on nastaa, viinit ja hamput voi kasvattaa itte ja onhan siinä oma vapautensa.

Elämä on seikkailu.

• ####!!!

Sinulla on mennyt purot ja vellit sekaisin.

"että ainoastaan apurahoilla voi jotain tehdä."
        Taideteollisella työskentelyapurahat ovat harvassa.

"Ne harvat joita on, on esim. ARABIA, NUUTAJÄRVI jne.
        Mutta sinne päästäkseen tulee olla valtavasti MERIITTIÄ, KOKEMUSTA, ULKOMAAN NÄYTTELYITÄ jne"
        Ei taideteollisella alalla esim.vaatesuunnittelu järjestetä näyttelyitä vaan muotinäytöksiä, jossa esitellään uusin mallisto. Arabiassa ja Nuutajärvellä valmistetaan keramiikkaa ja lasia ja kysyjä ei ollut kiinnostunut tästä alasta.

Jos haluaa taideteolliselle alalle lahjakkuus ja sinnikkyys ratkaisee. Helpoimmin kuitenkin työllistyy, jos opiskelee arkkitehtuuria tai teollista muotoilua.

• zz-top

Taidepuolen jutuista arkkitehtuuri on se, jossa työllistyy Suomessa ehdottomasti parhaiten. Siinä voi sitten erikoistua loppuvaiheessa itseä kiinnostavaa juttuun, koska ala on laaja. Suomessahan alan opiskelijaksi pääsy on todella vaikeaa. Vinkki: opiskelu ulkomailla ja kesätöihin Suomeen.

• puolesta kannata,

mutta taidealoilla idea onkin juuri se, että mammona ei merkitse kaikkea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      5050
    2. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      47
      3522
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3345
    4. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2541
    5. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      199
      2513
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2207
    7. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      2069
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1809
    9. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1699
    10. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      182
      1678
    Aihe