Koira jahtaa autoja

-ksa-

Moi!

Olisiko kellään hyviä vinkkejä millä saan koiran lopettamaan autojen jahtaamisen? Tie menee tontin vierestä, ei ole yleinen tie eikä siinä tolkuttomasti ole liikennettä mutta pelkään että jää vielä alle, sen verran hulvatonta meno on. Tuntuu siltä että kuulo häviää heti kun auto ilmestyy jostain. Muutoin ulkona alkaa jo ihan hyvin totella "tänne" käskyä ja "ei" toimii muissa jutuissa aika hyvin. Koira on narttu, 7kk, sekarotuinen (collie, saksanpaimenkoira, howawarth, kultainen noutaja :)
Miten muut olette menetelleet tilanteessa?

Kiitos!

24

13398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m-li

      Koirasi on saalisviettinen, onneksi olkoon! Nopeasti ohi kulkeva kohde laukaisee siinä vietin, jota voit tulevaisuudessa käyttää hyväksesi koulutuksessa hyvinkin tehokkaasti. Tuo tapa on tosiaankin koiralle vaarallinen ja myös hyyyvin epämiellyttävä kun ulkoillaan ja koira hyökkii ajoradan sivusta kohti ohiajavia autoja, saattaapa jopa jo kaukaa kytätä autoa matalana vaanien odottaen sopivaa hyökkäyshetkeä.

      Eli minun neuvoni on: kävelylle ajotien viereen. Sellaisen, jossa autoja kulkee jatkuvasti, muttei ihan letkana. Pidetään koira tiukasti vierellä eikä anneta sen hyökkiä autojen kimppuun. Kielletään niin napakasti, että menee perille. Ja kun käyttäytyy edes hieman paremmin, kehutaan. Aikaa voi mennä jokunen kuukausikin, mutta jos jokapäivä jaksat kävellä tienviertä vaikka kymmenen minuuttia, tapa jää aivan varmasti pois. Koira oppii, että autoja jahtaamalla se ei saavuta mitään, mutta jättämällä ne rauhaan, se saa kehuja ja vaikkapa jotain namia.

    • tv:ssä

      koirankoulutusohjelman jossa oli vastaavanlainen koira.Koirapsykologi järjesti asian näin: hän etsi vapaaehtoisia autoilijoita(jota koira ei tuntenut) ja selitti tilanteen ja antoi toimintaohjeet: autoilijan piti ajaa talon ohi ja kun koira alkoi haukkua autoa, autoilija pysäytti ja oli hirveän vihaisena koiralle, kunnes koira meni takaisin pihalleen.Tuo koira juoksi tilanteessa isantansa luo turvaan ja kouluttajan ohjeen mukaan isännän tuli ottaa koira melkein syliinsä ja "lohdutella", että älä mene enää autoja jahtaamaan, hyvissään että koira tunsi olevansa turvassa isäntänsä luona.Tuo koira lopetti muutamassa päivässä autojen jahtaamisen, en tiedä sitten toimiiko se kaikilla.

      • kiinnostais

        Kiinnostais tosiaan tietää, kuka kouluttaja käaskee lohdutella koiraa ja ventovieraiden olla sille vihaisia? En tosiaankaan lähtisi kokeilemaan!


      • oli viime talvena
        kiinnostais kirjoitti:

        Kiinnostais tosiaan tietää, kuka kouluttaja käaskee lohdutella koiraa ja ventovieraiden olla sille vihaisia? En tosiaankaan lähtisi kokeilemaan!

        Ranskan tv:ssä.Ja kouluttaja oli koirapsykologi.


    • Serafin

      On kokemusta kahdesta autoa ajavasta koirasta, molemmat sekarotuisia pystykorvia joten metsästys- ja vahtivietti kova. Toisen kohtaloksi tämä huono tapa kävi jo reilun puolenvuoden ikäisenä. Sitä ennen oli jäänyt jo kerran auton alle mutta selvisi säikähdyksellä - ei ottanut opikseen. Pysyi hyvin pihassa mutta noin sadanmetrin päässä olevalle yleiselle autotielle piti pinkaista aina kun auto meni ohi. Sitten yhtenä rauhallisena joulupäivänä pihaan ajoi auto ja kertoi alle jääneestä koirasta :( Kamala syyllisyyden tunne vieläkin vaikka tapahtumasta jo useita vuosia, oli niin rakas lemmikki ja joutui aika kovasti kitumaan ennen kuolemaansa.
      Mutta opettavainen kokemus, nykyinen autoihin menevä pystykorva pysyy kiinni lähes aina. Mutta oon kuullu jotain juttua maan alle tai jopa autoihin laitettavasta laitteesta joka johtaa sähköä, joten koira oppii nopeasti välttelemään autoja. En yhtään muista minkälainen laite oli kyseessä, mutta vaikutti hyvältä jos haluaa koiraansa suojella. Ja toimisikohan nämä sitruunapannat jne tässä tilanteessa? On nimittäin kurjia nuo autoja jahtaavat koirat, kaikkien kannalta =/

    • Korppisydän

      Meillä ei 7,5kk bc-narttu jahtaa autoja vaan paimentaa, joka on sitäkin pahempaa. Käyttää silmää paljon, ja kun auto tulee vastaan, liimautuu vaanimisasentoon, tuijottaa, ei suostu liikkumaan ja kun auto menee ohi niin hyökkää perään. Tuo on tosi ärsyttävää. Asumme senverran maalla että lähellä ei oo pyörätietä, pitää kävellä autotien laitaa, ja autoja ei mene letkana mikä helpottaisi totuttelua, vaan yksittäisiä autoja kaahailee kummastakin suunnasta.

      Serafin, noista sitruunapannoista, niin mulle kasvattaja neuvo että kauko-ohjattavaa s-pantaa kannattaa käyttää opetuksessa. Toimii kuulemma hyvin, itse en ole vielä semmoista hommannut. Kaikki sähköön liittyvät koirankoulutuskamppeet olen itse hylännyt harkitsematta. Sellaisia ei kannata käyttää, koira oppii pelkäämään autoja joka johtaa pelkoaggressiivisuuteen; haukkuu, murisee autoille ym.

      Ja otan osaa teidän koirasta :(

      Meillä pysyy teinipentu pihalla vapaana, mutta juoksut alkaa pikkuhiljaa niin silloin ei irti pidetä.
      Mutta olisiko kellään noita vinkkejä koiran autojen paimentamiseen??

      • -------------

        Eiköhän tuon koiran asia ole jo,tavalla tai toisella ratkennut; on 5V. VANHA juttu:=))


    • ei se mitään

      voi olla paljon muitakin joilla on sama ongelma ja eksyvät tänne sivulle ja saavat apua myös. Kuten esimerkiksi minä.

    • Ikävä tapa

      Kyllä sähköpanta on oikea ratkaisu jos koiralla on jo pinttynyt tapa. Se vietti joka ajaa tuohon käytökseen on niin voimakas että siinä ei pikkutorut hevin auta. Mutta jos koiran käytöstä tuntee ja pienellä pennulla jo näkee viitteitä tuosta käytöksestä siihen on helpompi puuttua, Ankarat torut käytöksestä, ehkä kolinapurkkikin heti persuksille kun on lähdössä. Mutta siinä on oltava nopea, ja toimittava heti kun koira on lähdössä auton perään. Itse en myöskään koskaan, en siis koskaan heittelisi koiralle mitään, en palloa, en keppiä, en ruokkisi sitä ryntäilemisen taipumusta millään tavalla.BC on aika herkkä rotu, ehkä kuitenkin yrittäisin sillä kolinapurkilla ennen sähköpantaa. Ja siedättämistä myöskin, mutta en usko että kotipihassa olevan koiran ajohinkua sillä kokonaan poistetaan.

      • Soopelipoika

        Tai sitten voi lähteä rinnallakulku- ja ennaltaehkäisevästä koulutuksesta.

        Pyytää koiran rinnalle kun kuulee/näkee auton tulevan (helppoa, jos asuu maalla), käskee istumaan jos koira on vielä ennalta-arvaamaton tai sitten pitää ojan puolella kävelemässä. Palkkaa aluksi koko ajan kun koira pitää kontaktin (ei jatkuvasti, mutta koira ei saa ehtiä reagoida autoon). Koiran edistyessä vähennetään palkkausta ja lopuksi silloin tällöin yksi, kun ohitus on jo mennyt hyvin. Parhaimmillaan koira oppii hakemaan kontaktia itse auton havaitessaan, eli sijaistoiminnon opetus on todellakin onnistunut!

        Shetlanninlammaskoirakokemuksella, eli pehmeällä ja miellyttämishaluisella, mutta autoja paimentavalla koiralla onnistuu ainakin tällä tavalla.


      • ...
        Soopelipoika kirjoitti:

        Tai sitten voi lähteä rinnallakulku- ja ennaltaehkäisevästä koulutuksesta.

        Pyytää koiran rinnalle kun kuulee/näkee auton tulevan (helppoa, jos asuu maalla), käskee istumaan jos koira on vielä ennalta-arvaamaton tai sitten pitää ojan puolella kävelemässä. Palkkaa aluksi koko ajan kun koira pitää kontaktin (ei jatkuvasti, mutta koira ei saa ehtiä reagoida autoon). Koiran edistyessä vähennetään palkkausta ja lopuksi silloin tällöin yksi, kun ohitus on jo mennyt hyvin. Parhaimmillaan koira oppii hakemaan kontaktia itse auton havaitessaan, eli sijaistoiminnon opetus on todellakin onnistunut!

        Shetlanninlammaskoirakokemuksella, eli pehmeällä ja miellyttämishaluisella, mutta autoja paimentavalla koiralla onnistuu ainakin tällä tavalla.

        Oman koirani kanssa käytin hyväkseni koiran luontaista viehtymystä autoihin. Sehän oli herranjestas meille kuin ilmainen lomamatka, kun koira nosti ihan yhtäkkiä itse päälleen hirveän työskentelyvireen (minun ei siis tarvinnut tehdä yhtään mitään, riitti kun naapurin Matti ajeli autollaan kauppamatkallaan). Kun vain koiran opetti suuntamaan sen vireen oikeaan kohteeseen, eli minun kanssani työskentelyyn, niin se tuli kuin lahjana; koira havaitsi lähestyvän auton paljon ennen minua ja tuli rinnalle täydellisessä kontaktissa ja valmiina tekemään ihan mitä pyydettiin. Ajatus kuvio oli koiralle tyhtä selkeä kuin minulle: Auto-kontakti-totteleminen-palkka. Ajatuskuvion luominen lähti; auto-palkka minulta. Sitten palkkaa alettiin viivästyttää pienen harjoituksen verran... Tämä vain ei toimi jos koira on valvomatta pihassa. Tai no toimi meillä, kun pihassa oli toinenkin koira, joka ilmoitti haukulla hyvissä ajoin ennen auton tulemista, osasin olla pihassa ottamassa kontaktiin tämän joka ryntäsi vain päälle.


    • ...

      Pitkä piinaisella kouluttamsiella olen itse hoitanut asian aikoinaan.

      Ei ollut ihan ensimmäisenä vuotena opittu, ei toisenakaan, vaan ehkä joskus kolmen ikäisenä pystyi pitämään koiraa irti kun auto ajoi, muttei toki valvomatta pystynyt koskaan pitämään.

      Asiaanhan on kaksi lähestymistapaa. 1. Voit tukahduttaa koiran innon autoja kohtaan 2. voit suunnata innon johonkin muuhun tekemiseen.

      Minulla oli käytössä jälkimmäinen. Siksi koiraa ei koko ikänään voinut jättää kohtaamaan autoa kahden kesken, vaan minun (tai jonkun muun) piti aina olla läsnä suuntaamassa koiran huomio muualle, jos ketään ei olisi paikalla ollut, olisi surutta mennyt päin. Minulla oli aktiivinen harrastuskoira, joten en kokenut mielekkääski tappaa mitään intoa siltä, sitä paitsi vähän ajattelin aina vieväni käymään paimentamassa, mutta eipä tullut koskaan vietyä...

      Perus kotikoiran kanssa lähtisin itsekin ehdottomasti tuosta ensimmäisestä vaihtoehdosta. Eli siedätystä vaan peliin. Tavan kotikoiraakaan ei kannata alkaa pelottelemaan missään jutussa, eli unohda kaikki säikyttelyt ja pannat. Nyt koirallasi nousee into kun se näkee auton, mutta ei se jaksa niistä jatkuvasti innostua, kun niitä näkee useammin - niihin tottuu... eli palkkaat kaverit ajelemaan tietä pullakahvi palkalla viikoksi muutaman tunnin päivässä. Seisot itse pihalla koiran aknssa ja annat mennä jos on mennäkseen auton luo, kaverisi pysäyttää auton kun koira tulee ja siellä päässä ei tapahdu mitään. Sinä kutienkin pihapäässä pidät kovaa meteleiä ja leikkiin kutsut koiraa ja kun tulee luoksesi leikitte oikein kunnolla (kaveri jatkaa matkaa autoineen). Lopetat leikin, seisot taas pihassa, seuraava kaveri tulee, kun havaitset auton lähestyvän, otat jo lelun ja alat houkuttaa koiraa leikkiin. Lähtee varmasti auton luo, auto pysähtyy, eikä tpahdu mitään, mutta pihassa on tarjolla paljon leikkiä... Jatkat niin kauan,e ttä koira ei viitsi edes lähteä koettamaan autojen luokse. Vieläs en jälkeen ainakin kolme päivää kaverisi ajelevat ahkeraan pihan ohi ja sinä pikkuhiljaa tyynnytät koiran välinpitämättömyyden autoja kohtaan pelkäksi namu palkaksi. Koira tajuaa, että niistä autoista ei irtoa yhtään mitään, mutta kotipihassa pysymisestä saa edes namun...

    • Da-De

      Koiralta puuttuu aktiviteettiä jos se pistetään pihalle.Sakemannin kanssa pitää harrastaa kyllä se siinä oppii sanan ei.Muutenkin en suosittele sakemannia pihakoiraksi.Tehkää jotain vaikka jälkeä mettään tai esinehakua.Autojen jahtaaminen johtuu saalisvietistä joka on kilpailukoiralle tosi tärkeä.

    • ölli

      Samaa mieltä olen kuin Da-De. Useimmat koirat vaativat aktiviteettia eli miel. kunnon liikuntaa missä ne väsyvät. Jos ne purkavat tarpeeksi energiaa lenkillä, ne eivät jaksa enää riehua autojen perässä. Ainakaan niin paljon kuin lorviessaan pihassa kaiket päivät.

      Säikyttely ei ole hyvä. Jos koira oppii että vieraat ovat pelottavia, siitä saattaa tulla aran vihainen ja voi jopa hyökätä jonkun kimppuun joka sattuu sen jonakin päivänä säikäyttämään.

      Kunnollinen koulutus koiralle ja riittävän rankkaa liikuntaa riittävän paljon, niin johan useimmilla helpottaa.

    • laranikki

      meillä käytettiin saalisviettisen koiran kans nakkeja. ihan alussa niin, että heti kun bongaa vastaantulevan auton niin pidin nakin palaa kädessani sillä tavoin, että koira saa siitä jyrsittyä ja kun auto on mennyt ohi niin saa loput. tätä ei tarttenu kovin kauaa tehdä kun jo hoksasi jutun - auton tullessa vastaan otti kontaktia muhun. pikkuhiljaa sitte siirryttiin liikkeeseen, ettei tarttenu enää pysähtyä auton tullessa, ja sitten siihen että sai nakkia vasta onnistuneen ohituksen jälkeen. nyt, kolme viikkoa aloituksesta mulla on autoja jahtaamaton koira, jonka kanssa on mukava käydä lenkillä! silloin tällöin edelleen palkkaan.


      mustakaan säikyttely ei oo hyvä. eli kolinapurkeilla sun muilla voi puolestani nakata vesilintua. mun mielestä on mukavampi lähtökohta että koira saa oikeasta käytöksesta palkinnon, eikä se että väärästä tulee rangaistus.

    • Pirpana401

      Meillä on ongelmana myös autojen jahtaaminen. Tonttimme läpi menee autoja harvoin, muutaman kerran viikossa. Koira jahtasi autoja ja kun ohi ajajat yrittivät ajaa niin kovaa että koira jäisi matkasta tuli muutaman vaara tilanne... Olin kokeillut kaikki keinot mutta mikään ei tepsinyt.
      Tilasin netistä kauko-ohjattavan ns sitruunapannan tuoksuttomalla sprayllä.
      Kolme kertaa tarvi pantaa käyttää ja nyt irlanninsusikoiramme ei välitä autoista mitään. Katselee vaan kun menevät ohi. Olen niin onnellinen kun kärsimme tuosta jahtauksesta pari vuotta. Naapurikin valitti aina koirasta, ja syystä, oli varmaan inhottava ajaa talon ohi kun koira juoksi auton ympärillä välillä vielä haukkuen.

      Nyt jahtauksesta ei ole enään tietoakaan.

    • paimentava rotu

      Meidän koira jahtasi pentuna autoja mutta lopetti sen kun menin tien viereen jossa meni tiheästi autoja ja palkkasin aina kun ei reagoinut.
      Nykyään se haukkuu vielä mopoille, rullaluistelijoille ja skeittilaudoille. Joskus pyöräilijöillekin. Kaupunkiympäristössä on vaikea kouluttaa kun joka nurkan takaa voi ilmestyä mitä vaan.

    • Onnellinen Koira

      Hei,
      Jos haluatte koiranne olevan onnellinen ja hyvinvoiva hylätkää nämä kielteiset koulutusmenetelmät ja koiranpelottelut ja jopa eläinsuojelulainvastaiset koulutusmetodit...katsokaa vaikka videoita miten villieläimet on koulutettu. Ei niitä heitellä purkeilla jotka kolisevat niin että eläin pelästyy. Suomessa sähköpannat on eläinsuojelulaissa kiellettyjä!!! Se tuottaa eläimelle tarpeetonta tuskaa. Myöskin koiralle huutamalla saatte kyllä alistuneen koiran mutta se ei tarkoita että koira voi hyvin tai on onnellinen. Villieläimet koulutetaan palkitsemalla...nameja siis kehiin ja sellaisia koirakouluja joissa on käytössä nämä positiiviseen kannustamiseen perustuvat koulutusmetodit. Ja kyllä minulla on myös autoja jahtaava bc, joka on herkkä koira, en koskaan heittäisi sitä millään purkilla. Meillä vain paimennusviettiä hieman liikaa joten aivotyötä, lenkkiä, lenkkiä, lenkkiä ja hieman aivotyötä ja vaikka uintilenkki vielä päälle niin johan koira väsyy ja on helpompi kouluttaa :)

    • xddddddddddd

      Moikka! Koirani on 10v chihuahua joka pomppii autojen perään. Ei pompi autoteillä, vaan pienillä hiekkateillä, jossa autoja liikkuu vähän. Terve koira muuten, eli ei mitään sairauksia.

    • xddddddddddd

      Eli siis mitä voin tehdä?

      • kylläonpysyny

        Jos ei kieltämällä lopeta, niin osta aita tontin reunalle.Koiran turvaksi,ja mielen rauhaksi.
        Cihuillahan ei tarvii ku joku metrinenkorkea varmaan olla, niin aikas halpa henkivakuutus aidasta tulee.
        Meillä on suuri aidattu piha, 2,2m korkea aita,ja siellä pysyy vieraittenkin koirat.Kunhan vahditaan,etteiväöt keskenään jää, silloin joku voi keksiä alittamisen ;)


    • xddddddddddd

      Kiitos, ei oo käyny aita mielessä 😂 plussaa pitäis sulle antaa kun tuut neuvomaan tietämättömiä 😄

    • Anonyymi

      Ongelma vaan on se, että namit ei paljoa kiinnosta koiraa kun autohulluus (vuoden pian täyttävällä colliella) iskee ja pitää hyökätä voimalla ja kahdella jalalla kohti ohikulkevia autoja. Siedätystä on ollut, taajamassa ei aina välitä vaikka bussi menee läheltä, ja parkkipaikalla auto vierestä tai maallakaan vaikka oma traktori vierestä…., mutta maalla kyläteillä ja muiden teiden varrella kulkiessa ihan mahdoton jokaisen auton ohittaessa. Vetää vielä perään ja jää kyttäämää tulisiko lisää… Ei namit silloin kiinnosta eikä niitä pysty pitelemään käsissäkään kun on kädet varattava koiran pitelyyn ettei nousisi pystyyn tai eikä pääse irti…

    • Anonyymi

      Ajattelin seuraavaksi viedä tuolin tienvarteen pihatien päähän vaikka sunnuntai- tai perjantai-iltapäivänä kun on enemmän liikennettä ja istua pari tuntia keskittyen vain koiran siedättämiseen ja paikallaan pitämiseen namien kanssa jokaisen auton jälkeen. Tavoitteena vaikkapa 20 autoa/istunto….

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4689
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe