Hei!
Purjeveneeseen pitäisi saada uusi kompassi vanhan haljenneen tilalle. Vanha oli Silva -merkkinen ja nyt ollaan katsottu samankokoista Suunnon kompassia. Vastaan tuli kuitenkin myös esim. Riviera(muistankohan nimen oikein?)-merkkinen kompassi, joka oli selvästi edullisempi kuin tuo havittelemamme Suunnon kompassi, vaikka koko ja ominaisuudet vaikuttivat olevan samat. Osaako joku sanoa, onko eri merkkisissä kompasseissa selviä laatueroja vai onko näissä(kin) tuo hintaero pelkästään 'merkkilisää'?
Kompasseissa eroja?
21
5355
Vastaukset
- sama taitaa olla
Eiköhän jokainen meistä katso sen suunnan GPSästä? Varalla voi sitten olla se katsastusmiehen vaatima mikälie kompassi joka näyttää jonnekkin? Onko jollakin eksymätaulukkoa?
Ei nyt ole tarkoitus provosoida mutta kyllä tavallinen käsigps toimii mielestäni erittäin hyvin kompassina, ja lokina. Itse en ainakaan hirmuisia summia kompassiin laittaisi ellei sitten olisi tilaa tarvetta? ja rahaa ostaa hyrräkompassia. Tietysti ei lähdetä avomerelle pelkällä GPS laitteella mutta ehkä kahdella?- Kompassin uusija
No joillakin vielä on niinkin omituisia periaatteita, ettei halua GPS:n käyttöön edes siirtyä, vaan perinteisemmät keinot pitää käytössä. Olen myös elänyt kuvitelmassa, että veneen katsastusvarusteisiin kuluisi kiinteä nestekompassi.
Lisäksi vanhan kompassin kohdalla on aikamoinen reikä, jonka tietty jollain sais jotenkin peitettyä, mutta kätevimmin se tapahtuisi laittamalla samalle paikalla uusi vastaava kompassi. - ei kerro
GPS ei kerro suuntaan, johon olet juuri sillähetkellä menossa,vaan antaa historia tietoa.
Mitä jos luovit tai väylä kääntyy yllättäen?
Kunnon kompassi on oikeastaan välttämätön varuste. - tämä oli ehkä paras
ei kerro kirjoitti:
GPS ei kerro suuntaan, johon olet juuri sillähetkellä menossa,vaan antaa historia tietoa.
Mitä jos luovit tai väylä kääntyy yllättäen?
Kunnon kompassi on oikeastaan välttämätön varuste.Mitä jos luovit tai väylä kääntyy yllättäen?
Minun väylät kääntyvät juuri siinäkohtaa missä pitääkin? Jos homma on metreistä kiinni ei kompassilla tee mitään. Eikä GPS tähän mitään parannusta tuo, ehkä kannattaisi käyttää ihan silmiään, ja päätään. Kompassi on katsastusvarustus mutta GPS on huomattavasti parempi käytössä. Ja kyllä se kompassi on hyvä olla olemassa mutta en minä tähän mitään "pro" mallia ostaisi vaan ihan perus setin.
GPS näyttää heti tosisuunnan eli ei tarvitse laskea sortoa mukaan. Helpottaa kovasti elämää avomerellä. - että ollaan viisaita
tämä oli ehkä paras kirjoitti:
Mitä jos luovit tai väylä kääntyy yllättäen?
Minun väylät kääntyvät juuri siinäkohtaa missä pitääkin? Jos homma on metreistä kiinni ei kompassilla tee mitään. Eikä GPS tähän mitään parannusta tuo, ehkä kannattaisi käyttää ihan silmiään, ja päätään. Kompassi on katsastusvarustus mutta GPS on huomattavasti parempi käytössä. Ja kyllä se kompassi on hyvä olla olemassa mutta en minä tähän mitään "pro" mallia ostaisi vaan ihan perus setin.
GPS näyttää heti tosisuunnan eli ei tarvitse laskea sortoa mukaan. Helpottaa kovasti elämää avomerellä.Sekoilit selostuksessasi. Sanoit ensin, että homma on metreistä kiinni "eikä kompassilla tee mitään". Lopulta päädyt antamaan lausuntoja avomeripurjehduksesta.
Kun aikanaan olet ehtinyt hankkia purjehduskokemusta vähän enemmän, huomaat kompassin sittenkin olevan navigoinnin perusväline. Avomerelläkin on helppo ajaa kompassikurssia, vaikka elektroniikkasi oikuttelisi tai olisit vahingossa näppäillyt waypointit väärin.
Sinunkin kannattaa hankkia mahdollisimman hyvä kompassi. Se kestää veneen iän ja toimii aina! - kirjoittamani viesti
että ollaan viisaita kirjoitti:
Sekoilit selostuksessasi. Sanoit ensin, että homma on metreistä kiinni "eikä kompassilla tee mitään". Lopulta päädyt antamaan lausuntoja avomeripurjehduksesta.
Kun aikanaan olet ehtinyt hankkia purjehduskokemusta vähän enemmän, huomaat kompassin sittenkin olevan navigoinnin perusväline. Avomerelläkin on helppo ajaa kompassikurssia, vaikka elektroniikkasi oikuttelisi tai olisit vahingossa näppäillyt waypointit väärin.
Sinunkin kannattaa hankkia mahdollisimman hyvä kompassi. Se kestää veneen iän ja toimii aina!Kirjoitin siis
"Minun väylät kääntyvät juuri siinäkohtaa missä pitääkin? Jos homma on metreistä kiinni ei kompassilla tee mitään."
Onko vaikeaa tai missäkohtaa olen väärässä? Ja viellä selvennän. Kompassi on tärkeä väline, mutta nykyään alkaa jäämään GPS laitteiden jalkoihin. Usein magneettikompassit ovat hankalasti luettavia ja näyttävät väärin minulla esim pentry kompassin takana missä kattiloita yms. Joku mainitsi kovassa kelissä ajon helpommaksi kompassin avulla? ehkä näin mutta kuka laskee/arvioi sorron pimeässä syys iltana kovassa myräkässä. Virhettä tulee helposti enemmän kuin mitä GPS laitteen kompassilla. Tietysti oikea tapa on käyttää kompassia ja määrittää positio GPSällä ja sitten korjata kurssia.
Loppupeleissä aivan sama minkä ostaa 100 saa paskan 300 saa hyvän. - hahhahha
että ollaan viisaita kirjoitti:
Sekoilit selostuksessasi. Sanoit ensin, että homma on metreistä kiinni "eikä kompassilla tee mitään". Lopulta päädyt antamaan lausuntoja avomeripurjehduksesta.
Kun aikanaan olet ehtinyt hankkia purjehduskokemusta vähän enemmän, huomaat kompassin sittenkin olevan navigoinnin perusväline. Avomerelläkin on helppo ajaa kompassikurssia, vaikka elektroniikkasi oikuttelisi tai olisit vahingossa näppäillyt waypointit väärin.
Sinunkin kannattaa hankkia mahdollisimman hyvä kompassi. Se kestää veneen iän ja toimii aina!Kirjoitin siis
"Minun väylät kääntyvät juuri siinäkohtaa missä pitääkin? Jos homma on metreistä kiinni ei kompassilla tee mitään."
Mikä osa jäi ymmärätmättä?
Kompassi on tärkeä väline, mutta nykyään alkaa jäämään GPS laitteiden jalkoihin. Usein magneettikompassit ovat hankalasti luettavia ja näyttävät väärin minulla esim pentry kompassin takana missä kattiloita yms. Joku mainitsi kovassa kelissä ajon helpommaksi kompassin avulla? ehkä näin mutta kuka laskee/arvioi sorron pimeässä syys iltana kovassa myräkässä. Virhettä tulee helposti enemmän kuin mitä GPS laitteen kompassilla. Tietysti oikea tapa on käyttää kompassia ja määrittää positio GPSällä ja sitten korjata kurssia. Tämä lieneekin oikea tapa mutta pikku avomeriosuuksilla, onko järkeä?
Loppupeleissä aivan sama minkä ostaa 100 saa paskan 300 saa hyvän. Itse ostaisin sen mikä sopii fyysisiltä mitoiltaan parhaiten.
mutta ei se mitään katsele sinä kompassia milloin kurssia pitää vaihtaa sehän on helppoa. - mitä tarkoitit
ei kerro kirjoitti:
GPS ei kerro suuntaan, johon olet juuri sillähetkellä menossa,vaan antaa historia tietoa.
Mitä jos luovit tai väylä kääntyy yllättäen?
Kunnon kompassi on oikeastaan välttämätön varuste.olenko nyt tyhmä vai mitä tarkoitit lauseella.
Mitä jos luovit tai väylä kääntyy yllättäen? - Ihmeessä
mitä tarkoitit kirjoitti:
olenko nyt tyhmä vai mitä tarkoitit lauseella.
Mitä jos luovit tai väylä kääntyy yllättäen?Väylä kääntyy yhtäkkiä tai yllättäen?
Sillon on kyllä valmistelut ollu puolitiessä, eikä karttaan ole paljoa tutustuttu ennakkoon.
Kyllä matkaa pitää ainakin jonku verran suunnitella ennakkoon. - olkoon
Ihmeessä kirjoitti:
Väylä kääntyy yhtäkkiä tai yllättäen?
Sillon on kyllä valmistelut ollu puolitiessä, eikä karttaan ole paljoa tutustuttu ennakkoon.
Kyllä matkaa pitää ainakin jonku verran suunnitella ennakkoon.Ihmetelet juuri samaa asiaa kuin minäkin.
- viestiin
olkoon kirjoitti:
Ihmetelet juuri samaa asiaa kuin minäkin.
Miten kompassi vaikuttaa tähän väylän yhtäkkiseen kääntyilyyn tai luovimiseen???
- kompassi!!
Älä kuuntele gps-fanaatikkoja, vaan hanki kunnollisnen kompassi. Kompassi on perusväline. Hanki siis mieluummin se vähän kalliimpi Suunto kuin joku mahdollisimman halpa - ainakin, jos liikut merillä. Kompasseissa on laatueroja!
- Kompassin uusija
Juuri tällaisia vastauksia kaipasin. Eli mielipiteitä siitä, että onko kompasseissa eroja. :) Kiitos!
- oikein veneen
ohjaamiseen tarvitaan kompassi. Voi sitä kepsilläkin koittaa mut kun se on aina myöhässä, niin menee ohjailut persiilleen.
- ei kannata
säästää. Kunnon mieluusti iso ja vakaa peli. Suunto tai Silva. Muista et vaimenus ja selkeä näyttö on tärkeitä. Älä säästä turhan takia.
- Rautamutteri
Ainakin yksi temppu paljastaa kompassien laatueroja jo kaupassa:
Ota kompassi käteen, ja sitten keikuttelet sitä oikein kunnolla, mutta huom, älä kuitenkaan käännä kompassia sivusuunnassa. Vrt siihen miten se veneessäkin keikkuu kunnon kelissä. Yleensä riittävä keikuttelu saa kehnon kompassin poikkeamaan suunnastaan aika paljon. Oikein huono kompassi alkaa kokonaan pyöriä pienestä keikuttelusta, ja mietippä itse mitä sellaisella kompassilla tekee kuoppaisessa kelissä..
Esimerkiksi meidän molemmat silvat ovat olleet sellaisia, että kestävät keikutusta aika paljon.
Toinen laatukriteeri onkin sitten helppo luettavuus, myös eri suunnista (vrt ylhäältä/alhaalta). Tähän vaikuttaa esimerkiksi asteikon koko. Ja nestekompasseista kun puhutaan, niin siellä EI saa olla minkääänlaista kuplaa havaittavissa. Kuplakompassit voi suoraan jättää hyllyyn, ei tartte edes alkaa keikuttelemaan..
Kyllä veneessä kiinteä ja kunnollinen kompassi on syytä olla. Gps on kuitenkin aina elektrooninen vempain, ja nehän voivat aina vikaantua. Jokuhan ylempänä ehdotti kahta gps-laitetta veneeseen, mutta mielestäni gps JA kompassi ovat paaljon hyödyllisempi yhdistelmä. Jos nyt joku haluaa käytännön esimerkin, niin gps ei näytä suuntia paikallaan oltaessa. Kompassi näyttää aina pohjoiseen, tai sitten vieressä tönöttävään kahvipannuun... ;=)- -Mika-
Melko täydellinen kuvaus laatueroista käytännössä.
Vielä yksi seikka kuitenkin lisää (joillekin merkitystä, toisille ei...): säätömahdollisuuudet.
Laatukompasseissa on yleensä kaksi erillistä säätöä kompassin kalibroimiseksi lopullisessa sijoituspaikassaan. Koska veneessä kuitenkin on aina oma "magneettikenttänsä", niin laatukompasseissa on sissänrakennettuna eräänlaiset säädettävät "vastamagneetit", joilla voi parhaassa tapauksessa kumota kokonaan tai lähes kokonaan veneen aiheuttaman eksymän.
Kuinkas moni on muuten säätänyt kompassiaan, tietysti eksymätaulukon teon jälkeen ;) - Nimetön
-Mika- kirjoitti:
Melko täydellinen kuvaus laatueroista käytännössä.
Vielä yksi seikka kuitenkin lisää (joillekin merkitystä, toisille ei...): säätömahdollisuuudet.
Laatukompasseissa on yleensä kaksi erillistä säätöä kompassin kalibroimiseksi lopullisessa sijoituspaikassaan. Koska veneessä kuitenkin on aina oma "magneettikenttänsä", niin laatukompasseissa on sissänrakennettuna eräänlaiset säädettävät "vastamagneetit", joilla voi parhaassa tapauksessa kumota kokonaan tai lähes kokonaan veneen aiheuttaman eksymän.
Kuinkas moni on muuten säätänyt kompassiaan, tietysti eksymätaulukon teon jälkeen ;)"Kuinkas moni on muuten säätänyt kompassiaan, tietysti eksymätaulukon teon jälkeen ;) "
Eksymätaulukko kuitenkin tehdä säätämisen jälkeen vai olenko mä jotenkin yksinkertainen?
t. Mie - on ainoa
laite joka näyttää veneen keulasuunnan. Avomerellä isossa aallokossa Gps:llä ohjailu on mahdotonta, puhumattakaan jos on pimeätä. Kompassi on välttämätön laite avomerellä. Toki Kruunuvuorenselällä voi pitää suuntaa Gepsillä kun ympärillä on kiinteitä maamerkkejä, vaan ei onnistu kun näkyy vain horisonttia. Kompasseissa on eroja joten älä nyt ainakaan halvinta osta. Iso ja rauhallinen. Itsellä suunnon D 110 ja aika hyvä peli. Helppolukuinen ja rauhallinen aallokossa.
- mukava tietää
on ainoa kirjoitti:
laite joka näyttää veneen keulasuunnan. Avomerellä isossa aallokossa Gps:llä ohjailu on mahdotonta, puhumattakaan jos on pimeätä. Kompassi on välttämätön laite avomerellä. Toki Kruunuvuorenselällä voi pitää suuntaa Gepsillä kun ympärillä on kiinteitä maamerkkejä, vaan ei onnistu kun näkyy vain horisonttia. Kompasseissa on eroja joten älä nyt ainakaan halvinta osta. Iso ja rauhallinen. Itsellä suunnon D 110 ja aika hyvä peli. Helppolukuinen ja rauhallinen aallokossa.
pysyykö nuo halvemmat aallokossa mukana - vai meneekö arvailuksi?
- -Mika-
Nimetön kirjoitti:
"Kuinkas moni on muuten säätänyt kompassiaan, tietysti eksymätaulukon teon jälkeen ;) "
Eksymätaulukko kuitenkin tehdä säätämisen jälkeen vai olenko mä jotenkin yksinkertainen?
t. Mie... sekä että.
Mites selvität säätötarpeen, jos et tee eksymätaulukkoa?
Säätöjen jälkeen tehdään sitten lopullinen eksymätaulukko, jota käytetään sitten kompassin kanssa navigoinnissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760