muistoja 1977

perunajaalan eldari

Olin parikymppisenä julppina seutulan lentokentällä erästä sukulaismiestäni vastassa juhannuksen tietämissä 1977. Hän oli saanut ulosmaksun kongolaisesta MT Gunnysta välimerellä pari päivää aikaisemmin ja olikin aika lailla vauhdissa lennolta laskeutessaan.
Ajoimme siltä istumalta suoraan kotkaan. Jano oli molemmilla kova ja fennian pub auki.

Fenniassa eräs rantatäi, en nyt edes muista sen saatanan liipin nimeä, tuli onittelemaan "kotiin" saapunutta skönäriä jotenkin tähän tapaan vitsin tynkää murjoen.
"laitoit sit sopivan mittaset langat palaan. Siä kerkisit siält karkuu enne ku siä paatin räjäytit"

Toinen huuli pyöreenä että mitähän on nyt tapahtunut. Ja selvisihän tuo asia kohta. MT Gunny oli räjähtänyt satamassa ja kaksi seilauskaveria raatona, monet remontin tarpeessa ja laivasta levityskuvat nähtävillä.

Rantatäin rasvaletin alla olevaan pilsnerin ja vineton turvottamaan naamaan läsähti sillä hetkellä nyrkki ja pummi alkoi huilaamaan siinä pöytien välissä ilman älyn häivääkään.

En ole sen miehen nähnyt koskaan sitä ennen tai sen jälkeen ketään lyövän, mutta kai se tollaisessa kohdassa on sallittua rauhallisekin miehelle?
Portsarikin totesi rantatäistä että mitenhän toi noi kompuroi vaikei se viäl tänää ol paljo ottant.

Jos jollakin on asiasta jotakin muutakin muisteltavaa niin laittele tähän perään.

Tässä kuva kanootista ennen
http://www.kommandobryggan.se/transoil/bia.htm
ja jälkeen räjähdyksen.
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=215549

tässä vielä kuva vanhasta MT Gunnysta 55 vuoden ikäisenä vuonna 1961
http://www.chesterahoy.com/SHIPS/bd2photos/Gunny.jpg

ja vähän detalitietoa

Name / Owner: GUNNY (Rederi A/B Sally - Algot Johansson, Mariehamn, Finland).

Date photographed: September, 1961 - after being unloaded of her cargo of iron ore from Lulea. Still going strong after 55 years!

Year built / Builder: 1906 W. Gray & Co. Ltd., Central Yard, Hartlepool (yard no: 725)

Details: 3,585 GT (6,085 dwt); Dimensions: length 340.0 ft, breadth 48.0 ft, depth moulded 27 ft 2 ins, draught 22 ft 6 ins. Propulsion: triple steam expansion engine with cylinders of 25, 40 and 65 inches, stroke 42 inches, built by Central Marine Engine Works (W. Gray & Co); 2 steel boilers rated at 160 pounds.

History: Launched as AAGOT for S. M. Kuhnle, Bergen, 7th June, 1906; completed 12th July, 1906. Requisitioned by U.S. Maritime Commission, June, 1941, when inactive in U.S. port and flying Finnish flag, re-named POTOMAC reg: Panama. Returned to owners 1947, assuming original name, AAGOT, until 1954. Sold by Algot Johansson to Belgian breakers: arrived Bruges February 24, 1964.

http://www.chesterahoy.com/SHIPS/bd2.htm

24

3968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taisi olla

      siis se mikä räjähti ja se minkä tietoja esittelet.

      • Gunny'n edeltäjän ..

        ".. tässä vielä kuva _vanhasta_ MT Gunnysta 55 vuoden ikäisenä vuonna 1961 .."

        .. ihan erillisenä asiana?


    • gunny

      !977 kesäkuun lopulla olimme erään suomalaisen säiliölaivan kanssa lastaamassa Setessä fuel-oilia Augustaan. Gunny vartosi redillä lastissaan, joka muistaakseni oli kaasuöljyä jostain Marseillen läheltä. Olivat ajaneet muutaman lastin ko. rahtauksessa. Laivan päällikkö oli muistaakseni Sven Mäki. Kun lähdimme lastissa, tuli Gunny jo aallonmurtajan sisäpuolella vastaan. Kiire oli kova.
      Siinä me vilkuttelimme toisillemme, kahden suomalaisen laivan porukka.
      Seuraavana päivänä kuulimme, että Gunny oli räjähtänyt uloslähdön yhteydessä. Muistaakseni junkki ja matruusi kuolivat. Tämmöstä muisteloo.

    • heko1

      oikeeta kuvaa. tuli oltua poosuna pari mustanmeren reisua. jouduin sillon ennen paukkua talvella tokassa sairaslomalle.

    • hjk

      Olin Gunny laivassa vuosina 76-77.puolikkaana reilu 10 kuukautta(Laivassa ei saanut alkoholia ollenkaan miehistö!Joten maista sitä kannettiin aika lailla...Kippareina oli minun aikana pari eri juoppoa...nimeltä mainitsematta...Meitä lähti iso joukko suomeen (Terneutsen)?Kerkesin olla suomessa noin kuukauden kun kuulin laivan Räjähtäneen.Kummatkin menehtyneet olivat" tuttuja"....

    • Setessä.kin

      Jo vähän vanha juttu mutta muistaako kukaan lisää?
      Aika kohta korjaa satoa ja liian nopeasti.

    • muistan haverin. lapsuustoverini keskisuomesta oli mukana rytäkässä. pojalla ensimmäinen reissu merellä, selvisi kyllä ehjin nahoin. oli kyllä kaveri kovin " pollea " kun oel näet käännä välmerellä, savolaespoeka, ihan seten kaapunnissa ranskassa. käsittämätöntä siehen aekaan...kyllä oltiin kateita...

    • artoruotsista

      Täällä olis heikkilän arto mä olin koneoppilaana gunnyssa onnettomuuden aikana istuin miehistönmessissä ilta kahvilla esakokin kanssa nimeä en muista hän oli kotkasta kotoisin (menehtyi myöhemmin ms malmin uppotessa tukholman ulkopuolella myrskyssä) kyllä tapahtuma on vielä muistissa ja varmaan maaliviivalle asti .

      • Taksidriver

        Moro Arto. Muistatko vielä.. Tony stålarminkadulta..muistan kun olit Gunnyssä, mä seilasin vähän aikaa pegnyssä,Villenä ,tais olla Bonnyn sisaralus


    • 54ytrdtrtrte

      Ikävä tapaus, siis se räjähdys. Siitä huolimatta tarina on myös esimerkki siitä, miten ammattitaidotonta roskaväkeä 70-luvun poket olivat. Lyöjän olisi ilman muuta pitänyt lentää helvettiin kapakasta. Mieluiten suoraan poliisiaseman putkaan.

      • 70cptcc

        Mistähän ammattitaidottomuudesta näissä jutuissa on puhuttu / tullut ilmi?

        Turpaanvedot eivät kerro ammattitaidosta, -taidottomuudesta eikä edes työmoraalista, joka tuntuu koko ajan laskeneen vuosikymmenten saatossa. Saatta toki kertoa henkisestä köyhyydestä.

        ...


      • 54ytrdtrtrte
        70cptcc kirjoitti:

        Mistähän ammattitaidottomuudesta näissä jutuissa on puhuttu / tullut ilmi?

        Turpaanvedot eivät kerro ammattitaidosta, -taidottomuudesta eikä edes työmoraalista, joka tuntuu koko ajan laskeneen vuosikymmenten saatossa. Saatta toki kertoa henkisestä köyhyydestä.

        ...

        Tuossahan se oli aloittajan tekstissä: portsari salli pahoinpitelun ravintolassa eikä kertomuksen mukaan tehnyt mitään puuttuakseen asiaan, saattaakseen tekijän vastuuseen tai edes lopettaakseen anniskelun pahoinpitelijälle, vaikka tuolloinenkin lainsäädäntö olisi ehdottamasti kaikkiin näihin hänet velvoittanut. Siis poke oli selvästi ammattitaidoton. Tai vaihtoehtoisesti syyllistyi tahallisesti rikokseen, mutta sekin itsessään osoittaa hänen olleen tehtäväänsä kelvoton.
        Ja kyllä, vastoin aloittajen näkemystä kyseessä oli selkeästi pahoinpitely, josta lyöjän olisi tullut saada vähintään sakkorangaistus eikä mitään lieventäviä asianhaaroja ole.


      • Voihankoukkunokka
        54ytrdtrtrte kirjoitti:

        Tuossahan se oli aloittajan tekstissä: portsari salli pahoinpitelun ravintolassa eikä kertomuksen mukaan tehnyt mitään puuttuakseen asiaan, saattaakseen tekijän vastuuseen tai edes lopettaakseen anniskelun pahoinpitelijälle, vaikka tuolloinenkin lainsäädäntö olisi ehdottamasti kaikkiin näihin hänet velvoittanut. Siis poke oli selvästi ammattitaidoton. Tai vaihtoehtoisesti syyllistyi tahallisesti rikokseen, mutta sekin itsessään osoittaa hänen olleen tehtäväänsä kelvoton.
        Ja kyllä, vastoin aloittajen näkemystä kyseessä oli selkeästi pahoinpitely, josta lyöjän olisi tullut saada vähintään sakkorangaistus eikä mitään lieventäviä asianhaaroja ole.

        Stubido tosikko


    • Syssvittan

      Ei siinä paljon koulunkäynyttä tarvita että tajuaa ettei laivan tankeissa mennä hitsaamaan ennenkuin on mitattu kaasuvapaaksi !

    • OlikoFenniassaVitunLärvä

      Ei siellä hitsattu ! Sinkit tankeista olivat "kadonneet" ja staattinen "sähkö" teki tuhojaan.... telakointi oli hoidettu huonosti sinkkien osalta ?? Muutakin tietoa on mutta..... tankkiventtiilien tratit oli kyllä hyvin maalattu täkillä.

      kk ennen jäin pois. Koneesta.

    • Tiedonhaluinen1

      Enoni kuoli tuossa Gunnyn räjähdyksessä. Olisi mukava kuulla tarinoita hänestä, jos joku sattuisi tuntemaan. A.S. olivat enoni nimikirjaimet.

      • tellholm

        Olin toukokuussa 1977 Maarianhaminan myllyssä , paikkoja oli vapaana heti kaksi, toinen m/s Telholmiin ja toinen M/t Gunnyyn.
        Menin Telholmiin ja kaveri Gunnyyn. Kruuna ja klaava periaatteella laivan valinta ratkaistiin.
        Rauhallinen ja hiljainen kaveri. Olimme tuolloin n. 17 vuotiaita nuoria miehenalkuja.


      • Anonyymi

        Jos enosi oli Ari Seppänen Ämmänsaaresta, oltiin saman ikäisiä ja hyviä kavereita. Olin Gunnyssä 76-77 10kk . Lähdin poosun ja sorvin kanssa juhannuksena Marseilesta Suomeen, muutama päivä ennen räjähdystä . Voin kertoa enostasi muistan hänet tosi hyvin, vaikka siitä on 43vuotta.
        Terv.Hannu 0405680206


    • EemeliG

      M/T Gunnyn räjähdysonnettomuuuden syistä tehtiin Suomen viranomaisten toimesta aikanaan perusteellinen selvitys, joka löytyy arkistoista. Kansilevyn alapintaan kiinnitetty sinkkianodin metallinen pidike irtosi ankkurivintturin aiheuttamasta tärinästä ja aiheutti tyhjän tankin pohjaan iskeytyessään kipinän.

      • Anonyymi

        Minulla on oma näkemys Gunnyn räjähdyksestä.Itse sorvasin höyryvinssiin höyryventtiilin trapetsi ruuvin että saatiin höyry vissiin,pumppumiehen kanssa kokeilimme että pelaa. Kun hän pisti pyörimään rossivinssin joka oli paksujen lankojen päällä, huomasin kun se oli löysällä ja heilui totesin että se voi aiheuttaa kipinän kun pultit oli täkin läpi. Tein siitä Kippari Mäelle ilmoituksen asiasta, että sillai tämä meni. Olin Merimies unionissa kuultavana ja kerroin mitä tiesin asiasta. PS vielä siitäkin kun kysyin että kun keskitankkia ei spuulattu totesivat ei tarvitse kun ajetaan dieseliä. Mistaako kukaan Sorvari Eklundin Anttia.


    • turenki

      Olin gunnysä sorvin vikajeeraus reissulla kans kuukautta ennen kun räjähti.

    • Anonyymi

      Okei. olin samalla laivalla ja lähdin paripäivää ennen räjähdystä pois. Olin sorvarina ja tulin poosun kanssa samaan aikaan hesaan.

      • Anonyymi

        Olipa tapahtuma, kaikkea sitä sattuu.


      • Anonyymi

        Gunnyn poosu oli Prunilan Pasi Kotkasta. Oltiin yöllä Helsingissä, poosu jatkoi Kotkaan. Sorvin nimeä en muista, yöllä ei ollut jatko lentoa Rovaniemelle . Sorvi asui Turengissa ja menin heille yöksi. Seuraavana päivänä lensin Rovaniemelle ja sieltä taxilla Kemijärvelle.
        Olisi mukava jutella pitkästä aikaa, ota yhteyttä.
        Hannu 0405680206


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe