atooppinen ihottuma -> eläinallergia lapsella?

pahin painajaiseni :(

Hei! Olen harrastanut koko ikäni koiria ja niitä meillä aina ollut. Pahin pelkoni on ollut, että kun perheeseen joskus tulee lapsia, tulee allergiajuttuja. Nyt lapsia on ja kesällä 3-vuotta täyttävällä tytöllä on ollut yskää jo monta monta viikkoa, eniten yskii öisin ja jos riehuu kovasti esim. illalla niin alkaa yskittää. Myös nenä vuotaa, nyt kirkasta nestettä, jokin aika sitten oli vielä ihan kunnon flunssa ja oli erilaista vuotoa. Myöskin iho on ollut aina kuiva ja sitä ollaan rasvattu hyvillä voiteilla. On pysynyt hyvänä kun rasvaus on ollut jokapäiväinen ja tarvitaessa tehokuuri esim. lipolanilla, mikä on vahvempaa ainetta. Tänään säikähdin kun iholla oli näkyvissä taas punaisia läikkiä (polvitaipeissa nyt ekaa kertaa, ranteet olleet punaisena jo pisempään ja punaisia pieniä läikkiä myös muualla jaloissa. Nyt oli loppu apteekin rasva ja vetäisin tytölle Nivean kropparasvaa, minkä olen ostanut Prismasta. Siinä oli tosi ällö hajukin ja hiukka epäilin sitä laittaa, mutta kun ei ollut muuta niin laitoin. Nämä punaiset kohdat tytön iholla menivät välittömästi aivan punaisiksi ja vein tytön sitten uudelleen suihkuun pesulle, minkä jälkeen rasvasin kokonaan kortisonivoiteella. Kortisoni on pitänyt ranteet ok kunnossa vaikkei sitä tietenkään pitkään saakaan käyttää. Meillä käydään talviaikaan joka toinen päivä suihkussa ja ihot on aika kuivia - voisi varmaankin käydä harvemminkin, mutta jotenkin tuntuu että tuo on sopiva väli.

Nyt minä olen sitten aivan paniikissa kun yhdistän taiveihottuman - atooppiseen ihottumaan - ja tämän taas allergiaan ja astmaan.

Meillä on kaksi koiraa, jotka pusuttelevat lapsia ja lapset ovat kovasti koirien kanssa tekemisissä. Tänään päätin tehdä testin, että kun koira pusuttelee tyttöä naamalle niin annoin pusutella ja halusin katsoa, tuleeko mitään reaktiota. Ei tullut. Eikös allergiatestissä nimenomaan laiteta koira-allergeeniä iholle ja katsotaan tuleeko mitään. Tämä koiran pusuttelu on oma testini ja haluan uskoa, ettei ole mistään koira-allergiasta kyse.

Ja onko kellään tietoa, mitkä yksityiset lääkäriasemat tekevät lapsille koirien siedätyshoitoa. Tiedän, ettei helpolla tehdä, mutta kun maksan yksityiselle niin on löydyttävä paikka, missä siedätystä tehdään. Keski-Suomen ja Pirkanmaan alueelta voisi paikka löytyä.

Kiitos.

En kaipaa ihmisiltä mitään lynkkausta, tämä asia on minulle hyvin vaikea ja ahdistava. En missään nimessä halua luopua koiristamme, teen mitä vain, että löydämme hoitoa ja pääsemme tarvittaessa siedätykseen. Joten jos et erityisemmin pidä eläimistä, ei kannata vastata jos kantasi on, että allergia/astma = eläimet pois.

16

5441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saara

      Kannattaisiko kuitenkin ensin käydä lääkärillä allergiatesteissä, että saisit varmuuden oireiden aiheuttajasta? En jaksa uskoa, että siedätyshoitoa annettaisi ilman lääkärin diagnoosia.

      Kokeile vaihtaa pyykinpesuaineet allergiaystävällisiksi, samoin kuin hiusten ym. pesuaineet. Noin pienelle varmaan riittää ihon puhdistukseen kosteusvoide veden kanssa. Käytä ihoa vasten vaaleita, miel. puuvillaisia vaatteita ja pese kaikki uudet vaatteet ensin. Katso, ettei vaatteiden metalliosat ole ihoa vasten.

      • amnj

        En olisi vielä huolestunut, että lapsesi olisi allerginen koiralle. Nyt on menossa flunnssa senkin takia nenä voi vuotaa vielä. Vaikkakin allerginen nuha jos on niin silloin tulee just kirkasta vuotavaa eritettä nenästä. Ja nuo punaiset läiskät. Olet varmaankin jo ostanut uutta rasvaa ja miten on käynyt? Onko iho pysynyt nyt hyvässä kunnossa. Onko lapsesi syönyt jotain erilaista kun tuli nämä punaiset läiskät? Onko lapsesi hikoillut nyt kun on ollut lämpimät ilmatkin? Mulle kun on nyt parina kesänä juuri taipeisiin tullut ihottumaa kun sieltä juuri hikoilee. Itsekin olen atoopikko ja olen sitä mieltä, että sitä syö jotain mikä ei sovi minulle. Mutta se onkin sitten asia erikseen, että löytää tämän allergian aiheuttajan. Tiedän tunteen kun pelkää, että pitää koira antaa pois. Itsellä myös koira ja joskus ollut samoja ajatuksia. Kauhealta se tuntuu. Kun ne testitkään eivät välttämättä näytä oikein. Minä antaisin vielä ajan kulua ja katsoa mihin ihottuma ja nuha kääntyy. Tsemppiä!


      • ap.
        amnj kirjoitti:

        En olisi vielä huolestunut, että lapsesi olisi allerginen koiralle. Nyt on menossa flunnssa senkin takia nenä voi vuotaa vielä. Vaikkakin allerginen nuha jos on niin silloin tulee just kirkasta vuotavaa eritettä nenästä. Ja nuo punaiset läiskät. Olet varmaankin jo ostanut uutta rasvaa ja miten on käynyt? Onko iho pysynyt nyt hyvässä kunnossa. Onko lapsesi syönyt jotain erilaista kun tuli nämä punaiset läiskät? Onko lapsesi hikoillut nyt kun on ollut lämpimät ilmatkin? Mulle kun on nyt parina kesänä juuri taipeisiin tullut ihottumaa kun sieltä juuri hikoilee. Itsekin olen atoopikko ja olen sitä mieltä, että sitä syö jotain mikä ei sovi minulle. Mutta se onkin sitten asia erikseen, että löytää tämän allergian aiheuttajan. Tiedän tunteen kun pelkää, että pitää koira antaa pois. Itsellä myös koira ja joskus ollut samoja ajatuksia. Kauhealta se tuntuu. Kun ne testitkään eivät välttämättä näytä oikein. Minä antaisin vielä ajan kulua ja katsoa mihin ihottuma ja nuha kääntyy. Tsemppiä!

        Hei, olen ostanut uusia rasvoja. Loppui vain apteekin rasvat meiltä ja laitoin tuota, mikä sai jalat punaisiksi. Ostin Lipolania (on meillä ollut aina hyvä kun on "kuivempi" vaihe iholla) ja laitoin sitä ja hydrokortisonia. Kyllä vielä punoittaa rasvauksen jälkeen, mutta tänään aamulla oli jo parempi.

        Itse asiassa tyttö kävi eilen lääkärissä ja hän antoi zyrtekiä, mutta en haluaisi vielä sitä hänelle antaa koska oireet on niin vähäiset. Tuo yskä tietty on, minkä vuoksi zyrtekiä voisi nyt jo antaa, mutta en tiedä auttaako lääke siihen.

        Luin uusista tuloksista, että vuosikymmenet on vähätelty luontaistuotteiden vaikutusta astman ehkäisyssä ja nyt on todettu, että kalanmaksaöljy yhdessä maitohappobakteerin kanssa on hyväksi.

        Lisäksi miehellä on autossa kyydissä Elixair 400- ilmanpuhdistin, joten sekin laitetaan tänään tänne päälle.

        Tällaisilla keinoilla jatketaan ja kunnes toisin todistetaan, meillä ei ole allergiaa eikä astmaa.


    • pitäisi auttaa

      Sinuna menisin lapsesi kanssa vyöhyketerapeutin luo ja keskustelisin hänen kanssaan asiasta, hoito auttaa todennäköisesti. Älä kuitenkaan säikähdä, jos oireet pahenevat hoidon jälkeen, se kuuluu asiaan ja oireet kyllä helpottavat parin kuukauden sisällä. Se, että oireet pahenevat, on vain merkki paranemisen käynnistymisestä.

      Toinen, mitä voit kokeilla, on homeopatia. Se voi auttaa aika ihmeellisiinkin vaivoihin, kuulemma.

      • ap.

        Kävin ostamassa lapselle kalanmaksaöljyä, aktidioksidanttia sekä männynkuoriuutekapseleita - muut saan menemään, mutta kalanmaksaöljy edes hyvän makuisena ei uppoa. NÄitä on kuitenkin suositeltu käytettäväksi, joten nyt käytetään. Luontaistuotekaupan myyjä myös suositteli homeopatiaa avuksi.

        Mitä muuten vyöhyketerapeutilla tapahtuu? Ei ole mitään kokemusta asiasta.

        Nyt on taas flunssaa muilla lapsilla ilmestynyt, joten on aika vaikea kun näin keväällä nenä muutenkin vuotaa vähän väliä päästä perille mistä mikin johtuu. Tytöllä - vaikka tuleekin kirkasta nestettä nenästä - tulee myös "perinteistä" vihreää eli ota tästä nyt selvää...


      • hierotaan jalkoja
        ap. kirjoitti:

        Kävin ostamassa lapselle kalanmaksaöljyä, aktidioksidanttia sekä männynkuoriuutekapseleita - muut saan menemään, mutta kalanmaksaöljy edes hyvän makuisena ei uppoa. NÄitä on kuitenkin suositeltu käytettäväksi, joten nyt käytetään. Luontaistuotekaupan myyjä myös suositteli homeopatiaa avuksi.

        Mitä muuten vyöhyketerapeutilla tapahtuu? Ei ole mitään kokemusta asiasta.

        Nyt on taas flunssaa muilla lapsilla ilmestynyt, joten on aika vaikea kun näin keväällä nenä muutenkin vuotaa vähän väliä päästä perille mistä mikin johtuu. Tytöllä - vaikka tuleekin kirkasta nestettä nenästä - tulee myös "perinteistä" vihreää eli ota tästä nyt selvää...

        HAe kirjastosta kirallisuutta aiheesta, löytynee lääketieteen hyllyltä, on olemassa monia hyviä suoemnkielisiä kirjoja.

        Idea on vähän sama kuin akupunktiossa, neulat vaan ei oikein ole lapsille mieluisat...


      • ap.
        hierotaan jalkoja kirjoitti:

        HAe kirjastosta kirallisuutta aiheesta, löytynee lääketieteen hyllyltä, on olemassa monia hyviä suoemnkielisiä kirjoja.

        Idea on vähän sama kuin akupunktiossa, neulat vaan ei oikein ole lapsille mieluisat...

        Selvä juttu, kiitos.


      • lapsi ja allergia
        ap. kirjoitti:

        Selvä juttu, kiitos.

        Etköhän mene jo vähän liian pitkälle tuon allergia höpötyksesi kanssa. Jos lapsi allergisoituu, niin siinä ei mikään auta. Ei puhdistimet eikä lääkkeet. Seuraa lapsesi oireita ja jos pahenevat, koirat pois. Se on paras hoito. Lapsi menee AINA eläinten edelle.


      • ap.
        lapsi ja allergia kirjoitti:

        Etköhän mene jo vähän liian pitkälle tuon allergia höpötyksesi kanssa. Jos lapsi allergisoituu, niin siinä ei mikään auta. Ei puhdistimet eikä lääkkeet. Seuraa lapsesi oireita ja jos pahenevat, koirat pois. Se on paras hoito. Lapsi menee AINA eläinten edelle.

        Minä tiedän tarkkaan yleisen tavan toimia astman ja allergian suhteen - jatkossa tällaiset kirjoitukset voi jättää kirjoittamtta sillä etsin perheitä missä eletään astman, allergian ja eläinten kanssa päivästä toiseen. Heidän kokemuksiaan tahdon lukea!


      • allerginen-74
        ap. kirjoitti:

        Minä tiedän tarkkaan yleisen tavan toimia astman ja allergian suhteen - jatkossa tällaiset kirjoitukset voi jättää kirjoittamtta sillä etsin perheitä missä eletään astman, allergian ja eläinten kanssa päivästä toiseen. Heidän kokemuksiaan tahdon lukea!

        Viestiketjussasi tulikin jo ilmi maitohappobakteerien ja kalaöljyjen vaikutus ja apu. Huolehdi, etteivät antamasi tuotteet ole synteettisesti valmistettu, vaan mahdollisimman puhdasta tavaraa. Itse olen saanut avun Biolaten jauhemaisesta maitohappobakteerista ja A.Vogel:n kalaöljykapseleista. Myös luontainen sinkki sekä d-vitamiini antavat hyvän avun!
        Lisää mielenkiitoisia artikkeleita asiaan liittyvistä:

        www.luontaisnetti.fi
        http://www.antioxidant.fi/


      • äläkä höpötä turhia
        lapsi ja allergia kirjoitti:

        Etköhän mene jo vähän liian pitkälle tuon allergia höpötyksesi kanssa. Jos lapsi allergisoituu, niin siinä ei mikään auta. Ei puhdistimet eikä lääkkeet. Seuraa lapsesi oireita ja jos pahenevat, koirat pois. Se on paras hoito. Lapsi menee AINA eläinten edelle.

        kun et kerran asioista mitään tiedä. Tutustu vyöhyketerapiaan ensin ja kommentoi vasta sitten. Allergiaan pitäisi löytyä apua, muutakin kuin lääkehoitoa. Kokeilla kannattaa ainakin, siinä ei menetä mitään! Oikein sieppaa, kun ajattelee kaikkia Suomen eläinrakkaita allergikkoja, kuinka heille syötetään pajunköyttä julkiselta puolelta. Hävetkää!


      • ja pata tyhjäksi
        äläkä höpötä turhia kirjoitti:

        kun et kerran asioista mitään tiedä. Tutustu vyöhyketerapiaan ensin ja kommentoi vasta sitten. Allergiaan pitäisi löytyä apua, muutakin kuin lääkehoitoa. Kokeilla kannattaa ainakin, siinä ei menetä mitään! Oikein sieppaa, kun ajattelee kaikkia Suomen eläinrakkaita allergikkoja, kuinka heille syötetään pajunköyttä julkiselta puolelta. Hävetkää!

        En ihan tarkkaan noita loppukirjoituksia lukenut. Alkuperäisestä en kaikkea muista.

        Meidän kaikilla lapsilla on ollut atooppista ihottumaa nuorella iällä. Ohi on mennyt kouluikään mennessä tai sitä ennen. Eläimiä on alusta asti ollut.

        Nuorin lapsista on edelleen atooppinen -keväisin-. Rasvataan ja kortisonia tarpeen tullen, silmätipat ja allergialääke.

        Lapsi ei oireile talviaikaan enää pienenä kylläkin. Jossain vaiheessa lääkäri uskoi puhettani.

        Koivuallergiahan sieltä löytyi. Vaikka nytkin on lääkitty jo ajoissa niin räkä vuotaa ja silmät ovat turvonneet ja punoittavat. Siitepöly ja katupöly myös yskittävät. Keväällä joudutaan välttämään myös sellaisia ruokia, joita lapsi voi syödä kesästä talveen asti. Kunnes koivut taas aloittavat ärsytyksensä.

        Mutta oli miten oli niin käytähän lapsesi lääkärillä ja vaadi allergiatestit, jotta voitte lasta aiheesta lääkitä.
        Yskä varsinkin pitkittyessään voi olla astman oire, riippuu lääkäristänne miten hän sen ottaa.


      • jtrallallaa
        ja pata tyhjäksi kirjoitti:

        En ihan tarkkaan noita loppukirjoituksia lukenut. Alkuperäisestä en kaikkea muista.

        Meidän kaikilla lapsilla on ollut atooppista ihottumaa nuorella iällä. Ohi on mennyt kouluikään mennessä tai sitä ennen. Eläimiä on alusta asti ollut.

        Nuorin lapsista on edelleen atooppinen -keväisin-. Rasvataan ja kortisonia tarpeen tullen, silmätipat ja allergialääke.

        Lapsi ei oireile talviaikaan enää pienenä kylläkin. Jossain vaiheessa lääkäri uskoi puhettani.

        Koivuallergiahan sieltä löytyi. Vaikka nytkin on lääkitty jo ajoissa niin räkä vuotaa ja silmät ovat turvonneet ja punoittavat. Siitepöly ja katupöly myös yskittävät. Keväällä joudutaan välttämään myös sellaisia ruokia, joita lapsi voi syödä kesästä talveen asti. Kunnes koivut taas aloittavat ärsytyksensä.

        Mutta oli miten oli niin käytähän lapsesi lääkärillä ja vaadi allergiatestit, jotta voitte lasta aiheesta lääkitä.
        Yskä varsinkin pitkittyessään voi olla astman oire, riippuu lääkäristänne miten hän sen ottaa.

        Ne allergiatestit on hyvä tehdä ihan senkin takia, että saatat joka päivä hulauttaa lapsen ruokaan jotain sellaista, joka ylläpitää allergiaoiretta. Voihan se olla vaikka maito, vilja-aineet jne..jne...

        Ihminen on joskus allerginen mitä ihmeellisimmille aineille.

        Omat keuhkoni kun menivät muusta syystä huonoon kuntoon niin olin lopulta sänkypotilas. Eli yskä ei aina yskimällä lähde.


      • voin kertoa
        ja pata tyhjäksi kirjoitti:

        En ihan tarkkaan noita loppukirjoituksia lukenut. Alkuperäisestä en kaikkea muista.

        Meidän kaikilla lapsilla on ollut atooppista ihottumaa nuorella iällä. Ohi on mennyt kouluikään mennessä tai sitä ennen. Eläimiä on alusta asti ollut.

        Nuorin lapsista on edelleen atooppinen -keväisin-. Rasvataan ja kortisonia tarpeen tullen, silmätipat ja allergialääke.

        Lapsi ei oireile talviaikaan enää pienenä kylläkin. Jossain vaiheessa lääkäri uskoi puhettani.

        Koivuallergiahan sieltä löytyi. Vaikka nytkin on lääkitty jo ajoissa niin räkä vuotaa ja silmät ovat turvonneet ja punoittavat. Siitepöly ja katupöly myös yskittävät. Keväällä joudutaan välttämään myös sellaisia ruokia, joita lapsi voi syödä kesästä talveen asti. Kunnes koivut taas aloittavat ärsytyksensä.

        Mutta oli miten oli niin käytähän lapsesi lääkärillä ja vaadi allergiatestit, jotta voitte lasta aiheesta lääkitä.
        Yskä varsinkin pitkittyessään voi olla astman oire, riippuu lääkäristänne miten hän sen ottaa.

        Itselläni on atooppinen iho, joka reagoi milloin mihinkin. Allergiatestien mukaan en ole allerginen millekään. Lääkärin mukaan atoopikoilla ei välttämättä näy allergiat testeissä. Silti itselläni on aivan selkeä leppä-koivu-heinä-kissa-koira(rodusta riippuen)-allergia. Tai ainakin nämä asiat allergisoivat. Samoin jotkut ruuat siitepölykautena. Sain ihoni kuriin myös välttämällä lisäaineita. Eli allergiatestit eivät aina kerro kaikkea.

        Suosittelen lämpimästi homeopatiaa. Itselläni auttoi. Meilläkin oli koira ja menin homeopaatille 8-vuotiaana. Melkein kaikki oireet hävisivät. Niin eläimistä aiheutuvat kuin siitepölyallergiakin. Allergiat pysyivät vielä viime vuoteen asti poissa. Atopia puhkesi tosi pahana taas murrosiässä. Nyt 23- vuotiaana kärsin taas samoista asioista kuin lapsena. Eli taas olisi aika mennä homeopaatille=)


      • ä_ää2
        voin kertoa kirjoitti:

        Itselläni on atooppinen iho, joka reagoi milloin mihinkin. Allergiatestien mukaan en ole allerginen millekään. Lääkärin mukaan atoopikoilla ei välttämättä näy allergiat testeissä. Silti itselläni on aivan selkeä leppä-koivu-heinä-kissa-koira(rodusta riippuen)-allergia. Tai ainakin nämä asiat allergisoivat. Samoin jotkut ruuat siitepölykautena. Sain ihoni kuriin myös välttämällä lisäaineita. Eli allergiatestit eivät aina kerro kaikkea.

        Suosittelen lämpimästi homeopatiaa. Itselläni auttoi. Meilläkin oli koira ja menin homeopaatille 8-vuotiaana. Melkein kaikki oireet hävisivät. Niin eläimistä aiheutuvat kuin siitepölyallergiakin. Allergiat pysyivät vielä viime vuoteen asti poissa. Atopia puhkesi tosi pahana taas murrosiässä. Nyt 23- vuotiaana kärsin taas samoista asioista kuin lapsena. Eli taas olisi aika mennä homeopaatille=)

        Miten hoidettiin?


    • meillä oli vähän vastaava tilanne jokunen vuosi sitten,lapsilla atopiaa ja alkavaa astmaa.mut eläinrakkaana tahtoisi luopua elukoistakaan,berninpaimenkoira,kani.. meille apua tuli vesisuodatin imurista, rainbowsta. kantsii kokeilla,auttaisiko teilläkin.investointina iso mutta enää kovat pakkaset oikeestaan on se ongelma,millon iho aukeaa tai astmaatikko vinkuu..oiskos siihen jollain jotain apua?? :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9766
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2857
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2647
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1468
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe