muistoja 1977

perunajaalan eldari

Olin parikymppisenä julppina seutulan lentokentällä erästä sukulaismiestäni vastassa juhannuksen tietämissä 1977. Hän oli saanut ulosmaksun kongolaisesta MT Gunnysta välimerellä pari päivää aikaisemmin ja olikin aika lailla vauhdissa lennolta laskeutessaan.
Ajoimme siltä istumalta suoraan kotkaan. Jano oli molemmilla kova ja fennian pub auki.

Fenniassa eräs rantatäi, en nyt edes muista sen saatanan liipin nimeä, tuli onittelemaan "kotiin" saapunutta skönäriä jotenkin tähän tapaan vitsin tynkää murjoen.
"laitoit sit sopivan mittaset langat palaan. Siä kerkisit siält karkuu enne ku siä paatin räjäytit"

Toinen huuli pyöreenä että mitähän on nyt tapahtunut. Ja selvisihän tuo asia kohta. MT Gunny oli räjähtänyt satamassa ja kaksi seilauskaveria raatona, monet remontin tarpeessa ja laivasta levityskuvat nähtävillä.

Rantatäin rasvaletin alla olevaan pilsnerin ja vineton turvottamaan naamaan läsähti sillä hetkellä nyrkki ja pummi alkoi huilaamaan siinä pöytien välissä ilman älyn häivääkään.

En ole sen miehen nähnyt koskaan sitä ennen tai sen jälkeen ketään lyövän, mutta kai se tollaisessa kohdassa on sallittua rauhallisekin miehelle?
Portsarikin totesi rantatäistä että mitenhän toi noi kompuroi vaikei se viäl tänää ol paljo ottant.

Jos jollakin on asiasta jotakin muutakin muisteltavaa niin laittele tähän perään.

Tässä kuva kanootista ennen
http://www.kommandobryggan.se/transoil/bia.htm
ja jälkeen räjähdyksen.
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=215549

tässä vielä kuva vanhasta MT Gunnysta 55 vuoden ikäisenä vuonna 1961
http://www.chesterahoy.com/SHIPS/bd2photos/Gunny.jpg

ja vähän detalitietoa

Name / Owner: GUNNY (Rederi A/B Sally - Algot Johansson, Mariehamn, Finland).

Date photographed: September, 1961 - after being unloaded of her cargo of iron ore from Lulea. Still going strong after 55 years!

Year built / Builder: 1906 W. Gray & Co. Ltd., Central Yard, Hartlepool (yard no: 725)

Details: 3,585 GT (6,085 dwt); Dimensions: length 340.0 ft, breadth 48.0 ft, depth moulded 27 ft 2 ins, draught 22 ft 6 ins. Propulsion: triple steam expansion engine with cylinders of 25, 40 and 65 inches, stroke 42 inches, built by Central Marine Engine Works (W. Gray & Co); 2 steel boilers rated at 160 pounds.

History: Launched as AAGOT for S. M. Kuhnle, Bergen, 7th June, 1906; completed 12th July, 1906. Requisitioned by U.S. Maritime Commission, June, 1941, when inactive in U.S. port and flying Finnish flag, re-named POTOMAC reg: Panama. Returned to owners 1947, assuming original name, AAGOT, until 1954. Sold by Algot Johansson to Belgian breakers: arrived Bruges February 24, 1964.

http://www.chesterahoy.com/SHIPS/bd2.htm

31

4432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taisi olla

      siis se mikä räjähti ja se minkä tietoja esittelet.

      • Gunny'n edeltäjän ..

        ".. tässä vielä kuva _vanhasta_ MT Gunnysta 55 vuoden ikäisenä vuonna 1961 .."

        .. ihan erillisenä asiana?


    • gunny

      !977 kesäkuun lopulla olimme erään suomalaisen säiliölaivan kanssa lastaamassa Setessä fuel-oilia Augustaan. Gunny vartosi redillä lastissaan, joka muistaakseni oli kaasuöljyä jostain Marseillen läheltä. Olivat ajaneet muutaman lastin ko. rahtauksessa. Laivan päällikkö oli muistaakseni Sven Mäki. Kun lähdimme lastissa, tuli Gunny jo aallonmurtajan sisäpuolella vastaan. Kiire oli kova.
      Siinä me vilkuttelimme toisillemme, kahden suomalaisen laivan porukka.
      Seuraavana päivänä kuulimme, että Gunny oli räjähtänyt uloslähdön yhteydessä. Muistaakseni junkki ja matruusi kuolivat. Tämmöstä muisteloo.

    • heko1

      oikeeta kuvaa. tuli oltua poosuna pari mustanmeren reisua. jouduin sillon ennen paukkua talvella tokassa sairaslomalle.

    • hjk

      Olin Gunny laivassa vuosina 76-77.puolikkaana reilu 10 kuukautta(Laivassa ei saanut alkoholia ollenkaan miehistö!Joten maista sitä kannettiin aika lailla...Kippareina oli minun aikana pari eri juoppoa...nimeltä mainitsematta...Meitä lähti iso joukko suomeen (Terneutsen)?Kerkesin olla suomessa noin kuukauden kun kuulin laivan Räjähtäneen.Kummatkin menehtyneet olivat" tuttuja"....

    • Setessä.kin

      Jo vähän vanha juttu mutta muistaako kukaan lisää?
      Aika kohta korjaa satoa ja liian nopeasti.

    • muistan haverin. lapsuustoverini keskisuomesta oli mukana rytäkässä. pojalla ensimmäinen reissu merellä, selvisi kyllä ehjin nahoin. oli kyllä kaveri kovin " pollea " kun oel näet käännä välmerellä, savolaespoeka, ihan seten kaapunnissa ranskassa. käsittämätöntä siehen aekaan...kyllä oltiin kateita...

    • artoruotsista

      Täällä olis heikkilän arto mä olin koneoppilaana gunnyssa onnettomuuden aikana istuin miehistönmessissä ilta kahvilla esakokin kanssa nimeä en muista hän oli kotkasta kotoisin (menehtyi myöhemmin ms malmin uppotessa tukholman ulkopuolella myrskyssä) kyllä tapahtuma on vielä muistissa ja varmaan maaliviivalle asti .

      • Taksidriver

        Moro Arto. Muistatko vielä.. Tony stålarminkadulta..muistan kun olit Gunnyssä, mä seilasin vähän aikaa pegnyssä,Villenä ,tais olla Bonnyn sisaralus


      • Anonyymi

        Lotinaksi en muista nimeä sanottiin kokkia joka meni Malmin mukana,stujuna oli Nurmen Risto.


    • 54ytrdtrtrte

      Ikävä tapaus, siis se räjähdys. Siitä huolimatta tarina on myös esimerkki siitä, miten ammattitaidotonta roskaväkeä 70-luvun poket olivat. Lyöjän olisi ilman muuta pitänyt lentää helvettiin kapakasta. Mieluiten suoraan poliisiaseman putkaan.

      • 70cptcc

        Mistähän ammattitaidottomuudesta näissä jutuissa on puhuttu / tullut ilmi?

        Turpaanvedot eivät kerro ammattitaidosta, -taidottomuudesta eikä edes työmoraalista, joka tuntuu koko ajan laskeneen vuosikymmenten saatossa. Saatta toki kertoa henkisestä köyhyydestä.

        ...


      • 54ytrdtrtrte
        70cptcc kirjoitti:

        Mistähän ammattitaidottomuudesta näissä jutuissa on puhuttu / tullut ilmi?

        Turpaanvedot eivät kerro ammattitaidosta, -taidottomuudesta eikä edes työmoraalista, joka tuntuu koko ajan laskeneen vuosikymmenten saatossa. Saatta toki kertoa henkisestä köyhyydestä.

        ...

        Tuossahan se oli aloittajan tekstissä: portsari salli pahoinpitelun ravintolassa eikä kertomuksen mukaan tehnyt mitään puuttuakseen asiaan, saattaakseen tekijän vastuuseen tai edes lopettaakseen anniskelun pahoinpitelijälle, vaikka tuolloinenkin lainsäädäntö olisi ehdottamasti kaikkiin näihin hänet velvoittanut. Siis poke oli selvästi ammattitaidoton. Tai vaihtoehtoisesti syyllistyi tahallisesti rikokseen, mutta sekin itsessään osoittaa hänen olleen tehtäväänsä kelvoton.
        Ja kyllä, vastoin aloittajen näkemystä kyseessä oli selkeästi pahoinpitely, josta lyöjän olisi tullut saada vähintään sakkorangaistus eikä mitään lieventäviä asianhaaroja ole.


      • Voihankoukkunokka
        54ytrdtrtrte kirjoitti:

        Tuossahan se oli aloittajan tekstissä: portsari salli pahoinpitelun ravintolassa eikä kertomuksen mukaan tehnyt mitään puuttuakseen asiaan, saattaakseen tekijän vastuuseen tai edes lopettaakseen anniskelun pahoinpitelijälle, vaikka tuolloinenkin lainsäädäntö olisi ehdottamasti kaikkiin näihin hänet velvoittanut. Siis poke oli selvästi ammattitaidoton. Tai vaihtoehtoisesti syyllistyi tahallisesti rikokseen, mutta sekin itsessään osoittaa hänen olleen tehtäväänsä kelvoton.
        Ja kyllä, vastoin aloittajen näkemystä kyseessä oli selkeästi pahoinpitely, josta lyöjän olisi tullut saada vähintään sakkorangaistus eikä mitään lieventäviä asianhaaroja ole.

        Stubido tosikko


    • Syssvittan

      Ei siinä paljon koulunkäynyttä tarvita että tajuaa ettei laivan tankeissa mennä hitsaamaan ennenkuin on mitattu kaasuvapaaksi !

    • OlikoFenniassaVitunLärvä

      Ei siellä hitsattu ! Sinkit tankeista olivat "kadonneet" ja staattinen "sähkö" teki tuhojaan.... telakointi oli hoidettu huonosti sinkkien osalta ?? Muutakin tietoa on mutta..... tankkiventtiilien tratit oli kyllä hyvin maalattu täkillä.

      kk ennen jäin pois. Koneesta.

    • Tiedonhaluinen1

      Enoni kuoli tuossa Gunnyn räjähdyksessä. Olisi mukava kuulla tarinoita hänestä, jos joku sattuisi tuntemaan. A.S. olivat enoni nimikirjaimet.

      • tellholm

        Olin toukokuussa 1977 Maarianhaminan myllyssä , paikkoja oli vapaana heti kaksi, toinen m/s Telholmiin ja toinen M/t Gunnyyn.
        Menin Telholmiin ja kaveri Gunnyyn. Kruuna ja klaava periaatteella laivan valinta ratkaistiin.
        Rauhallinen ja hiljainen kaveri. Olimme tuolloin n. 17 vuotiaita nuoria miehenalkuja.


      • Anonyymi

        Jos enosi oli Ari Seppänen Ämmänsaaresta, oltiin saman ikäisiä ja hyviä kavereita. Olin Gunnyssä 76-77 10kk . Lähdin poosun ja sorvin kanssa juhannuksena Marseilesta Suomeen, muutama päivä ennen räjähdystä . Voin kertoa enostasi muistan hänet tosi hyvin, vaikka siitä on 43vuotta.
        Terv.Hannu 0405680206


    • EemeliG

      M/T Gunnyn räjähdysonnettomuuuden syistä tehtiin Suomen viranomaisten toimesta aikanaan perusteellinen selvitys, joka löytyy arkistoista. Kansilevyn alapintaan kiinnitetty sinkkianodin metallinen pidike irtosi ankkurivintturin aiheuttamasta tärinästä ja aiheutti tyhjän tankin pohjaan iskeytyessään kipinän.

      • Anonyymi

        Minulla on oma näkemys Gunnyn räjähdyksestä.Itse sorvasin höyryvinssiin höyryventtiilin trapetsi ruuvin että saatiin höyry vissiin,pumppumiehen kanssa kokeilimme että pelaa. Kun hän pisti pyörimään rossivinssin joka oli paksujen lankojen päällä, huomasin kun se oli löysällä ja heilui totesin että se voi aiheuttaa kipinän kun pultit oli täkin läpi. Tein siitä Kippari Mäelle ilmoituksen asiasta, että sillai tämä meni. Olin Merimies unionissa kuultavana ja kerroin mitä tiesin asiasta. PS vielä siitäkin kun kysyin että kun keskitankkia ei spuulattu totesivat ei tarvitse kun ajetaan dieseliä. Mistaako kukaan Sorvari Eklundin Anttia.


    • turenki

      Olin gunnysä sorvin vikajeeraus reissulla kans kuukautta ennen kun räjähti.

    • Anonyymi

      Okei. olin samalla laivalla ja lähdin paripäivää ennen räjähdystä pois. Olin sorvarina ja tulin poosun kanssa samaan aikaan hesaan.

      • Anonyymi

        Olipa tapahtuma, kaikkea sitä sattuu.


      • Anonyymi

        Gunnyn poosu oli Prunilan Pasi Kotkasta. Oltiin yöllä Helsingissä, poosu jatkoi Kotkaan. Sorvin nimeä en muista, yöllä ei ollut jatko lentoa Rovaniemelle . Sorvi asui Turengissa ja menin heille yöksi. Seuraavana päivänä lensin Rovaniemelle ja sieltä taxilla Kemijärvelle.
        Olisi mukava jutella pitkästä aikaa, ota yhteyttä.
        Hannu 0405680206


    • Anonyymi

      Terve merimiehet,
      Minä olin tuohon aikaan maan alla kaivostöissä ja kyllä sielläkin joskus kavereita joutui siirtymään lähemmäksi pintaa, n. parin metrin syvyyteen lepäämään.
      Jotkut lähtivät räjähdyksen seurauksena kuten nuo meripojat - levätkää rauhassa.

      Sitten kysymykseen. Oliko siihen aikaan niitä suojakaasuja käytössä, joita nykyajan tankkerissa näytetään käytettävän?
      Näin tv: sta Discover kanvalta dokumentin kuinka kaveri sääteli tietokoneen avulla tankkien kaasupitoisuuksia.
      T. maakrapu

      • Anonyymi

        Tuo kaasu on nimeltään inert gas, joka estää polttoaine kaasujen syttymisen.
        Kun polttoaineiden kaasupitoisuus putoaa alle 11%, niin ne ei syty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kaasu on nimeltään inert gas, joka estää polttoaine kaasujen syttymisen.
        Kun polttoaineiden kaasupitoisuus putoaa alle 11%, niin ne ei syty.

        Eikä sekin ole vähän huono juttu jos polttoaineet eivät syty..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä sekin ole vähän huono juttu jos polttoaineet eivät syty..?

        Se on hyvä juttu ettei polttoaine höyryt syty lastitankissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on hyvä juttu ettei polttoaine höyryt syty lastitankissa!

        Polttoainehöyry on yhdyssana...kuten myös polttoainekaasu tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoainehöyry on yhdyssana...kuten myös polttoainekaasu tms.

        Tuo olikin ratkaiseva tieto tähän keskusteluun.
        Meidän opettajakaan ei ollut noin tiukkana. Luotti varmaan siihen, että kyllä sieltä vielä selvitään.
        En olisi uskonut, että vielä yli 70 kymppisenä joudun jonkun tiukkapipoisen kynsiin.

        Olisit kertonut mieluummin tankkerin lastitankkien ylläpidosta, niin olisin ollut tarkkaavaisempi tällä tunnilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      137
      7689
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      839
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      783
    Aihe