sädehoitoon

hupsheikkaa

Mitä minulla on edessä ensi viikolla, kun sädehoidot alkavat? 25 kertaa.
Millasia kokemuksia teillä muilla on? Tulenko väsyneeksi? Palaako iho? Polttaako ruokatorvea? Mulle on osapoisto tehty helmikuun alussa, haava parantunut ihan jees.
Jaksaako sen sädehoidon ajan käydä töissäkin?
Olen kiitollinen kaikista kommenteista.
Iirisliisan kanssa kai ollaan suunnilleen samassa veneessä.

31

3538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sädehoidot

Ja niisä ei minulla ollut minkäänlaista ongelmaa. Ei väsyttänyt, ei palanut iho.Vinkkinä kuitenkin, jos olet innokas saunoja suojaa iho kostealla pyyhkeellä. Anna ilmakylpyjä mahdollisimman paljon.Rasvaa iho heti sädetyksestä päästyäsi. Jos kuitenkin tulee ongelmia kamomilla kääreet on hyvä apu. Se on ihan kevyttä sytoihin verrattuna.Tosin olen kuullut, että joillekinon tullut väsymystä sädehoidosta, on sekin yksilöllistä.

• Raspikurkku

Kyseessä on ilmeisesti rinnanalueen sädetys ja minun kokemukseni ovat kaulan alueelta mutta juttelin monen rintasyöpää sairastavan kanssa koneelle pääsyä oodotellessani ja yleensä näyttivät voivan hyvin kunhan muistaa rasvata sädetettävän alueen aina hoidon jälkeen (Missään tapauksessa ei ennen hoitoa). Siellä meikäläinen vaihtoi asiantuntevasti kokemuksia 'ryppyvoiteista' daamien kanssa :-).
      Ruokatorveen se ei varmaankaan vaikuta koska minullakaan ei tullut mitään ihmeempiä ongelmia vaikka sädetyskentät olivat nimenomaan kaulalla. Yleensä sädehoito on fyysiseti melko helppo eikä välttämättä estä töissä käyntiä ellei sitten,kuten minun tapauksessani, päivittäisen matkan pituus esti töissä käynnin. Henkinen puoli on sitten toinen asia. Oulussa tapaamani 'kohtalosisaret' olivat kyllä lippu korkealla koko ajan ja lentävät vitsit olisivat jossain toisessa paikassa ja tilanteessa kuulostaneet varmaan makaabereilta mutta siellä ne olivat ihan hyväksyttyä huumoria. Niin että lippu korkealla taistoon !
      Itse hoitoon tottui nopeasti niin että muutaman kerran jälkeen voi jo sanoa että "tönäskää jos mä kuorsaan" :-). Että tässä tällaisia miespuolisen syöpäläisen mietteitä.

• LPolku

Minä kävin 30 kertaa, töistä ruokatunneilla. Ei siitä mitään muita oireita pitäisi tulla kuin ihon lievä palaminen, niinkuin olisi vähän liikaa ottanut aurinkoa. Bepanthen-voide on minun kokemukseni mukaan paras: runsas voitelu joka hoidon jälkeen (pesu ennen hoitoa). Kannattaa etsiä kaapista mahdollisimman väljät rintsikat ja vuorata ne sideharsolla, ettei tahraa vaatteitaan.

• hupsheikkaa

..teille kaikille rohkaisevista jutuista.
        Ymmärrän, että suotta murehdin jotain "vähäpätöistä" sädehoitoo, kun toiset saavat jo rankempia hoitoja.
        Mutta minä olen vasta alussa tässä syöpähommassa.
        Ja tunteet ja mietteet sen mukaisia.
        Kai se on niin, että tuo henkinen puoli tässä kovimmilla on.
        Reipas olen yrittänyt olla ja omasta mielestäni suoriutunut hyvin.
        Mulla on matkaa sinne sädetykeen 60km suuntaansa, joten sovittelemista on noitten työaikojen suhteen. Olen päättänyt olla reipas, mutta en aio älyttömyyksiin venyä, vaikka tykkäänkin työstäni.

• LPolku
        hupsheikkaa kirjoitti:

..teille kaikille rohkaisevista jutuista.
        Ymmärrän, että suotta murehdin jotain "vähäpätöistä" sädehoitoo, kun toiset saavat jo rankempia hoitoja.
        Mutta minä olen vasta alussa tässä syöpähommassa.
        Ja tunteet ja mietteet sen mukaisia.
        Kai se on niin, että tuo henkinen puoli tässä kovimmilla on.
        Reipas olen yrittänyt olla ja omasta mielestäni suoriutunut hyvin.
        Mulla on matkaa sinne sädetykeen 60km suuntaansa, joten sovittelemista on noitten työaikojen suhteen. Olen päättänyt olla reipas, mutta en aio älyttömyyksiin venyä, vaikka tykkäänkin työstäni.

töissä jos noinkin pitkä matka tulee yhteen suuntaan. Itselläni oli vain lyhyt ratikkamatka.

Saat ihan varmaan sairaslomaa vaikka koko ajaksi jos pyydät. Syöpään sairastuneella on minun mielestäni "oikeus" käyttää hyväksi kaikki helpotukset joita vain saa. Ei aina tarvitse olla reipas - väsyä ja masentua saa jos siltä tuntuu. Se on inhimillistä ja kuuluu ihmisenä olemiseen.

• pale
        LPolku kirjoitti:

töissä jos noinkin pitkä matka tulee yhteen suuntaan. Itselläni oli vain lyhyt ratikkamatka.

Saat ihan varmaan sairaslomaa vaikka koko ajaksi jos pyydät. Syöpään sairastuneella on minun mielestäni "oikeus" käyttää hyväksi kaikki helpotukset joita vain saa. Ei aina tarvitse olla reipas - väsyä ja masentua saa jos siltä tuntuu. Se on inhimillistä ja kuuluu ihmisenä olemiseen.

kyllä sairaan pitää saada sairastaa. Itse kuljin 33kertaa sädehoidoissa 200km suunta eli 400km päivä niin kyllä siinä rupes henkinenki kantti oleen kovilla

• Kukka-maaria
        pale kirjoitti:

kyllä sairaan pitää saada sairastaa. Itse kuljin 33kertaa sädehoidoissa 200km suunta eli 400km päivä niin kyllä siinä rupes henkinenki kantti oleen kovilla

25 kertaa sädehoitoa sain, ensin piti käydä töissä niiden ajan mutta kuinka ollakaan, minulle olisi tullut kahden ihmisen työt ja ne olisi pitänyt tehdä hoidoista jäävällä ajalla. Joten pyysin sairaslomaa ihan oman toipumiseni takia koska takana oli kuitenkin rankka sytohoito. Matkaa sädehoitoklinikalle n. 50 km suuntaansa. Käteni oli myös murtunut, joten sain lääkäriltä Kela-taksin käyttöluvan. Kerrankin ymmärsin pitää puoleni ;)

Iho kesti ihan hyvin hoitojen ajan mutta pari päivää viimeisestä hoidosta iho repesi ja töihinpaluukin siirtyi kun piti antaa kainalolle ilmakylpyjä. Öljysin kyllä iltaisin säännöllisesti sädetysalueen mutta noin siinä kävi.
        Löylyttely muuten kiellettiin ainakin Meilahdessa kokonaan sädehoitojen ajaksi. Rakastan saunomista, joten olihan se kurjaa käydä vain suihkussa saunavuorollaan. Mutta toipumisen takia sen kestää.

• hupsheikkaa
        LPolku kirjoitti:

että käyn alkuun töissä niin kauan, kun kohtuudella jaksan. En varmaankaan jaksa koko viittä viikkoa sompailla työn ja hoidon kanssa. Sitten jään sairaslomalle hyvällä omalla tunnolla.
        Yritän muutenkin hiljentää vauhtia ja keskittyä olennaiseen. Eli itseeni. Ja lähimmäisiini.
        Tämmöselle reilu-neljäkymppiselle äiti-mummo-ihmiselle on opettelua, kun pitäs pistää itsensä "ekaksi". Kun on tottunut ajattelemaan ensin muita. Ainakin useimmiten.
        Hyvää kiirastorstaita kaikille meille "syöpäläisille"!

• Raspikurkku
        pale kirjoitti:

Kappas vain. Itsellänikin 33 hoitokertaa ja 200km suuntaansa. Minulta ei edes kysytty sairausloman tarvetta vaan lääkäri kirjoitti loman alkavan pari viikkoa ennen hoitojen alkua ja kestävän reilun kuukauden vielä hoitojen päättymisen jälkeen. Sanoi vielä lopuksi että pannaan alustavasti näin ja jatketaan sitten jos tarvitsee.

• jos saa kysyä,
        Raspikurkku kirjoitti:

Kappas vain. Itsellänikin 33 hoitokertaa ja 200km suuntaansa. Minulta ei edes kysytty sairausloman tarvetta vaan lääkäri kirjoitti loman alkavan pari viikkoa ennen hoitojen alkua ja kestävän reilun kuukauden vielä hoitojen päättymisen jälkeen. Sanoi vielä lopuksi että pannaan alustavasti näin ja jatketaan sitten jos tarvitsee.

missä päin Suomea on noin ymmärtäväinen lääkäri?!

• Kukka-maaria
        jos saa kysyä, kirjoitti:

Hmm..tarkoititko Raspikurkku minulle tuon kysymyksen?
        Eli Meilahdessa syöpäklinikalla kävin.

• Raspikurkku
        jos saa kysyä, kirjoitti:

Oulussahan sellainen KNK-polilla. Asiaan vaikutti varmaankin se että sädetys kohdistui kurkun ja nielun alueelle ja minulle kerrottiin että se on sivuvaikutuksiltaan pahin mahdollinen paikka. Nielu kipeytyy eikä välttämättä pysty syömään mitään kiinteää. Minulla oli palaveri ravintoterapeutinkin kanssa aiheesta mitä sitten syödään kun ei pysty syömään mitään. Makuaistin piti häipyä parissa viikossa ja laihtuisin ainakin 10 kg. Hampaitakin saneerattiin rankalla kädellä, neljä lähti pois, kun ei oltu varmoja ulottuuko kenttä suun alueelle.
        Todellisuus: Nielu tuli parin sädetysviikon kuluttua vähän araksi, suklaa ja hiilihappoiset juomat ei oikein sopineet muut ruuat kyllä. Makuaisti ei lähtenyt ja lihoin 2-3 kg homman aikana. Lopputarkastuksessa lääkäri vähän ihmetteli mutta totesi että tämä on todella yksilöllistä. Että tämmöinen tapaus.

• IhmeSopa

Minulla on nyt 9 sädehoitoa takana. Eikä tunnu oikeastaan missään. Vähän punoittaa rinta,mutta olen rasvannut Ceralan-voiteella heti hoidon jälkeen ja illalla. Ei ennen hoitoa! Rasvan voi jokainen kokeilla ja löytää mieleisensä,kunhan se ei ole liian rasvaista. Minua väsyttää kun joka aamu pitää lähteä 10 minuutin takia,mutta onneks olen sairaslomalla ja pääsen kotiin päiväunille. Yleiskunto ei ole vielä hyvä. Hoitajat ovat täällpäin mukavia ja hauskaa höpötellä eri ihmisten kanssa. Päivän lehdenkin luen siellä. Nyt on pääsiäisenä vapaata ja saan koisia aamulla rauhassa. :)

• kevätmielinen

Viisi sytoa pitäisi vielä ensin saada pulkkaan ja sitten ne 30 sädekertaa.

Mulla on vain sellainen juttu, että töistä on n. 5 km sädehoitoklinikalle, kotoa sinne on yli 30 km.
        Eli sinänsä ne sädehoidossa käynnit voisi yhdistää työpäiviin, vaan nähtäväksi jää mitä musta on jäljellä noiden sytostaattien jälkeen, jaksaako sitä mihinkään töihin vielä sitten mennä..

Eka taxotere oli sen verran "jyräävä" kokemus, mutta jospa ne seuraavat menisi vähän helpommin, kun tietää vähän varautua erinäisiin sivuvaikutuksiin ja hoitaa etukäteen itseään.
        Ikävintä oli se kamala särky, joka tuntui tulevan luuytimestä (ja varmaan tulikin, kun valkosolut putosi niin alas) ja limakalvojen rikkoutuminen.

Ensi viikolla toinen tiputus, tietääpähän rasvailla itseään, ottaa ummetuslääkettä heti ja levätä. Nenänielua on vain vähän vaikeampi hoitaa, vieläkin tulee kuivaa verta nenästä jatkuvalla syötöllä, vaikka A-tippoja tungenkin sieraimista koko ajan sisään.

Joku kirjoitti sellaisista säpsyistä. Itsekin huomasin sellaisia tahattomia säpsyjä varsinkin jaloissa, niinä päivinä kun neutrofiilit olivat alimmillaan. Vähän kuin sellaisia kuin joskus unen rajamailla, paitsi että nämä tulivat valveillakin. Onko muut huomanneet sätkivänsä? :))

• IhmeSopa
        kevätmielinen kirjoitti:

Viisi sytoa pitäisi vielä ensin saada pulkkaan ja sitten ne 30 sädekertaa.

Mulla on vain sellainen juttu, että töistä on n. 5 km sädehoitoklinikalle, kotoa sinne on yli 30 km.
        Eli sinänsä ne sädehoidossa käynnit voisi yhdistää työpäiviin, vaan nähtäväksi jää mitä musta on jäljellä noiden sytostaattien jälkeen, jaksaako sitä mihinkään töihin vielä sitten mennä..

Eka taxotere oli sen verran "jyräävä" kokemus, mutta jospa ne seuraavat menisi vähän helpommin, kun tietää vähän varautua erinäisiin sivuvaikutuksiin ja hoitaa etukäteen itseään.
        Ikävintä oli se kamala särky, joka tuntui tulevan luuytimestä (ja varmaan tulikin, kun valkosolut putosi niin alas) ja limakalvojen rikkoutuminen.

Ensi viikolla toinen tiputus, tietääpähän rasvailla itseään, ottaa ummetuslääkettä heti ja levätä. Nenänielua on vain vähän vaikeampi hoitaa, vieläkin tulee kuivaa verta nenästä jatkuvalla syötöllä, vaikka A-tippoja tungenkin sieraimista koko ajan sisään.

Joku kirjoitti sellaisista säpsyistä. Itsekin huomasin sellaisia tahattomia säpsyjä varsinkin jaloissa, niinä päivinä kun neutrofiilit olivat alimmillaan. Vähän kuin sellaisia kuin joskus unen rajamailla, paitsi että nämä tulivat valveillakin. Onko muut huomanneet sätkivänsä? :))

minulla. Paleli. Voihan se olla että seuraava kerta menee helpommin. Toivotaan niin. Cefit veivät minulla kunnon sitten ihan lopussa. Sille ei mahtanut mitään. Nyt tuntuu,että toipuminen kestää pitkään. Kynnet on ihan kaameen näköiset vieläkin. Näkö on palautunut takaisin eikä turvota enää. Vatsakin toimii ok. Limakalvot ok. Kyllä sinä siitä selviät! Pinnistä pinnistä! Periksi et anna. Perässä tulet niin että vesi roiskuu ;D

• kevätmielinen
        IhmeSopa kirjoitti:

minulla. Paleli. Voihan se olla että seuraava kerta menee helpommin. Toivotaan niin. Cefit veivät minulla kunnon sitten ihan lopussa. Sille ei mahtanut mitään. Nyt tuntuu,että toipuminen kestää pitkään. Kynnet on ihan kaameen näköiset vieläkin. Näkö on palautunut takaisin eikä turvota enää. Vatsakin toimii ok. Limakalvot ok. Kyllä sinä siitä selviät! Pinnistä pinnistä! Periksi et anna. Perässä tulet niin että vesi roiskuu ;D

että tässä periksi oltaisiin antamassa :)

Kyllä mä tuollaiset taxot kestän, kun tiedän että ne oireet menee aikanaan ohi ja mahdolliset syöpäsolut saa yhtälailla kyytiä ja vielä pahemminkin.

En ole koskaan mikään ruikuttajatyyppi ollut, enemmänkin se joka pahassa paikassa jaksaa vielä kun muut ovat jo luovuttaneet. Siitäpä olen kiitosta saanut, ja harrastuksen parissa muutamat suomenmestaruusmitalitkin saanut, kun en ole lyönyt hanskoja tiskiin kesken kaiken :)

Ei se silti tarkoita, että mun niistä myrkytyksistä tykätä tarvis ;)

Saitko sä IhmeSopa muuten aikanasi pelkkää taxoa vai taxoa ja herceptiniä vai taxoa ja xelodaa vaiko taxoa, xelodaa ja herceptiniä?

Sehän saattoi olla se xelodakin joka sulta puhdin vei, vaikken kyllä yhtään cefiä väheksy ihmisten kokemusten perusteella. Mut sähän sait kaiketi sitä cexiä? ;)

• IhmeSopa
        kevätmielinen kirjoitti:

Kyllä mä tuollaiset taxot kestän, kun tiedän että ne oireet menee aikanaan ohi ja mahdolliset syöpäsolut saa yhtälailla kyytiä ja vielä pahemminkin.

En ole koskaan mikään ruikuttajatyyppi ollut, enemmänkin se joka pahassa paikassa jaksaa vielä kun muut ovat jo luovuttaneet. Siitäpä olen kiitosta saanut, ja harrastuksen parissa muutamat suomenmestaruusmitalitkin saanut, kun en ole lyönyt hanskoja tiskiin kesken kaiken :)

Saitko sä IhmeSopa muuten aikanasi pelkkää taxoa vai taxoa ja herceptiniä vai taxoa ja xelodaa vaiko taxoa, xelodaa ja herceptiniä?

Sehän saattoi olla se xelodakin joka sulta puhdin vei, vaikken kyllä yhtään cefiä väheksy ihmisten kokemusten perusteella. Mut sähän sait kaiketi sitä cexiä? ;)

Sain taxoa xelodaa ja cef xelodaa (cex). Nyt saan sädehoitoa ja herceptiniä. Herceptinin saan tiputuksena 6 kertaa 3 viikon välein. 5 jäljellä. Ei pitänyt tulla sivuoireita siitä....vaan mulle tuli.

• IhmeSopa
        kevätmielinen kirjoitti:

ja xeloda. Taxo oli iisimpi. Mutta kaikki noi yhdessä ja koko talven niin kyllä vie puhdin. Siihen pari flunssaa ja veriarvot tillin tallin. Se cef on rajumpi.Mutta onneks sain hyvät pahoinvointilääkkeet ja xelodaa vähennettiin. Oon hyvilläni,kun se on ohi. Sori,ei o tarkoitus pelotella. yhtään en laihtunut -päin vastoin.

• kevätmielinen
        IhmeSopa kirjoitti:

ja xeloda. Taxo oli iisimpi. Mutta kaikki noi yhdessä ja koko talven niin kyllä vie puhdin. Siihen pari flunssaa ja veriarvot tillin tallin. Se cef on rajumpi.Mutta onneks sain hyvät pahoinvointilääkkeet ja xelodaa vähennettiin. Oon hyvilläni,kun se on ohi. Sori,ei o tarkoitus pelotella. yhtään en laihtunut -päin vastoin.

Kukin kuitekin kokee omalla tavallaan nuo sytot.

Mietin tuossa, että eihän mulla nytkään loppuviimein tullut kuin kaksi petipäivää, ja nekin oikeastaan sen lämpöilyn takia. Toki on uuvuttanut, mutten ole kokenut silti kovin pahaksi verrattuna hyötyyn. Suotta mä etukäteen mietin miten elimistö siihen cefiin reagoi, sittenhän sen näkee. Toiset taas ovat kokeneet cefin helpommaksi kuin taxon.

Sä olet saanut määrällisesti varmasti taxoa vähemmän, kuin pelkän taxon saajat, kun sulla siinä on toisena lääkkeenä ollut se xeloda. Luulen että mun olisi vaikea saada nieltyä tablettimuotoista sytostaattia, kun sen tietäisin mitä se on... Yök. Samaa sanoi sairaalassa ruokatorvensyöpäpotilas, jonka olisi pitänyt kotona niellä sitä xelodaa. Ei ollut onnistunut, tosin hän oli jo iäkkäämpi ja aika huonossa kunnossa saamistaan lääkkeistä, lisäksi syöpä oli keuhkoihin levinnyt, joten ihan eri tilanne kuin sulla.

Just sain muuten siivottua huushollin, täytyy ottaa kaikki hyöty irti nyt kun on virtaa :) Aiemmin tehtiin puolentoista tunnin metsäkeikka miehen ja koiran kanssa ja ajattelin lähteä vielä iltalenkille. Ihanaa kun on liki normaali olo :))

Mulla on paino toistaiseksi lähtölukemissa. Ne kilot mitkä diagnoosin jälkeen laihduin, on tulleet takaisin. Olen koittanut tankata energiaa, etten menisi vetämättömäksi. Solut kun tarvii sitä uusiutuakseen kuulemma... Vaikka sitten liikakilojen uhallakin :( Täytyy koittaa liikkua aina kun jaksaa, josko ei ihan karkaisi käsistä..

Anteeksi nyt kun jankkaan IhmeSopa, mutta mä olen ymmärtänyt siitä finXX tutkimuksesta, että ne jotka saa xelodaa, ei saa cefiä, vaan niistä kolmesta sytostaatista sen c:n ja e:n, ja sen f:n tilalla on x eli xeloda. Eli sen 5-fluorourasiilin tilalla on tablettimuotoinen kapesitabiini xeloda, joka vasta elimistössä muuttuu samaksi aineeksi kuin tuo f, ja siitä syystä lyhennekin on cex eikä cef?

Ei sillä nyt mitään merkitystä mulle ole, mutta ois kiva tietää, etten ole ihan väärin asioita ymmärtänyt :)

• kevätmielinen
        kevätmielinen kirjoitti:

Mietin tuossa, että eihän mulla nytkään loppuviimein tullut kuin kaksi petipäivää, ja nekin oikeastaan sen lämpöilyn takia. Toki on uuvuttanut, mutten ole kokenut silti kovin pahaksi verrattuna hyötyyn. Suotta mä etukäteen mietin miten elimistö siihen cefiin reagoi, sittenhän sen näkee. Toiset taas ovat kokeneet cefin helpommaksi kuin taxon.

Sä olet saanut määrällisesti varmasti taxoa vähemmän, kuin pelkän taxon saajat, kun sulla siinä on toisena lääkkeenä ollut se xeloda. Luulen että mun olisi vaikea saada nieltyä tablettimuotoista sytostaattia, kun sen tietäisin mitä se on... Yök. Samaa sanoi sairaalassa ruokatorvensyöpäpotilas, jonka olisi pitänyt kotona niellä sitä xelodaa. Ei ollut onnistunut, tosin hän oli jo iäkkäämpi ja aika huonossa kunnossa saamistaan lääkkeistä, lisäksi syöpä oli keuhkoihin levinnyt, joten ihan eri tilanne kuin sulla.

Just sain muuten siivottua huushollin, täytyy ottaa kaikki hyöty irti nyt kun on virtaa :) Aiemmin tehtiin puolentoista tunnin metsäkeikka miehen ja koiran kanssa ja ajattelin lähteä vielä iltalenkille. Ihanaa kun on liki normaali olo :))

Mulla on paino toistaiseksi lähtölukemissa. Ne kilot mitkä diagnoosin jälkeen laihduin, on tulleet takaisin. Olen koittanut tankata energiaa, etten menisi vetämättömäksi. Solut kun tarvii sitä uusiutuakseen kuulemma... Vaikka sitten liikakilojen uhallakin :( Täytyy koittaa liikkua aina kun jaksaa, josko ei ihan karkaisi käsistä..

Anteeksi nyt kun jankkaan IhmeSopa, mutta mä olen ymmärtänyt siitä finXX tutkimuksesta, että ne jotka saa xelodaa, ei saa cefiä, vaan niistä kolmesta sytostaatista sen c:n ja e:n, ja sen f:n tilalla on x eli xeloda. Eli sen 5-fluorourasiilin tilalla on tablettimuotoinen kapesitabiini xeloda, joka vasta elimistössä muuttuu samaksi aineeksi kuin tuo f, ja siitä syystä lyhennekin on cex eikä cef?

Ei sillä nyt mitään merkitystä mulle ole, mutta ois kiva tietää, etten ole ihan väärin asioita ymmärtänyt :)

on englannin kielinen esitys tuosta FinXX-tutkimuksesta, siinä oli että vertailuryhmässä ne jotka ei saa xelodaa saa lähtökohtaisesti 80 mg taxoterea ja ne jotka saa xelodaa, saa 60 mg taxotereä 900 xelodaa.

Xelodasta oli sanottu, että sen on todettu aiheuttavan vähemmän henkeäuhkaavia infektioita kuin pelkän taxoteren vähemmän hiustenlähtöä ja jotain muitankin oireita, eli se olisi niiden suhteen turvallisempi kuin pelkkä taxotere.

Niitä tutkimuksia xelodasta on menossa monta yhtäaikaa maailmalla, tämä finXX on vain yksi osa. Eli eri maissa on erilaisia yhdistelmiä, suomessa se xeloda on yhdistetty taksaaneihin ja sitten siihen epirubisiiniin ja syklomikälie se c nyt sitten olikaan...

Mielenkiintoisia juttuja, toivottavasti löytävät yhä parempia ja tehokkaampia hoitoja meille :)

• satunnainen
        kevätmielinen kirjoitti:

on englannin kielinen esitys tuosta FinXX-tutkimuksesta, siinä oli että vertailuryhmässä ne jotka ei saa xelodaa saa lähtökohtaisesti 80 mg taxoterea ja ne jotka saa xelodaa, saa 60 mg taxotereä 900 xelodaa.

Xelodasta oli sanottu, että sen on todettu aiheuttavan vähemmän henkeäuhkaavia infektioita kuin pelkän taxoteren vähemmän hiustenlähtöä ja jotain muitankin oireita, eli se olisi niiden suhteen turvallisempi kuin pelkkä taxotere.

Niitä tutkimuksia xelodasta on menossa monta yhtäaikaa maailmalla, tämä finXX on vain yksi osa. Eli eri maissa on erilaisia yhdistelmiä, suomessa se xeloda on yhdistetty taksaaneihin ja sitten siihen epirubisiiniin ja syklomikälie se c nyt sitten olikaan...

Mielenkiintoisia juttuja, toivottavasti löytävät yhä parempia ja tehokkaampia hoitoja meille :)

mukana FinXX-tutkimuksessa.minultakaan
        ei hiukset lähteny,harveni kyllä. Olen aika hyvin
        voinut,ei yhtä paha kuin joillakin kun saavat taxoteren ja ceffin,tämä tutkimus mielestäni tähtääkin siihen,ettei hoidot muidostu liian raskaiksi,ja tietysti myös parhaaseen
        hoitotulokseen.

• IhmeSopa
        kevätmielinen kirjoitti:

mikä se on. Pääasia,että tehoaa. Sanoivat vaan minulle sairaalassa,että minä saan cex...xeloda tekee siitä f:stä x:n. Joo mutta enää en niitä saa,joten sama se. On mulla diagrammitkin noista lääkkeistä. Sexiä oisin miullummin ottanut tai keksiä. Xelodat tökkäsi mullakin yhdessä vaiheessa niin ettei pystynyt nielee. Tauko ja vähennettiin. Väkisin niitä söi enkä toista kertaa ottas vapaaehtoisesti. Xelodan takia ei mulla tukkakaan heti lähtenyt kuin viimeisillä viikoilla ja silloinkaan ei kokonaan. Kynnet sormissa on mielenkiintoisen näköiset... Mutta se on ohi mulla ja eteenpäin. Sinä tulet perästä. Minä jaksoin taxon aikana touhuta kanssa, mutta cexin aikana hyydyin pikku hiljaa. On tässä olo pikku hiljaa parempi.

• tullut kaikenlaisia
        IhmeSopa kirjoitti:

mikä se on. Pääasia,että tehoaa. Sanoivat vaan minulle sairaalassa,että minä saan cex...xeloda tekee siitä f:stä x:n. Joo mutta enää en niitä saa,joten sama se. On mulla diagrammitkin noista lääkkeistä. Sexiä oisin miullummin ottanut tai keksiä. Xelodat tökkäsi mullakin yhdessä vaiheessa niin ettei pystynyt nielee. Tauko ja vähennettiin. Väkisin niitä söi enkä toista kertaa ottas vapaaehtoisesti. Xelodan takia ei mulla tukkakaan heti lähtenyt kuin viimeisillä viikoilla ja silloinkaan ei kokonaan. Kynnet sormissa on mielenkiintoisen näköiset... Mutta se on ohi mulla ja eteenpäin. Sinä tulet perästä. Minä jaksoin taxon aikana touhuta kanssa, mutta cexin aikana hyydyin pikku hiljaa. On tässä olo pikku hiljaa parempi.

sinuoireita,että jo kauhulla odotan mitä tulee Cefistä ? No kestettävä se on,niinkuin muidenkin.

• muumiäiti
        IhmeSopa kirjoitti:

Sain taxoa xelodaa ja cef xelodaa (cex). Nyt saan sädehoitoa ja herceptiniä. Herceptinin saan tiputuksena 6 kertaa 3 viikon välein. 5 jäljellä. Ei pitänyt tulla sivuoireita siitä....vaan mulle tuli.

Millaisia sivuoireita sait tästä herceptinistä? kun tätäannetaan tiputuksena,minkä aikaa se kestää? hyvää pääsiäisen jatkoa sinulle ja kaikille täällä!

• kevätmielinen
        tullut kaikenlaisia kirjoitti:

sinuoireita,että jo kauhulla odotan mitä tulee Cefistä ? No kestettävä se on,niinkuin muidenkin.

Ei ne enempää anna, kuin mitä kunkin henkilökohtainen sietokyky on. Sitten muutetaan annostusta tai vaihdetaan lääkettä, jos ei kertakaikkiaan sovi.

Luulen, että meille jotka saadaan pelkästään taxoa, saattaa tämä taxo olla rankempi kokemus (kuuluisia viimeisiä sanoja). Cef kuulemma aiheuttaa enempi pahoinvointia, mutta siitä on monet selvinneet hyvillä pahoinvointilääkkeillä. Infektiovaara kait on olemassa samalla tavalla kuin tässä taxossakin. Mulle vain onkologi sanoi, että se infektio tulee yleensä ekan syton yhteydessä, jos tulee. Tarkoitan nyt infektiolla juuri sitä valkosolujen laskusta johtuvaa infektiota, joka johtaa sairaalaan antibioottitiputukseen.

Koitetaan nyt kestää vain, meidän parhaaksemme nämä on, vaikkei se aina siltä tunnukkaan ;)

• kevätmielinen
        IhmeSopa kirjoitti:

Sulla ohi ja meitä perässä tulijoitahan riittää..

Kai sitä vähän itsekukin hyytyy, kun tarpeeksi monta kertaa elimistöä shokeerataan. Tai no, onhan niitäkin jotka jaksaa töissäkin käydä.

Vanha viidakkosanonta vaan kuuluu, että mitä vahvempi "myrkky", sen parempi teho. Toivotaan, että näin on, ettei turhaan kärsitä!

• Iirisliiai

odottaa viestiä

• miu.miu

Meilahdessa ei suositeltu rasvausta ollenkaan, ennenkuin jotain mahdollisia ongelmia ilmenee. Joten itse en koko 5 viikon sädehoidon aikana rasvannut aluetta ollenkaan, kylläkin sitten kun kaikki hoitokerrat olivat ohitse. Ihoni kesti sädetyksen hyvin ja toimisin samalla tavalla, jos joutuisin ko. hoitoon uudelleen.

Tämän kerrottiin perustuvan siihen, että aiemmin kun rasvauksia suositeltiin säännönmukaisesti jokaiselle, ja joukosta löytyi niitä, jotka eivät sääntöjä jaksaneet noudatella, niin näillä ei-niin-tunnollisilla iho ei palanutkaan!

• IhmeSopa
        miu.miu kirjoitti:

Meilahdessa ei suositeltu rasvausta ollenkaan, ennenkuin jotain mahdollisia ongelmia ilmenee. Joten itse en koko 5 viikon sädehoidon aikana rasvannut aluetta ollenkaan, kylläkin sitten kun kaikki hoitokerrat olivat ohitse. Ihoni kesti sädetyksen hyvin ja toimisin samalla tavalla, jos joutuisin ko. hoitoon uudelleen.

Tämän kerrottiin perustuvan siihen, että aiemmin kun rasvauksia suositeltiin säännönmukaisesti jokaiselle, ja joukosta löytyi niitä, jotka eivät sääntöjä jaksaneet noudatella, niin näillä ei-niin-tunnollisilla iho ei palanutkaan!

Minulle selvitettiin,että jos sitä rasvaa jää iholle ennen hoitoa,niin silloin se kärventää ihoa enemmän. Minäkään en ekaks rasvannut,mutta iho alkoi punoittaa ja minäpä rasvasin -punoitus hävisi. Kevyttä emulsiota ilman hajusteita eikä saa käyttää dödöö. :) Yksilöllistä tämäkin siis.

• Iiriliisa

olen laittanut viestin.

• hupsheikkaa

..olen lähettänyt postia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      47
      3558
    2. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2665
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2614
    4. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1836
    5. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1596
    6. Oletko harrastanut

seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      121
      1361
    7. Nainen, se on vain karu totuus, että

sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      279
      1308
    8. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      126
      1275
    9. Joko aiheuttamani pettymys

on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      90
      1269
    10. Kosulan Keisari karviossa

Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo
      Tuusniemi
      24
      1186
    Aihe