Haluan päästä eroon hiilaririippuvuudesta.

Pulla

Minulla on selvästi riippuvuus hiilihydraatteihin.
Suunnilleen päivittäisesti tapahtuvaan ahmintaani ei ole pullamössötuotteiden voittanutta lohturuokaa. Pullamössöä ovat suklaat pastat yms. Haluan päästä siitä eroon.
Nyt suunnittelen pitäväni viikon tai pari hyvin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, ja sen jälkeen käyttäisin pastoissa yms ainoastaan kokojyvätuotteita. Sain idean jostain täältä, kiitos hänelle.
Mitä vähähiilihydraattisia ruokia on? Kiitos paljon kaikista asiallisista vastauksista!

20

6706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BEDmummo

      Guugleta, karppit ja karppaaminen niin alkaa löytyä. Vähähiilarisia ovat liha, kala, jotkut makkarat ja lihaleikkeet, vihreät kasvikset, kaali, kananmuna, marjat, vatsalle hyviä ovat mm. turkkilainen jugurtti, juustot jjne.jne. Jätä sokeri ja kaikki sokeripitoinen pois, vaaleat leivät ja pastat, riisit ja peruna. Ruoka-ainesta löytyy usein hiilihydraattipitoisuudet pakkauksista. Hiilareiden vähentäminen auttaa ahmimiseen, kokemusta on siitäkin.

      • BEDmummo

        Osoitteesta http://karppaus.info/forum saat tietoa ja karpit sekä karppaaminen hakusanoina jos guugletat.

        hyvää syötävää ovat pähkinät ja leipäkin kaikissa muodoissaan on hyvä jättää alussa kokonaan pois, että saa ahmimiskierteen pysäytettyä. Ruokien on syytä olla rasvaisia, sillä riittävä rasva saanti vaikuttaa ruokahaluun myös.


      • Pulla
        BEDmummo kirjoitti:

        Osoitteesta http://karppaus.info/forum saat tietoa ja karpit sekä karppaaminen hakusanoina jos guugletat.

        hyvää syötävää ovat pähkinät ja leipäkin kaikissa muodoissaan on hyvä jättää alussa kokonaan pois, että saa ahmimiskierteen pysäytettyä. Ruokien on syytä olla rasvaisia, sillä riittävä rasva saanti vaikuttaa ruokahaluun myös.

        Kiitos BEDmummo! Noilla tiedoilla pääsen hyvään alkuun.


      • ex-ahmija
        Pulla kirjoitti:

        Kiitos BEDmummo! Noilla tiedoilla pääsen hyvään alkuun.

        Jotenkin siellä karppaus-sivuilla homma on viety jo ylitieteelliseksi. Itse pyrin yksinkertaisuuteen ja tuolloin itseäni vieroittaessa söin

        a) proteiineja (puhdasta lihaa, kalaa, munia, juustoa)

        b) vähähiilihydraattisia kasviksia ja hedelmiä (periaatteessa kaikkea muuta paitsi viljaa kaikissa muodoissaan, perunaa, maissia ja banaaneja)

        c) öljyä, voita ja margariinia

        d) lisaravinteita, varmuuden vuoksi, ei todennäköisesti mitenkään välttämätöntä

        Aamiaiseksi söin esim. 2 paistettua munaa, juustoa ja vihanneksia. (Vieroituksen jälkeen aloin syödä aamiaiseksi kauralesepuuroa maidon kanssa.)

        Kaksi kertaa päivässä söin salaatin, wokin, keiton, pataruuan jne. Niitä on helppo ja nopea tehdä, kun kaikki ainekset voi sekoittaa yhteen. Esim. salaatissa voi olla tonnikalaa, juustoa, pakastevihanneksia ja tuoreita vihanneksia, salaattikastikkeen tein öljyyn. Pataruoassa voisi olla vaikka lihaa, juureksia ja sipulia ja sen voi syödä raejuuston ja parin tomaatin kanssa.

        Välipalaksi ja iltapalaksi söin hedelmiä. Jos nälätti, niin söin silloin myös jotain proteiinipitoista.

        Luulen, että onnistumisen tärkein edellytys on se, että syö tarpeeksi proteiineja. Hiilihydraattihimoa ei poista pelkää salaatin pureskelu, sillä tavalla olen nimittäin pari vuosikymentä turhaan yrittänyt.

        Luulen myöskin sen auttavan, että syö mahdollisimman vähän lisäaineita, kaikenlaisia turhia tököttejä, joita varsinkin tyhjistä hiilihydraateista löytyy.

        Onnea matkaan!!! Kerro, miten on sujunut!


      • BEDmummo
        ex-ahmija kirjoitti:

        Jotenkin siellä karppaus-sivuilla homma on viety jo ylitieteelliseksi. Itse pyrin yksinkertaisuuteen ja tuolloin itseäni vieroittaessa söin

        a) proteiineja (puhdasta lihaa, kalaa, munia, juustoa)

        b) vähähiilihydraattisia kasviksia ja hedelmiä (periaatteessa kaikkea muuta paitsi viljaa kaikissa muodoissaan, perunaa, maissia ja banaaneja)

        c) öljyä, voita ja margariinia

        d) lisaravinteita, varmuuden vuoksi, ei todennäköisesti mitenkään välttämätöntä

        Aamiaiseksi söin esim. 2 paistettua munaa, juustoa ja vihanneksia. (Vieroituksen jälkeen aloin syödä aamiaiseksi kauralesepuuroa maidon kanssa.)

        Kaksi kertaa päivässä söin salaatin, wokin, keiton, pataruuan jne. Niitä on helppo ja nopea tehdä, kun kaikki ainekset voi sekoittaa yhteen. Esim. salaatissa voi olla tonnikalaa, juustoa, pakastevihanneksia ja tuoreita vihanneksia, salaattikastikkeen tein öljyyn. Pataruoassa voisi olla vaikka lihaa, juureksia ja sipulia ja sen voi syödä raejuuston ja parin tomaatin kanssa.

        Välipalaksi ja iltapalaksi söin hedelmiä. Jos nälätti, niin söin silloin myös jotain proteiinipitoista.

        Luulen, että onnistumisen tärkein edellytys on se, että syö tarpeeksi proteiineja. Hiilihydraattihimoa ei poista pelkää salaatin pureskelu, sillä tavalla olen nimittäin pari vuosikymentä turhaan yrittänyt.

        Luulen myöskin sen auttavan, että syö mahdollisimman vähän lisäaineita, kaikenlaisia turhia tököttejä, joita varsinkin tyhjistä hiilihydraateista löytyy.

        Onnea matkaan!!! Kerro, miten on sujunut!

        Yksi varotuksen sana, ainakin minun kohdalla seurasi ongelmia kolesteroliarvojen kanssa. Nimittäin minä kohelsin vähähiilarisella ollessa ja sorruin myös silloin ahmimaan ja tietysti vähemmän suositeltuja herkkuja. mm. tavallista suklaata ajoittain tosi paljon ja liikaa juustoa ja munia.

        Kolesteroliarvot oli ihan sekasin ja ovat sitä edelleen. Nyt olisi tarkoitus itsekin palata vähähiilariselle, mutta vähemmän juustoa ja kananmunat lähes boikotissa. Tosin se oli aikomuksena jo tänä aamuna, mutta sorruin ahmimaan talossa olevia lapselle tarkoitettuja suklaamunia ja miehen jemmaamia jouluisia suklaakonvehteja. Löysin piilon jo jokuaika sitten, mutta aamulla kun jäin yksin alkoivat kellot kilkattaa ja konvehtit muhii nyt mahassa (ei kaikki noin 100g meni) ja kaksi suklaamunaa. Pärkkele!!!! Vanha mummoikäinen ihminen ei pysty pitämään sorkkiaan erossa herkuista, jotka eivät edes ole minulle hyväksi koholla olevien kolesteroli- ja sokeriarvojen takia.

        Tosi on, että karppien sivuilla on melkoista fiilaamista ja tieteellistä touhua, osalla väkea. Sieltä kyllä löytyy tervettä asennetta ja jalat maassa olevia karppaajia. Tsemppiä aloitukseen, vähähiilarinen ruokavalio kyllä vähentää ahmimishimoa.


    • samassa veneessä_

      En halua olla ilonpilaaja, mutta selväähän on, että kun kiellät itseltäsi hiilarit, niihin syntyy hillitön himo. Jaksat ehkä pari viikkoa vähähiilarisella ruokavaliolla, kunnes repsahdat. Ja repsahdat, jos sinulla on BED eli syömishäiriö.
      Ensin pitää päästä BEDistä eroon, sitten voi alkaa remontoimaan ruokavaliota. Suosittelen, että yrittäisit päästä kuntoon ravitsemusterapeutin START- ruokavaliolla. Tsemppiä! :)

      • Rainora

        Hiilihydraatin vähentäminen johtaa hiilihydraattihimon laantumiseen fysiologisista syistä eli perinteinen pidättäytymisestä seuraava himo ei mene niin suoraviivaisesti tässä. Toki ahmimishäiriön yleisestä luonteesta johtuen voi olla vaikea pitää hiilarit alhaalla ja repsahtelua voi seurata. Mutta, hiilihydraattien vähentämisellä ovat monet auttaneet itsensä pois syömishäiriöstä, koska makeanhimon väheneminen on tehnyt helpommaksi syödä terveesti.


      • BEDmummo
        Rainora kirjoitti:

        Hiilihydraatin vähentäminen johtaa hiilihydraattihimon laantumiseen fysiologisista syistä eli perinteinen pidättäytymisestä seuraava himo ei mene niin suoraviivaisesti tässä. Toki ahmimishäiriön yleisestä luonteesta johtuen voi olla vaikea pitää hiilarit alhaalla ja repsahtelua voi seurata. Mutta, hiilihydraattien vähentämisellä ovat monet auttaneet itsensä pois syömishäiriöstä, koska makeanhimon väheneminen on tehnyt helpommaksi syödä terveesti.

        Olet ihan oikeassa, kokemusta on vähähiilarisesta ruokavaliosta ja sen avulla hiilarihimo ihan oikeesti vähenee.

        BED ei kyllä parane, minulla se sitten kohdistui nk. suositeltuihin ruokiin kuten juustoon ja pähkinöihin joita pistelin reippaasti. Eikä tavoite, eli painon putoaminen toteutunut. Väsymys väheni ja lisä energiaa oli pitkästä aikaa ja kokonaisolo oli paljon parempi.

        Tällähetkellä olen vähentänyt hiilareita, mutta vähän kevyemmällä kädellä eikä ryppyotsaisella otteella, suosittelen kokeilemaan.


    • kuiskaus83

      Syö aamulla puuroa ja ruisleipää. Ja muutaman tunnin välein jotain aina. Lisää proteiinia ruokaasi siinä ei ole hiilareita. Eli rahka, kanamuna, lihat, kalat ja kanat. Täysjyväviljat sisältää hitaampaa hiilihydraattia ja pitää nälkää kauemmin loitolla. Ruisleipä vielä parempi. Syö paljon kasviksia. tee vaikka kana-wokkia tai tonnikalasalaattia raejuuston kera. Niitä vedät pari päivää ihan huolella, niin pitäs helpottaa hiilarihimo. Koska just pullat ja tollaset vaaleista jauhoista tehdyt leivät, pastat ym. on nopeita hiilareita ja sulaaa pian ja helposti jää rasvaksi jos niitä syö liikaa kulutukseen nähden.

      Tee vaikka jotain hyvää rahkaa, laita vaikka mansikoita ja makeuta kaupan makeutusjauheella. Tosi hyvää. Proteiini ei siis lihota niinkään, siinä ei ole rasvaa jos katsoo sellasen tuotteen.

      Itelle tulee hiilarihimoja jos syön ihan liian vähän, koska mun päivät on pitkiä ja töissä vapaa-ajalla kulutan aika paljon. Oon yrittäny syödä siks puuroja aamulla, aamupäivällä ruisleipää tai vähärasvaisia jugurtteja, hedelmiä, ruuaks wok vihanneksia ja kanaa tai normia ruokaa.

      Musta tuntuu myös, että jos en syö ollenkaan rasvaa päivän aikana se himo on suurempi. Joten välillä laitan vähä rasvaista kasvimargariinia näkkärin päälle jne.

    • ei aiheuta

      hedelmät, ruisleipä, juurekset, kasvikset eivätkä marjat. Sairastin kuusi vuotta bulimiaa (järjetöntä ahmimista ja oksentelua), josta parannuin sillä, että rajoitin ruokani tuoreisiin hedelmiin, vihanneksiin, keitettyihin tai uunissa valmistettuihin juureksiin, hapanleipään, rahkaan, kanaan, tonnikalaan ja uunikalaan, keittokinkkuun ja light mehuun (myös hiilihappojuomat kannattaa lopettaa). Noita tuotteita söin vapaasti, varoen tarkasti kajoamasta puoleen vuoteen mihinkään muuhun ravintoon ja oksentelu ja lihominen loppui. Olen nyt ihannepainossa bmi 19,5 ja osaan tosiaankin syödä.
      Ennen ratkaisun löytymistä kokeilin atkinsia, mutta en päässyt eroon hiilarihimosta, ajatellen nyt, että bulimiaa ja BED:iä stimuloi myös rasva samoin kuin proteiinit, jotka ilmiselvästi lisäävät hormonien tuotantoa.

      Kukin tyylillään.

      • avocadotar

        Mulla aiheuttaa hiilarimässykohtauksen niin ruisleipä kuin muutkin viljatuotteet.Toki on ihanteellista jos täysjyvävilja sopii,mutta usein näin ei todellakaan ole,jos hiilaririippuvuus on edennyt pitkälle.

        Olen karpannut 2kk ja olo on hyvä.Syömiskohtauksia ei tule,vireystila on parempi eikä tee hiilareita mieli.Alussa oli vaikeampaa n.viikon,kun elimistö totutteli uuteen ruokavalioon.Oli pää kipeä,voimattomuutta jäsenissä ym,mutta meni ohi eikä ole sen koomin kuulunut.

        Rasva ei yksistään laukaise mitään himoja,vaan yhdistettynä hiilareihin.Karpatessa on mukavaa,kun ruoka on maittavaa.Karppien sivuilla on kattavasti monipuolisia ruokareseptejä,joten pelkkiä munia ja sikaa ei tartte syödä.Itse olen punaisesta lihasta kieltäytyjä ja ruokavalio sopii minulle silti erinomaisesti.

        Suosittelen perehtymään,jos kaipaat hiilarivapaata,kevyempää elämää!


      • kirjoitukseni
        avocadotar kirjoitti:

        Mulla aiheuttaa hiilarimässykohtauksen niin ruisleipä kuin muutkin viljatuotteet.Toki on ihanteellista jos täysjyvävilja sopii,mutta usein näin ei todellakaan ole,jos hiilaririippuvuus on edennyt pitkälle.

        Olen karpannut 2kk ja olo on hyvä.Syömiskohtauksia ei tule,vireystila on parempi eikä tee hiilareita mieli.Alussa oli vaikeampaa n.viikon,kun elimistö totutteli uuteen ruokavalioon.Oli pää kipeä,voimattomuutta jäsenissä ym,mutta meni ohi eikä ole sen koomin kuulunut.

        Rasva ei yksistään laukaise mitään himoja,vaan yhdistettynä hiilareihin.Karpatessa on mukavaa,kun ruoka on maittavaa.Karppien sivuilla on kattavasti monipuolisia ruokareseptejä,joten pelkkiä munia ja sikaa ei tartte syödä.Itse olen punaisesta lihasta kieltäytyjä ja ruokavalio sopii minulle silti erinomaisesti.

        Suosittelen perehtymään,jos kaipaat hiilarivapaata,kevyempää elämää!

        lopussa sanoin: Kukin tyylillään.

        Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Kiva, että sinä löysit avun karppauksesta.

        "Jos kaipaat kevyempää elämää"? Mielestäni olen sopusuhtaisen kevyt bmi 19,5. Kuinka kevyeksi sinä pyrit?


      • kirjoittaneelle
        kirjoitukseni kirjoitti:

        lopussa sanoin: Kukin tyylillään.

        Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Kiva, että sinä löysit avun karppauksesta.

        "Jos kaipaat kevyempää elämää"? Mielestäni olen sopusuhtaisen kevyt bmi 19,5. Kuinka kevyeksi sinä pyrit?

        en ole alkuperäinen aloittaja, mutta kiitos paljon mahtavista vinkeistä! minulle ei atkins sovi, rasvan ja muutenkin proteiinin määrä on niin valtava.. sinun ruokavaliosi kuullosti helposti omaksuttavalta ja se että siihen on joku muukin pystynyt antaa voimia edes yrittää! jos saa vielä tiedustella, mitä olet siinä tilanteessa tehnyt kun tulee olo että alkaa ahmia?


      • avocadotar
        kirjoitukseni kirjoitti:

        lopussa sanoin: Kukin tyylillään.

        Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Kiva, että sinä löysit avun karppauksesta.

        "Jos kaipaat kevyempää elämää"? Mielestäni olen sopusuhtaisen kevyt bmi 19,5. Kuinka kevyeksi sinä pyrit?

        Kevyt elämä on muutakin kuin painoa.Mielialan keveyttä,askelen keveyttä,stressin vähyyttä...

        Kaikki kukat saa kukkia!!!En itsekään vedä atkinsilla,vaan maalaisjärjellä soveltaen.En syö viljaa,perunaa,pastaa,riisiä,banaaneja...Yhden omenan päivässä kylläkin ja salaattia saadakseni kaikki tarpeelliset makroravinteet.


      • hassua juttua
        kirjoittaneelle kirjoitti:

        en ole alkuperäinen aloittaja, mutta kiitos paljon mahtavista vinkeistä! minulle ei atkins sovi, rasvan ja muutenkin proteiinin määrä on niin valtava.. sinun ruokavaliosi kuullosti helposti omaksuttavalta ja se että siihen on joku muukin pystynyt antaa voimia edes yrittää! jos saa vielä tiedustella, mitä olet siinä tilanteessa tehnyt kun tulee olo että alkaa ahmia?

        *mitä olet siinä tilanteessa tehnyt kun tulee olo että alkaa ahmia?*

        Kokeileppa pestä hampaat.....


      • kukin tyylillään
        kirjoittaneelle kirjoitti:

        en ole alkuperäinen aloittaja, mutta kiitos paljon mahtavista vinkeistä! minulle ei atkins sovi, rasvan ja muutenkin proteiinin määrä on niin valtava.. sinun ruokavaliosi kuullosti helposti omaksuttavalta ja se että siihen on joku muukin pystynyt antaa voimia edes yrittää! jos saa vielä tiedustella, mitä olet siinä tilanteessa tehnyt kun tulee olo että alkaa ahmia?

        Kun tulee ahminnan tarve niin ahmin. Morkkis ei kuitenkaan ole hirveä, jos tekee muutamia ahmimis-sääntöjä ja pitää ne. Esim. minulla näin; saan ahmia yhdessä ahmimis-sessiossa:
        Vaihtoehto 1) perunoita, hedelmiä/marjoja ja rahkaa makeutusainetta (perunat laitan siivuiksi ja uunipellille uuniin mausteiden, suolan ja öljytilkan kanssa). Näitä kolmea tuotetta; perunoita, hedelmiä/marjoja rahkaa, vedän niin paljon kuin sielu sietää, mutta EN muuta.

        Vaihtoehto 2) jälkiuunileipää (ilman rasva, leikkele tai juustopäällistä!) salaattia, tomaattia, kurkkua muita raakoja kasviksia (salaatissa saa olla öljykastike) ja rahkaa, jonka saa maustaa light mehulla. Ei muuta.

        Vaihtoehto 3) lihaa/kalaa salaattia ja raakoja vihanneksia ja rahkaa light mehulla. Ei muuta.

        Edellä esitetty ahmiminen (vaikka alas menisikin ämpärillinen) ei ole läheskään niin paha asia kuin jos olisit vetänyt juustonaksuja, suklaata, pizzaa ja leivonnaisia. Itselleen pitää antaa sopivasti armoa ja tehdä sellaisia sääntöjä, jotka pystyy tiukassakin tilanteessa pitämään.

        Olen tosiaankin omalla kohdallani huomannut, että kaikkien mahdollisten ruokalajien syöminen samalla kertaa lisää ahminnan himoa ja määrää, ei kuitenkaan päivinä, jolloin ahminnan tarvetta ei ole. Välipäivinä yritän tarmokkaasti opetella kohtuullista monipuolista ateriointia, ruoka-aine karsintoja teen vain ahmintatunteen noustessa.

        Kokeile ja muokkaa itsellesi sopiva ruokavalio yritys- ja erehdysperiaatteella, ei heti ensimmäisellä kerralla tarvitse onnistua, mutta älä luovuta. Oikea tapa ruokailla terveesti löytyy varmasti sinullekin.


      • myös mulla!
        hassua juttua kirjoitti:

        *mitä olet siinä tilanteessa tehnyt kun tulee olo että alkaa ahmia?*

        Kokeileppa pestä hampaat.....

        Ei tietysti aina mutta useimmiten! Toinen keino millä olen pystynyt estämään ahmimiskohtauksen on että laittaudun.Kuulostaa hassulta sekin mutta helpommin ratkeen ahmimaan jos oon oloasussa, ilman meikkiä ja tunnen itseni rumaksi ja läskiksi kuin että oisin laittautunu mahollisimman nätiks :D


      • oinkoink
        hassua juttua kirjoitti:

        *mitä olet siinä tilanteessa tehnyt kun tulee olo että alkaa ahmia?*

        Kokeileppa pestä hampaat.....

        Mulla oli jonkun aikaa sitten bulimia, oksentelusta oon jo päässy eroon mutta holtiton syöpöttely kiusaa vielä ja paino on noussut ihan liikaa. Miks en oo koskaan älynny pestä hampaita?!? kaikkihan maistuu ihan paskalle ja tuntuu ällölle sen jälkeen. Matkaversiona vois varmaan pitää jotai supermentholipastilleja :D


      • ravitsemustieteilijä

        Eli viestisi sanoma on, että sekä hiilarit, proteiinit ja rasva stimuloi ahmimista? Ja pyrit välttelemään kaikkia? Siinä tapauksessa et voi saada energiaa muusta, kuin alkoholista. Ruuassa on vain noita kolmea energiaravintoainetta, ja sinun on yksinkertaisesti PAKKO syödä jotain niistä, tai muuten kuolet.


      • åååke
        avocadotar kirjoitti:

        Kevyt elämä on muutakin kuin painoa.Mielialan keveyttä,askelen keveyttä,stressin vähyyttä...

        Kaikki kukat saa kukkia!!!En itsekään vedä atkinsilla,vaan maalaisjärjellä soveltaen.En syö viljaa,perunaa,pastaa,riisiä,banaaneja...Yhden omenan päivässä kylläkin ja salaattia saadakseni kaikki tarpeelliset makroravinteet.

        Karppauksessakin PITÄÄ syödä paljon kasviksia. Sinun karppauksesi kuulostaa ihan kunnolliselta, jos se sisältää tarpeeksi rasvaa. Muuten voi tulla ongelmia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      56
      2979
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2818
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      34
      1977
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1922
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1727
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1432
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      93
      1200
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1142
    Aihe