Ruostuminen

ei huollestutta

Jos katsoitte eilen mtv3 kanavalta 45minuuttia ohjelman, niin ainakin itse varmistuin etten edes harkitse ostavani tiettyjä auto merkkejä... Ennen Volvoa ajelin Saabilla ja ajattelin, että miten ne työkavereiden paljon uudemmat autot ruostuu niin nopeasti ja minun vanhempi Saab ei ole mistään ruostunut?? Sitten kun siirryin Volvoon(V70-02) niin ajattelin ihan samaa ja tulin siihen tulokseen, että kai minä pidän autoa niin hyvin.
Mutta eilen sain vastauksen, miksi minun autot ei ole ruostuneet ja miksi työkavereiden uudet/uudehkot Japskit Ford ja väyrynen ruostuu.

20

6034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ent Opel, nyt V70

      Auton "hyvin pitämisellä" ei ole mitään tekemistä sen ruostumisen kanssa. Ruostumisen ratkaisee auton rakenne, teräslaatu, maalin ja maalaustyön laatu, sinkityksen määrä ja laatu, muun pintakäsittelyn laatu.

      Edellinen auto oli Opel Vectra, johon hitsattiin uutta peltiä jo 4-vuotiaana. Täsmälleen samanlaisella kohtelulla on nyt V70, jossa ei vielä 9-vuotiaanakaan ole mitään ruostevikaa.

      • vee40

        Itselläni myös ysi vuotias Volvo V40 ja ruostetta ei löydä hakemallakaan.. Mutta olen nähnyt s/v40 Volvoja, jotka on suurinpiirtein saman ikäisiä tai vanhempia, mutta niissä oli selkeästi kiven iskuista lähenyt kukkimaan. Itse olen aina kiven iskut paikannut merkkiliikkeissä myytävällä maalitussilla.. eli pitämisellä on minun mielestä vaikutusta, koska jos en olisi kiven iskuja hoitanut niin voisi minunkin konepellissä olla ruoste kohtia.


      • volvoissakin on eroja
        vee40 kirjoitti:

        Itselläni myös ysi vuotias Volvo V40 ja ruostetta ei löydä hakemallakaan.. Mutta olen nähnyt s/v40 Volvoja, jotka on suurinpiirtein saman ikäisiä tai vanhempia, mutta niissä oli selkeästi kiven iskuista lähenyt kukkimaan. Itse olen aina kiven iskut paikannut merkkiliikkeissä myytävällä maalitussilla.. eli pitämisellä on minun mielestä vaikutusta, koska jos en olisi kiven iskuja hoitanut niin voisi minunkin konepellissä olla ruoste kohtia.

        On sillä pitämiselläkin oma merkityksensä. Ikävä muuten sanoa että nuo 40-sarjan autot ei kestä läheskään yhtä hyvin kuin isommat Volvot, ne on lähempänä japsien tasoa ruostumiselta. Liekö se lähisukulaisuus Mitsu Carisman kanssa syynä?


      • myös Volvo!

        Minä ainakin olen onnistunut ruostuttamaan Volvon helmat kolmessa vuodessa! Väitän että "hyvin pitämisellä" on merkitystä.


      • nelikymppi
        vee40 kirjoitti:

        Itselläni myös ysi vuotias Volvo V40 ja ruostetta ei löydä hakemallakaan.. Mutta olen nähnyt s/v40 Volvoja, jotka on suurinpiirtein saman ikäisiä tai vanhempia, mutta niissä oli selkeästi kiven iskuista lähenyt kukkimaan. Itse olen aina kiven iskut paikannut merkkiliikkeissä myytävällä maalitussilla.. eli pitämisellä on minun mielestä vaikutusta, koska jos en olisi kiven iskuja hoitanut niin voisi minunkin konepellissä olla ruoste kohtia.

        eikä ole mistään sanottavammin ruostunut olen myös kiveniskemät tukkinut maalikynällä niin kuin kuuluukin.


      • TAAS!
        myös Volvo! kirjoitti:

        Minä ainakin olen onnistunut ruostuttamaan Volvon helmat kolmessa vuodessa! Väitän että "hyvin pitämisellä" on merkitystä.

        Jos olet onnistunut ruostuttamaan Volvon kolmessa vuodessa, niin tapaus on joko tosi harvinainen tai oikeasti ajelet Foordilla=)


      • tämäkin,

        eli vaikutus on siinä,

        kun pääset eroon, nyt V70, auto vaihtuu tämäkin huonoksi.

        näin on useilla, ei kaikilla.


      • joopa joo
        myös Volvo! kirjoitti:

        Minä ainakin olen onnistunut ruostuttamaan Volvon helmat kolmessa vuodessa! Väitän että "hyvin pitämisellä" on merkitystä.

        joopa joo


      • provo!
        TAAS! kirjoitti:

        Jos olet onnistunut ruostuttamaan Volvon kolmessa vuodessa, niin tapaus on joko tosi harvinainen tai oikeasti ajelet Foordilla=)

        90tkm soratiellä ilman roiskeläppiä! Läpät lähti irti kun pakitin hankeen enkä viitsinyt laittaa uudelleen kiinni. Ei mikään auto kestä sellaista hiekkapuhallusta!


      • ruostetta, heh
        myös Volvo! kirjoitti:

        Minä ainakin olen onnistunut ruostuttamaan Volvon helmat kolmessa vuodessa! Väitän että "hyvin pitämisellä" on merkitystä.

        Ruoste on hyökännyt etuoven alareunaan ja takalokasuojan etureunaan, on semmoset kymmensenttisen kokoset kukkaset, ja auto on Volvo 940 vuosimallia 94, on ne kovia ruostuun, mitenkähän tästä selvitään =))


      • assss
        ruostetta, heh kirjoitti:

        Ruoste on hyökännyt etuoven alareunaan ja takalokasuojan etureunaan, on semmoset kymmensenttisen kokoset kukkaset, ja auto on Volvo 940 vuosimallia 94, on ne kovia ruostuun, mitenkähän tästä selvitään =))

        auto on muuten sama kuin sinulla paitsi rekisteröity alkuvuodesta 1993. Katasatin juuri huhtikuun alussa sen ja katsastusmies kehui hyväksi. Älä vaan särje sitä se sanoi. Näin Helsingissä.


      • Anonyymi

        Auton ruosteenestokäsittely heti uutena esimerkiksi Finikor ketjun liikkeessä on hyvä asia. Ajettaessa suolatuilla teillä tulee muuten ongelmia.


      • Anonyymi

        Autojen kotelorakenteiden suojaus on hyvin tärkeää. Tämä onnistuu ruosteenestokäsittelyn yhteydessä hyvin. Samoin alustan suojaus alan liikkeessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton ruosteenestokäsittely heti uutena esimerkiksi Finikor ketjun liikkeessä on hyvä asia. Ajettaessa suolatuilla teillä tulee muuten ongelmia.

        Riippuu merkistä. Toisissa autoissa ei ole juurikaan tehtaalla tehtyä asiallista suojausta(aasialaiset) ja Toyota ei ole muutamaan vuoteen tehnyt minkäänlaista suojausta. Eurooppalaisissa on pääosin asiallinen suojaus jo tehtaalta ja silloin lisäsuojaus on turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu merkistä. Toisissa autoissa ei ole juurikaan tehtaalla tehtyä asiallista suojausta(aasialaiset) ja Toyota ei ole muutamaan vuoteen tehnyt minkäänlaista suojausta. Eurooppalaisissa on pääosin asiallinen suojaus jo tehtaalta ja silloin lisäsuojaus on turhaa.

        " Eurooppalaisissa on pääosin asiallinen suojaus jo tehtaalta ja silloin lisäsuojaus on turhaa."

        Ihan täyttä potaskaa. Ruostuvat ihan siinä, missä kaikki muutkin. Kokemusta on!


    • on..

      850 eikä ruostetta. Oli muuten 850 jossain testeissä 90luvun vähiten ruostunu automalli, tokana tais olla Audi.

      • Anonyymi

        Minkämaalainen auto on 850? En ole koskaan kuullutkaan.


    • Anonyymi

      Olen katsellut noita 2000-luvun alun V70-farmareita. Paljon niitä on liikenteessä ja korit näyttävät olevan hienossa kunnossa. Samanikäiset Mersut ja Bemarit ovat ihan kauraa. Audit vähän siistimpiä. Itse en siis ajele Volvolla.

    • Anonyymi

      Heti uutena auto ruosteenestokäsittelyyn. Esimerkiksi Finikor tai Tectyl ketjuun kuuluvaan suojaamoon. Käsittelyn jälkeen tarkastus esimerkiksi kolmen vuoden välein. Autolla on mahdollisuus säilyä huomattavasti pidempään kunnossa. Ruostuminen lähtee kotelorakenteista ja jatkaa alustan osiin. Näkyvä ruoste on auton kuolinilmoitus.

    • Anonyymi

      Jos autoa tietää pitävänsä useamman vuoden heti uutena kannattaa teettää ruosteenestokäsittely. Kun kotelot ja alusta suojataan ja tarkastus tehdään esimerkiksi 3 vuoden välein, asia pysyy hallinnassa. Finikor ja Tectyl ketjut ovat esimerkkeinä ihan ok. Jos suojauksen jättää teettämättä peli on selvä. Lämmin huonosti tuulettuva talli nopeuttaa tuhoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4573
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4504
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4106
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3047
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2641
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2173
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2125
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      205
      2108
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1735
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe