Buddhan anatma-opista

Jacke

Hei Buddhalaisuuden harjoittajat. Joku oli kirjoittanut seuraavan mielenkiintoisen kirjoituksen muualle suomi24.fi keskusteluun.

"Buddhalaisuudessa on muutama ongelma, jotka torpedoivat dharman.

Ensimmäinen on anatta-periaate eli kaiken pysymättömyys ja katoamattomuus, joka on hinayanassa (theravadassa) viety loogiseen äärimmäisyyteensä. Eli jos mitään pysyvää ja muuttumatonta ei ole ja kaikki mahdollinen on pelkkää skandhojen leikkiä ja pyörimistä, tämä tekee karman lain ja karman käsitteen mahdottomaksi.

Hinayanan (theravadan) mukaan se, mikä samsarassa reinkarnoituu, ei ole mitään pysyvää, vaan pelkästään karman taakka joka kiteytyy skandhoina. Koska hinayana ei tunnusta mitään pysyvää, tällöin ei ole mitään sielua eikä mitään persoonaa, joka reinkarnoituisi, vaan yksilön osalta kaikki päättyy annihilaatioon kuolemassa. Tämä tunnetaan nimellä uccheda.

Karman laki kuitenkin lähtee pohjimmiltaan siitä, että jokainen niittää mitä kylvääkin, eli syy ja seuraus koituu tekijälle itselleen. Tämä on ristiriidassa ucchedan käsitteen kanssa.

Koko jutun voisi kärjistää lauseeseen "me maalataan ja muut maksaa". Eli koska yksilö annihiloituu kuolemassa, hänen osaltaan syyn ja seurauksen laki päättyy kuolemaan, ja hänen karmansa joutuu sovittamaan _joku toinen_. Eli skandhojen yhteenliittymänä syntyy karmaa poispolttamaan _joku toinen_, jolla ei ole mitään yhtenevyyttä karman alunperin luoneeseen yksilöön. Hän joutuu siis sovittamaan ne rikokset, jotka joku toinen - ei hän itse - on tehnyt.

Tämä puolestaan ei kannusta ottamaan minkäänlaista vastuuta omista teoistaan. Eli jommankumman on oltava epätosi - joko karman lain tai ucchedan käsitteen.

Muistan joskus aikoinaan nähneeni erään sillan maatukeen spreijattuna "Me maalataan ja muut maksaa!". Se tarkoittaa sitä, että nämä pikku ihmistai... siis rikkaruohot, jotka kävivät vandalisoimassa yhteistä omaisuutta, tietävät oikein hyvin pääsevänsä hauskanpitojensa seurauksista kuin koira veräjästä ja niiden hinnan maksaminen koituu jollekulle toiselle.

Eli jos kaikki on katoavaista, tällöin myös vastuu omista teoista ja niiden seurauksista loppuu kuolemaan. Tällöin mielekkäintä on elää hedonistisesti ja mistään piittaamatta, koska me maalataan ja muut maksaa - joku toinen (jota en tunne enkä koskaan tule tuntemaan ja joka on minulle yhdentekevä) joutuu kärsimään sen karman, mitä minä kasaan täällä maan päällä.

Tämä tiettävästi ei ole buddhalaisuuden sisältö ja lähes kaikki buddhalaissuuntaukset kiistävät tämän, mutta tämä on theravadan looginen jatkumo siinä, missä kalvinismi on augustinolaisen kristinuskon.

[Mahayana kiistää tämän, ja mahayana kiistää jyrkästi koko ucchedan käsitteen. Ks http://en.wikipedia.org/wiki/Mahaparinirvana_Sutra]

Toinen, vakavampi, ongelma liittyy kärsimyksen käsitteeseen.

Jos kerran se ensimmäinen jalo totuus ja perimmäinen on se, että elämä on kärsimystä, niin loogisesti tällöin meidän tulee tehdä kaikki mahdollinen kärsimyksen estämiseksi ja sen vähentämiseksi. Ei paitsi itsemme osalta vaan myös muiden.

Mutta koska on paljon mielekkäämpää estää kärsimystä kokonaan tapahtumasta kuin yrittää torjua sitä, ja koska täälläkin on esitetty, että syntymä jo sellaisenaankin on onnettomuus, niin eikö tällöin kaikkein loogisinta ole estää syntymää kokonaan tapahtumasta?

Eli loogisinta on, että joka ainoa sikiö abortoitaisiin ennen hänen syntymäänsä. Näin estämällä ihmistä koskaan syntymästä häneltä jää pois valtava määrä kärsimystä ja tuskaa. Joka ei milloinkaan synny maailmaan, ei koskaan joudu kärsimään.

Vastaavasti koska kärsimys johtuu elämänjanosta ja yksi tärkeimpiä elämänjanon lähteitä on seksuaalisuus (joka puolestaan johtaa syntymään), tällöin kaikkein mielekkäintä on kastroida jokainen syntymään päässyt lapsi ennen sukukypsyyttä. Näin heiltä tuhotaan sukupuolivietti (joka on yksi elämänjanon lähde) ja seksuaalisuus (joka myös johtaa elämänjanoon) ja näin voidaan ehkäistä kärsimystä. Samalla myöskin estetään enää uusia ihmisiä syntymästä ja joutumasta kärsimykseen. Kolmas totuushan on, että kärsimys lakkaa, kun elämänjano tukahdutetaan.

Ja näin - jos kerran elämä on kärsimystä ja syntymä onnettomuus ja kuolema vapautus - kun enää uusia ihmisiä ei syntyisi lainkaan - olisi jäljellejäävien paljon helpompaa keskittyä Jaloon Kahdeksanosaiseen Tiehen sen loppukärsimyksen tukahduttamiseen.

Vai menikö jossakin kohden pieleen? Loogisesti jatkumo on täysin yhtenäinen ja selviö, mutta yksikään buddhalaissuuntaus ei tunnusta että näin pitäisi toimia.

---

Nyt kaikki palstan kristityt tietysti taputtavat suuria karvaisia kämmeniään ja hymyilevät vienosti "hah hah, kolmoispistepirkko pani jauhot suuhun buddhalaisille", mutta kyse ei ole siitä. Olen käyttänyt nimimerkkiä Calvin Jean ja trollannut sillä pahimpia kristinuskon ylilyöntejä kohtaan: tunnen kalvinistisen teologian riittävän hyvin voidakseni vetää sen överiksi ja trollata sillä, ja samalla tarjota jollekulle hyvät naurut.

Kyse on siitä, että joka ainoa uskonto - kutsuttiinpa sitä opiksi tai dharmaksi tai ihan miksi tahansa, on puutteellinen ja vajavainen ja epätäydellinen kuvaus siitä kaikesta, mistä tässä on kyse. Hienoinkaan öljymaalaus ei koskaan ole esikuvansa veroinen, karkeasta hiilipiirroksesta tai väriliitutöherryksestä puhumattakaan.

Omasta mielestäni olennaista on käyttää omia aivojaan ja miettiä itse. Ei seurata jotain pyhää kirjaa tai pappia tai gurua tai rabbia tai oppia tai doktriinia tai yhtään mitään sellaista, jonka joku toinen on laatinut, miettimättä ensin että onko siinä mitään tolkkua ja jos on, niin miten sitä voi soveltaa. Joka ainoassa uskonnossa on ongelmansa, ja tuossa on kaksi buddhismin puolella."


Minua alkoi myöskin kiinnostaa, että mikä se itseasiassa on, joka buddhismissa jälleensyntyy. Erityisesti kiinnostaa tämä Theravada-buddhalaisuuden näkökulma, sillä vaikka yllä puhutaan täydellisestä annihiloitumisesta, siitähän ei ole kysymys.

Minä olen käsittänyt, että vaikka kysymys on anatmasta, ei-atmasta, buddha korosti vain tätä kontrastina hindulaisuutta vastaan, ettei ole mitään pysyvää sielua, vaan se on myös yhtälailla muutoksen alainen. Länsimaisen käsittein puhuen, sielu ei ole kartesiolainen tietoisuus ihmisen sisällä eli kummitus koneessa, joka on lähellä hindulaisuuden atmaa tai jivaa eroten siten, että se on osa brahmania.

Buddha käsittääkseni kielsi kartesiolaisen sielun eli pysyvän tietoisuussielun olemassaolon, sillä tietoisuus on jatkuvaa virtaa eikä kummitusta löydy interspektion avulla. Löytyy vain todistava tietoisuus, joka kantaa mukanaan taipumuksia eli skandhoja.

Kertokaa minulle, olenko aivan väärässä sillä en tunne buddhalaisuutta ollenkaan!

4

648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unesta herännyt

      Ilkeys ei ole älyn osoitus.Kusipäinen ämmä ...,Yritit hämmentää betonia joka on kuivunut vasta 2500 vuotta,betonia joka osaavan munkin käsissä on kuin muovailuvahaa,siitä saa muovailtua muodottomia ja muodollisia ,pitkiä ja pätkiä,isoja ja pieniä,melkein mitä vaan.

      2500 vuotias yhtäjaksoinen kokemus on ulkopuolisen vaikea käsittää koska se pitää sisällään selityksen selitysmallin joka selittää edellistä....se kuulostaa aidosti sanahelinältä.Munkkien väittelyperinne on omaa luokkaansa,kuin peli jonka sääntöjä et tunne,ja peli menettää kiinnostuksensa.Putoat kärryiltä.

      Munkkien väittely ei tuota länsimaalaiselle muuta kuin mojovan päänsäryn,ja moni teksti varhaisilta ajoilta tähänpäivään on juuri tätä.
      Alkuperäinen oppi on kuitenkin täysin käyttökelpoinen ja siitä käynnistyi jatkumo jossa on jopa liiankin monia eri haarautumia.Suositus on pysyä opissa itsessään,kahdeksanpuolainen opinpyörä,jonka hän piirsi hiekkaan (mandala,hiekkapiirros) ja jota buddha puolusti lopun ikäänsä ja jätti ihmikunnalle rikkaan henkisen perinteen ja jopa lääkken jolla voi helpottaa ja jopa päästä vapaaksi kärsimyksellisestä elämästä.

      Maailmansielu eli atman,tajunta tai tila,yhteenkirjoitettuna tajunnantila,mielikuvitus aivoissa.
      Opillisia ristiriitoja ei tarvise osata eikä opetella,ajan haaskausta.Tarpeetonta voi ja saa karsia jos ei miellytä.
      Karma ei ole joku ahdistava ,pakottava kohtalo jolle alistua.Syy, seuraus, syy-yhteys toimii tajunnassa.Suorastaan tieteellistä.Munkin mielestä meditaatio on tiedettä mielestä (tajunnasta),niin ja munkin mielestä.Tutkijat eivät huomioi meditaatiossa tapahtuvaa persoonallisuuden muutosta ja se tuottaa varmuudella sekavuutta päätelmissä,tutki sitä.Kiitos palstalaisille jotka eivät koskeneet netilläkään (kepilläkään) kusipäisen tiedenaisen ylimieliseen meditaation halventamiseen.Yritit vaientaa hiljaisuuden ,mutta hiljaisuus vaimensi sinut.Typerästi laadittu kysymyksesi paljasti sinut ja todisti buddhaluonteen saumattomuuden,vahvuuden ja elinkelpoisuuden.
      Meditaatio saavuttaa tiedekelpoisuuden,https://oa.doria.fi/dspace/bitstream/10024/1056/1/mystinen.pdf .Onnittelut .Olenaidosti pahoillani jos joku meinasi menettää sen vähäisenkin toiveen meditaation mahdollisuuksiin ja hyviin vaihtoehtoihin typerän tiedenaisen luulojen tai taitamattomuuden(naisen logiikkaa) takia."Kouluta,tyynnytä mielesi" sanoi Siddharta Gautama jolle kaverit antoivat nimeksi "Buddha" valaistunut,Terveisiä 2500v takaa

      • En tajunnu

        Öö tuota...ja pillerit on popsittu ajallaan?

        En tajunnu tosta sun selostuksesta yhtään mitään.

        Ei täällä ole ketään kusipäisiä ämmiä.

        Kysymys oli yksinkertainen, mikä Buddhalaisuudessa jälleensyntyy? Erityisesti kiinnostaa alkuperäisen theravada buddhalaisuuden näkökulma.


      • unesta herännyt
        En tajunnu kirjoitti:

        Öö tuota...ja pillerit on popsittu ajallaan?

        En tajunnu tosta sun selostuksesta yhtään mitään.

        Ei täällä ole ketään kusipäisiä ämmiä.

        Kysymys oli yksinkertainen, mikä Buddhalaisuudessa jälleensyntyy? Erityisesti kiinnostaa alkuperäisen theravada buddhalaisuuden näkökulma.

        Meditaatiolla siirrytään toiseen käsityskykyyn,tajuntaan.Se pitää sisällään käsitteen "syntyä uudesti" ,luopuminen "minä" keskeisestä elämästä ja siirtyminen tajuntakeskeiseen elämään,(pitkäaikainen meditaatio,aivojen mekanismia).Spurgu/ongelmanuori/mielen terveyden kanssa kamppaileva henkilö kyllästyy elämäänsä ja haluaa muutosta epätyydyttävään elämäänsä,tulee tavalla tai toisella raittiiksi ja on "kuin uudesti syntynyt".Siis persoonallisuuden muutos.Sitä pelkäävät kaikki ihmiset,no buddhalaisuudessa siitä on 2500v. kokemus.Oppikunnat ovat riidelleet yksityiskohdista yhtä kauan,luostariväittely(munkkien huvia?),perinne jota ei tarvitse ottaa niin vakavasti.Nirvanan saavuttaneen ei enään tarvitse "syntyä uudesti",sen voi mitätöidä."Jälleen syntyminen" voidaan mitätöidä,mikään ei synny uudelleen.Kuollut mikä kuollut. Mikään ei synny uudelleen,olet kiinni luonnonkiertokulussa, totally busted.

        Andrew Skilton, Buddhalaisuuden historia,283 .Kirja kertoo buddhalaisuuden monimutkaisuudesta ja jokseenkin uskomattomasta historiasta.Hyvä teos myös "kriitikoille"/tutkijoille. Alkuperää unohtamatta.
        Kusipäinen ämmä on tiedenainen joka kuvitteli voivansa tölviä uskontoja mielensä mukaan,esiintyi eri nimimerkillä eri palstoilla ja tieteen terävyydellä ,luuli mitätöivänsä muut elämän ja kuoleman käsitykset.Kuin tiedeäiti joka putsasi vauvan(tulevien sukupolvien) korvaa (kokemattomuuttaan) (tieteen)pumpulipuikolla aiheutti vahinkoa vauvan aivorungossa ,taitamaton teko,tieteellinen typeryys.Tyhmä "tieteisnainen",joka ei tiennyt/käsittänyt/tajunnut että on muitakin kokemuksia (aivorungossa/mielikuvituksessa)elämästä ja kuolemasta.Siihen rakentuu buddhalaisuuden historia.Ei elämästä selviä hengissä...sanoi(tti)suurmies.
        Yksi lainaus ajattelutavasta taviksen ja munkin eroavaisuudella,(Andrew Skilton ,Buddhalaisuuden historia;" valaistumaton sanoo:"Pidän tästä omenasta"
        Abhidarminen(analyyttinen suuntaus) erittely samasta:Liittyen materiaalisten dharmojen(rupa) hetkelliseen sarjaan, joka muodostaa omenan,esiintyy samanaikaisesti sarja miellyttävän luonteisia tuntemus-dharmoja(vedana),havaitsemis-dharmoja(samjna) jotka tunnistavat mielihyvän kohteen omenaksi,tahtomus-dharmoja(samskara),jotka sekä muistelevat aikaisempia omeniin liittyviä nautinnollisia kokemuksia että vahvistavat tulevaisuudessa tapahtuvaa altistumista vastaaville kokemuksille sekä tajunta -dharmoja(vijnana)jotka mahdollistavat tietoisuuden. (no vittu joo,en ehkä meinaa kestää selvinpäin monimutkaisuutta,enkä ostas käytetyy autoo;)"Munkkien kyky "pahimman luokan pilkun nussimiseen"tajunnan kapasiteetti?),no se on heidän perinne.Niin, mun puolesta haistakaa "monimutkaisuus",Buddha teki monimutkaisuudesta yksinkertaisen, kertoi elämästä,opin eli dharman ja tajunnan tuntemisen kautta, ja kertoi elämästä joka on kärsimystä kokemuspohjalta..Historia teki yksinkertaisuudesta "käsittämättömän"=jatkumo.(lumipallo-efekti) Oppi eli dharma="oikea keskittyminen...........................................................jne.............................2500v, eaa:"Munkit,niinkuin suurella valtamerellä on vain yksi maku,suolan maku,samoin Dharmalla on vain yksi maku ,vapauden maku".vertaa... "Suomibuddha?" sanoitti: "Ei vapahtajaa ei ,vaan vapautujaa,ei pyhittää vaan elää elämää.....?:)nirvanan saavuttanut on pysyvästi vapaa kärsimyksistä, kiva elää vapaana ongelmista,jatkuu.....................oppi ,sitä tarttis tutkia......


    • ROFL

      Ensiksikin, taidat olla aivan oikeassa.

      "Omasta mielestäni olennaista on käyttää omia aivojaan ja miettiä itse. Ei seurata jotain pyhää kirjaa tai pappia tai gurua tai rabbia tai oppia tai doktriinia tai yhtään mitään sellaista, jonka joku toinen on laatinut, miettimättä ensin että onko siinä mitään tolkkua ja jos on, niin miten sitä voi soveltaa. Joka ainoassa uskonnossa on ongelmansa, ja tuossa on kaksi buddhismin puolella."

      Noin muuten sanoi myös Buddha, jotenkin siihen suuntaan, että "Älkää uskoko jotain oppia siksi että se ja se sanoo niin, vaan kokeilkaa itse toimiiko se". Buddhalaisuutta tulisikin aina lähestyä tämä ohje mielessä; ei siis uskoa siksi että Buddhan väitetään sanoneen jotain tms.

      Toinen asia tietenkin on se, että osoitat miten täydellisen loogisella päättelyllä päädytään absurdeihin ja hirvittäviin lopputuloksiin. Tätä varmaan tarkoitetaan sillä, että viisauden lisäksi tarvitaan myös rakkautta ja myötätuntoa.

      Kolmanneksi, kerrot miten olet käynyt uskontojen palstoilla trollaamassa ja "antamassa jollekulle hyvät naurut". Miksi ihmeessä? Mitä ihmeen arvoa voisi olla sillä että osoittaa uskontojen heikkouksia ja trollaa keskusteluja? Mitä sinä itse siitä hyödyt? Mitä muut hyötyvät?

      Valitettavasti en osaa kunnolla kommentoida opillisia kysymyksiäsi buddhalaisuudesta, kun en tunne sitä riittävän hyvin. Minulle buddhalaisuus on vain meditaatiota, moraaliseen elämiseen pyrkimistä ja hyvän tekemistä. En juurikaan mieti sieluja, jälleensyntymisiä, annihilaatioita ja sen sellaisia. Ja voin paremmin kuin koskaan olen voinut, kaikki on juuri niin kuin olen lukenut : "luovu kaikesta ja saat kaiken".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16953
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4674
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2657
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      138
      1944
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1569
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1419
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      19
      1105
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1049
    Aihe