Miksi viimasuoja

tarvitaan

Eikö olisi nykyaikaisempaa asentaa termostaatti.
Eihän tuo räppänä lunta konetilasta poissa pidä.
Ilmaa menee konepellin alle hymyhuulien välistäkin.
Miksi ihmeessä joku on voinut keksiä Viimasuojan.
Eihän Ranskassa, vallankaan nyt ilmaston lämpememisen jälkeen, ole edes viimaa.
Pappatunturissakaan ei ol enää tuulisuojaa, kun tuli muotiin nuo skootterimopot.
Vai onko automerkki kerrassaan vaan kelvoton tänne pohjolaan ja siksi viimasuoja tarvitaan?

28

5706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymykseen

      vastataan, on, on, on

      • sitroen.

        viitsisit paneutua jäähdytysjärjestelmän toimintaan, pitäisi viimasuojankin tarpeellisuuden selvitä.


    • Teoreetikko

      ... että estetään talvikelissä jäätymisongelmia. Samaa tarkoitusta varten kuin muissakin autoissa. Jotkut joutuu vain käyttämään pahvia kun auton mukana ei tule originaalia. Ja erilaisia suojia on syytä käyttää muutoinkin, jos isäsi olisi aikanaan käyttänyt kumisuojaa mulkussaan, et sinäkään olisi typeryyttäsi kertomassa täällä kaikille.

    • tietääkseni

      Suurin syy viimasuojalle kai on huohotinputken jäätyminen. Öljyt lentää pihalle mittatikusta. Moottori käy talvella viileänä ja öljyn vesihöyry jäätyy ja tukkii huohotinputken. Joillain, esim. Opelilla tilanne on ratkaistu Suomessa sähkövastuksella huohotinputkessa. Eivät kiusaa ongelmalla auton omistajaa, vaan korjaavat ongelman tänne pieneen pohjolaankin niin ettei peittoja tarvi asennella joka vuosi paikalleen ja pois. Kaikki autot ei ole suunniteltu talvikäyttöön.

      • -x-t-r-

        Käytin C3:ssa talvella viimasuojaa vaikka maahantuoja kertoi, että tuossa mallissa ei jäätymisongelmia ole esiintynyt. Pidin suojan kuitenkin, koska näin auto lämpeni nopeammin sisuksista.
        Mitä tulee öljyjen lentelyyn, niin menneenä talvena näin itse kun Volvo 740 heitti öljyt pihalle. Kuitenkin väitän, että Volvo on edelleen hyvä talviauto. Noita pakkasongelmia vain sattuu merkille kuin merkille, muodossa ja toisessa.


      • kaikkitietävälle...

        Kyllä tuo sähkövastus löytyy nykycitikoistakin,suoja lähinnä turvana flektille,joka PSA:lla sijoitettu jäähdyttimen etupuolelle.Sijoituspaikka ei talvella ole paras mahdollinen,lämpöisillä keleillä ja varsinkin taajama-ajossa taas parempi kuin perinteinen takapuolella oleva.Eihän ole järkevää puhaltaa ajoviimaa vastaan.Viimis on muuten paljon tyylikkäämpi kuin varmaan sinunkin käyttämäsi banaanilaatikko-design.Ja mitä talviautoiluun tulee,citikka pärjää varmasti siinä,missä muutkin nykyautot.Syvällä kokemuksen rintaäänellä kerrottuna,verrokkeina automerkit Saksasta,Japanista ja nyt Ranskasta.


      • edes keskustellaan
        kaikkitietävälle... kirjoitti:

        Kyllä tuo sähkövastus löytyy nykycitikoistakin,suoja lähinnä turvana flektille,joka PSA:lla sijoitettu jäähdyttimen etupuolelle.Sijoituspaikka ei talvella ole paras mahdollinen,lämpöisillä keleillä ja varsinkin taajama-ajossa taas parempi kuin perinteinen takapuolella oleva.Eihän ole järkevää puhaltaa ajoviimaa vastaan.Viimis on muuten paljon tyylikkäämpi kuin varmaan sinunkin käyttämäsi banaanilaatikko-design.Ja mitä talviautoiluun tulee,citikka pärjää varmasti siinä,missä muutkin nykyautot.Syvällä kokemuksen rintaäänellä kerrottuna,verrokkeina automerkit Saksasta,Japanista ja nyt Ranskasta.

        Tää on vähän samaa sarjaa kuin "talvi yllätti autoilijat." Eli nykysuomalaiset eivät älyä sitä tosiseikkaa, että talvi tulee joka vuosi, talvella on yleensä kylmä! Kun paahtaa satanen lasissa tuulessa ja tuiskussa, niin kyllä siinä sitkeimmänkin sissin peltilehmä alkaa jäätyä. Jos ei usko viiman vaikutukseen, voi vaikka työntää päänsä pihalle vauhdissa. Tuskin voitte rehellisesti sanoa, etteikö paleltaisi.

        Omaan automerkkiin ei ole tarjolla mitään originaalia viimasuojaa, joten työnnän pahvia keulaan (piiloon toki, ettei näytä rumalta). Auto lämpenee nopeammin (vesi ja öljyt), se pysyy myös lämpimämpänä ja menovettä säästyy. Öljyjä tämä ei oksenna pihalle, mutta siitä huolimatta käytän pahvia. Eikä tarvii hävetä.

        En ymmärrä, miksi tästä edes pitää keskustella? Tai no, taisin äsken mainita siitä, että talvi yllätti autoilijat... Maalaisjärki on suomalaisilta kadonnut.


      • tiedoksi
        kaikkitietävälle... kirjoitti:

        Kyllä tuo sähkövastus löytyy nykycitikoistakin,suoja lähinnä turvana flektille,joka PSA:lla sijoitettu jäähdyttimen etupuolelle.Sijoituspaikka ei talvella ole paras mahdollinen,lämpöisillä keleillä ja varsinkin taajama-ajossa taas parempi kuin perinteinen takapuolella oleva.Eihän ole järkevää puhaltaa ajoviimaa vastaan.Viimis on muuten paljon tyylikkäämpi kuin varmaan sinunkin käyttämäsi banaanilaatikko-design.Ja mitä talviautoiluun tulee,citikka pärjää varmasti siinä,missä muutkin nykyautot.Syvällä kokemuksen rintaäänellä kerrottuna,verrokkeina automerkit Saksasta,Japanista ja nyt Ranskasta.

        se etupuolella oleva flekti ei puhalla viimaa vastaan sen kummemmin kuin takapuolellakaan oleva. Molempien tarkoitus on tarvittaessa tehostaa ilman virtausta jäähdyttäjän läpi esim. hitaassa kaupunkiajossa. Jo seitsemän PSA-autoa omistaneena se flekti on toiminut aivan yhtä hyvin kuin muissakin toisella tavalla ratkaistuissa. Ja myöskään viimasuojaa en ole käyttänyt eikä ongelmia ole ilmennyt. Viimasuojan käyttö olisi tosin pakkasilla aivan järkevää moottorin nopeamman lämpeämisen takia.


      • sillä flekti
        tiedoksi kirjoitti:

        se etupuolella oleva flekti ei puhalla viimaa vastaan sen kummemmin kuin takapuolellakaan oleva. Molempien tarkoitus on tarvittaessa tehostaa ilman virtausta jäähdyttäjän läpi esim. hitaassa kaupunkiajossa. Jo seitsemän PSA-autoa omistaneena se flekti on toiminut aivan yhtä hyvin kuin muissakin toisella tavalla ratkaistuissa. Ja myöskään viimasuojaa en ole käyttänyt eikä ongelmia ole ilmennyt. Viimasuojan käyttö olisi tosin pakkasilla aivan järkevää moottorin nopeamman lämpeämisen takia.

        kestää paremmin etupuolella koska sen ei tarvitse käydä aina kuumana kuten jäähdyttimen jälkeen asennettuna. Aika harvoin Sitikoissa tarvitsee flektiä uusia. Omissa Sitikoissa ei ole koskaan tarvinnut.

        Kahdeksassa Sitikassani on vain kerran flekti mennyt tukkoon lumesta Norjassa perhanan sakeassa lumipyryssä satojen kilometrien ajon jälkeen. Oli BX16TRS. Silloinkin ei tarvinnut kun vähän lunta kuopsaisi pois ja taas mentiin.


      • viimasuojakin
        sillä flekti kirjoitti:

        kestää paremmin etupuolella koska sen ei tarvitse käydä aina kuumana kuten jäähdyttimen jälkeen asennettuna. Aika harvoin Sitikoissa tarvitsee flektiä uusia. Omissa Sitikoissa ei ole koskaan tarvinnut.

        Kahdeksassa Sitikassani on vain kerran flekti mennyt tukkoon lumesta Norjassa perhanan sakeassa lumipyryssä satojen kilometrien ajon jälkeen. Oli BX16TRS. Silloinkin ei tarvinnut kun vähän lunta kuopsaisi pois ja taas mentiin.

        näyttää kehittyvän ja sen edut huomataan laajemmin. Uusimmissa BMW 1-sarjan malleissa alhaalla keulassa olevan suuremman jäähdytysaukon yhteyteen asennetaan jo tehtaalla automaattinen sulkuläppä, joka tehostaa moottorin lämpeämistä ja lämpimänä pysymistä kylmissä olosuhteissa.


      • luetun väärin!
        tiedoksi kirjoitti:

        se etupuolella oleva flekti ei puhalla viimaa vastaan sen kummemmin kuin takapuolellakaan oleva. Molempien tarkoitus on tarvittaessa tehostaa ilman virtausta jäähdyttäjän läpi esim. hitaassa kaupunkiajossa. Jo seitsemän PSA-autoa omistaneena se flekti on toiminut aivan yhtä hyvin kuin muissakin toisella tavalla ratkaistuissa. Ja myöskään viimasuojaa en ole käyttänyt eikä ongelmia ole ilmennyt. Viimasuojan käyttö olisi tosin pakkasilla aivan järkevää moottorin nopeamman lämpeämisen takia.

        Tarkoitin juuri sitä,että TAKApuolella oleva puhallin joutuu tavallaan puhaltamaan viimaa vastaan.Aivan varmasti etupuolella oleva tehostaa ilman virtausta enemmän,kuin tuo vastaan puhaltava!Ja laitanpa paremmaksi,itse olen omistanut kahdeksan PSA-autoa 40 ajovuoden aikana.Viimasuojaa olen käyttänyt jokaisessa,jossa sitä on ohjekirjan mukaan ollut syytä käyttää.Ja niissä muissa nokan olen tukkinut jollain tavalla aina pakkaskeleillä.Olen käyttänyt myös moottorilämmitintä.Sekä talviöljyjä,talvitermostaattia jne,silloin kun niitä vielä erikseen oli.Eivätköhän kaikki asiat,jotka parantavat talviautoilua ole olleet ja ovat vieläkin järkeviä käyttää.


      • tkaluolella oleva
        luetun väärin! kirjoitti:

        Tarkoitin juuri sitä,että TAKApuolella oleva puhallin joutuu tavallaan puhaltamaan viimaa vastaan.Aivan varmasti etupuolella oleva tehostaa ilman virtausta enemmän,kuin tuo vastaan puhaltava!Ja laitanpa paremmaksi,itse olen omistanut kahdeksan PSA-autoa 40 ajovuoden aikana.Viimasuojaa olen käyttänyt jokaisessa,jossa sitä on ohjekirjan mukaan ollut syytä käyttää.Ja niissä muissa nokan olen tukkinut jollain tavalla aina pakkaskeleillä.Olen käyttänyt myös moottorilämmitintä.Sekä talviöljyjä,talvitermostaattia jne,silloin kun niitä vielä erikseen oli.Eivätköhän kaikki asiat,jotka parantavat talviautoilua ole olleet ja ovat vieläkin järkeviä käyttää.

        Puhallin on itseasiassa imvä.
        Se ei siis mitenkään puhalla viimaa vastaan, jos ei nyt satu konehuoneessa oleen esim öljyvirtaus juuri käynnissä ( ruiskutus tikunreiästä etiäppäin )
        Termostaatin olet sinäkin keksinyt vaihtaa aina talvimalliseen.
        Samoin talvi-ilmat renkaisiin.


      • Citikka C5

        Kyllä huohottimessa on lämpövastus, ainakin meikemannin pirssissä, että skeidaa heität. Siitä huolimatta kannattaa jokaisessa koslassa paukkupakkasilla käyttää pahvia, muovia, sillä onhan se selvää, lämpö nousee paljon nopeammin, eikä sohjot/lumi lentele suoraan syylariin. Että väärää tietoa kerrot.


      • hellanlettas...
        tkaluolella oleva kirjoitti:

        Puhallin on itseasiassa imvä.
        Se ei siis mitenkään puhalla viimaa vastaan, jos ei nyt satu konehuoneessa oleen esim öljyvirtaus juuri käynnissä ( ruiskutus tikunreiästä etiäppäin )
        Termostaatin olet sinäkin keksinyt vaihtaa aina talvimalliseen.
        Samoin talvi-ilmat renkaisiin.

        kun sitä ollaan niin märkäkorvia!


      • xxy
        luetun väärin! kirjoitti:

        Tarkoitin juuri sitä,että TAKApuolella oleva puhallin joutuu tavallaan puhaltamaan viimaa vastaan.Aivan varmasti etupuolella oleva tehostaa ilman virtausta enemmän,kuin tuo vastaan puhaltava!Ja laitanpa paremmaksi,itse olen omistanut kahdeksan PSA-autoa 40 ajovuoden aikana.Viimasuojaa olen käyttänyt jokaisessa,jossa sitä on ohjekirjan mukaan ollut syytä käyttää.Ja niissä muissa nokan olen tukkinut jollain tavalla aina pakkaskeleillä.Olen käyttänyt myös moottorilämmitintä.Sekä talviöljyjä,talvitermostaattia jne,silloin kun niitä vielä erikseen oli.Eivätköhän kaikki asiat,jotka parantavat talviautoilua ole olleet ja ovat vieläkin järkeviä käyttää.

        Enemmän muita viestejä lukematta ilmoitan, että oli flekti millä puolella syyläriä tahansa, niin ilmavirran suunta on sama. Koneeseen päin! Miten muuten?


      • se on
        xxy kirjoitti:

        Enemmän muita viestejä lukematta ilmoitan, että oli flekti millä puolella syyläriä tahansa, niin ilmavirran suunta on sama. Koneeseen päin! Miten muuten?

        Muutakin on tullut kokeiltua. Sattuneesta syystä jouduin purkamaan XM:n keulan. Kasausvaiheessa flektin johdot "meni" väärinpäin ja pyörintäsuunta sen mukaisesti. Paikallaan koekäytettäessä kaikki näytti olevan ok; flekti lähti käyntiin ja lämmöt laski. Ajoon lähdettäessä lämmöt nousi sitten epätavallisen korkealle, mutta lyhyenkin sähköopin lukeneena vika paikallistui ennen suurempia vaurioita


    • Viimis rules

      Olet niitä nykyajan kaupunkilaisjärjellä varustettuja ihmisiä, joilta puuttuu kokonaan käytännön asioiden taju. Tuo viimasuoja on Suomen oloissa erinomaisen käyttökelpoinen autoon kuin autoon.

    • K. Äimänen

      Toiset autot nyt vain ovat paremmin varusteltuja kuin toiset. Kyllähän sitä tietysti pärjää ilman istuinlämmittimiä ja muita talvivarusteita, mutta ovathan ne hyviä olemassa.

    • suojaamaton

      voisit kysellä myös Honda sivuilla, vehollakin on mynnissä viimasuojia Hondiin, ja on se paremman näköinen kun banaani laatikko erään japanilaisen merkin nokalla. Muutkin merkit alkavat viisastua kun käyttävät suojausta.

    • Pappatunturissa

      Kyllä hyvin varustellussa Pappatuntirissa on viimasuoja. Sen saa ostaa lisävarusteena. Se suojaa kuljettajaa tehokkaasti talven viimalta. Kesäkäytössä se ei ole välttämätön, mutta monet jättävät sen myös kesäksi paikoilleen.

    • joskus omistin

      onhan noi sitikat kelvottomia vähän joka paikkaan! 2-vuotta ajelin/korjailin 03-mallista c-vitosta jonka jälkeen siihen suututtuani vaihdoin pois. enkä tiedä toista autoa jonka arvonlasku on näin hirvittävä! tai ehkä hinta putosi omalle tasolleen ja ne myydään reilulla ylihinnalla uutena. mene ja tiedä mut halvalla ainakin ne rakennetaan!!!

      • xxy

        Oli automerkki mikä hyvänsä, niin samat talouden lait pätevät. paitsi aikoinaan itäsaksassa, missä Warret tehtiin huomattavasti kalliimmalla, kuin millä myytiin. Sillä kehittyneelle alusta/ jousitusrakenteelle olisi lännessä tullut hintaa. Ja jos joku ääliö rupeaa moittia tuota alustaa, niin ei tiedä mitään.


      • joskus omistanut
        xxy kirjoitti:

        Oli automerkki mikä hyvänsä, niin samat talouden lait pätevät. paitsi aikoinaan itäsaksassa, missä Warret tehtiin huomattavasti kalliimmalla, kuin millä myytiin. Sillä kehittyneelle alusta/ jousitusrakenteelle olisi lännessä tullut hintaa. Ja jos joku ääliö rupeaa moittia tuota alustaa, niin ei tiedä mitään.

        en ole alustaa moittinutkaan! muuta vikaa oli kyllä enemmän kun omiks tarpeiks. ja se jälleenmyyntiarvo varmaan automaailman huonoin!


      • joskus pissannut
        joskus omistanut kirjoitti:

        en ole alustaa moittinutkaan! muuta vikaa oli kyllä enemmän kun omiks tarpeiks. ja se jälleenmyyntiarvo varmaan automaailman huonoin!

        Uusimman tutkimuksen mukaan huonoiten hintansa pitävät autot ovat Lada, Ford ja Chrysler


      • Rupuska

        Jep, tuohon auton arvon laskemiseen voin sanoa omalta kohdaltani sen, että ostin vm. 00 olevan Citroen Berlingon HDI koneella, ajettu oli karvan verran yli 100 t km, maksoin siitä 14 000 €. Kun yritin päästä siitä 2 v päästä eroon, ei autokauppa suostunut suoraan kauppaan 9 000 €:n arvoiseen autoon! Kehuivat vaan autokaupassa, että olet tainnut maksaa ylihinnan autostasi..

        Loppujen lopuksi sain sen kaupaksi vajaalla 9 000 €:lla. Berlingo oli mulla vajaat 2 v, kilometrejä tuli sinä aikana 50 t km. Tuon kahden vuoden aikan tein siihen autoon remonttia parilla tuhannella eurolla eli 14 000 2 000 = 16 000 ja sain autosta vajaa 9 000 eli persnettoo tuli ja reilusti.

        Tällä hetkellä ajelen samaisen firman autolla, C3:lla. Merkkejä on tässäkin autossa siitä, että ei kaikki ole kohdallaan, odotan vain milloin se lojahtaa. Onneksi autossa on vielä puoli vuotta takuuta jäljellä.

        Tuskinpa on autoja, joissa ei vikoja olisi.


    • Jaö

      Tänään telkkarissa 45 min ohjelmassa juttua otsikolla "laatuautot ruosteessa".

      Ehkä siinä selviää mikä merkki on kelvoton tänne pohjolan suolatuille teille!

    • Veikko1

      Halutaan estää lumen tai sohjon kerääntyminen jäähdyttäjän puhaltimelle, joka on etupuolella säleikköä. On välillä ollut talvia kun en ole muistanut koko juttua, eikä se ole kuitenkaan mitään haitannut. Mutta kaiken varalta, niinkuin vanhanpiian tissit!

      Onhan se niinkin ,että joku auto tarvii viimasuojaa ja joku toinen ruostesuojaa. Viimasuoja on helppo laittaa muutamassa sekunnissa, eikä ole kallis.

    • Kiehahti

      Itselleni kävi tuossa muutama vuosi sitten niin, että 306 Pösö 2.0 oli saanut pienen puun oksan palasen flektin siipien väliin. Asia paljastui kuumana kesäpäivänä Mannerheimintietä ruuhkassa ajellessa. Flektin sulake tietysti paloi. Kone keitti yli ja onneksi Tähtitornin suunnalta löytyi varjoinen paikka. Käry muistutti ihan palavaa pikaliimaa.

      Paloi tosin muutakin kuin sulake. Myöhemmin kävi nimittäin ilmi, että kansipahvi meni. Alkoi vuotaa jäähdytysnestettä lohkon reunaa pitkin sylinterikannesta tuon episodin jälkeen. Remonttihan siitä seurasi.

      Siitä lähtien tuli tavaksi kokeilla ennen ajoon lähtöä sormilla, että puhallin pääsee pyörimään vapaasti. Jokin verkko olisi tietysti estänyt tämän.

      Olishan se kätevää, jos keularitilässä olisi termostaattiohjatut maskin sulkevat läpät. Nopea lämpiäminen olisi vain pelkästään hyödyksi. Ongelma vaan saattaisi olla niiden toiminta(epä)varmuus vuosien suolakurakylpyjen myötä.

      No nykyisin ajokkina on Xantia 1,8 16v, jossa on sähkövastus huohottimessa, mutta viimasuoja nopeuttaa lämpiämistä huippupakkasilla.

      Muutenhan Xantia on minusta varsin lämmin talviauto. Siinä tarkenee kovalla pakkasella huomattavasti paremmin kuin perheeni toisessa autossa, joka on nimeltään Avensis. Etenkin lämpiämisessä Citikka on paljon nopeampi kuin Tojota. Eli ei minusta Citikka ole kelvoton talviauto Pohjolaan. Saa tästä toki olla eri mieltäkin. Asioilla vain tuppaa olemaan eri puolia.

      Tuon takia onkin ollut kiinnostavaa, kun perheessä on ollut jo vuosikausia yhtäaikaa sekä japanilainen että ranskalainen auto. Kokemuksesta voi todeta, että molemmissa on ollut hyvää ja huonoa. Ja vikoja on ollut japseissakin. Ei meille tosin mitään tosi vikapesää koskaan ole sattuntukaan. 306 oli jonkinverran vikaisempi kuin muut ovat olleet. Mutta eipä ole ranskiksetkaan koskaan tielle jättäneet. Ja ihan yleispäteviä pelejä nuo japsitkin on olleet. Että tarvi kenenkään vetää palkokasvia tästä kirjoituksesta nenäänsä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6544
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3910
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3335
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      382
      1794
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1418
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1073
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe