Lue ennen kuin teet kouluvalinnan

Claire

http://www.waldorfeducation.me.uk/

Yhden idealistisen äidin kertomus englantilaisesta Waldorf-koulusta: siitä miten kivalta kaikki aluksi vaikutti ja miten siitä eteenpäin.

Surullista ja järkyttävää luettavaa. Eikä epäilystääkään, etteikö olisi totta - vastaavanlaisista kohtaloista kerrotaan myös omassa isänmaassamme. Tosin vain sen jälkeen, kun on varmistuttu kuuntelijan luotettavuudesta (mikä tarkoittaa, ettei kuulija ole millään tavalla sidoksissa antroposofisiin yhteisöihin!).

Ahdistusta ja pelkoa on paljon, ja vaikenemisen muuri.

13

3041

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenut

Me olemme kokeneeet ikävän steiner-koulun. Kun alat epäillä näitä huu-haa-systeemejä sinut leimataan yhteisön ulkopuoliseksi ja hankalaksi. Kun lapsemme vaihtoi koulua, vanhojen luokkatovereiden vanhemmat eivät enään edes tervehtineet. Muutamat soittivat vaihdon jälkeen privaatisti ja kyseli miten uusi koulu on lähtenyt, jospa hekin uskaltaisivat siirtää lapsensa pois steinerista. Opetuksen taso kun oli niin alhaista, että vanhempia pelotti tuleeko heidän lapsensa enään toimeen peruskoulussa. (useat eivät osanneet kolmannella edes sujuvasti lukea). Tiedän, että muutama näistä soittajista on nyt sitten vaihtanut. Osa on joutunut alistumaan omaan pelkoonsa ja yrittää itse kotona opettaa lapselle, niitä asioita joita koulun olisi luullut opettavan...Ja osa tietenkin oli tyytyväisiä lahkolaisia.

• Toimittaja-tutkija
    • Niih!

Esimerkkisi Englannista todella voi sattua suomalaisessa Steinerkoulussa. Tosin niin voi käydä tavallisessa peruskoulussakin.

"I have also been told that some Waldorf teachers believe that bullying should not be interfered with, that the children should be left to resolve these problems between themselves, that they are "working through their Karma"

Hgin Steinerkoulussa puututaaan kiusaamiseen, aivan niin kuin pitääkin. Tuosta on omakohtainen kokemus, ilman höpötystä mistään Karmasta. Seuraavassa linkissä http://www.iltalehti.fi/uutiset/200704095964653_uu.shtml olevasta ilmiöstä 'laadukkaassa' peruskoulussa en ole kuullut missään Steinerkoulussa Suomessa tapahtuneen.

Minkälaisesta opetuksesta mielestäsi ovat esimerkkinä Steinerkoulusta ja sitten suomalaisista yliopistoista valmistuneet tuntemani ja tietämäni juristit, ekonomit, insinöörit, diplomi-insinöörit, lääkärit, hammaslääkärit, peruskoulun/lukionopettajat, ja ainakin kaksi tietämääni tohtoriksi väitellyttä? Minkälaisesta opetuksesta Steinerkoulussa ovat esimerkkinä kansallisissa ylioppilaskirjoituksissa kirjoittaneet kuuden laudaturin ylioppilaat?

En ole antroposofi vaan terveeseen talonpoikaisjärkeilyyn pyrkivä; en usko ennen kuin itse näen. Kolmeentoistavuoteen Steinerkoulun oppilaana ja sittemmin vanhempana en ole nähnyt vielä mystiikkaa, ufoilua, okkultismia, rasismia tai mitään muuta älytöntä copy/pastettua uskonnollis-, palvonta-, lahkoroskaa mitä tälläkin palstalla, jostain syystä, tarjotaan.

Pelkoon ja ahdistukseen tulee hakea apua.

• Claire

Pyydän anteeksi huolimattomuuttani. Toisessa threadissa kirjoitin ymmärtäneeni, että olisit toisen polven steinerkoululainen, mutta kirjoitatkin:

"Kolmeentoistavuoteen Steinerkoulun oppilaana ja sittemmin vanhempana

en ole nähnyt vielä mystiikkaa, ufoilua, okkultismia, rasismia tai mitään muuta älytöntä copy/pastettua uskonnollis-, palvonta-, lahkoroskaa, mitä tälläkin palstalla, jostain syystä, tarjotaan."

Olen käynyt monia kertoja koulusi järjestämissä ja koulussasi järjestetyissä tilaisuuksissa. Minä olen nähnyt ja kuullut. Opetusta seuraamaan eivät kaikki vanhemmatkaan pääse, mutta sinä lienet jo niin pitkälle sisäistänyt antroposofian, ettei sinusta ole enää "vaaraa", jos pääsisitkin seuraamaan lapsesi opetusta.

"En ole antroposofi vaan terveeseen talonpoikaisjärkeilyyn pyrkivä; en usko ennen kuin itse näen."

Niih, Steinerin seuraajat kurssittavatkin ihmiset NÄKEMÄÄN
        ja eri tavoin aistimaan noita näkymättömiä henkiä. Joko sinä seurustelet tonttujen, enkeleiden, maahisten, tulen- ja vedenhaltijoiden kanssa ihan niinku oikeesti, eli ovatko satuolennot muuttuneet osaksi arkipäivää?

"Pelkoon ja ahdistukseen tulee hakea apua."

Totta on. Myös epärealistisessa satumaailmassa elämiseen.

• Steinerkoulun käynyt

Olen myös käynyt steinerkoulun, ja opettajaltani kuulin totena mitä uskomattomimpia tarinoita. Muutenkin opetus oli kelvotonta, ja täynnä uskomuksia. Steinerin opit olivat läsnä lähes kaikissa oppiaineissa. Nimimerkki Niih! ehkä sinulla oli opettaja, joka ei ollut elävässä antroposofisessa uskossa. Omassa koulussani opettajista noin puolet oli antroposofeja puolet ei. Ne opettajat, jotka eivät olleet antroja kokivat tietynlaista syrjintää. Voin vakuuttaa, että steinerin opit ovat läsnä monen opettajan opetuksessa. Periaatteessa myös antroposofia on rakennettu sisään koko steinerkoulun oppijärjestelmään. Tarkoituksena on herättää myöhemmällä iällä ihmisessä uinuva antroposofi, kuten tällä palstalla entinen steinerkoulun opettaja kirjoitti. On hyvin paljon kiinni opettajasta, että mihin hän itse uskoo. Steinerkoulun opetussuunnitelmasta ei kuitenkaan antroposofiaa voi koskaan täysin erottaa.

• Niih!
        Claire kirjoitti:

Pyydän anteeksi huolimattomuuttani. Toisessa threadissa kirjoitin ymmärtäneeni, että olisit toisen polven steinerkoululainen, mutta kirjoitatkin:

"Kolmeentoistavuoteen Steinerkoulun oppilaana ja sittemmin vanhempana

en ole nähnyt vielä mystiikkaa, ufoilua, okkultismia, rasismia tai mitään muuta älytöntä copy/pastettua uskonnollis-, palvonta-, lahkoroskaa, mitä tälläkin palstalla, jostain syystä, tarjotaan."

Olen käynyt monia kertoja koulusi järjestämissä ja koulussasi järjestetyissä tilaisuuksissa. Minä olen nähnyt ja kuullut. Opetusta seuraamaan eivät kaikki vanhemmatkaan pääse, mutta sinä lienet jo niin pitkälle sisäistänyt antroposofian, ettei sinusta ole enää "vaaraa", jos pääsisitkin seuraamaan lapsesi opetusta.

"En ole antroposofi vaan terveeseen talonpoikaisjärkeilyyn pyrkivä; en usko ennen kuin itse näen."

Niih, Steinerin seuraajat kurssittavatkin ihmiset NÄKEMÄÄN
        ja eri tavoin aistimaan noita näkymättömiä henkiä. Joko sinä seurustelet tonttujen, enkeleiden, maahisten, tulen- ja vedenhaltijoiden kanssa ihan niinku oikeesti, eli ovatko satuolennot muuttuneet osaksi arkipäivää?

"Pelkoon ja ahdistukseen tulee hakea apua."

Totta on. Myös epärealistisessa satumaailmassa elämiseen.

”En halua mennä henkilökohtaisuuksiin, mutta kirjoitat keski-ikäisen ja vuosikymmeniä Steiner-liikkeeseen osallistuneen varmuudella: eihän mikään, mitä ulkopuoliset kirjoittavat, puhuvat ja kokevat, missään nimessä ole totta!!! ”

En ole sanonut sinua valehtelijaksi, enkä, toisin kuin sinä minua, pitänyt höpöttäjänä. Edellytän yksinkertaisesti tekstiltäsi näyttöä Steinerkoulusta Suomessa. Aivan kuten muiltakin copy/paste -argumentointia käyttäviltä. Näyttöä eivät ole kuulopuheet tai vain linkit jonnekin.

Toistan taas, niin että se menee perille, en ole antroposofi enkä ole kiinnostunut Rudolf Steinerin sanomisista. Olen kiinnostunut vain ja ainoastaan siitä, mitä opetetaan ja on opetettu Helsingin Steinerkoulussa., olemmehan Steinerkoulu palstalla. En ryhdy väittelemään R. Steinerista, enkä antroposofiasta ne eivät minua kiinnosta. Sen sijaan haluaisin kuulla sinulta, Claire, miten käytännön opetuksessa kokemassasi Steinerkoulussa on sinua tai lastasi väärin kohdeltu. Varmuuteni tekstissäni perustuu elämääni ja kokemaani 13 v:n ajan Steinerkoulussa ja jota lapseni nyt käy. Todistukset ovat koulusta tallessa eikä siellä ole yhtä ainutta arvostelun kohdetta, jota ei olisi myös peruskouluissa/lukioissa pois lukien eurytmian.
        .
        ”Olen käynyt monia kertoja koulusi järjestämissä ja koulussasi järjestetyissä tilaisuuksissa. Minä olen nähnyt ja kuullut. Opetusta seuraamaan eivät kaikki vanhemmatkaan pääse, mutta sinä lienet jo niin pitkälle sisäistänyt antroposofian, ettei sinusta ole enää "vaaraa", jos pääsisitkin seuraamaan lapsesi opetusta. ”

En ole antroposofi vaan terveeseen talonpoikaisjärkeilyyn pyrkivä; en usko ennen kuin itse näen.

”Niih, Steinerin seuraajat kurssittavatkin ihmiset NÄKEMÄÄN
        ja eri tavoin aistimaan noita näkymättömiä henkiä. Joko sinä seurustelet tonttujen, enkeleiden, maahisten, tulen- ja vedenhaltijoiden kanssa ihan niinku oikeesti, eli ovatko satuolennot muuttuneet osaksi arkipäivää?”

Claire, pliis…. Toivon edelleen, että pysyisit keskustelussamme asialinjalla.

”Eikä se, mitä vahingossa on tullut kerrotuksi. Minulla on mehevä kooste näitä minulle suusta korvaani uskottuja steinerkoulusalaisuuksia, mutta jos kirjoittaisin niistä, minut leimattaisiin katkeraksi ja agressiiviseksi valehtelijaksi, ellei aivan paranoidiksi.”

Tulet keskustelemaan palstalle Steinerkoulusta, et kykene hyväksymään kokemaani, pidät minua höpöttäjänä ja omat kritiikin perusteesi pidät itselläsi salaisuutena. . –Paljon puhetta ja huuhaata muttei näyttöä, konkreettista selvitystä kuinka antroilu haitallisena ilmiönä käytännön opetuksessa esiintyy. Se on se mitä minä peräänkuulutan ja johon odotan saavani selvitystä. Minä kirjoitan tälle palstalle Steinerkoulusta vain siitä minkä takana voin seistä ja todeksi näyttää.

Jotenkin minusta kuulostaa siltä, että olet joutunut tekemisiin jonkin kyläpahaisen idealistiantrojen, hullujen pyörittämän koulun kanssa. Ikävää jos niin on. Ymmärrän salamyhkäisyytesi.

Minulla on aivan toisenlainen kokemus Helsingin Rudolf Steinerkoulusta.

• I.H.Fichte
        Steinerkoulun käynyt kirjoitti:

Olen myös käynyt steinerkoulun, ja opettajaltani kuulin totena mitä uskomattomimpia tarinoita. Muutenkin opetus oli kelvotonta, ja täynnä uskomuksia. Steinerin opit olivat läsnä lähes kaikissa oppiaineissa. Nimimerkki Niih! ehkä sinulla oli opettaja, joka ei ollut elävässä antroposofisessa uskossa. Omassa koulussani opettajista noin puolet oli antroposofeja puolet ei. Ne opettajat, jotka eivät olleet antroja kokivat tietynlaista syrjintää. Voin vakuuttaa, että steinerin opit ovat läsnä monen opettajan opetuksessa. Periaatteessa myös antroposofia on rakennettu sisään koko steinerkoulun oppijärjestelmään. Tarkoituksena on herättää myöhemmällä iällä ihmisessä uinuva antroposofi, kuten tällä palstalla entinen steinerkoulun opettaja kirjoitti. On hyvin paljon kiinni opettajasta, että mihin hän itse uskoo. Steinerkoulun opetussuunnitelmasta ei kuitenkaan antroposofiaa voi koskaan täysin erottaa.

Aika kovaa propagandaa ja tahallista väärin tulkintaa, joskin hyvällä tahdolla kaksi viimeistä virkettä voi tulkita jollakin tapaa paikkaansa pitäviksi.

• sydärin partaalla
        I.H.Fichte kirjoitti:

Aika kovaa propagandaa ja tahallista väärin tulkintaa, joskin hyvällä tahdolla kaksi viimeistä virkettä voi tulkita jollakin tapaa paikkaansa pitäviksi.

Joudun opettamaan kahta Steiner-koulussa olevaa
        lastani itse.
        En pysty enään luottamaan sen enempää opettajiin kun opetukseenkaan.
        Täytyy sanoa että hurjaa on meininki.
        Eikä vain oppilaat vaan myös opettaja saa kiusata.
        Rehtorilta ei saa minkäänlaista apua ja kiusaaminen lakaistaan maton alle sanoen että
        lapsilla on ihmeellinen kyky selvitä.
        Kiusaajaa silitellään ja uhri häpäistään.

• saman kokenut...
        sydärin partaalla kirjoitti:

lastani itse.
        Rehtorilta ei saa minkäänlaista apua ja kiusaaminen lakaistaan maton alle sanoen että

Soita lähi-peruskouluun ja ilmoita syksyksi lapset sinne. Kerro tilanne uuden koulun rehtorille niin osaavat jo valmiiksi suunnitella tukitoimia lapsillenne, jotta syksy pääsee sitten hyvin käyntiin. Voit pyytää myös materiaalia (kirjoja yms.) rehtorilta "kesäläksyksi" jos koet että lapsesi on jäljessä joissakin aineissa. Hyvä vaihtoehto on myös luokan kertaus peruskoulussa jos steinerissa jäänyt opit vähiin. Toivon koko sydämestäni, että lastesi kouluasiat kääntyvät vielä hyväksi. Meille siirto oli siinä tilanteessa aino järkevä vaihtoehto, nyt vaihdosta 3vuotta ja olemme todella tyytyväisiä peruskouluun.

• Steinerkoulun käynyt

lastani itse.

Rohkaisen ja kannustan sinua vaihtamaan lapsesi normaaliin kouluun. Meillä oli varsin samanlaiset kokemukset steinerkoulusta, kuin sinulla. Päätös vaihtaa normaaliin kouluun on ollut hyvä, ja suosittelen sitä lämpimästi. Älä välitä opettajan ja koulun painostuksesta, vaan ota ohjat lastesi elämästä omiin käsiisi. Siirrä lapsesi normaaliin kouluun, jossa he saavat asianmukaista opetusta, ja eväät menestyä elämässä. Itse steinerkoulusta normaaliin kouluun lähteneenä voin sanoa, että vaihto kannattaa. En olisi koskaan päässyt elämässäni tähän pisteeseen, jos olisin joutunut jäämään steinerkouluun. Uudessa koulussa on omat ongelmansa, mutta ne eivät ole mitään verrattuna steinerkoulun ongelmavyyhteen.

• steiner-koulun käynyt
        Steinerkoulun käynyt kirjoitti:

Rohkaisen ja kannustan sinua vaihtamaan lapsesi normaaliin kouluun. Meillä oli varsin samanlaiset kokemukset steinerkoulusta, kuin sinulla. Päätös vaihtaa normaaliin kouluun on ollut hyvä, ja suosittelen sitä lämpimästi. Älä välitä opettajan ja koulun painostuksesta, vaan ota ohjat lastesi elämästä omiin käsiisi. Siirrä lapsesi normaaliin kouluun, jossa he saavat asianmukaista opetusta, ja eväät menestyä elämässä. Itse steinerkoulusta normaaliin kouluun lähteneenä voin sanoa, että vaihto kannattaa. En olisi koskaan päässyt elämässäni tähän pisteeseen, jos olisin joutunut jäämään steinerkouluun. Uudessa koulussa on omat ongelmansa, mutta ne eivät ole mitään verrattuna steinerkoulun ongelmavyyhteen.

Kävin itse 13-vuotisen steiner-koulun ja voin suositella sitä lämpimästi muillekin niin akateemisessa kuin muussakin mielessä. Itse koin kouluympäristöni turvallisena ja itsenäiseen ajatteluun kannustavana. Ylioppilastodistuksessani on lähinnä laudatureita, ja koulun jälkeen olen suorittanut ulkomailla yliopistotutkinnon niin ikään erittäin hyvin arvosanoin. Myös koulukaverini ovat pärjanneet hyvin kuka missäkin niin lähihoitajina, diplomi-insinööreinä ja yhteiskuntatieteilijöinä kuin puuseppinäkin. Opetus koulussani oli niin monipuolista, että ihmisten oli helppo löytää ne asiat, joissa itse olivat hyviä ja joita halusivat tehdä. Itse koin, että taideaineiden korostaminen elävöitti opetusta ja selkeytti ajattelua, vaikka en itse sinänsä kovin taiteellinen olekaan.
        En ole uskonnollinen, enkä kokenut, että koulussa vietettävät vuodenaikajuhlat yms, joihin myös uskonnolliset perinteet kuuluivat, minua millään tavalla aivopesivät. Ihan yhtä lailla peruskouluissa lauletaan uskonnollisia joululauluja yms. Koska kaikessa opetuksessa korostetaan nimenomaan itsenäistä ajattelua, olisi aivopesu yms ristiriidassa opetusperiaatteiden kanssa. Antroposofiaa koulussa ei opeteta!
        Toki myös steiner-kouluista löytyy huonompia opettajia, huonoja luokkayhteisöjä ja ns ongelmalapsia, ihan niin kuin kaikkialta muualtakin. (Olen ollut peruskoulussa töissä ja nähnyt monenlaista, vaikka yleisesti ottaen Suomen peruskoulut ovatkin myös hyvätasoisia.) Aion laittaa omat lapseni steiner-kouluun, sillä uskon heidän saavan sieltä yksilöllistä ja välittävää opetusta ja laajan yleissivistyksen.

p.s Joku mainitsi, että kaikki eivät osaa steiner-koulussa lukea vielä kolmannellakaan luokalla. Tämä on mahdollista, koska alkuvaiheessa lasten annetaan kehittyä omaa tahtiaan. Tunnen ihmisiä, jotka oppivat lukemaan näinkin myöhään, ja jotka ovat nyt akateemisissa ammateissa ja pärjäävät kaikin puolin erinomaisesti.

• risto_____€

lastani itse.

niin steiner koululla on omat metodit näet vain huonot puolet ja nekin ehkä väärin. tarkotus pyhittää keinot. nojoo tämä oli vain teoria olen kyllä itsekin ollut tässä koulussa ja pidin siitä ettei se ollut niin tenttimistä, mutta mukavaa minulla ainakin oli. steiner koulussa jokainen oppii omaa tahtia jossain asioissa voidaan olla jäljessä peruskouluun verrattuna. KYLLÄ normaalissakin koulussa kiusataan. lasten ja nuorten on parempi selvittää välinsä itse tosin kyllä steiner koulussa puututaan kiusaamiseen mutta eri tavalla ehkä. elämä ei ole kaikille helppoa:)

• kanssa suosittelen
        risto_____€ kirjoitti:

niin steiner koululla on omat metodit näet vain huonot puolet ja nekin ehkä väärin. tarkotus pyhittää keinot. nojoo tämä oli vain teoria olen kyllä itsekin ollut tässä koulussa ja pidin siitä ettei se ollut niin tenttimistä, mutta mukavaa minulla ainakin oli. steiner koulussa jokainen oppii omaa tahtia jossain asioissa voidaan olla jäljessä peruskouluun verrattuna. KYLLÄ normaalissakin koulussa kiusataan. lasten ja nuorten on parempi selvittää välinsä itse tosin kyllä steiner koulussa puututaan kiusaamiseen mutta eri tavalla ehkä. elämä ei ole kaikille helppoa:)

sulle vielä paljon opiskeluja. Saanko kysyä, minkä ikäinen kirjoittaa noin virheellisesti?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3545
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1886
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      1002
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      833
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      824
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe