Minulla todettu SVT-paroksysmitaipumus. Pulssi kohtauksen aikana 180-200 välillä, PQ-aika lyhyehkö. Pari kertaa käännetty rytmi, toisinaan menee ohi itsekseen.
Nyt tässä mietin sitä ablaatioon menoa. Rytmihäiriö on kyllä melkein koko ajan mielessä, että milloin se tulee ja meinaa monesti (viikottain) tullakkin, mutta saan sen estettyä.
Lähinnä kaipaan kokemuksia tuosta hommasta ja onko pahoja riskejä siitä toimenpiteestä. Ainakaan pahemmaksi en tätä rymihäiriötä halua!!!
Hmmm...jos pääsisin siitä eroon, alkaisin harjoitella maratonille, nyt en uskalla.
svt ja ablaatio
14
4903
Vastaukset
- tutkimuksessa ollut
Itselläni rytmit välillä todella epäsäännölliset. Myös nopealyöntisyyskohtaukset tyypillisiä liikunnan yhteydessä. Kävin Joulukuussa Oulussa kyseisessä toimenpiteessä/tutkimuksessa. Ongelmaa ei saatu korjattua valitettavasti, mutta huojentava tieto oli se, että vaiva ei ole hengenvaarallinen. Ikää on kuitenkin vasta 18 vuotta. Tällä hetkellä syön päivittäin Emconcor-rytmihäiriölääkkeitä, joista on jotain apua ollut.
Itse toimenpiteestä sen verran, että aika epämiellyttävää se oli. Puudutuspiikkejä nivusiin kammosin eniten (ehkä turhaan). En saanut edes rauhottavia ennen toimenpidettä sillä rytmihäiriöt eivät kuulemma tule esiin niin helposti silloin. Mutta kun katetria laitettiin sisään, oli operaation suorittaja jo melko pian sydämessä, jolloin alkoivat rytmit sekoilla heti. Paniikkihan siinä tuli mutta hoitaja laittoi rauhoittavia ja helpotti vähäsen.
Tutkimuksen kulku oli seuraavanlainen: Välillä tipan kautta jotain aineita jotka kiihdyttivät pulssia ja katetrin kautta tahdistettiin sydäntä jolloin muljahteluja tuli. Muutama erikoislääkäri sitten tarkkailivat tietokoneiden näytöltä sydämen toimintaa ja tutkivat aikansa. Itselläni koko homma kesti noin 2 tuntia ilman ratojen polttoa. Loppupäivä menikin sängyssä maaten haulipussit nivusten päällä, jotta vuoto lakkaisi. Yöksi jäin sairaalaan ja aamulla pääsin jo pois.
Oikoratojen polton riskiä en tiedä, mutta jos rytmihäiriöt ovat kovin kiusallisia, on ablaatio varmasti sen arvoista, sillä itse näillä näkymin syön lääkkeitä hautaan asti...- KMMM
Minulle annettiin eilen käytännössä vaihtoehdoksi estolääkitys tai\ja ablaatio.
Nyt rytmi on pysynyt viikon beetasalpaajalla. Jos ja kun flimmeri taas iskee aloitetaan sen jälkeen jämäkämpi estolääkitys (tambocur jne).
Mulla elämä pyörii pelkästään tämän vaivan ympärillä. Treenasin kovasti (voimaharjoittelua) ja nyt en uskalla tehdä mitään. Odotan myös taas milloin kohtaus tulee ja kuinka kauan mulla tällä kertaa pysyy rytmit.
Ablaatio kuulostaa aika vastenmieliseltä.. Luulen että menisin paniikkiin jos sydän pomppis ihan miten vaan rinnassa - välillä syke alhaalla ja välillä katossa.
Olen 24. Kyl tästä pitäis päästä eroon. En varmaan pidemmälle selviä tämän hetkisistä töistänikään jos tätä ei saada kuriin :( - cupla
KMMM kirjoitti:
Minulle annettiin eilen käytännössä vaihtoehdoksi estolääkitys tai\ja ablaatio.
Nyt rytmi on pysynyt viikon beetasalpaajalla. Jos ja kun flimmeri taas iskee aloitetaan sen jälkeen jämäkämpi estolääkitys (tambocur jne).
Mulla elämä pyörii pelkästään tämän vaivan ympärillä. Treenasin kovasti (voimaharjoittelua) ja nyt en uskalla tehdä mitään. Odotan myös taas milloin kohtaus tulee ja kuinka kauan mulla tällä kertaa pysyy rytmit.
Ablaatio kuulostaa aika vastenmieliseltä.. Luulen että menisin paniikkiin jos sydän pomppis ihan miten vaan rinnassa - välillä syke alhaalla ja välillä katossa.
Olen 24. Kyl tästä pitäis päästä eroon. En varmaan pidemmälle selviä tämän hetkisistä töistänikään jos tätä ei saada kuriin :(rytmihäiriösi siis sanottu olevan flimmeri, ei svt eli supraventrikulaarinen takykardia?
Eikös flimmeri kuitenkin ole eri juttu!?
Ikäviä nämä rytmihäiriöt. Itse olen lähdössä reissuun ja aina tulee mieleen, että jos se kohtaus tulee just siellä missä sen EI toivois tulevan :( - KMMM
cupla kirjoitti:
rytmihäiriösi siis sanottu olevan flimmeri, ei svt eli supraventrikulaarinen takykardia?
Eikös flimmeri kuitenkin ole eri juttu!?
Ikäviä nämä rytmihäiriöt. Itse olen lähdössä reissuun ja aina tulee mieleen, että jos se kohtaus tulee just siellä missä sen EI toivois tulevan :(Lapuissa näyttää lukevam paroksysmaalinen eteisvärinä ja sit tarkennuksena että viittaa vagaaliseen FA:han.
Eli vagaalinen eteisvärinä?. En mä noista diagnooseista oikein tarkemmin tiedä sitten mutta vagaalinen kai viittaa siihen vagus(tms)hermoon joka säätelee kait sitten sinussolmuketta. Mulla rytmärit tulee levossa joka viittaa siihen hermoon vaikuttavana tekijänä. Korjatkaa jos tiedätte paremmin.
Niin, TIEDÄN TUNTEEN. Siis kun pelkää että se tulee väärään aikaan. Asiaa ei ainakaan paranna et sitä hermoilee etukäteen. Eipä sille hermoilulle oikein voi mitään. Itsekin haluisin lähtee Eurooppaan mut kynnys on korkeampi ku miettii mitä
tapahtuu jos saan värinät esim Espanjassa :) Hmmm.. Hola? - Rytmihärö
Ja vastataanpa tähän viestiin, minkä olen reilut viisi vuotta sitten tänne kirjoittanut. Nopealyöntisyyskohtaukset (ainakin pitkäkestoiset) ovat pysyneet kurissa Emconcorin avulla, kunnes eilen jalkapalloa pelatessa rupesi sydän ravaamaan rinnassa omaa tahtiaan. Sattuipa olemaan vielä sykemittari paikallaan ja lukemat vaihtelivat 220:n ja 247:n välillä. Tätä kesti arviolta noin pari minuuttia, jonka jälkeen rytmi asettui normaaliksi mahdollisesti vagusärsytyksen seuraksena.
Hieman säikäytti, kun ei ole hetkeen ollut moisia takykardiakohtauksia. Liekö asialla jotain tekemistä sen kanssa, että viimeiset 4 kuukautta on tullut urheiltua aktiivisesti ja välillä jopa aika kovaakin.
- Mii_
Mulle tehtiin ablaatio viime joulukuussa ja sen jälkeen ei ole rytmihäiriöistä ollut tietookaan. Mulle tehtiin kaksijakoisen eteiskammosolmukkeen katetriablaatio, joka kyllä sattui ihan hitosti, mutta näköjään kannatti. Ennen tota mulla alkoi olemaan elämä just semmoista, et uskaltaaks lähtee mihinkään, kun ei tiedä, et pamahtaaks rytmihäiriö päälle. Oon tosi happy, et nyt kaikki ok, 90% varmuudella, sano meikun lekurit. Toisaalta jos uudellen joutuis, niin kyl mietityttää..sattu meinaan niin paljon. Lähettävä kardiologi kyl sit totes jälkitarkastuksessa, et kyllä sen voi kivuttomastin tehdä, kun kauhistelin omaa kokemustani. No tiedä ja häntä..hengis ollaan ja kohta puol vuotta ilman kohtauksii..ihanaa :))
- cupla
se katetriablaatio voi sattua noin paljon?!? Onko kellään tietoa siitä miksi se voi sattua tai sitten ei satu? Onko mitään kipua mihin sitä vois verrata? En tiedä, mutta olisi kivaa jos tosta rytmihäiriöstä pääsisi eroon.
Kyllä olen vakavasti aikonut sinne mennä, ei kait se sitä pahennakkaan.......vai????? - Inkke
cupla kirjoitti:
se katetriablaatio voi sattua noin paljon?!? Onko kellään tietoa siitä miksi se voi sattua tai sitten ei satu? Onko mitään kipua mihin sitä vois verrata? En tiedä, mutta olisi kivaa jos tosta rytmihäiriöstä pääsisi eroon.
Kyllä olen vakavasti aikonut sinne mennä, ei kait se sitä pahennakkaan.......vai?????Olin Meikussa ablaatiossa elokuussa 06. Esilääkitys ja toimenpiteen aikainen lääkitys pitivät ainakin minun kohdallani kivut kokonaan pois. Kuumennusvaiheet kestävät vain n. 10-20 sekunttia kerrallaan ja torkahtelinkin pitkän 7tuntia kestäneen hoitotoimenpiteen vähän väliä. Hoitajien ja lääkäreiden keskustelua kuuntelin ajoittain. Minulle ei ainakaan jäänyt mitään kummempia kipukokemuksia mieleen. Pitkästyttävämpää oli maata paikoillaan haulipussien kanssa toimenpiteen jälkeen. Rytmihäiriötkin jäivät pois, tosin joudun syömään estolääkitystä edelleen. Lääkitys pystytään räätälöimään yksilökohtaiseksi ablaation aikana joten ei kannata pelätä. Onhan palkitsevaa päästä eroon tykytyksistä.
- atomix
cupla kirjoitti:
Kyllä olen vakavasti aikonut sinne mennä, ei kait se sitä pahennakkaan.......vai?????Ablaatio on kivuton toimenpide. Kesto on noin 4-5 tuntia. Pientä lämmön tuntua voi rinnassa tuntua kun johtoratoja sydämmessä korjataan. Keuhko-isolaatio ( ablaatio )toimenpiteessä sinut nukutetaan lopussa. Minulle toimenpide palautti sinusrytmin kohdalleen. Elämä alkoi uudelleen... Olin kärsinyt flimmeristä 8-vuotta.
- Elämälle kiitos
cupla kirjoitti:
Kyllä olen vakavasti aikonut sinne mennä, ei kait se sitä pahennakkaan.......vai?????Hei ! Minulle tehtiin katetriablaatio pari vuotta sitten ja minusta se oli ihan simppeli juttu,ei todellakaan kivulias.Ainoastaan puudutusvaihe oli vähän kivulias,mutta pahempiakin kokemuksia on kaikenlaisista toimenpiteistä.Suosittelen lämpimästi itse,pääsin rytmihäiriöistä eroon kerralla.
cupla kirjoitti:
Kyllä olen vakavasti aikonut sinne mennä, ei kait se sitä pahennakkaan.......vai?????En halua peloitella ketään,mutta olin itse ablaatio-toimenpiteessä tyksissä kolme viikkoa sitten toistuvien flutterien takia. En kyllä toista kertaa mene,kyllä se niin paljon sattui! Ei se polttaminen eikä rytmihäiriöt sen aikana tuntuneet kovin ikäviltä,mutta se puudutus ilman esilääkitystä oli jotain niin hirveää etten ainakaan itse keksi mitään muuta niin kivuliasta. Kyllä siinä itku pääsi vanhemmallakin rouvalla(46-v). En sitten tiedä mitä toisilla tehdään toisin,jos joku kokee sen kivuttomana.Hyvä niille. Itselläni oli kyllä jotain ongelmia suonien kanssa, olin esim.ollut koko päivän syömättä ja juomatta ja pääsin toimenpiteeseen vasta iltapäivällä. Se kuulema vaikeutti katetrien laittoa,kun suonet olivat aivan kuivat. Lisäksi petyin pahanpäiväisesti,kun kolme viikkoa toimenpiteen jälkeen olin jälleen sairaalassa saman vaivan takia ja seuraavana päivänä sama toistui. Ennen sain sentään olla parhaimmillaan puolikin vuotta rauhassa. Vaikuttaa siltä,että siitä oli vain haittaa mun kohdalla.
- atomix
ablaatio on kivuton toimenpide. Flimmeriissä se on paras toimenpide. Minä kärsin täysin invalisoimasta flimmeristä 8- vuotta. Kolme vuotta sitten tehtiin minulle keuhko-isolaatio ( ablaatio ) Sinusrytmi napsahti kohdalleen. Elämä alkoi uudelleen. Tavallinen ablaatio ei rytmiä korjannut.
- justkokenut
Itse olin eilen ablaatiossa ja ei mitään ikävää kokemusta. Ainoat kivuntunteet olivat hetken kokemukset puudutuspiikeistä nivuseen. Muuta kipua ei ollut.
Operaatio kesti n tunnin joista varsinaiseen toimenpiteeseen ja rytmihäiriön aikaansaamisee nmeni n vajaa puoli tuntia.- Blondi68
Jokunen vuosi sitten katetriablaatiossa SVT:n takia olleena voin todeta, että johtoradan poltot tuntuivat kohtalaisena kipuna sydämen kohdalla ja pyysinkin siinä vaiheessa kipulääkettä, jota sitten sainkin suonen sisäisesti ja homma meni ihan ok, vähän kipua tuntui, mutta polttoja oli kuitenkin vain muutama, tai siltä se ainakin tuntui, että aika nopeaan se homma oli ohitse. Enemmänkin minua haittasi toimenpiteessä vaihe, jossa rytmihäiriöitä aiheutettiin, ja kun se kesti kuitenkin tunteja, niin olo oli jotensakin tukala. Tieto siitä, että olin asiantuntijoiden käsittelyssä lohdutti. Ja operaatio kannatti, sillä pääsin eroon tiheälyöntisyyskohtauksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33811756IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597966Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut933083Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982258Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1562219Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81656- 1101261
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin551103Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60793