vaasan

erunvalvoista

aika hyvä tv lähetys
kaupungin erunvalvojista
ei vaikea ymmärtää asiakkaalla satojen tuhansien omaisuus

asiakkaalle 70€/kk ja asiakas heittää lusikan nurkkaan omaisuus jää kaupungille

ja kaks kertoo 300 tv onko asiaan hoitajalla jo rikiboxi ym kivaa

minulla oli aikoinaan vuokralla henkilö vaasassa
jolla oli asiaanhoitaja kans täytyy sanoo en ole
ikinä nähnyt olosuhteita joissa se henkilö oli asunut
se huoneisto oli torella sikainen sitä kävi lopuksi ihailemassa koko kerrostalon väki

näillekkin ilmoitin että hänellä oli ollut erunvalvoja kaupungilta

että tälläistä tapahtuu vain VAASASSA
SUOMEN PERSEREIJÄSSÄ

23

3153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pentti Suksi

Kokemukseni on kyllä Vaasan kaupungin edunvalvonnasta todella huonot, touhu on
      lähinnäkin mielivaltaista, jota touhutaan Vaasan maistraatin suojeluksessa. Sairaat, vanhukset
      ja vammaiset pannaan byrokraattisella mahtikäskyllä
      hiljaisiksi ja omaiset karkoitetaan etteivät varmasti uskalla kantaa ottaa omaisensa huonosta hoidosta.

Vaasan kaupunki näyttää tekevän kylmää bisnestä edunvalvonnalla. Asikaspalvelua ei ole. Edunvalvottava pitäisi olla päämies, mutta hän on alimies. Byrokraattisesti alistettu ja mahti käskyllä myös omaiset. Tukahduttamiseksi käytetään sosiaalivirastoa ja jopa hoitopalvelunhenkilökuntaa. Käyttöraha annetaan,
      mutta sitä käyttää joku muu kuin päämies. Päämiestä ei kuunnella koska lakiin perustumattomasti hänestä tehdään vajaavaltainen ilman käräjäoikeuden päätöstä, muut päättää hänen pienistäkin asioista. Se pieni käyttöraha jonka pitäisi saada, niin se annetaan henkilökunnan käyttöön, he päättävät
      mitä käyttörahalla saa tehdä. Otin hiljakkoin yhteyden oikeusministeriöön korkeimmalle viranomaiselle. Oikeusministeriön kanta on se,
      että mitä edunvalvoja on sopinut PÄÄMIEHEN KANSSA
      se on päämiehen yksityistä. Ostakoon sillä rahalla tupakkaa, makeisia, kahvia ja pullaa.Ei se kuulu edunvalvojalle eikä sosiaalivirastolle. Ei se ole edunvalvojan eikä henkilökunnan rahaa, eikä heillä ole oikeutta käyttörahaa säännellä.
      Kaupungin omistamissa laitoksissa, palveluasunnoissa on asiakkaalle jäätävä 180 euroa käyttörahaa. Tätäkin tietoa pantataan.
      Tästä käyttörahasta asikas maksaa esimerkiksi kuljetuspalvelujen omavastuuta. Lääkkeitä jonkin verran, mutta edunvalvojan tulee sopia päämiehen kanssa paljonko hän antaa käyttörahaa kuukaudessa.

On hyvä, että tämä tulee julkisuuteen. Minä olen kauan ihmetellyt kun eduvalvojat eivät tunne edes omaalakia, laki holhoustoimesta.

Siis edunvalvoja on asiakaspalvelija, se on homma on hoidettava tyylikkäästi ja päämiestä kunnioittaen ja ihmisenä arvostaen kuten myös omaisia heidän kanssaan yhteistyössä.

Mielestäni kaupungin luottamushenkilöiden tulee ohjeistaa ja puuttua kaupungin edunvalvontaan.
      Pientä kansaneläkettä nauttivalle se melkoisen
      kallista "palvelua", prosentti on korkea. Näyttää olevan pompottelemista, määräilemistä, suutukkoon mentaliteettia jossa piiri pyörii edunvalvojat, sosiaalivirasto ja maistraatti suojelee.

Arvostella ei saa, viimein puuttuu asiaan Vaasan kaupungin työsuojeluvaltuutettu. On kokemusta.

Pentti Suksi

Pentti Suksi

• mies...

sä asut väärässä kunnassa

• kirjoitat.

Kaupungin luottamushenkilöiden tulee ohjeistaa ja puuttua........

Kuka sieltä kerkii sellaiseen puuttuu
        Vaasassahan on tapana että päättäjät on
        Viros huoris heiluttamassa poonuskorttia

• LUETTAVAA
        mies... kirjoitti:

sä asut väärässä kunnassa

On käynyt muun muossa silläkin tavalla joka muuten tosi-tarina ei höpötystä että,kodinhoitajat ilmoittivat virkaholhoojalle että erään vanhuksen piha pitäisi siistiä ja kyllä siistittiin(asuu omakoti talossa)piha siistittiin että keinut ruohonleikkuri rautakanki ja lapio saivat kintut alleen kun kaupungi auto kävi siistimässä että tälläisiä talkoita kaupungilla harrastetaan ja vanhukset voi hyvin ja nämä suojatyö paikkalaiset vielä paremmin.

• Late Day

Aiheesta on tekstiä vaasalaisia foorumissa.

• apua

Kiitokseni Pentti Sukselle kannanotosta. Minulta edunvalvonta on vienyt rahat ja teveyden, vaikka valvovatkin äitiäni. Mitään näin julmaa en ole vielä valtion taholta nähnytkään.
        Marita

• TOISTUU

SAIRAALASSA,jos joku tuo jotakin ,evästä, ja potilas on niin huonossa kunnossa ettei tiedä mitä sairaalassa tapahtuu niin nämä eväät, jotka lähi omaiset on tuonut menee kahvi ymm, tauolla parempiin suihin tämän olen kuullut sukulaiselta joka on sairaanhoitajana älkää ihmetelkö jos vanhukset kuolee nälkään jos ei omatkaan eväät pysy pöydällä,tämä on sitä vaasan kaupungin yhteispeliä vanhuksille,ja varsingin ITSELLE;ettei maha kurnis,ON teillä paljon työtä ja lisää tulee kun vanhuksia tulee lisää nimittäin ev'äitten syömisessä

• SUKSELLE

TIEDOKSI,on varmasti paljon korjattavaa minun kirjoituksessa, mutta vielä olisi korjattavaa tässä vanhusten ja muiden puolustus kyvyttömien hoidossa tästä on kysymys ei itsensä julkituomisessa,josta toivon ja jopa vaadin ottakaa ohjat omiin käsiin älkää hyväksykö kaikkea sontaa ja selitystä mitä satte kun kyselette,teidän omilta vanhemmilta (jotka on nyt teidän lapsia)kuin te olitte joskus silloin ennen,

• Pentti Suksi
        SUKSELLE kirjoitti:

TIEDOKSI,on varmasti paljon korjattavaa minun kirjoituksessa, mutta vielä olisi korjattavaa tässä vanhusten ja muiden puolustus kyvyttömien hoidossa tästä on kysymys ei itsensä julkituomisessa,josta toivon ja jopa vaadin ottakaa ohjat omiin käsiin älkää hyväksykö kaikkea sontaa ja selitystä mitä satte kun kyselette,teidän omilta vanhemmilta (jotka on nyt teidän lapsia)kuin te olitte joskus silloin ennen,

Olipa vaikeaselkoinen kommentti. Koetin miettiä mitä mahtoi tarkoittaa?

Olen kritiikkini esittänyt ja kaiken omin silmin nähnyt ja omin korvin kuunnellut. Sitä vanhusta sinne sängynpohjaan on myös kuunneltava, niin omaisten kuin hoitohenkilökunnan. Tässä on julkituotu Tampereen Koukkuniemen asiat jotka virallisesti ministeriötä kuin lääninhallitusta myöten todettiin valitukset oikeaksi.
        Vanhushuollosta käytiin vaalien alla kovaakin keskustelua henkilökuntavajauksesta jonka seurannaiset ovat hirveät. Se on selvä tosiasia
        että vanhukset maksaa sänkypaikastaan vuokran joka on kalliimpi kuin vapailla markkinoilla oleva. Sitten on palvelumaksu kahteen kertaan, pyykkimaksu joka sama hinta kuin pesuloissa yleensä, ruokamaksu sama kuin ravintoloissa. Palvelumaksut nousee sitä korkeammaksi mitä suurempi on eläke.
        Ja käyttörahaksi jää 180 euroa. Tästä maksellaan
        juoksevia menoja niin asiakkaalle jää 80-120 euroa omaa käyttörahaa. Sitten jos on osake niin se pitää antaa kaupungille. Aivan kuten ennen vaivaishuollossa.

Tämä oli hieman outo tilanne että asiakkaan tilille maksettiin 80 euroa joka katosi sieltä.
        Tämä on se tilanne jota olen kysynyt ja onko tämä suurempi ilmiö?

Nämä kaikki asiat on tosiaankin itse koettua ja itse nähtyä. Minä olen luku- ja kirjoitustaitoinen henkilö.

Miksi kirjoitan omalla nimellä. Anteeksi vaalit on mennyt ohi! En pyrkinyt enkä pyri eduskuntaan
        enkä mihinkään poliittisiin kerhoihin. Minulle on synnyinlahjana saatu eettinen vakaumus, puolustaa puolustuskyvytöntä. Omalla nimellä kirjoittaminen on vastuuntuntoisempaa kuin olla nimimerkillä. Ei tämä ole itsensä julkituomista.

Pentti Suksi

• Pentti Suksi

Haluan edelleen jatkaa tätä keskustelua. Minulla on lähiomainen kaupungin ns. kodissa jossa on kehitysvammaisia. Minun lähiomainen ei ole kehitysvammainen, vaan on sokea joka sairastaa
      lihasrappeumaa. Olen kyseisen henkilön henkilökohtaisia asioita hoidellut pikkusta vaille kaksikymmentä vuotta.

Minulle herää monta kysymystä kun tästä tulen vielä vanhemmaksi.

Päällimmäinen kysymys on:
      tuleeko minusta kaupungin omaisuutta jolla saa
      mitä tahansa?

Olen läheltä seurannut ja joutunut puuttumaan Vaasan kaupungin viranomaistoimintaan. Nuoret naiset niin edunvalvonnassa kuin sosiaalivirastossa ylihuolehtii vammaisia asiakkaitaan. He päättävät kysymättä asiakkaaltaan ja päämieheltään tai heidän lähiomaisiltaan yhtään mitään. Eikä nämä nuoret koulutetut naiset, määrätietoiset korkokengän koputtajat joilla on sydämen paikalla kivi, eivät tajua että he toimivat asiakaspalvelussa jota sitoo laki holhoustoimesta
      hallinnon käyttölaki sekä sosiaalihuollon asikaspalvelulaki. Kaikessa tulee noudattaa hyvää
      hallintomenettelyä, asiakasta kunnioittavaa, hänen tai läheistensä mielipiteitä kunnioittaen,
      eikä saa loukata asiakkaan ihmisoikeuksia. Minä huomautan että holhottava on ihminen, ja hänellä ihmisarvo ja -arvokkuus vielä kuoleman jälkeenkin.

Olen montakertaa kysynyt, että onko he koskaan edes lukeneet sosiaalihuollon asiakaspalvelulakia tai tietävätkö he mitä on hyvä hallintotapa? Tuijotetaan paperiin, eikä olla kuulevinaan. Sitten tarpeeksi monta kertaa kysyy, niin on ne sanovat että joskus sitä ovat vilkaisseet. Pitää ottaa huomioon
      että nämä sorretut ihmiset maksaa joka kuukausi
      hoidestaan hyvin kalliin ns. "palvelumaksut" saamatta ihmismäistä palvelua. Edunvalvottava maksaa hyvin ison maksun Vaasan kaupungille ja tuottaas kaupungin mukavan vuosivoiton.

Vaasan kaupunki ja samoin kunnat pyrkii tuottamaan hyvät voitot mahdollisimman pienellä henkilökunnalla ja vähällä työllä. Edunvalvontatoimisto on yksi kaupungin rahasampo. Minä olen huomannut erittäin ammattitaitoisen ja hyvin harjoitellun systeemin jolla asiakkaan ääni ja lähiomaiset eivät uskalla tulla edes omaistaan katsomaan. Vammaiset, sairaat ja vanhukset saadaan hiljaiseksi uhkailemalla, jos et ole hiljaa niin me teemme sitä ja sitä. Emme vessata tai nosta sängystä ym. loputtomiin.

Sitten on yksi hyvin tehokas systeemi, pidetään ns. työmaa kokous ja kutsutaan Vaasan kaupungin työsuojeluvaltuutettu ja syytetään omaisia työsuojelurikoksesta. Jollen ollut itse koulutettu työsuojeluvaltuutettu, ehkäpä olisin mennyt tuohon ansaan. Mutta ei onnistunut. Älkää peljästykö näitä satraappeja, vaatikaa läheiselle kunnollista ja ihmisarvoista kohtelua.

Olen huvittuneena seurannut miten edunvalvojalle sosiaalivirasto on jatkuvassa puhelinyhteydessä.
      Kun edunvalvoja edustaa kaupunginedustajana holhottavaansa on hän on kuluttaja ja sosiaalivirasto tuottaja. Edunvalvojat istuu kahdella tuolilla, eli edustaa samanaikaisesti tuottajaa ja kuluttajaa. Kuka valvoo holhottavaa eturistiriidassa, ei kukaan kun omaisetkin on ajettu ulos.

Tämä on asia joka pitää keskustella perusteellisesti. Antaa sanansäilän käydä, kyse on Teidän rakkaistanne jota ette enää jaksa huolehtia.

Kyllä minä toivon että ennemmin kuolisin kun menisin kaupungin hoidettavaksi. Se on edessä 25 vuoden kuluttua kun siirryn Vaasan kaupungin jätteisiin. Ellen sitä ennen vammaudu.

Pentti Suksi

• joudu...

Vaasan keskussairaalaan, sinne on moni suomalainen kuallu

• joku sairaala
        joudu... kirjoitti:

Vaasan keskussairaalaan, sinne on moni suomalainen kuallu

missä ei ole suomalaisia kuollut?? Eihän suomalaiset nykyään muualla enää kuolekaan paitsi sairaalassa, muutama ehkä hukkumalla. Kotona rauhassa ei kukaan.

• Pentti Suksi
        joku sairaala kirjoitti:

missä ei ole suomalaisia kuollut?? Eihän suomalaiset nykyään muualla enää kuolekaan paitsi sairaalassa, muutama ehkä hukkumalla. Kotona rauhassa ei kukaan.

Mennään sivuraiteelle varsinaisesta keskustelusta. Olen historiani aikana ollut kaksi kertaa Vaasan keskussairaalassa ja molemmilla kerroilla olen tullut elävänä kotiin.
        Hoidon laadussa ei ollut moittimista.

Minä kirjoitan niistä jotka Vaasan kaupungin armoilla ja heidän kohtelustaan. Oli kyse vanhuksesta, pitkäaikaissairaasta, vammautuneesta tai kehitysvammaisesta. Heidän kohtelustaan minä kysyn, kysyn jo senkin vuoksi että kahdenkymmenen vuoden kuluttua todennäköisesti olen laitoshoidettavana. Miten minua kohdellaan????

Miten minun omaisiani kohdellaan? Olenko minä tai tehdäänkö minut oikeussuojattomaksi, ihmisarvottomaksi jätteeksi johon saa harjoittaa
        mitä tahansa mielivaltaa mielivaltaa?

Haluatteko joutua tälläisen mielivaltaisen kohtelun uhriksi sosiaalivirastossa ja edunvalvontavirastossa?

Sekuntti vain kadulla liikenteessä, niin alette vammainen ja sen jälkeen vailla ihmisoikeuksia, arvokkuutta, vailla inhimillistä hoitoa. Edunvalvoja vie ilman käräjäoikeuden päätöstä teiltä itsemääräämioikeuden ja julistaa teidät vajaavaltaiseksi. Teillä ei ole lupa tavata omaisia eikä puolisonne teitä. Missään asiassa ei kivisydämiset virkamiehet eli satraapit kysy mieltänne tai toivettanne. Satraapit kävelee mennen tullen ohi
        korkokengät määrätietoisesti kopisten.

Tämänkö te haluatte itsellenne kohteluksi?
        vailla itsemääräämisoikeutta. Haluatteko epainhimillistä hoivaa kun olette avuttomia.

Pentti Suksi

• Pentti Suksi
        Pentti Suksi kirjoitti:

Mennään sivuraiteelle varsinaisesta keskustelusta. Olen historiani aikana ollut kaksi kertaa Vaasan keskussairaalassa ja molemmilla kerroilla olen tullut elävänä kotiin.
        Hoidon laadussa ei ollut moittimista.

Minä kirjoitan niistä jotka Vaasan kaupungin armoilla ja heidän kohtelustaan. Oli kyse vanhuksesta, pitkäaikaissairaasta, vammautuneesta tai kehitysvammaisesta. Heidän kohtelustaan minä kysyn, kysyn jo senkin vuoksi että kahdenkymmenen vuoden kuluttua todennäköisesti olen laitoshoidettavana. Miten minua kohdellaan????

Miten minun omaisiani kohdellaan? Olenko minä tai tehdäänkö minut oikeussuojattomaksi, ihmisarvottomaksi jätteeksi johon saa harjoittaa
        mitä tahansa mielivaltaa mielivaltaa?

Haluatteko joutua tälläisen mielivaltaisen kohtelun uhriksi sosiaalivirastossa ja edunvalvontavirastossa?

Sekuntti vain kadulla liikenteessä, niin alette vammainen ja sen jälkeen vailla ihmisoikeuksia, arvokkuutta, vailla inhimillistä hoitoa. Edunvalvoja vie ilman käräjäoikeuden päätöstä teiltä itsemääräämioikeuden ja julistaa teidät vajaavaltaiseksi. Teillä ei ole lupa tavata omaisia eikä puolisonne teitä. Missään asiassa ei kivisydämiset virkamiehet eli satraapit kysy mieltänne tai toivettanne. Satraapit kävelee mennen tullen ohi
        korkokengät määrätietoisesti kopisten.

Tämänkö te haluatte itsellenne kohteluksi?
        vailla itsemääräämisoikeutta. Haluatteko epainhimillistä hoivaa kun olette avuttomia.

Pentti Suksi

Vaasan kaupungin yleinen edunvalvoja on unohtanut,
        että kyseistä toimistoa ohjaa määrittelyt hyväästä hallintotavasta, eli hallinnon on palveltava ja neuvottava asiakaskasta. Silloin kun eduvalvojan ja edunvalvottavan käsitykset
        eivät mene yhteen, niin hallintolain 13§ 1 momentti määrää jossa sanotaan sanatarkasti " Jos edunvalvoja ja hänen päämiehensä ovat puhevaltaa käyttäessään eri mieltä, päämiehen kanta on ratkaiseva, jos hän ymmärtää asian merkityksen".

Kun päämies ymmärtää rahan merkityksen ja hän haluaa käyttörahan itselleen eikä hoitopaikan henkilökunnalle, silloin hänen kantansa voittaa yleisen edunvalvojan kannan. On monia asioita joita yleisen edunvalvojan on hu,omioitava palvellessaan päämiestään eikä diktatuurisesti komentaa ja alistaa. Yleisen edunvalvojan on muistettava
        mitä laki holhoustoimesta määrää §:t 42 ja 43.
        Edunvalvojan tulee pitää huolta päämiehestään että hänellä on hyvä hoito, huolenpito ja kuntoutus päämiehen toivomukset huomioon ottaen,
        ja aina on tiedusteltava päämiehensä mielipidettä.
        Näin noudattaen noudatetaan hyvää hallintotapaa, palvellaan inhimillisesti ja päämiestä kunnioittaen ja arvostaen hänen ihmisyyttään.
        Tätä minä vaadin lakiin perustuen. Edunvalvojalla ei ole oikeutta puuttua valvottavan läheisiin ihmissuhteisiin eikä lähteä
        niitä rikkomaan. Tässä on tapahtunut sellainen tilanne
        jota eisaa syntyä eikä perustu lakiin.

Tuntuu, että Vaasan kaupungin yleinen edunvalvoja
        ahnehtii työtä liian paljon ja sitten käskyttämällä vaiennetaan valvottava ja lähiomaiset.Päästään helpolla ja tahkotaan isoa tulosta.
        Minun nähdäkseni kaupungin päättäjien on kiinnitettävä näihin epäkohtiin huomiota. En nyt puhu vain itseni ja lähiomaiseni puolesta, vaan puhun kaikkien valvottavien asiallisesta kohtelusta. Ihmisarvo vanhalle, sairaalle, kehitysvammaiselle, muille vammaisille.

• puu-ma
        Pentti Suksi kirjoitti:

Vaasan kaupungin yleinen edunvalvoja on unohtanut,
        että kyseistä toimistoa ohjaa määrittelyt hyväästä hallintotavasta, eli hallinnon on palveltava ja neuvottava asiakaskasta. Silloin kun eduvalvojan ja edunvalvottavan käsitykset
        eivät mene yhteen, niin hallintolain 13§ 1 momentti määrää jossa sanotaan sanatarkasti " Jos edunvalvoja ja hänen päämiehensä ovat puhevaltaa käyttäessään eri mieltä, päämiehen kanta on ratkaiseva, jos hän ymmärtää asian merkityksen".

Kun päämies ymmärtää rahan merkityksen ja hän haluaa käyttörahan itselleen eikä hoitopaikan henkilökunnalle, silloin hänen kantansa voittaa yleisen edunvalvojan kannan. On monia asioita joita yleisen edunvalvojan on hu,omioitava palvellessaan päämiestään eikä diktatuurisesti komentaa ja alistaa. Yleisen edunvalvojan on muistettava
        mitä laki holhoustoimesta määrää §:t 42 ja 43.
        Edunvalvojan tulee pitää huolta päämiehestään että hänellä on hyvä hoito, huolenpito ja kuntoutus päämiehen toivomukset huomioon ottaen,
        ja aina on tiedusteltava päämiehensä mielipidettä.
        Näin noudattaen noudatetaan hyvää hallintotapaa, palvellaan inhimillisesti ja päämiestä kunnioittaen ja arvostaen hänen ihmisyyttään.
        Tätä minä vaadin lakiin perustuen. Edunvalvojalla ei ole oikeutta puuttua valvottavan läheisiin ihmissuhteisiin eikä lähteä
        niitä rikkomaan. Tässä on tapahtunut sellainen tilanne
        jota eisaa syntyä eikä perustu lakiin.

Tuntuu, että Vaasan kaupungin yleinen edunvalvoja
        ahnehtii työtä liian paljon ja sitten käskyttämällä vaiennetaan valvottava ja lähiomaiset.Päästään helpolla ja tahkotaan isoa tulosta.
        Minun nähdäkseni kaupungin päättäjien on kiinnitettävä näihin epäkohtiin huomiota. En nyt puhu vain itseni ja lähiomaiseni puolesta, vaan puhun kaikkien valvottavien asiallisesta kohtelusta. Ihmisarvo vanhalle, sairaalle, kehitysvammaiselle, muille vammaisille.

Mustavalkoisestihan voi katsoa asiaa kuin asiaa. Se, että yksi henkilö saa jossain huonoa kohtelua, ei tarkoita sitä, että kaikki saavat. Onko oikine syyllistää koko sosiaalisektoria, koko sairaalaa, koko holhoustointa huonosta kohtelusta, jos kyse on yksittäisestä asiasta?

• Pentti Suksi
        puu-ma kirjoitti:

Mustavalkoisestihan voi katsoa asiaa kuin asiaa. Se, että yksi henkilö saa jossain huonoa kohtelua, ei tarkoita sitä, että kaikki saavat. Onko oikine syyllistää koko sosiaalisektoria, koko sairaalaa, koko holhoustointa huonosta kohtelusta, jos kyse on yksittäisestä asiasta?

Tämä asia voidaan katsoa mustavalkoisesti siten,
        että edunvalvojaa sitoo lait jota hänen tulee toimessaan noudattaa. Eikä tämä asia ole yksittäinen
        asia tätä ilmenee jatkuvasti. Tuntuu että edunvalvojalle on annettu mielivalta olla piittaamatta laista mitään.

Sitä mitä yksittäiseen tapaukseen, niin siihen on paneudeuttava heti alkuunsa ettei siitä yleinen käytäntö. TYksittäisen ihmisen tuskaan ja hätään ei saa suhtautua välinpitämättömästi. Huonoa kohtelua ei saa hyväksyä hallinnossa ei yksittäisesti ei kaksittaisesti. Syyllistän sosiaalisektoria sen vuoksi, että liian paljon olen törmännyt täydelliseen piittaamattomuuteen ja välinpitämättömyyteen.

Pentti Suksi

• Pentti Suksi
        Pentti Suksi kirjoitti:

Tämä asia voidaan katsoa mustavalkoisesti siten,
        että edunvalvojaa sitoo lait jota hänen tulee toimessaan noudattaa. Eikä tämä asia ole yksittäinen
        asia tätä ilmenee jatkuvasti. Tuntuu että edunvalvojalle on annettu mielivalta olla piittaamatta laista mitään.

Sitä mitä yksittäiseen tapaukseen, niin siihen on paneudeuttava heti alkuunsa ettei siitä yleinen käytäntö. TYksittäisen ihmisen tuskaan ja hätään ei saa suhtautua välinpitämättömästi. Huonoa kohtelua ei saa hyväksyä hallinnossa ei yksittäisesti ei kaksittaisesti. Syyllistän sosiaalisektoria sen vuoksi, että liian paljon olen törmännyt täydelliseen piittaamattomuuteen ja välinpitämättömyyteen.

Pentti Suksi

Minun läheiseni edunvalvonta juttu on saamassa
        mielenkiintoisia piirteitä. Kysymys ei minun läheisestäni, vaan asia on paljon laajempi. Kysymys on mennyt siihen, että noudatetaanko Vaasassa edunvalvontakia ja hallintolakia vai ei. Yleinen edunvalvoja varatuomari Pertti Mandell on ottanut jyrkän että päämiehellä ei ole eikä saa mitään oikeuksia itse päättää omasta käyttörahastaan vaan siitä siitä päättää hoitohenkilökunta. Käyttöraha on 80 € kk sovittu kahviraha 40 euroa. Saako hän päättää ilman tilintekovelvollisuutta tästä rahasta?
        Oikeusministeriö pitää laista kiinni, eli saa
        päättää itse. Asdiasta tulee isompi kamppailu
        ja loppujen lopuksi naurtettavasta rahasummasta.

Mutta kysymys onkin laajempi. Tässä on menossa kovat suunitelmat ja toteutetaan täyttä vaivaishuoltoa. Vanhusten ja vammaisten hoidosta onkin laki mutta nyt pyritään lakia kiertämään
        perustetaankin palvelukerskuksia johon laki ei uletu. Siellä onkin viidakon lait. Ei ole syy hoitajissa vaan päättäjissä. Nyt tehdään vaivaishuolto, heitä myydään huutokaupalla, kuka halvimmalla hoitaa. Jos joku aikoo pitää oikeuksistaan kiinni hänet väkivalloin hiljennetään. Jos minut nyt saadaan kontilleni,
        niin ns. Vaasan kaupugin vaivaishuollossa ei "palvelukodin asukkaalla" ole enää mitään oikeutta. Eli kovin raaásti sanottuna, tulee vain
        ihmisyytensä menettänyttä jdätettä.

Nyt pitää valveutua mitä tapahtuu, puolustakaa omaistanne ja hänen oikeuttaan ihmisyyteen.

Pentti Suksi

• Pentti Suksi
        Pentti Suksi kirjoitti:

Minun läheiseni edunvalvonta juttu on saamassa
        mielenkiintoisia piirteitä. Kysymys ei minun läheisestäni, vaan asia on paljon laajempi. Kysymys on mennyt siihen, että noudatetaanko Vaasassa edunvalvontakia ja hallintolakia vai ei. Yleinen edunvalvoja varatuomari Pertti Mandell on ottanut jyrkän että päämiehellä ei ole eikä saa mitään oikeuksia itse päättää omasta käyttörahastaan vaan siitä siitä päättää hoitohenkilökunta. Käyttöraha on 80 € kk sovittu kahviraha 40 euroa. Saako hän päättää ilman tilintekovelvollisuutta tästä rahasta?
        Oikeusministeriö pitää laista kiinni, eli saa
        päättää itse. Asdiasta tulee isompi kamppailu
        ja loppujen lopuksi naurtettavasta rahasummasta.

Mutta kysymys onkin laajempi. Tässä on menossa kovat suunitelmat ja toteutetaan täyttä vaivaishuoltoa. Vanhusten ja vammaisten hoidosta onkin laki mutta nyt pyritään lakia kiertämään
        perustetaankin palvelukerskuksia johon laki ei uletu. Siellä onkin viidakon lait. Ei ole syy hoitajissa vaan päättäjissä. Nyt tehdään vaivaishuolto, heitä myydään huutokaupalla, kuka halvimmalla hoitaa. Jos joku aikoo pitää oikeuksistaan kiinni hänet väkivalloin hiljennetään. Jos minut nyt saadaan kontilleni,
        niin ns. Vaasan kaupugin vaivaishuollossa ei "palvelukodin asukkaalla" ole enää mitään oikeutta. Eli kovin raaásti sanottuna, tulee vain
        ihmisyytensä menettänyttä jdätettä.

Nyt pitää valveutua mitä tapahtuu, puolustakaa omaistanne ja hänen oikeuttaan ihmisyyteen.

Pentti Suksi

ILMOITUS

Laaja-alaisesti neuvotellut ja totean Vaasan yleinenedunvalvoja kiistan hävinnyt. Olen keskustellut asiasta alan juristien kanssa
        ja lopputulos on se, että edunvalvojan ja päämiehen
        välillä on erimielisyys niin päämiehen kanta voittaa. Tämä on yksiselitteinen. Jos päämies ymmärtää rahanmerkityksen ja hänellä on omavaimo
        ja henkilökohtainen avustaja, niin ei ole epäistykään ettei hän asioitaan hallitse yhteistyössä. Päämiehellä ei saamastaan käyttörahasta 80 euroa 40 euroa kahvirahaa ole kenellekään tilintekovelvollisuutta. Ei edunvalvojalle, ei myöskään hoitajille. Että tämä on nyt loppuun käsitelty. Tulee kuulemma edunvalvojalta kirje, mutta se ei anna aihetta enää enempään. Elämä jatkuu.
        Pitäkää omaiset huolta vammaisista ja vanhuksista, he tarvitsevat Teidän apuanne.
        Älkää pelästykö kun puolustatte omaisenne hoitoa ja laatua. Sieltä tulee joskinlaista satraappia uhkailemaan. Älkää piitatko aikanaan ne satraapit ovat samassa tilassa. Kas kun se vanhuus ja sairaus tulee jokaisen eteen.

Pentti Suksi

• Pentti Suksi
        Pentti Suksi kirjoitti:

ILMOITUS

Laaja-alaisesti neuvotellut ja totean Vaasan yleinenedunvalvoja kiistan hävinnyt. Olen keskustellut asiasta alan juristien kanssa
        ja lopputulos on se, että edunvalvojan ja päämiehen
        välillä on erimielisyys niin päämiehen kanta voittaa. Tämä on yksiselitteinen. Jos päämies ymmärtää rahanmerkityksen ja hänellä on omavaimo
        ja henkilökohtainen avustaja, niin ei ole epäistykään ettei hän asioitaan hallitse yhteistyössä. Päämiehellä ei saamastaan käyttörahasta 80 euroa 40 euroa kahvirahaa ole kenellekään tilintekovelvollisuutta. Ei edunvalvojalle, ei myöskään hoitajille. Että tämä on nyt loppuun käsitelty. Tulee kuulemma edunvalvojalta kirje, mutta se ei anna aihetta enää enempään. Elämä jatkuu.
        Pitäkää omaiset huolta vammaisista ja vanhuksista, he tarvitsevat Teidän apuanne.
        Älkää pelästykö kun puolustatte omaisenne hoitoa ja laatua. Sieltä tulee joskinlaista satraappia uhkailemaan. Älkää piitatko aikanaan ne satraapit ovat samassa tilassa. Kas kun se vanhuus ja sairaus tulee jokaisen eteen.

Pentti Suksi

Tänään 10.5.2007 maistraatti antoi vastauksen
        ja se on tyydyttävä.

Kuten jo edellä annoin ymmärtää tässä asiassa Vaasan sosiaali- ja terveysvirasto haki ennakkopäätöstä miten suhtaudutaan vammaisiin
        ja vanhuksiin jotka palvelukodeissa. Kylmästi ja kolkosti sanottuna heihin ja heidän omaisiinsa
        henkilökunta katsoo nenän varttaan pitkin. Käytös niin asiakkaaseen kuin omaisiin on useinkin kylmää ja torjuvaa.

Tässä oli todellakin "arkkitehtoninen" suunnitelma joka ammattitaidolla hoidetaan siististi pois. Vanhus ja vammainen on ongelmajätettä josta pitää päästä eroon kivuttomasti. Vaiennetaan asiakas tai hänestä huolehtiva omainen. Vammainen ja vanhus on kaupungin omaisuutta kun hän joutuu laitokseen
        omaisilla ei ole enää mitään oikeutta eikä velvollisuutta häntä kohtaan. Otetaan laitosvallalla, jota ole enää vuosikymmeniin ollut voimassa,
        ihmiseltä yksityisyys, ihmisoikeudet, henkilökohtainen vapaus tehdään edunvalvojan päätöksellä ihmisestä täysin passiivinen ja vajaavaltainen tuolissa tai sängyssä makaaja. Hoidossa ei mitään inhimillisyyttä eikä lämpöä eikä kunnioitusta. Näin ei suinkaan ole jokapaikassa, mutta siellä missä on
        siellä on avuttomimmat ja puolustuskyvyttömimmät ihmiset. Hoitajat eivät uskalla vanhusta tai vammaista kohdata luonnollisesti, hoidetaan mieluummin lattioita. Hoivatyössä kuin myös edunvalvonnassa ei saa sydämen paikalla olla kiveä. Hoitokunnalle omaiset ovat voimavara arjen kestämisessä jos henkilökunta tämän oivaltaisi.. Kun omainen syöttää vanhaa äitiään tai vaikeavammaista sisartaan, silloin henkilökunnalle pitäisi jäädä enemmän aikaa todelliseen hoivatyöhön. Yhteistyössä omaisten kanssa, kuunnellen korvat höröllä silmät tapilla, mitä heillä on sanottavaa.
        Laitosvalta, virkavalta ja mielivalta ei sovellu hoitotyöhön.

Olen edelleen sitä mieltä, että on saatava tervettä kilpailua kunnan tai kaupungin palveluihin, ei saa olla yksi vaihtoehto. Ainoa vaihtoehto vääristää hoitopalveluja, niiden saatavuutta sekä laatua.

On törkeää, että omaiset eivät uskalla käydä palvelukodissa kun heitä uhkaillaan, puhutaan perättömiä, juorutaan jopa kaiken lisäksi uhataan lähestymiskiellolla. Minulle uhattiin vammaisen ihmisen puolustamisesta hoitopaikkaan lähestymiskiellolla!!!!!! Viimeksi kävin kokouksessa 21.12.2005. Nyt odotan mielenkiinnolla ja levollisesti, koska minua aletaan edes kuulustelemaan asiasta. Olen koko juttuun huvittunut. Katsotaan nyt mitä tuleman pitää. Onneksi minulla on vammaisiin hyvä ja rakentava suhde. Mutta tarvittaessa puolustan heidän perusoikeuksiaan ja sehän tässä näyttää riesaa nostavan. Mutta onneksi maistraatti otti sentään järkevän kannan.

Kiitoksia lukijoille, tämä on kannustanut minua.
        Pitäkää omaiset tiukasti huolta läheisestänne
        ja laadullisesta, inhimillisestä hoitotasosta.

Puolustakaa avuttomia ihmisiä laitosvaltaa vastaan!

Pentti Suksi

• Onko luotettava?

Vaasan edunvalvonnasta Valkeakoskelle valittu Pertti Mandell peruutti tulonsa aivan viime hetkellä. Luotettavaa toimintaa?????

VALKEAKOSKI

Äänestyksessä Auvinen (sd.) sai kuusi ääntä ja Toijalassa asuva konsultti Jukka Alasentie (kok.) kolme. Alasentietä äänesti kahden kokoomuslaisen kaupunginhallituksen jäsenen lisäksi vasemmistoliiton Esko Laakso. Hän myös jätti äänestyspäätöksestä eriävän mielipiteen.

Valkeakosken uuden johtajan valitsee kaupunginvaltuusto, joka kokoontuu heti pääsiäisen jälkeen tiistaina 29. maaliskuuta. Nykyinen kaupunginjohtaja Pertti Kataja jää eläkkeelle elokuun alussa.

Rekola jatkaa pätkätöissä

Valkeakoskelle haetaan myös toista johtavaa virkamiestä, sillä hallintojohtajan virka joudutaan laittamaan uudelleen hakuun.

Nykyisen hallintojohtajan Juhani Rekolan seuraajaksi valittu Pertti Mandell on perunut tulonsa aivan viime tipassa. Mandell valittiin hallintojohtajaksi joulukuussa ja hänen piti aloittaa työt Valkeakoskella huhtikuun alussa.

Rekola jää eläkkeelle virallisesti maaliskuun lopussa, mutta hän suostuu jatkamaan "pätkätöissä" juhannukseen saakka

• Anonyymi00021

miksivaasan edunvalvoja yritti äitiäni väkisin edunvalvonnan piiiriin kaksi kertaa?torppasin molemmat kerrat.

• Anonyymi00022
      UUSI

kananoja on entinen koulukiusaaja

• Anonyymi00023
      UUSI

Suomalaisten kirjoitustaito on huippuluokkaa, sanovat 🤣

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa

Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p
      Maailman menoa
      29
      4977
    2. Poliisien suosikkipuolueet ylivoimaisesti: Kokoomus ja persut

samoin on armeijan henkilöstön kanssa. Sen sijaan sekä vihreät, vasliitto ja SDP ovat hyljeksittyjä puolueita poliisien
      Maailman menoa
      156
      4788
    3. Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa

Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su
      Maailman menoa
      217
      4784
    4. Sdp, Vihreät ja vasemmistoliitto muuttumassa naisten puolueiksi?

Sdp 64 % naisia, vihreät 70 % naisia ja vasemmistoliitto 60 % naisia. Ilmankos ne puolueet ajaa autoilevien kantasuomal
      Maailman menoa
      119
      4590
    5. Epäonnistunut "Tuppurais-operaatio" kaatoi Purran hallituksen

Persut yrittivät viimemetreillä häivyttää omaa täydellistä epäonnistumistaan syyttämällä opposition edustajaa nimettömil
      Maailman menoa
      13
      3680
    6. Ostaisitko sinä rempattavan asunnon Italiasta tai jostain muualta ulkomailta, mistä?

Ella Kanninen on tehnyt Italiassa asuntokaupat. Hän kertoo Instagramissa kierrelleensä viime kesänä Toscanassa katselema
      Asunnot ja asuminen
      19
      2364
    7. Jenni Alexandrova ja Toni Lähde ratkeavat liitoksistaan - Tällainen on uusperhe!

Radiojuontaja Jenni Alexandrova ja Diili-tuttu Toni Lähde ovat pariskunta, joka elää uusperhearkea. He ovat ostaneet uud
      Suomalaiset julkkikset
      3
      2148
    8. Romanttinen ystävänpäivä?

Millainen olisi hyvä ystävänpäivä hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      1677
    9. Vähän fiksumpi Nimi kisa ? :=)

Kirjoita teidän etunimet allekkain. Jos nimissä on joku kirjain sama, poista se. Tee sama tarkistus kaikille kirjaimill
      Ikävä
      24
      1594
    10. Kaisa Juuso eroaa

Jää välittömästi sairaslomalle. Onko nyt Keskisarjan vuoro?
      Perussuomalaiset
      198
      1305
    Aihe