Ihmettelin kun tänään on tuntunut ihan kuin elohiiri olisi vatsassa:) vasemmalta puolelta, navan kohdalla tuntuu hassua tasaista naputusta.. voiko muka olla jo että tunnen liikkeet, vai onko esim vaavilla hikka vai tuntuuko vauvan sydämen lyönnit?
Monet sanovat että vasta rv 14 eteenpäin voi tuntea liikkeet..
tämä on ensimmäinen raskaus ja ultrassa en ole vielä käynyt.
naputusta masusta??
18
8649
Vastaukset
- jos todelakin
olet vasta noin alussa.toista odotan ja kaverit ja neuvolassa sanoivat että jos tuntee liikkeet siinä 15rv,sekin on jo harvinaista.
ensikertalaisella tuntuu liikkeet yleensä siinä rv 18-22.mutta voihan se olla että oletkin pidemmällä,jos et kerta ultrassa ole vielä ollutkaan!!- voi tuntea
Jos et sinä niin ei muutkaan ;D;D;D
Kaikkia sitä löytyykin - toi oli
voi tuntea kirjoitti:
Kaikkia sitä löytyykinolevinaan?!
järkiän jo sanoo ettei rv 11 voi liikkeitä tuntea.vai oletko kenties joku lääkäri? meinaan jos lääkäri on sanonut ettei sillon vielä voi tuntea,niin luuletko että lääkäri tarkoitti vain etten minä voi tunte ja muut voi? todellakin,kaikkea sitä löytyykin!!!! - kanssasi!!!
toi oli kirjoitti:
olevinaan?!
järkiän jo sanoo ettei rv 11 voi liikkeitä tuntea.vai oletko kenties joku lääkäri? meinaan jos lääkäri on sanonut ettei sillon vielä voi tuntea,niin luuletko että lääkäri tarkoitti vain etten minä voi tunte ja muut voi? todellakin,kaikkea sitä löytyykin!!!!vauvan liikkeet ei voi tuntea noilla viikoilla.toki napsutukset voivat johtua kohdussa tapahtuneista muutoksista.niitä voi toki tuntea.mutta ei liikkeitä!
-lääkäri ruotsista- - tällaista
voi tuntea kirjoitti:
Kaikkia sitä löytyykintuossa rv 16....
http://www.vauva-lehti.fi/odotusjasynnytys/default_alasivu.asp?f=25
- liikkeistä
Mä tunsin esikoista odottaessa liikkeitä rv13 ja ne olivat just sellasia kun olis elohiiri ja kuplintaa.Toista odottaessa tunsin samanlaisia liikkeitä vasta rv14 .
- alkup. kirj.
juu kyllä sitä itsekin ajattelin etten voisi tuntea vielä liikkeitä.. mutta mitä se naputus sitten on jos se ei ole vauvan liikkeitä?
huomasin että tuntuu kun olen istuvaltani ja hieman etukenossa.. aika jännää.. en tiedä että mitä ne sitten voisi olla...? onko ehdotuksia?- mammmmmma
Mulla tuntui elohiirimäistä kuplintaa ihan alkuraskaudesta, johtui varmaan kohdun venymisestä. Mut se ei ollut mitenkään asentoriippuvaista vaan ihan satunnaista. Miksei sulla vois vauvan liikkeetkin tuntua, siihen vaikuttaa niin moni tekijä : lapsen koko, lapsiveden määrä, kohdun asento, omat "makkarat" jne. Mulla tuntui ekat liikkeet rv14 , vahvistettiin neuvolassa että ovat liikkeitä kun sielläkin muljahteli =)Ekaa odotan.
- Molluska
oman vauvani liikkeet 16. viikolla just tolleen etukenossa istuessa. Ne oli sellaisia muljahteluita. Ei tuntunu muussa asennossa ollenkaan. Neuvolan täti sanoi, et ne on liikkeitä. Se on NIIN yksilöllistä, koska liikkeet tuntee. 11 viikkoa kyllä kuulostaa aika varhaiselta, mut eihän sitä tiedä. Itse heräsin ekaa kertaa vauvan hikkaan viime viikolla, silloin ei ollu ihan vielä 20 viikkoa täynnä. Sitä vois kuvailla naputukseksi.
- alkup. kirj.
jään kuulostelemaan jos "elohiiri" jatkaa naputusta..
Onnellista odotusta kaikille! - jo...
Moi
kyllä luulen että kyseessä on hikka. ja kyllä voi tuntea liikkeet tosi aikasessa vaiheessa itse tunsin pieniä muljahduksia jo viikolla 10.- hikka.......
Ei hikka tunnu noilla viikoilla.....
- tiedoksi
Säpsähdellä tuon ikäinen sikiö kyllä voi, se kuuluu kehitykseen. Siihen en ota kantaa voiko sitä tuntea vielä vaiko ei, itsellä ei ole kokemusta.
Mutta se on täysin selvä, että sikiöllä ei hikkaa ole tuossa vaiheessa vielä, koska se ei läheskään noilla viikoilla harjoittele hengittämistä.
- liikkeitä
vielä tuossa vaiheessa voi tuntea. Enkä nyt ihan hikka-teoriaankaan usko, liekkö sikiöllä vielä edes hikan edellyttäviä elintoimintojakaan.. Sikiö on 2-3cm pitkä, joten aika pieni vielä, jotta liikkeitä tuntisi. En ole koskaan kuullutkaan että joku olisi tuossa vaiheessa liikkeitä tuntenut.
Kenties sinulla oli "elohiiri", kuten tuntemusta kuvailit. voihan se olla missä paikassa hyvänsä. - kitsi24
Mutta niin vain mullakin tuntui "elohiirulainen" masussa suunnilleen noilla viikoilla. Ennen np-ultraa kuitenkin, jossa kävin rv. 11 6. Vauva/sikiö oli tuolloin reilu 5 cm pääperämitaltaan, joten miksei sitä voisi herkkämasuinen tuntea? Meillä vaavi on ollut kauhea myllertäjä alusta asti ja on edelleen, kun pikkuhiljaa mennään raskauden loppumetreillä...
Ensimmäisen elohiiri -tuntemuksen jälkeen meni viikko, ennenkuin samanlaisia tuntemuksia alkoi tulla enemmän ja enemmän. Viikolta 14 alkaen olen tuntenut liikkeitä päivittäin. Viikolta 15 alkaen on neuvolakorttiinkin merkittynä, että liikkeitä tuntuu normaalisti päivittäin. Ja kyllä, odotan ensimmäistäni!
Mielestäni ei heti pidä lynkata toisen tuntemuksia, jos itse ei ole kuulunut näihin varhaisiin liikkeiden tuntijoihin. Itse uskon, että toiset ovat herkempiä muutenkin kuulemaan oman kehonsa asioita kuin toiset. Onnea kaikille odotukseen! :) - alkup.kirj.
itselläni on tunne että olen viikon/pari pidemmällä kuin kuukautiset antaa laskee.. ovulaationi on yleensä ollut kuukautiskierron alkupäässä... mutta sen näkee sitten uä:ssä.
Voi olla että naputukseni oli vaan oikea elohiiri, mutta toisalta en halua mielestäni sulkea sitäkään mahdollisuuutta että pikkuinen sielä olisi ilmoitellut itsestään.. olen aika hyvin yhteydessä kehooni, tunnen ja kuuntelen kehoani paljon.. joten toisalta vaikka se nyt ei mitään potkuja ollutkaan välttämättä niin kyllähän se kohdunkin kasvaminen kertoo pikkuisen kasvamisesta.
Jokaisella meistä on raskaus varmasti todella erilainen! turha meidän on tälläisista aisioista alkaa väittelemään. jokainen tuntee eritavalla kehonsa ja jokainen raskaus on erilainen.
Kiitos kaikille vastaajille!
Hyvää odotusta!- voi olla
Kyllä mä ainakin uskon et vauvan liikkeitä voi tuntea jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Naisen kroppa on ihmeellinen tuntevatkan toiset senkin kun ovulaatio tapahtuu ja siinä on sentään kyse paljon pienemmästä asiasta ;)
- jo synnyttänyt
Mä jäin miettimään tuota kun sanoit että navan kohtaa tuntuu sitä naputusta.Eihän kohtu ole vielä niin korkealla tossa vaiheessa. Itse tunsin ekan kerran tollasta nykimistä rv:llä 16 kun odotin esikoista.Ja se tuntui vatsassa ihan alhaalla.
Voisikohan tuo naputus olla vaikka lihasten nykimistä? Itselläni ollut sellaista joskus ilman että oisin ollut raskaana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 62915
- 119704
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp79680Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm40644- 39636
- 87561
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante110535- 38482
- 41481
- 71457