kanin "kesyttäminen"

annie_

Minulla on ensimmäinen kanini menossa, ja tarvitsisin hieman kokeneimpien neuvoja... Kanini on tullut huonoista oloista, ollut mm. koirien leikkikaluna, ja on tosi arka. Minulla in myös koira, jonka kanssa se tulee hyvin toimeen ja ovat jopa alkaneet leikkiä. Ongelma on se, että minua se edelleen vierastaa puolen vuoden jälkeen, ja mieluummin menee karkuun kun antaa minun koskea. Ei se varsinaisesti pelkää, mutta ei kovin läheisyydestäni nautikaan, vaikka olen herkkujenkin kanssa koittanut houkutella. Kokemusta minulla on eläimistä, mutta enää en oikein keksi keinoja... joten neuvokaa minua! kani ei siis pure, juoksee vaan karkuun ja tärisee ja heittää matalaksi heti kun koitan silittää. kiitoksia jo etukäteen.

29

5173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoplaah

      Itselläni on ollut oman pupuni kanssa samanlaisia ongelmia silloin kun se tuli meille. Meillä auttoi kärsivällisyys. Pupun ollessa vapaana en edes yrittänyt koskettaa sitä. Jos se tuli nuuhkimaan niin annoin nuuhkia kaikessa rauhassa. Silittely tuli kuvioihin vasta silloin kun pupu tuli ihan itse syliin istumaan. Kärsivällisyyttä :)

    • L0tta

      Jep, oman kanini kanssa sama ongelma. Nyt tosin on paljon parempi. Kani tuli meille joskus joulun jälkeen, kun vanha kanini potkaisi tyhjää. Kani oli vielä kuukauden päästä todella säikky. Aloin pitämään sitä sylissä, ja olin todella kärsivällinen. Nyt on asiat hyvin, istuu sylissä, tosin yrittää kiivetä olkapäälle, kuin jokin "vuoristokani". Kärsivällisyyttä. Kyllä se siitä.

    • pupufanitus

      minulla on pupu jonka sain vasta vähän aikaa sitten n kuukausi
      se oli todella arka eikä antanut edes nostaa häkistä. yritin silittää sitä silloin eikä se antanut yritti purra ja juoksi karkuun. sellaiseen paikkaan mistä sitä ei helposti saanut.
      laitoin pupulle esteet ettei se päässyt karkuun vaan oli samassa tilassa missä minäkin. istuin itse vain lattialla monta tuntia ja annoin sen tulla haistelemaan silitin vain vähän ja jos se ei tykännyt niin lopetin. annoin sille herkkuja ja yritin olla paljon sen kanssa. nykyään se juoksee perässäni aina ja ryntää lähelleni jos tulen huoneeseen ja jos en huomio sitä koko aikaa se rupeaa tuuppimaan minua kunnes silitän, se ryntää syliini ja kiehnää aivan kuin olisin tuntenut sen jo tosi kauan.
      Siis vietä pupusi kanssa mahdollisimman paljon aikaa ja anna sen itse tottua äläkä tee sen kanssa paljon mitään ennen kuin se luottaa sinuun täysin.
      onnea!

    • Nipursu

      Joo kannattaa puhella kanille aina lempeällä äänellä. Mene vaikka lattialle makaamaan tai lukemaan, niin kani voi tulla nuuskimaan ja siitä se alkaa...
      Joo kärsivällisyyttä vain...
      Mitä enemmän olet kanin kanssa sitä nopeammin kanisi tottuu sinuun.

      • annie_

        juu, kiitoksia vaan kaikille vastauksista! Täytyy yrittää, kani on muuten tosi kiltti, joten uskon että siinä ei välttämättä edes mene kovin kauan aikaa! Mutta yritän olla kärsivällinen :)


    • birdyL

      Oma kanini piti olla poikakani josta saisin kastoroinnilla ihanan leppoisan sylikanin... toisin kävi se olikin tyttökani ja vielä myöhemmin osoittanut olevansa aika mulkvisti semmoinen... Olen myös hieman mustasukkainen sillä koirani on kanin suuri idolli... Sain näistä kirjoituksista taas uutta voimaa ja innostusta kesyttämiseen. KIITOS siitä!!

    • duudson1

      MMMMMMMOOOOOOOOOOIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Anonyymi

        Okei


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei

        Keskustelu monen vuoden takaa:)


    • epätoivonen...

      Tämä on vähän vanha keskustelu mutta minulla on hieman epätoivoinen olo. Meille tuli eilen kääpiökani, eläinkaupasta käytiin ostamassa. Kani on jo puolivuotta vanha eikä kukaan ollut ostanut sitä. Onko kani mahdollista kesyttää vielä vaikka ei täysin vauva olekaan? Halusimme antaa pikku pupulle hyvän kodin eläinkaupan sijaan. Kani antaa silittää ja tökkii kuonollaan. Muutaman kerran on vähän näykkinyt ja kun kanin päästää häkistä lattialle pomppimaan tuntuu kuin juoksisi paniikissa ympäriinsä etsien pakotietä... Jos kani on lattialla istun itsekin vieressä ja puhelen sille rauhallisesti. Välillä se nyppii hampaillaan vaatteitani. Onko normaalia? Vai onko kani jotenkin häiriintynyt.. Minulla ei ole kania ennen ollut joten toivon että joku vastaisi! =) Syliin olen muutaman kerran yritänyt ottaa ja pari kertaa sylissä ollut mutta ihan vain noston ajan. Sen jälkeen paniikissa pomppaa pois. Voisinko saadan vähnä neuvoja kiitos =)!

      • murmelixi

        Eilen.... Kertoo jo aika paljon. Kani ei ole vielä ehtinyt tottua uuteen paikkaan ja uusiin ihmisiin. Tottumiseen menee aikaa. Älä sylittele paljon, tarjoa sille ruokaa kädestä, anna sen tottua omaan häkkiinsä. Kaikki uusi voi pelottaa. Käyttäydy normaalisti, älä hiivi häkin luo, mutta älä myöskään riehu tai tee äkkinäisiä liikkeitä näin alkuun kanin lähettyvillä.

        Jos samaa jatkuu useamman kuukauden, eikä muutosta ala tulla voi olla että käyttäytyminen jää pysyväksi. Sinun on kuitenkaan turha vielä tätä panikoida, sillä kani ei ole ehtinyt sopeutumaan kaikkeen uuteen.

        Toivottavasti kesyyntyy :)


      • Anonyymi

        Mäki sain kanin ihan kääpiökanin pari päivää sitten.mutta sekin juoksentelee silleen ja se on ihan tavallista koska se tutkii uutta ympäristöä ja ilosena kanit tekee semmosia pieniä nopeita juoksuja. Ps,ei munkaan kani vielä oo ihan tottunu👍


    • kanitus

      Istu myös kanin kanssa lattialla niin se voi itse tulla syliin jos haluaa. Ilman, että siihen kosketaan vaikka se pomppaakin syliin :) Kaikki hitaasti kuten edellinen kirjoitti.

      Pupu ei opi uuttaa heti, kuten ei ihminenkään. Kaikkie vie aikaa :)

    • Vähänlisääkysyttävää

      Kiitos paljon vastauksista =) kaikki apu on tarpeen, kokematon kanien kanssa kun olen =) Jos kani menee makaamaan kun sitä silittää, tarkoittaako se että se ei tykkää?

      • murmelixi

        Kani voi lysähtää mahalleen kun se ei tykkää. Oma kani vetää suupielet suppuun (naaman kurttuun). Kaikilla inho ei ole niin selvää. Tämä kani ei pidä jos sen niskaan kosketaan, otsan silittäminen on päinvastoin eli ihan mukavaa. Pelkäävän kanin silmät ovat auki.

        Kani voi lysähtää makaamaan mahalleen myös kun se tykkää. Kaneillani olen huomannut tyytyväisen lysähtämisen parhaiten, kun toinen kani pesee toista kania. Kani usein ummistaa silmänsä, kun se on mielissään.

        Kanille voi osoittaa kiintymyksensä esimerkiksi silittämällä otsaa ja hellästi silmäkulmaa.


    • kanitus

      kani on saaliseläin ja se ei välitä siitä, että kun saa makuulla rentoutua niin sit silitetään. Mielummin silittelee kun se on hereillä niin se saa sitten nukkua rauhassa :)

    • silittelijä

      Kani oli häkissään hereillä kun menin silittelemään =) siliteltyäni hetken kani asettui mahalleen makaamaan ja ummisti silmiään :)) jatkoin silittämistä ja kani kääntyi kyljelleen silmät edelleen hieman ummessa (: Luulen, että se olisi lähtenyt siitä pois jos ei olisi tykännyt, mutta en oikein tiedä tekeekö kanit niin kyllästyessään ;o

      • Anonyymi

        Oon 9 vuotta myöhässä, mutta jos kani menee kyljelleen se tarkoittaa, että se luottaa täysin


    • kanitus

      Tuo merkkaa taas sitä, että pupu tykkää silityksestä :)

    • purulelu?

      Näykkiikö/pureeko kani aina vihasta? Poika leikki lattialla iloisesti ja juoksenteli ympäri minua sekä hyppäsi välillä syliin ja taas ympäri minua. Se alkoi kuitenkin näykkiä aina välillä. etenkin varpaita ;o Onko se vihainen?

    • kiitti kiitti

      Kiitos paljon :) nuo auttoi tosi pitkälle :)

    • Kanitytsy

      olen katsonut kaikki mahdolliset keinot, mutta ei auta. :( No, varmaan en ole kovin kärsivällinen...

      • Kanitytsy

        Minun kani ei kuitenkaan pure tai muuta sellaista. Se vain ei uskalla tulla syliin. Siksi en ole saanut leikattua sen kynsiä. Silittää kuitenkin pystyy :)


      • Kanitytsy
        Kanitytsy kirjoitti:

        Minun kani ei kuitenkaan pure tai muuta sellaista. Se vain ei uskalla tulla syliin. Siksi en ole saanut leikattua sen kynsiä. Silittää kuitenkin pystyy :)

        häkkiinkin saaminen on hankalaa.


      • Anonyymi
        Kanitytsy kirjoitti:

        häkkiinkin saaminen on hankalaa.

        Kanin kynnet voi käydä leikkauttamassa eläin kaupassa🙂


    • Anonyymi

      Auttaa, jos hyppelee kuin kani aina lattialla.

    • Anonyymi

      Kanin kanssa on pari perusjuttua. Meidän kanit on aina vapaana, joten häkkikaneista en tiedä.
      1. Anna pieniä herkkuja vaikka aina ohikulkiessa
      2. Kani on varovainen. Anna kanin tulla luokse. Anna kanin tutkia rauhassa ja älä tee mitään hyökkäävään oloista liikettä mitä kani joutuu menemään karkuun. Luottamus ja yhteistyö tulee ajan kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe