Olen yh ja mietin miten paljon te muut saatte rahaa kuukaudessa, siis vähentämättä mitään. Minulle ex mies maksaa minimi elarin ja en voi ymmärtää näitä "mulla ei riitä rahat"juttuja.
Paljon yh äidillä jää rahaa?
36
6024
Vastaukset
- kuukaudessa
tilille rahaa 1000e asumistuki suoraan vuokraisännälle. Tästä maksan vuokran,puhelinlaskun, autovakuutuksen jne.
Lapsilleni ostan uusia vaatteita, on uudet pyörät jne. Nälkää ei nähdä enkä valita rahan puutteesta!- nallukka63
Meillä epäsäännöllinen tulo palkasta kun määräaikaisia pätkätöitä mutta arvio näin: palkkaa 1200e, asumistuki 45e, lapsilisä 136e ja elatustuki 129e ja siitä 620 e vuokraa ja päivähoitomaksut ja muut laskut. Joissakin kuukausissa palkkaa vain 800e ja muut samat ja silloin tosi tiukkaa. Mutta aina kyllä joutuu ruuasta tinkimään jos ostaa uusia vaatteita ym. mutta kyllä niitä kuukausittain ostellaan.
- 700-800e
nallukka63 kirjoitti:
Meillä epäsäännöllinen tulo palkasta kun määräaikaisia pätkätöitä mutta arvio näin: palkkaa 1200e, asumistuki 45e, lapsilisä 136e ja elatustuki 129e ja siitä 620 e vuokraa ja päivähoitomaksut ja muut laskut. Joissakin kuukausissa palkkaa vain 800e ja muut samat ja silloin tosi tiukkaa. Mutta aina kyllä joutuu ruuasta tinkimään jos ostaa uusia vaatteita ym. mutta kyllä niitä kuukausittain ostellaan.
Kaksi lasta ja laskut yms. Ei nyt nälkää nähdä, mutta kieltämättä ahdistaa joka kuukausi laskea ropoja... Sossussa EN käy.
- käteen kolmisen tonnia
700-800e kirjoitti:
Kaksi lasta ja laskut yms. Ei nyt nälkää nähdä, mutta kieltämättä ahdistaa joka kuukausi laskea ropoja... Sossussa EN käy.
josta lainan lyhennykseen (omakotitalo) 300e auton lyhennykseen 100e ok:n lämmityskustannuksiin/kiinteistökustannuksiin n 250/kk lopun voi syödä juoda ...matkustella...ai, hitto dieseliin menee aika paljon, ehkä jopa yli 200e/kk.
- Onnenonkijaisi
käteen kolmisen tonnia kirjoitti:
josta lainan lyhennykseen (omakotitalo) 300e auton lyhennykseen 100e ok:n lämmityskustannuksiin/kiinteistökustannuksiin n 250/kk lopun voi syödä juoda ...matkustella...ai, hitto dieseliin menee aika paljon, ehkä jopa yli 200e/kk.
Eiköhän tehdä treffit =D
- kahden teinin yh-äiti
Tuloja (palkka, elarit ja lapsilisä) puhtaana käteen n. 2500e/kk, josta maksan yhtiövastikkeen (320e/kk), sähkölaskun, lehtilaskut, auton bensat ja muut "kiinteät" kulut. Ruokaan, vaatteisiin, matkusteluun ja muuhun kulutukseen jää n. 1700e/kk:ssa.
Sossussa en ole käynyt, tuskinpa mitään sieltä saisinkaan. En valita, tulen ihan hyvin toimeen.
Mutta viestissäsi jätit kertomatta, mitä sinulle jää rahaa? - Miksi, miksi?
Miksi haluat kuulla sen vähentämättä mitään summan? Eikö sillä ole merkitystä, mitä siitä joutuu maksamaan? Yhden lapsen taloudessa huomattavasti vähemmän kuin vaikka viiden. Jos sattuu asumaan omistusasunnossa, joka on kokonaan maksettu ja jossa yhtiövastikekin pieni, niin pääsee halvalla asumisella, mutta kaikilla ei ole mahdollista päästä tähän tilanteeseen, joten sitten maksetaan vuokria esimerkiksi 850 euroa kuukaudessa, kuten me - ja ne asumiskulut vielä päälle. Jos on esimerkiksi velkaa, niin se on maksettava pois, vaikka tulot olisi miten pienet tahansa. Jos lapset sairastaa, niin hoitokulut on myös maksettava.
Eli jos tulot on nettona 2000 euroa, josta maksaa 500 euroa asumisesta ja elättää yhtä lasta itsensä lisäksi, niin pärjää hyvin ja elää leveesti.
Jos tulot on nettona 2000 euroa ja siitä tonni menee kuussa asumiseen, auto on välttämätön, vanhoja lainoja lyhentää 200 euroa ja pitäis vielä elättää viisi lasta, niin kyllä alkaa varmaan tiukkaa tehdä.
Vastaukseksi kysymykseesi, mulla on kolme lasta ja asumisen jälkeen rahaa kuukaudessa on käytettävissä 550 euroa. - mä en voi
ymmärtää sun valitusvirttäsi, idiootti
- rahaa jää
käteen VUOKRAN jälkee 270€. Siitä sitten makselen muut laskut ruoan.
- tai valehtelet
mikä sua kiinnostaa yh-palstalla?
kitinäketjutko?
eikö sinkulla ole parempaa lukemista? - yksinäinen..
tai valehtelet kirjoitti:
mikä sua kiinnostaa yh-palstalla?
kitinäketjutko?
eikö sinkulla ole parempaa lukemista?kolahtaa? Miksi en saisi lukea tätä palstaa, missä niin lukee? Keneltä se on pois?
- perhe
eli meillä minä ja muksu 1v
tulot koostuu elatuksesta,lapsilisästä,asumistuesta ja kodinhoidontuesta.. noin 950-1000e tulee kk..siiä vuokra 450e/kk..loput menee laskuihin ja ruokaan..
henkilökohtasta rahaa mulle ei jää..ei siis bilerahaa,eikä vaaterahaa,eikä karkkirahaa jne.. - yh_äiti
Palkka n.2800, elarit 1000 ja lapsilisät n.283 euroo.
Lainan lyhennys 1800e ja kaikenlaiset pikkusummat päälle, niin jää säästökin. - 1 lapsi
eli 1 lapsi palkka elatusmaksu lapsilisä noin 2620€. Kaikki menee silti...
- tuloilla...
..ehkä kannattaisi jo katsastella, minne rahoja pistää, on teillä melkoiset tulot...ja hitto vielä valitetaan, että YH:t jotenkin huonossa asemassa, kiesus :-)
- Mami28907
tuloilla... kirjoitti:
..ehkä kannattaisi jo katsastella, minne rahoja pistää, on teillä melkoiset tulot...ja hitto vielä valitetaan, että YH:t jotenkin huonossa asemassa, kiesus :-)
1 lapsi-palkka lapsilisä hoitotuki lapsesta= yht. 2424
- kamelia
ja elatustuet kolmesta lapsesta ; ) ne kyllä menevät suoraan lasten tileille.
Vuokraan menee 709 euroa ja lainaan noin 160 euroa... - näin meillä
Oma palkka 1930€ netto
lapsilisät 283€
elarit 370€
yhteensä 2583€
Saan palkan lisäksi kulukorvauksia n. 1200-1600€/kk, josta maksan bensalaskun, ja loput säästän auton vaihtoon ja muihin autosta aiheutuviin kuluihin.
Palkasta maksan lainan ja yv.805€/kk, eläkevakuutusmaksun 55€, ja muita laskuja n. 150€/kk.
Ruokaan, vaatteisiin ja humputuksiin jää 1573€/kk.
Asuntolaina loppuu vuodenvaihteessa:)
Palkast - muutaman vastauksen
perusteella, elatustukea olisi itseasiassa pienennnettävä, samoin elatusapua YH:t saa näköjään reilusti enenmmän, kuin palkansaajat keskimäärin..aivan törkeää, tästäpä nostetaan haloo!
- kamelia
mutta et ole varmaan ajatellut, että yh maksaa yksin ihan kaiken. Menee yllättävän paljon jo ruokaan rahaa kun on kolme poikaa talossa ja täytyyhän sitä itsekin syödä ; ) lisäksi on lasten harrastukset, vaatteet, lääkärikulut yms. Menee ihan mukavasti rahaa lasten lääkkeisiin jos kaikki sattuvat sairastumaan samaan aikaan. Ja tietenkin vuokrat ja lainat ja muut laskut. Eli vaikka niinsanotusti tienaisikin hyvin niin ei siinä ole mitään ylimääräistä ; ) ja minä ainakin olisin mieluummin jotakin muuta kuin yh. Katsos kun se raha ei ole tärkein asia maailmassa...
- Justiina70.
Minun tulot ovat töissä käydessä n. 2750/kk. Tulot muodostuvat palkasta, lapsilisästä yh-korotuksesta sekä elatusmaksuista.
Nyt opiskelijana on tulot tosin väliaikaisesti romahtaneet.
Lapsen isä tietää melko tarkasti tuloni, eikä ole vielä koskaan miettinyt elatusmaksujen alentamista sen perusteella. On jopa itse vapaaehtoisesti kerran sitä nostanut.
Joten jos isä ei nosta haloota asiasta, miksi sinä nostaisit?
Miksi yh:n pitäisi olla keskimäärin vähemmän ansaitsevia kuin muut palkansaajat? Siksikö kun on yh? - Yh_äiti
kamelia kirjoitti:
mutta et ole varmaan ajatellut, että yh maksaa yksin ihan kaiken. Menee yllättävän paljon jo ruokaan rahaa kun on kolme poikaa talossa ja täytyyhän sitä itsekin syödä ; ) lisäksi on lasten harrastukset, vaatteet, lääkärikulut yms. Menee ihan mukavasti rahaa lasten lääkkeisiin jos kaikki sattuvat sairastumaan samaan aikaan. Ja tietenkin vuokrat ja lainat ja muut laskut. Eli vaikka niinsanotusti tienaisikin hyvin niin ei siinä ole mitään ylimääräistä ; ) ja minä ainakin olisin mieluummin jotakin muuta kuin yh. Katsos kun se raha ei ole tärkein asia maailmassa...
Minä en yksinhuoltajana maksa ihan kaikkea yksin. Minun lapsilla on isä, kuten varmaan myös sinun lapsillasi. Minä olen ihan miellelläni yksinhuoltaja omasta vapaasta tahdostani. Onpahan yksi huolenaihe vähemmän.
- kamelia
Yh_äiti kirjoitti:
Minä en yksinhuoltajana maksa ihan kaikkea yksin. Minun lapsilla on isä, kuten varmaan myös sinun lapsillasi. Minä olen ihan miellelläni yksinhuoltaja omasta vapaasta tahdostani. Onpahan yksi huolenaihe vähemmän.
että isä on, elatusmaksuja ei hoitanut ; ( saan ne toki muualta. Mutta kaikista näistä tuista mitä saan niin maksan kaiken yksin. Sitä tarkoitin. Ja kyllä - yksinhuoltajuus oli minunkin valintani, mutta jos mies olisi ollut kunnollinen niin mieluummin sitten niin...
- riippuu maksajan tuloista
haloo....elatustuki riippuu maksajan tuloista.jos hyväpalkkainen työ on sillä joka joutuu maksaan,niin jooutuuki sievoisen summan maksamaan..
normaali elatustuki on 129.90/lapsi,jos kunta sen maksaa...tuostako aiot valittaa???
- ylimääräistä
saan elatustuen, elatusmaksun, lapsilisät, asumistuen ja työttömyyskorvauksen. Olen vakavasti sairas ja siihen menee paljon rahaa. Lapset eivät käy isillään joten matkoja en joudu maksamaan.
- yh-ja kaks lasta
äippäraha:526
lapsilisät:n.280
elatustuki:129 129
asumistuki:296,15
Tulot yhteensä:1260,15
Kiinteät menot kuussa:
vuokra=516,45
ja kolmen kuukauden välein sähkö:86,25- sähköalan insinööri
Oho! Miten saat noin paljon sähköä kulutettua?
- mietin_
sähköalan insinööri kirjoitti:
itsekin, varsinkin laskun saatuani ja tasauslaskussa maksan lisää.
- kerropas sinä
sähköalan insinööri kirjoitti:
en ole tuon viestin kirjoittaja,mutta kerrompa että asun kerrostalossa ja maksan joka kuukausi 55e vain käyttösähköpstä! Mitenkä tää on mahdollista?? valot ei pala turhaan yms...???
- sähköinsinööri
kerropas sinä kirjoitti:
en ole tuon viestin kirjoittaja,mutta kerrompa että asun kerrostalossa ja maksan joka kuukausi 55e vain käyttösähköpstä! Mitenkä tää on mahdollista?? valot ei pala turhaan yms...???
Vaikea antaa näillä tiedoilla pätevää vastausta. Mutta hurjilta kuulostaa hinnat, jos on molempien tapauksessa kyse kerrostalo asumisesta.
Tästä linkistä voisi olla apua.
http://www.sahkonhinta.fi - Yksinkertaista rakas Watti
sähköinsinööri kirjoitti:
Vaikea antaa näillä tiedoilla pätevää vastausta. Mutta hurjilta kuulostaa hinnat, jos on molempien tapauksessa kyse kerrostalo asumisesta.
Tästä linkistä voisi olla apua.
http://www.sahkonhinta.fiAstianpesukone väh. kerran päivässä, samoin pyykkikone. Silitysrauta sekä varsinkin kahvinkeitin . Toistatuhatta wattia kumpainenkin. Pelikone/televisio aamusta iltaan päällä ja siihen vielä todellinen energiasyöppö: Tietokone.
Tottakai kerrostalossa nykyään on keskuslämmitys joka sisältyy vuokraan/vastikkeeseen PAITSI pesuhuoneeseen on jo lähes joka kodissa asennettu VARAAMATON LATTIALÄMMITYS. Lisäksi tyypillisesti naisjohtoisessa taloudessa tämä on asetettu n.40 asteeseen.
Naiset vain palelevat helpommin, pyykkäävät puhtaita vaatteita, pesevät vajaita tiskikoneellisia sekä silittävät tekstiilejä jotka laittavat kaappiin kunnes sillittävät ne uudelleen silloin kun pukevat päälle.
- kun lapset kasvaa
-harrastuksiin ,vaatteisiin ja pyöriin ,urheiluvälineisiin ei jää ,jos olet töissä ,ihan pa olet ellet saa kunnon palkkaa,elatusmaksut piisaavat juuri ja juuri tarpeellisiin ruokamenoihin tai pieniin vaateostoksiin,isompiin ostoksiin saa pihistellä todella kauan jos ei suku auta ja omillasi olet.
- fgdh
tulot:
opintotuki 220e
asumistuki 310e
elatusapu 129e
lapsilisä 140e
yhteensä: 799e
josta vähennetään vuokra 408e, ja nettilasku 55e joka toinen kk tv-lupa, 50ejoka toinen(vai kolmas) kuu.
eli käteen jää 286euroa ruokaan, vaippoihin ja velleihin. - sdkfjklflldjkjkljkj
Luinko väärin vai miten kysymyksestä tuli sellainen tunne, että kysyjä olettaa, että elarit ovat yh-perheen pääasiallinen tulo? Elarit ovat isän madollisimman pieni osuus lapsen elatuksesta eikä niillä hankita edes lapsen vaatteita saati makseta puolia kaikesta lapsen tarvitsemasta. Elareilla ei kukaan elä oli minimit tai jotain muuta. Kyllä se raha tulee työstä. Rahaa jää sen verran kuin perheissä jää asumisen, ruuan ym jälkeen. Siis niukasti. Jos menee tiukaksi otetaan rinnalle toinen työ ja yritetään nostaa palkkatasoa koulutusta lisäämällä.
- hkkuyg
Kaipa joku etä-isä haluu taas vaan vainoharhoissaan vahvistusta sille luulolleen, kuinka paljo "heidän" rahoillaan "naiset rikastuvat".
- isot tulot
hkkuyg kirjoitti:
Kaipa joku etä-isä haluu taas vaan vainoharhoissaan vahvistusta sille luulolleen, kuinka paljo "heidän" rahoillaan "naiset rikastuvat".
Saisinpa itse joskus tulot siis nettotulot edes lähelle 1500e ja siihen päälle muut asiat. Teen vuorotyötä ja silti palkka oli taas 1100 e ja siihen minimi elerit kahdesta ja lapsilisät eli 1642 netto ja siitä asuminen 693 e pois eli jää 959 e muihin laskuihin ja toimeentuloon. Autoa en pysyt vaihtamaan varmaan koskaan enkä kyllä muitakaan kodinkoneita. Lasten isä on it-alan konsultti muttei maksa elatuksia, kun ei vain halua. Mulle jäi pitkään palkasta käteen 1000 evaikka olisin kuinka tienannut kun vouti vei multa yhteisiin velkoihin ( jotka jäi mulle erossa)joka kuukausi ylimenevän osan. Menin velkaneuvontaan viime vuoden lopulla ja sieltä tuli kiireellisenä päätös ettei multa saa ottaa palkasta kuin muutama kymmenen euroa, koska muuten ei jäänyt elämiseen rahaa. Sairastaa emme voi, koska ei ole varaa maksaa lääkkeitä. Jos mulla olis tuollaiset tulot kuin moni täällä on esittänyt, en todellakaan valittaisi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt444796Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.572641Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391054Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611025Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh711014- 121970
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok72944- 137855
- 49854
Taas mietin että
mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,52810