Kohtuukäyttö?

myllyhoito

takana, onko onnistunut keltään? Kaikenlaiset kokemukset myllytyksen jälkeen ovat tervetulleita.

75

3931

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloitus!

100% AA-trolli.

• U-Ö.

Kun riippuvuus on edennyt tarpeeksi pitkälle ja on muuttunut aivorakenteissa pysyväksi, niin kohtuukäyttöön pyrkiminen on itsensä huiputtamista.
      Jonkin aikaa ja muutaman kerran se kohtuukäyttö onnistuukin, mutta ennemmin tai myöhemmin palataan entisille laduille, ja juominen on vielä rankempaa, kun aiemmin on syntynyt "viinavaje".
      Tämä on siis subjektiivinen mielipiteeni, ja perustuu siihen, mitä olen omissa nahoissani saanut karvaasti kokea lukemattomia kertoja.
      Mutta ei sääntöä ilman poikkeusta, ehkä.

• Omakohtainen

Kokemus. Miksi kysyt sitä täällä? Kalliolassa tuo asia tehdään takuuvarmasti selväksi! Provoiletko?

• Ja eihän Myllyhoidon tarkoitus olekkaan opettaa kohtuukäyttöön, tietääkseni.

• myllyhoito

opettaa täysin raittiiksi. Mutta, löytyykö poikkeuksia... sitä tässä kyselen ja miten sitten näillä poikkeuksilla on mennyt? jos ovat kyenneet (tai yrittäneet) kohtuukäyttöön.

• kohtuukäyttö.
        myllyhoito kirjoitti:

opettaa täysin raittiiksi. Mutta, löytyykö poikkeuksia... sitä tässä kyselen ja miten sitten näillä poikkeuksilla on mennyt? jos ovat kyenneet (tai yrittäneet) kohtuukäyttöön.

Tiedät varmasti itsekkin ettei onnistu.Alkoholisti on aina alkoholisti,joko kuiva tai juova valinta on oma.

• niin...
        kohtuukäyttö. kirjoitti:

Tiedät varmasti itsekkin ettei onnistu.Alkoholisti on aina alkoholisti,joko kuiva tai juova valinta on oma.

että sinä vain et tunne muunlaisia ihmisiä kuin kaltaisiasi jotka eivät pysty kontrolloimaan juomistaan. Uskoisitko että suurin osa suomalaisista pystyy säätelemään juomistaan jopa ajoittaisesta alkoholistisesta suurkulutuksesta vähentämisen kautta kohtuuteen.

• Kusetus.

• sitä että

• Köh.
        niin... kirjoitti:

että sinä vain et tunne muunlaisia ihmisiä kuin kaltaisiasi jotka eivät pysty kontrolloimaan juomistaan. Uskoisitko että suurin osa suomalaisista pystyy säätelemään juomistaan jopa ajoittaisesta alkoholistisesta suurkulutuksesta vähentämisen kautta kohtuuteen.

"Uskoisitko että suurin osa suomalaisista pystyy säätelemään juomistaan jopa ajoittaisesta alkoholistisesta suurkulutuksesta vähentämisen kautta kohtuuteen."

Aika hyvin. "Alkoholistinen suurkulutus" ja vielä suurimmalla osalla.
        Et valitettavasti ymmärrä, että kuvailemasi kaltaiset yksilöt, joita todella on paljon, satunnaisesta rajustakin kännäämisestä huolimatta eivät ole (vielä?) alkoholiriippuvaisia, siis alkoholisteja.

• sehän se
        Köh. kirjoitti:

"Uskoisitko että suurin osa suomalaisista pystyy säätelemään juomistaan jopa ajoittaisesta alkoholistisesta suurkulutuksesta vähentämisen kautta kohtuuteen."

Aika hyvin. "Alkoholistinen suurkulutus" ja vielä suurimmalla osalla.
        Et valitettavasti ymmärrä, että kuvailemasi kaltaiset yksilöt, joita todella on paljon, satunnaisesta rajustakin kännäämisestä huolimatta eivät ole (vielä?) alkoholiriippuvaisia, siis alkoholisteja.

Siinähän se taas tuli, tuo mainio takaportti: "Eivät vielä ole alkoholisteja".
        Et selvästi ymmärrä että tuo on vain epämääräistä venkoilua. Jos AA-laiselta kysytään niin kuka tahansa on alkoholisti, tai sitten ei ole alkoholisti ollenkaan, aivan tilanteen mukaan.

• kannanotto
        sehän se kirjoitti:

Siinähän se taas tuli, tuo mainio takaportti: "Eivät vielä ole alkoholisteja".
        Et selvästi ymmärrä että tuo on vain epämääräistä venkoilua. Jos AA-laiselta kysytään niin kuka tahansa on alkoholisti, tai sitten ei ole alkoholisti ollenkaan, aivan tilanteen mukaan.

AA:laisen mielipiteen mukaan alkoholisti on hän joka itse tuntee olevansa alkoholiriippuvainen eli omasta mielestään juo liikaa.

• Raitistunut

• ehkä on...
        kannanotto kirjoitti:

AA:laisen mielipiteen mukaan alkoholisti on hän joka itse tuntee olevansa alkoholiriippuvainen eli omasta mielestään juo liikaa.

Mutta kun tällainen henkilö sitten vähentää juomistaan ja pystyykin jälleen jopa kohtuukäyttöön, hän ei AA-laisen kannanoton mukaan ollutkaan alkoholisti?

• kohtaamisia
        Raitistunut kirjoitti:

http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/kuivahuikka.htm

Minulla on ollut erikäsitys kuivasta huikasta. Avasin kyseisen www-sivuston ja ah ihanaa taas uutta tietoa. Kyseisen sivuston kirjoittajan tekstiä olen lukenut kylläkin aikaisemmin ja niissäkin todella asiaa alkoholismista ja sen hoitamisesta.Hoitomenetelmä perustuu AA:han. Minä kannatan AA:ta ja sen ohjelmaa ja vertaistuen toimintaa. Tänäänkin olin ryhmässä ja toinen askel luettiin.

Kyllä tämä alkoholismi sairautena on vieläkin vaikea hyväksyä meidän yhteikunnassa, mutta eiköhän olla menossa myönteisempään suuntaan.

Olen vasta tutustunut tähän keskustelupalstaan ja vastaileminen tuottaa vaikeuksia. Haluaisi kommentoida jokaista viestiä, mutta mahdotonta ja yritän vastailla edes minua lähinnä koskeviin ja ajatusta herättäviin viesteihin. Kyllä eriäviä mielipiteitä tulee ja sehän on hyvä vain. Kaikille ei sovi AA, mutta kun on lukenut tämän itternetin kautta tulevaa tietomäärää alkoholismin hoidosta niin kyllä AA voiton saa hoitomuotona.
        Kiitos raittiista päivästä ja kiitollinen olen armosta tästä.

• olet...
        kohtaamisia kirjoitti:

Minulla on ollut erikäsitys kuivasta huikasta. Avasin kyseisen www-sivuston ja ah ihanaa taas uutta tietoa. Kyseisen sivuston kirjoittajan tekstiä olen lukenut kylläkin aikaisemmin ja niissäkin todella asiaa alkoholismista ja sen hoitamisesta.Hoitomenetelmä perustuu AA:han. Minä kannatan AA:ta ja sen ohjelmaa ja vertaistuen toimintaa. Tänäänkin olin ryhmässä ja toinen askel luettiin.

Kyllä tämä alkoholismi sairautena on vieläkin vaikea hyväksyä meidän yhteikunnassa, mutta eiköhän olla menossa myönteisempään suuntaan.

Olen vasta tutustunut tähän keskustelupalstaan ja vastaileminen tuottaa vaikeuksia. Haluaisi kommentoida jokaista viestiä, mutta mahdotonta ja yritän vastailla edes minua lähinnä koskeviin ja ajatusta herättäviin viesteihin. Kyllä eriäviä mielipiteitä tulee ja sehän on hyvä vain. Kaikille ei sovi AA, mutta kun on lukenut tämän itternetin kautta tulevaa tietomäärää alkoholismin hoidosta niin kyllä AA voiton saa hoitomuotona.
        Kiitos raittiista päivästä ja kiitollinen olen armosta tästä.

väärässä. Paitsi jos tarkoitit että AA on paras hoitomuoto sinulle. Ja muistahan sinä et voi tietää. Yleisesti ottaen tilastojen valossa AA on tuloksiltaan surkea hoitomuoto joka tehoaa oikeastaan vain hengellisen heräämisen muodossa.
        Joten mikä tahansa uskonnollinen lahko on yhtä tehokas raitistaja kuin AA.

Alkoholismista sairautena ollaan montaa mieltä ja nimenomaan asiantuntijoiden kesken.
        Vanha yhsdysvaltalainen, hengelliseen alkoholismin hoitoon tähtäävä AA-lainen sairauskäsitys on onneksi väistymässä tiedon ja tutkimuksen edistyessä reipasta tahtia.

• Myllyttäjä/myllytetty

Ei myllyhoidon tarkoitus ole opettaa kohtuukäyttöön. Senhän asiakkaat "kohtuullisen hyvin osaavat".
        Hoidon tarkoitus on sitouttaa asiakkaat päihdehoitoon ja -kuntoutukseen. Näin pysyy hoitsuilla työpaikat ja myllytys jatkuu.
        Perustetaan uusia hoitomuotoja vaan juopoille.

Ottaisitte oppia AA:sta. Siellä nimittäin on jo vuosikymmenet sitten ymmärretty, että alkomaholismiin ei oo mitään parannuskeinoa.
        Pidättäytyminen ensimmäisestä ryypystä tänään on kuitenkin elinehto. Siihen saa sitä paljon puhuttua vertaistukea.

• ex-tentti
        Myllyttäjä/myllytetty kirjoitti:

Ei myllyhoidon tarkoitus ole opettaa kohtuukäyttöön. Senhän asiakkaat "kohtuullisen hyvin osaavat".
        Hoidon tarkoitus on sitouttaa asiakkaat päihdehoitoon ja -kuntoutukseen. Näin pysyy hoitsuilla työpaikat ja myllytys jatkuu.
        Perustetaan uusia hoitomuotoja vaan juopoille.

Ottaisitte oppia AA:sta. Siellä nimittäin on jo vuosikymmenet sitten ymmärretty, että alkomaholismiin ei oo mitään parannuskeinoa.
        Pidättäytyminen ensimmäisestä ryypystä tänään on kuitenkin elinehto. Siihen saa sitä paljon puhuttua vertaistukea.

Myllyhoidon tarkoitus? Siinähän se on yksinkertaisuudessaan ei ensinmmäistäkään aika helppoa, eikö, tai vaikeaa, vai kuinka? Asenne kysymys, vai? Ellet ota sitä ensimmäistäkään olet voittaja? Jotkut tajuavat tämän ja ne jotka sen tajuavat eivät tarvi sitä ryyppyä. Eikä heillä ole edes vaikeuksia ola ilman koska se on osa elämää olla ottamatta sitä ekaa joka tietenkin on myös viimeinen? vai kuinka?

• kohtaamisia
        olet... kirjoitti:

väärässä. Paitsi jos tarkoitit että AA on paras hoitomuoto sinulle. Ja muistahan sinä et voi tietää. Yleisesti ottaen tilastojen valossa AA on tuloksiltaan surkea hoitomuoto joka tehoaa oikeastaan vain hengellisen heräämisen muodossa.
        Joten mikä tahansa uskonnollinen lahko on yhtä tehokas raitistaja kuin AA.

Alkoholismista sairautena ollaan montaa mieltä ja nimenomaan asiantuntijoiden kesken.
        Vanha yhsdysvaltalainen, hengelliseen alkoholismin hoitoon tähtäävä AA-lainen sairauskäsitys on onneksi väistymässä tiedon ja tutkimuksen edistyessä reipasta tahtia.

EI AA ole mikään henkellinen paikka vaikka ohjelman joissakin askelissa mainitaankin Korkeampi Voima. Sen jokainen saa käsittää niinkuin haluaa ja uskoa vaikka "lämpöpatteriin" Minulla on lapsuudesta asti ollut käsitys Korkeimmasta Voimasta ja se on minun kohdallani Jumala. En koe oleva uskovainen mutta hengellisyyttä on minun arjessani.
        Harava on harva ja AA:han jää pienimäärä ihmisiä jotka saavat pysyvän raittiuden. ON kysymys omasta HALUSTA ja YMMÄRRYKSESTÄ haluaako jatkaa itsensä tuhoamista psyykkisesti ja fyysisesti.

Varmasti minkään sairauden hoito ei ole helppoa, mutta kyseinen sairaus vaatii loppuelämän sitotumista johonkin esim. AA:han.

Olen samaa mieltä siitä, että AA:n teoriakäsitykset alkoholismista ovat vanhaa tieoa. Onneksi meillä on lääketieteellisiä tutkimuksia. Sairausdesta tiedetään tänäpäivänä hyvin paljon. Tutkimusten koekaneneina on ollut rottia ja ihmisiä. Pakkohan tutkijoiden on päästä syvämmälle tietoisuuteen alkoholismin syntyyn. Sitä kautta tiede voi keksiä lääkkeen estääkkseen sairauden puhkeamisen jos alttius on suuri (geeniperimä)

Kaikille ei sovi samametodi. Auringon paistetta Sinulle

• voi tavaton
        Raitistunut kirjoitti:

http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/kuivahuikka.htm

Tuo ei ole mikään lääketieteellinen määritelmä. Se on vain yhden ihmisen kannanotto, ei lääketieteellinen termi.

Tyypistä ei löydy mitään tietoa googlaamalla, voi olla tosiaan lääkärikin, mistä sen tietää.

Mutta se ei ole mikään virallinen määritelmä ja etenkään koko "kuiva huikka" määritelmää ei mikään lääketieteen osa-alue tunne.

Menee vähän samaan ossaan kuin: "sivuja kirvestää" tai "päässä juilii".

Aivan turha mesota jonkun "messiaan" teksteistä, ne ovat kokonaisuudessaankin pelkästään vain pelkkää propagandaa silmällä pitäen julkaistu, syistä mitä lienee.

Kannattaa muuten katsoa linkin alahakemistoa:
        http://www.juwanet.org/sosterv/

Sitä nimittäin ei ole.

Lisäksi kannattaa katsoa linkin päähakemistoa:
        http://www.juwanet.org/

Siellä ei ole linkkiä mainitsemaasi sivustoon. Eikä muuten ole linkkiä sinne Juvan viralliseltakaan saitilta:
        http://www.juva.fi/

Joku on vain ujuttanut jotain sivujaan jonnekin näkyville, ilman mitään mandaattia tai perustetta tai auktoriteettia.

Pelkkää P'''''.

• lööperiä

• alkoholisteista on

kokeilleet kohtuukäyttöä myllyhoidon jälkeen. Aikansa kokeiltuaan ovat päässeet uudelleen hoitoon ja sen jälkeen raitistuneet.

• Drinkdrankdrunk?

Noin periaatteessa raittius ei sinällään lie kellekkään paha asia, ei yksilölle eikä yhteiskunnalle. Liekö tarpeellista vai tarpeetonta sitä ei kukaan ulkopuolinen kai voi määrittää.

Mutta onko se elämän tarkoitus? Suurin osa ihmisistä elää elämänsä erittäin onnellisina ja maailmaakin jopa rakentavina yksilöinä erilaisissa yhteisöissä ja kaikki ovat onnellisia. Liekö sekään elämän tarkoitus?

Riippuu ilmeisesti piireistä missä liikkuu ja siitä mitä valmiuksia kullakin on elää elämäänsä.

Ja lopuksi se että ehkä kannattaisi puhua "entisistä alkoholisteista" kun puhutaan raitistuneista ihmisistä. Eikä kohtuukäyttäjä ole alkoholisti. Joillain ilmeisesti jotain epäselvää asioissa?

• monta

myllyhoidon käynyttä jotka eivät kauaa sen jälkeen pysyneet raittina. Sen jälkeen tosin ovat jokainen retkahdusten kautta raitistuneet, mutta tyystin toisilla keinoin. Eivätkä ikinä halua myllyhoidosta enää kuullakaan.

• Agricola.
        Drinkdrankdrunk? kirjoitti:

Noin periaatteessa raittius ei sinällään lie kellekkään paha asia, ei yksilölle eikä yhteiskunnalle. Liekö tarpeellista vai tarpeetonta sitä ei kukaan ulkopuolinen kai voi määrittää.

Mutta onko se elämän tarkoitus? Suurin osa ihmisistä elää elämänsä erittäin onnellisina ja maailmaakin jopa rakentavina yksilöinä erilaisissa yhteisöissä ja kaikki ovat onnellisia. Liekö sekään elämän tarkoitus?

Riippuu ilmeisesti piireistä missä liikkuu ja siitä mitä valmiuksia kullakin on elää elämäänsä.

Ja lopuksi se että ehkä kannattaisi puhua "entisistä alkoholisteista" kun puhutaan raitistuneista ihmisistä. Eikä kohtuukäyttäjä ole alkoholisti. Joillain ilmeisesti jotain epäselvää asioissa?

Ne jotka ovat rypeneet alkoholismin kaikki vaiheet läpi, tietävät ja ymmärtävät, että sellaista ei ole olemassakaan, kuin "entinen alkoholisti", ei edes raitistuneena.
        Alkoholisti on alkoholisti hautaansa asti, joi tai ei, sillä kehittynyt alkoholiriippuvuus ei mihinkään katoa tai parane.
        Monikohan tämän tajuaa?

• viisautta!
        Agricola. kirjoitti:

Ne jotka ovat rypeneet alkoholismin kaikki vaiheet läpi, tietävät ja ymmärtävät, että sellaista ei ole olemassakaan, kuin "entinen alkoholisti", ei edes raitistuneena.
        Alkoholisti on alkoholisti hautaansa asti, joi tai ei, sillä kehittynyt alkoholiriippuvuus ei mihinkään katoa tai parane.
        Monikohan tämän tajuaa?

Puhutaan eri asiasta kuin rappioalkoholismista. Tajuatko todellakaan mistä tässä nytkin puhutaan???

Muuten alkoholiriippuvaisuus todellakin paranee.

Jotkut tajuavat, sä et.

• ex-tentti
        Agricola. kirjoitti:

Monikohan tämän tajuaa?

Käsitteet sekaisin. tuossahan se kulkee vierellä, mutta kulkekoot. Minä en voi ottaa yhtään, en kyllä kaipaakkaan. Olen onnellinen jokaisen puolesta joka on päässyt takaisin ihmismäiseen elämään. Kiitos jokaisesta raittiista päivästä.

• Self Will
        Agricola. kirjoitti:

Monikohan tämän tajuaa?

Agricola peräänkuuluttaa käsitteiden perään ja selittää alkoholisti ja ei-alkoholisti käsitteitä:
        >>Monikohan tämän tajuaa?>>

Olen samaa mieltä, että hyvin harva taudinkantaja itse tajuaa. Ja on ensiarvoista nimenomaan, että asianomainen itse tajuaa.
        Ei voi edellyttää, että "ulkopuoliset" ryhtyvät arvioimaan kunkin alkoholinkäyttäjän "titteliä".

Mielestäni on aivan luonnollista, että "kaikennähnyt ja -kokenut alkoholisti" saa hieman lievemmän ilmaisun: "ex-alkoholisti", varsinkin jos hän on raitistunut ja palannut takaisin yhteiskunnan hyödylliseksi jäseneksi.

Jokainen vähänkin alkoholiprobleemoita tunteva tietää tasan tarkkaan, mitä tapahtuu, kun tämä entinen alkoholisti palaa entisiin tapoihinsa.

• ex-Jasu

Kun kerran keskustellaan lähinnä vitsiksi tarkoitetusta aiheesta, toisin mielelläni keskusteluun mukaan läheisten näkökannan.

Perheessä vietetään erikoista perhe-elämää kun isä on juuri alannut kohtuukäyttämään. Silloin puoliso ja vanhimmat lapset eristäytyvät aluksi omiin oloihinsa seuraamaan tilanteen kehittymistä sekä tarkkailemaan miten runsaasti isä tänään kohtuukäyttää. He viettävät koko illan epätodellisissa tunnelmissa, sillä heillä kaikilla on hyvässä muistissa aiemmat kohtuukäytöt, silloin piti olla valmiina nopeisiinkin rytminvaihdoksiin.
      Vain nuorimmat lapset leikkivät omia leikkejään lähes normaalisti, aina välillä kuitenkin isää vilkuillen. Epätodellinen ja räjähdysherkkä ilmapiiri vaikuttaa heihinkin. He aavistavat, ettei tänään saa olla äänekäs eikä ainakaan riidellä keskenään.
      Äiti ei uskalla jättää lapsia isänsä hoiviin ja päättää jättää oman al-anon palaverinsa väliin. Sen sijaan hän yrittää olla kiinnostunut miehensä työmaa-jutuista, vaikka ne itseään toistaen polkevatkin pahasti paikoillaan. Minkäänlaista kritiikkiä hän ei uskalla lausua, ja katselee kiinnostuneen näköisenä tv-kanavaa jota mies ei tajua vaihtaa toiselle.
      Ilta jatkuu miehen kohtuukäyttäessä ja humaltuessa. Omasta mielestään hän voi hyvinkin juoda vielä pari, nyt kun oppinut ottamaan sivistyneesti. Hän miettiikin, miten saattoikaan aiemmin juopotella, jopa salaa vaimoltaan, kun voi näinkin mainiosti kohtuukäyttäen juoda vpaasti. Ja vielä luvan kanssa.

Aamulla perheen kouluikäiset lapset heräävät väsyneinä. Heidän isänsä nukkuu lattialla, kaatuneen pullon vieressä. Hiljaa he laittautuvat koulutielle, ja hiljaa heidän äitinsä katselee miestään. Krapulaansa miehen on pakko saada tänäänkin kohtuukäyttää, eli täytyy perua ilta-meno.
      Nuorin lapsista herää, katselee hetken isäänsä ja kysyy äidiltään, että onko isi kuollut?
      Kunpa olisikin, vastaa äiti ja ryhtyy lämmittämään puuroa...

• kohtuullisesti käyttävä

Ihan lahjakkaasti kirjoitit, mutta asian vierestä, sillä päähenkilösihän ei nimenomaan ollut kohtuukäyttäjä.
        Itse olen - juotuani monet vuodet suurkuluttajan määriä, olen nyt käyttänyt n. neljä vuotta alkoholia kohtuudella.
        Minulla on vapaus ottaa tai olla ottamatta. Itselleni olen entisenä alkoholiongelmaisena tehnyt kuitenkin kaksi sääntöä:

1. Älä koskaan juo itseäsi känniin (tarkoittaa max. 3 annosta).

2. Älä koskaan unohda sääntöä nro 1.

Näillä olen pärjännyt, ja ihan hyvin toimii.

• kohtuukäyttäjä

En edes aikoinani, kun join kunnolla, käynyt ikinä kiinni vaimooni, lapsistani puhumattakaan. Ongelmastani olimme kuitenkin kaikki tietoisia ja alkoholistiksi ovat minut lääkäritkin diagnosoineet. Ehkäpä asia on juuri siinä mielenlaadussa, jolla kukin meistä asioita tarkastelee. Itse otan silloin tällöin kohtuudella, mutta vain ja ainoastaan omien asettamieni rajojen puitteissa. Sillä, mitä ne rajat ovat, ei liene merkitystä koska ne ovat omani. Näin olen kolmisen vuotta toiminut ja tiedän, että juoma maistuisi, jos alkaisin sitä todenteolla litkimään. Nyt pitäydyn saunakaljassa ja viikonlopun ruokaviinissä ja se mikä sopii mulle, ei sovi sulle (ja päinvastoin).
        PS. Eikä tässä ole mitään vitsikästä.

• myllyhoito
        kohtuullisesti käyttävä kirjoitti:

Ihan lahjakkaasti kirjoitit, mutta asian vierestä, sillä päähenkilösihän ei nimenomaan ollut kohtuukäyttäjä.
        Itse olen - juotuani monet vuodet suurkuluttajan määriä, olen nyt käyttänyt n. neljä vuotta alkoholia kohtuudella.
        Minulla on vapaus ottaa tai olla ottamatta. Itselleni olen entisenä alkoholiongelmaisena tehnyt kuitenkin kaksi sääntöä:

1. Älä koskaan juo itseäsi känniin (tarkoittaa max. 3 annosta).

2. Älä koskaan unohda sääntöä nro 1.

Näillä olen pärjännyt, ja ihan hyvin toimii.

"1. Älä koskaan juo itseäsi känniin (tarkoittaa max. 3 annosta).

2. Älä koskaan unohda sääntöä nro 1."

Kiitos!

• myllyhoito
        kohtuukäyttäjä kirjoitti:

En edes aikoinani, kun join kunnolla, käynyt ikinä kiinni vaimooni, lapsistani puhumattakaan. Ongelmastani olimme kuitenkin kaikki tietoisia ja alkoholistiksi ovat minut lääkäritkin diagnosoineet. Ehkäpä asia on juuri siinä mielenlaadussa, jolla kukin meistä asioita tarkastelee. Itse otan silloin tällöin kohtuudella, mutta vain ja ainoastaan omien asettamieni rajojen puitteissa. Sillä, mitä ne rajat ovat, ei liene merkitystä koska ne ovat omani. Näin olen kolmisen vuotta toiminut ja tiedän, että juoma maistuisi, jos alkaisin sitä todenteolla litkimään. Nyt pitäydyn saunakaljassa ja viikonlopun ruokaviinissä ja se mikä sopii mulle, ei sovi sulle (ja päinvastoin).
        PS. Eikä tässä ole mitään vitsikästä.

että on jollain onnistunut tuo kohtuukäyttöön siirtyminen... :) Todella hieno juttu!

• ex-kohtuuttomuuskäyttäjä
        myllyhoito kirjoitti:

"1. Älä koskaan juo itseäsi känniin (tarkoittaa max. 3 annosta).

2. Älä koskaan unohda sääntöä nro 1."

Kiitos!

Mitä eroa on juoda 3 alkoholiannosta tai 3 jaffa-annosta? Selitä!

Jos ihminen ei juo päihtyäkseen (edes hieman), miksei niitä kolmea alkoholiannosta voi korvata jaffalla?

• oikeutusta juomiselle?
        myllyhoito kirjoitti:

että on jollain onnistunut tuo kohtuukäyttöön siirtyminen... :) Todella hieno juttu!

Tuntuu siltä, että noukit täältä vaan ne jutut jotka antavat sulle oikeutusta juomakokeiluille......

Ihan oikean juopon elkeet sulla....

No, juomasta (luultavasti) itsesi pian löydät, kai?

Ai niin, minäkin kävin Myllyhoidon, enkä ole sen jälkeen juonut. Tästä on 12 vuotta. Enkä ole edes ajatellut kokeilla. Tämän sanon kokemuksen SYVÄLLÄ rintaäänellä...

Eikä muuten tee tippaakaan mieli.

Huvittaa nuo teidän tarinat aiheesta KOHTUUKÄYTTÖ......

Suorastaan naurattaa!

• H. Hartwall
        ex-kohtuuttomuuskäyttäjä kirjoitti:

Mitä eroa on juoda 3 alkoholiannosta tai 3 jaffa-annosta? Selitä!

Jos ihminen ei juo päihtyäkseen (edes hieman), miksei niitä kolmea alkoholiannosta voi korvata jaffalla?

kysyt, miksei jaffoja voi korjata vichyllä? ; ))
        Eikö ihminen saa juoda niin kuin haluaa etenkin jos pysyy kohtuudessa.

• Saa juoda
        H. Hartwall kirjoitti:

kysyt, miksei jaffoja voi korjata vichyllä? ; ))
        Eikö ihminen saa juoda niin kuin haluaa etenkin jos pysyy kohtuudessa.

Kysyinkin miksi?

• ex-Jasu
        oikeutusta juomiselle? kirjoitti:

Tuntuu siltä, että noukit täältä vaan ne jutut jotka antavat sulle oikeutusta juomakokeiluille......

Ihan oikean juopon elkeet sulla....

No, juomasta (luultavasti) itsesi pian löydät, kai?

Ai niin, minäkin kävin Myllyhoidon, enkä ole sen jälkeen juonut. Tästä on 12 vuotta. Enkä ole edes ajatellut kokeilla. Tämän sanon kokemuksen SYVÄLLÄ rintaäänellä...

Eikä muuten tee tippaakaan mieli.

Huvittaa nuo teidän tarinat aiheesta KOHTUUKÄYTTÖ......

Suorastaan naurattaa!

Kun kysyjä "tarvitsee" hoitoa alkoholi-ongelmaansa, on hän ylittänyt kohtuukäytön rajat jo aikapäiviä sitten. Mutta silti hän haluaisi vielä ottaa, joskus hyvässä seurassa... pikkusormi pystyssä... pienestä lasista... ihan vähän vaan... kohtuudella...

Kohtuukäyttö on alkoholistille edelleenkin vain kostea päiväuni.

• myllyhoito

kun tarkoitan kohtuukäyttöä. Jokainen mieltää kohtuukäytön varmaan erilailla. Minä tarkoitan sellaista, että juhlissa otetaan boolia ja lauantaina juodaan pari saunakaljaa tai jos ystävien kanssa istutaan iltaa, avataan viinipullo.

• alkoholisti!

Nuo muutama jostainriippuvainen ihminen aina hokee omiaan. Pisarakin yskänlääkettä niin olet retkahtunut.

Myllyhoitoon en ota kantaa, uskonnollista propagandaa. Mutta jos otat niin ota kohtuudella, niin sitä viinua pitääkin ottaa.

• lupaa hakee,jos
        alkoholisti! kirjoitti:

Nuo muutama jostainriippuvainen ihminen aina hokee omiaan. Pisarakin yskänlääkettä niin olet retkahtunut.

Myllyhoitoon en ota kantaa, uskonnollista propagandaa. Mutta jos otat niin ota kohtuudella, niin sitä viinua pitääkin ottaa.

tekee mieli ryypätä

• Mill.
        alkoholisti! kirjoitti:

Otit kuitenkin kantaa myllyhoitoon arvioimalla sen uskonnolliseksi propagandaksi, ja samalla paljastit, että sinulla ei ole pienintä hajuakaan, eikä harmainta aavistustakaan myllyhoidon sisällöstä ja menetelmistä.
        Se hoito ei voi olla kauempana uskonnollisesta propagandasta.

• kerropas
        Mill. kirjoitti:

Otit kuitenkin kantaa myllyhoitoon arvioimalla sen uskonnolliseksi propagandaksi, ja samalla paljastit, että sinulla ei ole pienintä hajuakaan, eikä harmainta aavistustakaan myllyhoidon sisällöstä ja menetelmistä.
        Se hoito ei voi olla kauempana uskonnollisesta propagandasta.

Perustuuko myllyhoito "12-askeleen ohjelmaan"?

• H. Myllylä

• on siis
        H. Myllylä kirjoitti:

Hoidossa AA:n toipumisohjelmalla on keskeinen asema.

http://www.kalliola.fi/main.site?action=siteupdate/view&id=51

"hoidon" perusta. Ja "12-askelta" perustuu hengelliseen heräämiseen, joka on sama asia kuin uskovaisuuteen eli uskonnollisuuteen herääminen.
        Muun väittäminen on täydellistä hölynpölyä.
        12-askeleen käsittely tähtää uskovaisuuteen, se on sen tarkoitus ja tavoite, vaikka itse ottaisit väliaikaisesti korkeimmaksi voimaksesi minkä tahansa itse keksimäsi menninkäisen. Raittius tulee sitten jos on tullakseen mutta tärkeintä on hengellisyys. Kyllä sinäkin sen ymmärrät mutta häpeät vain myöntää. Miksi?

Arvaatko kuinka moneen muuhun vaivaan "12-askeleen" käsittelyn väitetään tehoavan?

• ???
        H. Myllylä kirjoitti:

Hoidossa AA:n toipumisohjelmalla on keskeinen asema.

http://www.kalliola.fi/main.site?action=siteupdate/view&id=51

AA-n käsityksen mukaan alkoholismi on vakava sairaus. Sen jälkeen AA esittää tähän vakavaan sairauteen hoidoksi uskoontuloa.
        Eikö se ole mielestäsi törkeää ihmisten ja sairauksien aliarviointia?

• sano mitään
        on siis kirjoitti:

"hoidon" perusta. Ja "12-askelta" perustuu hengelliseen heräämiseen, joka on sama asia kuin uskovaisuuteen eli uskonnollisuuteen herääminen.
        Muun väittäminen on täydellistä hölynpölyä.
        12-askeleen käsittely tähtää uskovaisuuteen, se on sen tarkoitus ja tavoite, vaikka itse ottaisit väliaikaisesti korkeimmaksi voimaksesi minkä tahansa itse keksimäsi menninkäisen. Raittius tulee sitten jos on tullakseen mutta tärkeintä on hengellisyys. Kyllä sinäkin sen ymmärrät mutta häpeät vain myöntää. Miksi?

Arvaatko kuinka moneen muuhun vaivaan "12-askeleen" käsittelyn väitetään tehoavan?

En muista sano mitään, mutta itse olen päässyt viinanhimosta, tupakanhimosta, ylipainosta ja sukupuolihurjastelusta 12 askeleen ohjelman avulla. Uskonnoistakaan en tiedä mitään. Tiedän, että olin kaikkia edellä mainittuja yrittänyt vähentää ja/tai lopettaa vaikka millä konsteilla useita vuosia. Pääsin aa:han ja pikkuhiljaa eroon kaikista mainitsemistani ongelmista ja olen ollut niistä erossa useita vuosia. Saman ohjelman avulla on raitistunut pakanoita ja kristittyjä, budhalaisia ja hinduja. Ei taida olla niinkään väliä mihin uskoo kunhan johonkin. Minä uskon omaan kokemukseeni ja olen jo kuullut useita vastaavia kokemuksia muiltakin.
        Minä olen tosi kiitollinen aa ohjelmasta ja sen vuoksi oikeasti surullinen, että minulle niin tärkeätä asiaa mollataan. Sekin aa on tavattoman surullista, että aa on riitainen ja kykenemätön jakamaan tätä kokemusta ilman turhia valtataisteluita ja toistemme ivaamista.

• hyvää jatkoa.
        sano mitään kirjoitti:

En muista sano mitään, mutta itse olen päässyt viinanhimosta, tupakanhimosta, ylipainosta ja sukupuolihurjastelusta 12 askeleen ohjelman avulla. Uskonnoistakaan en tiedä mitään. Tiedän, että olin kaikkia edellä mainittuja yrittänyt vähentää ja/tai lopettaa vaikka millä konsteilla useita vuosia. Pääsin aa:han ja pikkuhiljaa eroon kaikista mainitsemistani ongelmista ja olen ollut niistä erossa useita vuosia. Saman ohjelman avulla on raitistunut pakanoita ja kristittyjä, budhalaisia ja hinduja. Ei taida olla niinkään väliä mihin uskoo kunhan johonkin. Minä uskon omaan kokemukseeni ja olen jo kuullut useita vastaavia kokemuksia muiltakin.
        Minä olen tosi kiitollinen aa ohjelmasta ja sen vuoksi oikeasti surullinen, että minulle niin tärkeätä asiaa mollataan. Sekin aa on tavattoman surullista, että aa on riitainen ja kykenemätön jakamaan tätä kokemusta ilman turhia valtataisteluita ja toistemme ivaamista.

Vilpittömästi.
        Se ei silti muuta AA-n perusolemusta eikä poista uskonriitoja, sillä niitähän ne riidat ovat, koska AA on hengellinen ja siitä syystä kuin mikä tahansa muu uskonlahko. Ja se vasta on surullista, raittiudelle yleisesti.
        Uskovaisuus missä muodossa tahansa tuppaa pilaamaan yleensä hyvätkin asiat.
        Sinulle toivon kestävää ja onnellista raittiutta, kuten kaikille muillekin.

• sinun mielestäsi on?
        ??? kirjoitti:

AA-n käsityksen mukaan alkoholismi on vakava sairaus. Sen jälkeen AA esittää tähän vakavaan sairauteen hoidoksi uskoontuloa.
        Eikö se ole mielestäsi törkeää ihmisten ja sairauksien aliarviointia?

Jos olet tutkinut alkoholismia tai itse olet alkoholisti, voinet vastata lyhyesti ja tyhjentävästi. Voisitko ehdottaa meille maailman yli 2 miljoonalle AA:ssa raittiina elävälle alkoholistille jonkin paremman keinon.
        Jos alkoholismi olisi helppo sairaus, sen hoitoon tepsisivät helpot lääkkeet.
        Katsele ympärillesi, huomaat kyseessä olevan kuolemanvakavan sairauden.

• ehdottaa
        sinun mielestäsi on? kirjoitti:

Jos olet tutkinut alkoholismia tai itse olet alkoholisti, voinet vastata lyhyesti ja tyhjentävästi. Voisitko ehdottaa meille maailman yli 2 miljoonalle AA:ssa raittiina elävälle alkoholistille jonkin paremman keinon.

Mikä tahansa avoimesti uskonnollinen liike tai lahko on suvereenisti tehokkaampi silloin kun juomattomuutta haetaan hengellisen heräämisen kautta.
        AA on jopa niin huono tuloksiltaan että henkilö raitistuu paremmalla todennäköisyydellä ILMAN MITÄÄN hoitoa kuin osallistumalla AA toimintaan.
        Ehdotan siis mitä muuta toipumistapaa tahansa kuin AA-ta.
        Mutta jos henkilö uskoo AA-han ja raitistuu sen opeilla niin ok.

• hieman...
        sinun mielestäsi on? kirjoitti:

Helpoin ja halvin hoito niinkin vakavaan sairauteen kuin on alkoholismi sinun mukaasi, on tuo 12-askeleen ohjelma. Eli hengellinen herääminen hoitona vakavaan sairauteen?

Olen erimieltä kanssasi alkoholismista silloin kun siitä puhutaan sairautena.

Ajatteles muuten tilannetta jossa henkilö hakisi apua alkoholismiinsa jostain muusta hengellisestä yhteisöstä jonka perusohjelma on vielä avoimemmin uskovainen kuin mitä on 12-askelta.
        Tuo henkilö kääntyisi vaikka jehovan todistajien puoleen, mutta ilmoittaisi hakevansa vain vertaistukea vaivaansa sekä seuraa. Ei niinkään uskonnollisuutta tai hengellistä heräämistä.
        Alkuvaiheen kohteliaisuuksien jälkeen, kuinka luulisit tilanteen kehittyvän jatkossa?
        Itse pitäisin tilannetta avun hakijan mielenterveydelle erittäin vaarallisena ja arveluttavana.

Kaikki arviot AA-ssa raitistuneista tai AA-n avulla raittiina elävistä ovat täysin epämääräisiä ja tulkinnanvaraisia johtuen laskentaan vaikuttavista lukemattomista epäselvyyksistä.
        Lisäksi ne ovat AA-n esittäminä täysin epäluotettavia.
        Toki AA-ssa myös raitistutaan, useimmiten silti uskoontulon seurauksena jolloin raitistuminen olisi voinut tapahtua missä tahansa heng. yhteisössä, riippumatta uskoa tarjonneen yhteisön nimestä.
        Jotkut onnistuvat AA-raittiudessaan myös ilman hengellistä heräämistä. Se on huippusaavutus aina.

• Herännyt
        hieman... kirjoitti:

Helpoin ja halvin hoito niinkin vakavaan sairauteen kuin on alkoholismi sinun mukaasi, on tuo 12-askeleen ohjelma. Eli hengellinen herääminen hoitona vakavaan sairauteen?

Olen erimieltä kanssasi alkoholismista silloin kun siitä puhutaan sairautena.

Ajatteles muuten tilannetta jossa henkilö hakisi apua alkoholismiinsa jostain muusta hengellisestä yhteisöstä jonka perusohjelma on vielä avoimemmin uskovainen kuin mitä on 12-askelta.
        Tuo henkilö kääntyisi vaikka jehovan todistajien puoleen, mutta ilmoittaisi hakevansa vain vertaistukea vaivaansa sekä seuraa. Ei niinkään uskonnollisuutta tai hengellistä heräämistä.
        Alkuvaiheen kohteliaisuuksien jälkeen, kuinka luulisit tilanteen kehittyvän jatkossa?
        Itse pitäisin tilannetta avun hakijan mielenterveydelle erittäin vaarallisena ja arveluttavana.

Kaikki arviot AA-ssa raitistuneista tai AA-n avulla raittiina elävistä ovat täysin epämääräisiä ja tulkinnanvaraisia johtuen laskentaan vaikuttavista lukemattomista epäselvyyksistä.
        Lisäksi ne ovat AA-n esittäminä täysin epäluotettavia.
        Toki AA-ssa myös raitistutaan, useimmiten silti uskoontulon seurauksena jolloin raitistuminen olisi voinut tapahtua missä tahansa heng. yhteisössä, riippumatta uskoa tarjonneen yhteisön nimestä.
        Jotkut onnistuvat AA-raittiudessaan myös ilman hengellistä heräämistä. Se on huippusaavutus aina.

>>Jotkut onnistuvat AA-raittiudessaan myös ilman hengellistä heräämistä. Se on huippusaavutus aina.>>

Hengellinen herääminen on oikeastaan "vain" psyykkinen muutos, joka poistaa pakonomaisen tarpeen juoda.
        Se jos mikä on hengellinen herääminen.
        Ei pidä sotkea sitä uskontoihin.

• Herännyt kirjoitti:

>>Jotkut onnistuvat AA-raittiudessaan myös ilman hengellistä heräämistä. Se on huippusaavutus aina.>>

Hengellinen herääminen on oikeastaan "vain" psyykkinen muutos, joka poistaa pakonomaisen tarpeen juoda.

En minäkään tajua mitä pahaa siinä on jos joku kokee jonkinasteisen hengellisen heräämisen AA:n kautta ja alkaa uskomaan johonkin itseään korkeapaan voimaan ja tästä on tuloksena alkoholista vapautuminen, sekä alkoholistisen ajattelutavan hiipuminen eli ts. raitistuminen. Minä koen että jokin itseäni suurempi voima on vapauttanut minut alkoholin himosta ja myös ajattelutavassani on tapahtunut muutosta positiiviiseen suuntaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että kuuluisin johonkin uskonlahkoon tai minun pitäisi käydä kirkossa tms. Toipumisohjelman 12 askelta ovat ehdotuksia eivät käskyjä ja suurin ennakkoluulohan on niillä ihmisillä joilla ei ole riittävästi kokemusta AA:sta, eli uskonto ja usko sekoitetaan joko tahallaan tai tietämättä.

• Espoon Dipoliin
        ehdottaa kirjoitti:

Mikä tahansa avoimesti uskonnollinen liike tai lahko on suvereenisti tehokkaampi silloin kun juomattomuutta haetaan hengellisen heräämisen kautta.
        AA on jopa niin huono tuloksiltaan että henkilö raitistuu paremmalla todennäköisyydellä ILMAN MITÄÄN hoitoa kuin osallistumalla AA toimintaan.
        Ehdotan siis mitä muuta toipumistapaa tahansa kuin AA-ta.
        Mutta jos henkilö uskoo AA-han ja raitistuu sen opeilla niin ok.

vaikka lauantai-iltana klo 18.00. Voit silloin arvioida, onko paikalla 500,tuhat, 1500 vai 2000 AA:n opeilla raitistunutta alkoholistia. Ei ole pääsymaksua.
        Varmaan moni raitistuu ihan ilman mitään hoitoa, mutta on helpottavaa havaita, että meitä aalaisia on niin monta ja voimme tukea toinen toistamme. Apua etsivän ihmisen rinnalla kulkeminen on hengellistä toimintaa.

• Suomen kansasta
        hyvää jatkoa. kirjoitti:

Vilpittömästi.
        Se ei silti muuta AA-n perusolemusta eikä poista uskonriitoja, sillä niitähän ne riidat ovat, koska AA on hengellinen ja siitä syystä kuin mikä tahansa muu uskonlahko. Ja se vasta on surullista, raittiudelle yleisesti.
        Uskovaisuus missä muodossa tahansa tuppaa pilaamaan yleensä hyvätkin asiat.
        Sinulle toivon kestävää ja onnellista raittiutta, kuten kaikille muillekin.

Kuuluu kirkkoon, koska käsityksesi mukaan uskonto pilaa monta asiaa. Suomen kansa on siis pilalla?

• turiset.
        Suomen kansasta kirjoitti:

Kuuluu kirkkoon, koska käsityksesi mukaan uskonto pilaa monta asiaa. Suomen kansa on siis pilalla?

Tosin se pitää ottaa aina huomioon että oikeastaan kukaan kirkkoon kuuluvista ei ole itse oma-aloitteisesti siihen liittyneet. Heidät on "kastettu" kirkkoon vauvoina väkipakolla.

Muuten evlut(siis kr-usko). on aika pieni uskonto verrattuna vaikkapa hindulaisuuteen tahi islamiin. Mites nämät uskontoamsa palvovat voivat selvitä eloonsa ilman AA:ta ???

Olet pelle.

• pelle.....
        turiset. kirjoitti:

Tosin se pitää ottaa aina huomioon että oikeastaan kukaan kirkkoon kuuluvista ei ole itse oma-aloitteisesti siihen liittyneet. Heidät on "kastettu" kirkkoon vauvoina väkipakolla.

Muuten evlut(siis kr-usko). on aika pieni uskonto verrattuna vaikkapa hindulaisuuteen tahi islamiin. Mites nämät uskontoamsa palvovat voivat selvitä eloonsa ilman AA:ta ???

Olet pelle.

"Tosin se pitää ottaa aina huomioon että oikeastaan kukaan kirkkoon kuuluvista ei ole itse oma-aloitteisesti siihen liittyneet. Heidät on "kastettu" kirkkoon vauvoina väkipakolla."

Jaa-a. Ja väkipakolla otetaan se kirkollisverokin, eikö? Itse erosin ihan vapaa-ehtoisesti kirkosta. Ihan vapaa-ehtoisesti käyn aa:ssakin.

"Mites nämät uskontoamsa palvovat voivat selvitä eloonsa ilman AA:ta ???

Minä nimenomaan "selvisin" vasta aa:ssa. Ilman aa:ta tuskin vastaisin sun vittuiluusi. Sinänsä harmi sinulle. Kun en varmaankaan istuisi enää koneeni ääressä.

Muista maksaa kirkkoveros....siitäkin huolimatta että uskontosi pilaa asioitasi...

Olet juoppo

"

• erimieltä
        raitis kirjoitti:

En minäkään tajua mitä pahaa siinä on jos joku kokee jonkinasteisen hengellisen heräämisen AA:n kautta ja alkaa uskomaan johonkin itseään korkeapaan voimaan ja tästä on tuloksena alkoholista vapautuminen, sekä alkoholistisen ajattelutavan hiipuminen eli ts. raitistuminen. Minä koen että jokin itseäni suurempi voima on vapauttanut minut alkoholin himosta ja myös ajattelutavassani on tapahtunut muutosta positiiviiseen suuntaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että kuuluisin johonkin uskonlahkoon tai minun pitäisi käydä kirkossa tms. Toipumisohjelman 12 askelta ovat ehdotuksia eivät käskyjä ja suurin ennakkoluulohan on niillä ihmisillä joilla ei ole riittävästi kokemusta AA:sta, eli uskonto ja usko sekoitetaan joko tahallaan tai tietämättä.

Kestävä raittius ei vaadi eikä edellytä minkäänasteista hengellistä heräämistä tai kokemusta.

• käsitys
        Herännyt kirjoitti:

Olet valitettavasti ymmärtänyt koko raittiuden käsitteen aivan väärin. Johtunee valitettavasti sinun kohdallasi AA-sta, otaksun.
        Raittiuden ja hengellisen heräämisen sekoittaminen tarkoituksella toisiinsa on pahinta mahdollista haittaa raittiudelle yleisesti ja varsinkin raittiudelle tulevaisuudessa.
        Raittius ja uskovaisuus, eli hengellinen herääminen, ovat kaksi eri asiaa, eikä juomisen lopettaminen ja kestävä raittius vaadi minkäänlaista hengellistä kokemusta.
        Miksi haluat väen väkisin levittää käsitystä, että raittius on hengellistä?

• vakiovakio...
        raitis kirjoitti:

Se itseäsi suurempi voima on kuule sun korvien välissä.

Sun aivot on saaneet jostakin naksahduksen, että jokin korkeampi ohjaa meitä täällä maan päällä.
        Mutta eihän se miten asian käsittää ole tärkeintä. Pää asia, että itselläsi on hyvä olla. Ja myös läheisilläsi.

Sulle juomattomuus on ok. Se on ihan hyvä.
        Jollakin toisella hallinnassa pysyvä kohtuullinen juominen on ok. Sekin on ihan hyvä.

Me olemme erilaisia ja erilaisen elämäntien kulkeneet. MIkä sopii äidille, ei välttämättä tyttärelle.

Vuosien mittaan ole alkanut arvostamaan sinua rehellisyytesikin vuoksi.

Mihin oikeastaan aloin vastata. Ei minulla ole tietoa siitä, onko jossakin jokin korkea voima. Ei kenelläkään ihmisellä ole.
        Itsekin uskon, ettei maailmankaikkeus pyöri vahingossa. Mutta, että se korkea voima ehtisi huolehtimaan jokaisesta universumin asukkaasta. Vaikea on ihmisen ymmärtää.

• Herännyt
        käsitys kirjoitti:

Olet valitettavasti ymmärtänyt koko raittiuden käsitteen aivan väärin. Johtunee valitettavasti sinun kohdallasi AA-sta, otaksun.
        Raittiuden ja hengellisen heräämisen sekoittaminen tarkoituksella toisiinsa on pahinta mahdollista haittaa raittiudelle yleisesti ja varsinkin raittiudelle tulevaisuudessa.
        Raittius ja uskovaisuus, eli hengellinen herääminen, ovat kaksi eri asiaa, eikä juomisen lopettaminen ja kestävä raittius vaadi minkäänlaista hengellistä kokemusta.
        Miksi haluat väen väkisin levittää käsitystä, että raittius on hengellistä?

AA ei ole ollut esteenä raittiille, hengelliselle elämälle.
        Vaikka en raittiudesta viestissäni mitään maininnutkaan. - Se on seurausta, ts. seurausilmiö toimenpiteistä, jotka ovat johtaneet psyykkiseen muutokseen.

>>Miksi haluat väen väkisin levittää käsitystä, että raittius on hengellistä?>>
        - Tuskin nyt "väenväkisin" haluan levittää mitään kummallista käsitystä, onpahan vain oma kokemukseni. Samoin olen havainnut sadoille ihmisille käyvän samoin. :)

• mix
        pelle..... kirjoitti:

"Tosin se pitää ottaa aina huomioon että oikeastaan kukaan kirkkoon kuuluvista ei ole itse oma-aloitteisesti siihen liittyneet. Heidät on "kastettu" kirkkoon vauvoina väkipakolla."

Jaa-a. Ja väkipakolla otetaan se kirkollisverokin, eikö? Itse erosin ihan vapaa-ehtoisesti kirkosta. Ihan vapaa-ehtoisesti käyn aa:ssakin.

"Mites nämät uskontoamsa palvovat voivat selvitä eloonsa ilman AA:ta ???

Minä nimenomaan "selvisin" vasta aa:ssa. Ilman aa:ta tuskin vastaisin sun vittuiluusi. Sinänsä harmi sinulle. Kun en varmaankaan istuisi enää koneeni ääressä.

Muista maksaa kirkkoveros....siitäkin huolimatta että uskontosi pilaa asioitasi...

Olet juoppo

"

AA ohjelman mukaan sekä perinteisessä että anonyymeissä määritellään jumala (korkeampi voima)yksinkertaisesti sellaisena kuin itsekukin jumalan ymmärtää. Arabit sanovat jumalaansa allahiksi, hindut budhaksi, intiaanit ennenvanhaan woodooksi. AAlaiset voi sanoa niinkuin haluavat ja toisella aalaisella ei ole siihen nokan koputtamista. Useasti tämä jumala käsitetään ympäröivän yhteisön jumalaksi, joillekin se on hengellinen jumala, joillekin raha, joillekin jotakin muuta. No poblem!

• mix
        Herännyt kirjoitti:

AA ei ole ollut esteenä raittiille, hengelliselle elämälle.
        Vaikka en raittiudesta viestissäni mitään maininnutkaan. - Se on seurausta, ts. seurausilmiö toimenpiteistä, jotka ovat johtaneet psyykkiseen muutokseen.

>>Miksi haluat väen väkisin levittää käsitystä, että raittius on hengellistä?>>
        - Tuskin nyt "väenväkisin" haluan levittää mitään kummallista käsitystä, onpahan vain oma kokemukseni. Samoin olen havainnut sadoille ihmisille käyvän samoin. :)

Mikä tässä on niin kummallista. Jos jätkä on saanut raittiuden ja pysyy raittiina, niin onhan siinä jotain hengellista tai ylimaallista tai ihan miten vaan sen haluaa ilmaista. Olen kuullut niin ziljoona tarinaa vuosikausien yrittämisestä ja vannomisesta ja antabusten sun muiden kokeilusta, eikä muutosta ole tapahtunut. Jollakin konstilla juoppo rupeaakin pysymään sitten raittiina päivästä toiseen aa ohjelman avulla. Se on ihme! Se on armo! Se on jumalallista! Ei sitä tarvitse niiden ottaa vastaan joille se ei sovi. Meille, jotka olemme päässeet raittiin elämän makuun saatanallisten juopottelukokemusten jälkeen, tämä on ihme. Joskus tulee tuputtaneeksi, kun on niin kiitollinen ja ihmeissään itsekin. Me kutsumme sitä aa humalaksi. Siinä on nousuhumalan vaihe, jurrissa olon vaihe ja sitten se tasaantuu. Joillakin se vielä kääntyy krapulaksi ja sitten alkaa nämä aalaiset erimielisyydet, mutta se onkin sitten toinen juttu. Jokainen meistä alkoholisteista tietää, että meitä ei ole voitu raittiuteen pakottaa, emmekä itse pysty siihen ketään pakottamaan. Yksinkertaisesti ilmaistuna: sydämen kyllyydestä suu puhuu.

• vakiovakio... kirjoitti:

Se itseäsi suurempi voima on kuule sun korvien välissä.

Sun aivot on saaneet jostakin naksahduksen, että jokin korkeampi ohjaa meitä täällä maan päällä.
        Mutta eihän se miten asian käsittää ole tärkeintä. Pää asia, että itselläsi on hyvä olla. Ja myös läheisilläsi.

Sulle juomattomuus on ok. Se on ihan hyvä.
        Jollakin toisella hallinnassa pysyvä kohtuullinen juominen on ok. Sekin on ihan hyvä.

Me olemme erilaisia ja erilaisen elämäntien kulkeneet. MIkä sopii äidille, ei välttämättä tyttärelle.

Vuosien mittaan ole alkanut arvostamaan sinua rehellisyytesikin vuoksi.

Mihin oikeastaan aloin vastata. Ei minulla ole tietoa siitä, onko jossakin jokin korkea voima. Ei kenelläkään ihmisellä ole.
        Itsekin uskon, ettei maailmankaikkeus pyöri vahingossa. Mutta, että se korkea voima ehtisi huolehtimaan jokaisesta universumin asukkaasta. Vaikea on ihmisen ymmärtää.

Usko on ihmisen ajatusmaailmassa eli siellä korvien välissä, sen pitemälle en ole edes yritää järkeillä tätä maailmankaikeutta saatikka korkeampaa voimaa koska ei niitä mun järjellä ratkaista, sen vuoksi pidän uskoni sekä toipumisohjelman mahdollisimman yksinkertaisena, ja niinkuin kirjoitit, mulle ja läheisilleni raittius on hyvä asia. Ei ois varmaan juuri kukaan uskonut että todennäköisesti kesäkuun 14 päivä olen ollut 10 vuotta ilman alkoholia, näin tulee tapahtumaan jos olen elossa ja tämä "järki" säilyy.

• erimieltä kirjoitti:

Kestävä raittius ei vaadi eikä edellytä minkäänasteista hengellistä heräämistä tai kokemusta.

Sinun mielipiteesi, enhän minäkään väitä että hengellinen herääminen pitää kokea tai tapahtua.

mix kirjoitti:

Mikä tässä on niin kummallista. Jos jätkä on saanut raittiuden ja pysyy raittiina, niin onhan siinä jotain hengellista tai ylimaallista tai ihan miten vaan sen haluaa ilmaista. Olen kuullut niin ziljoona tarinaa vuosikausien yrittämisestä ja vannomisesta ja antabusten sun muiden kokeilusta, eikä muutosta ole tapahtunut. Jollakin konstilla juoppo rupeaakin pysymään sitten raittiina päivästä toiseen aa ohjelman avulla. Se on ihme! Se on armo! Se on jumalallista! Ei sitä tarvitse niiden ottaa vastaan joille se ei sovi. Meille, jotka olemme päässeet raittiin elämän makuun saatanallisten juopottelukokemusten jälkeen, tämä on ihme. Joskus tulee tuputtaneeksi, kun on niin kiitollinen ja ihmeissään itsekin. Me kutsumme sitä aa humalaksi. Siinä on nousuhumalan vaihe, jurrissa olon vaihe ja sitten se tasaantuu. Joillakin se vielä kääntyy krapulaksi ja sitten alkaa nämä aalaiset erimielisyydet, mutta se onkin sitten toinen juttu. Jokainen meistä alkoholisteista tietää, että meitä ei ole voitu raittiuteen pakottaa, emmekä itse pysty siihen ketään pakottamaan. Yksinkertaisesti ilmaistuna: sydämen kyllyydestä suu puhuu.

Että nämä ns. viisaammat, vielä juovat haraavat aa:ta vastaan kynsin hampain. Tuskin näilläkään jotka aata moittivat uskonlahkoksi, on aasta edes minkäänlaista kokemusta. Minakin kokeilin kaikenlaista, antabusta, reviaa, lujaa tahtoa, vaikka mitä kunnes löysin lopulta aan. Sielläkin juoksin kauan ennen kuin löysin pysyvän raittiuden. Onhan se helvetillinen ihme mullakin, että olen saanut aan avulla itselleni pysyvän raittiuden, kuka olisi koskaan uskonut, kaikkein vähiten minä itse.

Mä oonki lueskellut näitä "kohtuukäytöstä" olevia keskusteluja niinkuin hymyssä suin, pilke silmäkulmassa. Toisaalta olen surullinen joidenkin puolesta koska eivät ymmärrä omaa parastaan ja väittävät, no, mitä väittävät.

Vuosien yritysten jälkeen tiedän, olen varma suorastaan, alkoholin suurkuluttajalle ja alkoholistille ei kohtuukäyttö tule onnistumaan. Siinä lajissa onnistujia on vieläkin vähemmän kuin aassa raittiuden saaneita.

Toisaalta, mikä kullekkin on se kohtuus. Mun vanha juopottelukaverini joka vielä juo, pitää kahta perskänniä viikottain ihan kohtuullisena, eikä hänellä ole alkoholin kanssa omasta mielestään pienintäkään ongelmaa.

Niinpä niin!

• tosiaan...
        ex-kohtuuttomuuskäyttäjä kirjoitti:

Että nämä ns. viisaammat, vielä juovat haraavat aa:ta vastaan kynsin hampain. Tuskin näilläkään jotka aata moittivat uskonlahkoksi, on aasta edes minkäänlaista kokemusta. Minakin kokeilin kaikenlaista, antabusta, reviaa, lujaa tahtoa, vaikka mitä kunnes löysin lopulta aan. Sielläkin juoksin kauan ennen kuin löysin pysyvän raittiuden. Onhan se helvetillinen ihme mullakin, että olen saanut aan avulla itselleni pysyvän raittiuden, kuka olisi koskaan uskonut, kaikkein vähiten minä itse.

Mä oonki lueskellut näitä "kohtuukäytöstä" olevia keskusteluja niinkuin hymyssä suin, pilke silmäkulmassa. Toisaalta olen surullinen joidenkin puolesta koska eivät ymmärrä omaa parastaan ja väittävät, no, mitä väittävät.

Vuosien yritysten jälkeen tiedän, olen varma suorastaan, alkoholin suurkuluttajalle ja alkoholistille ei kohtuukäyttö tule onnistumaan. Siinä lajissa onnistujia on vieläkin vähemmän kuin aassa raittiuden saaneita.

Toisaalta, mikä kullekkin on se kohtuus. Mun vanha juopottelukaverini joka vielä juo, pitää kahta perskänniä viikottain ihan kohtuullisena, eikä hänellä ole alkoholin kanssa omasta mielestään pienintäkään ongelmaa.

Niinpä niin!

Haluat sekoittaa raittiuden ja uskovaisuuden keskenään.
        Raittiuden todellisia kannattajia vihjaat juoviksi alkoholisteiksi.
        Olet todella ymmärtänyt väärin koko raittiuden.
        Raittius on muutakin kuin rappioalkoholistien juomattomuus itse-apuun perustuvalla hengellisellä ohjelmalla.
        Mutta sinä ja kaltaisesi ette näe enää ympärillenne.
        En hämmästyisi vaikka olisit itse juova alkoholisti edelleen, niin samalla tavalla ilkeämielisesti haluat ymmärtää kaiken väärin, itsekkäästi.

• sinulla
        Espoon Dipoliin kirjoitti:

vaikka lauantai-iltana klo 18.00. Voit silloin arvioida, onko paikalla 500,tuhat, 1500 vai 2000 AA:n opeilla raitistunutta alkoholistia. Ei ole pääsymaksua.
        Varmaan moni raitistuu ihan ilman mitään hoitoa, mutta on helpottavaa havaita, että meitä aalaisia on niin monta ja voimme tukea toinen toistamme. Apua etsivän ihmisen rinnalla kulkeminen on hengellistä toimintaa.

Vastoin sinun käsitystäsi omista jumalallisista kyvyistäsi, sanoisin että auttaminen on auttamista. Siihen ei tarvitse liittyä yhtään mitään hengellistä, henkistä kylläkin, mutta kaikki ihmisen toiminta on henkistä, ymmärrät kai sen. Lopettaisit näiden käsitteiden tarkoituksellisen sekoittamisen. Vaikka itse olisitkin uskovainen.
        Moinen tahallinen väärin tulkinta on läpinäkyvää ja kornia.

tosiaan... kirjoitti:

Raittius on muutakin kuin rappioalkoholistien juomattomuus itse-apuun perustuvalla hengellisellä ohjelmalla.
        En hämmästyisi vaikka olisit itse juova alkoholisti edelleen, niin samalla tavalla ilkeämielisesti haluat ymmärtää kaiken väärin, itsekkäästi.

Olen ollut 12 vuotta ilman alkoholia. Uskossa en ole, olen aa-lainen.

Vastaappas rehellisesti, onko sulla kokemusta raittiudesta ja edelleen kysyn, onko omaa kokemusta aa:sta, eli oletko koskaan käynyt aa:ssa?

tosiaan... kirjoitti:

"Raittius on muutakin kuin rappioalkoholistien juomattomuus itse-apuun perustuvalla hengellisellä ohjelmalla."

Puhut aa:sta rappioalkoholistien hengellisenä ohjelmana".

AA:ssa on koko kansan kirjo, poliitikkoja, lääkäreitä, kansanedustajia, johtajia, konttorirouvia, kotiäitejä, rappareita, hanslankareita, autonkuljettajia, työttömiä, pankinjohtajia, yrittäjiä, siis koko kansan kirjo. Yhtäkään, toistan, yhtäkään rappioalkoholistia, siis sellaista koditonta paskalle haisevaa ihmistä en ole aa:ssa tavannut. Aa:laiset ovat mielestäni enemmänkin varakkaampaa väkeä.
        Taas törmäsimme siihen kummaan luulon aa:ssa käyvistä henkilöistä.
        Lopeta kinaamisesi aiheesta, ainakin siihen asti, kun hankit todellista tietoa aa:sta etkä perusta väitteitäsi mutu-tietoon tai urbaaniin legendaan...

• kohtuus.

Tai mikä keino tahansa. Ihan sama.
      Se joka mopon karattua käsistä kykenee pysyvästi vähentämään tai peräti kokonaan lopettamaan juomisen, on poikkeuksetta aivan saatanan kova tyyppi. Kun vähänkin tarkemmin ajattelee ja muistelee...on uskomatonta että kukaan selviytyy. Niin sitkeä ja vittumainen vastustaja on alkoholi. Mutta jotkut on kanssa kovia, kaikki ketkä tosissaan edes yrittävät, he kyllä tietävät. Tyylistä viis. Sitä mieltä mä oon. Kiitos anteeks hyvää kesää.

• myllyhoito

kirjoituksestasi ja hyvää kesää myös sinulle!

• vastakkain asettelua

lyhyt ja ytimekäs vastaus ilman selityksiä ja kliseitä.
        Realistinen kuvaus tosi-asiasta.
        Paras lauseesi oli:Tai mikä keino tahansa.
        Tästä olen puhunut AA:ssa,oli sitten kuulemassa
        millaisia vastaväittelijöitä tahansa.

• asiakas nro1

Monet ovat sortuneet ensimmäisen myllytyksen jälkeen. Samoin kuin Lapuan Minnesotan.
      Jotenkin tulee mieleen, että kuulut riskiryhmään.
      Sinua haluttaisi palata kohtuukäyttäjäksi. Vain itse tiedät onnistuuko se sinulta. Moni on epäonnistunut.
      Harkitse. Ajattele, jos käy kylmät. Minkälainen harmitus on itselläsi. Tavallaan ensimmäinen myllysi on silloin turha.

Mieti näitä ja lue aikaisempia juttuja aiheesta.

Toivon sinulle kaikkea hyvää.

• myllyhoito

en ole itse alkoholisti. Läheiseni on. Kiitos kaikille vastauksistanne!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      2973
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      7
      1376
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      220
      1316
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1181
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1140
    6. 37
      1011
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1001
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      957
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      944
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      877
    Aihe