Moi vaan kaikille!
Puuskuttelen tällä hetkellä puolessa välissä dippa-aikatauluani. Kolme kuukautta kohta täynnä ja kolme edessä ja sitten loppuu palkan tulo. Kirjallisuusosio tuottaa hirmuista päänvaivaa ja tuntuu, ettei työ etene ollenkaan.
Ajattelin tulla tänne palstalle lueskelemaan muiden tuntoja ja alkoi yksi asia ihmetyttämään: Miten yliopiston puolella hoidetaan tuo gradun ohjaus/suorittaminen?
TKK:lla on todella tarkaan määritelty diplomityölle asetetut sisältövaatimukset ja ohjaaja pitää huolen siitä, että työ etenee (ainakin teoriassa). Tosin osastojen resurssien niukkuus kyllä hieman syö tuota ohjauspuolta. Kuitenkaan roikkumaan ei diplomityön kanssa voi jäädä, arvostelu kärsii.
Monet ovat tällä palstalla antaneet neuvoja gradun teosta toisilleen ja niistä tulee sellainen vaikutelma, että gradua tehdään sitten kun ehditään eikä sitä kukaan oikein valvokaan. Onko käytäntö siis tälläinen? Jos on, en tiedä olisinko kateellinen vai en. Oma aiheeni on minulle annettu, ja tuntuu olevan ylivoimaisen hankala. Tuloksia kuitenkin odotetaan. Yritän kuitenkin itselleni vakuuttaa, että kyseessä on VAIN opinnäytetyö. Mielelläni ehkä välillä ottaisin lomaa koko hommasta...
Kertokaapa kokemuksianne? Muutenkin: kuinka tästä stressistä selviää hengissä (paitsi stressaamatta :))?
Diplomityö vs. gradu
19
11149
Vastaukset
- Setä
Nyt en lainkaan ymmärtänyt, kuinka kirjallisuustutkimus voi olla diplomityön vaikein osuus. Siinähän vai referoidaan, mitä työn aihealueelta on aiemmin selvitetty ja mikä on tiedon nykyinen taso. Elektroniset lehdet, hakukoneen tulokset ja muut vastaavat ovat nykyisin helposti saatavissa. Sitten kannattaa tutkia myös traditionaalisia julkaisuja (kirjat lehdet), joskin niiden kanssa menee helposti enemmän aikaa.
Minusta tuntuu, että tuo oma, yleensä kokeellinen tai soveltava osuus on paljon vaikeampi, sillä siinähän pitäisi ajatella ja toimia ihan itse. Tietysti työn ohjaajalta saattaa saada hyviä vinkkejä. Eikä kannata väheksyä jo tehtyjä opinnäytetöitä, sillä niistähän saa ainakin hyvän (?) mallin työn valmiiksi saattamiseksi.
Ja diplomityö on tosiaan pelkästään diplomityö, jolla ei kenenkään ole edes tarkoitus päästä Nobel-palkinnon saajaksi, joten runttaa työsi vain valmiiksi.- norppa
Jälleen kerran esimerkki siitä, kuinka ei jakseta lukea sitä toisen ihmisen kirjoitusta kunnolla. Kerroin vain, missä vaiheessa omassa työssäni olen menossa, ja kyllä se kirjallisuustutkimus täytyy tehdä ennen sovellusosuutta. En tietääkseni kysynyt neuvoja kirjallisuustutkimuksen tekemiseen, osaan kyllä käyttää elektronisia aineistoja (kiitos vaan :))
Mutta edelleen olen kiinnostunut kuulemaan yliopiston gradun teon kuvioista! - Setä
norppa kirjoitti:
Jälleen kerran esimerkki siitä, kuinka ei jakseta lukea sitä toisen ihmisen kirjoitusta kunnolla. Kerroin vain, missä vaiheessa omassa työssäni olen menossa, ja kyllä se kirjallisuustutkimus täytyy tehdä ennen sovellusosuutta. En tietääkseni kysynyt neuvoja kirjallisuustutkimuksen tekemiseen, osaan kyllä käyttää elektronisia aineistoja (kiitos vaan :))
Mutta edelleen olen kiinnostunut kuulemaan yliopiston gradun teon kuvioista!Niinhän se pitäisi tehdä ennen. Mutta menepä kirjastoon ja katsele varsinkin teollisuuteen tehtyjä diplomitöitä, niin yllätyt, että hyvin suuressa osassa töistä kirjallisuusosa on selvästi eriparia soveltavan osuuden kanssa ja takaan, että niissä kirjallisuusosuus on tehty jälkikäteen ja yleensä melko huitaisemalla.
Niin minäkin ennen luulin, että nykyopiskelijat osaavat tehdä kunnollisen kirjallisuustutkimuksen aivan itse, mutta kokemusteni perusteella en luule enää.
Mutta en ymmärrä, mitä sinua kiinnostaa yliopiston gradut, jos kerran olet diplomityötä tekemässä. Yliopiston käytännöt voivat olla totaalisen poikkeavat. Ehkä luonnontieteissä tai matematiikassa menettelyt ovat lähimpänä tekniikan puolen käytäntöjä. Vai aiotko siirtyä tässä vaiheessa yliopiston puolelle opiskelemaan?
Sen voin sanoa, että jos olet kyennyt kurssit harjoitustöineen suorittamaan edes jonkinlaisella menestyksellä, niin diplomityö on selvä nakki, joka vaatii vain hieman sitkeyttä ja istumalihaksia. - norppa
Setä kirjoitti:
Niinhän se pitäisi tehdä ennen. Mutta menepä kirjastoon ja katsele varsinkin teollisuuteen tehtyjä diplomitöitä, niin yllätyt, että hyvin suuressa osassa töistä kirjallisuusosa on selvästi eriparia soveltavan osuuden kanssa ja takaan, että niissä kirjallisuusosuus on tehty jälkikäteen ja yleensä melko huitaisemalla.
Niin minäkin ennen luulin, että nykyopiskelijat osaavat tehdä kunnollisen kirjallisuustutkimuksen aivan itse, mutta kokemusteni perusteella en luule enää.
Mutta en ymmärrä, mitä sinua kiinnostaa yliopiston gradut, jos kerran olet diplomityötä tekemässä. Yliopiston käytännöt voivat olla totaalisen poikkeavat. Ehkä luonnontieteissä tai matematiikassa menettelyt ovat lähimpänä tekniikan puolen käytäntöjä. Vai aiotko siirtyä tässä vaiheessa yliopiston puolelle opiskelemaan?
Sen voin sanoa, että jos olet kyennyt kurssit harjoitustöineen suorittamaan edes jonkinlaisella menestyksellä, niin diplomityö on selvä nakki, joka vaatii vain hieman sitkeyttä ja istumalihaksia.Minua kiinnostavat yliopiston gradut ihan yleisen mielenkiinnon vuoksi. Suinkaan tarkoituksena ei ole etsiä graduneuvoja diplomityöhöni. Vaikka kyllä poikkitieteellinen tiedonvaihto voisi tehdä hyvää kummankin puolen ("puhdasoppisille") edustajille. Jatko-opintojani hyvinkin harkitsen suorittamaan yliopistonkin puolella.
Mutta se siitä di-keskustelusta, tätähän voi jatkaa ikuisuuksiin. Minulla kun ei nyt ole siihen aikaa, kun harjoitan "sitkeyttä ja istumalihaksia". - ...
norppa kirjoitti:
Minua kiinnostavat yliopiston gradut ihan yleisen mielenkiinnon vuoksi. Suinkaan tarkoituksena ei ole etsiä graduneuvoja diplomityöhöni. Vaikka kyllä poikkitieteellinen tiedonvaihto voisi tehdä hyvää kummankin puolen ("puhdasoppisille") edustajille. Jatko-opintojani hyvinkin harkitsen suorittamaan yliopistonkin puolella.
Mutta se siitä di-keskustelusta, tätähän voi jatkaa ikuisuuksiin. Minulla kun ei nyt ole siihen aikaa, kun harjoitan "sitkeyttä ja istumalihaksia".Kyllä gradua ainakin omalla laitoksellani saa väsätä ihan rauhassa kenenkään sen ihmeemmin käskyttämättä, joskin jonkilainen epämuodollinen graduryhmäkin on olemassa ja gradusemiinaareissakin olisi hyvä käydä aikaansaamisiaan esittämässä. Mikään pakko tämä ei ole sillä pääasia on että gradu valmistuu ja opiskelija saa sen poista työn alta ja laitos pinnat valmistuneesta opiskelijasta. Ohjausta saa proffalta kun vain varaa tapaamisajan ja menee juttelemaan asiastaan.
Tuo tuntui minusta hieman oudolta että sinulle on aihe 'annettu' ja sitten 'potkitaan' sen teossa. Tietty hyvä jos aihe kiinnostaa itseäsi, mutta minä en kyllä viitsisi vääntää grauda aiheesta joka ei pätkääkään itseäni innosta. - norppa
... kirjoitti:
Kyllä gradua ainakin omalla laitoksellani saa väsätä ihan rauhassa kenenkään sen ihmeemmin käskyttämättä, joskin jonkilainen epämuodollinen graduryhmäkin on olemassa ja gradusemiinaareissakin olisi hyvä käydä aikaansaamisiaan esittämässä. Mikään pakko tämä ei ole sillä pääasia on että gradu valmistuu ja opiskelija saa sen poista työn alta ja laitos pinnat valmistuneesta opiskelijasta. Ohjausta saa proffalta kun vain varaa tapaamisajan ja menee juttelemaan asiastaan.
Tuo tuntui minusta hieman oudolta että sinulle on aihe 'annettu' ja sitten 'potkitaan' sen teossa. Tietty hyvä jos aihe kiinnostaa itseäsi, mutta minä en kyllä viitsisi vääntää grauda aiheesta joka ei pätkääkään itseäni innosta.Hei, löytyihän joku graduntekijä! Siis lisää kysymyksiä:
Onko gradun teolle asetettu suositusaika? Meidän osastolla se on 6 kuukautta, 8 kuukautta maksimissaan (siis täysipäiväisesti työskennellen). Onko gradun aiheelle voimassaoloaika niinkuin meillä? Dipan aihe hyväksytetään osastolla ja on voimassa vuoden hyväksyttämisestä eteenpäin. Kuinka kauan ihmiset yleensä vääntävät graduansa?
Tuosta aiheenannosta sen verran, että saan palkan työni tekemisestä, jolloin tottakai työnantajan toivomuksilla on hyvin suuri vaikutus sisältöönkin. Liittyyhän se kuitenkin pääaineeseeni, josta olen hyvinkin kiinnostunut. Työni aihe on vain vähän Suomessa tutkittu (ei ollenkaan), joten se lisää päänvaivaa :) - ...
norppa kirjoitti:
Hei, löytyihän joku graduntekijä! Siis lisää kysymyksiä:
Onko gradun teolle asetettu suositusaika? Meidän osastolla se on 6 kuukautta, 8 kuukautta maksimissaan (siis täysipäiväisesti työskennellen). Onko gradun aiheelle voimassaoloaika niinkuin meillä? Dipan aihe hyväksytetään osastolla ja on voimassa vuoden hyväksyttämisestä eteenpäin. Kuinka kauan ihmiset yleensä vääntävät graduansa?
Tuosta aiheenannosta sen verran, että saan palkan työni tekemisestä, jolloin tottakai työnantajan toivomuksilla on hyvin suuri vaikutus sisältöönkin. Liittyyhän se kuitenkin pääaineeseeni, josta olen hyvinkin kiinnostunut. Työni aihe on vain vähän Suomessa tutkittu (ei ollenkaan), joten se lisää päänvaivaa :)Jaa, en tuosta suositusajasta osaa kyllä sanoa, mutta ymmärtääkseni sellaista ei mitenkään virallisesti missään ole mainittu. Tosin voihan huonolla säkällä käydä niin, että jos liian kauan vetkuttaa voi joku muu siinä välissä väsätä samasta aiheesta työn jolloin omaa työtä pitää sitten tietty muuttaa. Ymmärtääkseni gradun tekemiseen menee keskivertoyksilöltä lukukausi-lukuvuosi riippuen tekeekö siinä rinnalla juuri mitään muuta. Se on se 20 ov:a eli raa'sti n. 800 h. Eikös tuo vastaa suurinpiirtein juuri n. 6 kk:n työrupeamaa kokopäivätyönä?
Kirjallisuudessa jota itse opiskelen, aiheet eivät ole tietenkään niin lähellä käytäntöä kuin insinööritieteissä, joten gradutkin ovat sitten varsin erityyppisiä. Meillä ei esim. välttämättä tarvitse olla mitään varsinaista empiriistä osaa, vaan ideana on esim. esittää jokin uusi näkökulma valitsemaansa aiheeseen tms. Kirjallisuutta (tai laajemmin kulttuuria) voi tarkastella vaikkapa siitä näkökulmasta miten esim. jotakin ihmiselämän aspektia esitetään (representoidaan) ja millaisia ideologioita siellä on ehkä taustalla. Toisaalta empiriisen osan saa tietty kasaan vaikkapa sillä että luetuttaa ihmisillä otteita valitsemastaan teoksesta ja tarkastelee sitä miten eri ihmiset tulkitsevat teosta jne. Kirjallisuutta voi tarkastella tekijästä, tekstistä tai lukijasta nähden. Tai sitten voi yrittää yhdistellä näitä. Harvoin kuitenkaan kirjallisuudentutkimuksessa annetaan mitään lopullisia tuloksia. Toisaalta mitään filosofiaakaan kirjallisuus ei tietenkään ole, mutta silti gradut ovat usein kirjallisuudessa juuri enemmän pohtivia eivätkä niinkään välttämättä joitakin selkeitä ratkaisuja ja tuloksia esittäviä töitä. Oikeastaan kaikki humanistinen tutkimus on viime kädessä muutosten ja tuon muutoksen kuvaamisen tarkastelua.
Pikkukyssäri: Mitä tuo siis oikein tarkoittaa että aihe on voimassa vuoden eteenpäin dippatyön hyväksyttämisestä? ja siis miten aiheella voi olla voimassaoloaika? - norppa
... kirjoitti:
Jaa, en tuosta suositusajasta osaa kyllä sanoa, mutta ymmärtääkseni sellaista ei mitenkään virallisesti missään ole mainittu. Tosin voihan huonolla säkällä käydä niin, että jos liian kauan vetkuttaa voi joku muu siinä välissä väsätä samasta aiheesta työn jolloin omaa työtä pitää sitten tietty muuttaa. Ymmärtääkseni gradun tekemiseen menee keskivertoyksilöltä lukukausi-lukuvuosi riippuen tekeekö siinä rinnalla juuri mitään muuta. Se on se 20 ov:a eli raa'sti n. 800 h. Eikös tuo vastaa suurinpiirtein juuri n. 6 kk:n työrupeamaa kokopäivätyönä?
Kirjallisuudessa jota itse opiskelen, aiheet eivät ole tietenkään niin lähellä käytäntöä kuin insinööritieteissä, joten gradutkin ovat sitten varsin erityyppisiä. Meillä ei esim. välttämättä tarvitse olla mitään varsinaista empiriistä osaa, vaan ideana on esim. esittää jokin uusi näkökulma valitsemaansa aiheeseen tms. Kirjallisuutta (tai laajemmin kulttuuria) voi tarkastella vaikkapa siitä näkökulmasta miten esim. jotakin ihmiselämän aspektia esitetään (representoidaan) ja millaisia ideologioita siellä on ehkä taustalla. Toisaalta empiriisen osan saa tietty kasaan vaikkapa sillä että luetuttaa ihmisillä otteita valitsemastaan teoksesta ja tarkastelee sitä miten eri ihmiset tulkitsevat teosta jne. Kirjallisuutta voi tarkastella tekijästä, tekstistä tai lukijasta nähden. Tai sitten voi yrittää yhdistellä näitä. Harvoin kuitenkaan kirjallisuudentutkimuksessa annetaan mitään lopullisia tuloksia. Toisaalta mitään filosofiaakaan kirjallisuus ei tietenkään ole, mutta silti gradut ovat usein kirjallisuudessa juuri enemmän pohtivia eivätkä niinkään välttämättä joitakin selkeitä ratkaisuja ja tuloksia esittäviä töitä. Oikeastaan kaikki humanistinen tutkimus on viime kädessä muutosten ja tuon muutoksen kuvaamisen tarkastelua.
Pikkukyssäri: Mitä tuo siis oikein tarkoittaa että aihe on voimassa vuoden eteenpäin dippatyön hyväksyttämisestä? ja siis miten aiheella voi olla voimassaoloaika?Vastauksia:
TKK:lla käytäntönä on (taitaa olla kaikilla osastoilla), että diplomityön aihetta "haetaan". Lopputyöntekijä täyttää kaavakkeen, johon merkitään työn aihe ja sen valvoja ja ohjaaja. Sen jälkeen kyseisen osaston osastoneuvoston kokouksessa hakemus hyväksytään, josta eteenpäin aihe on voimassa 12 kk. Jos työ ei ole valmistunut vuoden sisällä, aihetta täytyy anoa uudelleen. En sitten tiedä, tuleeko siitä muuta haittaa kuin uuden hakemuksen täyttäminen.
Diplomityön täytyy siis sopia haetun aiheen alle, tottakai lopullinen sisältö ja otsikko muokkautuu aiheeseen tutustuessa ja työtä rajatessa. Kaipa aiheen virallisen hyväksyttämisen tarkoituksena on välttää se, etteivät ihmiset yhtäaikaa tee lopputyötä samasta aiheesta. Saattaisi ehkä olla tuo aiheen hyväksyttäminen ihan hyvä järjestelmä gradujenkin puolelle? - ...
norppa kirjoitti:
Vastauksia:
TKK:lla käytäntönä on (taitaa olla kaikilla osastoilla), että diplomityön aihetta "haetaan". Lopputyöntekijä täyttää kaavakkeen, johon merkitään työn aihe ja sen valvoja ja ohjaaja. Sen jälkeen kyseisen osaston osastoneuvoston kokouksessa hakemus hyväksytään, josta eteenpäin aihe on voimassa 12 kk. Jos työ ei ole valmistunut vuoden sisällä, aihetta täytyy anoa uudelleen. En sitten tiedä, tuleeko siitä muuta haittaa kuin uuden hakemuksen täyttäminen.
Diplomityön täytyy siis sopia haetun aiheen alle, tottakai lopullinen sisältö ja otsikko muokkautuu aiheeseen tutustuessa ja työtä rajatessa. Kaipa aiheen virallisen hyväksyttämisen tarkoituksena on välttää se, etteivät ihmiset yhtäaikaa tee lopputyötä samasta aiheesta. Saattaisi ehkä olla tuo aiheen hyväksyttäminen ihan hyvä järjestelmä gradujenkin puolelle?Gradun aihe pitää hyväksyttää proffalla tai muulla työn ohjaajalla, joka gradun viimekädessä tarkastaa. Mutta mitään sen ihmeempää byrokratiaa ei meillä vaadita. Tavallaan siis gradun aihe 'neuvotellaan' ja 'hyväksytetään' kyllä meilläkin. Eli ei sellainen taida onnistua että kasaa gradun ja vie sen sitten valmiina hyväksytettäväksi. Paitsi tietty sitten jos työ on todella loistava ja ennen näkemätön, mutta tällaisia taitaa harvemmin syntyä.
Valmiin gradun lukee sitten lopulta kaksi henkilöä eli työn pääohjaaja ja laitoksen johtaja, jotka sitten yhteistuumiin antavat työlle arvosanan. Sitten työ ja arvosana hyväksytetään vielä tiedekuntaneuvoston kokouksessa. - Entinen teekkari
norppa kirjoitti:
Minua kiinnostavat yliopiston gradut ihan yleisen mielenkiinnon vuoksi. Suinkaan tarkoituksena ei ole etsiä graduneuvoja diplomityöhöni. Vaikka kyllä poikkitieteellinen tiedonvaihto voisi tehdä hyvää kummankin puolen ("puhdasoppisille") edustajille. Jatko-opintojani hyvinkin harkitsen suorittamaan yliopistonkin puolella.
Mutta se siitä di-keskustelusta, tätähän voi jatkaa ikuisuuksiin. Minulla kun ei nyt ole siihen aikaa, kun harjoitan "sitkeyttä ja istumalihaksia".Ehkäpä yliopistolla ohjausta annetaan vasta sitten kun pitää se työ jättää tarkastettavaksi eli käytännössä ei yhtään. Onhan se ymmärrettävää jos professoria tai yliopisto-opettajaa kohti on kymmenkunta ohjattavaa vuodessa niin ei siinä taida olla aikaan kovin syvälliseen ohjaamiseen muiden töiden ohella.
Teknillisissä korkeakouluissa on pitkä perinne diplomitöiden tekemisestä teollisuudessa tai tutkimuslaitoksissa joten yleensä diplomityön teko sujuu vauhdilla. Lisäksi on asetettu vuoden määräaika työn saamiseksi valmiiksi mitä voisi kokeilla muillakin aloilla.
Jos aiot jatkaa opintojasi niin oletan että on helpompi löytää jatko-opinnoillesi rahoittaja teknillisen alan puolella noin keskimäärin. - ...
... kirjoitti:
Gradun aihe pitää hyväksyttää proffalla tai muulla työn ohjaajalla, joka gradun viimekädessä tarkastaa. Mutta mitään sen ihmeempää byrokratiaa ei meillä vaadita. Tavallaan siis gradun aihe 'neuvotellaan' ja 'hyväksytetään' kyllä meilläkin. Eli ei sellainen taida onnistua että kasaa gradun ja vie sen sitten valmiina hyväksytettäväksi. Paitsi tietty sitten jos työ on todella loistava ja ennen näkemätön, mutta tällaisia taitaa harvemmin syntyä.
Valmiin gradun lukee sitten lopulta kaksi henkilöä eli työn pääohjaaja ja laitoksen johtaja, jotka sitten yhteistuumiin antavat työlle arvosanan. Sitten työ ja arvosana hyväksytetään vielä tiedekuntaneuvoston kokouksessa.Niin, tulipa mieleeni sellainen jutska, että yliopistossahan tehdään pro-seminaari ja seminaaritöitä joiden sitten useimmiten oletetaan lopulta johtavan graduun asti. Jos siis on jo tosi kiinnostunut pro-semmavaiheessa jostakin aiheesta, niin sitä voi laatia sillä silmällä että tekee siitä semman ja sitten lopulta gradun.
Itselläni kävi tässä mielessä vähän ohraisesti eli tein pro-semman ja semman eri aiheesta. Nyt joudun tavallaan pohtimaan gradun aiheen ihan nollasta, vaikka tietty prosemmasta ja semmasta se hyöty oli että tulihan niitä varten luettua myös aika tavalla melko yleistä matskua, josta sitten on gradun taustaksi jonkin verran varmasti hyötyä. Nyt joudun varmaankin kesän ja osan ensi lukukautta pohtimaan tuota graduaihettani oikein toden teolla, joten siinä mielessä sen aloittaminen minulla venähtänee.
- Brian
Itse olen myös tekemässä diplomityötä. Omalla kohdallani ohjaus ja työn edistymisen valvonta on aika onnetonta. Proffa ei vastaa sähköpostiviesteihin ja kun hänet lopulta sain puhelimella tavoitettua, kommentti oli että "lähetä työ sähköpostilla sitten kun se omasta mielestäsi on valmis".
Yrityksessä, johon työtä teen, ei tekemisiäni seurata kovinkaan paljoa. Firman yhdyshenkilön kanssa palaveri kyllä järjestyy pyydettäessä, mutta kenelläkään ei ole aikaa perehtyä työni ohjaukseen tai esittämiini kysymyksiin kunnolla.
Onnistuuhan se dippatyön tekeminen näinkin, mutta minusta olisi kyllä mukava saada kommentteja työn edistymisestä. Stressiä vähentäisi kummasti, jos valvonta ja ohjaus toimisi paremmin ja saisin palautetta seikoista, jotka kaipaavat täsmennystä tai tarkempaa käsittelyä.- Setä
Nimittäin insinöörin elämä. Ongelmia pitäisi ratkaista ja yleensä ainakin osan tehtävästä joutuu ratkaisemaan yksinään. Harvoin on alussa selvää, ratkotaanko edes oikeaa ongelmaa saati sitten onko ongelma yleensä ratkaistavissa.
Tavallisesti on vielä tuhoton kiire, kun asiakas painaa ongelmineen päälle kuin herhiläinen ja pomo on niskan takana kyselemässä kuten pesäpallopelissä: ”Joko, joko?”.
On pelkästään hyvä, että viimeistään diplomityövaiheessa joutuu tähän realiteettiterapiaan, kun yleensä on kuitenkin selvää, että opinnäytteeksi valittu ongelma on jotenkin ratkaistavissa. Joten terve tuloa teekkari insinöörien tosimaailmaan. - omiaan
Setä kirjoitti:
Nimittäin insinöörin elämä. Ongelmia pitäisi ratkaista ja yleensä ainakin osan tehtävästä joutuu ratkaisemaan yksinään. Harvoin on alussa selvää, ratkotaanko edes oikeaa ongelmaa saati sitten onko ongelma yleensä ratkaistavissa.
Tavallisesti on vielä tuhoton kiire, kun asiakas painaa ongelmineen päälle kuin herhiläinen ja pomo on niskan takana kyselemässä kuten pesäpallopelissä: ”Joko, joko?”.
On pelkästään hyvä, että viimeistään diplomityövaiheessa joutuu tähän realiteettiterapiaan, kun yleensä on kuitenkin selvää, että opinnäytteeksi valittu ongelma on jotenkin ratkaistavissa. Joten terve tuloa teekkari insinöörien tosimaailmaan.Taitaa olla aika onneton insinööri, kun tuollaista kommentoi! Jos pääsisit omasta päänsisäisestä pellepeloton-insinööriaikakaudelta pois, tietäisit kuinka tehokas laadukas tutkimustyöskentely on muuttunut!
Työn tekee kyllä dippatyön tekijä aivan itse, mutta laadukkaampaan (ja yhteiskuntaa hyödyttävämpään) lopputulokseen pääsee kommentteja keräämällä ja kysymyksiä esittämällä. Surkeita lopputöitä tehdään, koska niihin ei saada tarpeeksi kommentteja: yksin nyhertäessä kun tulee mieleen vain omia ajatuksia.
Siis: hyvä tutkimustyö on enemmän, kuin yhden henkilön ajatusten summa, vaikka kirjoitustyön tekisi vain yksi henkilö. Useimmat parhaista tieteellisistä tutkimuksista ovat keränneet ajatuksia kymmeniltä henkilöiltä. - Setä
omiaan kirjoitti:
Taitaa olla aika onneton insinööri, kun tuollaista kommentoi! Jos pääsisit omasta päänsisäisestä pellepeloton-insinööriaikakaudelta pois, tietäisit kuinka tehokas laadukas tutkimustyöskentely on muuttunut!
Työn tekee kyllä dippatyön tekijä aivan itse, mutta laadukkaampaan (ja yhteiskuntaa hyödyttävämpään) lopputulokseen pääsee kommentteja keräämällä ja kysymyksiä esittämällä. Surkeita lopputöitä tehdään, koska niihin ei saada tarpeeksi kommentteja: yksin nyhertäessä kun tulee mieleen vain omia ajatuksia.
Siis: hyvä tutkimustyö on enemmän, kuin yhden henkilön ajatusten summa, vaikka kirjoitustyön tekisi vain yksi henkilö. Useimmat parhaista tieteellisistä tutkimuksista ovat keränneet ajatuksia kymmeniltä henkilöiltä.Tietysti mielipiteeni oli kärjistetty, mutta valitettavasti se perustuu elävään nykyelämään ja runsaasti enempään kuin yhteen esimerkkiin. Tyypillinen diplomityötään tekevä teekkari ei kysy - hän on ainakin tietävinään, eikä hänelle ainakaan firmoissa kukaan ehdi enemmälti vastailemaankaan.
Sitten työn tullessa käsikirjoitukseksi viitseliäs työn tarkastaja voi esittää kommenttejaan, joihin enää siinä vaiheessa on vaikea ottaa kantaa, koska monta asiaa olisi pitänyt jo alunperin tehdä toisin.
Tietysti olisi hyvä keskustella aihealueesta asiantuntijoiden kanssa tai ainakin lukea paljon alan ajantasaista tutkimusaineistoa. Mutta ne molemmat vaativat melkosesti aikaa ja viitseliäisyyttä, eikä kaikilla näytä oleva sellaiseen halua.
Onko diplomityö sitten tutkimus? Parhaat ovat jopa hyviä, mutta eipä keskiarvotyö juuri tutkimustyön kriteereitä täytä. Onpahan vain hyvä harjoitelma, mutta hyvä niinkin. Tietääpähän tekijä ainakin, miten työ olisi pitänyt alunperin tehdä.
- IsoSetä
Ei kannata repiä ressiä mokoman työn takia. Kukaan, ei ainakaan työnantajat ole pätkääkään kiinnostuneet DI-todistuksesi arvosanoista. Tein oman työni n. 10 vuotta sitten, arvosana taisi olla 4. Ohjaaja hyväksyi aiheen ja luki työn läpi kun se oli valmis. Siinä kaikki. Sinulla on varmaan joku tosi nipo ohjaaja. DI-töiden yleisen osuuden saat verkosta cut and paste menetelmällä ja soveltavaan osaan mahdollisimman paljon tärkeän näköisiä kaavoja.
- graduilija
Juu, on yliopistossa aika vapaata tää gradun teko ja ohjausta on mielestäni liian vähän. Mutta se vaihtelee tiedekunnasta ja oppiaineesta toiseen, minulla nyt sattuu olemaan aika huono graduohjaaja itselläni... Pari tapaamista koko kevään aikana eikä hän vaadi mitään näyttöä siitä mitä olen tehnyt, ei mitään aikatauluja tai deadlineja. Itse olen niitä kyllä asetellut, mutta kukaan ei varsinaisesti valita vaikkei työ etenisikään. Toisaalta siis hyvä asia (itsenäisyys) mutta jos ei riitä itsekuria, gradu ei valmistu koskaan ja näitä tapauksiahan on yliopisto täynnä. Jotkut tekevät omaansa vuodesta toiseen eivätkä koskaan valmistu, varsinkin jos ovat samalla töissä.
- graduilija nr.2
Meidän laitoksella seurataan aika tarkasti noita. Ohjausta saa kun haluaa, ei tarvitse edes varata aikaa. Mutta ohjausta ei myöskään ole pakko ottaa vastaan. Tietysti ajan varaus on parempi. Samoin kuin yliopiston puolesta huolehditaan, että opinnot edistyvät. Ehkä siitä johtuu, että valmistumisajat ovat meillä aika lyhyitä. Opiskelen itse eräässä pääaineohjelmassa, jossa gradun ohjaaja on määrätty jo fuksivuotena. Toki se voi muuttua ajan myötä, mutta alustava tieto on jo. Opastusta saa myös ennen gradua ja missä tahansa asiassa voi kävellä proffien ja jopa dekaanin luokse ja kysyä. Samoin kuin tenteistä saa palautetta jos vaan uskaltaa käydä kysymässä. Ainoat ongelmat ovat kuulemma syntyneet proffien ja graduntekijöiden erimielisyyksistä sisällysluetteloista.
No mutta tämä on varmaan näitä pienen yliopiston etuja. Ymmärrän toki, että isoissa yliopistoissa valtavilla laitoksilla on erilaisia tapoja ja varmasti erilainen henkilöstötilanne. Meillä sattuu olemaan pieni laitos (pari sataa opiskelijaa, ja 3 proffaa muu henkilökunta), ei se paljoa ole, mutta toisaalta silloin opiskelijat ja opettajat tuntevat kasvoista kasvoihin.
- ------
kasvatustieteellisessä luokanopettajaopinnoissa muodostetaan 1,5 vuoden graduryhmä (n.5-10) henkeä joko kokoontuu n. kuukauden tai parin välein keskustelemaan etenemisestään ja saamaan palautetta. lisäksi mahdollisuus yksilöohjaukseen kun tarvetta siihen. aikataulu ei velvoita mihinkään. voi tehdä nopeammin tai hitaammin.
graduohjaajalla on velvollisuus sitä myös antaa. samat säännöt on pakko päteä dippatyönkin suhteen.
tieteellisiin opintoihin toki kuulunut tieteellisen kirjoittamisen, aineistonhankinnan ja tutkimusmenetelmien kursseja.
näin Lapin yliopistolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692713
- 632654
- 681792
- 241617
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 381233
- 401203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197