miten erottaa pyörrytyksen ja huimaamisen?
Pyörrytys vs. huimaus
3
7045
Vastaukset
- mutta kun omia oireitani
selitän...
Pyörrytyksessä saattaa mennä maailma mustaksi ja voit pyörtyä eli mennä tajuttomaksi. Esim. istualta ylösnoustessa maailma pimenee ja jalat menee heikoksi.
Huimausta taas on sellainen, että maailma kieppuu tai heiluu näkökentässä ja saattaa olla vaikea pysyä pystyssä. Taju kuitenkin säilyy.
Voi olla myös jalkojen heikotusta tai muuta oiretta mutta ei välttämättä.- kumpaa
Minulla oikeassa silmässä näkökentässä näkyi ylös-alas pyörintää, vasen silmä näki normaalísti. Istuin paikallani, säikähdin ja vetäisin kädet silmilleni refleksinä. Kesti muutaman minuutin. Oli vähän niinkuin asentohuimausta, mutta vaan oikeassa silmässä ja pyörimissuunta ylhäältä alas kuin lottopallo. Onko kellään samanlaista kokemusta?
- Lääkäri 2
Huimauksella tarkoitetaan hallusinaatiota liikkeestä, siis liikkeen aistimista, vaikka tosiasiassa on aivan paikallaan.
Pyörrytyksellä tarkoitetaan hieman epämääräisemmin pyörtymistunnetta, eli tunnetta että meinaa pyörtyä, tuntuu että voimat menevät, jalat alta, silmissä pimenee, taju menee, ja valahtaa veltoksi.
Vertigo on tarkempi ilmaus asiaan liittyen(latinaa / englanniksi sama), suomenkieli ei ole aina tieteessä kovin tarkka, kaikille sanoille ei löydy hyviä vastineita suomesta, tälle löytyy kohtalaisen hyvä kuitenkin: vertigo tarkoittaa kiertohuimausta, eli taju pysyy täysin samana, ja hyvänä, mutta maailma kieppuu. Lähes aina korvaperäistä tämä. Sensatio capitis volventis taas on latinaa ja tarkoitaa tunnetta siitä että pää liikkuu vaikkei liiku. Tässäkin taju pysyy normaalina. Kollapsi eli collapsus on taas pyörtyminen, taju heikkenee, tai menee pois jopa kokonaan ja menee veltoksi, heikottaa.
Dizziness on englantia ja tarkoittaa sekavaa heikottavaa oloa, huonoa, tunnetta päässä, saattaa tuntua myös pyörrytystä ja huimausta esim. sokeritaudissa jos liikaa insuliinia pistänyt ja verensokeri liian matalaksi menee. Joskus rajanveto on hankalaa, joku voi nimittää huimaukseksi sitä, että päässä on vain jonkinlainen kevyt tunne, vaikke liikehallusinaatiota olisikaan. Tuntuu että pää on jotenkin kevyt ja outo, vaikka taju normaali jne. Lähinnä Dizziness tuota vastaisi, vertigoa se ei ole, mutta lähellä sensatio capitis volventista, koska tuntuu joskus että pää ei ikään kuin seuraisi täysillä perässä, kun sitä liikuttaa, siis ikään kuin kuitenkin hallusinaatiota liikkeestä, mutta negatiivisesti, hallusinaatiota liikkumattomuudesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli295504Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144104Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403217IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512860Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2871362Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861318- 601219
- 791149
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3971126Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2171126