Suora kysymys

ja mahdollisesti 'asiaton'

Ette ole lääkäreitä, joten miksi keskustelette diagnoosista (BED), ettekä vaikkapa ahmimisesta?
Diagnoosi on täysin merkityksetön hoidon ja ammattikunnan ulkopuolella, eivätkä lääkäritkään (joilla sentään on edellytykset diagnosoida ihmisiä, vai veikkaatteko että istuvat Suomen vaikeimmat pääsykokeet, 6 vuotta yliopistossa ja 2 klinikalla harjoitellen jätkänshakkia?) diagnosoi itseään tai ihmisiä internetin kautta. Samasta syystä on vain haitaksi keskustella aiheesta tällaisilla sanoilla, koska
1) tällöin aikaisemmasta oireesta (ahmiminen, johon minulla on taipumusta) voi tulla osa identiteettiä (häiriö, jolle en voi mitään ilman ammattilaisen apua)
2) merkitys riippuu kontekstista, joten sanat BED merkitsevät joka tapauksessa enemmän kuin todennäköisesti teille hyvin eri asiaa kuin niiden kanssa ammatikseen työskenteleville ihmisille, ja näin ollen aiheutatte lähinnä sekaannuksia.

Tv. itse kokenut

PS. Lukekaa viesti ennen kuin vastaatte, esimerkiksi en puhunut yllä olevassa viestissä mitään vertaistuen tarpeellisuudesta tai sen saamisesta.

8

1278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

palstaa nimeltä ahmijat, siinä kai suurin syy. Jos tajuaa, että ongelmia syömisen kanssa on eikä koe olevansa anorektikko eikä bulimikko, koska ahmii eikä tyhjenny, niin eikö silloin ole aika luonnollista miettiä, että voisi sairastaa BEDiä.

Käypä anorexia palstalla kyselemässä kuinka monelle lääkäri on sanonut, että olet anorektikko. Suurin osa wannabeitä tai kaverin, perheen tai itsensä diagnosoimia.

Sitä mieltä toki olen, ettei kenenkään pitäisi antaa MITÄÄN diagnoosia kenestäkään muusta kuin itsestään jos ei ole lääkäri, mutta ounastella ja arvaillahan saa.

• diagnoosina BED;

ja keskustelen aivan tasan tarkkaan toisen saman diagnoosin omaavan kanssa asioista niiden oikealla nimellä.
      Ketään en ole diagnosoinut enkä sitä tule jatkossakaan tekemään.

Kaikki ahminta ei ole BED:ä, eikä kaikki mikä kiiltää ole kultaa...
      Mm. bulimikko ahmii, eikä välttämättä oksennna.

Diagnoosi EI ole minulle merkityksetön, olenhan saanut oikean diagnoosin takia myöskin oikeanlaista hoitoa!!!

• ed.kirj.

minulle on saman diagnoosin antanut niin psykiatri (hänen alaansahan tämä on...) kuin myöskin sisätautilääkäri.

• ensimmäinen kirjoittaja
        ed.kirj. kirjoitti:

minulle on saman diagnoosin antanut niin psykiatri (hänen alaansahan tämä on...) kuin myöskin sisätautilääkäri.

Hyvä asia, jos sinulla on ongelma ja saat siihen hoitoa joka auttaa.
        Viittasinkin jo, että diagnoosi on merkityksellinen hoidossa :)

• hoitoa

Minkälaista hoitoa sinulla on? Miten se on auttanut sinua?

• tällä hetkellä
        hoitoa kirjoitti:

Minkälaista hoitoa sinulla on? Miten se on auttanut sinua?

fluoxetin, SSRI-lääke, 80 mg/vrk ravitsemusterapia hypnoositerapia. Hypnoositerapiassa (lääk.suorittamassa!) käyn nyt muutaman kerran, laitetaan taas "estot päälle", jatkan toki normaalia psykoterapiaani siinä rinnalla.
        Hypnoositerapiasta on ollut apua, mutta...valitettavasti sen apu kohdallani on (kuten kuulema usein on) lyhytaikaista.
        Hynoositerpiassa laitetut "estot" saavat aikaiseksi sen, etten yksinkertaisesti pysty ahmimaan, tulee fyysisesti välittömästi paha olo (jota muutoin ei tule ellei sitten ole ahminut valtavia ruokamääriä).
        Maksan koko "lystin" itse, siis molemmat terapiat, rav.terpan plus tietty lääkkeet (kuten jokainen), eli hypnoositerapiassa minulla ei yksinkertaisesti edes ole varaa käydä kovin usein, käyn parin kerran jakson, eli hoito ei ole pitkäaikaista. Olisi ihanteellista pystyä käymään siellä aina tarvittaessa mutta....taloudellinen tilanne ei sitä salli:((

SSRI-lääkitys on antanut kylläisyyden tunnetta, omalla kohdallani parhaimmaksi on osoittautunut fluoxetin (Seronilia tällä hetkellä), toki olen kokeillut muitakin kys.lääkeryhmän lääkkeitä, fluoxetin on se paras, minulle.
        Unet ovat tosin tuolla annoksella sitten vähissä...
        Terapiassa keskustellaan (ollaan jo vuoden verran keskusteltu) syistä, miksi yritän ruoalla täyttää tyhjyyttä ja mikä se tyhjä, syvä onkalo oikein on..
        Minulla on perhe, olen jo iältäni keski-ikäinen, asiat päälisin puolin ok, mutta...
        Rav.terapeutti on tietysti ihan ok asia, mutta tiedän ne kaikki asiat joita hän tuo esille, eli tiedän mitä pitäisi tehdä, vaan teen toisin, syytä en tiedä. Sen kun tietäisin en olisi tässä tilanteessa.
        Tsemppiä itse kullekin! Ja hyvää Pääsiäisen aikaa jo näin etukäteen.

• ja hyvää pääsiäistä
        tällä hetkellä kirjoitti:

fluoxetin, SSRI-lääke, 80 mg/vrk ravitsemusterapia hypnoositerapia. Hypnoositerapiassa (lääk.suorittamassa!) käyn nyt muutaman kerran, laitetaan taas "estot päälle", jatkan toki normaalia psykoterapiaani siinä rinnalla.
        Hypnoositerapiasta on ollut apua, mutta...valitettavasti sen apu kohdallani on (kuten kuulema usein on) lyhytaikaista.
        Hynoositerpiassa laitetut "estot" saavat aikaiseksi sen, etten yksinkertaisesti pysty ahmimaan, tulee fyysisesti välittömästi paha olo (jota muutoin ei tule ellei sitten ole ahminut valtavia ruokamääriä).
        Maksan koko "lystin" itse, siis molemmat terapiat, rav.terpan plus tietty lääkkeet (kuten jokainen), eli hypnoositerapiassa minulla ei yksinkertaisesti edes ole varaa käydä kovin usein, käyn parin kerran jakson, eli hoito ei ole pitkäaikaista. Olisi ihanteellista pystyä käymään siellä aina tarvittaessa mutta....taloudellinen tilanne ei sitä salli:((

SSRI-lääkitys on antanut kylläisyyden tunnetta, omalla kohdallani parhaimmaksi on osoittautunut fluoxetin (Seronilia tällä hetkellä), toki olen kokeillut muitakin kys.lääkeryhmän lääkkeitä, fluoxetin on se paras, minulle.
        Terapiassa keskustellaan (ollaan jo vuoden verran keskusteltu) syistä, miksi yritän ruoalla täyttää tyhjyyttä ja mikä se tyhjä, syvä onkalo oikein on..
        Minulla on perhe, olen jo iältäni keski-ikäinen, asiat päälisin puolin ok, mutta...
        Rav.terapeutti on tietysti ihan ok asia, mutta tiedän ne kaikki asiat joita hän tuo esille, eli tiedän mitä pitäisi tehdä, vaan teen toisin, syytä en tiedä. Sen kun tietäisin en olisi tässä tilanteessa.

Olet ilmeiesti todella motivoitunut pääsemään eroon ahmimishäiriöstä, kun satsaat siihen noin paljon aikaa ja rahaa.

Toivotan sinulle oikein hyvää pääsiäistä ja onnea terveen ja terveellisen elämän löytämiseen.

• GreyWolf2
        tällä hetkellä kirjoitti:

Toisilla tuo fluoxetin tuntuu tosiaan auttavan. Mikään taikalääke se ei kuitenkaan ole, itse olen syönyt sitä viimeiset 3 vuotta 80mg annoksella eikä ruokahaluun sillä ole ollut mitään vaikutusta.
        Mutta jokaisella tehoaa eri asiat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7715
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1935
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1900
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      879
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      793
    Aihe