lemmikki kana

.maalta

Hei! epätoivoisesti olen yrittänyt etsiä netistä tietoa kanojen pidosta.
Meillä olisi tarkoitus ottaa ihan omaksi iloksi 5-6 kanaa vanhaan kanalaan mikä ensin rempataan oikeaan kuntoon.Lähinnä mietityttää minkälainen lämpötila kanoilla täytyy talvella olla? entä lattian materiaali? tällä hetkellä "kanalassa" on maapohja,pitäisikö vaihtaa? Orret ja pesimäpöntöt ja muut tarvikkeet löytyvät.Kanat saavat tepastella ulkona mielin määrin ja olla muutenkin ihan vain lemmikkinä.Minkälaista ruokaa pitäisi tarjota kun kaikki tiedot mitä olen löytänyt ovat koskeneet vain tuotantokanoja..

4

1436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tipitii...
    • ....

Lämpötila riippuu kanarodusta. Yleensä riittää jos vesi (ja munat) pysyy sulana eli on plussan puolella.

Hommaa kanoille täysrehua tai puolitäysrehua kanakalkkia. Esim. puhaheltta rehuista löytyy monenmoista. Maatalousliikkeistä saa tilata. Tuollainenkin kanalauma syö aika paljon.

Jos annat liian huonoa ruokaa, kana munii silti ja heikkenee... eli ruoan pitää olla kunnossa. Yleensä luullaan että joku vilja riittää mutta ei siinä ole proteiinia tarpeeksi. Siksi lisärehua rinnalla. Toki voi antaa kotiruuan jämiä sun muita myöskin siinä rinnalla. Kalsiumin tärkeyttä ei voi olla painottamatta.

Opiskele kanojen yleisemmistä sairauksista myös.

• Tipitii...

haaveesi etenee? Oliko linkeistä ja vastauksesta sinulle apua?

• kanojen hoito

Miten on onnistunut kanojen osto ja tilojen laitto. Tuntuu olevan ainakin hyvä alku ottaa tuohon vanhaan kanalaan kanoja, ehkä kukkokin jos haluaa lisää tipuja....
      Ensiksikin lämpötilan tulee olla puolella. Minulla on talvella 10-15 astetta, valaistus tulisi olla kellolla säädettävissä, koska kanat tarvitsee sen valon määrättyyn aikaan munitusta varten. Jos on esim. kivilattia, niin siihen pehkua ja puru riittää. Minulla on lankkulattia ja siinä purua alla ja pehkua päällä (ei paljoa). Omat jyvälaarit olen tehnyt, jossa erikseen munitusrehu, kalkki, jyväviljoja (rehuja) sekä puhdasta raikasta vettä. Lämmintä ruokaa kana ei voi syödä jos esim. antaa ruoan tähteitä. Kaikki munankuoret kuivatettuna on hyvä lisä jota saavat nakuttaa. (uusio käyttö)
      Orret ja kävelysillat on hyviä ja noinkin monelle olisi hyvä 3-5 munituslaatikkoa etteivät ala tekemään lattialle tai johonkin pehkuihin. Meillä änkesi väliin kaksikin kanaa samaan laatikkoon kun oli kiire munimaan.
      Nimet voi antaa kanoille, niin oppivat tulemaan kutsuhuudoista syömään ja sisälle kun vie ne kanalaan. Muista että 31.5 asti kanat pitää olla vielä sisällä. Muuten ne voi taapertaa ulkosalla ja reviirit voi olla yllättävän pitkiä.
      Meidän kanojen herkkua on rakettispaketit, makaroonit (ilman suolaa tietysti) hiukan siihen lisätään öljyä. Ei mitään punaista, tulee tappeluita.
      Kanoilla on sitten nokkimisjärjestys tarkka.
      Kirjastostakin saa paljon hyviä vinkkejä ja hoitoohjeita tms. kanoista ja maalaisjärki tietysti apuna.
      Meillä on kolme kanaa kahden uuhen kanssa talvetkin yhdessä ja pärjäävät hyvin.
      Kerrohan miten onnistuu.
      Kanan rehut, kalkit ym. olen ostanut AgriMarketista.
      ps. vielä miksi tarttet noin paljon kanoja???
      Jos kaikki munii, niin laske käyttötarve jokaisesta munivasta. 5-6x1x7 pvää on 35-42 munaa viikossa, onko käyttöä......

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      356
      3045
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1473
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1045
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe