Kyllä sähkölämmitys on vaan helppoo ja haplaa!
http://www.klapinetti.fi/product_catalog.php?c=48
Ei kannata noilla hinnoilla paljon pirttiä lämmitellä ja ravata pannuhuoneessa...
sikakallista
37
5259
Vastaukset
- raksaaja--sh
tuo 99€ per 500kg on siis 5 senttiä per kwh
ja 179€ per 1000kg on noin 4.4 senttiä per kwh
Kannattavuus riippuu siitä mihin verataa ja paljonko laskee hintaa sille että kerran kahdessa viikossa tjsp "ravaa pannuhuoneessa".
On se öljyä kannattavanpaa. ;-)- aika kallista
ja se pelletti juttu ku ei kuluta sähköä. käsipumpullako vettä pyörität lattioissa tai mikä sulla sillä lämpeääki. eli kun ero olisi muuten nuinki mitätön menee se vähintään tasoihin sähkölämmityksen kans mutta pelletti tulee kalliiksi sen asennus investoinnin ansiosta. ja kohta pelletin hinta nousee taas.
- Miksi vastustat
sähkölämmitystä? Kommenttiesi perusteella vaikuttaa siltä, että kannatat kaikki muita lämmöntuottojärjestelmiä.
Miksi olet katkera? Ovatko sähköyhtiöt sorsineet sinua? Vai oletko saanut "yläkerrasta" käskyn johdattaa "vääräuskoiset" totuuden tielle? Pelkkä omakotirakentajan rahoista huolehtiminen ei voi olla syynä. Haluatko päteä omalla erinomaisuudellasi? Oletko kaikkivoipa? Kenties peräti tuleva Messias? - raksaaja--sh
aika kallista kirjoitti:
ja se pelletti juttu ku ei kuluta sähköä. käsipumpullako vettä pyörität lattioissa tai mikä sulla sillä lämpeääki. eli kun ero olisi muuten nuinki mitätön menee se vähintään tasoihin sähkölämmityksen kans mutta pelletti tulee kalliiksi sen asennus investoinnin ansiosta. ja kohta pelletin hinta nousee taas.
Reilun kokoinen kiertovesipumppu kuluttaa sähköä:
60w*24h*365d=525.6kwh/a
Mikäli talon lämmitysenergiankulutus on normaali eli luokkaa 20 000 ... 30 000kwh/a ei tuolla 525kwh/a liene mitään merkitystä. - raksaaja--sh
Miksi vastustat kirjoitti:
sähkölämmitystä? Kommenttiesi perusteella vaikuttaa siltä, että kannatat kaikki muita lämmöntuottojärjestelmiä.
Miksi olet katkera? Ovatko sähköyhtiöt sorsineet sinua? Vai oletko saanut "yläkerrasta" käskyn johdattaa "vääräuskoiset" totuuden tielle? Pelkkä omakotirakentajan rahoista huolehtiminen ei voi olla syynä. Haluatko päteä omalla erinomaisuudellasi? Oletko kaikkivoipa? Kenties peräti tuleva Messias?Sulla lienee pää pimentynyt? Eihän tuossa ollut mitään tolkkua.
Miksi vedit herneen nenään?
Kertoilen vaan omia kokemuksiani ja oppimiani tietoja, ilman taka-ajatuksia. ( http://galleria.suomi24.fi/raksaaja )
Oletkos itse Fortumilla töissä? Onko sähkölämmitys "pyhä"?
- kerrohan
mistä saat tuota halvemmalla ostettua sähköä?
Et nimittäin mistään.- Pikkurahalla
Sikahalpaahan tuo "Klapinetti" pelletti näyttäisi olevan tuohon 4,4 centtiä kWh hintaan ja vielä kotiin tuotuna. Mutta vielä halvempaa on tietysti jos ei lämmitä ollenkaan. Mitä tuo sähkökin halvimmillaan maksaa "vain" 10 centin luokkaa, vaan eihän tuokaan ole enää kuin reilut kaksi kertaa kalliimpaa. Lukee vain sähkömittarin ja maksaa laskunsa, niin halvaksihan tuo toisille tulee. Helppoa se on niillä joilla rahapussi kestää.
Katsokaa vielä tuolta klapinetti.fi sivuilta tuo Esco Pelletbox siilo johon näköjään mahtuu reilut tonni pellettiä kerrallaan, niin senkin saa sitten kattilaan käsin koskematta. Ei tarvitse käydä kattilahuoneessa kuin muutaman kuukauden välein. No pitää kuitenkin tuhkat poistaa kattilasta riippuen.
Ne on vaan nuo kateelliset sähkönkuluttajat aina viisaita mielipiteissään, tai on sitten tuo paksumpi rahapussi, mutta kannattaisi laskea paljonko menettää kolmenkymmenen vuoden ajalla sähkön käytöllä. Joku hiljattain kertoili, että tupakanpoltolla pystyy polttamaan "koko talon" tässä ajassa, eli sitä rataa sillä porukalla menee. Entäs sitten sähkölämmittäjillä. - Sähkölämmittäjä
Pikkurahalla kirjoitti:
Sikahalpaahan tuo "Klapinetti" pelletti näyttäisi olevan tuohon 4,4 centtiä kWh hintaan ja vielä kotiin tuotuna. Mutta vielä halvempaa on tietysti jos ei lämmitä ollenkaan. Mitä tuo sähkökin halvimmillaan maksaa "vain" 10 centin luokkaa, vaan eihän tuokaan ole enää kuin reilut kaksi kertaa kalliimpaa. Lukee vain sähkömittarin ja maksaa laskunsa, niin halvaksihan tuo toisille tulee. Helppoa se on niillä joilla rahapussi kestää.
Katsokaa vielä tuolta klapinetti.fi sivuilta tuo Esco Pelletbox siilo johon näköjään mahtuu reilut tonni pellettiä kerrallaan, niin senkin saa sitten kattilaan käsin koskematta. Ei tarvitse käydä kattilahuoneessa kuin muutaman kuukauden välein. No pitää kuitenkin tuhkat poistaa kattilasta riippuen.
Ne on vaan nuo kateelliset sähkönkuluttajat aina viisaita mielipiteissään, tai on sitten tuo paksumpi rahapussi, mutta kannattaisi laskea paljonko menettää kolmenkymmenen vuoden ajalla sähkön käytöllä. Joku hiljattain kertoili, että tupakanpoltolla pystyy polttamaan "koko talon" tässä ajassa, eli sitä rataa sillä porukalla menee. Entäs sitten sähkölämmittäjillä.Mulla ainakin maksaa lämmityssähkö 5,5c/kWh ja tuleehan tuota halvempaa sähköä käytettyä vähän muuhunkin kuin pelkään lämmittämiseen.
Ihmeen vähiin ne ovat pelletin ylistyskirjoitukset käyneet, jos vertaa vuoden takaiseen tilanteeseen :) - Pikkurahalla
Sähkölämmittäjä kirjoitti:
Mulla ainakin maksaa lämmityssähkö 5,5c/kWh ja tuleehan tuota halvempaa sähköä käytettyä vähän muuhunkin kuin pelkään lämmittämiseen.
Ihmeen vähiin ne ovat pelletin ylistyskirjoitukset käyneet, jos vertaa vuoden takaiseen tilanteeseen :)Taidat katselle pelkkää sähkön hintaa kun minulle tulee lisänä ainakin nuo linjamaksut, kukkausimaksuta ym, niin kyllä maksaa. Tuo pelletin lämpökustannus kun on käytännössä tasoa millä voimalaitokset myyvät sähköä valtakunnan verkkoon.
Tuossa lueskelin itse yhtä luotettavan tuntuista vertailua niin pelletin lämpökustannus suusrsäkeissä 99 euron säkkihintaan on luokkaa 0,0461 euroa kWh ja irtotavaralla 0,0393 eur. Öljyn kesälaatu 0,0621 ja maakaasu puolestaan 0,0493 Sähkön vertailuluvuksi annetaan 20 MVH luokassa 0.1029, kokoluokassa 50 MWH hintataso 0.0901 ja maalämpö halvimmillaan 0.0286. Nyt hieman ihmetyttää mistä Sinä sitten tuon halvan sähkösi otat ??
Tuosta pelletin kannatuskeskustelusta lienee totuus, että jollakin systeemin toimivat täysin hyväksyttävällä tasolla. Sitten monet itsekokeilijat ovat saanneet aikaan tuon negatiivisen maineen. Pilaavat systeemeitä väärän tekniikan kokeiluilla.
Kolmas tekijänsä ovat nuo pellettitakkojen postimyyntiliikkeet, "Ostakaa, ostakaa" periatteella ja ostaja huolehtikoon lopusta, toimii tai ei toimi.
Kyllä ammattimies on näissäkin hommissa aina paikallaan ja pitää harkita mitä mihinkin laitaa. Sähkön kulutusmäärää voi myös helposti vähentää nykyaikaisten puutakkojen käytöllä, joissa myös löytyy uutta taloudellista tekniikkaa. Lämmitys on aina kokonaisuus, jossa yhtä totuutta ei kukaan voi esittää yleisenä viisutena. Itse taidan olla kyllä viisain kaikista ?? - hattiwatti
Pikkurahalla kirjoitti:
Taidat katselle pelkkää sähkön hintaa kun minulle tulee lisänä ainakin nuo linjamaksut, kukkausimaksuta ym, niin kyllä maksaa. Tuo pelletin lämpökustannus kun on käytännössä tasoa millä voimalaitokset myyvät sähköä valtakunnan verkkoon.
Tuossa lueskelin itse yhtä luotettavan tuntuista vertailua niin pelletin lämpökustannus suusrsäkeissä 99 euron säkkihintaan on luokkaa 0,0461 euroa kWh ja irtotavaralla 0,0393 eur. Öljyn kesälaatu 0,0621 ja maakaasu puolestaan 0,0493 Sähkön vertailuluvuksi annetaan 20 MVH luokassa 0.1029, kokoluokassa 50 MWH hintataso 0.0901 ja maalämpö halvimmillaan 0.0286. Nyt hieman ihmetyttää mistä Sinä sitten tuon halvan sähkösi otat ??
Tuosta pelletin kannatuskeskustelusta lienee totuus, että jollakin systeemin toimivat täysin hyväksyttävällä tasolla. Sitten monet itsekokeilijat ovat saanneet aikaan tuon negatiivisen maineen. Pilaavat systeemeitä väärän tekniikan kokeiluilla.
Kolmas tekijänsä ovat nuo pellettitakkojen postimyyntiliikkeet, "Ostakaa, ostakaa" periatteella ja ostaja huolehtikoon lopusta, toimii tai ei toimi.
Kyllä ammattimies on näissäkin hommissa aina paikallaan ja pitää harkita mitä mihinkin laitaa. Sähkön kulutusmäärää voi myös helposti vähentää nykyaikaisten puutakkojen käytöllä, joissa myös löytyy uutta taloudellista tekniikkaa. Lämmitys on aina kokonaisuus, jossa yhtä totuutta ei kukaan voi esittää yleisenä viisutena. Itse taidan olla kyllä viisain kaikista ??-----
Sähkön vertailuluvuksi annetaan 20 MVH luokassa 0.1029
-----
Tuohon on laskettu sähköliittymän perusmaksut mukaan. Aika harva omakotitalo kuitenkin on ilman sähköliittymää.
Kyllä "oikea" luku on vähän yli 8c/kwh sisältäen kulutuksen, siirrot ja sähköveron jota tietysti on laskettava mukaan koska se menee kulutuksen mukaan.
Muuten nuo luvut näyttävät pitävän hyvin kutinsa. - edellinen
Pikkurahalla kirjoitti:
Taidat katselle pelkkää sähkön hintaa kun minulle tulee lisänä ainakin nuo linjamaksut, kukkausimaksuta ym, niin kyllä maksaa. Tuo pelletin lämpökustannus kun on käytännössä tasoa millä voimalaitokset myyvät sähköä valtakunnan verkkoon.
Kyllä ammattimies on näissäkin hommissa aina paikallaan ja pitää harkita mitä mihinkin laitaa. Sähkön kulutusmäärää voi myös helposti vähentää nykyaikaisten puutakkojen käytöllä, joissa myös löytyy uutta taloudellista tekniikkaa. Lämmitys on aina kokonaisuus, jossa yhtä totuutta ei kukaan voi esittää yleisenä viisutena. Itse taidan olla kyllä viisain kaikista ??5,5c sisältää sekä siirron, sähkäveron, energian sekä alv-veron.
- bullshittiä
Pikkurahalla kirjoitti:
Kyllä ammattimies on näissäkin hommissa aina paikallaan ja pitää harkita mitä mihinkin laitaa. Sähkön kulutusmäärää voi myös helposti vähentää nykyaikaisten puutakkojen käytöllä, joissa myös löytyy uutta taloudellista tekniikkaa. Lämmitys on aina kokonaisuus, jossa yhtä totuutta ei kukaan voi esittää yleisenä viisutena. Itse taidan olla kyllä viisain kaikista ??"Sähkön vertailuluvuksi annetaan 20 MVH luokassa 0.1029, kokoluokassa 50 MWH hintataso 0.0901"
Sallin mun nauraa: hah hah hah.
Tuollaisia paskalukemia esitetään korkeintaan kilpailevien energiamuotojen kannattavuuslaskelmissa.
Yösähkön hinta minun omakohtaisessa tapauksessani on 5,5c/kWh, kun mukaan lasketaan siirto, energia ja verot. Jos summaan lisätään myös kk-maksut, niin kilovattitunni hinta popsahtaa 0,2c korkeammaksi. Rehellisyyden nimissä täytynee mainita että myös muissa kuin sähkölämmitystaloissa on yleensä sähkö, josta maksetaan näitä kuukausimaksuja. - ...
bullshittiä kirjoitti:
"Sähkön vertailuluvuksi annetaan 20 MVH luokassa 0.1029, kokoluokassa 50 MWH hintataso 0.0901"
Sallin mun nauraa: hah hah hah.
Tuollaisia paskalukemia esitetään korkeintaan kilpailevien energiamuotojen kannattavuuslaskelmissa.
Yösähkön hinta minun omakohtaisessa tapauksessani on 5,5c/kWh, kun mukaan lasketaan siirto, energia ja verot. Jos summaan lisätään myös kk-maksut, niin kilovattitunni hinta popsahtaa 0,2c korkeammaksi. Rehellisyyden nimissä täytynee mainita että myös muissa kuin sähkölämmitystaloissa on yleensä sähkö, josta maksetaan näitä kuukausimaksuja."Yösähkön hinta minun omakohtaisessa tapauksessani on 5,5c/kWh, kun mukaan lasketaan siirto, energia ja verot. Jos summaan lisätään myös kk-maksut, niin kilovattitunni hinta popsahtaa 0,2c korkeammaksi. Rehellisyyden nimissä täytynee mainita että myös muissa kuin sähkölämmitystaloissa on yleensä sähkö, josta maksetaan näitä kuukausimaksuja."
Paitsi että kaksiaikamittauksessa ne perusmaksut ovat kalliimmat ja päiväsähkö siirtoineen maksaa yksiaikamitattua sähköä enemmän. Samoin 3x35A liittymä on esim. täällä 400 euroa kalliimpi, perusmaksu kalliimpi ja ilman sitä ei piisaa virta sähköpannulle. - raksaaja--sh
Sähkölämmittäjä kirjoitti:
Mulla ainakin maksaa lämmityssähkö 5,5c/kWh ja tuleehan tuota halvempaa sähköä käytettyä vähän muuhunkin kuin pelkään lämmittämiseen.
Ihmeen vähiin ne ovat pelletin ylistyskirjoitukset käyneet, jos vertaa vuoden takaiseen tilanteeseen :)se ei hyödytä ketään
- raksaaja--sh
... kirjoitti:
"Yösähkön hinta minun omakohtaisessa tapauksessani on 5,5c/kWh, kun mukaan lasketaan siirto, energia ja verot. Jos summaan lisätään myös kk-maksut, niin kilovattitunni hinta popsahtaa 0,2c korkeammaksi. Rehellisyyden nimissä täytynee mainita että myös muissa kuin sähkölämmitystaloissa on yleensä sähkö, josta maksetaan näitä kuukausimaksuja."
Paitsi että kaksiaikamittauksessa ne perusmaksut ovat kalliimmat ja päiväsähkö siirtoineen maksaa yksiaikamitattua sähköä enemmän. Samoin 3x35A liittymä on esim. täällä 400 euroa kalliimpi, perusmaksu kalliimpi ja ilman sitä ei piisaa virta sähköpannulle.Kannattaa laskea tarkkaan kannattaako kakstarifi.
Meille se kannattaa vaikka sähkönkulutus on vain 10 000kwh/a huitteissa eikä yösähkölle erityisesti panosteta. Käytössä meillä on kausisähkö. - Kilpailijoidne keksimiä tar...
... kirjoitti:
"Yösähkön hinta minun omakohtaisessa tapauksessani on 5,5c/kWh, kun mukaan lasketaan siirto, energia ja verot. Jos summaan lisätään myös kk-maksut, niin kilovattitunni hinta popsahtaa 0,2c korkeammaksi. Rehellisyyden nimissä täytynee mainita että myös muissa kuin sähkölämmitystaloissa on yleensä sähkö, josta maksetaan näitä kuukausimaksuja."
Paitsi että kaksiaikamittauksessa ne perusmaksut ovat kalliimmat ja päiväsähkö siirtoineen maksaa yksiaikamitattua sähköä enemmän. Samoin 3x35A liittymä on esim. täällä 400 euroa kalliimpi, perusmaksu kalliimpi ja ilman sitä ei piisaa virta sähköpannulle.Ainakin meillä perumaksut on saman suurisia sulakkeilla 25-125A, joten riittänee kaikkiin "tavallisiin" tapauksiin.
Jos 35A liitymä on 400€ kalliimpi, kuin 25A liittymä, niin sehän tekkee esimerkiksi 20 vuoden jaksossa 1,666€/kk, tämä tarkoitaa melko pientä summaa kilowattitunnille laskettuna
- joopapa
4000kg/580e 16500kwh. 3.5sent/kwh (mitattu)
- Hintojen päivitys
179€ per 1000kg hinnalla 4000kg maksaakin jo 716€ ja kilowattitunnin hinnaksi tuleekin 4,93c/kWh (arvioitu).
- Noilla hinnoilla
252m2 985m3 lämpötila 24C jopa autotallissa. Pellettiä kului 3.9 tonnia vuodessa. Pannuhuoneessa käyn kerran kuukaudessa ja aikaa kuluu n.20min/kerta
- Mitä maksaa
Laskekaapa nyt vaikka huvikseen, te viimeksi vastanneet, mitä näillä pellettihinnoilla säästätte osapuilleen vaikkapa kolmenkymmenen vuoden aikana, kun vertaa vaikka nykyiseen sähkön hintaan 0.1029 kWh tasolla. Korkohyötyjä ei kannata ottaa mukaan kun vain suunnilleen osaatte laskea.
Saataisiin kerrankin nuo sähkön ihailijat edes hiukan kateelliseksi. Tietysti kukin "taaplaa tyylillään ja tulojensa mukaan", mutta ei tuota rahaakaan paljon polttaa kannata. - Noilla hinnoilla
Mitä maksaa kirjoitti:
Laskekaapa nyt vaikka huvikseen, te viimeksi vastanneet, mitä näillä pellettihinnoilla säästätte osapuilleen vaikkapa kolmenkymmenen vuoden aikana, kun vertaa vaikka nykyiseen sähkön hintaan 0.1029 kWh tasolla. Korkohyötyjä ei kannata ottaa mukaan kun vain suunnilleen osaatte laskea.
Saataisiin kerrankin nuo sähkön ihailijat edes hiukan kateelliseksi. Tietysti kukin "taaplaa tyylillään ja tulojensa mukaan", mutta ei tuota rahaakaan paljon polttaa kannata.En ole saanut kuin 750€ vuosisäästön kun vaihdoin varaavan sähkölämmityksen pellettiin. Eli 30 vuotta tekisi 22500€.
- Pikkurahalla
Noilla hinnoilla kirjoitti:
En ole saanut kuin 750€ vuosisäästön kun vaihdoin varaavan sähkölämmityksen pellettiin. Eli 30 vuotta tekisi 22500€.
Tuolla rahalle lähdet vaikka joka vuosin etelän lämpöön, eli kyllä kannattaa uhrata vuosittain muutama tunti pannuhuoneessa käyntiin. Sitten vielä, että tuon kustannuseron maksaisit nettopalkasta verojen jälkeen.
- lasketaampa uusiksi
Mitä maksaa kirjoitti:
Saataisiin kerrankin nuo sähkön ihailijat edes hiukan kateelliseksi. Tietysti kukin "taaplaa tyylillään ja tulojensa mukaan", mutta ei tuota rahaakaan paljon polttaa kannata.Sinun "tietämällä" hinnallasi minun sähköni makaisi 2880€, mutta oikeasti kaikki sähköni maksavat keveästi alle 2000€/vuosi. Huhujen mukaan myös pellettitaloissa tulee pieni summa sähkölaskuista. Paljonko se pieni sähkölasku on sinun pelletti talossasi?
- Noilla hinnoilla
lasketaampa uusiksi kirjoitti:
Sinun "tietämällä" hinnallasi minun sähköni makaisi 2880€, mutta oikeasti kaikki sähköni maksavat keveästi alle 2000€/vuosi. Huhujen mukaan myös pellettitaloissa tulee pieni summa sähkölaskuista. Paljonko se pieni sähkölasku on sinun pelletti talossasi?
En tiedä oliko kirjoituksesi mulle mut vastaanpa silti. Ennen oli kulutukseni n.35000 kwh (0.063/kwh) ja nyt n.8000kwh (0.091/kwh). En tiedä onko myyjien vedätystä mut itse odotin vähän enemmän säästöä.
- kehiin
ja laitahan tänne sähkölaitosten nimet, joista saat 10 sentillä sähköä sisältäen kk-maksut ja sähkönsiirron. Edelleenkin et mistään. Ja jos olisit ekologinen, ostaisit vihreätä sähköä.
Vattenfall ilmoitti viime keskiviikkona nostavansa siirtomaksuja 3%.
Klapinetin hinnat ovat yksi hinta, pellettiä saa pieniltä tehtailta halvemmallakin.- kehiin2
Mistä pieniltä pellettitehtailta. Vapohan on ne
vähiin päin ajanut ahtaalle ja ostellut sitten
halvalla pois. - vastarannan kiiski
kehiin2 kirjoitti:
Mistä pieniltä pellettitehtailta. Vapohan on ne
vähiin päin ajanut ahtaalle ja ostellut sitten
halvalla pois.FINNCAMBI OY Vöyri
HAMINAN PUUNJALOSTUS OY Vehkalahti
KEURAK OY Keuruu
HEHKUPELLETTI OY Saarijärvi
PUNKAHARJUN PELLETTI OY Punkaharju
UMACON OY Kuopio, Myllykoski
SAVON BIOENERGIA OY Rantasalmi
AB VÖRÅ FINNCAMB OY Vöyri
OY LARDELLA AB Hormisto
Koita pärjätä noilla.Jos ei riitä niin sitten tästä:
Juupajoki: Paahtopuu Oy
Tapulitie 8
35500 KORKEAKOSKI
Kärsämäki: Scanpell Oy
Teollisuustie 12
86710 KÄRSÄMÄKI
Keminmaa: Lapin Ekolämpö Oy
Kallijärventie 10
94450 KEMINMAA
Vammala: Länsi-Suomen Biopower Oy
Lantulantie 96
38220 STORMI
Ylistaro: Luoman Wood Pellets Oy
Lapuantie 626
61450 KYLÄNPÄÄ
Parkano: Parkanon Pellet Oy
Sahatie 29
39700 PARKANO
Jos tuntuu,että hinta on liian korkea,niin kokeile Euroopasta:
http://www.novator.se/bioenergy/BE0305/18-19.pdf
Lista on tosin voinut muuttua! - alle 10c/kWh
onko pelletti, maalämpö puulämpö tai öljylämmitystalossa sähkön kk-maksut? mitä merkitystä tuolla maksulla siis on sähkön hintaan kun sähköliittymä on oltava jokatapauksessa? 3x25A liittymä on pienin minkä saa ja se riittää mainiosti myös sähkölämmitteisessä talossa. Kuluta enemmän maksat vähemmän... onneks en maksa siirroista vattenfallille....
- Kimalainen
Kyllä tuo on faktakertomaa, että tuo www.klapinetti.fi tuo pelletin kotisi nurkalle 99,00 euron hintaan ja vielä koko Eteläiseen Suomeen. Lämpökustannus muodostuu jonkuun vertailun mukaan 0.0461 kWh tasoon. Mistä tuota pellettiä halvemaalla saa ostaa kotiin tuotuna. Tuolla eri sivuilla kerrotaan aivan uskomattomia satuja mitä jossakin maksellaan ylihintoja.
Tuossa joku Agrimarketttikin kehtasi pyytää 500 kg suursäkistä 99 euroa ja 50-60 euroa rahtia päällee, reilun kymmenen kilometrin matkalle. Joku sitten uskoo nämä hinnat vielä todeksi.
Katso vielä tuolta Klapinetin sivuilta muovinen pellettisiilo, joka maksaa 995 euroa 1200 kg pellettimäärälle, niin ei tule pelletin käyttö kalliiksi.
Tuossa pellettikeskusteluissa menee nuo "puurot ja vellit" hieman sekaisin kun tuo kuljettaminen näyttäisi olevan vielä alkutekijöissään. Kuka kärrää peräkäryllä, kuka maksaa mitäkin, mutta nyt joku tuo reilusti kotiin hinnoitettuna. - Kimalainen
alle 10c/kWh kirjoitti:
onko pelletti, maalämpö puulämpö tai öljylämmitystalossa sähkön kk-maksut? mitä merkitystä tuolla maksulla siis on sähkön hintaan kun sähköliittymä on oltava jokatapauksessa? 3x25A liittymä on pienin minkä saa ja se riittää mainiosti myös sähkölämmitteisessä talossa. Kuluta enemmän maksat vähemmän... onneks en maksa siirroista vattenfallille....
Meilläpäin tällä länsisrannikolla kun nuo sähköyhtiöt laskuttaa tuota verkkomaksuaan kulutuksen määrän mukaan, eli seuraa "kun hai laivaa", ostit mistä tahansa.
Kesämökillä tuo kympin kuukausimaksu tulee vaikka virta olisi pois päältä, eli jopa oli kallista.
Sitten tuohon pelletin hintaan sanoisin, että osapuilleen tuo seurannee sähkön tukkuhintaa, eli hintaa jonka voimalaitos laskuttaa myynnistään valtakunnan verkkoon. Sitten tulee nuo verot ja verkkomaksut kaiken päälle, eli hinta reilusti kaksinkertaistuu. - raksaaja--sh
alle 10c/kWh kirjoitti:
"3x25A liittymä on pienin minkä saa ja se riittää mainiosti myös sähkölämmitteisessä talossa"
Ammattilaiset sanoo yhteen ääneen että 200m2 ja sitä isommissa taloissa tuo ei riitä ainakaan Oulun leveysasteella.
Kaveri rakensi toisen talonsa ja laittoi 35A sulakkeet koska edellisessä eivät saaneet 25A sulakkeita kestämään. jne... - 10c
raksaaja--sh kirjoitti:
"3x25A liittymä on pienin minkä saa ja se riittää mainiosti myös sähkölämmitteisessä talossa"
Ammattilaiset sanoo yhteen ääneen että 200m2 ja sitä isommissa taloissa tuo ei riitä ainakaan Oulun leveysasteella.
Kaveri rakensi toisen talonsa ja laittoi 35A sulakkeet koska edellisessä eivät saaneet 25A sulakkeita kestämään. jne...Kyllä tuolla teholla pysyy kämppä kuin kämppä lämpimänä. On vain ammattilaisista kiinni löytyykö sen verran ammattitaitoa että osaavat hommansa. Ongelmana on lämmityksen mitoitus. Jos/kun ei tiedetä talon oikeata huipputehon tarvetta niin yleensä lämmittimet mitoitetaan 70-100W/m2 mikä tekee 200m2 talossa 14-20kW. Tämä on aivan turhaa kun oikea lämmitys tehontarve on alle 10kW.
Lyhyt laskelma mitä kaikkea voisi olla yhtäaikaa päällä:
- Kiuas 6kW (vähentää lämmitystarvetta)
- LVV 3kW
- Liesi 3kW (vähentää lämmitystarvetta)
- Vielä jäisi lämmitykselle tai muulle 5kW
Tarvitaan vain tehovahti/vuororottelukytkennät. Homma on helpointa kun talossa on vesikiertoinen lämmitys silloin ei ole kuin yksi lämmitin joka voidaan helpommin mitoittaa järkeväksi ja tehovahtikin toimii paremmin.
Huonekohtaisen lämmöntarpeen mitoitus on helpompaa kun vesikiertoista lämmönjakoa voi säätää, jotta saadaan jokaisen huoneen lämmöntarve tuotettua. Tähän ei tarvita tarkkoja laskelmia kun säätö voidaan tehdä ensimmäisenä talvena "käsivaralla"(kuten jokainen lattialämmön kanssa pelannut tietää)
Sähkökaapeli lattiassa on mitoitettava joka paikkaan niin että varmasti riittää, kun tehoa ei voida jälkikäteen lisätä. Koska tehoa ei voida myöskään vähentää tulee helposti ongelmia pääsulakkeiden kanssa. Tässä tapauksessa huonekohtainen mitoitus on tehtävä hyvin.
Homma on toiminut lapissa jo 20 vuotta kahdessa kohteessa. Ensimmäinen on 130m2 talo ja 30m2 autotalli sähköpattereilla ja yksinkertaisella vuorottelulla. Toinen on 150m2 talo ja 70m2 autotalli. Tallissa kaapelit ja talossa vesikiertoinen varaava lämmitys. Tässä ei pääsulakkeet kestäneet ilman tehovahtia. 80-luvun eristystasolla talo nuo vastaavat 1,5 kertaa suurempaa nykytaloa.
- Pikkurahalla
Kyllä se vain näyttää menneen tuo "Merikannon laskuoppi" perille monilla keskustelijoilla, eli "laski laulellen vesiä".
Näyttäisi olevan vielä monella nuo omat kaapelit käytössä, kun tuo sähkökin on toisilla noin halpaa. Toiset kun saa sitä puoleen hintaan, niin olkaa tyytyväisiä.
Itse katselen ja kuuntelen noita muiden tekemiä laskelmia ja vertailuita jotka sitten yllättävän usein menee lämpöarvoiltaan samaan tasoon. Polttaa rahansa sitten miten polttaa. Pelletti , 3,5 - 4 centin tasoon, öljy 6 centin ja sähkö tuolla 10 centin huiteilla. Jokainen sitten tietää paremmin oman talonsa olosuhteet ja laskunsa suuruuden, niin mitä siitä kinastelamaan. Itse lämmiittelen "tehtaan hukkalämmöllä" 8 sentin pintaan ja saan vielä pienen sähkölaskunkin.
Ei tässä mitään "messiaita" sen paremmin heti tarvita, vaikka kyllä minä vielä "tulen".- Taitaa ottaa päähän
Ottaako kupoliin että, sähkölämittäjä saa sen lämmittämiseen käyttämänsä sähkön halvemmalla, kuin yleissäkön perässä oleva pelletti-, öljy- tai lämpöpumppulämmittäjä?
Sattumalta käsissäni on juuri tulleet sähkölaskut:
Siirto perusmaksu 7,15€/kk
Siirto päivä 2,50c/kWh
Siirto yö 1,2c/kwh
Sähkövero 0,9065c/kWh
Energia 2,5€/kk
Energia päivä 4,27c/kWh
Energia yö 3,40c/kWh
Päiväsäkön kulutus on 8210kWh/vuosi
Yösähkön kulutus on 19560kWh/vuosi
Vuoden sähköt maksaa siis 1823€/vuosi ja tämä sisältää siis kaiken sähkön.
Muilla kuin sähkölämmittäjillä sähkä kuuluu maksavan yli 10c/kWh, eli noin 10.000kWh maksaisi noin 1000€, jollin oma sähkölämmitykseni maksaisi vain npoi 823€/vuosi. - Pikkurahalla
Taitaa ottaa päähän kirjoitti:
Ottaako kupoliin että, sähkölämittäjä saa sen lämmittämiseen käyttämänsä sähkön halvemmalla, kuin yleissäkön perässä oleva pelletti-, öljy- tai lämpöpumppulämmittäjä?
Siirto päivä 2,50c/kWh
Siirto yö 1,2c/kwh
Sähkövero 0,9065c/kWh
Energia 2,5€/kk
Energia päivä 4,27c/kWh
Energia yö 3,40c/kWh
Muilla kuin sähkölämmittäjillä sähkä kuuluu maksavan yli 10c/kWh, eli noin 10.000kWh maksaisi noin 1000€, jollin oma sähkölämmitykseni maksaisi vain npoi 823€/vuosi.Näinhän se on, että pitää olla tyytyväinen jos joku saa lämmintä kohtuuhintaan. Sinäkin saat yösähkön n 5,5 kWh hintaan ja päivällä maksat 7,67 ja joitakin kiinteitä maksuja päälle, eli helppoa ja ilmeisen oikeahintaista energiaa. Nuo siirtohintasi ovat poikkeuksellisen alhaiset.
Tilanne on vain niin, että monilla käyttäjillä yösähkön etu on heikentymässä ja uusissa liittymissä sitä ei enää juurikaan tunneta.
Minua suunnattomasti huvittaa nämä keskustelut kun jotkut ovat ehdottomina "puolesta ja vastaan", kun pitäisi löytää ratkaisuja ja malleja miten kukin edullisemmin ja ympäristötaloudellisemmin lämmittää. Tässähän on kyseessä meidän kaikkien yhteinen etumme.
Korostan vielä energiataloutemme tulevaisuutta, eli "aurinko tuuli ja pelletti" linjaa, joista sähkö ja vety sivutuotteina.
Maaperäisen öljyn tulevaisuus on kaikissa tilanteissa pienenevä energiamuoto lämmitykseen.
Toinen "älyttömyys" lienee kuvitelma, että sähköllä pystytään tuottamaan "umpipakkasesta" lämpöä taloudellisesti, samoin kun, että ilman jäähdytyskin olisi kannattavaa toimintaa.
Jos tässä olisi vähänkään järkeä, niin sähköyhtiöthän olisi tämän idean jo aikoja sitten vieneet. - Kimalainen
Taitaa ottaa päähän kirjoitti:
Siirto päivä 2,50c/kWh
Siirto yö 1,2c/kwh
Sähkövero 0,9065c/kWh
Energia 2,5€/kk
Energia päivä 4,27c/kWh
Energia yö 3,40c/kWh
Muilla kuin sähkölämmittäjillä sähkä kuuluu maksavan yli 10c/kWh, eli noin 10.000kWh maksaisi noin 1000€, jollin oma sähkölämmitykseni maksaisi vain npoi 823€/vuosi.Kannattasi vielä suhteuttaa nuo kiinteät siirron perusmaksut 7,15 ja energia 2,5 euroa kuukaudessa, jotka tekevät yhteensä 115,80 vuositasolla, niin tästä selviää hinta kWh tasolla. Nuo kiinteät maksut ovat ehkä muilla paljon pienemmät. Oman laskuni mukaan sähkösi maksaa 0.656 euroa kWh vuositasolla, joka on kyllä kohtuuhalpaa.
- vaikka heti
Kimalainen kirjoitti:
Kannattasi vielä suhteuttaa nuo kiinteät siirron perusmaksut 7,15 ja energia 2,5 euroa kuukaudessa, jotka tekevät yhteensä 115,80 vuositasolla, niin tästä selviää hinta kWh tasolla. Nuo kiinteät maksut ovat ehkä muilla paljon pienemmät. Oman laskuni mukaan sähkösi maksaa 0.656 euroa kWh vuositasolla, joka on kyllä kohtuuhalpaa.
Perusmaksut tekee 0,417c/kWh.
Mutta tämähän ei ole pelkkää lämmitystavan tuomaa kulua, sillä myös muulla tavalla lämitetyissä taloissa on poikkeuksetta sähkö. Öljylämmittäjän talossa taitaa kilowattitunnille jyvitetty liittymän hinta nousta tutnuvasti kovemmaksi, vaikka 1-tarffin kuukausi hinta olisikin jonkin euron halvempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275