Vauvani on

kelvollinen

kasteelle, koska minä USKON.

Kor. 7:14
Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.

49

905

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paavali.

Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.
      ...

Tuossa puhutaan jo seurakuntaan kastetusta perheestä. Sen ajan käytännön mukaan ketään perheenjäsenstä ei jätetty kastamatta. Kaikki perheenjäsenet oksastettiin heti jaloon viinipuuhun.

Yksi ruumis, monta jäsentä
      12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
      13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]

"Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti."

• vauvani

on yhtä kelvollinen kasteelle, kuin oli vanginvartijankin vauva, koska minä uskon samoin, kuin uskoi vanginvartijakin.

• kelvollinen
        vauvani kirjoitti:

on yhtä kelvollinen kasteelle, kuin oli vanginvartijankin vauva, koska minä uskon samoin, kuin uskoi vanginvartijakin.

Vauvasi on kelvollinen saamaan pyhän kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

Vauvaa ei pidä jättää kastamattomaksi pakanaksi tämän maailman ruhtinaan valtaan pelkän ihmissiunauksen varaan. Raamatussa ei alkuseurakunnassa ole ainuttakaan tapausta, jossa lasta yritettäisiin pelkällä ihmisen siunauksella liittää Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan. Pelkkä ihmisen siunaus ei voi koskaan korvata kristilistä kastetta lapselle.

Lapsi kannattaa viedä oikeaan perinteiseen kirkkoon, jossa on kasteen sakramentti tallella ja Pyhä Henki.

• vauvani kirjoitti:

Kirjoitat vauvastasi
        >>on yhtä kelvollinen kasteelle, kuin oli vanginvartijankin vauva

• vanginvartija oli

saanut Paavalilta ja Siilaalta ohjeen:USKO Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut ja sinun perhekuntasi.
        Siis ; 1.USKO 2. kaste.
        Lue koko Apostolien tekojen 16 luku.Aloita rukoillen.

• LÖYDY YHTÄÄN
        kelvollinen kirjoitti:

Vauvasi on kelvollinen saamaan pyhän kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

Vauvaa ei pidä jättää kastamattomaksi pakanaksi tämän maailman ruhtinaan valtaan pelkän ihmissiunauksen varaan. Raamatussa ei alkuseurakunnassa ole ainuttakaan tapausta, jossa lasta yritettäisiin pelkällä ihmisen siunauksella liittää Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan. Pelkkä ihmisen siunaus ei voi koskaan korvata kristilistä kastetta lapselle.

Lapsi kannattaa viedä oikeaan perinteiseen kirkkoon, jossa on kasteen sakramentti tallella ja Pyhä Henki.

VAUVAKASTE TAPAHTUMAA, koska se ei tunne sellaista.
        Harkintaasi jää, vietkö vai et! Ajattele esim. ev.lut kirkon nykyistä tilaa.
        On Kylliäistä joka saa opettaa Raamatun vastaisesti, jopa täysin ev.lut kirkon tunnustuskirjojenkin vastaisesti.Mutta piispat ovat hampaattomia.
        Ajattele, M. Koivisto joka opettaa/julistaa Raamatun mukaisesti, uskomaan Jeesukseen ainoana tienä pelastukseen ja Jumalan luo, ajaetaan ULOS ev.lut kirkosta.
        Ajattele, Ruotsin ev.lut kirkko siunaa ja vihkii lesbo-ja homo pareja(lue Roomalaiskirje 1 luku) sekä hyväksyy homon sekä lesbon papiksi.
        Ruotsin ev lut kirkko on Suomen sisarkirkko.
        Ajattele, yx piispa seurusteli ja nai 3v naispappia jolla oli oma perhe ja nyt tuo ex-piispa on kansan edustaja.
        JNE, JNE, JNE , JNE lista olisi loputon.
        Tuollaiseen kirkkoonko haluaisit lapsesi liittää?
        AJATTELE !

• tääh.
        LÖYDY YHTÄÄN kirjoitti:

On Kylliäistä joka saa opettaa Raamatun vastaisesti, jopa täysin ev.lut kirkon tunnustuskirjojenkin vastaisesti.Mutta piispat ovat hampaattomia.
        Ajattele, M. Koivisto joka opettaa/julistaa Raamatun mukaisesti, uskomaan Jeesukseen ainoana tienä pelastukseen ja Jumalan luo, ajaetaan ULOS ev.lut kirkosta.
        Ajattele, Ruotsin ev.lut kirkko siunaa ja vihkii lesbo-ja homo pareja(lue Roomalaiskirje 1 luku) sekä hyväksyy homon sekä lesbon papiksi.
        Ajattele, yx piispa seurusteli ja nai 3v naispappia jolla oli oma perhe ja nyt tuo ex-piispa on kansan edustaja.
        AJATTELE !

Mitäs henki siellä Ruoandan baptistien upotuskasteissa niitä ihmisiä voiteli?

• kasteen jälkeen uskoi
        vanginvartija oli kirjoitti:

saanut Paavalilta ja Siilaalta ohjeen:USKO Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut ja sinun perhekuntasi.
        Siis ; 1.USKO 2. kaste.
        Lue koko Apostolien tekojen 16 luku.Aloita rukoillen.

Vanginvartijaa kehotettiin uskomaan ennen kastetta. Kastetilaisuudessa luettiin Jumalan sanaa koko perhekunnalle.
        Perheen päämiehen määräyksestä koko perhekunta kastettiin heti välittömästi kristityiksi.
        Vanginvartija uskoi kasteen jälkeen "kun nyt uskoi"
        Vasta kasteessa saatava Pyhän Hengen lahja sinetöi pelastavan sydämen uskon.

31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi." [Luuk. 19:9]
        32 He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle.
        33 Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
        34 Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi,KUN NYT USKOI Jumalaan. [Luuk. 5:29]

• joku ev.lut
        tääh. kirjoitti:

Mitäs henki siellä Ruoandan baptistien upotuskasteissa niitä ihmisiä voiteli?

pappi tai piispa, taei voepi olla ett maallikkokin.

• kun Lydiakin
        kasteen jälkeen uskoi kirjoitti:

Vanginvartijaa kehotettiin uskomaan ennen kastetta. Kastetilaisuudessa luettiin Jumalan sanaa koko perhekunnalle.
        Perheen päämiehen määräyksestä koko perhekunta kastettiin heti välittömästi kristityiksi.
        Vanginvartija uskoi kasteen jälkeen "kun nyt uskoi"
        Vasta kasteessa saatava Pyhän Hengen lahja sinetöi pelastavan sydämen uskon.

31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi." [Luuk. 19:9]
        32 He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle.
        33 Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
        34 Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi,KUN NYT USKOI Jumalaan. [Luuk. 5:29]

kun ensin Herra avasi Lydian sydämen! Ja minkä itse Herra Jumala avaa, sitä ei kukaan sulje, ja minkä Jumala sulkee sitä ei ihminen avaa.Nyt sulta suljetaan suu ja kehoitetaan menemään kammioosi ja rukoilemaan, jos vaikka saisit kokea vielä armahduksen?

• uutiset.
        joku ev.lut kirjoitti:

pappi tai piispa, taei voepi olla ett maallikkokin.

etkö lue uutisia?

• perhekaste
        kun Lydiakin kirjoitti:

kun ensin Herra avasi Lydian sydämen! Ja minkä itse Herra Jumala avaa, sitä ei kukaan sulje, ja minkä Jumala sulkee sitä ei ihminen avaa.Nyt sulta suljetaan suu ja kehoitetaan menemään kammioosi ja rukoilemaan, jos vaikka saisit kokea vielä armahduksen?

Lyydian sydämen avaus tarkoitti kylläkin "vaarinottamista" Paavalin puheesta. Ottaa vaarin tarkoittaa samaa kuin totella ja viedä koko perhe kasteelle "teille ja lapsille" lupaus kun kuului syntien anteeksisaamisesta ja Pyhän Hengen lahjasta kasteessa. Pietarin helluntaipuhe (Apt.2:38-39).Pietarin sukupolven lapsista oli kyse. Jae 40=tästä sukupolvesta.

Lyydia kyseli muiden ihmisten mielipidettä uskostaan vasta perheensä kastamisen jälkeen. Ei ennen kastetta. Muiden kastettujen perhekuntalaisten uskomisesta ja uskon laadusta ei ole minkäänlaista mainintaa.

14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
        15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte MINUA Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.

• hevosmiestentietotoimiston
        uutiset. kirjoitti:

etkö lue uutisia?

ja vastaavien, siis uutisia,ei sitä kaikkea :)

• vaarin mitä
        perhekaste kirjoitti:

Lyydian sydämen avaus tarkoitti kylläkin "vaarinottamista" Paavalin puheesta. Ottaa vaarin tarkoittaa samaa kuin totella ja viedä koko perhe kasteelle "teille ja lapsille" lupaus kun kuului syntien anteeksisaamisesta ja Pyhän Hengen lahjasta kasteessa. Pietarin helluntaipuhe (Apt.2:38-39).Pietarin sukupolven lapsista oli kyse. Jae 40=tästä sukupolvesta.

Lyydia kyseli muiden ihmisten mielipidettä uskostaan vasta perheensä kastamisen jälkeen. Ei ennen kastetta. Muiden kastettujen perhekuntalaisten uskomisesta ja uskon laadusta ei ole minkäänlaista mainintaa.

14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
        15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte MINUA Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.

Herra puhuu, niin hyvin käy.Kukaanhan ei voi tulla Jeesuksen luokse jollei Jumala vedä.
        Jälleen Raamatun opin mukaan.
        Julistettu evankeliumi> uskossa vastaan otto>kaste>luvattu Pyhä Henki.
        Näin!

• ikuinen totuus
        vaarin mitä kirjoitti:

Herra puhuu, niin hyvin käy.Kukaanhan ei voi tulla Jeesuksen luokse jollei Jumala vedä.
        Jälleen Raamatun opin mukaan.
        Julistettu evankeliumi> uskossa vastaan otto>kaste>luvattu Pyhä Henki.
        Näin!

Jumalan maailmassa ei ole aikaa eikä tuollaisia armonjärjestyksiä. Jumalan lahjat ovat toisenlaisia. Pelastava sydämen usko, jonka sylilapsi on kaikkein otollisin saamaan lahjaksi, on todella yksin Jumalan tekoa alusta loppuun asti. Kaikista pienin on kaikista suurin ja uskon esikuva. brefos-sylilapsi.

• RitariOlevainen

rakenna omatekoista evankeliumia! Tuossa on tasan puolet sinun omaa mielikuvitustasi! Oletat vaan, että niin tehtiin, miksi sitä ei ole kirjoitettu, miksi se piti jättää arvoitukseksi? Koska lapsia ei koskaan kastettu alkuseurakunnassa, lapset on oksastettu jo kohdussaan Kristukseen, Kristuksen sovitustyön ansiosta.

• ..............
        LÖYDY YHTÄÄN kirjoitti:

AJATTELE !

Kirkkohistoria todistaa että lapsikastetta on käytetty alkuajoista lähtien. Jos meillä on tarkkaa tietoa että kristityt ovat näin toimineet ei ole väliä löytyykö ajatusta raamatusta vai ei. Perimätieto on yhtä tärkeää kun selvitetään asioita, siitähän raamattukin koostuu. Jos alkukristityt kastoivat lapsia, voidaan mekin kastaa.

• jo kohdussa
        RitariOlevainen kirjoitti:

rakenna omatekoista evankeliumia! Tuossa on tasan puolet sinun omaa mielikuvitustasi! Oletat vaan, että niin tehtiin, miksi sitä ei ole kirjoitettu, miksi se piti jättää arvoitukseksi? Koska lapsia ei koskaan kastettu alkuseurakunnassa, lapset on oksastettu jo kohdussaan Kristukseen, Kristuksen sovitustyön ansiosta.

uudestikasteen eksytykseen menneet hurmahenkiset valehtelijat on oksastettu herraansa valheen isään ja valkeuden henkivallan herraan saatanaan jo äitinsä kohdussa, sanoo sana

"Jumalattomat ovat kääntyneet pois jo äitinsä kohdusta, valhetteliat ovat eksyneet hamasta äitinsä kohdusta."

• kysymyksessä
        jo kohdussa kirjoitti:

uudestikasteen eksytykseen menneet hurmahenkiset valehtelijat on oksastettu herraansa valheen isään ja valkeuden henkivallan herraan saatanaan jo äitinsä kohdussa, sanoo sana

"Jumalattomat ovat kääntyneet pois jo äitinsä kohdusta, valhetteliat ovat eksyneet hamasta äitinsä kohdusta."

uskovien kaste.Joka uskoo ja kastetaan, se joka ei usko on jo tuomittu kadotukseen.

• varo sitä
        kysymyksessä kirjoitti:

uskovien kaste.Joka uskoo ja kastetaan, se joka ei usko on jo tuomittu kadotukseen.

Lahkoilla on ihan omat tarpeensa ja oppinsa ja heidän uudestikaste on uhrin sitomiseksi orjuuden ikeeseen lopun ajan uskonlahkoihin, joissa ei ole ollenkaan pelastusta.Muita energioita, voimia ja valtoja on siellä sitäkin enemmän.
        Älä anna lahkolaisten kastaa itseäsi, äläkä missään tapauksessa vie lapsiasi heidän käsiensä alle, sillä kirjoitettu on:

"Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'."

Matt.7:22-23

• muistetaan pakko kastettuja
        varo sitä kirjoitti:

Lahkoilla on ihan omat tarpeensa ja oppinsa ja heidän uudestikaste on uhrin sitomiseksi orjuuden ikeeseen lopun ajan uskonlahkoihin, joissa ei ole ollenkaan pelastusta.Muita energioita, voimia ja valtoja on siellä sitäkin enemmän.
        Älä anna lahkolaisten kastaa itseäsi, äläkä missään tapauksessa vie lapsiasi heidän käsiensä alle, sillä kirjoitettu on:

"Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'."

Matt.7:22-23

Ja näin on tänään niitä, nyt sitten tuon opin
        satoa on kirjaimellisesti tälläkin hetkellä, satoja tuhansia ihmisiä päihdyttämässä itseään Alkon tuotteilla, bubit pursuaa ihmisiä, kun tupakan savuisessa ilmassa nämä lapsikastetut, "isänsä ja äitinsä" uskolla menevät muka taivaaseen!EI AINAKAAN RAAMATTU, JUMALAN PYHÄ SANA NÄIN OPETA.
        No se onkin ev.lut kirkon oma oppi, joka suurimmalta osalta ei perustukkaan Raamattuun, kasteen armoineen jne :(

• valtavaa

onkaan, että Jumala huolehtii perheeni pyhittämisestä ja pelastamisesta. Minä, joka olen vain ihminen, en siihen kykene, mutta Jumala kykenee ja siksi sieluni, joka seuraa Jumalan Henkeä ilolla, ei lakkaa kiittämästä.

Kiitos Jeesus, että pelastit minut ja perheeni ja lupasit pelastaa koko perhekuntani.

• ,että

et jättänyt mitään minun harteilleni, vaan annoit täyden luottamuksen ja tiedon kaikkivoipaisuudestasi.

• tuon opin
        ,että kirjoitti:

et jättänyt mitään minun harteilleni, vaan annoit täyden luottamuksen ja tiedon kaikkivoipaisuudestasi.

satoa on kirjaimellisesti tälläkin hetkellä, satoja tuhansia ihmisiä päihdyttämässä itseään Alkon tuotteilla, bubit pursuaa ihmisiä, kun tupakan savuisessa ilmassa nämä lapsikastetut, "isänsä ja äitinsä" uskolla menevät muka taivaaseen!EI AINAKAAN RAAMATTU, JUMALAN PYHÄ SANA NÄIN OPETA.
        No se onkin ev.lut kirkon oma oppi, joka suurimmalta osalta ei perustukkaan Raamattuun, kasteen armoineen jne :(

• lapsesi itse

löytää usko ja sen jälkeen kaste.
      Luota lapsesi siten Jumalan haltuun, rukoillen ja siunaten häntä joka päivä.
      Siunausta.

• Mutta tässäkin sanon, että ei yli kirjoitusten. Lainaat Paavalin sanoja Korintin seurakunnalle:

"Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä!"

Millä tavalla tämä raamatunpaikka liittyy kasteisiin? Luvussa on esillä parisuhdeasiat. En siis kysy tässä kastemuodosta tai missä iässä tai millaisena ihminen on kelvollinen kastettavaksi, vaan kysyn miten lainaamasi paikka liittyy tai viittaa kasteeseen? En pyydä vastaamaan vaan pohtimaan itse tykönäsi asiaa.

Jumalan armoa ja siunausta Sinulle, pienelle lapsellesi ja koko perheellesi. Kiitän Jumalaa siitä, että olet itse tullut armontuntoon ja turvannut Herran Jeesuksen lunastustekoon ja tunnustat olevasi uskossa. Et tosin sano sitä suoraan, mutta uskon Sinun uskovan Herraan Jeesukseen Pelastajanasi. Siunattua ja turvallista matkaa Hänen seurassaan.

• RitariOlevainen

juuri tekee lapsikasteen turhakasi, eikä missään tapauksessa ohjaa kasteelle, lapsesihan on jo pyhä, uskovan puolison takia, miksi se siis pitäisi kastaa, kuka niin opettaa Raamatussa, ei kukaan!

• ML213

Tänä epävarmana aikana voisi ajatella, ettei lapsikaste ole ainakaan este uskoontulolle.Näin asennoituen pyrimme rauhaan kaikkien kanssa.

Kun lapsikasteen saanut ihminen uudestisyntyy, niin nämäkin asiat kirkastuvat ja on henkilökohtainen asia onko hän kuliainen Jumalalle.
        Monastihan opilliset erinäkemykset eivät estä ihmisen uudestisyntymistä, vaan niillä on "kinastelu merkitys".

• kohta.

lapsesihan on jo pyhä, uskovan puolison takia, miksi se siis pitäisi kastaa, kuka niin opettaa Raamatussa, ei kukaan!

-Tuo on ihan oikein selitetty, mutta hyvin pian tajuttiin mahdottomaksi sellainen olotila että samassa seurakunnassa toiset olivat kastettuja ja toiset eivät. Mitä alkukirkko siloi teki? Se ei määrännyt mitään ikää jolloin lapsia sai kastaa, vaan otti rajoittamattomassa laajuudessa ohjeeksi Jeesuksen sanat "sallikaa lasten tulla tyköni".

Jos ei ollut esteitä Knadakeen hoviherran ja korneliuksen kastamiselle ei saa olla esteitä lastenkaan kastamiselle.

• ML213
        ML213 kirjoitti:

Tänä epävarmana aikana voisi ajatella, ettei lapsikaste ole ainakaan este uskoontulolle.Näin asennoituen pyrimme rauhaan kaikkien kanssa.

Kun lapsikasteen saanut ihminen uudestisyntyy, niin nämäkin asiat kirkastuvat ja on henkilökohtainen asia onko hän kuliainen Jumalalle.
        Monastihan opilliset erinäkemykset eivät estä ihmisen uudestisyntymistä, vaan niillä on "kinastelu merkitys".

Toivottavasti kaikki ollaan yhtämieltä siitä, miten uudestisyntyminen vaikuttaa ihmisen mielikuviin ja sitä kautta käyttäytymiseen.

Jos todella lapsikasteen saanut lapsen käyttäytyminen havainnoidaan erilaiseksi kuin kastamattoman, niin lapsikasteeseen liitetyt asiat lienevät totta.Itse en ole havainnut mitään eroa tästä.
        Uudestisyntymisen muutokset on todellisia mitä Ramattu ilmoittaa ja ohjeistaa ja tämän tosiasian jokainen uudestisyntynyt ihminen myöntää.Monen ihmisen elämä on muuttunut erittäin paljon uudestisyntymisen jälkeen.

Olen vastenmielinen asenteiltani taikauskoisuuteen tai sellaisiin olettamuksiin jotka eivät ole todistettavissa olevia asioita.Kuoleman jälkeisestä tilasta voitaneen olla montaa mieltä, mutta Raamatun lupauksista ihmisen arkikäyttäytymisen muuttumisesta pitää paikkansa ja tämä lienee paras todiste Pyhän Hengen "omistamisesta".

• tänään niitä
        kohta. kirjoitti:

lapsesihan on jo pyhä, uskovan puolison takia, miksi se siis pitäisi kastaa, kuka niin opettaa Raamatussa, ei kukaan!

-Tuo on ihan oikein selitetty, mutta hyvin pian tajuttiin mahdottomaksi sellainen olotila että samassa seurakunnassa toiset olivat kastettuja ja toiset eivät. Mitä alkukirkko siloi teki? Se ei määrännyt mitään ikää jolloin lapsia sai kastaa, vaan otti rajoittamattomassa laajuudessa ohjeeksi Jeesuksen sanat "sallikaa lasten tulla tyköni".

Jos ei ollut esteitä Knadakeen hoviherran ja korneliuksen kastamiselle ei saa olla esteitä lastenkaan kastamiselle.

JA, nyt sitten tuon opin

• pesossa
        kohta. kirjoitti:

Aadamin syntiinlankeemuksen ja vanhempien syntiven ketju katkaistaa lapseltasi, kun viet lapsesi oikeaan kirkkoon koulutettujen pappien kastettaviksi. Yritä päästä irti eksyttäväisestä "azuzzakadun hengestä" sisälläsi.

1. Kor. 6:11

Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

Tit. 3:5

pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

• ML213
        pesossa kirjoitti:

Aadamin syntiinlankeemuksen ja vanhempien syntiven ketju katkaistaa lapseltasi, kun viet lapsesi oikeaan kirkkoon koulutettujen pappien kastettaviksi. Yritä päästä irti eksyttäväisestä "azuzzakadun hengestä" sisälläsi.

1. Kor. 6:11

Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

Tit. 3:5

pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

Ymmärsinkö väärin vai pohditko leikillisesti, miten lapsikaste ehkäisisi vanhempien syntien siirtymisen lapseen.Olisipa perheongelmien ehkäisy näin helppo hoitaa.
        Tänä päivänäkin suurimpia ongelmia ihmiskunnassa,- kasteesta riippumatta on vanhempien kielteisen käyttäytymisen (=synnin) siirtymisen lapsiinsa.Tässä ongelmassa ei ole mitään merkitystä mihin kirkkoon tai yhteisöön vanhemmat kuuluvat.Vanhempien arkikäyttäytymisellä on se ratkaiseva merkitys minkalaisen mallin he /me annamme lapsillemme.

Tämä positiivinen mallikaan ei vielä uudestisynnytä lapsiamme,vaan antaa heille hyvät käytöstavat.

• syntien sovitus
        ML213 kirjoitti:

Ymmärsinkö väärin vai pohditko leikillisesti, miten lapsikaste ehkäisisi vanhempien syntien siirtymisen lapseen.Olisipa perheongelmien ehkäisy näin helppo hoitaa.
        Tänä päivänäkin suurimpia ongelmia ihmiskunnassa,- kasteesta riippumatta on vanhempien kielteisen käyttäytymisen (=synnin) siirtymisen lapsiinsa.Tässä ongelmassa ei ole mitään merkitystä mihin kirkkoon tai yhteisöön vanhemmat kuuluvat.Vanhempien arkikäyttäytymisellä on se ratkaiseva merkitys minkalaisen mallin he /me annamme lapsillemme.

Tämä positiivinen mallikaan ei vielä uudestisynnytä lapsiamme,vaan antaa heille hyvät käytöstavat.

Kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi" lupaus "te ja teidän lapset" (Apt.2:38-39)

Valit. 5:7

Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa.

Hesekielin mukaan toinen keino katkaista esi-isien syntiketuju on täydellinen lain noudattaminen.

• ML213
        syntien sovitus kirjoitti:

Kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi" lupaus "te ja teidän lapset" (Apt.2:38-39)

Valit. 5:7

Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa.

Hesekielin mukaan toinen keino katkaista esi-isien syntiketuju on täydellinen lain noudattaminen.

Mielestäni ydin kysymys on koko ihmisen syntikysymyksessä usko Jeesukseen syntien sovittajana.
        Ihminen, joka ei usko Raamatuun, Jeesukseen koko Raamatussa ilmoitettuun Jumalaan, niin hänen kasteensa on turha.Olipa se uskovienkaste tai lapsikaste.
        Lapsikasteessa suurin ongelma onkin ettei ihmisen tarvitse uskoa koko Jeesukseen syntiensä sovittajana.Häneltähän ei ole koskaan tätä kysyttykään papin kastaessa hänet.

• lahjaksi
        ML213 kirjoitti:

Mielestäni ydin kysymys on koko ihmisen syntikysymyksessä usko Jeesukseen syntien sovittajana.
        Ihminen, joka ei usko Raamatuun, Jeesukseen koko Raamatussa ilmoitettuun Jumalaan, niin hänen kasteensa on turha.Olipa se uskovienkaste tai lapsikaste.
        Lapsikasteessa suurin ongelma onkin ettei ihmisen tarvitse uskoa koko Jeesukseen syntiensä sovittajana.Häneltähän ei ole koskaan tätä kysyttykään papin kastaessa hänet.

Ihmisen omalla uskolla ei ole kovin suurta merkitystä, sillä pelastava sydämen usko, jonka sana synnyttää Pyhän Hengen kanssa on aina lahjauskoa, jonka Jumala lahjoittaa jo kasteessa aivan vastasyntyneelle brefos-lapselle.

• ML213
        lahjaksi kirjoitti:

Ihmisen omalla uskolla ei ole kovin suurta merkitystä, sillä pelastava sydämen usko, jonka sana synnyttää Pyhän Hengen kanssa on aina lahjauskoa, jonka Jumala lahjoittaa jo kasteessa aivan vastasyntyneelle brefos-lapselle.

Todella koko usko uudestisynymineen on Jumalan teko eli itse tai toinen ihminen ei voi "tehdä" uskoa Jumalaan.
        Mutta, tässähän onkin tämä lapsiokasteen ongelmallisuus.Tämä usko ei näy "valtaväestössä", vaikka kirkon opetuksen mukaan heissä pitäisi oplla usko Jeesukseen , jota todistaisi uskonteot.Teot kertovat muusta kuin uskosta Jeesukseen.

Hedelmistä heidät tunnetaan.........ei Raamatun usko ja sen ilmentyminen ole salatiedettä, vaan se kuetään havainnoimaan ihmisen mielikuvista ja reagoimistavoista ja käyttäytymisestä.

Jokainen uudestisyntynyt ihminen kertoo samansuuntaisen elämän muutoksen eli on havaittavissa se entinen elämä ja uusi.Sekin on erittäin merkityksellinen asia miten uudestisyntyneellä ihmisellä on parempi ongelmien sietokyky siinä uudessa elämässä mielikuvien muuttumisen ansiosta.

• lahjaksi kirjoitti:

Lapsen uskosta
        Jeesus ei aseta mitään ikärajaa uskomiselle.
        “Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen”. (Mk 9:42)

Koska pikkulapsi voi olla Jumalan rakkauden kohde, hänen armonsa vastaanottaja (Mark. 10:15), yksi niiden, joiden on Jumalan valtakunta, hänet voidaan myös kastaa.

Tietyn kypsyneisyyden katsominen kasteen ehdoksi sisältää mielivaltaisen lisäyksen Raamatun armo-oppiin, josta kaste on tärkeimpänä todistuksena.
        Kypsyneisyys ei ole mikään pelastuksen lähde Jumalan armon rinnalle.
        (Kaste on Jumalan teko; se ei ole ihmisen teko.)
        ---
        KAIKKI saivat kasteen Moosekseen (1.Kor. 10:2)
        (Kaste Moosekseen on Uuden Liiton kasteen vanhatestamentillinen esikuva. )

Israel pelastettiin Egyptistä. Se oli saanut Jumalalta lahjoja, jotka olivat kristillisen kasteen ja ehtoollisen esikuvia (1. Kor. 10:1-4).
        Punaisessa Meressä ja pilvenpatsaassa Israelin kansa kastettiin Moosekseen (j. 2) ts. lakiin perustuvaan vanhaan liittoon. KAIKKI kastettiin, sekä aikuiset että lapset.

Jumalan kansaan kuuluminenhan oli lahja, ja alkukirkolle oli selvää, että se lahja kuului sekä lapsille että aikuisille.
        Siksi alkukirkolle olikin selvää, että koko perhekuntia voitiin kastaa.

Juuri Vanhasta Testamentistä löytyvät kasteen esikuvat - Israelin kaste Punaisessa Meressä, että ympärileikkaus (Kol. 2:11-13)- osoittavat, kuinka luonnollisena asiana lapsikastetta pidettiin alkukirkossa.

• ML213
        Tapio522 kirjoitti:

Lapsen uskosta
        Jeesus ei aseta mitään ikärajaa uskomiselle.
        “Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen”. (Mk 9:42)

Koska pikkulapsi voi olla Jumalan rakkauden kohde, hänen armonsa vastaanottaja (Mark. 10:15), yksi niiden, joiden on Jumalan valtakunta, hänet voidaan myös kastaa.

Tietyn kypsyneisyyden katsominen kasteen ehdoksi sisältää mielivaltaisen lisäyksen Raamatun armo-oppiin, josta kaste on tärkeimpänä todistuksena.
        Kypsyneisyys ei ole mikään pelastuksen lähde Jumalan armon rinnalle.
        (Kaste on Jumalan teko; se ei ole ihmisen teko.)
        ---
        KAIKKI saivat kasteen Moosekseen (1.Kor. 10:2)
        (Kaste Moosekseen on Uuden Liiton kasteen vanhatestamentillinen esikuva. )

Israel pelastettiin Egyptistä. Se oli saanut Jumalalta lahjoja, jotka olivat kristillisen kasteen ja ehtoollisen esikuvia (1. Kor. 10:1-4).
        Punaisessa Meressä ja pilvenpatsaassa Israelin kansa kastettiin Moosekseen (j. 2) ts. lakiin perustuvaan vanhaan liittoon. KAIKKI kastettiin, sekä aikuiset että lapset.

Jumalan kansaan kuuluminenhan oli lahja, ja alkukirkolle oli selvää, että se lahja kuului sekä lapsille että aikuisille.
        Siksi alkukirkolle olikin selvää, että koko perhekuntia voitiin kastaa.

Juuri Vanhasta Testamentistä löytyvät kasteen esikuvat - Israelin kaste Punaisessa Meressä, että ympärileikkaus (Kol. 2:11-13)- osoittavat, kuinka luonnollisena asiana lapsikastetta pidettiin alkukirkossa.

Kun tarkastelee lasta, niin hänen kehitystasonsa uskoa asioita on todella ihanteellinen ja ymmärrän täätä Jeesuksen tarkoittaneen, miksi meidän tulisi tulla lapsen kaltaiseksi.
        Tämä uskomiseen liittyvä kyky tai aivotoiminta on jokaisella lapsella lähes samantasoinen.

Muuten tästä ongelmasta johtuu taas esim. TV kielteinen vaikutus lapseen eli hän ei kykene eroittelemaan vielä asioita ja pohtimaan laajasti eli hän helposti uskoo TV tulevan käyttäytymisen.

Mutta, pidän luonnollisena asianan, ettäRaamattuun liittyvä uskominen on eri asia kuin uskomisen kyky.Raamattuun uskominenhan jo ensiksi vaatii kuulemista eli asioiden tiedostamista miohin "pitäisi" uskoa.
        Niin, tämä uskomisen kyky on siis normaali ihmisen toiminta,joka aktivoituu olipa ihminen kastettu tai kastamaton.Muuten mihin ihminen uskoo elämässään, niin tämähän näkyy just arkikäyttäytymisessä.Raamattuun/Jesuksen uskova ei viihdy esim. kapakoissa tms.

Onhan havaittavissa ohjaako ihmistä hänen "perus/langennut ihminen vai ohjaako hänen arkikäyttäytymistä Pyhä Henki, joka taas tunnetaan hedelmistään.
        Itseäni eniten harmittaa tänä aikana perheeseen liittyvät ongelmat "kristillisessä" Suomessa,jotka kertovat kaikkea muuta kuin uskoa Jumalaan.

Uskomalla Jumalaan/Raamatun ohjeistukseen, niin silläon paljon annettavaa ihmiselle tänäkin aikana, mutta sen sisäistäminen mahdollistuu vain uskomalla ei teoria/tieto tasolla.Motiivini pohtia kastetta, löytyy tästä asiasta.Ihmisen ongelmallinen arkikäyttäytyminen, josta hän itse kärsii.

• ML213 kirjoitti:

Kun tarkastelee lasta, niin hänen kehitystasonsa uskoa asioita on todella ihanteellinen ja ymmärrän täätä Jeesuksen tarkoittaneen, miksi meidän tulisi tulla lapsen kaltaiseksi.
        Tämä uskomiseen liittyvä kyky tai aivotoiminta on jokaisella lapsella lähes samantasoinen.

Muuten tästä ongelmasta johtuu taas esim. TV kielteinen vaikutus lapseen eli hän ei kykene eroittelemaan vielä asioita ja pohtimaan laajasti eli hän helposti uskoo TV tulevan käyttäytymisen.

Mutta, pidän luonnollisena asianan, ettäRaamattuun liittyvä uskominen on eri asia kuin uskomisen kyky.Raamattuun uskominenhan jo ensiksi vaatii kuulemista eli asioiden tiedostamista miohin "pitäisi" uskoa.
        Niin, tämä uskomisen kyky on siis normaali ihmisen toiminta,joka aktivoituu olipa ihminen kastettu tai kastamaton.Muuten mihin ihminen uskoo elämässään, niin tämähän näkyy just arkikäyttäytymisessä.Raamattuun/Jesuksen uskova ei viihdy esim. kapakoissa tms.

Onhan havaittavissa ohjaako ihmistä hänen "perus/langennut ihminen vai ohjaako hänen arkikäyttäytymistä Pyhä Henki, joka taas tunnetaan hedelmistään.
        Itseäni eniten harmittaa tänä aikana perheeseen liittyvät ongelmat "kristillisessä" Suomessa,jotka kertovat kaikkea muuta kuin uskoa Jumalaan.

Uskomalla Jumalaan/Raamatun ohjeistukseen, niin silläon paljon annettavaa ihmiselle tänäkin aikana, mutta sen sisäistäminen mahdollistuu vain uskomalla ei teoria/tieto tasolla.Motiivini pohtia kastetta, löytyy tästä asiasta.Ihmisen ongelmallinen arkikäyttäytyminen, josta hän itse kärsii.

ML213: "Raamattuun uskominenhan jo ensiksi vaatii kuulemista eli asioiden tiedostamista mihin "pitäisi" uskoa".
        ---
        Sana "tiedostaminen" merkinnee lähes samaa kuin ymmärtäminen.
        Vai mitä tarkoitat?

Kasteen merkitystä on perimmältään vaikea ymmärtää. Toimiihan siinä Jumalan kolmiyhteys Isä, Poika ja Pyhä Henki.
        Usko ja kaste on Jumalan lahjoja meille (ARMOA).
        Niitä ei tarvitse millään tavoin ansaita, edes omaan ymmärrykseen (tiedostamiseen) tai kypsyneisyyteenkään vedoten.

• ML213
        Tapio522 kirjoitti:

ML213: "Raamattuun uskominenhan jo ensiksi vaatii kuulemista eli asioiden tiedostamista mihin "pitäisi" uskoa".
        ---
        Vai mitä tarkoitat?

Kasteen merkitystä on perimmältään vaikea ymmärtää. Toimiihan siinä Jumalan kolmiyhteys Isä, Poika ja Pyhä Henki.
        Niitä ei tarvitse millään tavoin ansaita, edes omaan ymmärrykseen (tiedostamiseen) tai kypsyneisyyteenkään vedoten.

Joo, ymmärrän ettei nämä asiat avaudu kirjoittamisen runsaudella.Itse pidän suurimpana ongelmana lapsikasteeseen liitettäviä käsitteitä.Toisaalta ymmärrän erittäin selkeästi tämän opetuksen kannatajia.En lähemnmin puutu lapsikasteeseen liitettävien asioiden ongelmallisuutta/ristiriitaa arjenkäyttäytymisen välillä.Uskostahan tavallaan tässäkin on kysymys ja onhan maailmassa todella monenlaisia uskoja ja epäjumalia.

Uskon lapsikasteen kannattajien ja oman näkemykseni välillä olevan ongelmana lähestymistapa eli mistä suunnasta me lähestymme uskoa/Jumalaa.Lapsikasteeseen litettävät asiathan pidetään ihmisen käsityksen ulottumattomissa kuten monasti kirkon opetuksissa tämä tuodaan esille.Toisaalta ymmärrän hyvin lapsikasteen kannattajien mielikuvia.

Itse ajattelen uskosta typistettynä näin.Niin, ihminen syntyessään on todella ns perusihminen eli se langenneen ihmisen genetiikan vaikuttama, joka näkyy valmiudessa ihmisen/lapsen kehityksen myötä aktivoitua pahan tekemiseen.Itse jopa uskon, että ihminen ei tee hyvää, jos ympäristö ei sitä opeta/ohjaa.Todisteeksi tälle on havainnoiminen lapsen kehityksestä.

Mitä kielteisemmässä ympäristössä lapsi joutuu kasvamaan, niin sitä voimakkaammaksi aktivoituu se perus/langenneen ihmisen käyttäytyminen.Tämän voi tiedostaa pohtimalla rikkinäisten/rikollisten ihmisen lapsuuutta.Hylkäämisen tunteen aktivoituminen pitkäkestoisesti ihmisestä tulee todella raaka ja julma.Huomaa, ettei tähän kehitys suuntaan vaikuta lapsikaste.

Jos todella lapsikasteeseen liittyvät väittämät pitäisivät paikkansa, niin tämä perusihmisen aktivoituminen estyisi tai näivettyisi.Kertoohan Raamattu miten uudestisyntymisessä meistä tulee se uusi ihminen ja entinen elämän tyyli näivetyy kasvaessamme armossa.

Ajattelen uskoa ja sen uskottavuutta ihmisen käyttäytymisen muutoksesta käsin, jota tietyti tukee Raamattu.Siis jos ihmisen käyttäytyminen mielikuvineen todistettavasti muuttuu ja on siten vertailukelpoinen perusihmiseen nähden, niin uudestisyntyminen ja siihen liittyvät lupaukset ovat aktivoituneet eli todellisia.

Itse sain uudestisyntymisessä, lahjan/kyvyn Jumalalta irtaantua tästä perusihmisen vaikutteista.Siis genetiikan ohjaamasta kielteisestä käyttäytymisestä ja mielikuvista reagoimistapoineen.Tällä taas oli erityisen suuri merkitys puhehäiriö Änkytyksen poitumiseen persoonastani (Änkytyshän on geneetiikan "muovaama" peroonan reaktiotila eli ylireagoiminen epävarmaan mielikuvaan ja tilanteeseen), koska kuten Raamattu lupaa minusta uudestisyntymisen koettuani tuli uusiluomus.Siis näkyvää havaiittavissa oleva ilmentymä.Ihmisen sisäinen epävarmuus on lähes kaikkien ongelmien aktivoiva tekijä.Reagopimistavat ovat vain yksilöllisiä.

Niin, mitä olen saanut tutustua uudestisyntyvien ihmisten käyttäytymiseen ennen uskoontuloaan ja sen jälkeen, niin kaikilla ihmisillä on saman suuntainen ilmentymä.Tietysti eritasoinen.Toisen muutos on laimeampi ja toisen rajumpi.

Niin, miksi lapsikasteeseen uskovat eivät kerro lapsen muutoksesta hänenkehitys vaiheissaan.JOs Raamattuun todella on uskomista, niin näiden kahden ihmisen käyttäytymisessä on eroja.Eli lapsikasteen saaneen ja tavallisen maailmanihmisen arkikäyttäytymisessä eo ole eroja.Miksi?

Ihmisestä, joka on uudestisyntynyt ja edelleen uskossa, niin hänen reagoimisestaan Raamattuun ja mielikuvistaan ilmentyy uskonsa Jumalaan ja hänen tahtoonsa.Siis ihmisellähän on kyky uskoa mihin tahansa.
        Siis lähestyn ihmisen uskomista Jumalaan täysin erinäkökulmasta kuin lapsikasteeseen uskovat.Harmittaa ja todella paljon kun lapsikasteeseen uskovat eivät tiedosta miten Jumalaan uskominen muuttaa ihmisen arkikäyttäytymistä tänäkin aikana.Siis uskomista Raamatun ohjeistuksen muikaisiin mielikuviin ja käyttäytymisen muuttumiseen.

Raamattuun/Jumalaan uskominenhan eräällä tavalla on aivotoimintojen "päivittämistä", joka näkyy jopa hermostollisena muutoksena.

Niin, koko usko uudestisyntymisineen on todella lahja Jumalalta, jota ihminen ei voi synnyttää.Esim. Kukaan ihminen ei voi suunnitella ja toteuttaa tulevansa uskoon ensi kesänä kun Heinäkuussa on aikaa lukea Raamattua ja siten tulla uskoon.
        Olen mieltynyt pohdinnoisani elävän uskon lupauksiin ja vaikutuksiin.

• ML213
        Tapio522 kirjoitti:

---
        Vai mitä tarkoitat?

Joo, jäi näköjään tuo oleellisin pois edellisestä pohdinnastani.En ymmärrä Raamatussa ilmoitetun kasteen merkitystä ja sen laajuutta tarkoin.Sen ymmärrän ja uskon, että se on merkityksellinen asia uudestisyntyneelle ihmiselle, mutta senkin "pohtiminen" vuosikymmeniä on Jumalan tahdon vastaista.Onhan se Kristuksen opin alketa.

Aiemmat pohdintani olivatkin uskoontuloa eli uudestisyntymisen tärkeyttä ja ilmentymää.Tämä liittyy taas lapsikasteseen epäsuorasti siksi kun tässä kasteessa oletetaan ihmisen uudestisyntyvän ja tulevan Jumalalle kuuliaiseksi.Niin, tämä väittämä ei ilmenny missään muodossa lapsikasteen saaneissa ihmisissä.Tietenkin tämä toiminpide ei ole esteenä uudestisyntymiselle ihmisen aikuistuessaan.
        Ainakin Suomessa lienee yleistä, miten lapsikasteen saaneet ovat aikuisena tulleet uskoon eli uudestisyntyneet todellisesti.Kuultuaan/tiedostaen sitä ennen Raamatun sanoman ja ottaneet sen henkilökohtaisesti vastaan kuten Apostolisena aikanakin ilmeni.

• kasteessa
        ML213 kirjoitti:

Joo, jäi näköjään tuo oleellisin pois edellisestä pohdinnastani.En ymmärrä Raamatussa ilmoitetun kasteen merkitystä ja sen laajuutta tarkoin.Sen ymmärrän ja uskon, että se on merkityksellinen asia uudestisyntyneelle ihmiselle, mutta senkin "pohtiminen" vuosikymmeniä on Jumalan tahdon vastaista.Onhan se Kristuksen opin alketa.

Aiemmat pohdintani olivatkin uskoontuloa eli uudestisyntymisen tärkeyttä ja ilmentymää.Tämä liittyy taas lapsikasteseen epäsuorasti siksi kun tässä kasteessa oletetaan ihmisen uudestisyntyvän ja tulevan Jumalalle kuuliaiseksi.Niin, tämä väittämä ei ilmenny missään muodossa lapsikasteen saaneissa ihmisissä.Tietenkin tämä toiminpide ei ole esteenä uudestisyntymiselle ihmisen aikuistuessaan.
        Ainakin Suomessa lienee yleistä, miten lapsikasteen saaneet ovat aikuisena tulleet uskoon eli uudestisyntyneet todellisesti.Kuultuaan/tiedostaen sitä ennen Raamatun sanoman ja ottaneet sen henkilökohtaisesti vastaan kuten Apostolisena aikanakin ilmeni.

Jos ihminen olisi uudestisyntynyt ennen kastetta, niin eihän hänen silloin enää tarvitse kuolla kasteessa. Kasteessa vasta aletaan elää uutta elämään Kristuksen ruumissa, johon ihminen kasteessa liitetään. Raamattu liittää oikean uudestisyntymisen kasteeseen.
        Room.6:3-5

3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
        4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
        5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11]

• kasteessa kirjoitti:

Jos ihminen olisi uudestisyntynyt ennen kastetta, niin eihän hänen silloin enää tarvitse kuolla kasteessa. Kasteessa vasta aletaan elää uutta elämään Kristuksen ruumissa, johon ihminen kasteessa liitetään. Raamattu liittää oikean uudestisyntymisen kasteeseen.

3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
        4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
        5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11]

"Kasteessa vasta aletaan elää uutta elämään Kristuksen ruumissa, johon ihminen kasteessa liitetään. Raamattu liittää oikean uudestisyntymisen kasteeseen".
        ---
        Aivan näin!

Helluntailaisten kasteopetuksissa on paljon ristiriitaisuuksia.

He (jotkut heistä)opettavat osaksi jopa oikeinkin kasteen merkityksestä.
        Netmissionin opetussivuilta:
        ”Kaste merkitsi Jeesuksen opetuslapseksi ottamista…"
        ”Mutta se (KASTE) merkitsee myös uuden elämän, hengellisen elämän, alkamista Kristuksessa. ”... jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.” (Room. 6:4b).
        Samaa apostoli kertoo mm. Kolossalaiskirjeessä. ” Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.” (Kol. 2:12). (Lainaus loppu)
        Monikohan helluntailainen rivijäsen yhtyy edellämainittuun opetukseen.
        (Toisaalta taas kiellettään Joh. 3:5 tarkoittavan kastetta!)

Näinhän mekin opetamme.
        Katekismus:
        ”Kasteessa toimii Jeesus Kristus itse. Hän uudestisynnyttää (Joh. 3:5, Tiit. 3:5) meidät siinä ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseniksi. Hän vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta”.

• kasteessa, jossa
        Tapio522 kirjoitti:

"Kasteessa vasta aletaan elää uutta elämään Kristuksen ruumissa, johon ihminen kasteessa liitetään. Raamattu liittää oikean uudestisyntymisen kasteeseen".
        ---
        Aivan näin!

Helluntailaisten kasteopetuksissa on paljon ristiriitaisuuksia.

He (jotkut heistä)opettavat osaksi jopa oikeinkin kasteen merkityksestä.
        Netmissionin opetussivuilta:
        ”Kaste merkitsi Jeesuksen opetuslapseksi ottamista…"
        ”Mutta se (KASTE) merkitsee myös uuden elämän, hengellisen elämän, alkamista Kristuksessa. ”... jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.” (Room. 6:4b).
        Samaa apostoli kertoo mm. Kolossalaiskirjeessä. ” Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.” (Kol. 2:12). (Lainaus loppu)
        Monikohan helluntailainen rivijäsen yhtyy edellämainittuun opetukseen.
        (Toisaalta taas kiellettään Joh. 3:5 tarkoittavan kastetta!)

Näinhän mekin opetamme.
        Katekismus:
        ”Kasteessa toimii Jeesus Kristus itse. Hän uudestisynnyttää (Joh. 3:5, Tiit. 3:5) meidät siinä ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseniksi. Hän vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta”.

uudestikastajien vääriin oppeihin kuuluu myös kieltää, että kasteessa olisi mukana ollenkaan Jumalan sanaa. lapsen kastetilaisuudessa on mukana aina sana, jonka kuuleva lapsi ottaa vastaan kaikista parhaiten Jeesuksen opetuksen mukaan "Totisesti minä sanon teille, joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa NIINKUIN LAPSI SEN OTTAA VASTAAN, ei pääse sinne."

On meillä ihmeellinen KASTE!

• Tutustu: http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html

Tässä linkissä kerrotaan, miten Jeesus suhtautui lapsiin (Imeväisiin).
      (Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa).

Linkissä mm. kerrotaan ,että Kreikan kielessä on useita eri lapsi-sanoja, jotka kuvaavat eri-ikäisiä lapsia.
      Esim. Luukas käyttää sanaa "brefos" (Luuk. 18:15), joka merkitsee vastasyntynyttä lasta, vauvaa.
      (Samaa sanaa käytetään myös sikiöstä).
      Lueppa linkki!

• ML213

Jeesuksen kehoittaessa meitä tulemaan lapsen kaltaiseksi, niin ymmärrän tämän tarkoittavan todella ihmisen/lapsen kehitys vaihetta.

Lapsihan ei hahmota laajoja kokonaisuuksia ja siten hän ei toedosta missä ja miten hän tekee väärin.Varttuessaan lapsikin tulee oivaltamaan tekemisiään hahmottamiskyvyn laajetessa.Tämän ongelmallisuuden tähdenhän ei lasta saa kurittaa, koska hän ei tiedä kurittamisen syytä.Lapsi epävarmentuu tilanteessa kärsien tästä.Lapsen kasvattamisessa tulisikin tarkoin huomioida lapsen ymmärtäminen tilanteessa.

Meillä aikuisillahan tilanne onkin toisen tasoinen ja siksi ihmisen on välttämätön tiedostaa synnillisyys -synnintunto.Taas ihmisen tullessa uskooon hän todella ohjautuu lapsenkaltaiseksi, jos uskoo Jeesukseen.Vaikka me oleme tehneet parannuksen synneistä, jotka olemme tiedostaneet, niin jokainen uskova taas lankeaa syntiin lähes päivittäin.Näiden tiedostamattomien syntien tekemisessä olemme kuin lapsi.

Siis olemme tehneet parannuksen tietoisista synneistä ja näin armossa ohjautuneet lapsenkaltaiseksi.Lapsikin muuten ongelmoituu, jos pitkäkestoisesti joutuu salaamaan jotain todella mieltäpainavaa asiaa vanhemmiltaan.Sama tilanne on uudestisyntyneellä ihmisellä.Pitkäkestoisesti synnissä elämisestä uskovainenkin ongelmoituu eli ohjautuu laittomuutta kohti ja luopuen uskosta.

• ML213
        ML213 kirjoitti:

Jeesuksen kehoittaessa meitä tulemaan lapsen kaltaiseksi, niin ymmärrän tämän tarkoittavan todella ihmisen/lapsen kehitys vaihetta.

Lapsihan ei hahmota laajoja kokonaisuuksia ja siten hän ei toedosta missä ja miten hän tekee väärin.Varttuessaan lapsikin tulee oivaltamaan tekemisiään hahmottamiskyvyn laajetessa.Tämän ongelmallisuuden tähdenhän ei lasta saa kurittaa, koska hän ei tiedä kurittamisen syytä.Lapsi epävarmentuu tilanteessa kärsien tästä.Lapsen kasvattamisessa tulisikin tarkoin huomioida lapsen ymmärtäminen tilanteessa.

Meillä aikuisillahan tilanne onkin toisen tasoinen ja siksi ihmisen on välttämätön tiedostaa synnillisyys -synnintunto.Taas ihmisen tullessa uskooon hän todella ohjautuu lapsenkaltaiseksi, jos uskoo Jeesukseen.Vaikka me oleme tehneet parannuksen synneistä, jotka olemme tiedostaneet, niin jokainen uskova taas lankeaa syntiin lähes päivittäin.Näiden tiedostamattomien syntien tekemisessä olemme kuin lapsi.

Siis olemme tehneet parannuksen tietoisista synneistä ja näin armossa ohjautuneet lapsenkaltaiseksi.Lapsikin muuten ongelmoituu, jos pitkäkestoisesti joutuu salaamaan jotain todella mieltäpainavaa asiaa vanhemmiltaan.Sama tilanne on uudestisyntyneellä ihmisellä.Pitkäkestoisesti synnissä elämisestä uskovainenkin ongelmoituu eli ohjautuu laittomuutta kohti ja luopuen uskosta.

Tulipa melkoinen virhe.Siis:Lasta ei saa kurittaa,JOS hän ei tiedä kurittamisen syytä.

• ON USKO

sillä tekonne ja väitteenne kieltävät tämän:

Minun lapseni on pyhä, koska minä USKON JEESUKSEEN ja siksi minä voin viedä hänet kasteelle, sillä hänhän on uskonlahjani takia pyhä, eli minun ei tarvitse häneltä kysellä ensin, että "uskotko", vaan saan luottaa Jumalan lupaukseen, että vauvani on Jumalan pyhittämänä pyhä ja kelvollinen kastettavaksi.

Kuitenkin tässä kirjoittajien joukossakin on muutamia heitä, joilla on ymmärrys tähän asiaan ja se antaa minulle iloista mieltä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      110
      4955
    2. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      153
      4933
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      4682
    4. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      3024
    5. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      30
      2713
    6. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2194
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      2168
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      42
      1937
    9. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      1458
    10. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      37
      1443
    Aihe