betonivalu pumppuautolla/kottikärryillä

mielipiteistä sekaisin

Mitenköhän kannattaisi käytännössä toteuttaa n 16 m2 lattiavalu, paksuus 10cm. Eli timpurit sanoo, että betoni ulos maahan ja kottikärryillä sisään, samalla tasoittaen ja kaadot tehden... Muut sanoo, että pummpuautolla kaikki betoni lattialle, auto kotiin ja sitten hierotaan betoni suoraksi.

Mikäköhän olisi paras ja halvin keino ? Auton seisottaminen pihalla varmaan maksaa maltaita (jos siis tekisi kaadot samalla kun letkusta tavara tulee)

9

8880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • duunari2

on ottaa betoni kouruautolla jos vaan ulottuvuus riittää ja on mahdollista.

Itse olin valamassa noin puoli vuotta sitten n. 20 m2 lattian jossa oli kaadot kolmelle kaivolle. Minun lisäksi oli yksi apumies, apumies lorotteli betonin pumppuauton letkusta suunnilleen oikeaan korkeuteen samalla kun itse tasoitin betonin pinnan linjarilla ja muotoilin kaadot siinä samalla. Lopuksi kun betoni oli otettu sisälle, päästettiin ulos vielä pieni kasa betonia jos lattiaan mahdollisesti täytyi lisätä sitä johonkin kohtaan.

Auto oli tontilla n. 25 minuttia. Pinnan tasaamisessa meni noin puoli tuntia vielä sen jälkeen kun auto oli lähtenyt ja pari ämpäriä täytyi hakea ulkona olleesta vara kasasta. Muutaman tunnin päästä vielä hiersin ja liippasin pinnan.

Samalla tavalla valettiin autotallin lattia ja siinäkin oli kaksi kaivoa kaatoineen, betoni otettiin sisälle vain kouruautolla, ei tulisi mieleenkään alkaa kärräämään tavaraa ulkoa sisälle.

• se halvin

tapa ole järkätä riittävä määrä talkoosakkia paikalle jotka myllää, kärrää ja liippaa/hiertää/muotoilee ja kaikkea muuta tarvittavaa? tuollainen määrä tosin tarvii jo ehkä enemmän myllyjä kuin vain sen yhden. Joskus nöösipoikana olin kaverin valutalkoissa myllärinä, n. 40m2 autotallin pohja valettiin. Kolmella myllyllä jauhettiin päivä, oliskohan toistakymmentä ukkoa ollut paikalla, ja kahvinkeittäjät päälle.

• duunari2
        se halvin kirjoitti:

tapa ole järkätä riittävä määrä talkoosakkia paikalle jotka myllää, kärrää ja liippaa/hiertää/muotoilee ja kaikkea muuta tarvittavaa? tuollainen määrä tosin tarvii jo ehkä enemmän myllyjä kuin vain sen yhden. Joskus nöösipoikana olin kaverin valutalkoissa myllärinä, n. 40m2 autotallin pohja valettiin. Kolmella myllyllä jauhettiin päivä, oliskohan toistakymmentä ukkoa ollut paikalla, ja kahvinkeittäjät päälle.

ole halvin. Tarvikkeet maksaa itse tehdyssä betonissakin aika paljon ja jos talkoilla tekee niin joka myllyllinen on hieman erilaista, löysempää tai kuivempaa sen lisäksi talkooväelle tarvii tarjota ruoat ja juomat.
        Taatusti tulee halvemmaksi tilata tehtaalta ja tuollaisen 40 m2 valussa ei tarvi olla kuin korkeintaan kolme miestä ja se on noin tunnin homma, yhdeltä menee sitten enemmän aikaa kun vielä hiertää ja liippaa pinnan.

• illoo

Telkkarista tuli jokin aika sitten juttua, kun suomalaiset olivat tekemässä kauppakeskusta johonkin halpamaahan jossa työ ei maksa mitään. Mestarit nauroivat kun betoni päästettiin pumppuautolla raksan viereen ja NAISET kantoivat olkikulhoilla betonin sinne minne se kuului. Homman tarkoituksena oli siis saada mahdollisimman monille työtä.

Onko teillä joku sama kuvio? Ei tuossa muuten mitää järkeä ole. Ottakaa betoni vaan suoraan sisään samalla tasoittaen ja kaadot tehden. Jos ylimääräistä jää niin voihan sen sitten kantaa pihalle.

Paras, kallein ja helpoin on pumppuauto. Jos urheiluhenkeä ja talkooporukkaa löytyy niin halvimmalla pääsee vääntämällä kuran paikan päällä, mutta ei kait kukaan enää niin tee.

• ap taas

Kiitoksia kokemuksistanne... Todellakaan ei ole tarkoitus saada valusta ajanvietettä / työllistää ketään =)

Letkulla betoni sisälle oli siis tarkoituksenakin. mutta tekijätimpurit sitä kottikärrymeininkiä meinasi =(

Paljonkohan pumppuauto kustantaa ? Kouru ei käy, koska lähin ikkunakin on monen metrin päässä ja takapihalle ei autolla pääse. Mutta kai sen letkun saa ikkunasta sisälle ja noin 10 metrin päähän peräseinälle ?

• hinnoista

kuivabetonia menee 3 kpl 1000 pusseja ja maksaa 300 euroa.

Pumppuautolla sama satsi noin 600 - 1000 euroa matkasta ja ajasta riippuen.

Valita on vapaa, valu pumpulla tunnissa oli, myllyllä tuon tekee kolmessa tunnissa. Hierrot päälle.

• duunari2
        hinnoista kirjoitti:

kuivabetonia menee 3 kpl 1000 pusseja ja maksaa 300 euroa.

Pumppuautolla sama satsi noin 600 - 1000 euroa matkasta ja ajasta riippuen.

Valita on vapaa, valu pumpulla tunnissa oli, myllyllä tuon tekee kolmessa tunnissa. Hierrot päälle.

betonia siellä päin. Satakunnassa saa ainakin n. 100 euroa/m3 pumpattuna.

Onko nuo suursäkkien hinnat kaupassa vai tuleeko tuohon vielä rahti päälle ja ei taida 3000 kg kuivabetonista tulla n. 1,8 m3 betonia kun ottaa myös huomioon 10 prosentin työvaran.

• missään
        duunari2 kirjoitti:

betonia siellä päin. Satakunnassa saa ainakin n. 100 euroa/m3 pumpattuna.

Onko nuo suursäkkien hinnat kaupassa vai tuleeko tuohon vielä rahti päälle ja ei taida 3000 kg kuivabetonista tulla n. 1,8 m3 betonia kun ottaa myös huomioon 10 prosentin työvaran.

pumpulla sisälle noin halvalla esim kahta kuutiota?

• ovat kaksi

täysin eri asiaa. Ota pumppuauto. Ahkeria timpureita sulla muuten, jos meinasivat ihan itte kärrätä tuon määrän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2213
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1534
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      954
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe