Ruusufinni...

isoarska56

Olen jo tosi aikuinen nainen ja sain viiskyt vuotis
lahjaksi ruusufinnin..tavallinen ruusu ois riittänyt.2.5 kk takana tetrasykliiniä ja rodexia...
Näppylöitä ei ole oikeastaan ollutkaan mutta aivan
kaamea kuumotus poskissa..Aloitin käyttämään bion
tuotteita mutta kuumotus vain lisääntyi..en ole ollut saunassa en auringossa enkä käyttänyt alkoholia..onko hyviä neuvoja kuinka tän vaivan kanssa eletään..onko saman ikäisiä
kohtalotovereita??

22

8181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arnikki

      Minä olen 55 vuotias nainen ja kymmenisen vuotta on ruusufinni vaivannut. Taatusti heti helmikuussa auringon valon lisääntyessä. Aurinko, tuuli ja pakkanen pahasta. Samoin sauna.

      Tetrasykliini kuureja on ollut vuosittain toissa vuoteen asti. Menin sitten taas kerran ihotautilääkärille kun kasvot olivat pahan näköiset. Lääkäri diagnosoi ruusufinnin lisäksi punajäkälän ja nokkosihottuman. Nokkosihottuma oli reumalääkkeen(kipuun indometasin tai sinne päin nimi oli) aiheuttama reaktio. Ennestään minulla on ihosarkoidoosi ja moni-ilmeinen valoherkkyysihottuma.
      Siis melkoinen ongelma-iho.

      Sattui sellainen erilainen lääkäri, joka sanoi että ei tetrasykliiniä eikä missään tapauksessa kortisoonivoidetta kasvoille. Hän määräsi vahvan Tokovitan(E-vitamiini) ja vahvan A-vitamiinin kolmen kuukauden kuuri. Sitä jatkettiin vielä pienemmällä annoksella pari kuukautta. Hän komensi lisäksi syömään joka aamu kaurapuuron ja juomaan nesteitä 2-3 litraa päivässä. Sanoi että mahan ja suoliston pitää olla kunnossa.

      Nyt kasvoilla on jälleen ruusufinni, mutta en ole käynyt lääkärissä. Syön kalaöljykapseleita, E-vitamiiniä ja B-vitamiiniä sekä beetakaroteenia. Ostin nyt omin päin.

      Beetakaroteenin aloitin valoihottuma takia aiemmin. Samoin suojaan total sun voiteilla ihoa ulkona. Saunan löylyssä käyn harvoin. Jos käyn, laitan kosteusvoiteen poskille. Poskien päällä voi pitää myös vaikka kasteltua froteepyyhettä.

      Minulla reagoi voimakkaat mausteet iholla.

      Mitä tuo Sinun bio on?

      • Ruusu...

        Mulla kans ruusufinni vaivana ja Bion tuotteet
        on kyllä auttanut kun finnejä pukkaa vieläkin naamaan . Pitäis kait tuo finniongelma olla jo takana vaan eipä näytä olevan vaikka ikää kohta 50v.
        Mistähän se johtuu kun aurinkoisella ilmalla alkaa heti nenään nousta muhkuroita :((


      • isoarska56
        Ruusu... kirjoitti:

        Mulla kans ruusufinni vaivana ja Bion tuotteet
        on kyllä auttanut kun finnejä pukkaa vieläkin naamaan . Pitäis kait tuo finniongelma olla jo takana vaan eipä näytä olevan vaikka ikää kohta 50v.
        Mistähän se johtuu kun aurinkoisella ilmalla alkaa heti nenään nousta muhkuroita :((

        Itse olen ostanut Bion-tuotteet kosmetologilta...
        Mäkin olen huomannut että valo tekee jotain ihme
        värin muutoksia niin naamassa kuin rintakehällä..
        olisko mullakin sit jotain valoallergiaa..mainitsin
        kyllä ihotautilekurille asiasta mutta ei takertunut asiaan...Mäkin aloin syömään porkkanoita ihan vaan
        raakana kun ajattelin että se ehkä on iholle hyvä..
        Kerrotko jotain noista vitamiineista enemmän..Kerrotko muutenkin millaista eläminen tälläisen vaivan kanssa on...vaikka olen iloinen
        ihminen niin tämä on vienyt mielialan aikas alas:((


      • Arnikki
        isoarska56 kirjoitti:

        Itse olen ostanut Bion-tuotteet kosmetologilta...
        Mäkin olen huomannut että valo tekee jotain ihme
        värin muutoksia niin naamassa kuin rintakehällä..
        olisko mullakin sit jotain valoallergiaa..mainitsin
        kyllä ihotautilekurille asiasta mutta ei takertunut asiaan...Mäkin aloin syömään porkkanoita ihan vaan
        raakana kun ajattelin että se ehkä on iholle hyvä..
        Kerrotko jotain noista vitamiineista enemmän..Kerrotko muutenkin millaista eläminen tälläisen vaivan kanssa on...vaikka olen iloinen
        ihminen niin tämä on vienyt mielialan aikas alas:((

        Ihotautilääkärin määräämät vitamiinit olivat tosi vahvoja ja isoja annoksia. Tosin hänen valvonnassaan, koska mm maksa-arvot voi nousta. Kuurin jälkeen ihoni oli sileä kuin vauvan peppu.

        Nyt ostin vitamiinit omalla vastuulla ja otan aluksi kuukauden verran suositusta isommilla annoksilla. E-vitamiini tekee hyvää iholle, hiuksille ja kynsille samoin kuin limakalvoille.
        A-vitamiini samoin vaikuttaa ihon, limakalvojen ja kudosten toimintaan ja uusiutumiseen. B2, B3 ja B5 ovat myös iholle hyviä, samoin kuin hermoille, joita tämä pirullinen vaiva vaatii.

        Porkkanakin on hyvä, mutta sitä saa aika paljon järsiä. Eilen jäi mainitsematta, että elintarvikkeiden lisäaineet ja karkkien väriaineet voivat myös pahentaa.

        Lääkärin määräämiä lääkkeitä syön verenpaineeseen cozaar, zanidip ja diurex. Kilpirauhasen vajaatoimintaan thyroxin ja reumaan panacod 4-6/pv ja Mobic 2/pv.

        Näitä syön nyt omin päin:
        Bio-Karoten E (valoallergiaan)
        Bioteekin vahva B
        Bioteekin vahva C
        Reformin E-vitamiinikapeli
        Olen syönyt myös kalaöljykapseleita vuodenvaihteesta. Nyt kun purkki loppui , vaihdoin sen kokeeksi Möllerin nivelille.

        Bio-karoteenissa on vähän E-vitamiinia, jonka vuoksi nyt lisänä erikseen E-kapseli. Katsoin, että näistä saa vieläkin vähemmän kuin toissa vuoden lääkärin määräämistä Tokovitan( E) ja isotontoin( A ).

        Iho rajoittaa elämistä sikäli, että se ei ole kovin edustavan näköinen. Olen asiakaspalvelussa ja ei ole kovin mukava istua kasvot punaisina. Jos iholla on se vaihe, että on vain punoitusta, sen voi peittää. Tähän käytän Joe Blascon meikkiväriä. Kallis pieni rasia, mutta kestää pitkään. Töppään sitä pienellä superlonsienellä ihoon. Silloin kun iho on rakkuloilla ja rikki, on meikkiväri kamalan näköinen, eikä sitä kannata laittaa. Iho ärsyyntyy entisestään. Jos on välttämättä jonnekin lähdettävä, menee aikaa siihen, että naama on lähtökunnossa.

        Kaikkein parashan se olisi, että saisi ruuasta kaikki vitamiinit ja hivenaineet, mutta minulla ei kunnolla imeydy. Raudan imeytymistä on tutkittu, koska hb on matalahko jatkuvasti. Todettiin, että ei imeydy. Laitan ruuatkin alusta alkaen itse, monipuolisesti.

        Kaikki ihodiagnoosit on tehty keskussairaalassa.
        Minullekin ovat tervetulleita muiden kokemukset. Miten hoidatte? Voiko ennaltaehkäistä?


      • Arnikki

        Jäi sanomatta tässä ensimmäisessä viestissä se, että ihotautilääkäri komensi kulauttamaan päivittäin kotimaista virgilio rypsiöljyä puoli desiä kerralla. Kun sitä sitten 4-5 kk kulauttelin, niin sen jälkeen se on etonut.
        Hän sanoi, että sitä voisi ottaa jatkuvasti ruokalusikallisen päivässä. Se on ollut nyt pitkään tauolla, mutta välähti just mieleen. Täytyypä käväistä kellarissa ja ottaa pullo jääkaappiin ja kokeilla josko nyt menisi kurkusta alas.


      • isoarska56
        Arnikki kirjoitti:

        Jäi sanomatta tässä ensimmäisessä viestissä se, että ihotautilääkäri komensi kulauttamaan päivittäin kotimaista virgilio rypsiöljyä puoli desiä kerralla. Kun sitä sitten 4-5 kk kulauttelin, niin sen jälkeen se on etonut.
        Hän sanoi, että sitä voisi ottaa jatkuvasti ruokalusikallisen päivässä. Se on ollut nyt pitkään tauolla, mutta välähti just mieleen. Täytyypä käväistä kellarissa ja ottaa pullo jääkaappiin ja kokeilla josko nyt menisi kurkusta alas.

        Kiitti..tulikin aimo annos vitamiini tietoa..Just luin netistä tietoa NONI-mehusta kun aloitin pari päivää sitten juomaan sitä..epätoivoissaan kaikki on
        kokeiltava..Siinähän olis kaikki valtakunnan vitamiinit yhdessä paketissa:))Oletko kokeillut tai
        kuullut tuotteesta?? Entä tiedätkö uskaltaako ARBUTIINIA käyttää ruusufinniä sairastava?? Siis total sun ostoksille koska BION kirveli ihan sikana.
        Olen lähdössä viikon päästä lappiin ja voit vaan kuvitella että fiilikset ei oo samat kun matka lyötiin lukkoon.Pärjäänköhän siellä ollenkaan tän
        nahkan kanssa?? Nyt tällä viikolla olen ottanut vaan yhden ORICYKLININ/vrk ja yrittänyt pestä sillä bionilla päivittäin ainakin kerran..sillon kun kärsii..mut säkin mainitsit nää näpyt..eikö sulla sit polta ihoa..mulla ihan sattuu vallankin pesun jälkeen ja on aivan tuli punanen..paitsi taisi olla vähän tyhmä kysymys kun sulla on niin monta ongelmaa siinä ihossa:(
        NO NIIN SUOMEN NAISET..MEITÄ ON PAKKO OLLA ENEMMÄN
        KUN ME KOLME JOLLA ON SAMA ONGELMA...NEUVOJA EI KOSKAAN LIIKAA!! Onkohan kukaan koskaan selvinnyt tästä niin sanotusti "kuiville"


      • PUNANAHKA1
        Ruusu... kirjoitti:

        Mulla kans ruusufinni vaivana ja Bion tuotteet
        on kyllä auttanut kun finnejä pukkaa vieläkin naamaan . Pitäis kait tuo finniongelma olla jo takana vaan eipä näytä olevan vaikka ikää kohta 50v.
        Mistähän se johtuu kun aurinkoisella ilmalla alkaa heti nenään nousta muhkuroita :((

        Mitä kaikkia BION-TUOTTEITA käytät ihon hoidossa?
        Pysyykö ihosi kurissa pelkästään BIOLLA?
        Onko mitään ärsytys oireita?
        Onpa veikee olla sisällä nytkin kun ulkona on noin ihana ilma mutta ei uskalla mennä:(((


      • Arnikki
        isoarska56 kirjoitti:

        Kiitti..tulikin aimo annos vitamiini tietoa..Just luin netistä tietoa NONI-mehusta kun aloitin pari päivää sitten juomaan sitä..epätoivoissaan kaikki on
        kokeiltava..Siinähän olis kaikki valtakunnan vitamiinit yhdessä paketissa:))Oletko kokeillut tai
        kuullut tuotteesta?? Entä tiedätkö uskaltaako ARBUTIINIA käyttää ruusufinniä sairastava?? Siis total sun ostoksille koska BION kirveli ihan sikana.
        Olen lähdössä viikon päästä lappiin ja voit vaan kuvitella että fiilikset ei oo samat kun matka lyötiin lukkoon.Pärjäänköhän siellä ollenkaan tän
        nahkan kanssa?? Nyt tällä viikolla olen ottanut vaan yhden ORICYKLININ/vrk ja yrittänyt pestä sillä bionilla päivittäin ainakin kerran..sillon kun kärsii..mut säkin mainitsit nää näpyt..eikö sulla sit polta ihoa..mulla ihan sattuu vallankin pesun jälkeen ja on aivan tuli punanen..paitsi taisi olla vähän tyhmä kysymys kun sulla on niin monta ongelmaa siinä ihossa:(
        NO NIIN SUOMEN NAISET..MEITÄ ON PAKKO OLLA ENEMMÄN
        KUN ME KOLME JOLLA ON SAMA ONGELMA...NEUVOJA EI KOSKAAN LIIKAA!! Onkohan kukaan koskaan selvinnyt tästä niin sanotusti "kuiville"

        Kyllä pesun jälkeen punottaa. Voiteet ja vesi kirvelee varsinkin siinä vaiheessa kun on näppyjä ja rakkuloita.

        Aurinkosuojaksi ostin apteekista voiteet. Louis Widmerin tuotteita olen käyttänyt vuosia. Nyt ostin ko. sarjasta spray solaire 25 , jossa UVA 99 % ja UVB 98 %.

        Sisällä sitä on oltava minunkin.
        Kunpa muistasi ensi vuonna jo joulun jälkeen ryhtyä tälle vitamiini kuurille. Auttaiskohan se että en saisi auringon myötä tätä vaivaa joka hemmetin kevät? Olen tälläinen rupikonna helmi-maaliskuusta aina elokuulle asti. Syksyllä alkaa helpottamaan.

        Beetakarotreenin luusisi antavan suojaa auringonvalolle ja luulisi että ehkäisisi tätä ruusufinniäkin.

        Minulla ei ole ollut nuoruudessa aknea. Tämä vaiva tuli keski-iässä.

        Olen kuullut että helpottaisi kunhan ikää vielä karttuu. Joillakin tää ruusufinni tekee sellaisen ison röpelöisen punaisen perunanenän. Muistatteko esim. legendaarisen urheiluselostajan Tiilikaisen Pekan nenää?


      • isoarska56
        Arnikki kirjoitti:

        Kyllä pesun jälkeen punottaa. Voiteet ja vesi kirvelee varsinkin siinä vaiheessa kun on näppyjä ja rakkuloita.

        Aurinkosuojaksi ostin apteekista voiteet. Louis Widmerin tuotteita olen käyttänyt vuosia. Nyt ostin ko. sarjasta spray solaire 25 , jossa UVA 99 % ja UVB 98 %.

        Sisällä sitä on oltava minunkin.
        Kunpa muistasi ensi vuonna jo joulun jälkeen ryhtyä tälle vitamiini kuurille. Auttaiskohan se että en saisi auringon myötä tätä vaivaa joka hemmetin kevät? Olen tälläinen rupikonna helmi-maaliskuusta aina elokuulle asti. Syksyllä alkaa helpottamaan.

        Beetakarotreenin luusisi antavan suojaa auringonvalolle ja luulisi että ehkäisisi tätä ruusufinniäkin.

        Minulla ei ole ollut nuoruudessa aknea. Tämä vaiva tuli keski-iässä.

        Olen kuullut että helpottaisi kunhan ikää vielä karttuu. Joillakin tää ruusufinni tekee sellaisen ison röpelöisen punaisen perunanenän. Muistatteko esim. legendaarisen urheiluselostajan Tiilikaisen Pekan nenää?

        oliko sun kasvot kauan kunnossa sen vitamiini kuurin
        jälkeen??
        Kysyin muuten ihotautilekurilta tätä et vieläkö
        vanhoilla päivillä saa sellasen TIILIKAIS nenän
        mutt sano että on aivan ääri tapaus ja jos sen harvoin kasvaa niin sit miehille enimmäkseen...
        Nokka on kyllä tosi punanen..ei tarttes kasvaa...
        Se tässä just on kamalaa kun ei tiedä mitä tää tuo
        tulleessan kun on niin uusi asia..enkä tunne henk.koht. ketään kellä ois tää tauti...
        Ei sais stressata..vaikka sellasesta tän varmaan sainkin..Koko ajan vaan vahtaa peilistä minkä näköseks sitä on muuttunu edellisestä puolesta tunnista:)


      • Arnikki
        isoarska56 kirjoitti:

        oliko sun kasvot kauan kunnossa sen vitamiini kuurin
        jälkeen??
        Kysyin muuten ihotautilekurilta tätä et vieläkö
        vanhoilla päivillä saa sellasen TIILIKAIS nenän
        mutt sano että on aivan ääri tapaus ja jos sen harvoin kasvaa niin sit miehille enimmäkseen...
        Nokka on kyllä tosi punanen..ei tarttes kasvaa...
        Se tässä just on kamalaa kun ei tiedä mitä tää tuo
        tulleessan kun on niin uusi asia..enkä tunne henk.koht. ketään kellä ois tää tauti...
        Ei sais stressata..vaikka sellasesta tän varmaan sainkin..Koko ajan vaan vahtaa peilistä minkä näköseks sitä on muuttunu edellisestä puolesta tunnista:)

        Nonista olen kuullut, mutta en ole kokeillut ja ottanut edes selvää mitä se pitää sisällään.
        Vuosina 1994-2005 ruusufinni puhkesi vähintään kerran vuodessa, suurin osa vuotta olin naama ruvella.
        Kuljin vuonna 2005 ihotautulääkärillä kuukauden välein , yhteensä muistaakseni neljästi. Hevoskuuri alkoi huhtikuussa 2005 ja loppui elokuulla. V 2006 ei ollut ruusufinniä. Luulin jo tulleeni tarpeeksi vanhaksi ja että pääsin siitä erilleen.Kärsin kyllä valoihottumasta, mutta sekin oli lievempi, koska suojasin ihoa auringolta. Pakkasella ja tuulella vedin kaulaliinan poskien suojaksi ja saunassa suojasin posket ja nenän. Auringolta suojasin aurinkovoiteilla.

        Seuraavan kerran ruusufinni puhkesi vasta tämän vuoden helmikuussa. Posket ovat röpelöiset, väliin vereslihalla, näppyläiset, kosketusarat.
        Selvästi paksumpi, sellaisia kohoumia keskellä poskea.

        Lohdullista kuulla että Tiilikaisnenä on harvinaista naisilla.


      • Ruusu minäkin
        Arnikki kirjoitti:

        Nonista olen kuullut, mutta en ole kokeillut ja ottanut edes selvää mitä se pitää sisällään.
        Vuosina 1994-2005 ruusufinni puhkesi vähintään kerran vuodessa, suurin osa vuotta olin naama ruvella.
        Kuljin vuonna 2005 ihotautulääkärillä kuukauden välein , yhteensä muistaakseni neljästi. Hevoskuuri alkoi huhtikuussa 2005 ja loppui elokuulla. V 2006 ei ollut ruusufinniä. Luulin jo tulleeni tarpeeksi vanhaksi ja että pääsin siitä erilleen.Kärsin kyllä valoihottumasta, mutta sekin oli lievempi, koska suojasin ihoa auringolta. Pakkasella ja tuulella vedin kaulaliinan poskien suojaksi ja saunassa suojasin posket ja nenän. Auringolta suojasin aurinkovoiteilla.

        Seuraavan kerran ruusufinni puhkesi vasta tämän vuoden helmikuussa. Posket ovat röpelöiset, väliin vereslihalla, näppyläiset, kosketusarat.
        Selvästi paksumpi, sellaisia kohoumia keskellä poskea.

        Lohdullista kuulla että Tiilikaisnenä on harvinaista naisilla.

        olen yrittänyt googlata ja löytää itsehoito-ohjeita. Edelliset kohtalotoverit ovat oikeilla jäljillä, vaikea on hoitaa ja saada kuriin.

        Ruusufinniin hoito-ohjeet lääkäriltä. Ruusufinnille (acne rosacea) on ominaista punastumisherkkyys ja laajentuneet pintaverisuonet. Lehahtelun voi aiheuttaa aurinko, mausteet, alkoholi tai vain tuuli. Vaivan edetessä kasvoille ilmestyy suurehkoja näppylöitä, jotka yhtyvät joskus laajaksi punaiseksi alueeksi. Joskus ruusufinniin liittyy nenän talirauhaskudoksen liikakasvu, appelsiinin pintaa muistuttava nenän turpoaminen ja muhkuranenän kehittyminen. Tämmösiä ohjeita vain oli.

        Ruusufinnin itsehoito:
        • noudatetaan lääkärin antamat hoito-ohjeet
        • ihon perushoito hellävaroen, välttäen voimakkaita ja kuivattavia paikallishoitoaineita
        • vältetään kovakouraista käsittelyä ja lämmönvaihtelua
        • suojaudutaan auringolta ja tuulelta
        • kortisonia ei ehdottomasti tule käyttää


      • Rusoposkinen
        Ruusu minäkin kirjoitti:

        olen yrittänyt googlata ja löytää itsehoito-ohjeita. Edelliset kohtalotoverit ovat oikeilla jäljillä, vaikea on hoitaa ja saada kuriin.

        Ruusufinniin hoito-ohjeet lääkäriltä. Ruusufinnille (acne rosacea) on ominaista punastumisherkkyys ja laajentuneet pintaverisuonet. Lehahtelun voi aiheuttaa aurinko, mausteet, alkoholi tai vain tuuli. Vaivan edetessä kasvoille ilmestyy suurehkoja näppylöitä, jotka yhtyvät joskus laajaksi punaiseksi alueeksi. Joskus ruusufinniin liittyy nenän talirauhaskudoksen liikakasvu, appelsiinin pintaa muistuttava nenän turpoaminen ja muhkuranenän kehittyminen. Tämmösiä ohjeita vain oli.

        Ruusufinnin itsehoito:
        • noudatetaan lääkärin antamat hoito-ohjeet
        • ihon perushoito hellävaroen, välttäen voimakkaita ja kuivattavia paikallishoitoaineita
        • vältetään kovakouraista käsittelyä ja lämmönvaihtelua
        • suojaudutaan auringolta ja tuulelta
        • kortisonia ei ehdottomasti tule käyttää

        Tämä oli jollain tohtori.fi-sivuilla.




        Ruusufinni


        Ruusufinni eli akne rosakea on pääosin kasvojen alueella esiintyvä tauti, jonka tyypillisiä ihomuutoksia ovat näppylät tai märkänäppylät, punoitus ja laajentuneet ihon pinnaliset verisuonet . Iho-oireet esiintyvät tavallisimmin kasvojen keskiosissa eli nenän, otsan, poskien ja leuan alueella. Rintakehän ja yläselän alueella oireita esiintyy harvemmin. Silmien sidekalvon tulehdus on myös taudin eräs oire. Taudin vaikea muoto on ns. rinofyyma, jossa nenän alueen talirauhasten kasvun seurauksena nenä on voimakkaasti punoittava, kasvanut kooltaan ja epämuodostunut.

        Ruusufiini on luonteeltaan krooninen ja aaltoilevasti paheneva tauti ja sen on todettu olevan naisilla jonkinverran yleisempi kuin miehillä. Tavallisin sairastumisikä on 40 - 50 vuoden iässä, mutta tauti voi puhjeta huomattavasti nuorempanakin. Taudin syytä ei tunneta, joskin ihossa esiintyvän talipunkin on arveltu pahentavan tautia. Myös auringonvalon, alkoholin ja voimakkaasti maustetun ruuan on todettu pahentavan punoitusta.

        Ruusufinni on syytä erottaa tavallisesta finnitaudista (akne ) , karvatupentulehduksesta , punahukkataudista ja suun ympärystön ihottumasta (perioraalidermatiitti) .

        Miten ruusufinniä hoidetaan?

        Ruusufinnin hoitona käytetään paikallisantibiootteja liuoksina ja voiteina. Paikallishoitoaineita parempi teho saadan suun kautta annettavilla, pitkillä antibioottikuureilla, kuten tetrasykliineillä. Kaikkein tehokkain hoito on vain ihotautilääkäreiden määrättävissä oleva A-vitamiinijohdos isotretinoini. Ihotautilääkärit hoitavat myös punoitusta aiheuttavia laajentuneita verisuonia ja rinofyymaa laserilla . Valosuojausta aurinkovoitein suositellaan voimakkaammalle auringolle altistuttaessa .


      • isoarska56
        Ruusu minäkin kirjoitti:

        olen yrittänyt googlata ja löytää itsehoito-ohjeita. Edelliset kohtalotoverit ovat oikeilla jäljillä, vaikea on hoitaa ja saada kuriin.

        Ruusufinniin hoito-ohjeet lääkäriltä. Ruusufinnille (acne rosacea) on ominaista punastumisherkkyys ja laajentuneet pintaverisuonet. Lehahtelun voi aiheuttaa aurinko, mausteet, alkoholi tai vain tuuli. Vaivan edetessä kasvoille ilmestyy suurehkoja näppylöitä, jotka yhtyvät joskus laajaksi punaiseksi alueeksi. Joskus ruusufinniin liittyy nenän talirauhaskudoksen liikakasvu, appelsiinin pintaa muistuttava nenän turpoaminen ja muhkuranenän kehittyminen. Tämmösiä ohjeita vain oli.

        Ruusufinnin itsehoito:
        • noudatetaan lääkärin antamat hoito-ohjeet
        • ihon perushoito hellävaroen, välttäen voimakkaita ja kuivattavia paikallishoitoaineita
        • vältetään kovakouraista käsittelyä ja lämmönvaihtelua
        • suojaudutaan auringolta ja tuulelta
        • kortisonia ei ehdottomasti tule käyttää

        Onko Rusoposkella ollut vaiva kauan..ja syötkö tällä
        hetkellä lääkettä..
        Onkohan tuo eteneminen vääjämätön vai hoitamattoman
        ruusufinnin etenemis enne???


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Arnikki kirjoitti:

        Ihotautilääkärin määräämät vitamiinit olivat tosi vahvoja ja isoja annoksia. Tosin hänen valvonnassaan, koska mm maksa-arvot voi nousta. Kuurin jälkeen ihoni oli sileä kuin vauvan peppu.

        Nyt ostin vitamiinit omalla vastuulla ja otan aluksi kuukauden verran suositusta isommilla annoksilla. E-vitamiini tekee hyvää iholle, hiuksille ja kynsille samoin kuin limakalvoille.
        A-vitamiini samoin vaikuttaa ihon, limakalvojen ja kudosten toimintaan ja uusiutumiseen. B2, B3 ja B5 ovat myös iholle hyviä, samoin kuin hermoille, joita tämä pirullinen vaiva vaatii.

        Porkkanakin on hyvä, mutta sitä saa aika paljon järsiä. Eilen jäi mainitsematta, että elintarvikkeiden lisäaineet ja karkkien väriaineet voivat myös pahentaa.

        Lääkärin määräämiä lääkkeitä syön verenpaineeseen cozaar, zanidip ja diurex. Kilpirauhasen vajaatoimintaan thyroxin ja reumaan panacod 4-6/pv ja Mobic 2/pv.

        Näitä syön nyt omin päin:
        Bio-Karoten E (valoallergiaan)
        Bioteekin vahva B
        Bioteekin vahva C
        Reformin E-vitamiinikapeli
        Olen syönyt myös kalaöljykapseleita vuodenvaihteesta. Nyt kun purkki loppui , vaihdoin sen kokeeksi Möllerin nivelille.

        Bio-karoteenissa on vähän E-vitamiinia, jonka vuoksi nyt lisänä erikseen E-kapseli. Katsoin, että näistä saa vieläkin vähemmän kuin toissa vuoden lääkärin määräämistä Tokovitan( E) ja isotontoin( A ).

        Iho rajoittaa elämistä sikäli, että se ei ole kovin edustavan näköinen. Olen asiakaspalvelussa ja ei ole kovin mukava istua kasvot punaisina. Jos iholla on se vaihe, että on vain punoitusta, sen voi peittää. Tähän käytän Joe Blascon meikkiväriä. Kallis pieni rasia, mutta kestää pitkään. Töppään sitä pienellä superlonsienellä ihoon. Silloin kun iho on rakkuloilla ja rikki, on meikkiväri kamalan näköinen, eikä sitä kannata laittaa. Iho ärsyyntyy entisestään. Jos on välttämättä jonnekin lähdettävä, menee aikaa siihen, että naama on lähtökunnossa.

        Kaikkein parashan se olisi, että saisi ruuasta kaikki vitamiinit ja hivenaineet, mutta minulla ei kunnolla imeydy. Raudan imeytymistä on tutkittu, koska hb on matalahko jatkuvasti. Todettiin, että ei imeydy. Laitan ruuatkin alusta alkaen itse, monipuolisesti.

        Kaikki ihodiagnoosit on tehty keskussairaalassa.
        Minullekin ovat tervetulleita muiden kokemukset. Miten hoidatte? Voiko ennaltaehkäistä?

        Jonkin verran lievitystä tulee siitä, kun ihon pesee sulfaatittomalla pesunesteellä, kuivaa aina varovasti taputtelemalla talouspaperilla ja käyttää ihovoidetta, jossa ei ole säilöntäaineena alkoholia (myös luonnonkosmetiikassa on usein). Vähiten on ärsyttänyt sininen Apobase (apteekista) ja sen päällä punoitusta tasoittava mineraalimeikkipuuteri. En ole koskaan suorassa auringonpaisteessa ja ulkoilen vasta iltaisin.


    • Tietoa on

      Googlatkaa ACNE ROSACEA, niin tietoa riittää. Ulkoiset tekijät ovat todella suuressa merkityksessä, eli suojautumiset ja muut kannattaa.

      Suosittelen kunnon ihotautilääkäriä, joka katsoo sinulle sopivan lääkityksen. Antibiootit voi välttää esimerkiksi Rozex-voiteella.

      Itselläni Bionin tuotteet todellakin kirvelivät ensin, mutta sitten alkoivat auttaa. Käytän lisäksi Ceralan-perusvoidetta, koska Bionin voiteet eivät riitä atooppiselle iholleni.

    • moloko17
    • herkkä iho

      Onko missään enää myynnissä Ziaja MED tuotteita?

      Mistä voi tilata jos ei Suomesta saa?

    • ansku 41v

      kurjaa minul on tämä vaiva ja tuntuu et se on myös aiheuttanut masennusta naama punanen aina saa kärsiä ja hävetä men ihmiste ilmoil kurja ku ain tarvii meikata et voi es näyttäytyä oon kuulu et muillakin ois tälläst vaivaa no syksyl helpottaa taas ehkä

      • Arnikki

        Surffailin täällä aikani kuluksi ja huomasin omat tutut juttuni.
        Ruusufinni rehottaa edelleen ja puhkeaa pari kertaa vuodessa. Apocykliiniä en ole enää syönyt. Parina vuotena olen hoitanut Rosazol- voiteella ja kosteusvoiteena olen käyttänyt Rozadermia. Molempia saa apteekista reseptivapaasti. Rosazoliin saa kela- korvauksen jos lääkärin määräys.
        Pahimpia näppylöitä olen pyykäissyt neo-amiseptiin kostutetulla vanulapulla.

        Viime viikolla kävin keskussairaalan ihopolilla. Kasvoissa on molemmat, punahukka ja ruusufinni. Sain uudet ohjeet hoitoon. Ensin tavanomainen pesu aamuin illoin. Sitten Dalacin-liosta ja sen päälle Skinoren-geeliä. Vaihtoehtoisesti voi laittaa Dalasinin päälle Rosazolia, toista aamulla, toista illalla.
        Hoito 6-8 viikkoa vasteen mukaan.

        Minulla on myös monimuotoinen valoherkkyysihottuma, johon ei ole löytynyt tehokasta suojaa. Nyt ihotautilääkäri suositti uutta valmistetta joka on uusi ja lääketieteellisesti testattu voide, ehkäisee tehokkaasti ihosyöpää.
        Sitä ei ole kaikissa apteekeissa, on tilattavissa yliopistollisista apteekeista netin kautta. Minun apteekkini tilasi sitä minulle tukustaan Tamrosta ja sanoi ottavansa sen muutoinkin valikoimiinsa.
        Valmiste on Actinica lotion. Pumppupullo 80 g ja maksoi 23 euroa.
        Parina päivänä olen laittanut kasvoille ja kaulalle. Miellyttävän tuntuinen. Harmi vain kun näin loppukesästä sain tietää. Täytyy aloittaa käyttö heti kun aurinko pilkistää keväällä.

        Ikää nyt 62 vuotta, joten olisi korkea aika päästä finneistä eroon. Rajoittaahan tämä sosiaalista elämää. Kovin näppyläistä naamataulua ei saa meikilläkään piiloon. Paras on ollut Joe Blascon peitevoide.


    • Anonyymi

      Nyt löytyi minulla konsti ehkäistä tulehtuvien näppyjen syntymistä. Käytän setritsiiniä kuuriluontoisesti, sitähän on allergialääkkeissä. Huomasin tämän sattumalta, kun aloin käyttämään sitä "unilääkkeenä", nukun paremmin yön enkä herää yöllä. Ihmettelin miten välillä kukkii iho ja välillä ei, kunnes osasin yhdistää tämän setiritsiiniin. Olen käyttänyt jo vuoden ja iho on huomattavasti parempi. Kaikkia ei setiritsiini väsytä, minuun se vaikuttaa pari kuukautta, sitten elimistö tottuu siihen. Siksi pidän taukoja, koska en halua lisätä annosta. Allergiaa minulla ei ole.

      • Anonyymi

        Ja tähän vielä: nukkumaan mennessä pyyhin kosteuspyyhkeellä meikin pois ja tämän jälkeen pesen kasvot Cerave-puhdistusaineella, jossa kolmea vaikuttavaa ainetta. Yöksi en laita mitään voidetta kasvoille, on sen verran rasvainen iho. Ja jikoilen yöllä joten tämäkin nostaa näppyjä. Ennen käytin aloe veraa. Kasvoilla käytän päivällä bb-voidetta ja aurinkosuojaa 50 kesällä. Vältän saunaa ja aurinkoa, joten pidän paljon lippistä ulkona.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe