Huuliherpeksen paranemisaika

Luontoparantaa

Haluaisin kuulla kokemuksia siitä, kuinka nopeasti huuliherpes on parantunut apteekin tuotteilla (esim. Zovirax, Vectavir, Compeed) ja luontaistuotteilla (hunaja, teepuuöljy tms). Eli onko jommassa kummassa enemmän tehoa.

Itse katsoin apteekin voiteiden olevan niin hintavia, että päätin pitäytyä luontaistuotteissa. Hunajan tai propolisvoiteen sekä teepuu- ja sitruunaöljyn avulla huuliherpes on itselläni häipynyt noin viikossa.

53

55932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mehulla

      lähtee yhtä nopeasti tai jopa nopeammin ja hyvässä lykyssä pysyy poissa vuosikausia.

      • vois koittaa

        lähteekö sillä huuliherpes oikeasti pois? (: maistuuko se miten pahalle? :s


      • Anonyymi

    • herpestä mullakin

      Itse olen käyttänyt apteekin tuotteita, yleensä zoviraxia. Jos olen aloittanut hoidon välittömästä kutinan alettua, on tauti ikäänkuin jäänyt puhkeamatta ja mennyt todella nopeasti ohi. Jos ehtii rakkaulavaiheeseen, menee muutama päivä, yleensä alle viikko. Ellei sitten ole stressiä...

      Kuinka käytät teepuuöljyä? Kiinnostaa.

      • ainakin..

        mulla combeedin huuliherpeslaastari on auttanut parhaiten. se on voiteita hygieenisempi ja täs ei tuu sitä rupivaihetta ollenkaa. jos antaa herpeksen olla koko ajan laastarin alla, niin mulla ainaki herpes menee ohi paris-kolmes päiväs tai joskus ei tuu ollenkaa jos heti alan lastaroimaan itteeni.


      • Luontoparantaa
        ainakin.. kirjoitti:

        mulla combeedin huuliherpeslaastari on auttanut parhaiten. se on voiteita hygieenisempi ja täs ei tuu sitä rupivaihetta ollenkaa. jos antaa herpeksen olla koko ajan laastarin alla, niin mulla ainaki herpes menee ohi paris-kolmes päiväs tai joskus ei tuu ollenkaa jos heti alan lastaroimaan itteeni.

        Kuulostavat aika tehokkailta aineilta! Käytän teepuuöljyä laimentamattomana suoraan iholle pari kertaa päivässä. Nyt rakkulavaihetta ei tullut, mutta iho kuivui ja punottaa ja tavallaan kuitenkin hilseilee pois. Eli ei näytä nätiltä... Kuivaan ihoon laitan sitten propolisvoidetta tai Bepanthenia. Teepuuöljy on aika tehokas kaikissa iho-ongelmissa, desinfioi, vastustaa bakteereja ja viruksia.


      • Juke82

        Tosiaankin jos hoidon aloittaa heti, niin huuliherpes menee nopeammin ohi. Valitettavasti ainakaan itse en monesti osaa mielessäni yhdistää sitä heti sitä pientä kihelmöintiä tulevaan huuliherpekseen. Esimerkiksi tässä ihan vasta huomasin parranajattuani, että mullahan on jo pari aivan minirakkulaa tuossa huulena alla. Sitten tuli pieni paniikki, kun muistelin, että mullahan edellisenä päivänä kihelmöi enkä kuitenkaan ajattellut sen johtuvan huuliherpeksen tulosta. Aloin miettimään, että en kai ollut keneenkään intiimissä yhteydessä (joskin ei mulla silloin vielä kai mitään rakkuloita ollut, vain kihelmöintiä).

        Eli jos vaikka suosittelemaani Compeed huuliherpeslaastaria käyttää, niin kannattaa pitää vaikka yhtä mukana koko ajan, sillä heti kun tulee kihelmöintiä, niin kannattaa lätkäistä se ihoon.


    • testannut

      Mulla myös huuliherpes vaivaa ajoittain ja olen todennut että suun kautta otetut lääkkeet auttavat tehokkaimmin. Lääkärit eivät ole mulle suostuneet määräämään suun kautta otettavia lääkkeitä, kun vaiva ei ole ollut niin paha, mutta olen ostanut lääkkeitä ulkomaan matkoilta, jos niitä on ollut saatavana reseptivapaana apteekissa (vaikuttava aine asikloviiri). Ulkomailla herpeslääkkeet ovat paljon edullisempia kuin suomessa.

      • Luontoparantaa

        Kiitos vinkistä! Se tulikin hyvään aikaan, sillä olen menossa ulkomaille ensi kuussa. :)


    • parantu reilussa päivässä

      kun käytin Blistexin hoitavaa huulivoidetta...Kun rupesin käyttämään tota huulirasvaa niin en ole kärsiny huuliherpeksestä pitkiin aikoihin...No lauantaina se nyt sit sattu kuiteski iskemään pitkästä aikaa MUTTA koska käytin tota Blistexin huulivoidetta niin huuli ei turvonnu läheskään niin paljon mitä normaalisti (kehtasin jopa olla töissä)..Ei pahemmin märkiny eikä tullu rupeakaan..Peitin yön ajaks sen herpes kohdan kokonaan ton rasvan peittoon ja seuraavana päivänä huuliherpes olikin jo lähes poissa..Huuli oli jo normaalin kokoinen mutta oli pieni vaalea kohouma huules (joka yleensä pian muuttuu ruveksi)...Tämä vaalea kohta irtosi iltaan mennessä ja nyt voin taas hyvin mielin mennä töihin =)...Mulla ei ole IKINÄ parantunu herpes näin nopeasti...Olen kokoillut noita huuliherpes voiteita ja laastareita mut ne ei ole tehonnu mulla mitenkään

      • wtf ?

        AUTTOKO TÄÄ OIKEESTI !? ;ooo


      • täälä

        mie olen kans huomanu että blistexin hoitava huulirasva auttaa huuliherpekseen. nykyään en muita huulirasvoja käytä. on varmaan halvempaa oastaa blisteksiä ko jotain apteekin mömmöjä...


    • Juke82

      Ensinnäkin todetaan, että huuliherpes on kyllä erittäin kiusallinen sairaus. Kun se minulle tulee, niin se tarkoittaa sitä, että itseluottamus tippuu roimasti ja lähes pakosta joutuu viettämään vapaa-aikansa kotosalla: ainakaan itse en tohdi lähteä baariin tai mihinkään huuliherpes aktivoituneena. Toisaalta, huuliherpeshän on erittäin yleinen, joskin se on aktiivinen vain pienellä prosentilla. Satun olemaan välillä vähän neuroottinen asian suhteen, niin koko ajan pelottaa, että tartuttaa sen vaikka johonkin kaveriin tai tyttöystävään (vaikkei olisikaan missään intiimissä kontaktissa).

      Sitten asiaan... Aiemmin käytin lähes pelkästään apteekin Vectaviriä, jonka avulla yleensä huuliherpes parani noin 10 päivässä (parani=iho siinä kunnossa, että kehtaa lähteä ulos). Mielestäni Vectavir teki huuliherpes-kokemuksesta aavistuksen kivuttovamman ja kyllä se hieman nopeammin sen paransi kuin ettei käyttäisi mitään.

      Nykyään käytän apteekin Compeed-huuliherpes- laastaria, joka minusta on erittäin toimiva. Ensinnäkin se todella poistaa sen "kuumotuksen ja kihelmöinnin" ja palauttaa itsetuntoa roimakaupalla (monesti olen laastari huulessa kävellyt kaupungilla ilman stressiä siitä). Compeedin avulla huuliherpekseni on parantunut jopa viidessä päivässä.

      Mitä olen noita muita Suomi24:n aihetta käsitteleviä ketjuja lukenut, niin moni on sanonut, että se laastari vain lisää niitä rakkuloita eikä auta. Ensinnäkin täytyy muistuttaa, että totta kai niitä rakkuloita tulee lisää, kun huuliherpes aktivoituu. Toiseksi, ei Compeedin tehot näy huuliherpeksen alussa niin selkeästi (muuta kuin se kihelmöinnin poisto). Compeedin yksi suuri etu on se, että sen avulla ei tule rupea, ja tämä tarkoittaa tietenkin nopeampaa parantumisaikaa.

      Ne pienet risut mitä Compeedille voi antaa tulevat ainakin siitä, että se laastari ei kuitenkaan täysin näkymätön ole ja siitä, että sen näkyvyys kasvaa kun se laastari ei reunoista välttämättä pysy täysin ihossa kiinni.

      Ikinä en ole noita luontaistuote/ kotikonsti-kikkoja kokeillut (en ole oikein tee-se-itse tyyppinen), mutta apteekin tuotteista voin sanoa, että monellakin tapaa Compeed huuliherpeslaastari on ylivoimaisesti paras ase huuliherpestä vastaan. Täytyy muistaa sekin, että huuliherpeksen yksi aiheuttaja on stressi, ja Compeed nimenomaan poistaa sitä stressiä, joka syntyy siitä, kun ajattelee mielessään, että "Voi hitto kun mulla on tämä huuliherpes". Sen sijaan jos alkaa jotain voidetta laittamaan huuliherpekseen, joka A) ei peitä sitä ja B) joka tuntuu kasvoilla, niin eihän se stressiä poista.

      • päällä just nyt

        Itse olen sitä mieltä että Compeed laastari on ehdoton juttu. Se estää turhan rakkuloiden/rupien käpälöinnin (joka omasta mielestäni pidentää parantumisaikaa huomattavasti) kun laastarin pinta hygieenisesti peittää herpeksen. Itselläni kun tuppaa aina käsi menemään hiplaamaan tuota sairasta kohtaa... Rasvat tahtovat valua minne sattuu, itselläni kun tuo herpes puhkeaa yleenä aina helteen yhteydessä suurissa yleisötapahtumissa.


      • miten pitäisi
        päällä just nyt kirjoitti:

        Itse olen sitä mieltä että Compeed laastari on ehdoton juttu. Se estää turhan rakkuloiden/rupien käpälöinnin (joka omasta mielestäni pidentää parantumisaikaa huomattavasti) kun laastarin pinta hygieenisesti peittää herpeksen. Itselläni kun tuppaa aina käsi menemään hiplaamaan tuota sairasta kohtaa... Rasvat tahtovat valua minne sattuu, itselläni kun tuo herpes puhkeaa yleenä aina helteen yhteydessä suurissa yleisötapahtumissa.

        Kuka tosissaan uskoo että lääkeaineeton laastari estää herpeksen puhkeamisen tai edes pysäyttää?? itse kokeilin ja turhaksi totesin. Aamulla kun oli pieni rakkula huulessa niin laitoin laastarin ja illalla, yllätys,yllätys oli herpes levinnyt koko laastarin alueelle. ainut mitä laastari auttaa on että se poistaa kihelmöinnin, mutta jeesusteippi tekis teoriassa saman asian.

        Kaikki zoviraxit ja muutkaan rasvat eivät ole kovin tehokkaita, nekin jopa levittää ja eivät ainakaan pysäytä alkanutta herpestä.

        Itse löysin semmoisen geelin kuin silicea- huuliherpesgeeli, joka toimii kuin tauti, pysäyttää herpeksen etenemisen siihen paikkaan kun geeliä laittaa. Ihme ainetta, geeli kuivuessaan painaa herpeksen kohalle montun ja kuivattaa rakkulan tehokkaasti. Ainuat miinus puolet on että tuntuu aika ikävältä kun voide alkaa toimia, se ei poista aluksi kihelmöintiä kovin tehokkaasti. tuntuu aluksi että geeli vain pahentaa, mutta jo parissa tunnissa tehon huomaa. ja se että kuivuessaan geeli muuttuu lumenvalkoiseksi ja näkyy aika kauas.

        Mutta kahdessa-neljässä päivässä herpes kokonaan pois, ihan kokonaan. Riippuen missä vaiheessa geeliä aloitti käyttämään.


      • HeimoHaito

        Onks tää mainostusta kun laastari nimi mainitaan noin monta kertaa?


      • Nnnmnnnnn

        Joo samaa katoin et aikalailla mainostukselta kuulostaa


    • toimivin

      Olen vuosikausia ottanut Betolvex 1g-piikin persukseen kahdesti vuodessa. Ennen piikkejä huuli kukki useita kertoja vuodessa. Piikkien aikana on muutaman kerran tuntunut, että huulessa on jotain, mutta se ei ole edes päällepäin näkynyt. Pari kertaa on tullut pieni näppy. En tiedä onko se tosiaan piikin voimaa vai uskon avullako herpesrakkuloita ei puhkea, mutta pääasia, että toimii.

      • vitamiina

        Betolvex on b12 vitamiinia. Sillä ei ole suoranaista vaikutusta herpekseen mutta se kyllä auttaa yleisesti vastustuskykyyn.


    • ..vaikka on laastari

      Hei, kyssäri jollekin, joka on pohtinut samaa tai saanut siihen kenties joltakin lääkäriltä jo vastauksen! Nimittäin epäilen, että mulle on puhjennut herpes.. Tuo näppylä/rakkula ilmestyi nyt puolitoista viikkoa sitten (auringonvalo, stressi: tein ennakkotehtäviä) Kyseinen näppy on tullut leukaani ja olen käyttänyt siihen kokeeksi laastareita. Luin laastarin valmistajan sivuilta, että laastari estää tartuntaa, mutta onko se silti voinut tarttua toiseen juotuani esimerkiksi samasta lasista? Rakkula on nyt kuitenkin ollut suojattuna koko ajan (mikäli se siis on herpes), eikä ole koskenut muuten esimerkiksi huuliani. Vaikka rakkula ei ole huulessa, voiko syljessäni silti olla herpesvirusta? Onko sillä ylipäänsä väliä, missä päin rakkula on kasvoissa, jotta se voi tarttua syljen välityksellä? Tiedän nyt, että se voi tarttua myös pelkästä kosketuksesta, mutta siitä ei ehkä ole tällä hetkellä huolta, koska käytän laastaria. Pelottaa kuitenkin, että olen tartuttanut puoli ihmiskuntaa tämän takia. :( Jos joku osaa kertoa noista enempi, niin kiitos!

      • nappia huuleen

        Itsellä huuliherpes tulee aika ajoin ja on tosi kiusallinen. Viime kesänä satuin olemaan urheilukisoissa Kööpenhaminassa, kun huuliherpes puhkesi. Ystäväni kanadalainen hammaslääkäri suositteli hoidoksi Valtrex 500mg:n tabletteja annostuksella 4x500mg kerta-annoksena ja seuraava samanlainen 2000mg:n annos 12 tunnin kuluttua. Hoito puri todella tehokkaasti ja nopeasti, rakkulat jäivät pieneksi ja alue kuivui nopeasti. Ja lääkehoito kesti siis vain 12h!
        Juttelin hoidosta suomalaisen farmaseuttituttavani kanssa ja suomalainen hoitosuositus on kyseiselle lääkkeelle huomattavasti konservatiisempi: 500mg kaksi kertaa päivässä viiden päivän ajan.
        Ainakin itse koin, että tuo 'tyrmäysannos' alussa auttoi todella hyvin!
        Nyt olen käymässä Pariisissa ja herpes alkoi taas kukkimaan aamulla. Visiitti lääkäriin ja apteekkiin. Iloinen uutinen oli, että valasikloviirin patentti on rauennut ja lääkkeen hinta on tippunut huimasti geneerisen valmisteen myötä. Tänään täällä apteekissa Sanofi Aventiksen valmistama Valaciclovir Winthrop (500mg 10 tablettia) maksoi ainoastaan 13,03 euroa! (Suomessa Valavir Orion hinta 28,13e 500mg/10tabl).
        Vaikuttava lääkeaine on siis latinalaiselta nimeltään valaciclovir ja erilaisia kauppanimiä sille mm. Zelitrex, Valtrex ja Valavir. Kauppanimet vaihtelevat maittain, mutta jos apteekista kysyy vaikuttavan aineen nimen perusteella halvinta valmistetta, farmaseutti osaa varmasti auttaa.


    • ei rakkuloita

      Mieheni haki herpekseen Zoviraxia jo silloin, kun se oli vielä reseptilääke. Hänelle puhkesi se talvisin muutamia kertoja, mutta pikku hiljaa on mennyt niin, ettei "yskänrokkoa" tule lainkaan. Tuubi kulkee aina mukana, muutamaa tuubia ei ole edes avattu, vaan heitetty pois ja haettu uusi, kun on mennyt vanhaksi. En muista milloin viimeksi on herpestä ollut, mutta rokoksi asti ei ole puhjennut aikoihin. Hän laittaa voidetta heti kun rupeaa vähänkin tuntumaan pistelyä tai kuumotusta. Ehkä voiteen käyttö on lisännyt vastustuskykyä, koska rokkoa ei ole ollut, ja voidaan suukotella vapaasti läpi talven.

      Luontaiskeinoista on varmasti apua oireiden lievitykseen mutta mieheni ei luota mihinkään aloe-kasvin mehuun, vaikka meillä kasvaa kotonakin aloe.

    • Aloe Lips

      Itse olen käyttänyt vuosikausia Zoviraxia, joka on ollut aika tehoton. Nyt löysin aloeveraa sisältävän huulirasvan, joka on todella hyvä ja huomaamaton apu huuliherpekseen. Suosittelen, olisiko joku Aloe Lips niminen tuo "ihmetuote". Tosin sen käyttö ei ole saanut huuliherbeksen esiintymiskertoja vähenemään mutta auttaa tehokkaasti ja nopeasti alle viikossa (vaikka tiedän, että sekin tuntuu pitkältä ajalta tämän kiusallisen vaivan kanssa...). Ei rakkuloita, lievittää kutinaa ja kirvelyä.

    • mulla ainakin,

      caneste tai daktarin voiteella. Noista herppes lääkkeistä, ei tehoo kumpikaan.

      • ...............

        sienilääkkeitä ei saisi käyttää herpes-virukseen.


    • enjaksatätätautiaaaa

      minulla on ollut huuliherpes vauvasta asti, olen hoitanut sitä zoviraxilla mutta se tehoaa aika hitaasti, siinä menee reilu viikko kunnes huuliherpes on ruvella tai poissa... sitten kokeilin huuliherpes-laastareita. ne eivät myöskään tehoa kovin hyvin, koska (minulla ainakin) huuliherpes levisi koko laastarin alueelle ja irrottaminen on aina kivuliasta, varsinkin kun huuliherpes alkaa muuttua ruveksi:( vähä aikaa sitten minulle puhkesi taas huuliherpes ja kävin lääkärissä. sain reseptin Acyrax 200mg tabletteihin. ne tehosivat noin viikossa ja huuliherpes ei kasvanut lääkinnän aloittamisen jälkeen enää suuremmaksi. mutta sitten parin päivän päästä lääkinnän loputtua minulle tuli taas huuliherpes,, tällä kertaa nenään. laitoin siihen pari kertaa zoviraxia, mutta en hoitanut sitä sen kummemmin, koska se ei haitannut yhtään siinä kohdassa. se parani myös melkein viikossa. paranemisen jälkeen aloin tuntea polttelua ja kihelmöintiä taas huulessani, mutta siinä ei silti näkynyt mitään, mutta parin minuutin päästä ylähuulessani näkyi jo aika iso näppylä. laitoin siihen heti zoviraxia ja se vaan silti turposi enemmän. kävin ostamassa taas tabletteja (Acyrax 200mg) ja otin niitä. yön aikana huuliherpes oli kasvanut isommaksi taas, mutta onneksi sitä ei niin hyvin erota vaikka onkin tosi iso!
      minulle ei ole ikinä ennen tullut kolmea huuliherpestä peräkkäin parin viikon sisään,, johtuuko tämä näistä tableteista joita kokeilin ensimmäistä kertaa? pitäisikö minun kokeilla jotain eri hoitokeinoja? vai kannattaisiko kertoa lääkärille että huuliherpes on tullut monta kertaa peräkkäin? jos joku vois vastata(::?

    • Viisastunut

      Paras hoito huuliherpekseen on ennaltaehkäisy. Virus kukkii vain vastustuskyvyttömillä, keino on siis vastustuskyvyn kohottaminen: puutostilojen välttäminen > ravinto. Paljon vihanneksia, hedelmiä, kokojyvätuotteita, jne. Sokerit ja valkoiset viljat yms vain juhliin....
      Tämä on moninverroin tehokkaampi keino kuin pillerit purkista ja tehoaa samalla tavalla myös flunssaviruksiin, maha- ym pöpöihin, jne.
      Meillä sairastettiin näitä edellämainittuja vimmatusti, kunnes tytär oli vaihto-oppilaana Saksassa ja ryhtyi siellä kasvissyöjäksi. Josta syystä jouduimme kotonakin laittamaan ja syömään reilusti kasviksia. Sairastamiset loppuivat kuin seinään. Herpestä ei ole ollut vuosiin ja jos jollakulla joskus (harvemmin kuin kerran vuodessa) on flunssaa, se on tosi lievänä.
      Harmittaa jälkikäteen se lastenkin turha (ja itseaiheutettu) sairastamisrumba!

    • jokutyyppi768

      Itse olen tähän asti käyttänyt auringonhattu uutetta. Nopeuttaa kuivumista jonka jälkeen alan käyttää normaalia kosteusvoidetta. Olen kokeillut myös huuliherpeslaastareita mutta eivät auttaneet, paitsi että estävät leviämisen ylä/alahuuleen ja ne voi peittää meikillä. Myös hammastahnaa olen käyttänyt kuivuttamiseen. Paranee noin parissa viikossa joten vielä on ongelma. Minulle on kerrottu että parhaiten se paranee nuolemalla aktiivisesti sairasta kohtaa mutta itseäni se ällöttää sen verran etten ole kokeillut.

    • Ice-

      Mitään "syö vihanneksia" höpöjä ei kannata uskoa. Herpes tulee jos on tullakseen ja siihen ei sun ruokavalio paljoa vaikuta. Bakteeri on bakteeri ja aktivoituu halutessaan. Söit sitä taikka tätä, niin ei huuliherpekseen sillä ole mitään väliä. Tyttäres lopetti jonkin muun asian harrastamisen muuttaessaan Saksaan tai alkoi käyttämään vain omiaan ruokailuastioita/pulloja/huulirasvoja yms..

      Tutkimuksen mukaan zoviraxilla paranee 4,3 päivässä mutta jättää rupin. Lumevoiteella paranee 4,8 päivässä eikä oo rupia - eli onko väliä millä hoidat omasi? Muutama tunti sinne tänne ja muutenkin aina henkilökohtaista. Bepanthen, hammastahna tai zovirax - loppujen lopuksi aivan sama. Mutta laastareista pysyisin kuitenkin erossa.

      • tietoakyllälöytyy

        Herpes on virus eikä mikään bakteeri ja jos sen kerran saa on kantaja ikuisesti. Viisastunut on kyllä osittain oikeassa sanoessaan että vastustuskyky vaikuttaa laukeamiseen. Ruuan lisäksi asiaan vaikuttavat monet muut asiat kuten henkinen stressi, kuukautiset jne. Myös esimerkiksi liian suuri annos aurinkoa yhden päivän aikana saattaa aktivoida viruksen tuottamaan rakkuloita.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Herpes_simplex_virus


      • 9
        tietoakyllälöytyy kirjoitti:

        Herpes on virus eikä mikään bakteeri ja jos sen kerran saa on kantaja ikuisesti. Viisastunut on kyllä osittain oikeassa sanoessaan että vastustuskyky vaikuttaa laukeamiseen. Ruuan lisäksi asiaan vaikuttavat monet muut asiat kuten henkinen stressi, kuukautiset jne. Myös esimerkiksi liian suuri annos aurinkoa yhden päivän aikana saattaa aktivoida viruksen tuottamaan rakkuloita.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Herpes_simplex_virus

        The causes of reactivation are uncertain, but several potential triggers have been documented. A recent study (2009) showed that the protein VP16 plays a key role in reactivation of the dormant virus.[57] Changes in the immune system during menstruation may play a role in HSV-1 reactivation.[58][59] Concurrent infections, such as viral upper respiratory tract infection or other febrile diseases, can cause outbreaks. Reactivation due to infection is the likely source of the historic terms cold sore and fever blister.

        Other identified triggers include: local injury to the face, lips, eyes, or mouth, trauma, surgery, radiotherapy, and exposure to wind, ultraviolet light, or sunlight.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Herpes_simplex#Vaccine


      • Annuliina80
        tietoakyllälöytyy kirjoitti:

        Herpes on virus eikä mikään bakteeri ja jos sen kerran saa on kantaja ikuisesti. Viisastunut on kyllä osittain oikeassa sanoessaan että vastustuskyky vaikuttaa laukeamiseen. Ruuan lisäksi asiaan vaikuttavat monet muut asiat kuten henkinen stressi, kuukautiset jne. Myös esimerkiksi liian suuri annos aurinkoa yhden päivän aikana saattaa aktivoida viruksen tuottamaan rakkuloita.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Herpes_simplex_virus

        Eilen huomasin, että huuliherpes oli tullut. Pari rakkulaa oli tullut näkyviin. Asiaa tutkittuani tajusin, että herpes aktivoitui viikonlopun liiallisesta auringonotosta. Opinpahan laittamaan suojakerrointa huuliin kesällä! Pasta on suosikki ruuistani, enkä sen syöntiä lopeta, se ei huuliherpestä tuo. Hoidon aloitin välittömästi apteekin rasvalla, se oli joku halpa huuliherpesrasva. Rakkulat suurentui ja lisääntyi seuraavaan päivään. Päätin puhkaista pari isompaa rakkulaa ja testasin teepuunöljyä, ihankun alkaisi temput vaikuttamaan. Täytyy kyllä sanoa, että on tämä kiusallista! Tsemppiä kanssaihmisille!


    • Ei pusuja

      Olen 33-vuotias ja minulla on ollut huuliherpesvirus aina veressäni, sen kun sikiö saa jo äidiltään, jos äiti virusta kantaa. Herpes puhkeaa minulla noin parin kuukauden välein, yleensä nuhasta johtuvan jatkuvan nenänpyyhkimisen seurauksena tai joskus pelkkä kynnellä raapaisu huuleen riittää. Toki stressi, alkoholinkäyttö ja kuukautiskierto vaikuttavat tilanteeseen myös.
      Huuliherpeksen siis jo kymmeniä kertoja kokeneena totean, että ikinä se ei ole millään lääkkeellä minulla mennyt ohi puhkeamatta. Vaikka aloittaisin voidelääkityksen sillä sekunnilla kun tunnen kihelmöintiä huulessa, se aina etenee rakkulavaiheeseen ja kestää pari viikkoa.
      Käytin ennen aina Zoviraxia, mutta sitten rupesi voiteen valkoinen väri ärsyttämään, sehän näkyy huulessa ja ihmiset huomauttelevat siitä. Löysin apteekista Lipactin geelin, joka on väritön ja siksi parempi, mutta teholtaan ehkä hiukkasen huonompi, kuin Zovirax.
      Tällä hetkellä minulla on nenän alla aika massiivinen herpes juuri nuhan seurauksena. Kokeilen ensimmäistä kertaa Compeed -laastaria, nyt 4. päivä menossa. Rakkulat levisivät koko laastarin alueelle, mutta tunne on huomattavasti mielyttävämpi ja näky esteettisempi. Elän toivossa, että saan sen viikonloppuun mennessä rauhoittumaan laastarin avulla (nyt on maanantai).
      Hammastahnaa, hunajaa, kortisonivoidetta tai luonnontuotteita en ole koskaan kokeillut. Terveyskirjasto -sivustolla kerrotttiin tutkimuksesta, jonka mukaan hunaja olisi yhtä tehokas kuin Zovirax. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dna00007
      Oi kunpa keksittäisiin reseptivapaa lääke, jolla herpes menisi parissa päivässä ohi!

      • No nyt voi pussata

        Päivitys: tuossa yllä toivon maanantaina, että viikonloppuun mennessä rakko katoaisi ja toiveeni toteutui! Joten sanoisin, että huuliherpeslaastari kyllä nopeutti paranemista. Lisäksi laitoin yöksi ensin kerroksen Lipactinia ja päälle laastarin, sekin tuntui tepsivän (vaikka laastarin ohjeessa kyllä sanotaan, ettei voidetta saa käyttää laastarin kanssa, mutta liittynee enemmän siihen, ettei laastari pysy Zovirax-voiteen kanssa, mutta Lipactinin kanssa pysyy.)


    • HerpesONärsyttäväÄ

      Mulla Vectavir toiminut ihan älyttömän hyvin! Kuumotus, kihelmöinti ja rakkulan kasvu on loppunut vuorokaudessa mutta rupivaiheeseenhan ei ne herpesaineet vaikuta sen enempää ku muutkaan rasvat. Yleensä jos huomaa käyttää ainetta jo heti ku tuntuu kihelmöintiä niin herpestä ei tule sitten ollenkaan.

      Tuon hoidon tukena olen nyt käyttäny Sepia officinalis -nimistä homeopaattista valmistetta ja tuntuu että se on tehostanu herpeksen parantumista entisestään. Lisäksi aina suihkun jälkeen hinkkaan varovasti rakkuloita puhki kostealla pumpulipikolla niin paranee nopeammin ja tulee pienempi rupi.

    • esimerkiksi..

      Zoviraksia käytän heti kun tuntuu ensimäisiä ..tykytyksiä. Zovirax ei auta mikäli on ilmestynyt jo vesikelloja. Jälkihoitoon käytän Neo Amisept liuosta. Puhtaalle paperille liuosta ja sillä kostuttelen jälkihoitona haavaumaa. Sen jälkeen laitan siihen bacimysiiniä. 2-3 kertaa päivässä hoidan näin.

    • huuliherpesvaivaa

      Minulla on jo yli kuukauden ollu huuliherpes alahuulessa melko reunalla. Aluksi käytin laastaria jolla se levisi koko laastarin alueelle ja rakkula hävisi oikeastaan kokonaan pois. Nyt ei ole enään mitään pattia tai kihelmöintiä, mutta vieläkin on punainen jälki huulen alapuolella johon laastari levitti sen. Millä sen saa pois? :(

      Kaikkea olen koittanut, herpesvoidetta (merkkiä en muista), hunajaa, alkoholia sivellyt siihen, kaikenlaisia rasvoja ja laastariakin olen pitänyt siinä.
      Onko muilla kokemuksia pitkään kestäneestä herpeksestä? Välillä mietityttää onko se enään mikään herpes vai joku ihottuma vaan. En kuitenkaan uskalla ottaa riskiä ja alkaa elämään kuin sitä ei olisikaan.

    • huuliherpesvaivaa

      Ei ole vieläkään lähtenyt läikkä huulen reunalta pois.. Ehkä aavistuksen verran pienentynyt. Kookoshuulirasvaa olen käyttänyt muutaman päivän. Ideoita millä voisi lähteä?

      • efefwf

        Minulla sama homma!

        Minulla todettiin ikävänluontoinen herpes suussa ja rakkoja oli ties missä suun sisällä. Sitten tuli nenän alle punainen patti ja huuleen ja leukaan, kaikkialle siis yksi. Noh kuurin sain ja suusta ne lähtivät ja naamastakin kuivuneet mutta niissä naaman kohdissa on edelleen tummanpunainen kohta :/ Milloin se lähtee kokonaan pois?!! Niin ikävän näköisiä Nyt kuurin loppumisesta onjo 8pv ja kuuria siis söin 10pv ja edelleen kaikki kolme tummanpunaista läikkää kasvoissa on :/ joskus ne näyttää häilyvemmiltä ja joskus taas ihan punaisilta.


    • huuliherpesvaivaa

      Joo ihan samallain käyttäytyy mullakin. Minulla ei se ulkonäkö ole juurikaan ongelma, koska ihan huulen reunalla. Ei sitä kukaan huomaa ellei erikseen sano. Ainoastaan tarttumisriski vaivaa. Voikohan se tarttua jos siitä on yli kuukausi, varmaan puolitoista kun siinä on rakkula ollut?

      Koko ikänsä herpeksen kanssa tapellut sanoi ettei se tartu jollei ole rakkulaa, mutta olen joskus lukenut että niin kauan kun siinä on jälki se voi tarttua..
      En kovin helposti lähde käymään lääkärin juttusilla, mutta nyt alkaa pikkuhiljaa toivo katoamaan minulta.

    • rreer

      Jos menet lekurille niin kirjoittele sitten tänne mikä neuvoksi :>

    • huuliherpesvaivaa

      Kerrankin oli aikaa käydä terveyskeskuksessa, joten nyt sitten käväisin sielä ja ihan vain hoitajan luona. Jälki on niin pieni ja ihan siinä reunalla, ettei hoitaja olisi huomannut sitä ellen olisi näyttänyt.
      Totesi sitten että ei tartu enään, koska rakkuloita ei ole (Jee, pitää sittenkin paikkansa ). Pahassa flunssassa olen ollut, joten siitä luultavasti johtuu se ettei jälki meinaa lähteä. Kuumetta ei kuitenkaan ole ollut.
      Käski jatkaa hoitoa samaan malliin, eli jollain hoitavalla rasvalla. Itse käytän huulirasvaa kokoajan ja yöksi tosi paksu kerros kookoshuulirasvaa, että vielä aamullaki huuli kiiltää.
      Sanoi kuitenkin lopuksi että pitää varata aika lääkärille jos alkaa kutisemaan ja tulemaa uutta rakkulaa.

      Toivottavasti efefwf tulet kuntoon pian ja tietysti muutkin jotka taistelevat herpestä vastaan. Voimia :)

    • efeff

      Mulla on jtn herpesrasvaa kyllä mutta en ole sitä törkännyt tuohon kun ei ole enää rakkulaa. Nooh kai sitten pitää sitä alkaa joka ilta tunkemaan niihin :) Joka päivä katson että jee nyt hälvenee mutta varmaan toiveajattelua :D Itsekkin flunssassa olen. Toivotaan :)!

    • huuliherpekseenapuva

      Mä voin suositella B-vitamiinivoidetta huuliin, joilla on herpes ongelmaa. Samoiten aurinkosuojavoidetta kesäisin.

      Jos herpes on päässyt puhkeamaan Compeed herpeslaastari on tehokkainta pistää heti kaksi kpl herpekseen, jos se vain on yhtään huulen alapuolella. Ennenkun se vielä on päässyt puhkeamaan voi ihan hunajaa ja b-vitamiinivoidetta tai ihan zoviraxia laittaa. Compeed laastari on ehdottomasti tehokkain ja nopein jo puhjenneeseen herpekseen. Sillä saa herpeksen sekä peitettyä, että myös häviämään muutenkin nopeasti jo ihan 1-3 päivää. 12 tunnin välein vaihtaa laastarit niin sillä hyvä :)

    • vihemin

      Täällä yksi rupiturpa vannoo hunajan nimeen. Herpes ollut vaivana lapsesta asti ja kaikki apteekin voiteet (Zovirax, Actavir jne) testattu läpi moneen otteeseen... Lekuri osasi sen verran kertoa, että noiden paikallishoitotuotteiden vaikuttavan aineen määrät ovat niin vähäiset, etteivät juurikaan herpesvirukseen tehoa. Sen sijaan viruksen resistenssi voiteille voi muodostua jo yhden hoitokerran jälkeen! Pysyttelen itse siis kaukana mokomista lääkemonopolinmonoliiteista. Samaan kategoriaan viskaan nuo herpeslaastarit... huhuh, ei voinut pärstää kuvailla niiden jäljiltä muutoin kuin "botox gone wrong".
      Itsellä herpes kukkii todella rajuna ja aikoinaan olen sen takia reseptillä pillerikuurinkin saanut. Koklattu on estolääkitystä, joka töpsähti siihen, että aina kun tropit jättää ottamatta, niin huuli kukkii saman tien... ja resistenssi tulee vastaan tässäkin. Sitten on ollut ihan kuuriluontoisesti, jolloin rakkuloista pääsee varsin nopeasti eroon, noin 3-5pv.
      Hunajaa kokeilin ensimmäisen kerran vuosi sitten, kun selailin aiheeseen liittyviä tutkimuksia, eikä pillerin pyörittely enää tuntunut mieluisalta.. ja varsin hyviä hoitovasteita oli saavutettu. Todistetusti. Eli sivelen vanupuikolla ohuelti herpesalueelle useasti päivässä juoksevaa hunajaa. Boosterina olen hotkaissut myös 2x15mg sinkkiä. Em. sen vuoksi, että törmäsin tutkimuksiin myös sinkin käytöstä haavanhoidossa. Sinkki siis tukee ihon paranemisprosessia.. käy järkeen mielestäni myös herpeksen runteleman alueen osalta. Nyt ei enää herpes lehahda maksimaalisen kokoiseksi ja paranemisaikakin on samaa laatua kuin troppien kanssa plärätessä.
      Valkosipulia en ole vielä testaillut... tai lähinnä uskaltanut. Eikös tuo kirvelisi ihan saakutisti? Muutenkin ovat kipeitä nuo rakkulat, jos pääsevät estradille. Ehkäpä ensi kerralla olen kasvattanut rohkeutta tähänkin kikkaan.

    • helvetinherpes

      Jos käyttää Zoviraxia heti kun kihelmöinti tuntuu, rakkula jopa saattaa jäädä näin tulematta, mutta tosiaan täytyy olla ajoissa voiteen laittamisen kanssa, sitten ei juurikaan vaikutusta, jos rakkula jo ehtinyt alkaa tulla esim. yöaikaan tai jos ei voidetta satu olemaan juuri sillä hetkellä mukana. Eikö tähän herpekseen koskaan löydy parantavaa lääkitystä????? Ei ole mukavaa jos joka kuukausi turpa rakoilla..

    • kauhulla

      Asikloviiri-tableteilla 5 päivää, kutakuinkin parantunut. Toipuminen huomattavasti helpompaa kuin ilman lääkitystä, koska jää se pahin tulehdusvaihe pois. Huuliherpeslaastari erittäin hyvä lisäapu. Lääkekuuri aika raskas.

    • Vaihtoehto2

      Valasikloviirilla hoitoaika 1 vrk, paranemisaika 3vrk.

    • PuristettuValkosipuli

      Ennen sain huuliherpeksen tosi usein talvisin.
      Mutta sittenlöysin hoito-ohjeen valkosipulilla eli puristetulla tuoreella valkosipulilla voitelet useamman kerran päivässä, niin lähtee, eikä minulla ainakaan ole tullut takaisin.
      Viimeisestä herpeksestä on jo ainakin 15 vuotta.
      Siis tosi tehokasta tuo puristettu tuore valkosipuli.
      Kirveli kyllä vähäsen, mutta pääasia, että lähti.

    • Voittaja898

      Itselläni on huuliherpekseen estolääkitys mutta en ole sitä syönyt vielä kertaakaan. Luin netistä, että joku oli saanut avun lysiinistä ja kävin ostamassa myös sitä. Olen syönyt sitä nyt useita kuukausia, eikä huuliherpestä ole näkynyt. Viime viikolla kuitenkin kun olin auringossa koko päivän sekä töiden vuoksi on stressiä, niin huuli alkoi perinteisesti sykkimään ja pistelemään ja eiköhän sieltä alannut tulla esiin yksi näppy. Otin sinä päivänä yhteensä 4kpl lysiini tabletteja ja seuraavana päivänä 3kpl. Aamulla herpes ei ollut puhjennut ja päivään mennessä kaikki oireet olivat hävinneet. En itse aluksi uskonut, että lysiini voisi auttaa koska olen kärsinyt sen verran pitkään ongelmasta. Minulla tämä toimii, en tietenkään mene takuuseen että se muilla toimisi. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan. Halvemaa ja terveellisempää kuin lääkevalmisteet!

      Muistakaa myös välttää liiallista alkoholia (olutta), pähkinöitä, sieniä, suklaata! ja hiilihydraatteja.

    • Molkosan

      Minulla on ollut huuliherpes jo lähes 30 vuotta, ja alkuvuosikymmeninä koko ongelmaan ei kait edes oltu kehitettykään mitään hoitoa joten se vain kärsittiin kun herpes puhkesi.

      Zovirac oli ensimmäinen "lääke" johon törmäsin huuliherpeksen hoidossa, mutta pari kertaa kokeiltuani totesin että se vain pitkittää tautia ja hylkäsin hoidot.

      Kymmenkunta vuotta sitten mulla oli taas käynnistymässä se tuttu kihelmöintivaihe huulessa kun mieleeni tuli kokeilla "luottolääkettäni" huuliherpekseen. Luottolääkkeeni on nimeltään Molkosan, eli joku heravalmiste. Suun alueen rakkulat ja erilaiset ihoinfektiot olen aina hoitanut kyseisellä tuotteella, mutta virusperäiseen huuliherpekseen en sitä ollut keksinyt kokeilla.

      Laitoin vanutuppoon reilusti Molkosania ja pidin sitä kihelmöivän kohdan päällä niin kauan että aine alkoi polttamaan huulessa niin että vesi valui silmistä. Toistin tuon aina kun kihelmöinti alkoi, ja muutaman hoitokerran jälkeen ongelma hellitti ilman että edes mitään paisetta alkoi kehittymään.

      Olen tuosta kerrasta lähtien hoitanut huuliherpestä aina Molkosanilla, ja pidän ainetta aina mukanani jos huuliherpes ilmoittaa itsestään. Alkuun hoidin vain sitä kohtaa huulessa joka kihelmöi, mutta kun huomasin että herpes voi aktivoitua sellaisesta osasta huulta mihin en ollut laittanut Molkosania, niin käytän nykyään ainetta kaikkialle huuliin silloin kun joku kohta huulesta kihelmöi.

      Jos oireet ovat ärhäköitä, niin joudun joskus "kyllästämään" huulia Molkosanilla parin vuorokauden ajan, ja teen sen heti kun kihelmöinti alkaa eli vaikka keskellä yötä tai kesken työpäivän. Molkosan on ollut minun pelastukseni, asiakaspalvelutyössäni olisin ollut monasti kusessa ilman tuota ainetta. Käytännössä tuon lääkkeen keksimisen jälkeen minulla ei ole ollut huuliherpeksestä enää muuta vaivaa kuin lääkitys.

      Nykyään mulla on myös harvemmin noita oireita, sitä en tiedä onko sekin Molkosanin ansiota vai väheneekö oireet muutenkin iän myötä.

    • Anonyymi

      Sen merkkinen voide kuin Sorefix, auttaa mielestäni selvästi parhaiten. Tunnetuimpia Zoviraxia sun muita saa holvata päivätolkulla, ennenkuin rupeaa kunnolla tehoamaan. Sorefix tuoksuu alkuun erikoiselta ja tuntuu ehkä oudolta noihin tutumpiin merkkeihin verrattuna. Mutta olen todennut, että tämä tuote auttaa välittömästi. Esimerkiksi kun yötä vasten laittaa, niin ainakin itselläni huomaa pahimman jo menneen ohi. Olen tätä voidetta käyttänyt viisi vuotta, enkä ole huomannut, että virus olisi kyennyt vastustamaan tätä voidetta. Eikä minulla ole viiteen vuoteen edennyt rakkulavaiheeseen tämän voiteen ansiosta. Erinomainen tuote, jota en tosin ole nähnyt Helsingin apteekeissa. Töiden puolesta käyn usein ja pettymys on ollut, kun on tullut hätää herpeksen kanssa. Oulun alueen apteekeissa tätä merkkiä tuntuu ainakin olevan.

    • Anonyymi

      Kolme koronarokotusta . Joka kerran puhkeaa herpes. Viimeksi alakasvoilla ja nenän limalalvo kokonaan. Asiklovir ei auttanut. Nyt otin Valavir kuurin. Saa nähdä, miten käy. Nämä piikit ovat todellinen stressi elimistölle. Kuumetta yli 39. Tämä taisi olla nyt mulle viimeinen kerta, kun en jaksa kestää tätä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3797
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      176
      1388
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe