ristiäiset helsingissä

toukokuun lopulla

Elikkäs siis, vauvanen eip ole vielä syntynyt, mutta olen aloittanut jo hermoilun :D Elikkäs, meillä on aika pieni koti ja oikeasti huolestuttaa miten saamme kaikki vieraat mahtumaan tänne yhtäaikaa (n. 25 hlöä).

Minä haluaisin itse kasteen tapahtuvan kappelissa, eikä kotonamme, onko tämä aivan ennenkuulumatonta täällä? Miten kappeleita saa varattua, onko esim. kuukauden päähän mitään saumaa, vai pitäisikö asialla olla jo monta kuukautta aikaisemmin?

Asumme Ullanlinnassa joten kirkkoja kotiseurakuntamme alueella on useitakin ja eikös suunnilleen kaikkien yhteydessä ole jonkinsorttinen kappeli?

Sittenpä, luin että on tapana mahdollisesti kummien/vanhempien/isovanhempien lukea raamatuntekstejä tms. Eli kuuluuko nuo tekstit kaavaan vai voiko niitä itse päättää? Kummiksi on tulossa nuoriso-ohjaaja ja ajattelimme pyytää häntä lukemaan jonkin sopivaksi katsomansa tekstin jos siis se on mahdollista itse valita?

Sitten tuosta musiikkipuolesta, en itse pidä noista mollivoittoisista virsistä, joten haluaisin tilaisuuteen muita kauniita ja aiheeseen sopivia hengellisiä lauluja, onko yleistä että virrenveisuun tilalla esitettäisiin esim säestettyä yksinlaulua? Ja onko ihan kökköä pyytää vieraisiin lukeutuvaa erittäin musikaalista ihmistä esiintymään? Olin ajatellut lauluiksi Suojelusenkeliä ja Lapsuuden uskoa.

Jos jollakulla oisi kokemusta/tietoa asiasta niin kiitos jo etukäteen :)

3

1723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tavallista

      On normaalia että itse kirkollinen kasteseremonia järjestetään kirkon/kappelin tiloissa.

      Sen jälkeen siirrytään vapaamuotoiseen juhla/tarjoiluosuuteen, joka voi olla periaatteessa missä vain, esim. kotona. Tai jotkut joilla pieni koti pitävät tarjoilunkin kirkon tilojen yhteydessä, yleensä rakennuksen yhteydessä sali jonne tarjoilut voi tilata valmiiksi.

    • mape

      ensinnäkin seurakunnalla on hyvät nettisivut joista selviää lähes kaikki, mitä kirkon parista haluaa kysyä ja tietää; www.evl.fi

      Kasteessa on kaava ja siihen kuuluu tiettyjä asioita kuten raamatunkohtia ja virsiä. Kastehan on jumalanpalvelus joten se ei voi olla mikä tahansa tilaisuus. Papeissa on eroja eli joillekkin sopii väljemmät kirkolliset raamit ja toiselle taas rajat on tiukat. Kannattaa ehkä miettiä asiaa jo pappia valitess aja tämä ei ole sitten iästä kiinni..

      Kaste voidaan suoritta akirkossa tai kappelissa, tosin kappeli ei aina ole siihen käytettävissä kaikkialla vaan on hieman eri tarkoitukseen. Seurakunnalla on myös muita tiloja joita voi kysyä.

      Musiikkiosan voi hoitaa monella tapaa, mutta sen todellakin ratkaisee pappi eikä netti.. Teksteissäkin on useampi vaihtoehto joista lasten evankeliumi on se käytetyin aika luonnollisesta syystä.

    • Kukan äiti

      Täällä toinen äiti Ullanlinnasta :-)

      Meillä oli viime marraskuussa kastetilaisuus.
      Kaste toimitettiin Tuomiokirkossa ja kastekahvit
      olivat Tuomiokirkon Tapulin kahvilassa.
      Suosittelen tilaa lämpimästi, oli oikein mainio
      ja porukkaa oli samanverran kuin teilläkin.
      Kahvilatilaa saa lainata, kun kuuluu seurakuntaan.
      Vinkkinä vielä, että kannattaa hankkia kahvinkaataja avuksi,
      koska pienen vauvan kanssa
      ei vieraita oikein ehdi kestitsemään :-)

      Niin ja jos teillä ei ole tuttua pappia seurakunnassa,
      suosittelen lämpimästi Riina Storhammar'ia :-)
      Häntä on helppo käydä tapaamassa Korkeavuoren-
      kadun toimistossa :-)

      Ole yhteydessä kirkkoherranvirastoon, neuvovat sieltä eteenpäin.

      Laurell Heta
      seurakuntasihteeri (tilavarausasiat)
      Tuomiokirkkoseurakunta
      (09) 2340 6111

      Ohessa vielä linkki avuksi:
      http://tuomiokirkko.kirkkohelsinki.net/?Deptid=2426

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      149
      2572
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      415
      2214
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      44
      2094
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      122
      1395
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1320
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1189
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1143
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1097
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1074
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      66
      998
    Aihe