Sääriluun kääntäminen

vaivainen

Onks kellään käännetty sääriluuta eri asentoon?Itellä korjattu rustovaurio vasemmasta polvesta vajaa puol vuotta sitten.

Tällä hetkellä särkee polvea ja oon ollut leikkaavaan lääkäriin yhteydessä ja meinas et sääriluu painaa siihen vaurio kohtaan et on just siinä kohtaa. Puhui et nyt olis toimen piteenä sääriluun käntö toiseen asentoon.

Avataan kuulemma polvi ja sahataan sääriluu poikki ja käännetään. Kuulemma pitkän aikaa kepit käytössä et luu luutuu kunnolla.

Onks kellään kokemuksia tälläisestä toimenpiteestä?

5

1883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lonksupolvi

Miten rustovaurio korjattiin ja miten sujuu liikunta sen jälkeen? Toipumisaika?

• leikattu

Eli rustovaurioalue oli 1,5cmx1,5cm kokoinen...läppämäinen rustonpala poistettiin ja siitä kohtaa luuhun tehtiin reikiä, joilla aiheutettiin verenvuoto polveen...tarkoituksena saada arpikudosta rustontilalle...Toimenpide tehtiin tähystymällä...

Kepit oli käytössä 6viikkoa...Toimenpide tehtiin lokakuun lopussa ja sairaslomaa sain vuoden loppuun...kävely onnistui 6viikon jälkeen ilman keppejä ihan hyvin...

Toipuminen tapahtui hyvin...2 vai 3 kertaa kävin fysioterapeutin luona näyttämässä jalkaa että liikeradat sun muut on pysynyt normaalina ja aina tuli uusia jumppaliikkeitä kotiin...

Tällä hetkellä polvi on ihan hyvässä kunnossa, muuten mutta se sääriluu taitaa painaa siihen korjattuun vauriokohtaan...

• Kerran tehty

Minulle on tehty tuo "luunkääntö" eli osteotomia, mutta kohdallani se oli jo hieman myöhäistä ja nyt minulla on tekonivel. Tuo osteotomia tehdään siten, että sääriluu katkaistaan polven alapuolelta ja käännetään hiukan ja samalla katkaistaan se pohjeluu myöskin täytyy katkaista käännön yhteydessä. Jalkakipsataan nilkasta nivusiinasti ja pidetään siinä n.1-1,5 kuukautta, jonka jälkeen aloitetaan kävelyn opettelu.
      Mikäli sun jalka ei ole todella kipeä, niin jätä väliin, mutta kuuntele lääkärisi ajatuksia asiasta.

• vaivainen

Nyt olis viikon päästä alaraajojen mekaaninen akselikuvaus...et katotaan onks toi osteotomia mahdollista ja samas yhteydes on ortopedin aika...

Onks kellään kokemusta tosta mekaanisesta akselikuvauksesta et mitä siin tehdään?Jotain liikeratoja ne kattoo, mut osaisko kukaan tarkemmin sanoo ku ei näytä netist löytyvän tietoa siitä...

• kerran tehty

Olen kuullut lääkäriltäni, että Jenkkilässä on kehitetty keinorusto, joka kasvaa ihan kuin omakin? Kyselepä lääkäriltäsi mainittua asiaa, josko samaa käytetään jo Suomessakin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53