Patologia

-pulassa-

Hei, onkohan täällä ketään patologiksi opiskelevaa? Itse olen harkinnut patologian opiskelua.. Mutta kysyisin teiltä, että mitä aineita kannattaisi opiskella pitkänä lukiossa ja mihin panostaa? Matikkaa opiskelen lyhyenä nyt, samoin kuin fysiikkaa ja kemiaa.. pitäisikö muuttaa pitkäksi?

9

3134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhgkhjljkgljkg

      No jos nyt lähetään siitä, että valmistut eka lääkäriksi, jonka jälkeen voit erikoistua patologiksi. Pitää kyllä sanoa, että aika omituinen uratoive lukiolaiselta.

    • asiallinen_tuntija

      Patologia on lääketieteen erikoisala, eli ensin haet lääkikseen ja 6 vuoden lääkisopintojen jälkeen valmistut lisensiaatiksi. Sitten voit lähteä erikoistumaan patologiaan; erikoistumaan pääsee kyllä ok koska tunkua juuri sille erikoisalalle ei suuremmin ole.

      Kai tiedät että patologin ajasta 90% on mikroskooppiin tuijottelua, ja että oikeuslääketiede on ihan asia erikseen? Patologit eivät ratko rikoksia. Ruumiinavauksiakaan eivät patologit erikoistumisvaiheen jälkeen kovin paljoa tee.

      • asiallinen_tuntija

        Eli sinua koskevat ihan samat asiat kuin muita lääkikseen hakevia:
        - matikan pituudella ei väliä
        - fysiikka ehdottomasti kaikki valtakunnalliset kurssit eli mahdollisimman pitkänä
        - kemiasta kaikki kurssit eli fysiikan tavoin mahdollisimman pitkänä


    • -pulassa-

      Kiitos kaikille vastanneille :)

      • että näin

        Tosiaan, jatkan vielä edellisien vastaajien mukaan. Laskeskeltiin eräässä harjoittelussani osastosihteerin kanssa patologian laboratoriossa, että siinä kyseisessä keskussairaalan patologian labrassa patologi tekee 3,3 ruumiinavausta per kuukausi. Eli jos haluat kuoleman syitä selvitellä, niin Suomessa hae poliisikouluun. Oikeuslääketiede on tietty erikseen, mutta sielläkin lääkäri ottaa kantaa kuolinsyyhyn, ei siihen, että kukä, mikä, miksi... Amerikkalainen viihdeteollisuus on erikseen.

        Itseäni kiinnostaa oikeuslääketiede ja luulenpa että ketjun aloittajaakin. Patologi katsoo mikroskooppiin ja miettii onko solujen/kudosten muutokset patologisia ja tekee niistä lausuntoja. Siinä välissä käy suorittamassa pari avausta. Yleinen harhaluulo on, että patologin asiakkailla ei ole kiire. Sanotaanko,. että 90% patologin potilaista on eläviä, jotka oottaa lausuntoa, esi, luomen poistosta. (melanooma/hyvänlaatuinen muutos jne..)


      • piipaa
        että näin kirjoitti:

        Tosiaan, jatkan vielä edellisien vastaajien mukaan. Laskeskeltiin eräässä harjoittelussani osastosihteerin kanssa patologian laboratoriossa, että siinä kyseisessä keskussairaalan patologian labrassa patologi tekee 3,3 ruumiinavausta per kuukausi. Eli jos haluat kuoleman syitä selvitellä, niin Suomessa hae poliisikouluun. Oikeuslääketiede on tietty erikseen, mutta sielläkin lääkäri ottaa kantaa kuolinsyyhyn, ei siihen, että kukä, mikä, miksi... Amerikkalainen viihdeteollisuus on erikseen.

        Itseäni kiinnostaa oikeuslääketiede ja luulenpa että ketjun aloittajaakin. Patologi katsoo mikroskooppiin ja miettii onko solujen/kudosten muutokset patologisia ja tekee niistä lausuntoja. Siinä välissä käy suorittamassa pari avausta. Yleinen harhaluulo on, että patologin asiakkailla ei ole kiire. Sanotaanko,. että 90% patologin potilaista on eläviä, jotka oottaa lausuntoa, esi, luomen poistosta. (melanooma/hyvänlaatuinen muutos jne..)

        Ja...miksi ei voisi kiinnostaa mikroskooppiin tuijottelu,sen mielenkiintoisempaa ei olekkaan!


    • patol

      Patologin työhön liittyy nykyään tiimityöskentely. Esimerkiksi syöpäpotilaan hoitoa suunnittelemassa on usean alan lääkäreitä ja patologin työtä on kasvaimen tyypittely, määritellä tehoava hoito ja ennuste. Patologia on lääketieteen erikoisaloista haastavimpia ja monesta mielenkiintoisimpia sillä alue on hyvin laaja.

    • kandipaatti

      Jospas nyt ensin keskitytte pääsemään lääkikseen ja valitsette erikoisalan vasta sitten, kun teille lääkiksen kuluessa oikeasti valkenee, millaista työ milläkin aloista onkaan... Epämääräisten CSI-mielikuvien varassa ei kannata suunnitella tulevaisuuttaan.

    • asdfghhjkhdskg

      Kuka tässä csi-mielikuvien perusteella mitään suunnittelee? Itseäni ainakin kiehtoo aidosti patologin "mikroskoopin tuijottelu", ei niinkään rikosten ratkaisu tai ruumiinavaukset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      915
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      636
    5. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      631
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      87
      561
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      38
      482
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      71
      457
    Aihe