isäni, kohta 80v. oli niin hyväkuntoinen ja pirteä. kunnes yhtäkkiä alkoi kova kipu raajoissa. todettiin lihasreuma. lääkkeeksi määrättiin kortisonia. ei auttanut ja tutkittiin enemmän. todettiin samaan syssyyn että eturauhassyöpä oli alkanut jäytää miestä. syöpään hän saa hormonilääkettä pistoksin 3 kk:n välein. näkö alkoi heiketä nopeaa vauhtia, johtuen kuulemma kortisonista. paikat , lähinnä jalat särkevät kovasti. onko kellään mitään vastaavaa tapausta tiedossa? mikä avuksi ? hän on niitä miehiä kun ei millään menis lääkäriin , saatikka soittais ja kysyis. hän on kieltänyt mua soittamasta lääkärille kun sitä ehdotin. ennen niin sosiaalinen mies vetäytyy selkeästi kuoreensa ja on omissa oloissaan. äiti kärsii kun toinen ei puhu. ainoastaan muiden vastaavaa syöpää sairastavien kanssa hän suostuu puhumaan. olisko kellään antaa vinkkejä miten tulis toimia. hän on menossa nyt kaihileikkaukseen ja pelkää näön menetystä. voisko olla että hormonilääke ja kortisoni eivät sovi yhteen, koska kivut ja säryt ovat ihan mahdottomia?
lihasreuma ja eturauhassyöpä
akl
22878
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 2
Vanhimmat
Viestisi perusteella isäsi tapaa useampaa lääkäriä, joten eiköhän ne kipujen syyt ja muutkin ongelmat tule vähitellen selvitettyä.
Itse olen naisihminen, mutta en keskustele sukulaisteni kanssa sairauksistani. En jaksa (nais)ihmisten tapaa vatvoa ja kertoa eteenpäin kaikki henkilökohtaiset asiani. He kuvittelevat tietävänsä lääkäreitä paremmin, mitä milloinkin pitäisi tehdä, vaikkeivat ole koskaan kanssani lääkärissä.
Minusta on aivan luonnollista, että monet haluavat miettiä asioita itsekseen, varsinkin sairastumisen alkuvaiheessa. Lähdes 80-vuotias suhtautuu todennäköisesti vakaviin sairauksiin aivan toisella lailla kuin monet nuoremmat.
Toki ymmärrän, että olet huolissasi, mutta ajattelin, että sinun olisi hyvä miettiä asioita myös sairaan itsensä kannalta.
Isälläni (yli 80 v) todettiin juuri lihasreuma.Kaksi kortisonitablettia veivät säryt ja voimattomuuden pois.Hänellä on myös eturauhassyöpä joka todettiin ajoissa ja hoitona kapseli ihon alla joka vaihdetaan aika-ajoin.Ko hoidolla syöpä on pysynyt kurissa. Lihasreumaanhan voi kuulua ohimovaltimotulehdus,jossa vaarana silmähermoa verisuonittavan valtimon tukkeutuminen joka aiheuttaa sokeutumisen.Kortisoni aina ohimovaltimotulehduksessa lääkkeenä sokeutumisen estämiseksi.Lihasreumassa tehokkain hoito on kortisoni.Toivon että isälläsi vaivat helpottavat!