Puolueellinen varatuomari

mitä voi tehdä?

Erään jutun hoitajaksi ehdotetaan paikallista varatuomaria joka ei ole omasta mielestäni oikein koska kyseessä oleva paikkakunta on pieni ja ihmiset tuntevat toisensa monien vuosien takaa. Epäilen että jutun hoitajaksi valittu varatuomari olisi tällöin puolueellinen vaikka hänen tulee hoitaa tehtävänsä oikeudellisin perustein. Voiko tätä asiaa mitenkään todistaa että hän olisi laillisesti epäpätevä työhönsä paikkakuntansa perusteilla? Kun saimme hetken jutella hänen kanssaan hän sanoi ettei aio tutkia juttua perin pohjin koska tietää jo taustat. Tässä vaiheessa pelkään että hän tietää vain siloitellun taustan eikä mitään kavalluksista ja muusta epärehellisestä toimminnasta. Onko mitään tehtävissä?

2

546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lexander

päämiehellä on oikeus valita itse avustajansa ja jollei ole tyytyväinen ehdotettuun varatuomariin, voi ottaa jonkun toisen. Kannattaa katsoa

www.asianajajaliitto.fi

ja sieltä edelleen hakuun. Asiamiehen voi itslleen ottaa myös toiselta paikkakunnalta; tällöin joutuu kuitenkin itse korvaamaan asiamiehen matkakulut, jos on saanut oikeusapua valtion varoista.

• riiisi

tulee ehkä jo liian myöhään mutta enivei.

tuomari on esteellinen eli jäävi oikeudenkäymiskaaren mukaan, jos hänellä on A)liian likeinen suhde asianosaistahoon tai/ja B)liian likeinen suhde itse asiaan ja sen tulokseen.

A)
      -tuomarin läheinen on jutussa asianosaisena tai tämän edustajana tai todistajana tai asiantuntijana
      -tuomarin ja asianosaisen välinen työ- tms palvelussuhde antaa, etenkin jutun laatuun nähden, perusteltua aihetta epäillä puolueettomuutta
      -tuomarin suhde asianosaiseen antaa tavanomasita laajemman omistuksen, asiakkuuden tms takia perusteltua aihetta, etenkin jutun laatun nähden, epäillä puolueettomuutta. myös muunlainen erityinen samastus- tai lojaalisuuskytkentä on relevantti, samion ilmeisen antipatian epäily
      -asianosainen on tuomarin tai tälle erityisen läheisen henkilön vastapuoli muussa oikeudenkäynnissä tms vaika asioilla ei olisi mitään yhteyttä keskenään
      -ns. yhteisöjäävi eli tuomari tai hänelle erityisen läiheinne henkilö on yhteisössä tms merkittävän orgaanihenkilön asemassa taikka valtion,kunnan tai muun julkisyhteisön puhevallan käyttämisestä päättävässä asemassa. ko juridisen henkilön tulee olla asianosaisena tai merkittävänä tulosintresenttinä

B)
      -likeisyys voi olla asian ratkaisusta riippuvaa henkilökohtaista hyötyä tai vahinkoa joko suoranaisesti tai siten epäsuorasti niin, että tuomari on asianosaisena oikeudellisesti samanlaisessa jutussa.
      -liiallisesta likeisyyttä asiaan on myös että tuomari on tai on ollut tässä asiassa todistajana tai asiantuntijana
      -likeisyys asiaan voi myös perustua toimimiseen tuomarina saman asian aikaisemmassa ratkaisemisessa

Oikeudenkäymiskaaren luvun 13 pykälän 17 kolmas momentti: tuomari on esteellinen myös jos mikä tahansa muu yllä oleviin seikkoihin rinnastuva seikka antaa perustellin aiheen epäillä tuomarin puolueettomuutta asiassa.

arvioinnissa ratkaisevaa on objektiivinen vaikutelma, eli miltä asia näyttää ulospäin ns. suuren yleisön silmissä; tuomarin oma subjektiivinen vakaus puolueettomuudestaan ei riitä.

jos asianosainen on eri mieltä kuin itseään esteettömänä pitävä tuomari, on hänen tehtävä ESTEELLISYYSVÄITE, vieläpä viipymättä esteellisyysperusteen havaittuaan.

harkinnanvarainen peruste(eli ei kiinteäsisältöinen esim. isovanhempi/lapsenlapsi-suhde) menettää merkityksensä kun itse pääasia on edennyt tuomarin ratkaisuun, paitsi jos asianosainen todistaa, että hänellä on ollut pätevä syy olla tekemättä väitettä ennne sitä.

vaikka esteellisen tuomarin antama pääasiaratkaisu olisi jo saavuttanut lainvoiman, ratkaisu on ns. tuomiovirhekantelun avulla jälkikäteen purettavissa mikä mahdollistaa jutun kokonaan uudelleen käsittelyn.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      206
      3858
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2446
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2223
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      71
      1175
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe