Osaisiko kukaan kertoa minulle poron pidosta?
siis lemmikkinä? Olen haaveilut omaa poroa/poroja, joten kaipaisin seuraaviin kysymyksiin vastausta, ja kaikki muukin tieto on tervetullut.
1. Poro kun on laumaeläin, niin olisiko
kannattavaa ottaa suoraan kaksi?
Jos kaksi kannattaa hankkia niin millainen pari
olisi sopiva?
2. Miten poron opettaminen ahkion vetoon
aloitetaan ja mistä saa ostettua porolle
varusteet? Osaisiko sitä itse kouluttaa poroa
vetoon jos itsellä on kokemusta hevosista,
ja raviheppojen koulutuksesta?
3. Millaisen tilan 1-2 poroa tarvitsee?
Tiedän että poro selviää ymäri vuoden ulkona,
aitauksessa jossa on katos,
mutta voiko poroa pitää tallissa jos sellainen
on tarjolla?
4. Millainen on poron ruokinta
lemmikkinä/vetäjänä?
5. mitä varusteita poro muutoin tarvitsee?
Olen kiitollinen kaikista vastauksista, ja minulle saa kertoa poroista muutakin, kuin mitä kysyin.
POROMIEHET JA NAISET HOI :)
3
3153
Vastaukset
- tietoa
Toisin kuin hevonen, poro on märehtijä, joten ei korsirehua ruokinnassa. Poro valitsee itse laidunkauden aikana rehunsa, mutta apilaseos on suositeltavaa. Talveksi keräät heinää, lehtiä ja sieniä.
Poroja kannattaa ostaa kaksi: yksi uros ja yksi naaras, jotta lajikohtaiset tarpeet tyydyttyvät. Poro oppii ahkionvedon yhtä hyvin kuin hevonen. Varustuksesta puhuttaessa ota yhteys minkä tahansa paliskunnan poroisäntään, jonka yleisenä velvollisuutena on neuvonta samoin kuin Paliskuntain yhdistykselläkin. Poro on kesympi kuin hevonen mielestäni.
Poron tilantarve on 10 neliötä/yksilö. Laidun kannattaa silti pitää ympärivuotisessa käytössä, ei sisätilojen käyttöä.
Vasojen merkinnässä ja syyserotuksessa tarvitaan mahdollisesti lassoa (suopunki), jos on arka poro. Syyserotuksessa tarve korostuu rykimä- eli kiimavaiheen aikana.- porotyttönen
Kiitoksia tiedoista.
Siinä tulikin vastaukset kysymyksiini.
Kysyisin vielä että saako porolle antaa ruokana mainitsemiesi ruokien lisäksi mitään muuta?
Saako esim. porkkanaa, leipää antaa herkkuina?
Kerroit että uros ja naaras poro olisi sopivin pari, ja jos tälläisen parin ottaisin niin olisi vasoja sitten tidossa, joten kysyisin porojen merkitsemisestä...
Pitääkö myös lemmikkiporot merkitä?
Entä tehdäänkö se itse?
Mutta suuri kiitos jo kertomistasi tiedoista, ne selvensivät paljon asioita minulle poroista. - porojen nainen
porotyttönen kirjoitti:
Kiitoksia tiedoista.
Siinä tulikin vastaukset kysymyksiini.
Kysyisin vielä että saako porolle antaa ruokana mainitsemiesi ruokien lisäksi mitään muuta?
Saako esim. porkkanaa, leipää antaa herkkuina?
Kerroit että uros ja naaras poro olisi sopivin pari, ja jos tälläisen parin ottaisin niin olisi vasoja sitten tidossa, joten kysyisin porojen merkitsemisestä...
Pitääkö myös lemmikkiporot merkitä?
Entä tehdäänkö se itse?
Mutta suuri kiitos jo kertomistasi tiedoista, ne selvensivät paljon asioita minulle poroista.Kyllä poro on lähes kaikkiruokainen. Se tuntee itse, mikä sopii sille. Joillakin tiloilla on annettu useita "puutarhajätteitä" mm. liian isot porkkanat EU-direktiivin mukaan, kaalia (epämääräinen muoto) jne., samoin kaikenlaista ape- eli seosruokintaa. Poro ei ole yhtä valikoiva kuin nauta. Kokeilemalla voi testata, mitä poro syö. RKTL:n tutkimuksissa on testattu vain nurmi ja teolliset rehut, joten eroja on myös ammattitiloittain.
Poroja ei tarvitse merkitä virallisen poronhoitoalueen ulkopuolella, jos ei halua. Halutessaan voi tilata Paliskuntain yhdistykseltä tilakohtaisen merkin, joka "leikataan" poron korvaan juhannuksen maissa. Merkintä tehdään itse, kuten arvelit. Merkintä on siis pakollinen vain virallisella poronhoitoalueella, ei muualla Suomessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236945Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733