Voiko USAan viedä karkkia?

matkalaukussa

Voiko matkalaukkuun pakata esim suomalaista suklaata ja salmiakkia, jos ne on pakattu? Onko kauhee riski? Entä näkkäri?

32

13215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palannut juuri

      ...ihan kässärilaukussa suklaata, pähkinöitä ja salmaria eikä kukaan mitään kysellyt.

    • tietajaa

      Jos pakkaat ne ruumaan meneviin laukkuihin ei ole mitaan ongelmia!!!

      • tietajaa

        usasta saa ainakin WASA nakkileipaa


      • Kale
        tietajaa kirjoitti:

        usasta saa ainakin WASA nakkileipaa

        Luki paikallisen supermarketin WASA-pakkauksessa. Mutta saapa sieltä myös mainioita Finncrispejä.

        Ja kuka puhui rahtiruumasta ? Vaikka laukut menevät rahtiruumaan, niin laukut kerätään viisuvahtien jälkeen hihnalta ennen ruokavahteja. Jos oikein huonosti käy, joutuu tällöin pistokokeeseen ja silloin mitään hirveän ihmeellistä ei laukkuihinsa olisi kannattanut kätkeä.


      • ikeasta
        Kale kirjoitti:

        Luki paikallisen supermarketin WASA-pakkauksessa. Mutta saapa sieltä myös mainioita Finncrispejä.

        Ja kuka puhui rahtiruumasta ? Vaikka laukut menevät rahtiruumaan, niin laukut kerätään viisuvahtien jälkeen hihnalta ennen ruokavahteja. Jos oikein huonosti käy, joutuu tällöin pistokokeeseen ja silloin mitään hirveän ihmeellistä ei laukkuihinsa olisi kannattanut kätkeä.

        Ikeasta saa Suomessa valmistettua Siljans -nakkileipaa. :)


      • säöö'ö
        tietajaa kirjoitti:

        usasta saa ainakin WASA nakkileipaa

        Wasa on ruotsalaista näkkileipää, ei suomalaista.


    • C.R.E.A.M

      Siis elintarvikkeiden vienti USAhan on laitonta, tai jos sellaisia viet niin ne täytyisi ilmoittaa erikseen lentokoneessa sinulle annettavalla kaavakkeella.
      En missään nimessä suosittele muutenkaan minkään ylimääräisen viemistä käsi tai matkatavaroissa, turhaa häslinkiä aiheuttaa ja pahimmassa tapauksessa joudut hankaluuksiin sen vuoksi.

      Lentokentällä kun odotat matkalaukkuasi maahan tultuasi, laukkuhihnoilla kiertää koira haistelemassa tullivirkailijan kanssa laukut elintarvikkeiden varalta.
      Katselin vierestä kun mummoilta takavarikoitiin omenoita ja suklaata. Koiran nenä on tarkka!

      Minulla taisi olla salmaria (siis viinaa) nestemäisessä muodossa ruumassa ja se tuli perille ihan hyvin.
      Kyllä näkkileipää löytyy (Wasa) ja ihan perus ruokakaupan (Meijer, Kroger) saksalaiselta hyllyltä löytyi kunnon jyväistä tummaa ruisleipää, sellaista Real:in tyyppistä.
      Suomalaista suklaata mammani lähetti sitten jouluksi minulle =)
      Hyvää matkaa!

    • salmiakki ja ruisleipä

      Täältä voit katsoa, mitä USAn viranomaiset opastavat maahantulosta:
      http://www.cbp.gov/ -> Travel -> Clearing Customs

      Tuolta löytyvät mm. mallit täytettävistä maahantulo- ja tullilomakkeista. Kohdassa Bringing Agricultural Products Into the United States on selostettu kiellettyjä ja sallittuja ruokia. Esim. leipä ja karkit ovat ihan luvallisia. Oma käytäntö on rastia tullilomakkeeseen food-ruutuun yes ja selittää kääntöpuolelle esim. candies, bread. Toisinaan on tehty ylimääräinen läpivalaisu tämän vuoksi, useimmiten ei sen kummempaa.

      Säännöt koskevat yhtä lailla käsimatkatavaraa ja matkalaukkua. Maahan saavuttaessa täytyy viedä myös ruumassa kulkenut matkalaukku itse tarkastuksen läpi, joten sinne ei voi sen paremmin jemmailla mitään.

    • ongelmia

      muutaman kerran vuodessa on pakko poiketa Suomessa tyomatkalla, ja joka kerta on tullut tuotua kotiin vino pino kunnon ruisleipaa ja suklaata seka salmiakkia. Ikina ei ole ollut mitaan ongelmia, kerran olen joutunut laukun avaamaan, eivatka muuta kuin naureskelivat leipakasalle matkalaukussa...

      • Omena+suklaata

        Ei mene jakeluun et mitä syötävää saa ottaa matkustamoon.... Tiedän et USAAN ei saa viedä hedelmiä ym mut jos syö pari omenaa koneessa? Tai vaikka 150g suklaata.


      • köödgökös
        Omena+suklaata kirjoitti:

        Ei mene jakeluun et mitä syötävää saa ottaa matkustamoon.... Tiedän et USAAN ei saa viedä hedelmiä ym mut jos syö pari omenaa koneessa? Tai vaikka 150g suklaata.

        Jos saat omppusi ja suklaasi matkustamoon (=ei nesteitä), niin mikään ei estä ottamasta niitä koneessa popsittavaksi. Maahantuonti on sitä kun kävelet silava muassasi koneesta ulos.


    • sopiököl

      Voi pakata suklaata salmiakkia ja näkkäriä ja kahvia. Ei riskiä, ovat laillisesti sallittua kamaa.
      Takavuosina tosin oli voimassa sääntö, jonka mukaan ei saanut viedä karkkeja, joissa oli alkoholia. Liköörikonvehdit olisivat olleet laittomia, siis Fazerin Bartenderit.
      Tuontirajoitusten tarkoituksena on estää kasvi- ja eläintautien yms. bakteerien ja koppkuoriaisten (jotka voivat aiheuttaa kasvituhoja) siirtyminen USAan. Samasta syystä Suomeenkaan ei saa tuoda mitä tahansa, jonka jaksaa kantaa koneeseen. Olethan lukenut mäntypistiäisestä, joka leviää puutavaran mukana ja koloradonkuoriaisesta, joka lentelee tänne itsekin itärajan yli.
      Hyvin paistettu ruisleipä ei salakuljeta mukanaan mitään epätoivottua.

    • leipänen

      Minulla on nytkin laukut täynnä viemisiä USAan. On kahvia, leipää, näkkäriä, hapankorppua, juustoa, keksejä, karkkia, puurohiutaleita, kalasäilykkeitä yms.

    • Hoboken

      Lauantaimakkaraa eivät päästä maahan. Kollegani joitui jättämät käyrät tulliin.

      Leipää, karkkia, kahvia ja säilykkeitä voi viedä ihan huoletta.

      • matkustelija

        Voiko ihan tosiaan viedä herhekeittoa,missä on lihaa ihan ilmoittamalla maahan?


    • JM

      Mullaon aina mukana suklaata jne. ja matkustellut Jenkki-Suomi valia kymmenisen vuotta ja ei ongelmia.

    • Juwelicious

      Viimeksi kun lensin New Yorkiin, jouduin tullin sattumanvaraiseen tarkistukseen JFKlla. Mulla oli mukana varmaan 10 pussia karkkia, lähinnä salmiakkia (oli kyl tosi noloa :D). Ei siinä mitään, mutta ne kysy varmaan kolme kertaa oonko mä ihan varma ettei siinä "mustassa karkissa" ole lihaa :D Hassuja...

    • Girlie10111

      Itse olin kaliforniassa noin 1kk sitten ja vein tutuille muunmuassa noin 20levyä fazerin sinistä.. Eikä mitään ongelmaa. En ilmoittanut siitä missään kaavakkeissa tai muutakaan. Ehkä oli vaan hyvä tsägä ettei tutkineet laukkua :D

    • tuliaisia

      Mun laukut on tutkittu laskun jälkeen. Siellä oli suklaata ja glögiä, leipää... ei siinä mitään ongelmaa ole. Hedelmät on kyllä sellaisia, että lähtevät saman tien roskiin, jos niitä erehdyt tuomaan. Tuolla aiemmin joku mainitsi liköörikarkit. No, olen niitäkin vienyt, eikä mitään ongelmaa ole ilmennyt.

    • booze and chokolade

      IKINÄ ei ole mitään tarvinnut selitellä: Joku kysyy niin sanoo vaan " Booze and Chokolade" thats it.
      Heput naureskelee vain :)))
      Niin on menneet perunamuusijauheet, näkkärit, ruisleipä,sinappi,hillot (Dronningholm), vehnäjauhot, kuivatut sienet, siis tatteja musta torvisieniä jne....jne........fazerin sinisestä puhumattakaan, salmiakkia eri muodoissa ja lakua.

      Noi muut ruoka-aineet siksi, kun kaveri asuu siellä vakituisesti ja kaikkee ei saa sieltä (niin hyvää kuin meillä )

      Mitään tuoreita en ole vienyt ( esim just hedelmiä ja marjoja)

      • 4

        Suklaa on chocolate englanniksi.


      • 4 you
        4 kirjoitti:

        Suklaa on chocolate englanniksi.

        Oot varmaan ihan älyn ylpee itsestäsi ja oikoluennasta!!

        Foneettiset jutut on ihan eri kuin kirjoitetut, jos et sattunut besserwisserinä tietämään.
        Mutta hyvä että kaltaisiasi äälitöitä on olemassa, varmaan sun kaverit tykkää, kun olet niitä korjaamassa koko ajan.


      • t5
        4 you kirjoitti:

        Oot varmaan ihan älyn ylpee itsestäsi ja oikoluennasta!!

        Foneettiset jutut on ihan eri kuin kirjoitetut, jos et sattunut besserwisserinä tietämään.
        Mutta hyvä että kaltaisiasi äälitöitä on olemassa, varmaan sun kaverit tykkää, kun olet niitä korjaamassa koko ajan.

        Siitä ei pääse mihinkään, että teit virheen. Foneettiset jutut ovat todellakin "ihan eri kuin kirjoitetut".


      • .98

        Perunamuusijauhe ja vehnäjauhot? Tämä menee jo yli ymmärryksen, että vehnäjauhoja joku tuo tänne. Perunamuusijauhe? Mitä se on?


    • ?

      Voiko leipäjuustoa viedä? Epäilyttää ottaa mukaan, mutta se vaan on niin taivaallista lakkahillon kans..

      • .98

        Mieleeni tulee vain yksi ongelma leipäjuuston kanssa. Miten säilyvyys, koska on tuoretuote? Juustoahan saa tuoda ja leipää :o), niin miksi ei juustoleipää (ei se ole leipäjuusto :))? Näin kysyy näsäviisas.


    • ?

      No enpä taija tietää leipäjuustosta, mutta muutama kysymys;
      Voinkohan viedä suklaata, leivinpaperia, turkin pippureita sekä lautasliinoja ja 2 muumi emaalikuppia sekä 2 pentikin pyyhettä?
      Pikaisia vastauksia :)

      • t5

        Joo, kunhan et vie liikaa. Jos jenkeissä valittavat asiasta, niin kerro että näin neuvoivat Suomi24-sivustolla!


      • .98

        Aivan huoleta voit tuoda kaikkia em. tuotteita. Mutta miksi leivinpaperia, sitähän on joka kaupassa? (paitsi serlan gourmanda-leivinpaperia, sitä tuon itse:)).


    • pempepepepmpe

      Ajattelin pakata 20 levya fazerin sinistä, 10 pussia turkkareita, 10 pussia hopee toffeeta. Noilla pärjään just sen kuukauden verran. Mutta mitäs sitten seuraavat viis kuukautta tehdään...syönkö kynsiä...

    • karkkimasu

      tuolla kalorimaaralla kylla elat huoleti paaaljon kauemmin,kun kuukauden,,voi viela pakkautua vyotarolle vara-varastoksikin..
      suosittelen kylla suolaisempaakin valiin..

    • 10+10

      Mitä olette mieltä saako SINAPPIA viedä? :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      132
      2091
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      375
      1558
    3. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1166
    4. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      108
      972
    5. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      126
      969
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      92
      933
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      55
      918
    8. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      848
    9. Vastaa nyt kun kuitenkin valvot!

      Vai pelkäätkö että miehesi herää? Ppm:lle 😉
      Ikävä
      111
      808
    10. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      20
      804
    Aihe