tuttipullojen pesuohjeet

neuvoja avuttomalle

Osaako joku antaa linkin tuttipullojen pesuohjeesta. Siis keittämis suosituksesta. Eräs äiti ei ymmärrä vaan tarvitsisi kirjalliset ohjeet.

Kyseinen äiti antaa vauvan maitopullojen jämien aina hapantua ja eikä ymmärrä, että happamat pullot kuuluu myöskin keittää. Käsittäkseni normaali pesu riittää jos on kylmällä heti huuhdeltu ja pestu asianmukaisesti pesuaineella. Mielestäni pelkällä pesulla hapanneiden maitojen aiheuttamia bakteereja ei enää saa pois vaan voi aiheuttaa ripulia.

Kiitos jos joku tietää kirjallisia ohjeita hapanneiden ja homeisten maitopullojen keittämiselle. Huolestuneen mummon suulliset neuvot eivät riitä avuttomalle äidille, joka antaa mitopullojen hapantua ja homehtua syöttöjen välillä.

9

1841

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - - - - - - -

Tuttipullojahan voi keittää miten pitkään vaan kunhan ei polta niitä pohjaan.

Itse keitän 5 minuuttia. Ennen sitä pesen pullot ja tuttiosat tiskiharjalla ja astianpesuaineella, ettei maito proteiinit pala pulloon kiinni.

Isojen lasten pulloja en enää keitä. Lopetin pullojen keittämisen kun lapset alkoivat syödä kiinteitä ruokia.

• neuvoja avuttomalle

Minä olen siis mummo ja tiedän miten pullot on pestävä, mutta olisin nyt tarvinnut asiantuntijan linkkiä pullojen pesemisestä avuttomalle äidille.

Eräs äiti nimittäin ei ymmärrä puhettani ja kyseenalaistaa toisten äitien ohjeet. Oletan, että koulutettuna ihmisenä hän ymmärtäisi jos pullonpesuohjeet olisivat jostain virallisen tahon linkiltä.

Siis kyseinen äiti jättää maidot lillumaan pulloihin niin että ne maidonjämät happanee kokkareiksi ja homehtuu. Senjälkeen hän vaan pesee tai huuhtasee pulloja ja laittaa uutta maitoa saastaisiin pulloihin. Sama juttu pullotutista.

Siis hän ei ymmärrä, että pullot täytyisi kylmällä ensin huuhdella, sitten pestä. Näin normaalisti, mutta jos ovat jo homeessa ja hapanneet maitijämät pulloissa ja tuteissa, kuuluisi niitä myös siinätapauksessa keittää.

Olisin kiitollinen jos joku tietäisi linkin mistä ottaa kopioa ohjeistukseksi, kun pesuohjeet ei mene äidille perille normaalilla keskustelulla.

Ymmärrän kyllä että ei niitä ole pakko aina joka käytön jälkeen pestä,jos eivät ole ehtineet hapantua ja lyödä homeeseen.

Kiitos jos joku neuvoisi linkin esim. neuvolan, terveysviraston yms. tahon ohjeisiin.

• täytyy ihan
        neuvoja avuttomalle kirjoitti:

Minä olen siis mummo ja tiedän miten pullot on pestävä, mutta olisin nyt tarvinnut asiantuntijan linkkiä pullojen pesemisestä avuttomalle äidille.

Eräs äiti nimittäin ei ymmärrä puhettani ja kyseenalaistaa toisten äitien ohjeet. Oletan, että koulutettuna ihmisenä hän ymmärtäisi jos pullonpesuohjeet olisivat jostain virallisen tahon linkiltä.

Siis kyseinen äiti jättää maidot lillumaan pulloihin niin että ne maidonjämät happanee kokkareiksi ja homehtuu. Senjälkeen hän vaan pesee tai huuhtasee pulloja ja laittaa uutta maitoa saastaisiin pulloihin. Sama juttu pullotutista.

Siis hän ei ymmärrä, että pullot täytyisi kylmällä ensin huuhdella, sitten pestä. Näin normaalisti, mutta jos ovat jo homeessa ja hapanneet maitijämät pulloissa ja tuteissa, kuuluisi niitä myös siinätapauksessa keittää.

Olisin kiitollinen jos joku tietäisi linkin mistä ottaa kopioa ohjeistukseksi, kun pesuohjeet ei mene äidille perille normaalilla keskustelulla.

Ymmärrän kyllä että ei niitä ole pakko aina joka käytön jälkeen pestä,jos eivät ole ehtineet hapantua ja lyödä homeeseen.

Kiitos jos joku neuvoisi linkin esim. neuvolan, terveysviraston yms. tahon ohjeisiin.

varmasti pestä joka käytön jälkeen!!! Mutta kokeilepa esim. MLL:n sivuja ja hm. googleta tuttipullojen pesu tms. esim. tuttipullot-hakusanaa niin kyllä varmaan löytyy. Myös Pampersin ja Liberon sivuilla löytyy tämmöistä ohjetietoa muistaakseni.

• Kannattaa varmaan

kirjoittaa myös tonne "vauvat 0-12kk" palstalle. Täällä imetyspalstalla ei liiku välttämättä niin paljon tuttipulloja käyttäviä äitejä.

• neuvoja avuttomalle

Kiitos vihjeestä.

• - - - - --
    • tai jostain luin sen, että

pienten vauvojen pullot pitää ensin pestä ja sitten keittää oliko se 10 min. Tuttipullopaketissahan on ohje kun niitä pulloja ostaa. Samoin tutit keitetään oliko se 1 min tms. (ohjeet tuttipakkauksessa). Sitten kun vauva on jo isompi, nyt en sitten enää muista minkä ikäinen, mutta reilusti yli puolen vuoden, että syö lisäruokia jne. niin pelkkä pesu riittää, koska hänen vatsansa ei ole enää niin herkkä. Tosin pullot kannattaa silti välillä keittää. Juuri jos on kämähtäneitä ja seisoneita pulloja.
      Näin olen itse menetellyt.
      Muuten sellainen höyrysterilointi laite on varmaan hyvä, itse en tajunnut hankkia sellaista, mutta nehän ei ole edes kalliita. Semmoinen kun on niin vaan pesee ja steriloi...

• neuvoja avuttomalle

Kiitos neuvoista. Se höyrysterilointilaite olisi varmasti hyvä, mutta tässä avuttoman äidin tapauksessa ei mummo taida pystyä tekemään mitään. Jos sellaista menee ehdottamaan tai ostaa lahjaksi saa pelkät haukkumiset kun häntä arvostellaan.

Ongelma lienee äidin masennus tai jokin muu mitä ei kertakaikkiaan normaali mummo tai normaalit äidit voi ymmärtää.

Kiitos neuvoista.

• Anneli 33

Minulle sanottiin neuvolassa että siitä keittämishössötyksestä on uusien suositusten valossa alettu luopumaan. Ennen tarvitsi keittää joka kerta mutta ei enää nykyään.

Itse huuhtelen pullot tutit vedenkeittimellä keitetyssä vedessä muovikepossa ja hyvin on mennyt. Onhan toki tuokin vesi kiehuvaa...

Tärkeintähän tuossa toki on käytön jälkeen kylmällä vedellä huuhtaista pullot ettei maito ehdi päästä pilaantumaan..

Anneli

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe