Hikiallergia

viuhku

Kirjoitin tästä talvellakin tänne, mutta silloin epäilin kuivaa säätä, mutta ei. Ulkona tai sisällä, jos tulee hiki, niin koko ruumiini rupeaa kutiamaan, vai sanoisinko syyhyämään, eikö sitä saa loppumaan, paitsei istua alas ja rauhoittua, tällöinkin kutina loppuu vasta noin puolen tunnin päästä. Olen yrittänyt voidella ihon joka aamu Skin care- perusvoiteella (for Very dry skin, mutta ei auta.

No nyt on ruvennut kutiamaan käsistäkin kauheasti: Ranteet, taipeet, rystyset, sekä koko kämmenen selkäpuoli. Tuo käsien kutina on jotenkin outoa: Sellaista "kihelmöintiä". Ulkona en onneksi palele lämminversyyteni ansiosta, ei sen puoleen, mitään t-paitaa lämpimämpää en pysty pitämäänkään. Tätä on ollut minulla kauan, mutta nyt vasta pahentunut.

Pääseekö tänne Helsingin allergiasairaalaan ilman terveyskeskuslääkärin lähetettä?

7

3366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viuhku

      Yleistä allergioista piti

    • 'hikiallergiaa'

      Sweat Induces IgE-mediated Allergic Reaction in Patients with Atopic Dermatitis

      Abstract number: 260

      Tanaka A, Tanaka T, Ishii K, Suzuki H, Hide M

      Sweating has been recognized as one of the aggravating factors in atopic dermatitis (AD), but the mechanism of such aggravation is unclear. We have recently demonstrated that 84% of patients with AD showed positive skin reactions to autologous sweat samples, whereas only 11% of healthy subjects did so, suggesting that constituent(s) of sweat can provoke allergic reactions selectively in patients with AD. In this study, we investigated the specificity of sweat-induced reaction in in vitro basophil-histamine release tests and demonstrated crucial involvement of IgE in this reaction. Sweat samples were collected from healthy volunteers, pooled and purified by combination of chromatographies. The partially purified sweat preparation induced histamine release from basophils of 50 of 66 (74.6%) patients with AD, three of 28 (10.7%) healthy controls and none of 13 patients with psoriasis vulgaris showed positive reaction. To know the mechanisms of sweat-induced histamine release from basophils of the patients with AD, we purified IgE from the serum of a patient with AD and examined its capability of mediating sweat-induced reaction in human mast cell line (LAD2), rat basophil leukemia cell line transfected with human a-subunit of the high affinity IgE receptor (RBL48), and human basophils of healthy volunteers. These cells showed degranulation upon stimulation with the semi-purified sweat preparation when sensitized with the patient-derived IgE, but not when sensitized with myeloma IgE, thus indicating the presence of specific IgE against sweat antigen(s) in sera of patients with AD. These results demonstrate that sweat may induce allergic reactions in patients with AD, resulting in the aggravation of dermatitis. Sweat allergy should be a useful marker for the diagnosis of AD, and a target for new therapeutics.

      http://www.blackwellpublishing.com/esdr2004/abstract.asp?id=18674

      Allergiasairaalaan tarvitaan lääkärin lähete, voi olla työpaikkalääkärin, terveyskeskuslääkärin, jne. kirjoittama.

    • hakeutuisin

      kiinalaisen lääketieteen asiantuntijan vastaanotolle. Vastaavasta kuin sinulla en ole kuullut, mutta itse olen saanut moneen omituiseen vaivaan apua juuri akupunktiosta, se on auttanut oikeasti, kun länsimainen lääketiede ei ole voinut tehdä mitään. Nuo sinun vaivasi kuulostavat juuri sellaisilta... Ole ennakkoluuloton, akupunktio ei todellakaan ole humpuukia ja auttaa suurimmalle osalle ihmisistä ihan oikeasti, jos hoitaja on asiantunteva. Viikonloppukurssi tms. ei riitä.

    • apua saanut

      Hei! Pyydä ihmeessä omalta lääkäriltäsi lähete ihotautilääkärille. Olin kärsinyt ihon kutiamisesta hikoillessa jo yli vuoden ja se paheni koko ajan. Lopulta iholle nousi näppylöitä ja palkoja, jotka hävisivät noin tunnin kuluttua ja kutina rauhoittui samalla. Ihotautilääkärillä tehtiin kylmä- ja kuuma-allergiatestit, mutta hikiallergia todettiin haastattelemalla. Sain oireisiini 10 mg Doxal-nimistä lääkettä, iltaisin . Annos on minimaalinen koska sen tarkoitus on vain lamaanuttaa ihon hermoja reagoimasta niin voimakkaasti. Minulle sanottiin, että lääkettä voi aivan hyvin ottaa 20 mg, jos on tarvetta. En ole kuitenkaan 10 mg enempää tarvinnut ja oireet ovat pysyneet hyvin kurissa jo vuoden . Voin taas lenkkeillä. Eikä sivuvaikutuksia ole näkynyt. Tämä kaikki voi olla viruksen aiheuttamaa, mutta varmuutta ei ole. Siksi esim. en voi luovuttaa verta.

    • ihottumainen

      minulla on sama vaiva, talvella ei voi pukeutua lämpimästi lenkille koska muuten saan hikiallergiakohtauksen, joka on tosi hankalaa. Iho kutisee varsinkin niiltä alueilta missä on ollut enemmän ihottumaa eli taipeissa. Kasvoissa iho turpoaa millin pari eli nousee paukamia ja kestää pari tuntia kun kaikki on poissa makaamalla viileässä huoneessa. Saunassa voin ottaa vain pieniä löylyjä, rasittaessa vaikka siivotessa on pahempi reaktio. Lääkettä minulla ei ole vaivaani.

    • usp

      Itselläni on kans sama vaiva luultavasti. Niin kutiseeko teillä nukkuessa ku silloinhan ihminen hikoilee. itselläni on aivan kauhea! ei voi kenenkään vieressä nukkua ku ne valittaa sitä raapimista.

      • simo

        Mulla kanssa on hirveitä ongelmia kyseisen vaivan kanssa punttisalilla ei voi käydä kotona ei voi edes siivota,etteikö pistelevä ihottuma ala kihelmöimään kaikkialla kehossa.

        Pyysin doxalia vaivaan mutta mulla on toinen lääke menossa ja samanaikainen käyttö on nyt testattavissa.Toivottavasti olisi apua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      239
      2095
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      153
      1355
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      52
      1246
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      989
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      923
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      825
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      640
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      639
    Aihe