PANSSARIJÄÄKÄRIKSI?

tulevapanssarijääkäri?

Meinaan pyrkiä panssariprikaatiin ja siellä panssarijääkäriksi...Mut tietääks joku et mitä se oikeesti pitää sisällään? Siis miten panssarijääkäri varsinaisesti eroaa jääkäristä, eli onko muita eroja kuin että panssarijääkärit toimii vissiin enemmän vaunujen kanssa jne.

Mulle on sanottu että panssarijääkärit on vähä niinkun eliittiä, pitäköhän paikkaansa?

Jos joku on käyny panssarijääkäri koulutuksen ni tahtoisin tietää mitä siellä tehään.

60

31536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole myöskin

      Panssaritorvisoittokunta.

    • Urpu

      Sodankylän jääkäriprikaati luokitellaan ulkomailla erikoisjoukoiksi...koska pystyy arktisten alueiden sodankäyntiin. Eipä ole oikein muita erikoisjoukkoja suomessa.Panssari prikaatissa ei ole mitään muuta hienoa kunne hyökkäävät vihollisen tavoin.

      • taistelija0000

        Vai ei erikoisjoukkoja? Mites Utin laskuvarjojääkärit? Eliittiä ovat ihan koko maailman mittapuulla...


      • Urpu

        Urp on vähän Urpo. Sodankylän porukka on yhtä eliittijoukko kuin Santiksen huoltokomppania, samoin tavan tallaajiin luetaan panssarijääkärit...eli nurmipora regular.


      • Urpo suosta
        taistelija0000 kirjoitti:

        Vai ei erikoisjoukkoja? Mites Utin laskuvarjojääkärit? Eliittiä ovat ihan koko maailman mittapuulla...

        Ai vertaat jotain suomen teletappeja spetznazhein tai alphoihin.Hyvä jos pärjäävät rangereillekkaan.Pikkupoikien laskuvarjokoulu se on taistelukokemusta öööö 0 % porukasta.Tarkoitaan vaan ettei vieras vallat lue muita erikoisjoukoiksi kun arktisten alueitten joukot.Toki koulutus ljk.ssa tai sukelta koulussa oikeen suuntasta mutta....


      • Anonyymi
        Urpo suosta kirjoitti:

        Ai vertaat jotain suomen teletappeja spetznazhein tai alphoihin.Hyvä jos pärjäävät rangereillekkaan.Pikkupoikien laskuvarjokoulu se on taistelukokemusta öööö 0 % porukasta.Tarkoitaan vaan ettei vieras vallat lue muita erikoisjoukoiksi kun arktisten alueitten joukot.Toki koulutus ljk.ssa tai sukelta koulussa oikeen suuntasta mutta....

        Urpo ei edes tiedä mitä spetsnaz tarkoittaa


    • chaem
    • tähän

      eli jos on laittanu siihen kutsuntapaperiin siihen minne haluais kohtaan pelkästään panssariprikaati niin mihin sitten loppuen lopuks joutuu? päättääkö ne tyypit sen sitten lopullisesti siel kutsuntatilaisuudes vai pitääkö siel erikseen sanoa et haluais panssarijääkäriksi koska ite en halua mitää tankkii ajamaa

      • voi joutua

      • .....
        voi joutua kirjoitti:

        mihin komppaniaan nyt sattuu, Panssarijääkärejä ei todellakaan lueta eliittijoukkoihin, joku on pikkasen kusettanut sinua :-) Tavallista tavallisin joukko-osasto jossa vain panssareiden mukana enemmän mennään.
        Ainoa 'eliitti' porukka on tämä:
        http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/utjr/laskuvarjojkrikoulu.dsp

        Panssarijääkärit on sellaisia joilla testaillaan kaikkea. Testataan et mitä ihmiselle tapahtuu jos tehdään sitä ja tätä. Pistetään pari panssarijääkäriä panssariauton alle ja naureskellaan niille. Semmoinen joukko se on :)


      • telojen kaiku
        voi joutua kirjoitti:

        mihin komppaniaan nyt sattuu, Panssarijääkärejä ei todellakaan lueta eliittijoukkoihin, joku on pikkasen kusettanut sinua :-) Tavallista tavallisin joukko-osasto jossa vain panssareiden mukana enemmän mennään.
        Ainoa 'eliitti' porukka on tämä:
        http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/utjr/laskuvarjojkrikoulu.dsp

        Panssarijääkäriyden eliittiydestä en sano mitään. Mutta tavalliseen jalkaväkeen verrattuna kyyti on aivan toisenlaista. Saa käsitystä tekniikasta ja nykyaikaisen sotajoukon toiminnasta. Itse ainakin olen tyytyväinen, että tuli valittua panssarijääkärit. En tiedä, miten tuo nykyaan menee kutsunnoissa, mutta itse ainakin ilmoitin haluavani panssarijääkäreihin ja se hyväksyttiin. Kunnon puolesta vaatimustaso panssarijääkäreissä on samaa luokkaa kuin tavallisessa jalkaväessä, mutta touhu on muuten mielekkäämpää. Ja erikoiskoulutuskaudella on tuhannen enemmän tosi mielenkiintoisia vaihtoehtoja, jos vain itse haluaa valita.


    • oikeaupseeri

      Eliittiä rauhan ajan Suomessa edustavat Utin jääkärit sekä taistelusukeltajat. Vastoin joitakin harhakäsityksiä nämä yksiköt kunnostautuvat jatkuvasti osallistumiinsa kansainvälisissä harjoituksissa. Niiden toiminta, koulutus sekä aseistus vastaavat kaikin osin vaikkapa suurvaltojen erikoisjoukkoja. Merkittävin ero negtiivisesti on se, etteivät meidän erikois joukkomme käy karaistumassa oikeissa sodissa. Siinä on suurvaltojen suurin "etu" jos sodasta nyt ikinä voi näin sanoa.

      Toki eliittiä ovat kaikki sellaiset yksiköt, joilla on vahva aseistus sekä monipuolinen koulutus. Esim. jos nyt tulisi sota Ruotsia vastaan, voisi taistelujen aikana porin prikaatista kehittyä eliitti yksikkö, ainakin vihollisen silmissä. Varsinkin yksiköiden valiotaistelijoista koostettavat iskuryhmät olisivat toiminnaltaan varsin lähellä eliittiä.

      Mutta rauhan ajan Suomessa panssari prikaati ei ole eliittiä, toisaalta kyllä perusyksikköjä tulivoimaisempi ja ennen kaikkea liikkuvampi. Panssarijääkärit ovat perus sotilaita, mutta panssarien kanssa tehdään paljon yhteistyötä. Harjoitukset voivat olla mielenkiintoisempia kuin joissakin yksiköissä. Olen kuullut että on alokkaista hieno tunne kun vieressä ärjyy mahtava panssari. Tulee kuulemma rynnäköihin ja murtoihin ihan eri meininki.

      Uskon että viihtyisit panssari prikaatissa, ainakin tuolla asenteella

      • Rapakko

        On vielä kolmas, uudehko erikoisyksikkö, jossa varusmiespalveluksen voi suorittaa. Rajavartiolaitoksen
        erikoisrajajääkärikomppanian koulutus on lähellä ljk:n koulutusta poislukien se hyppiminen. Painottaa myös enemmän sissitoimintaan.


    • meillä

      Kuten jo sanottu, pidä johtajakoulutusta mahdottomana ajatuksena AINA ja JOKA TILANTEESSA. Vastaa kaikkiin kyselyihin, että et ehdottomasti halua johtajaksi. (järkevät perustelut tietysti plussaa)

      Saattaa kuulostaa kummalliselta, mutta meidän yksikössämme alokaskaudella parhaimmat pisteet keränneet pääsivät pyytämäänsä koulutukseen.(minä panssarijääkäriksi 6kk)Tosin tämä käytäntö ei varmasti ole kovin yleinen.

      • ihmettelijä xl

        Niin mutta jos haluankin upseeriksi? Silloin kai vastataan totuudenmukaisesti, vai ollaanko siellä niin mulkkuja että pistetään ulos ne ketkä haluavat johtajiksi ja sisään niitä jotka eivät ehdottomasti halua? Meinaan mennä panssariprikaatin, panssarivaunun ampujaksi.


      • ihmettelijä xl kirjoitti:

        Niin mutta jos haluankin upseeriksi? Silloin kai vastataan totuudenmukaisesti, vai ollaanko siellä niin mulkkuja että pistetään ulos ne ketkä haluavat johtajiksi ja sisään niitä jotka eivät ehdottomasti halua? Meinaan mennä panssariprikaatin, panssarivaunun ampujaksi.

        jos osoittaa että osaa jotain, pääsee aika helpostikkin johtajaksi... upseeriksi asti pitää sitten osata keskivertoa paremmin. Ei siellä tahallaan tehdä ihmisille kiusaa, puolustusvoimat vain katsoo ketkä soveltuvat parhaiten johtajiksi ja koettavat tehdä puolustusvoimista toimivan systeemin.

        itse olin panssarivaunun ampuja leopardissa... jos sellaiseksi haluat, ei ole mitään mahdollisuutta päästä upseeriksi. Koulutus on erittäin mielenkiintoista, ja suosittelen lämpimästi... mutta upseerin uraa ei sillä tavalla aukene.


      • meillä
        ihmettelijä xl kirjoitti:

        Niin mutta jos haluankin upseeriksi? Silloin kai vastataan totuudenmukaisesti, vai ollaanko siellä niin mulkkuja että pistetään ulos ne ketkä haluavat johtajiksi ja sisään niitä jotka eivät ehdottomasti halua? Meinaan mennä panssariprikaatin, panssarivaunun ampujaksi.

        hieman väärään threadiin napsahti. Tosiaan jos johtajakoulutusta tavoittelee niin silloin on syytä osoittaa pätevyytensä ja kiinnostuksensa. Panssarivaunun ampujana sinulla käsittääkseni ei tule olemaan johtajakoulutusta.


      • ihmettelijä xl
        proximax kirjoitti:

        jos osoittaa että osaa jotain, pääsee aika helpostikkin johtajaksi... upseeriksi asti pitää sitten osata keskivertoa paremmin. Ei siellä tahallaan tehdä ihmisille kiusaa, puolustusvoimat vain katsoo ketkä soveltuvat parhaiten johtajiksi ja koettavat tehdä puolustusvoimista toimivan systeemin.

        itse olin panssarivaunun ampuja leopardissa... jos sellaiseksi haluat, ei ole mitään mahdollisuutta päästä upseeriksi. Koulutus on erittäin mielenkiintoista, ja suosittelen lämpimästi... mutta upseerin uraa ei sillä tavalla aukene.

        Siis ampujasta ei voi edetä upseeriksi asti? Oletko varma? Ajattelin että kaikilla vaunussa on mahdollisuudet nousta upseeriksi, niinkuin esim. panssarijääkäreistä voi kestä ttahansa tulla upseeri, siis jo mielenkiintoa, kanttia ja kuntoa löytyy.


      • meillä
        ihmettelijä xl kirjoitti:

        Siis ampujasta ei voi edetä upseeriksi asti? Oletko varma? Ajattelin että kaikilla vaunussa on mahdollisuudet nousta upseeriksi, niinkuin esim. panssarijääkäreistä voi kestä ttahansa tulla upseeri, siis jo mielenkiintoa, kanttia ja kuntoa löytyy.

        pääsyvaatimukset mpkk:

        "Suorittanut reservin upseerin koulutuksen. Upseerin opintoihin voidaan myös hyväksyä reservin aliupseerin koulutuksen saanut hakija, joka täyttää muut kelpoisuusehdot, mikäli hän suorittaa hyväksytysti joukkueenjohtajan kurssin ennen kadettikurssin alkamista. "

        eli vaununjohtajaksi jos mielit upseeriksi..

        Normi panssarijääkärin mahdollisuudet upseerin koulutukseen ovat yhtä marginaaliset kuin muilla, joilla ei ole johtajakoulutusta.


      • meillä kirjoitti:

        pääsyvaatimukset mpkk:

        "Suorittanut reservin upseerin koulutuksen. Upseerin opintoihin voidaan myös hyväksyä reservin aliupseerin koulutuksen saanut hakija, joka täyttää muut kelpoisuusehdot, mikäli hän suorittaa hyväksytysti joukkueenjohtajan kurssin ennen kadettikurssin alkamista. "

        eli vaununjohtajaksi jos mielit upseeriksi..

        Normi panssarijääkärin mahdollisuudet upseerin koulutukseen ovat yhtä marginaaliset kuin muilla, joilla ei ole johtajakoulutusta.

        eli siihen vaaditaan nimenomaan se johtajakoulutus pohjalle, josta sitten voi tulla valituksi reserviupseerikouluun. Vaunun ampuja on vuoden panssarimies (ellei ylene jostain maagisesta syystä korpraaliksi) eikä johtajakoulutusta tule... yleneminen on siis mahdotonta tuossa hommassa.


      • Nimetön
        proximax kirjoitti:

        jos osoittaa että osaa jotain, pääsee aika helpostikkin johtajaksi... upseeriksi asti pitää sitten osata keskivertoa paremmin. Ei siellä tahallaan tehdä ihmisille kiusaa, puolustusvoimat vain katsoo ketkä soveltuvat parhaiten johtajiksi ja koettavat tehdä puolustusvoimista toimivan systeemin.

        itse olin panssarivaunun ampuja leopardissa... jos sellaiseksi haluat, ei ole mitään mahdollisuutta päästä upseeriksi. Koulutus on erittäin mielenkiintoista, ja suosittelen lämpimästi... mutta upseerin uraa ei sillä tavalla aukene.

        kun haluaisin leopardin kuskiks, pääsekö kuski johtaja koulutukseen? Sit vänrikiks?


    • Jääkäri

      Mihin olet menossa? Jos vekaralle niin se on kyllä siellä eliitti joukkoja. Varo vaan ettet halua sieltä pois. Kyllä siellä on vitu**s kohdillaan.

      • kyllä se siitä

        Eiköhän toi vitu**s ole kohdillaan joka varuskunnassa.Toisilla sitä vaan enemmän ku toisilla, mut kyl sieltä kaikki pois pääsee aikanaan.


    • panssarijääkäri

      jos haluut panssarjääkariks ni saat todennäkösest harjotella vaunust jalkautumista ja hyökkäämistä enemmän ku tarpeeks ja tetsaaminen tulee varmasti tutuks. Voin väittää et paskat jätkät hajoo sinne, meinaa et koulutus on yks rankimmista, varsinkin puolen vuoden miehillä. myös leiriaamuja on överisti

      • jaeger

        Ei panssarijääkärin koulutus ole ylitsepääsemätön. Siellä selviää normaalia keskitasoa heikommallakin kunnolla. Jalkautumisharjoituksia on säkällä 2-3 koko sotakomppanjan aikana ja usein hyökkäyksissä perus jakkejääkärit nukkuu takatilassa pari tuntia ennen kun tarttee mitään edes alkaa tehä. Auk ja Ruk on näilllä hanuilla tavallista rankempi ja metsäaamuja kertyy helposti 4kk-> enemmänkin. Miehistötehtävissä mettää tulee noin 6-8 leirin verran eli vähemmän kuin esimerkiksi tykärit tahkoaa. BMP-2 kurssi on niille herrasmiehille jotka ei tykkää ryynätä. Eli kyllä sieltä psj hommista löytyy semmosiakin paikkoja jossa ei tartte sitä sinkoa raahata.


      • Jaeger

        AUK:n valitaan alokaskauden näyttöjen perusteella siihen vaikuttaa psykologiset testit, palvelusmenestys ja tottakai sosiaalisuus. Jos olet positiivisessa mielessä näkyvä ja tykkäät organisoida päivän askareita esimerkiksi tuvan siivousta sinut kyllä huomioidaan. Ylilyönnit kannattaa sitten muistaa eli perseen nuolemisella ei tuolla pitkälle pötki se huomataan heti! Lisäksi turha kaveeraaminen alikersanttien kanssa voi itsestä tuntua tosi hyvältä idealta, mutta tosiasiassa se vaan vituttaa kaikkia. Sekä muita alokkaita, että ite johtajia.

        RUK:n valitaan AUK:ta ja PSAUKista (BMP-2 kurssilta). Tällä hetkellä BMP-2 kurssilta tulee sotakomppanjan joukkueen johtajat ja varajohtajat, PSJAUKista apukouluttajat nuoremmalle AUKille ja RUKille.

        Joukkueenjohtaja (kymppi): Vastaa joukkueensa koulutuksesta, johtaa jalkaväkeä jalkautumistilanteissa ja neljän rynnäkkövaunun liikettä. Saa vaunu- ja jalkaväkikoulutuksen.

        Joukkueenvarajohtaja (yksviis): Keskittyy vaunuosien johtamiseen ja huollollisiin asioihin. Johtaa vaunujen liikettä joukkueenjohtajan jalkauduttua. Saa RUK:ssa samankaltaisen koulutuksen kuin kymppikin.


      • Kersantti vm.-91
        Jaeger kirjoitti:

        AUK:n valitaan alokaskauden näyttöjen perusteella siihen vaikuttaa psykologiset testit, palvelusmenestys ja tottakai sosiaalisuus. Jos olet positiivisessa mielessä näkyvä ja tykkäät organisoida päivän askareita esimerkiksi tuvan siivousta sinut kyllä huomioidaan. Ylilyönnit kannattaa sitten muistaa eli perseen nuolemisella ei tuolla pitkälle pötki se huomataan heti! Lisäksi turha kaveeraaminen alikersanttien kanssa voi itsestä tuntua tosi hyvältä idealta, mutta tosiasiassa se vaan vituttaa kaikkia. Sekä muita alokkaita, että ite johtajia.

        RUK:n valitaan AUK:ta ja PSAUKista (BMP-2 kurssilta). Tällä hetkellä BMP-2 kurssilta tulee sotakomppanjan joukkueen johtajat ja varajohtajat, PSJAUKista apukouluttajat nuoremmalle AUKille ja RUKille.

        Joukkueenjohtaja (kymppi): Vastaa joukkueensa koulutuksesta, johtaa jalkaväkeä jalkautumistilanteissa ja neljän rynnäkkövaunun liikettä. Saa vaunu- ja jalkaväkikoulutuksen.

        Joukkueenvarajohtaja (yksviis): Keskittyy vaunuosien johtamiseen ja huollollisiin asioihin. Johtaa vaunujen liikettä joukkueenjohtajan jalkauduttua. Saa RUK:ssa samankaltaisen koulutuksen kuin kymppikin.

        Minä olin hämeen jääkäripataljoonan aliupseerikoulussa vuonna 1991.Silloin ainakin kuri oli kovaa ja koulutus hyvää.Erityisesti muistan silloisen vääpeli Jari Hyttisen ammattitaidon.Olisi hienoa tavata hänet joskus reservissä.


      • Aina uskollinen!
        Kersantti vm.-91 kirjoitti:

        Minä olin hämeen jääkäripataljoonan aliupseerikoulussa vuonna 1991.Silloin ainakin kuri oli kovaa ja koulutus hyvää.Erityisesti muistan silloisen vääpeli Jari Hyttisen ammattitaidon.Olisi hienoa tavata hänet joskus reservissä.

        Varokaa LJK pellet ettete jää vaunun alle!Täällä suurin osa uhoajista märkäkorvia joiden pallit eivät ole laskeutuneet!TAI hrmm.. LJK:n tai vastaavan koulun käyneitä joilla HIEMAN jäänyt intti päälle liikaa.Itse olen KymJP.KarPr. käynyt 2Psjk. jägsteri.Kävin koulun 90-luvun alussa ja voin kertoa että koulutus oli KOVAA,LIIKUNNALLISTA/ULKOILMA-ELÄMÄÄ todella suosivaa.SUOMEN KOVIN SISÄKURI!Näin sanoi kadetti kouluttaja joka oli kiertänyt paikat etelästä pohjoiseen.Oli helppo uskoa kun esim.komppanian päällikkönä oli ylil./kapt. PEKKA SVIILI.Mukava mies..Panssarijääkärit EIVÄT nuku koskaan leireillä vaunuissa!Taivas tai teltta kattona mentiin täysillä 8kk:tta ja kavereita tippui loppuun asti.Turha täällä kenenkään on ruveta uhoomaan.KOVIA KAVEREITA siellä koulutetaan varmasti vieläkin.Hieman lainaten:SEMPER FI VEKARANJÄRVI,KARJALA,SUOMI!


      • Aina edessä!
        Aina uskollinen! kirjoitti:

        Varokaa LJK pellet ettete jää vaunun alle!Täällä suurin osa uhoajista märkäkorvia joiden pallit eivät ole laskeutuneet!TAI hrmm.. LJK:n tai vastaavan koulun käyneitä joilla HIEMAN jäänyt intti päälle liikaa.Itse olen KymJP.KarPr. käynyt 2Psjk. jägsteri.Kävin koulun 90-luvun alussa ja voin kertoa että koulutus oli KOVAA,LIIKUNNALLISTA/ULKOILMA-ELÄMÄÄ todella suosivaa.SUOMEN KOVIN SISÄKURI!Näin sanoi kadetti kouluttaja joka oli kiertänyt paikat etelästä pohjoiseen.Oli helppo uskoa kun esim.komppanian päällikkönä oli ylil./kapt. PEKKA SVIILI.Mukava mies..Panssarijääkärit EIVÄT nuku koskaan leireillä vaunuissa!Taivas tai teltta kattona mentiin täysillä 8kk:tta ja kavereita tippui loppuun asti.Turha täällä kenenkään on ruveta uhoomaan.KOVIA KAVEREITA siellä koulutetaan varmasti vieläkin.Hieman lainaten:SEMPER FI VEKARANJÄRVI,KARJALA,SUOMI!

        KymJp. todennäköisesti vaikeimpia paikkoja suorittaa varusmiespalvelus.Pekka Sviili nykyään EVERSTI jos olen oikein kuullut?!Antoi kuulemma "RUNTUA" kavereille oikein kunnolla!Panssarijääkärit ovat todellakin maavoimien NYRKKI niinkuin eversti antoi kuulua itsenäisyysparaatin katselmuksessa.Ilman sitä ei itä-suomessa liiku oravakaan.Olennaisin osa suomen tärkeintä valmiusyhtymää.Koulutus ja kuri kovaa mutta asiallista nykyään!Suosittelen palveluspaikaksi kaikille liikunnasta pitäville joilla taisteluhenkeä pitää paikka päivästä 1-päivään ...?Haastetta löytyy!Lopuksi terveiset vaunukuskeille.NOPEUS/VOIMA/YHTEISHENKI/KURI!PANSSARIJÄÄKÄRI!


      • Entinen.
        Aina edessä! kirjoitti:

        KymJp. todennäköisesti vaikeimpia paikkoja suorittaa varusmiespalvelus.Pekka Sviili nykyään EVERSTI jos olen oikein kuullut?!Antoi kuulemma "RUNTUA" kavereille oikein kunnolla!Panssarijääkärit ovat todellakin maavoimien NYRKKI niinkuin eversti antoi kuulua itsenäisyysparaatin katselmuksessa.Ilman sitä ei itä-suomessa liiku oravakaan.Olennaisin osa suomen tärkeintä valmiusyhtymää.Koulutus ja kuri kovaa mutta asiallista nykyään!Suosittelen palveluspaikaksi kaikille liikunnasta pitäville joilla taisteluhenkeä pitää paikka päivästä 1-päivään ...?Haastetta löytyy!Lopuksi terveiset vaunukuskeille.NOPEUS/VOIMA/YHTEISHENKI/KURI!PANSSARIJÄÄKÄRI!

        Joo...Itsellä meni kaksi kertaa nilkka vaunutetsauksessa.Toisella kertaa jouduttiin kenkä leikkaamaan ja nilkka turposi greipin kokoseks.Sattuu vieläkin kun muistelee.Tipahdin sitten porukasta huoltokomppaniaan ja voi helvetti että otti päähän!!No aika kultaa vielä muistot...kai?Oli mahtavaa olla Psjk:ssa ja tipahtaminen harmittaa helvetisti!Nyt ei tehdä muuta kuin maataan hk:ssa ja hajotaan.Ei käynyt aika pitkäks panssarijäkiksessä ei...!!!


      • 1111111111111
        Kersantti vm.-91 kirjoitti:

        Minä olin hämeen jääkäripataljoonan aliupseerikoulussa vuonna 1991.Silloin ainakin kuri oli kovaa ja koulutus hyvää.Erityisesti muistan silloisen vääpeli Jari Hyttisen ammattitaidon.Olisi hienoa tavata hänet joskus reservissä.

        Vääpeli Jari Hyttisen tunnen liiankin hyvin. Kehut uskon hänen itsensä tähän kirjoittaneen, koska todellisuudessa niihin ei ole pienintäkään aihetta. Armeijan jälkeen Hyttinen oli mukana Espanjassa prostituutiobisneksessä, tuli kokaiiniriippuvaiseksi, saattoi raskaaksi marokkolaisen prostituoidun, että sai sukuunsa muslimiverta. Espanjassa Hyttinen otti turpaansa kaikilta jatkuvasti ja kun kantti ei kestänytvähääkään, palasi maitojunalla Suomeen. Jos kiinnostaa ottaa yhteyttä, Mikkelin mielenterveystoimiston vaki-asiakkaana on nykyään. Kokaiini laukaisi paranoidisen skitsofrenian Hyttiselle. Jos otat häneen yhteyttä, tulet kuulemaan tuhannen ja yhden yön tarinat kerrottuna miljoonalla. Esimerkillisyyttä 0!


    • CV-

      Katselin tässä ton kasarmin ekan jakson ja suoraan sanoen järkytyin!Onko noi kakarat todella aikuisia?!Näytti rippileiriltä touhu.Ei minkäänlaista kuria ja alikessut löntysti mahat pystyssä kameroiden edessä!On TODELLA ajat muuttuneet siitä kun itse kävin vekaralla armeijan.Siitä on 12vuotta ja PsjK:ssa oltiin.Täytyy muistaa toki että oltiin tykistön puolella ja ihmetellä että jos vekaranjärveltä tehdään dokkaria miksi sitä ei tehdä PANSSARIJÄÄKÄREITÄ seuraten???Tuottaja Hytönen itse käynyt intin tykäreissä eli siinä lienee suurin syy?Voi myös olla että jägstereiden puolelle ei kameroita haluta koska touhu on "hieman" eri näköistä.Ottakaa kantaa tähän kiitos ja mielipiteitä!Panssarijääkäri.

      • Saaapumiserä 1/86

        Itse en yllättynyt Kasarmin avaus jaksosta itselläni ihan samanlaista oli eka ilta pinkkaa punkkaa ja varusteet kaappiin. Tosin pinkkaa ei tehty noin tarkkaan siviilikierrettä ei saanut olla ruudut suorassa .Jos joku luulee että olin juuri intissä siitä on jo 24 vuotta aikaa kun pääsin siviiliin Parolannummelta .


    • tepivaari

      olen saanut tavata mm kenraali valveen ja muutaman muunkin jotka aikanaan hiitvat pohjanlahden ylitse silloin kun jaa oli jo melkeipa sulanut eli ei ollut kun ahtojaata itse palvelin hameenlinassa jp neljassa linnan kasarmilla ja valapaivana nain tuon herran oli siina ukko ei kehunut mitaan mutta hanesta tuli sellanen tunne etta on mies joka tekee eika vaan puhu potaskaa niinkuin tana paivana monet tekee mutta aika rientaa ja kaikki muuttuu ei aina parempaan olen jo hiukan vnhempi mutta pidan vielakin tekstista joka oli linnan kasarmin ruokallassa siina luki ei ole kaikkia poikia jaakariks suotu tana paivana tuota perinetta jatkaa panssarijaakari pataljoona onneea heille eivat monikaan tiedaa mitka ovat nuot perinteet jotka menee aina vuoteen 1915 ja ensimaiseen maailman sotaan helmikuun viides kolmatta vietan juhla paivaa t tepivaari

    • 2bravo/tiedustelu

      Laitetaan kunnon keskustelu pystyyn täällä.LjK:lla on toi pakkotoisto jne.Terveisiä vaan uttiin,hyvin toimi yhteistyö.Ero oli että te tulitte paikalle kun sää suosi (selänpään vanha lentokenttä)me odotettiin AINA valmiina ja se välillä söi miestä kun sään takia ette päässeet paikalle vaikka "treffit" oli sovittu.Mikä on "erikoisjoukko"?Tämä ei ole v...uilua kenellekää mutta ihmetyttää välillä noi keskustelut täällä netissä.Ottakaa asioista selvää ja miettikää mitä tänne laitatte.Omasta puolesta voin vain sanoa että on vastassa kuka tahansa ja ilmoista huolimatta KarPr.Panssarijääkärit ovat valmiina ja hereillä.Iskemme kärjessä armotta ja voimalla!!!

      • Ps.jaegsterit

        Samoilla linjoilla ollaan.Täältä terveiset poriin 1jääk.komppanialle KarPr:sta!Hienoja kavereita.Kiitos AFGANISTAN sarjasta ja onnea jatkoon.Panssarijääkärit.


    • Rautaa rajalla

      Välillä nämä netti jutut menee yli suunnalta jos toiselta joten ymmärrän hyvin yllä olevia kirjoituksia.Panssarijääkäri koulutuksesta verrattuna normi jääkäriin:Olen nähnyt molempia ja koulutus tietenkin on vaativampaa Psjk:ssa kun tulee opetusta vaunuista,niistä hyökkäämisestä ja-hyökkäämisestä vaunujen tukemana.Siirtymät voivat olla pitkiä eli voit joutua istumaan märät kamppeet päällä 6-8 tuntia vaunussa ja se ei "välttämättä" ole herkkua.Koulutus on erittäin mielenkiintoista ja haastavaa.Liikuntaa tulee olemaan raittiissa ilmassa kiitettävästi.Vemppailua ei katsota hyvällä ja nopeesti tulee kutsu komppanian päällikön puhutteluun että mites olis joku muu paikka(huolto ja kuljetus).Nilkkojen pyörähtämiset on yleisiä vaunu-tetsauksessa ja se saattaa tietää tippumista joukosta.Joukkue-henki on loistava noilla kavereilla siellä ja intin jälkeen.Kyllä siellä katsotaan mitä miehestä irti lähtee ja välillä vähän enemmän.Näin KarPr:ssa ainakin.Suosittelen!

    • masi panssarijääkäri

      ei kai siinä mitään kummempaa ole..
      Inttiä vaan
      Panssariprikaatin Panssarijääkärikoulutus lopetettiin jo 70-luvulla.
      Eihän siinä koulutukessa ollut muuta kuin paljon hikoilua ja juoksemista.

    • Panzer-force

      Mitä masi meinaat et olis lopetettu 70-luvulla??Kyllähän siellä edelleen koulutetaan ja hikoilua ja juoksemista se on vieläkin.Nyky teknologian aikaan koulutuksesta on tullut monipuolisempaa ja sitä kautta haetaan lisää haastavuutta vaikka sitä "hikoilua" saattoi simputuksen yms.sellaisen muodossa olla tuolloin enemmän niinkuin jokapaikassa!Kovaa on koulutus edelleen ja asiallista.

      • Tuore psjalik

        Ei sitä turhaan sanota museoprikaatiksi tätä nykyä.. Bemari-kalusto on lähinnä vitsi, siitähän ampuu itkollakin läpi! Ei aivan ole sitä "nykyteknologiaa" mistä puhuit.. Vekaralla sentään panssarijääkäreillä CV9030-kalusto, jossa on jo vähän enemmän järkeä! Ja omat kokemukseni panssarijääkäriydestä olivat sellaiset että P-kaudella mentiin kovempaa kuin muut yksiköt, AUKissa meno oli kanssa ajoittain erittäin rankkaa, mutta sitten johtajakaudella eli 6kk miesten E- ja J-kausilla meno vähän läsähti ja ei saatu läheskään niin rankkoja suoritteita kuin olisin itsekin halunnut.. Vähän tuntui siltä että mentiin sillä asenteella että säästellään nyt noita puolikkaan miehiä kun ei niillä ole sitä AUKkia/RUKkiakaan taustalla niin ei ne niin paljoa kestä.. Me johtajat omassa joukkueessa (lähinnä alikersantit) oikein pyysimme että voisiko olla edes vähän jotain mitä meillä AUKissa oli ja oltaisiin ihan innolla oltu mukanakin.. Tokikin muissa joukkueissa meno oli kovempaa, tuntui että meidän kouluttajat ja koksut antoivat vaan vähän liikaa varaa lepsuilla. Tuskin kukaan tiedustelija esim. sanoisi että ei rankkaa olisi ollut!


    • Ps.jaggesteri

      Mielestäni panssarijääkäriksi haluaville pitäisi tehdä myös kunto yms. testit ennen koulutusta.Olisiko huono ajatus?Siellä tuppaa alkuun olemaan turhia "tallaajia" jotka tippuvat mutta vievät kouluttajien ja motivoituneiden taistelijoiden aikaa ensimmäisen kuukauden aikana.En nyt tarkoita vaunumiehiä vaan jakkeja jotka painaa metsässä!Vekaranjärvellä ja parolassa sekä porissa tehdään loistavaa työtä kouluttajien ja yleensä mekanisoidun osaston välillä.Toivottavasti kehitys jatkuu samanlaisena koska panssaroidut joukot ovat puolustuksemme selkäranka.

    • Lerssiman

      Ei muuta kun panssarijääkäriksi vain. Mitään ylitsepääsemätöntä se ei ole ja kovapanos ammunnat vaunujen kanssa mahtavia. Itse bemarin johtajana pääsin lähes kaikkea kokeilemaan. Tulivoimaa siitä ykiköstä löytyy tarpeeksi.
      Hyviä hommia 362 :D

    • Karjalan karhut

      Vekara 3/90!Panssarijääkäreitä oltiin ja ensimmäisinä sieltä aselajin hihamerkki saatiin.Vuosi oli 1991.
      Aina sillointällöin vieläkin kaipaan noita aikoja ja kavereita.Ikävistäkin asioista(14.6.1991)selvittiin kunnialla.Hemmetin hienoa aikaa!

      • Spol3/90

        Sota vaatii uhrinsa sanoi Pekka. Silloin tuntui ettei ollut niin hienoa.


      • Ventin Vihtori

        Mää kirjoittelen taas kerran vanhaan ketjuun, mutta nyt täytyy kysyä paria asiaa tämmöisen tietämättömän. Täällä on kirjoiteltu Vekaran panssarijääkärikoulutuksesta 90-luvulla. Olen aina ollut siinä käsityksessä että " itäisiä panssarijääkäreitä " alettiin kouluttamaan vasta joskus 2000-luvun puolella kun CV-kalusto saatiin käyttöön. Lienen ollut sitten väärässä.

        Toinen kysymys koskee Parolan panssaritiedustelua. Mikä lie tilanne siellä nykyään. Jossain vaiheessa kait tiedustelukoulutus oli tyystin tauolla, mutta muistan jostakin lukeneeni että sitä olisi uudelleen aloiteltu. 90-luvullahan oli ihan oma komppaniakin tiedustelijoilla. Muutamia kertoja tuli oltua panssaritiedustelijoiden mukana tulenjohtohommissa, kohtalaisen reipasta oli meno pojilla, ei siinä mitään.


    • Bravo K.

      Hyvää koulutusta eikä turhia tarvitse kasarmilla istua.Kannattaa katsoa You Tubesta jotain videookin.Lähinnä vaunumiesten kuvaamia mut on siellä jotain suuntaa antavaa.Hiet tosin hikoillaan sit paikan päällä.Itse vekaralla kävin myös.

    • KK.

      Suomen eliitti jota mm.lennosto ja erikoisjoukot tukee ja auttaa.Sitä ilman suomi kaatuu tai pärjää.Ehdoton selkäranka!!!Lisää vaan miehille liikuntakoulutusta tänään ja mielellään pääsykokeet!!!Vekaranjärvellä koulutus hyvällä tasolla ainakin -90 luvulla.Tämän päivän kunto huolestuttaa etelästä-pohjoiseen ja kun lunta ei ole kunnolla olisi pienen palaverin paikka mitä tehtäisiin!Koskee kaikkia!!!Psjk kuitenkin aina kärjessä!

      • Anonyymi

        Itse kävin Hämjk/2 Psjk vuonna 82 ja voin kertoa että siellä sai liikettä.En tiedä eliitti joukoista mutta uskallan olla sitä mieltä että yhtä paljon kun monessa mitä nykyaikana kutsutaan eliittikäjoukoksi.Nylyajan armeija on enemmänkin lepokoti....mortit ei varmaan ole edes kuullut simputuksesta.


    • 1939-44/45

      Itse ihmettelen jos jossain parempi joukkue/ryhmähenki kuin vekaranjärvellä!!Nimenomaan panssarijääkäreillä!!Mukavia videoita Tubessa mut ei tarpeeksi näytetä 2-3 bravon jalkaväkeä..Hyviä kavereita.Myös "naapuriin" uttiin terveisiä harjoituksista!Aika todella kultaa muistot!!Kommentoikaa ja ottakaa kantaa..!!

    • Omega126

      Voi herran jumala mitä kommentteja täällä on. Minä olen parempi kuin sinä ja tuo on parempi kuin joku muu. Tämä joukkue peittoaa kaikki muut lällällää - ettekö osaa muuta nuoret??? Joka ikinen armeijassa vietetty vuorokausi - oli missä tahansa - on kokemus ja koettelemus. Sotaveteraanit häpeäisivät tuollaista. Onneksi heitä oli - kiväärin oikealla puolella.

    • Kilpahenkinen

      Joo tietty kilpailu ja uho kuuluu tohon touhuun mm.KarPr. "niinisalon teurastajat" vms.Noi nimet ja muu vastaava hommataan yleensä yhteisharjoituksissa jossa toiset nyt vaan ovat parempia!Terve kilpailu on aina hyvästä.

    • Vekaranjärvi 3/90

      Eversti Pekka Sviili

      14.6.1991 tapatit 7 varsmiestä Taipalsaarella. Pääsit kuin koira veräjästä. Olit kapteeni silloin ja nykyään jotain muuta.
      Kaikki tuolloin KarPr:ssa olleet sinut muistavat. 7 miestä kuoli ja minkä takia..
      Käsittämätöntä miten olet ketkuillut itsesi asemaasi.

    • Syksylläjääkäriksi

      Panssariprikaateissa on kuulemma armeijan ankarimmat persetarkastukset. Mahtaakohan pitää paikkansa?

    • TääParempKonToi

      Jokases aselajissa on ne 'paremmat' paikat joihin pääsee oikeen yrittämällä. Muihin lähinnä vajotaan ja niissä gonahdellaan.

    • lomalehmä

      >>Jos joku on käyny panssarijääkäri koulutuksen ni tahtoisin tietää mitä siellä tehään.>>

      Juostaan sinko selässä ja toinen perässä neljä 10 kg:n telamiinaa tst-vyöstä roikkuen pitkin metsiä. Niin ainakin meikäläisen aikana.

    • NaurettavaArmeija

      Tarvitseeko ilmaistyöväeksi valtiolle nykyään pyrkiä?! Minä kun luulin että ne tulee hakemaan jos ei mene? Tässä sitä "vapaata suomea"....

    • Anonyymi

      Panssarijääkäri on keihäänkärki maajoukoissa. Itse olin hyökkäävässä koulutuksessa ja kyllä tapahtuu. Tuli ja liike

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe