keliakia

Nimetön

ja niveloireet, liittyykö yhteen?

16

12979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stws

      niin eli siis semmoisia huhuja olen kuulut ja itsellänikin niitä taisi pienessä määrässä olla.

      • ja niveloireita

        mulla alkoi niveliä särkeä ja sitten todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Aikansa odoteltiin, että säryt häviää kun hormonitasapaino saadaan ennalleen. Eivät hävinneet. Tutkittiin reuma (faktori koholla) ei reumaa, tutkittiin diabetes, ei sitäkään, tutkittiin keliakia - vasta-aineet koholla, mutta gastroskopiassa ei näkynyt mitään. Siirryin silti gluteenittomaan ruokavalioon. Kaikki nivelsäryt eivät hävinneet, mutta ne joiden takia söin joka päivä tulehduskipulääkettä (joka ei edes paljon auttanut) hävisivät. Eli onko keliakialla (jota minulla siis ei ole todettu) yhteyttä nivelsärkyihin? Ainakin minulla gluteenittomalla ruokavaliolla ja nivelsäryttömyydellä on.


      • ap.
        ja niveloireita kirjoitti:

        mulla alkoi niveliä särkeä ja sitten todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Aikansa odoteltiin, että säryt häviää kun hormonitasapaino saadaan ennalleen. Eivät hävinneet. Tutkittiin reuma (faktori koholla) ei reumaa, tutkittiin diabetes, ei sitäkään, tutkittiin keliakia - vasta-aineet koholla, mutta gastroskopiassa ei näkynyt mitään. Siirryin silti gluteenittomaan ruokavalioon. Kaikki nivelsäryt eivät hävinneet, mutta ne joiden takia söin joka päivä tulehduskipulääkettä (joka ei edes paljon auttanut) hävisivät. Eli onko keliakialla (jota minulla siis ei ole todettu) yhteyttä nivelsärkyihin? Ainakin minulla gluteenittomalla ruokavaliolla ja nivelsäryttömyydellä on.

        Mulla näkyi verikokeissa arvot koholla, lääkäri totsi varma diagnoosi, keliakia.Tähystys ja koepala vielä edessä.. Pitkään särkenyt päkiät ja nyt myös polvet, mitkä nivelet sulla särki?


      • ja niveloireita
        ap. kirjoitti:

        Mulla näkyi verikokeissa arvot koholla, lääkäri totsi varma diagnoosi, keliakia.Tähystys ja koepala vielä edessä.. Pitkään särkenyt päkiät ja nyt myös polvet, mitkä nivelet sulla särki?

        Ne säryt mitkä lähti gluteenittomalla ruokavaliolla oli jalkapohja-päkiä särkyä. Ei tarvinnut astella kuin puoli kilometriä niin oli kuin olisi koko päivän vaeltanut rinkka selässä. En sitten paljon kävellytkään. Nyt pistelen menemään monta kilometriä päivässä ilman särkyjä. Ne säryt mitkä jäi on kyynärpää, sormi, varvas joskus nilkka, ranne, olkapääoireita. Vaikken reumaa toivoisi niin mietinpä vain, mitä muutakaan nämä ovat...


    • aivan jäykkänä ; )

      Moro!

      Olen pian viisikymppinen naisihminen. Sain keliakiadiagnoosin
      23.1.2007, vajaa kolme kuukautta sitten. Syy, miksi lääkärini alkoi epäillä keliakiaa oli se että minulla oli selittämätön anemia. Mutta nyt näin jälkeenpäin, gluteenittomalla ruokavaliolla olleena, tunnistan monia muitakin oireita jotka kuvittelin johtuneen ihan toisesta taudista (LED) Seuraavat vaivat ovat kadonneet kokonaan ruokavalion aikana:

      -ummetus
      -vatsan turvotus
      -anemia
      -nivelten särky ja jäykkyys
      -käsien puutuminen
      -aftat
      -väsymys


      Viime kesänä olin kolme viikkoa kuntoutuksessa ja söin joka aamu puuroa(kaura,ohra,ruis ym.), mitä en normaali oloissa syö juuri ollenkaan.
      Olin niin kipeä ja kankea aina aamuisin etten meinannut sängystä päästä nousemaan.

      Ihan outoa kun vatsa ei ole kuin tynnyri ja ilmavaivatkin ovat tipo tiessään.

      Sellaisille tyypeille jotka kertovat "parantuneensa" keliakiasta sanoisin,että kannattaa mennä tarjoamaan itseään tutkimusaineistoksi, uskon että keliakitutkijat olisivat kiinnostuneita. Itse aion pysyä tällä dieetillä loppuelämäni koska
      oloni on niin hyvä, enkä koe ruokavaliota edes hankalaksi. Kaikkea mahdollista saa kaupoista gluteenittomana. Oikeastaan olen jopa iloinen etten voi syödä tavallisia pullia yms. koska nyt on helpompi pitää linjat kurissa!

      • Nimetön

        Itselläni verikokeissa nytten todettu keliakia, tähystys vielä edessä. Mulla inhottavin oire on ollut ripuli,joka varsinkin aamuisin vaivaa. Päkiät on särkeny jo muutaman vuoden ja nyt myös polvet. Maha on yleensä kuin potkupallo, ihan kuin olisin viimeisilläni raskaana..syön normaalisti, mutta l i h o n. Hemoglobiini arvot on todella hyvät, 147, mitä ihmettelenkovasti, koska eikö keliakia aiheuta yleensä a n e m i a a ja paremminkin laihtumista...Siksi olen alkanut epäilemään onko tämä sittenkään sitä? Mielelläni kokeilisin heti jättää viljat pois, mutta tähystystä ennen ei saa!! Todella ärsyttävää kärsiä siihen saakka!

        Todella toivon, että tämä olisi keliakiaa, eikä mitään "vakavampaa" , vaikkei keliakia tod. ole mikään mukava sairaus, mutta oireilleni löytyisi edes joku SYY.


      • tutkittu
        Nimetön kirjoitti:

        Itselläni verikokeissa nytten todettu keliakia, tähystys vielä edessä. Mulla inhottavin oire on ollut ripuli,joka varsinkin aamuisin vaivaa. Päkiät on särkeny jo muutaman vuoden ja nyt myös polvet. Maha on yleensä kuin potkupallo, ihan kuin olisin viimeisilläni raskaana..syön normaalisti, mutta l i h o n. Hemoglobiini arvot on todella hyvät, 147, mitä ihmettelenkovasti, koska eikö keliakia aiheuta yleensä a n e m i a a ja paremminkin laihtumista...Siksi olen alkanut epäilemään onko tämä sittenkään sitä? Mielelläni kokeilisin heti jättää viljat pois, mutta tähystystä ennen ei saa!! Todella ärsyttävää kärsiä siihen saakka!

        Todella toivon, että tämä olisi keliakiaa, eikä mitään "vakavampaa" , vaikkei keliakia tod. ole mikään mukava sairaus, mutta oireilleni löytyisi edes joku SYY.

        Onko sulta tutkittu kilpirauhashormoniarvot? Vajaatoimintakin aiheuttaa sekä nivelsärkyjä että lihomista


      • jaksaa
        Nimetön kirjoitti:

        Itselläni verikokeissa nytten todettu keliakia, tähystys vielä edessä. Mulla inhottavin oire on ollut ripuli,joka varsinkin aamuisin vaivaa. Päkiät on särkeny jo muutaman vuoden ja nyt myös polvet. Maha on yleensä kuin potkupallo, ihan kuin olisin viimeisilläni raskaana..syön normaalisti, mutta l i h o n. Hemoglobiini arvot on todella hyvät, 147, mitä ihmettelenkovasti, koska eikö keliakia aiheuta yleensä a n e m i a a ja paremminkin laihtumista...Siksi olen alkanut epäilemään onko tämä sittenkään sitä? Mielelläni kokeilisin heti jättää viljat pois, mutta tähystystä ennen ei saa!! Todella ärsyttävää kärsiä siihen saakka!

        Todella toivon, että tämä olisi keliakiaa, eikä mitään "vakavampaa" , vaikkei keliakia tod. ole mikään mukava sairaus, mutta oireilleni löytyisi edes joku SYY.

        Moro taas!

        Koeta jaksaa vielä siihen saakka kunnes saavat otettua ne koepalat sieltä suolesta. Kannattaa nyt hoitaa hyvin tämä juttu ettei jää mitään epäselvyyksiä. Minulle ilmoitettiin että verikokeissa on keliakia vasta-aineet koholla. Kun kysyin että tarkoittaako se nyt että mulla on keliakia, lääkäri vastasi että ei välttämättä.Mutta kyllä se sitten tähystyksessä todettiin oikein paljaalla silmällä näkyväksi.

        Keliakia on näemmä todella monimuotoinen tauti. Toisilla on ripulia ja toisilla taas ummetusta.Kaikilla ei ole myöskää anemiaa. Joissakin tutkimuksissa on todettu että myös masennus voisi olla keliakiasta johtuvaa.

        Kun sitten sain virallisen paperin kouraani, ja olin sisätautilääkärin puheilla selvisi minulle siellä vasta, että ohutsuoli, jonka pinnan gluteeni vahingoittaa on kymmenen metriä pitkä. Eipä ole ihme jos siitä tulee kaikelaisia vaivoja!

        Hyvää kevättä Sinulle ja koeta jaksaa vielä hetki!


      • Nimetön
        tutkittu kirjoitti:

        Onko sulta tutkittu kilpirauhashormoniarvot? Vajaatoimintakin aiheuttaa sekä nivelsärkyjä että lihomista

        ei ole tutkittu kilpirauhas arvoja, luinkin jostain että keliakia ja kilpirauhassairaudet kulkevat käsikädessä. Täytyykin soittaa lääkärille, josko vielä nekin tutkittaisiin.


    • ...tunne

      Minulla on ollut keliakia runsaat neljä vuotta. Ennen diagnoosia ja ruokavalion aloitusta minulla oli mahdottomat nivel kivut. Aamulla ei meinannut päästä kävelemään, kun jalkapohajt olivat niin kipeinä. Lonkkia särki ja sormien nivelissä kovat kivut. Lihaksia särki myös.
      Kaikki kivut ovat nyt poissa, kun dietti on kondiksessa.

      • vastaa

        Onpa helpottavaa kuulla, että nää nivelkivutkin voisivat johtua juuri tuosta keliakiasta, odotan kovasti, että saisin jo aloittaa gluteenittoman ruokavalion, tätä särkyä jalkapohjissa ei oikein enää jaksaisi. Mullakin särkee nimen omaan aamuisin ja aamuyöstä, kenkien pitäminen taas helpottaa, välillä pidän kenkiä sisälläkin. On tosi kurjaa, että joutuu kärsimään vielä niin kauan, että pääsee tähystykseen, liekö kuinka kauan, kun ei ole lähetettä vielä kuulunut?
        Niveloireet mulla alkoi jo kolmisen vuotta sitten, sitten tulin raskaaksi ja raskausajan pysyivät poissa, kunnes synnytyksen jälkeen "räjähti" kaikki mahakivut ym. alkoivat ja nivelkivut palasivat. Ja nyt kun alkaa miettimään, niin näistä keliakian oireista, ylävatsan turvotuksesta, ilmavaivoista ym. oon kärsiny jo vuosia..


      • lapsellani
        vastaa kirjoitti:

        Onpa helpottavaa kuulla, että nää nivelkivutkin voisivat johtua juuri tuosta keliakiasta, odotan kovasti, että saisin jo aloittaa gluteenittoman ruokavalion, tätä särkyä jalkapohjissa ei oikein enää jaksaisi. Mullakin särkee nimen omaan aamuisin ja aamuyöstä, kenkien pitäminen taas helpottaa, välillä pidän kenkiä sisälläkin. On tosi kurjaa, että joutuu kärsimään vielä niin kauan, että pääsee tähystykseen, liekö kuinka kauan, kun ei ole lähetettä vielä kuulunut?
        Niveloireet mulla alkoi jo kolmisen vuotta sitten, sitten tulin raskaaksi ja raskausajan pysyivät poissa, kunnes synnytyksen jälkeen "räjähti" kaikki mahakivut ym. alkoivat ja nivelkivut palasivat. Ja nyt kun alkaa miettimään, niin näistä keliakian oireista, ylävatsan turvotuksesta, ilmavaivoista ym. oon kärsiny jo vuosia..

        Pojallani todettiin keliakia muutama vuosi sitten. Hänellä oli myös niveloireita. Muistan, että ainakin ranteet ja nilkat olivat kipeinä. Kun lääkäriltä kysyin, voisivatko oireet liittyä keliakiaan, lääkärin vastaus oli, että kyllä voi.


      • Hanne
        vastaa kirjoitti:

        Onpa helpottavaa kuulla, että nää nivelkivutkin voisivat johtua juuri tuosta keliakiasta, odotan kovasti, että saisin jo aloittaa gluteenittoman ruokavalion, tätä särkyä jalkapohjissa ei oikein enää jaksaisi. Mullakin särkee nimen omaan aamuisin ja aamuyöstä, kenkien pitäminen taas helpottaa, välillä pidän kenkiä sisälläkin. On tosi kurjaa, että joutuu kärsimään vielä niin kauan, että pääsee tähystykseen, liekö kuinka kauan, kun ei ole lähetettä vielä kuulunut?
        Niveloireet mulla alkoi jo kolmisen vuotta sitten, sitten tulin raskaaksi ja raskausajan pysyivät poissa, kunnes synnytyksen jälkeen "räjähti" kaikki mahakivut ym. alkoivat ja nivelkivut palasivat. Ja nyt kun alkaa miettimään, niin näistä keliakian oireista, ylävatsan turvotuksesta, ilmavaivoista ym. oon kärsiny jo vuosia..

        Olet varmaan jo aloittanut gluteenittoman ruokavalion. Itselläni tauti todettiin vasta toista kuukautta sitten tai epäily aluksi: anemia, en liho millään, nivelsäryt, ei muuta ja aloitin sillä istumalla gluteenittoman ruokavalion. Nivelsärkyjä vielä on, mutta epäilen sitä, että syön joskus kaurapuuroa, koska en tiedä, miten voin todeta, jos kaura ei sovikaan. Täytynee jättää sekin pois. Muistathan, että joissain, aika useissakin, karkeissakin on jotain jauhoa, että nekin pois. Hyvää jatkoa.


      • Tietämätön82
        Hanne kirjoitti:

        Olet varmaan jo aloittanut gluteenittoman ruokavalion. Itselläni tauti todettiin vasta toista kuukautta sitten tai epäily aluksi: anemia, en liho millään, nivelsäryt, ei muuta ja aloitin sillä istumalla gluteenittoman ruokavalion. Nivelsärkyjä vielä on, mutta epäilen sitä, että syön joskus kaurapuuroa, koska en tiedä, miten voin todeta, jos kaura ei sovikaan. Täytynee jättää sekin pois. Muistathan, että joissain, aika useissakin, karkeissakin on jotain jauhoa, että nekin pois. Hyvää jatkoa.

        Hei! Onko teistä kenelläkään liittynyt niveloireisiin myös turvotusta, vai onko kyse pelkistä säryistä? Itselläni epäillään reumaa, mutta varmuutta ei ole. Mietin, olisiko järkevää kokeilla gluteenitonta ruokavaliota siltä varalta, että kyse olisikin keliakiasta.


    • Mikä helpotus

      Olen kuullut useammalta henkilöltä, että keliakiaa voi sairastaa, vaikka normitestit olisivat ok. Itselläni yli vuoden kestänyt aamupahoinvointi hävisi, kun aloin syödä gluteenitonta ruokaa. Sisätautien lääkäri tutki monilla kokeilla minua, eikä mitään löytynyt. Kävin myös pään magneettikuvauksessa, jonka tulos oli täysin normaali. Vatsatähystyksen tulos oli normaali ja keliakiavasta-aineita minulla ei ollut. Minulla ei siis pitäisi olla keliakiaa, mutta kuitenkin on.

    • geenipäs

      Hei
      Tiedoksi kaikille:keliakia kulkee usein yhdessä muiden autoimmuunisairauksien kanssa: diabetes, vitiligo, MS-tauti, reuma yms.. Epäillään että taipumus ko. sairauksiin on perinnöllistä (siis vain taipumus, ei tarkoita samaa kuin perinnöllisyys!).Lisätietoja saadaksenne googlailkaapa "autoimmuunisairaudet"..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe