uniklinikka?!

tyttö 86

onko kenelläkään tietoa mitä uniklinikoilla (uniklinikka/unettomat.fi) tehdään? onko oikeasti hyötyä? onko rahan arvoista?

6

9801

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-uneton

Hei!

Kävin reilu vuosi sitten Uniklinikalla. Laittoivat unipatjatutkimuksiin, josta tuloksena krooninen unettomuus, kuulemma kuin oppikirjaesim. pitkäaikaisen unettomuuden vaikutuksista unen rakenteeseen (siinä mielessä helpotti, että huono uni ei ollut vain omaa mieletöntä kuvitelmaani). Sain bentsodiatsepiinilääkityksen, jota markkinoitiin melko "luomuna" lääkkeenä. Myöhemmin on selvinnyt, että on itse asiassa kaukana luomusta. Eikä sitä paitsi auttanut mua niinkuin olisi pitänyt. Alkusyksystä hakeuduin hyvälle psykiatrille, josta lääkityksenä mirtatsapiini 7,5 mg (mielialalääkkeisiin kuuluva). On auttanut erinomaisesti ja nyt nukun jo ilman mitään! Mutta, kaikki on yksilöllistä tämä on minun tarinani ja tieni kohti tervettä unta. Tsemppiä!

• tyttö 86

mä syön jo tota mirtazapiinin plus bentsoja. tapahtuiko sun ajattelussa/asenteessa mitään ennen paranemista? välillä tuntuu et mun oma pää estää nukkumasta tai jotain... onko psykiatrista ollu apua?

• Oma hoito valmis

On hyötyä siinä mielessä, että saat diagnoosin ja selkeyden onko unettomuutesi syynä jokin elimellinen vaiko psykologinen seikka. Vai kenties fysiologinen seikka kuten univalve-rytmi. Vai jokin yhdistelmä. Lisäksi usein kognitiivista psykoterapiaa suositellaan, mikäli syyt ovat psykologisia.

Minulle kerrottiin, että unilääkkeet eivät ole minun unettomuuteeni ratkaisu ja käytän enää vain satunnaisesti melatoniiniä. Tein vaikeita ratkaisuja ja karsin stressin aiheuttajat elämästäni pois. Nyt nukun ja hyvin. Paitsi aikaisiin aamuherätyksiin en ole vieläkään täysin valmis. Vähitellen sekin sitten. Nyt mennään unen ehdoilla ja burn outista toipuen. Kenenkään ei tarvisi unen ja terveyden hinnalla suostua tämän päivän työelämän vaatimuksiin. Useilla aloilla ihmiset laitetaan liian ahtaalle ja tunnolliset ihmiset saavat tästä herkästi unettomuuden ensi oireeksi. Itse lähdin tällaisessa tilanteesa unilääkkeisiin turvautumaan ja olin unilääkekierteessä. Työni hoidin moitteettomasti, mutta lopputuloksena tilanne, jonka tuloksia olisi moni voinut arvailla jollen olisi osannut/kyennyt itse vetämään "peliä" poikki.

Mene ihmeessä uniklinikalle tutkimuksiin. Voi olla, että se muuttaa elämäsi kokonaan. Tai voi olla, että se vain vahvistaa jo ennalta tietämiäsi seikkoja. Mutta suosittelen silti.

Poikkeava univalve-rytmi on seikka, joka minulle ei olisi koskaan tullut mieleen itsekseni. Sellainen minulla todettiin, vaikkei se syy unettomuuteeni ollutkaan. Mutta työelämäni kannalta merkittävä tieto, jota en ilman tutkimuksia olisi koskaan saanut tietää.

• Oma hoito valmis

Minä en syö kuin siis satunnaisesti melatoniinia. Ja muita lääkkeitä en tarvitse.

• epätoivoinen

itse olen kärsinyt unettomuudesta vauvasta saakka ja syönyt kaikkia mahd lääkkeitä melatoniinista mirtazapiineihin ja diapameihin.... mikään ei auta ja se mikä auttaa lihottaa niin paljon että on jo melko hengen vaarallista kun viikossa tulee 10 kg... onko kellään mitään samanlaisia ongelmia ollut? Onko mulla mitään toivoa elää normaalia elämää ikinä?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      245
      4422
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2879
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2632
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      83
      1606
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1508
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      49
      1229
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1164
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      202
      1052
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      996
    10. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59