voiko kultakalaa pitää lasimaljasssa?

katriina.

otsikossa kysymys.

36

9543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *N*

      EI VOI!! Lasimalja/palloakvaario on aivan liian pieni kultakalalle. Yksi kultakala tarvitsee muistaakseni vähintään 100l vettä. Eli en suosittele sillä se menee jo eläinrääkkäyksen piikkiin.

    • fish KING

      ... Kultakalan vaatimukset;

      Kultakala on parvikala ja vaatii pervikooltaan vähintään kuutta laji kumppania, käytännössä tämä tarkoittaa että kultakalaa kohden olisi tarjota se satalitraa tilavuutta joten minimi akvaario kultakalalle olisi 600 litraa, mitä suurempi porukka sitä suurempaa tilaa kalat tarvitsevat!

      Kymmenpäinen kultsi parvi olisikin syytä majoittaa jo tuhatviisisataa litraiseen akvaan ja suodattimen teho olisi syytä reilusti ylimitoittaa!
      5000l/h ja paljon massatilavuutta ei ole ollenkaan paha ratkaisu tälle viileän veden lemmikille joka pitää mielummin alle 24 asteisesta vedestä mutta ei sitä kannata paljoakaan alle 20 asteisessa pidellä vaikka usein kyllä monasti näkee suositeltavan, varsinkin jalostetut muodot ovat erittäin herkkiä veden laadun vaihteluille.
      Perus muoto kultakala jolla ei ole huntu pyrstöä kestää parhaiten viileätäkin vettä mutta nämä kalat voivat oikeasti kasvaa todella suuriksi .. http://kuvablogi.com/nayta/29877/ .. kuva on maailman suurimmasta mutta nämä kalat voivat oikeasti kasvaa suuriksi kun ne saavat vain oikean kokoisen kodin, eihän kukaan halua lemmikkiään kiduttaa ja kituuttaa liian pienessä kopissa???

    • RRR

      EI MITÄÄN ELÄVIÄ OLENTOJA PALLOMALJAAN!!!!!

      Kasviakvana voi mennä.
      ja kaloille minimi altaan koko 40 litraa...

      • katriina.

        En mä sitten osta kultakalaa,koska en pysty hommaamaan sille niin paljon seuraa taikka niin isoa akvaariota,enkä ainakaan halua kiduttaa sitä!
        ehkä joskus myöhemmin,kun hommaan kunnon altaat...


      • Rihma
        katriina. kirjoitti:

        En mä sitten osta kultakalaa,koska en pysty hommaamaan sille niin paljon seuraa taikka niin isoa akvaariota,enkä ainakaan halua kiduttaa sitä!
        ehkä joskus myöhemmin,kun hommaan kunnon altaat...

        Muitakaan kaloja ei sitten pidetä pyöreässä kultakalamaljassa vaan AKVAARIOSSA suodattimineen ja lämmittimineen. ;)


      • Toukka
        katriina. kirjoitti:

        En mä sitten osta kultakalaa,koska en pysty hommaamaan sille niin paljon seuraa taikka niin isoa akvaariota,enkä ainakaan halua kiduttaa sitä!
        ehkä joskus myöhemmin,kun hommaan kunnon altaat...

        Älä hanki kultakalaa maljaan vaan odota, kunnes sinulla on varaa ja tilaa hankkia kunnon iso akvaario! Silloin kultakala tovereineen pääsee todella oikeuksiin ja on ilo kaikille katsella. Akvaariokaloja hommatessa on hyvä suhteuttaa kala ja sen tarvitsema akvaario tilaan, mitä itse tarvitset. Tahtoisitko itse asua auton kokoisessa tilassa koko elämäsi?
        Hyvinhoidettu (300-500 litrainen) kultakalaakvaario on mahtava näky jota jokainen kodissasi käyvä vieras jää ihailemaan. Pienessä maljassa tai akvaariossa kultakala kuolee pian vaikka sen normaali elinikä voi lähennellä jopa 20 vuotta! Ja onnellisin se on omien lajitovereidensa seurassa.

        Etsi paljon tietoa kultakaloista niin pääset hyvään alkuun harrastuksessa. Ovat kyllä kaiken rahan ja vaivannäön arvoisia seurallisia veijareita!


      • kysymysmerkki?
        Toukka kirjoitti:

        Älä hanki kultakalaa maljaan vaan odota, kunnes sinulla on varaa ja tilaa hankkia kunnon iso akvaario! Silloin kultakala tovereineen pääsee todella oikeuksiin ja on ilo kaikille katsella. Akvaariokaloja hommatessa on hyvä suhteuttaa kala ja sen tarvitsema akvaario tilaan, mitä itse tarvitset. Tahtoisitko itse asua auton kokoisessa tilassa koko elämäsi?
        Hyvinhoidettu (300-500 litrainen) kultakalaakvaario on mahtava näky jota jokainen kodissasi käyvä vieras jää ihailemaan. Pienessä maljassa tai akvaariossa kultakala kuolee pian vaikka sen normaali elinikä voi lähennellä jopa 20 vuotta! Ja onnellisin se on omien lajitovereidensa seurassa.

        Etsi paljon tietoa kultakaloista niin pääset hyvään alkuun harrastuksessa. Ovat kyllä kaiken rahan ja vaivannäön arvoisia seurallisia veijareita!

        Meillä on pieniä neontetroja, sekä kaks mustaakultakalaa, joiden nimet on
        Bill ja Tom, lempibändini, Tokio hotelin laulajan ja kitaristin mukaan. Ihan onnellisina elävät, nyt 2v.
        kultakalakaksoset, vaikka 150l akvassa, ja samaa sukupuolta.


    • jos

      Voit pitää jos haluat olla raaka. Asuisitko itse esaim. autotallissa elämäsi pääsemättä muualle kuin välillä kaappiin, kun kotiasi siivotaan. Samoin kuin kala, joka laitetaan ämpäriin kun sen akvaario, PAHIMMILLAAN MALJA, siivotaan.

      • mihinkään

        kun se "siivotaan". Mitään "siivoamista" ei myöskään tarvitse tehdä, on vain haitallista akvaarion ekosysteemille. Ainoastaan pohja lapotaan kerran viikossa ja vaihdetaan vedestä 30-50% ja suodatin pestään tarvittaessa.


      • asdgif

        rauhoittukaa ja lopettakaa se kultakalojen vertaaminen ihmisiin. kultakaloilla on 7 sekunnin muisti ja lähes kehittymättömät aistit


      • tulipyrstö
        asdgif kirjoitti:

        rauhoittukaa ja lopettakaa se kultakalojen vertaaminen ihmisiin. kultakaloilla on 7 sekunnin muisti ja lähes kehittymättömät aistit

        Toi on vähän niinku minua kuvailis!


      • sdsdsdssd
        asdgif kirjoitti:

        rauhoittukaa ja lopettakaa se kultakalojen vertaaminen ihmisiin. kultakaloilla on 7 sekunnin muisti ja lähes kehittymättömät aistit

        "rauhoittukaa ja lopettakaa se kultakalojen vertaaminen ihmisiin. kultakaloilla on 7 sekunnin muisti ja lähes kehittymättömät aistit" Ei se tarkoita että kultakalan pitäminen maljassa olisi oikein.


      • ....
        sdsdsdssd kirjoitti:

        "rauhoittukaa ja lopettakaa se kultakalojen vertaaminen ihmisiin. kultakaloilla on 7 sekunnin muisti ja lähes kehittymättömät aistit" Ei se tarkoita että kultakalan pitäminen maljassa olisi oikein.

        Suomen eläinsuojelu laki kieltää minkään kala lajin pitämistä lasimaljassa tai missään muussakaan ämpärissä jonko muoto on pyöreä. kultakaloille nyrkki sääntö yksi kala= 100l akvaario.


      • EIEIEIEIEI
        .... kirjoitti:

        Suomen eläinsuojelu laki kieltää minkään kala lajin pitämistä lasimaljassa tai missään muussakaan ämpärissä jonko muoto on pyöreä. kultakaloille nyrkki sääntö yksi kala= 100l akvaario.

        Kultakala kasvaa isoksi jas elää hyvissä olosuhteissa pitkään, joten suosittelisin isompaa kuin 100L. Alottaisin 300L akvaariosta, mielellään isommasta.

        Mitää kalaa EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa pitää maljassa, pienin akvaariokoko on 40L ja sinne sopii esim. taistelukala, jos jotain näyttävää kalaa olet vailla.


      • kysymysmerkki?
        asdgif kirjoitti:

        rauhoittukaa ja lopettakaa se kultakalojen vertaaminen ihmisiin. kultakaloilla on 7 sekunnin muisti ja lähes kehittymättömät aistit

        Kultakalat on älykkäitä eläimiä, ja kattokaa vaikka Wikipediasta,
        että niillä on kolmen kuukauden muisti. En minä mielelläni autotallissa eläisi, mutta taidat nyt verrata ihmisen tuneita, ja älykkyyttä kultakalaan. Eivät kultikset sentään NIIN älykkäitä ole. Mutta siinä olet oikeassa, että kultakala ei elä onnellisena pienessä lasimaljassa.

        asdgif taas ei tunnu koskaan kultakalaa nähneenkään,
        pikemminkin kastemadon. Vaikka kastemato on niin alkeellinen, että jopa tuo kuvaus yliarvioisi sen.

        Kuulin kyllä yhen hyypän pitäneen kultista 50l vetävässä aaltomaljassa, onnellisesti eli.


      • AnimalsRulez
        asdgif kirjoitti:

        rauhoittukaa ja lopettakaa se kultakalojen vertaaminen ihmisiin. kultakaloilla on 7 sekunnin muisti ja lähes kehittymättömät aistit

        Ei kultakaloilla ole 7 sekunnin muistia, toi on pelkkää urbaanilegendaa!! Tutkimusten mukaan niillä on jopa 5 KUUKAUDEN muisti. Googlatkaa vaan "kultakalan muisti" niin sieltä löytyy ensimmäinen tai toinen linkki.

        Toi on just tollasta "minä olen ihminen ja minun on pakko olla älykkäämpi kuin eläimet" voi vitun dorka haloo!!


      • 3434234234324
        AnimalsRulez kirjoitti:

        Ei kultakaloilla ole 7 sekunnin muistia, toi on pelkkää urbaanilegendaa!! Tutkimusten mukaan niillä on jopa 5 KUUKAUDEN muisti. Googlatkaa vaan "kultakalan muisti" niin sieltä löytyy ensimmäinen tai toinen linkki.

        Toi on just tollasta "minä olen ihminen ja minun on pakko olla älykkäämpi kuin eläimet" voi vitun dorka haloo!!

        "rauhoittukaa ja lopettakaa se kultakalojen vertaaminen ihmisiin. kultakaloilla on 7 sekunnin muisti ja lähes kehittymättömät aistit"

        http://mythbustersresults.com/episode11

        Jamie trained his goldfish to recognize color patterns and complete an obstacle course under water. They remembered what Jamie had taught them over a month later and easily completed the same course without Jamie’s prompting.

        ( = Jamie koulutti kultakaloja tunnistamaan värikuvioita ja uimaan esteradan läpi veden alla. Ne muistivat helposti mitä Jamie oli opettanut niille yli kuukautta myöhemmin ja ne suorittivat helposti saman esteradan ilman Jamien neuvoa.)

        Sitäpä juuri.


      • Anonyymi

        Huono vertailukohde on ihminen. Muistan 70- luvulla kun miljoonakalat olivat n. 20litran akvaarioossa ja voivat hyvin ja lisääntyivät... nykyään on miljoonakaloilla huonot geenit, jota akvaarioliikkeestä ostaa ja kuolevat pois. Näin sanoi myyjä.


    • Tulipyrstö0

      MIELESTÄNI KESKUSTELU KULTAKALASTA JA MALJAKOSTA VOISI LOPETTAA!
      Joka tollaista edes suunnittelee on jotain muuta kuin kalojen ystävä eikä ansaitse akvaarioharrastajan arvonimeä!

      • hohoh

        en tiennytkään että akvaarioharrastaja on ARVONIMI. päivän parhaimmat naurut!


    • reetass

      Eikä mitään muitakaan kaloja !

      • Kultsiskuu

        Olen kultakaloja harrastellut kuutisen vuotta, ja niiden (ja muidenkin kalojen) pitäminen maljassa on erittäin huono idea. Kultakala tarvitsee yksinäänkin yli satalitraisen tankin, ja siitä eteenpäin aina sata litraa per kala. Kultakala ei ole varsinainen parvikala, vaan ns. "ryhmäkala", joka viihtyy parhiten pienessä porukassa (2-6 kalaa), mutta pärjää yksinkin, tai isommmassa porukassa, aina useamman kymmenen kalan parvissa. Suositus olisi aluksi hankkia vaikka 300 litrainen akvaario, ja ottaa vaikka kolme kalaa. Kesällä luonnonmuoto kultakalaa voi pitää myös pihalammessa. Kultakalan jalostusmuodoista löytyy valinnanvaraa, leijonapäitä, komeettoja,luonnonmuotoa,teleskooppia yms. Väite, että kultakalan muisti on vain 7 sekuntia, on myytti, joissain laboratorioissa kalat ovat opineet tekemään temppujakin. Kultakala oppii myös tuntemaan omistajansa, syömään kädestä yms, ja tämä ei olisi millään tavalla mahdollista 7 sekunnin muistilla. Eli älä ota mitään kalaa maljaan.


      • Falcor
        Kultsiskuu kirjoitti:

        Olen kultakaloja harrastellut kuutisen vuotta, ja niiden (ja muidenkin kalojen) pitäminen maljassa on erittäin huono idea. Kultakala tarvitsee yksinäänkin yli satalitraisen tankin, ja siitä eteenpäin aina sata litraa per kala. Kultakala ei ole varsinainen parvikala, vaan ns. "ryhmäkala", joka viihtyy parhiten pienessä porukassa (2-6 kalaa), mutta pärjää yksinkin, tai isommmassa porukassa, aina useamman kymmenen kalan parvissa. Suositus olisi aluksi hankkia vaikka 300 litrainen akvaario, ja ottaa vaikka kolme kalaa. Kesällä luonnonmuoto kultakalaa voi pitää myös pihalammessa. Kultakalan jalostusmuodoista löytyy valinnanvaraa, leijonapäitä, komeettoja,luonnonmuotoa,teleskooppia yms. Väite, että kultakalan muisti on vain 7 sekuntia, on myytti, joissain laboratorioissa kalat ovat opineet tekemään temppujakin. Kultakala oppii myös tuntemaan omistajansa, syömään kädestä yms, ja tämä ei olisi millään tavalla mahdollista 7 sekunnin muistilla. Eli älä ota mitään kalaa maljaan.

        ...löytyy mm. Wikipediasta. Pyöreä malja on huono ajatus lukemattomista eri syistä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultakala


      • urp
        Falcor kirjoitti:

        ...löytyy mm. Wikipediasta. Pyöreä malja on huono ajatus lukemattomista eri syistä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultakala

        te jotka haluatte kultakalamaljan niin tunkekaa itsenne kultakalamaljaan. teidän eläinrääkkääjien muisti on puoli sekunttia eli kultakala on teitä älykkäämpi. hah haa


    • Kultakala11111111111

      Käykö neliön muotoinen malja?

    • ;))

      Neliön muotoinen yli 500 litrainen malja sopii hyvin :) Eli kultakaloille vähintään 500 litraa vettä.

    • Voi järjen köyhyys

      Täällä suomi 24 :ssä kaikki riitelee koko ajan (kultakalaa ei voi pitää alle 400l akvassa eikä mitään kalaa alle 40l) kysykää aqua webistä jos haluatte LUOTETTAVAA TIETOA täällä kuka tahansa ääliö voi sanoa mitä vaan!

      • Xiphophorus

        Samaa mieltä!


      • Xiphophorus
        Xiphophorus kirjoitti:

        Samaa mieltä!

        Oon muuten itekkin Aqua-Webissä.


    • Möttönen

      Kylläpä on äkäsen kuulosta porukkaa...joo, ei lasimaljaan. Mutta KYLLÄ, 60litraisellakin uskallat alottaa ja kyllä sinne voit ottaa pari kultakalaa KUNHAN oot valmis hieman myöhemmin hankkimaan isomman akvaarion. Nämä tuntuu olevan helevetin tarkkoja hippejä täällä, mulla on itselläni 140litrainen akvaario ja mulla on siellä 4 kultakalaa, ei ole sairauksia, ovat sosiaalisia(tulevat aina lasin luo kärkkymään ruokaa) varsin suloisia otuksia.

    • KlA

      Kultakalaa ei kannata mennä laittamaan alle 1000 litraseen koskaq siitä voi kasvaa jopa 42cm pitkä jätti.

    • uusio2

      Voe sviidu. HAhh ostettiin joku aika sitten koululle kala vain kuvauksiin. sitten se menikin oppilaan kotiin turvaan ettei vedetty pöntöstä alas :)

    • GoldFish

      Yhdelle kultakalalle 300l ja seuraaville 100l. Esim. 500l voi pitää viittä kultakalaa.

    • spedepotti

      Kuulin huhuu et kultakalat tarttee ainakin 1000 kertaa 10ˆ10 veden. eli 10 kultakalaa vaatii liikaa vettä. siksi ihmettelen miksi ne selviää edes meressä ku siellä on liian vähän niitten kantaan suhtautettuna. ihmeellistä tämä on. huhhuh.

      • Anonyymi

        Olipa hyvä kommentti spedepotti. Kyllä kultakalat voivat oikein hyvin pienemmissäkin akvaarioissa. Minulla on kolme noin 60l akvaariossa ja oikein hyvin voivat ja syövät....kun tulee oikein isoiksi sitten hommaan isomman akvaarion. Huntupyrstösiä eikä edes ui kovin kovaa. Aina esillä, ei ole säikkyjä ja ahneita syömäreitä...saavat kasvisruokia, matoja ja lauantaimakkaraa, normi ruokia yms...hyvin on kasvanut ja aivan ihania kaloja...hyvä suodatus ja viikottain vaihdan aina vettä noin 2 ämpäriä.... täällä niuhotetaan tiloista, mutta hyvin voi, eikä makaa pohjassa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa hyvä kommentti spedepotti. Kyllä kultakalat voivat oikein hyvin pienemmissäkin akvaarioissa. Minulla on kolme noin 60l akvaariossa ja oikein hyvin voivat ja syövät....kun tulee oikein isoiksi sitten hommaan isomman akvaarion. Huntupyrstösiä eikä edes ui kovin kovaa. Aina esillä, ei ole säikkyjä ja ahneita syömäreitä...saavat kasvisruokia, matoja ja lauantaimakkaraa, normi ruokia yms...hyvin on kasvanut ja aivan ihania kaloja...hyvä suodatus ja viikottain vaihdan aina vettä noin 2 ämpäriä.... täällä niuhotetaan tiloista, mutta hyvin voi, eikä makaa pohjassa...

        Niin ja kultakalat ovat nyt 6-8 senttiä pitkiä...hieno ja värikäs kala, kun jotkut kalat vaan lymyilee piilossa pohjassa ja säikkyy ääniä. Tuollaisia kaloja olen nähnyt joillakin. Mielestäni Oskari/kirjoahven on hieman samankaltainen rohkeudessa ja aina esillä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2894
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      539
      2755
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1887
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1704
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1362
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1154
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe