Rakkaat kanssakulkijat.
Olen ollut perussairauspäivärahalla ja nyt pitäisi tietää haenko kuntoutustukea. Haluaisin myös yrittää pienimuotoista työkokeilua, mutta kovin se on epävarmaa, tämä jaksamiseni. En saa työttömyysturvaa, vaikka minulla on ammatti, avopuolison tulojen takia.
Eli jos minulle ei myönnetä kuntoutustukea, tipun tyhjän päälle? Onkohan tässä jotain muuta mahdollisuutta? Kelaan ja työkkäriin kovasti olen yhteydessä, mutta kun väsyneet aivot eivät oikein jaksa kaikkia termejä ymmärtää, ja mahdollisuuksia ymmärtää, vaikka ystävällisiä ollaan oltu.
Jos on kuntoutustuella, miten siitä tulevaisuudessa rankaistaan? Ainahan sitä jotenkin saa sapiskaa. Mitä te sairaat olette tehneet, kun kunto on huono, mutta toisaalta jotain voisi edes tulevaisuudessa epätoivoisena yrittää, kun ikääkin on vasta 30-v? Oletteko hakeneet kuntoutustukea vai mitä?
Apua, te Systeemin jo tuntevat sairaat
10
2126
Vastaukset
- Jo kuntoutustuella
Hei,
Käsittääkseni;
- sairaspäiväraha muuttuu kuntoutustuen nimiseksi, joka tarkoittaa määräaikaista eläkettä. Tavoitteena, että kuntoudut työelmään jossain vaiheessa. Myönnetään yleensä puoleksi vuodeksi kerrallaan. Ennen puolen vuoden täyttymistä on taas hommattava B-todistus, jossa lääkäri ilmoittaa, mikä on tilanne juuri nyt.
Ts. melkein heti 2 kk:n jälkeen uusi hakemus vireille, koska käsittelyaika on niin pitkä.
- ?? sairaspäiväraha saman suuruinen kuin kuntoutustuki?????
- älä menen töihin, jos et jaksa. Osatyökyvyttömyyseläkkeellä ei ole ole etuja ja tulee käsittääkseni vain "ruoskaa", palkkakehitystä ei tule, koska vaikuttaa eläkkeeseen, mitään etuisuuksia ei ole (vr, matkahuolto, finnair)
- työkokeilu... nyt ollaan hämärillä rajamailla; jos olet 100% varma, että jaksat tehdä 20 h/viikko siinä kunnossa, kun olet menossa työkokeiluun ok. Mutta jos vähääkään epäilet, älä mene!!
- Käsittääkseni kun olet kuntoutustuella, olet 100% työkyvytön, joka antaa sinulle verohelpotuksen ("invalidialennus"), tämä siis voimassa varmaan nytkin, kun olet sairiksella.
- täysin utopiaa; nyt kun olet siinä tilanteessa, että kuntoutustuki olisi mahdollista, siihen otettaisiin tulevan eläkeajan kertymä huomioon, ts. nyt eläke olisi se, minkä saisit, jos olisit nyt 65-v??
Nämä ovat vain maallikon mielipiteitä, joten selvitä tarkemmin asiaa.
Omat hlökohtaiset kokemukset: (työeläke, ei siis Kela)
- 300 pv sairaslomalla (ensisijaisuusaika)
- käväsin työkokeilussa 2 kk, 20 h/vk ja pomo huomasi, ettei tule mitään. Jouduin osallistummaan kuitenkin kehityskeskusteluun ja hän alensi henkilökohtaisia palkkapisteitä --> rangaistus minulle kun yritin työssä huonossa kunnossa.
- kun nyt äsken kuntoutustuki myönnettiin, hain takautuvasti lapsikorotusta Kelan lomakkeella.
Sain sitä alkaen 1.1.06, eilen oli eka maksupäivä!!
Joten; sairasta rauhassa ja täyttele lomakkeita.
Toivottavasti nim. merk "eläkeneuvoja" tai "alanasiantuntija" neuvovat sinua paremmin!
Hyvää pääsiäistä!- rikki
No voi kökkö kun suakin on rankaistu töissä yrittämisestä. Tätä mä just tarkotan että usein sitä risua saa, kun yrittää.
Taustatieto. En ole enää työsuhteessa, vaan sairaslomalla (ja samalla kaiketi työtön periaatteessakin.) Nyt mä selkeytin ajatukseni ja sain lisää apua instituutioista teoriassa. Haen kuntoutustukea, mitkähän perusteet lie on että sellainenkin läpi menee, kun täällä on katsellut miten eivät mene ja töitä ei pysty tekemään. Jaan tunteenne. Ja kauankohan ensimmäinen päätös kestää, uhhuh, en ole tajunnut sitä hakemusta aiemmin laittaa vireille, kun on ollut polla niin sekasin ja masis päällä tästä elämästä ja sairasloma loppuu jo kuukauden pääästä. Siis onko se sairasloma-aika aina just tasan se 300 päivää, vai voiko sen jälkeen vielä yrittää saada sairaslomaa, kunnes päätös kuntoutustuesta tulee? Eli onko se kuntoutustuki vain oikeus, jota on oikeus hakea 300 päivän jälkeen?
Se työkokeilu on sellaista mun kohdalla (kun en mene edelliselle työpaikalleni), vaan etsin itse paikan, jossa voisin terveyteni puitteissa jotain töitä yrittää, ja sitä voi kuulema tehdä vaikka yhtenä päivänä kaiketi viikosssa, jos tuntuu että muuhun ei pysty, aínakin mun taustoilla, mut eiköhän se ole sama periaate kaikille. Ymmärtäisin että tällaisesta yrittämisestä ei rankaistaisi, sitä vaan on tullut hyvin varovaiseksi, miten Systeemi ihmistä kohtelee, ja miten sitä Itseään ihmisenä kohtelee, ettei vedä maratonia kipeenä loppuun asti, niinkuin tuli tuossa tehtyä.
Onnea kuntoutustuesta! Ilmeisen onni se näkyy olevan, kun sellaistakin rahaa saa. Ja kiitos ajatuksista. Kaikille sairaille tsemiä.
Lisää kokemuksia ja tietoa otan kyllä vastaan! - edell.
rikki kirjoitti:
No voi kökkö kun suakin on rankaistu töissä yrittämisestä. Tätä mä just tarkotan että usein sitä risua saa, kun yrittää.
Taustatieto. En ole enää työsuhteessa, vaan sairaslomalla (ja samalla kaiketi työtön periaatteessakin.) Nyt mä selkeytin ajatukseni ja sain lisää apua instituutioista teoriassa. Haen kuntoutustukea, mitkähän perusteet lie on että sellainenkin läpi menee, kun täällä on katsellut miten eivät mene ja töitä ei pysty tekemään. Jaan tunteenne. Ja kauankohan ensimmäinen päätös kestää, uhhuh, en ole tajunnut sitä hakemusta aiemmin laittaa vireille, kun on ollut polla niin sekasin ja masis päällä tästä elämästä ja sairasloma loppuu jo kuukauden pääästä. Siis onko se sairasloma-aika aina just tasan se 300 päivää, vai voiko sen jälkeen vielä yrittää saada sairaslomaa, kunnes päätös kuntoutustuesta tulee? Eli onko se kuntoutustuki vain oikeus, jota on oikeus hakea 300 päivän jälkeen?
Se työkokeilu on sellaista mun kohdalla (kun en mene edelliselle työpaikalleni), vaan etsin itse paikan, jossa voisin terveyteni puitteissa jotain töitä yrittää, ja sitä voi kuulema tehdä vaikka yhtenä päivänä kaiketi viikosssa, jos tuntuu että muuhun ei pysty, aínakin mun taustoilla, mut eiköhän se ole sama periaate kaikille. Ymmärtäisin että tällaisesta yrittämisestä ei rankaistaisi, sitä vaan on tullut hyvin varovaiseksi, miten Systeemi ihmistä kohtelee, ja miten sitä Itseään ihmisenä kohtelee, ettei vedä maratonia kipeenä loppuun asti, niinkuin tuli tuossa tehtyä.
Onnea kuntoutustuesta! Ilmeisen onni se näkyy olevan, kun sellaistakin rahaa saa. Ja kiitos ajatuksista. Kaikille sairaille tsemiä.
Lisää kokemuksia ja tietoa otan kyllä vastaan!Hei,
Kelan sivuilla on se kuntoutus-tukihakemus, katso, täytä mitä osaat ja tulosta.
1) Heti tiistaina 10.4 marssit Kelaan ja täytätte loput yhdessä.
Kelalle mukaan;
- osittain täytetty paperi; ainakin henkilötiedot täytettynä sekä tutkineet lääkärit.
- aikaisemmat sairastodistukset diagnooseineen
- omatekemä selitys ainakin 1 kpl A4:nen sairauden vaikutuksista elämään, kimpassa aviomihen kanssa. Yleensä puoliso jaksaa enemmän selittää, mikä mättää.. ja jos ei ole puolisoa, muut lähiomaiset, jotka tuntevat sut. (TÄRKEÄ PAPERI, kelan lomakkeella peri riviä, joten laita liite x, jossa kerrot omin sanoin pitkään ja hartaasti. Kuulemma lääketiede lähinnä kertovaa tiedettä, joten sanalliset selitykset ovat tärkeitä. Tuppisuuna ei hommat ei skulaa.
- laitat rastin ruutuun, että b-todistus lähetetään myöhemmin jos sulla ei ole uutta b-todistusta
Kun olet tämän hakemuksen täyttänyt & jättänyt Kelaan, marssit lääkäriin ja varaat ajan.
2) Pyydät lääkäriä tekemään kuntoutus-suunnitelmasuosituksen. Itse voisit ennen lekuria etsiskellä diagnoosiisi sopivaa kuntoutusmuotoa, jos sulla esim. masennut, etsit vaikka vertaistuen kautta kuntoutusideoita. Jos joku muu syy, etsit sen ryhmän, mihin "kuulut".
Kuntoutussuunnitelma on pakollinen, että saa kuntoutustukea!!
3) Pyydät lääkäriltä lisäsairaslomaa kuntoutussuunnitelman tekemisajaksi.
Käsittääkseni Kela ei voi jättää sua ilman rahaa, jos olet sairiksella. Ja heillä on sitä paitsi jonkinnäköinen velvollisuus kuntouttaa sua, jos olet ollut pitkään sairiksella.. ja itse asiassa heidän pitäisi ottaa olikos se 150 päivän jälkeen yhteyttä kuntoutussuunnitelman laatimisen vuoksi??
Henkäile ja hönkaile tässä pääsiäisen ajan kaikessa rauhassa, sitten pistät töpinäksi!!
Tsemppiä myös sinulle! - juhannuskukka
Ensimmäinen kuntoutustukihakemus siis hylättiin,nyt valitusprosessi kesken,lääkäri teki uuden B-lausunnon ja anoo ammatill.kuntoutusta jatkoon ja katsoo minut ainakin osittain työkykyiseksi.Yritin olla toista mieltä,ei mennyt läpi,hän pysyy kannassaan,vaikka selkä todella huonossa kunnossa ja toinenkin krooninen sairaus on.-Onko väliä,onko B-lausunto yleislääkärin vai erik.lääkärin tekemä?Jos valitusprosessi on kesken ja aijemmin on anottu kunt.tukea,voiko lääkäri anoa ammatill.kuntoutusta vai tuleeko tästä lisää ongelmia? Työhönpaluuta tunnutaan yrittävän väkisin,vaikka terv.tila huono.Asiantuntijalääkäreissäkin jo herättää hilpeyttä tämä minun hylätty hakemukseni.-Kuinka uskallan palata työhön,jos Kelakaan ei maksa enää päivärahaa (enimm.aika täyttynyt)?Onko tietoa/samanlaisia kokemuksia?
- rikki
edell. kirjoitti:
Hei,
Kelan sivuilla on se kuntoutus-tukihakemus, katso, täytä mitä osaat ja tulosta.
1) Heti tiistaina 10.4 marssit Kelaan ja täytätte loput yhdessä.
Kelalle mukaan;
- osittain täytetty paperi; ainakin henkilötiedot täytettynä sekä tutkineet lääkärit.
- aikaisemmat sairastodistukset diagnooseineen
- omatekemä selitys ainakin 1 kpl A4:nen sairauden vaikutuksista elämään, kimpassa aviomihen kanssa. Yleensä puoliso jaksaa enemmän selittää, mikä mättää.. ja jos ei ole puolisoa, muut lähiomaiset, jotka tuntevat sut. (TÄRKEÄ PAPERI, kelan lomakkeella peri riviä, joten laita liite x, jossa kerrot omin sanoin pitkään ja hartaasti. Kuulemma lääketiede lähinnä kertovaa tiedettä, joten sanalliset selitykset ovat tärkeitä. Tuppisuuna ei hommat ei skulaa.
- laitat rastin ruutuun, että b-todistus lähetetään myöhemmin jos sulla ei ole uutta b-todistusta
Kun olet tämän hakemuksen täyttänyt & jättänyt Kelaan, marssit lääkäriin ja varaat ajan.
2) Pyydät lääkäriä tekemään kuntoutus-suunnitelmasuosituksen. Itse voisit ennen lekuria etsiskellä diagnoosiisi sopivaa kuntoutusmuotoa, jos sulla esim. masennut, etsit vaikka vertaistuen kautta kuntoutusideoita. Jos joku muu syy, etsit sen ryhmän, mihin "kuulut".
Kuntoutussuunnitelma on pakollinen, että saa kuntoutustukea!!
3) Pyydät lääkäriltä lisäsairaslomaa kuntoutussuunnitelman tekemisajaksi.
Käsittääkseni Kela ei voi jättää sua ilman rahaa, jos olet sairiksella. Ja heillä on sitä paitsi jonkinnäköinen velvollisuus kuntouttaa sua, jos olet ollut pitkään sairiksella.. ja itse asiassa heidän pitäisi ottaa olikos se 150 päivän jälkeen yhteyttä kuntoutussuunnitelman laatimisen vuoksi??
Henkäile ja hönkaile tässä pääsiäisen ajan kaikessa rauhassa, sitten pistät töpinäksi!!
Tsemppiä myös sinulle!Heissan "jo kuntoutustuella"
Kiitos hyvistä ohjeista! :)
Kävin lisäselvityksillä ja taitaa se pahalta näyttää kohdallani: en saa enää sairaslomaa, 300 päivää täyttyy piakoin, en saa liiton rahaa, sillä sairastuin ennen vaadittua aikaa, en saa työttömyysrahaa, koska avopuolison tuet vaikuttavat niihin. Eli päätöksen teon ajan olen nollatuloilla, näin kerrottiin (ja jos tuki ei mene läpi, nollatuloilla myös jos oikein ymmärrän.) Vuosi on ollut aika mustaa, suorastaan taistelua elämästä, monesta myllystä on menty läpi, niin ei oikein tuo papereiden täyttö ole jaksanut tulla mieleen.
Miten sairas pitää olla että kuntoutustuki myönnetään? Tuon kela-visiitin jälkeen ja totuuksien paljastuttua, sitä olisi voinut tehdä itselleen vaikka mitä, jos olisi herkkä ihminen. Nyt on vain turta. Milloinhan tieto menee jakelukeskukseeni ja mitähän sitten ~huokaus~.
En osaa ollenkaan tuohon alempaan kysymykseen minä vastata.
Mitähän tässä tekisi...onko ehdotuksia...
Mahdollisimman mukavia päiviä kaikille ja kiitos avusta! - rikki
juhannuskukka kirjoitti:
Ensimmäinen kuntoutustukihakemus siis hylättiin,nyt valitusprosessi kesken,lääkäri teki uuden B-lausunnon ja anoo ammatill.kuntoutusta jatkoon ja katsoo minut ainakin osittain työkykyiseksi.Yritin olla toista mieltä,ei mennyt läpi,hän pysyy kannassaan,vaikka selkä todella huonossa kunnossa ja toinenkin krooninen sairaus on.-Onko väliä,onko B-lausunto yleislääkärin vai erik.lääkärin tekemä?Jos valitusprosessi on kesken ja aijemmin on anottu kunt.tukea,voiko lääkäri anoa ammatill.kuntoutusta vai tuleeko tästä lisää ongelmia? Työhönpaluuta tunnutaan yrittävän väkisin,vaikka terv.tila huono.Asiantuntijalääkäreissäkin jo herättää hilpeyttä tämä minun hylätty hakemukseni.-Kuinka uskallan palata työhön,jos Kelakaan ei maksa enää päivärahaa (enimm.aika täyttynyt)?Onko tietoa/samanlaisia kokemuksia?
Heissan "jo kuntoutustuella"
Kävin lisäselvityksillä ja taitaa se pahalta näyttää kohdallani: en saa enää sairaslomaa, 300 päivää täyttyy piakoin, en saa liiton rahaa, sillä sairastuin ennen vaadittua aikaa, en saa työttömyysrahaa, koska avopuolison tuet vaikuttavat niihin. Eli päätöksen teon ajan olen nollatuloilla, näin kerrottiin (ja jos tuki ei mene läpi, nollatuloilla myös jos oikein ymmärrän.) Vuosi on ollut aika mustaa, suorastaan taistelua elämästä, monesta myllystä on menty läpi, niin ei oikein tuo papereiden täyttö ole jaksanut tulla mieleen.
Miten sairas pitää olla että kuntoutustuki myönnetään? Tuon kela-visiitin jälkeen ja totuuksien paljastuttua, sitä olisi voinut tehdä itselleen vaikka mitä, jos olisi herkkä ihminen. Nyt on vain turta. Milloinhan tieto menee jakelukeskukseeni ja mitähän sitten ~huokaus~.
Mahdollisimman mukavia päiviä kaikille ja kiitos avusta! - rikki
rikki kirjoitti:
Mahdollisimman mukavia päiviä kaikille ja kiitos avusta!Yksi vaihtoehto, raaka tosin, on erota, jotta voi saada työttömyysrahaa ja jatkaa elämäänsä. Se eroprosessi viekin takaisin sinne niin mustaan, että jo varmasti saa kuntoutustukea, jolloin kaikki onkin hyvin...vai onko.. täytyy pohtia. Ajatukset kiertävät kehää.
- Jo kuntoutustuella
rikki kirjoitti:
Mahdollisimman mukavia päiviä kaikille ja kiitos avusta!Heippa!
No voi ei, toivottavasti asiat selkiintyvät?
En tietysti muistanut/tiennyt, että puolison rahat vaikuttavat normaaleihin Kelan maksamiin tukiin. Vitsi; et sattuisi olemaan alle 25 vuotias, niin vanhempasikin tulot otettaisiin huomioon?? Ks. Kelan opiskelijasivut.
Kuntoutustuesta; jaa-a, en oikein tiedä, miten sitä yleensä saa. Itse jäin auton alle? Samaa kohtaloa en toivoisi kellekään.
Kelan käsittelyaika on tosi pitkä, ja se kuntoutus-paperi B-todistuksineen on kaikkein tärkein & omat selitykset. Sen perusteella kela joko myöntää tai kieltää kuntoutustuen. Suosittelen tekemään paperit/käymään lääkärissä ja aina välillä soittamaan perään Kelalle, jos vaikka paperisi nosttettaisiin päällimmäiseksi pinosta? Kelalla seurataan myös reseptien käyttöä, joten jos sulla jotain lääkemääräyksiä, muista hakea ne!
Olikohan jossain vinkki, että kannattaa pyytää tuen käsittelyä suoraan omassa Kela-konttorissa? Sekin voisi nopeuttaa asiaa, kun välillä käyt paikan päällä.
En tiedä, päteekö tähän Kelaan, mutta kuntoutustutkimusten aikana voidaan myöntää eläkettä?? Se tarkoittaisi perusteelliseen tutkimukseen pääsemistä, joku hoitolaitos tai vastaava? Kannattaa tosiaankin kysellä vertaistuesta vinkkiä, mitä muut ovat asiassa edenneet ja seurata samoja jälkiä.
Mutta ensihätään; tee miehellesi hyvää ruokaa jne, ja ota mallia 40-luvun amerikkalaisissa sarjoista, tais olla Suomisen perheessäkin?? Mies tulee kotiin, antaa ruokarahaa ja rohnätään lehteä lukemaan. Vaimo laittaa kauniit vaatteet, meikit ja kutrit ja visertää vain hyviä uutisia.
Itse en ole mikään kodinhengetär & kutrit eivät ole suorassa eikä hyviä uutisia ole, mutta jos tämä piristäisi päivääsi?
Tämä miehen tie sydämeen-vinkki tuli ex-työkaverilta, jolle ruikutin tonnin hävikkiä palkoissa pitkän sairasloman takia ja hän vain tuumasi, että nyt mieheni saa tarpeeksi päteä, kun voi tuntea todella elättävänsä minua ja lapsia :) - rikki
Jo kuntoutustuella kirjoitti:
Heippa!
No voi ei, toivottavasti asiat selkiintyvät?
En tietysti muistanut/tiennyt, että puolison rahat vaikuttavat normaaleihin Kelan maksamiin tukiin. Vitsi; et sattuisi olemaan alle 25 vuotias, niin vanhempasikin tulot otettaisiin huomioon?? Ks. Kelan opiskelijasivut.
Kuntoutustuesta; jaa-a, en oikein tiedä, miten sitä yleensä saa. Itse jäin auton alle? Samaa kohtaloa en toivoisi kellekään.
Kelan käsittelyaika on tosi pitkä, ja se kuntoutus-paperi B-todistuksineen on kaikkein tärkein & omat selitykset. Sen perusteella kela joko myöntää tai kieltää kuntoutustuen. Suosittelen tekemään paperit/käymään lääkärissä ja aina välillä soittamaan perään Kelalle, jos vaikka paperisi nosttettaisiin päällimmäiseksi pinosta? Kelalla seurataan myös reseptien käyttöä, joten jos sulla jotain lääkemääräyksiä, muista hakea ne!
Olikohan jossain vinkki, että kannattaa pyytää tuen käsittelyä suoraan omassa Kela-konttorissa? Sekin voisi nopeuttaa asiaa, kun välillä käyt paikan päällä.
En tiedä, päteekö tähän Kelaan, mutta kuntoutustutkimusten aikana voidaan myöntää eläkettä?? Se tarkoittaisi perusteelliseen tutkimukseen pääsemistä, joku hoitolaitos tai vastaava? Kannattaa tosiaankin kysellä vertaistuesta vinkkiä, mitä muut ovat asiassa edenneet ja seurata samoja jälkiä.
Mutta ensihätään; tee miehellesi hyvää ruokaa jne, ja ota mallia 40-luvun amerikkalaisissa sarjoista, tais olla Suomisen perheessäkin?? Mies tulee kotiin, antaa ruokarahaa ja rohnätään lehteä lukemaan. Vaimo laittaa kauniit vaatteet, meikit ja kutrit ja visertää vain hyviä uutisia.
Itse en ole mikään kodinhengetär & kutrit eivät ole suorassa eikä hyviä uutisia ole, mutta jos tämä piristäisi päivääsi?
Tämä miehen tie sydämeen-vinkki tuli ex-työkaverilta, jolle ruikutin tonnin hävikkiä palkoissa pitkän sairasloman takia ja hän vain tuumasi, että nyt mieheni saa tarpeeksi päteä, kun voi tuntea todella elättävänsä minua ja lapsia :)saas kattoo miten selkiytyy josko selkiytyy. Kyselen huomenna lisää kelalta. Kolkyt on jo mittarissa. Nii, en taida sinne auton alle kuiteskaan hypätä. Pitää yrittää, jos ne sitä käsittelis ripeesti (jooooo (huomaa sarkasmi)).
ja tuo loppu... hehehe. Just mulle "passeli" juttu :-@ ;0) Tsemppia ja paranemisia! - Muuan epätietoinen myös
Eläkeneuvoja tai alan asiantuntija, oletteko linjoilla? Teidän asiallisia kommentteja olisi kiva lukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517133Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414904HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002758- 1482072
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321617- 171567
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981544Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki251514Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101313mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111273