Ottaako kukaan tyroksiinin nukkumaan mennessä? Luin jostakin englanninkielisestä jutusta, että suositeltiin tyroksiinin ottoa illalla. Siitä on jo jonkin aikaa, enkä muista oikein tarkasti sitä.
"Heräsin" äsken tähän päivään. Otin tyroksiinin aamulla joskus ennen klo 7. Aamupäivisin en käytä maito- enkä kalkkivalmisteita. Nyt vasta puoli kolme voisin olla työskentelykunnossa, olen niin kuin oma itseni. Kovin väkinäistä on ollut aamupäivä ja keskipäivä. Joskus olen saavuttanut työvireen vasta kahdeksalta illalla, yleensä viime aikoina en ollenkaan! Mikä ihmeen jarru on aina päällä?
Tyroksiinihan pysyttelee aika pitkään valkuaiseen sitoutuneena. Vapaa tyroksiini muuttuu tarpeen mukaan T3V:ksi. Näin ollen luulisi, että ei tabletin otosta tulisi mitään lääkepiikkiä. Jotkut lääkäritkin suosittelevat esim. kokotablettia ja 3/4 tai 1/2 vuoronperään. Tuleeko teille tyroksiinin otosta jokin äkillinen hermostumispiikki tms.,joka voisi häiritä yöunia?
tyroksiinin otto illalla
20
2768
Vastaukset
- ....
... ihan selvä hormonipiikki lääkkeenotosta ja siksi(kin) otan lääkkeen 2 erässä, jotta olis "tasaisemmat virrat" (tästä syystä saattaa myös paremmin jaksaa seur. aamunakin?). Kilpparihormonin määrä veressä nousee lääkkeenoton jälkeen - eihän lääkkeenoton jälkeen kontrollilabroihinkaan siitä syystä mennä :/.
Lääkettä ois paras ottaa joka päivä sama annos - monet lääkärit ei usko, että potilas huomaa eroa, vaikka annos heittää, mutta niin vaan monet huomaa.- Tuutsu
Eikö toinen annos vie yöunia?
- .....
Tuutsu kirjoitti:
Eikö toinen annos vie yöunia?
.. vie yöunia, kun otan toisen annoksen iltapäivällä klo 13-14 aikaan. Aamulla otan isomman annoksen (nyt tällä hetkellä T4:stä 3/4 - oon pitkään ottanut 2/3, mutta säätöä taas tarvittiin...).
- Tuutsu
..... kirjoitti:
.. vie yöunia, kun otan toisen annoksen iltapäivällä klo 13-14 aikaan. Aamulla otan isomman annoksen (nyt tällä hetkellä T4:stä 3/4 - oon pitkään ottanut 2/3, mutta säätöä taas tarvittiin...).
Sainpahan ihanat unet, kun otin kuuman jälkeen kamalaan paleluun tyroksiinin neljän aikaan. Nukuin klo 5-8 kahden tai kolmen peiton kanssa ihanasti, tosin unia nähden, joita en yleensä muulloin muista.
Pitäisiköhän minunkin lisätä annosta ja ottaa toinen iltapäivällä/illalla? - .....
Tuutsu kirjoitti:
Sainpahan ihanat unet, kun otin kuuman jälkeen kamalaan paleluun tyroksiinin neljän aikaan. Nukuin klo 5-8 kahden tai kolmen peiton kanssa ihanasti, tosin unia nähden, joita en yleensä muulloin muista.
Pitäisiköhän minunkin lisätä annosta ja ottaa toinen iltapäivällä/illalla?... miten susta tuntuu - jos tuntuu, ettei koko päivä taho jaksaa tai aamuisin on ihan pöhnässä, vois tuota lääkityksen säätöhommaa miettiä. Mä oon seuraillu sykkeitä iltasella, etteihän enempäsä nouse (tosin lääkkeenoton jälkeen se tietty vähän nousee, muuta sitä ei lasketa...) ja lämpöäkin kanssa (en omista kuumemittaria, mutta aiemmin oli yhdessä vaiheessa liikaa lääkitystä ja silloin kuumotti selvästi).
- kilpio
kertomasi hormonipiikki?
- Tuutsu
..... kirjoitti:
... miten susta tuntuu - jos tuntuu, ettei koko päivä taho jaksaa tai aamuisin on ihan pöhnässä, vois tuota lääkityksen säätöhommaa miettiä. Mä oon seuraillu sykkeitä iltasella, etteihän enempäsä nouse (tosin lääkkeenoton jälkeen se tietty vähän nousee, muuta sitä ei lasketa...) ja lämpöäkin kanssa (en omista kuumemittaria, mutta aiemmin oli yhdessä vaiheessa liikaa lääkitystä ja silloin kuumotti selvästi).
Onko muilla ollut sellaista, että lääkkeen oton jälkeen nukuttaa. Otin taas lääkkeen aamuyöllä valvottuani ja nukuin mukavasti seitsemään. Tavallisesti, kun otan lääkkeen n. seitsemän paikkeilla ja syön aamupalan n. puoli kahdeksan paikkeilla, niin nukuttaa n. yhdeksään. Tosin sitä aamupäiväväsymystä on ollut ennen lääkitystäkin. Ei se lääke ainakaan minua virkistä heti.
- ....
Tuutsu kirjoitti:
Onko muilla ollut sellaista, että lääkkeen oton jälkeen nukuttaa. Otin taas lääkkeen aamuyöllä valvottuani ja nukuin mukavasti seitsemään. Tavallisesti, kun otan lääkkeen n. seitsemän paikkeilla ja syön aamupalan n. puoli kahdeksan paikkeilla, niin nukuttaa n. yhdeksään. Tosin sitä aamupäiväväsymystä on ollut ennen lääkitystäkin. Ei se lääke ainakaan minua virkistä heti.
Se pistää veret kiertämään ja saa aikaan rennon lämpimän unisen olon. Ihan normaalia. Ehkä annosnoston paikka jos aamuyö on uneton ilman tyroksiinia.
- Tuutsu
.... kirjoitti:
Se pistää veret kiertämään ja saa aikaan rennon lämpimän unisen olon. Ihan normaalia. Ehkä annosnoston paikka jos aamuyö on uneton ilman tyroksiinia.
Miksei siis sitten mennä siihen, että lääke otettaisiin illalla? Se antaisi hyvän unen ja virkistäisi jo aamusta. Onko tätä tutkittu?
- ....
kilpio kirjoitti:
kertomasi hormonipiikki?
... selvästi ja on semmoinen ylivirtainen olo (jos juon vielä kahvia, kädet tärrää jne.) - ei siinä vars. mitään, mutta kun mulla tulee sen piikin jälkeen "laskut" eli hyydyn ihan totaalisesti iltapäivällä 15-16 aikaan eli se vars. syy on tuo väsy - vähennän aamusta ja lisään iltapäivään niin jaksan.
- ....
Tuutsu kirjoitti:
Miksei siis sitten mennä siihen, että lääke otettaisiin illalla? Se antaisi hyvän unen ja virkistäisi jo aamusta. Onko tätä tutkittu?
... kun tarkoitus on seurata sitä elimistön normaalirytmiä eli aamusta pitäis sen kilpparihormonin määrä nousta, jotta on virtaa koko päiväksi. Mutta kuka estää kokeilemasta toista tapaa, jos se tuntuu elimistölle passaavan?
- hypoglykemia
.... kirjoitti:
... selvästi ja on semmoinen ylivirtainen olo (jos juon vielä kahvia, kädet tärrää jne.) - ei siinä vars. mitään, mutta kun mulla tulee sen piikin jälkeen "laskut" eli hyydyn ihan totaalisesti iltapäivällä 15-16 aikaan eli se vars. syy on tuo väsy - vähennän aamusta ja lisään iltapäivään niin jaksan.
Oireesi kuten väsymys, heikkous, ajatuksen takkuaminen ja käsien vapina, eivät johdu kilpirauhasesta vaan alhaisesta verensokerista. Syö pieniä aterioita usein eli jaa päivän kalorit aamiaiseen, pääateriaan tai kahteen ja kolmeen neljään välipalaan, yhteensä 5-6 ateriaaan.
Vältä nopeita hiilihydraatteja eli makeita, pullaa, valkoista leipää jne. ja suosi ruoka-aineita, jotka imeytyvät hitaasti ja pitävät siten verensokerin tasaisempana. Kuidut ovat eduksi. Kromi lisäravinteena auttaa sokeriaineenvaihdunnan tasoittamisessa. - ....
hypoglykemia kirjoitti:
Oireesi kuten väsymys, heikkous, ajatuksen takkuaminen ja käsien vapina, eivät johdu kilpirauhasesta vaan alhaisesta verensokerista. Syö pieniä aterioita usein eli jaa päivän kalorit aamiaiseen, pääateriaan tai kahteen ja kolmeen neljään välipalaan, yhteensä 5-6 ateriaaan.
Vältä nopeita hiilihydraatteja eli makeita, pullaa, valkoista leipää jne. ja suosi ruoka-aineita, jotka imeytyvät hitaasti ja pitävät siten verensokerin tasaisempana. Kuidut ovat eduksi. Kromi lisäravinteena auttaa sokeriaineenvaihdunnan tasoittamisessa.... ei pääse verensokerit hirveesti laskemaan, koska syön usein vähän (neljä tuntia syömättä on mahdottomuus...). Iltapäivähyytymistä oli jo iät ajat ennen lääkitystä syömisistä riippumatta ja tätä on monella muullakin vajiksella. Lääkityksen jako 2 erään on ollut käytössä jo yli vuoden, että sen edut on tullut hyvin selviksi - säätöähän tarvii aina välillä, mutta semmostahan se joskus on. Mä oon endokrinologin hoidossa eikä hänkään oo mitään verensokeriselityksiä tähän ehdottanut :/.
- vaihtelee eri ihmisillä
.... kirjoitti:
... ei pääse verensokerit hirveesti laskemaan, koska syön usein vähän (neljä tuntia syömättä on mahdottomuus...). Iltapäivähyytymistä oli jo iät ajat ennen lääkitystä syömisistä riippumatta ja tätä on monella muullakin vajiksella. Lääkityksen jako 2 erään on ollut käytössä jo yli vuoden, että sen edut on tullut hyvin selviksi - säätöähän tarvii aina välillä, mutta semmostahan se joskus on. Mä oon endokrinologin hoidossa eikä hänkään oo mitään verensokeriselityksiä tähän ehdottanut :/.
Se onkin kumma, että lääkärit eivät kerro mitään hypoglykemiasta. Itse poden sitä vajiksen ohella, mutta vasta kolmikymppisenä osasin asiaa koskevien lehtikirjoitusten ohjaamina vaatia sokerirasituskoetta vajistani hoitavalta lääkäriltä. Koe vahvisti epäilyni hypoglykemiasta todeksi. Sen jälkeen olen tiennyt, että heikkouskohtaukset tulee estää ennakolta syömällä usein (pieniä annoksia). - Ollessani kouluikäinen varoiteltiin vaan välipalojen lihottavan. Hypoglykemiasta ei kukaan ollut kuullutkaan.
Se, miten pian pitää syödä uudelleen, riippuu täysin siitä mitä syö. Esimerkiksi pitsasta ei taida olla kahdeksi tunniksikaan. Valkoinen vehnäjauho menee suoraan vereen ja nostattaa insuliinit taivaisiin, josta seuraa nopea lasku ja siitä huono olo.
Toinen seikka on se, että tutkimusten mukaan ihmisen luonnollinen uni-valve-rytmi olisi sellainen, missä uni jakautuu kahteen tai useampaan jaksoon ja iltapäivällä olisi päiväunien aika. Kulttuurissamme meidät kuitenkin pakotetaan noudattamaan rytmiä, jossa nukutaan yhdet yhtenäiset yöunet ja tähän on monilla vaikeuksia sopeutua. Miten ihanaa olisikaan, jos kaikilla työpaikoilla olisi rauhalliset lepohuoneet, joihin voisi vetäytyä tunnin torkuille lounaan jälkeen. :) Sopisi ainakin minulle, jolla vireystaso laskee iltapäivällä, vaikka pidänkin verensokerin kurissa. Illalla sitten taas virkistyn. - Tuutsu
vaihtelee eri ihmisillä kirjoitti:
Se onkin kumma, että lääkärit eivät kerro mitään hypoglykemiasta. Itse poden sitä vajiksen ohella, mutta vasta kolmikymppisenä osasin asiaa koskevien lehtikirjoitusten ohjaamina vaatia sokerirasituskoetta vajistani hoitavalta lääkäriltä. Koe vahvisti epäilyni hypoglykemiasta todeksi. Sen jälkeen olen tiennyt, että heikkouskohtaukset tulee estää ennakolta syömällä usein (pieniä annoksia). - Ollessani kouluikäinen varoiteltiin vaan välipalojen lihottavan. Hypoglykemiasta ei kukaan ollut kuullutkaan.
Se, miten pian pitää syödä uudelleen, riippuu täysin siitä mitä syö. Esimerkiksi pitsasta ei taida olla kahdeksi tunniksikaan. Valkoinen vehnäjauho menee suoraan vereen ja nostattaa insuliinit taivaisiin, josta seuraa nopea lasku ja siitä huono olo.
Toinen seikka on se, että tutkimusten mukaan ihmisen luonnollinen uni-valve-rytmi olisi sellainen, missä uni jakautuu kahteen tai useampaan jaksoon ja iltapäivällä olisi päiväunien aika. Kulttuurissamme meidät kuitenkin pakotetaan noudattamaan rytmiä, jossa nukutaan yhdet yhtenäiset yöunet ja tähän on monilla vaikeuksia sopeutua. Miten ihanaa olisikaan, jos kaikilla työpaikoilla olisi rauhalliset lepohuoneet, joihin voisi vetäytyä tunnin torkuille lounaan jälkeen. :) Sopisi ainakin minulle, jolla vireystaso laskee iltapäivällä, vaikka pidänkin verensokerin kurissa. Illalla sitten taas virkistyn.Nyt on hirveä stressi, uni on katkonainen. Vähän liikaa kaikkia asioita. Pienikin harmistus hiottaa, olo on kurja. Miten selviän? Miten kilpparilaiset hoitavat stressiä? Huono uni vie tilanteen huonommaksi. Suu oli aivan kuiva aamulla. Minkä merkki se on?
Mulla olisi mahdollisuus nukkua päivällä, koska teen kotona työtä. Mieheni on nukkunut ikänsä iltapäiväunet työn jälkeen. Minä en oppinut vaikka yritin. Aamu-unet minä yleensä nukun aamupalan jälkeen, joskus tosi harvoin päivällä. - kohtalotoveri
Tuutsu kirjoitti:
Nyt on hirveä stressi, uni on katkonainen. Vähän liikaa kaikkia asioita. Pienikin harmistus hiottaa, olo on kurja. Miten selviän? Miten kilpparilaiset hoitavat stressiä? Huono uni vie tilanteen huonommaksi. Suu oli aivan kuiva aamulla. Minkä merkki se on?
Mulla olisi mahdollisuus nukkua päivällä, koska teen kotona työtä. Mieheni on nukkunut ikänsä iltapäiväunet työn jälkeen. Minä en oppinut vaikka yritin. Aamu-unet minä yleensä nukun aamupalan jälkeen, joskus tosi harvoin päivällä.Jos tuohon osaisi vastata, niin saisi varmasti Nobelin palkinnon. Lääkärini sanoi, että ainoa hänen tuntemansa keino hallita stressiä on jooga, mutta siinäkin pitäisi olla kehittynyt pitkälle, jonka opetteluun menee monta vuotta. Kokeneet jogit pystyvät kuulemma vaikuttamaan hengitykseensä ja jopa alentamaan sydämen sykettään.
Joku saa apua avantouinnista. Nyt on tosin vähän huono ajankohta aloittaa sitä. Reipas liikunta tekee myös hyvää, mutta liian myöhään illalla harjoitettuna ei illalla saa unta. Eli lenkille, aerobiciin tai kuntosalille viimeistään alkuillasta.
Oletko kokeillut rauhoittavia yrttiteitä iltajuomiksi? Koeta ohjata ajatuksia illalla positiivisiin ajatuksiin esimerkiksi lukemalla jotain kivaa romanttista tai humoristista kirjaa, ei jännäriä. - Mäkikuisma ei muistaakseni sovi kilppariongelmaiselle.
Jos sinulla on vajista, saattaa sinulla olla T3-hormonia liian vähän. Se säätelee aivojen välittäjäaineiden kuten serotoniinin eritystä. Serotoniini vaikuttaa mielialaan. Avuksi voit pyytää lääkäriäsi antamaan sinulle citalopramireseptin. Citalopram virkistää päivällä ja parantaa unen laatua. T3 eli Liothyronin lisääminen Thyroxinin lisäksi saattaa ainakin teoriassa tuottaa saman tuloksen.
- Tuutsu
Pilottitutkimus on Bolk ym.: Clinical Endocrinology (2009) 66:43-48.
Illalla tyroksiinin otto klo 22 paransi mitattavia kilpirauhasarvoja. Yöoireista ei tainnut olla mainintaa, en lukenut niin tarkkaan.- Tuutsu
Aivot eivät toimi!
- ....
... niistä aamuarvoista tolkkua ota, jos on ottanut lääkettä illalla - miten sitten näiden kontrollien kans toimitaan?
- Tuutsu
.... kirjoitti:
... niistä aamuarvoista tolkkua ota, jos on ottanut lääkettä illalla - miten sitten näiden kontrollien kans toimitaan?
Jospa illalla tyroksiinin otettuaan olisi aamulla virkeä töihinsä. Oli sitten arvot mitä vaan. Kun en kerta kaikkiaan ole virkeä. Mutta eikös ylitoiminta tee myös väsymystä?
Niin, ei tämä tyroksiini taida olla mun lääke. Pitäisiköhän lähteä selvittämään lisämunuaisen mahdollista vajaa- tai liikatoimintaa. On tuota stressiä ja uupumusta ollut elämän aikana ihan tarpeeksi. Kai ne stressihormonit ovat nostaneet sen TSH:n. Koska tämä mahdollisuus on monilla, niin ei pitäisi aloittaa tyroksiinilääkitystä ihan vähillä perusteilla. Itse olen aina epäileväinen.
Labrakokeet piti siirtää ensi viikkoon muiden yhteensattumien vuoksi. Joten en saa vielä tietoa, mikä olisi tarpeen hoitoni kannalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886